Margus Saare jutusaade Jutusaade. Tere, head kuulajad raadio vikerraadio kanalil ja soovin teile kõigile kaunist pühapäeva. Ma olen tänaseks külaliseks meie kõigi seltsi kutsunud naise, kes õpetab lapsi laulma ja näitlema ja kirjutab kuulsatele lauludele sõnu. Kaelakee, hääl, langevate tähtede aeg, keelatud maa. Need on mõned näited, millele paljud meist oskavad sõnu kaasa ümiseda. Tere hommikust, Kaari sillamaa. Tere. Mäletad ka, et sinu laulud kõik on, vähemalt need kolm? No neid ma muidugi mäletan, aga, aga mõnda ei mäleta enam ka. Nende laulude sõnad on sul peas? Ei ole absoluutselt, ma ei oska oma laule laulda. Ma olen isegi täiesti sattunud piinlikku situatsiooni mingis sellises, kas Mart Sanderi saates või kaamera keerati mulle peale ja ja kõik teised oskasid, aga mina ise ei osanud, on küll hiljak, isegi ei osanud laulda, mis on mul lenda, niuke vaieldamatu lehmi. Tegin eile õhtul kaasa Eesti järjekordse eurolauluvalikumelus ja sedapuhku mitte võistlejana, vaid varužürii liikmena. Eks esimene küsimus ongi ikkagi see, et kuidas siis eilsed muljed on. No nii tore oli tegelikult olla, mõtlen, et palju parem on olla žürii pingi peal, kui noh, õnneks no mina ei ole ju kunagi pidanud laulmas käima, aga aga see on ikka midagi muud, kui sa seal istud seal kriin ruumis ja ja pabistatud, kuidas sul laulul läheb? Ei no väga tore oli, tegelikult oli nii, et. Ma olen olnud varužürii juba mitu aastat järjest. Et aga ma olen olnud varu zürii just sellel päris eurovisioonil, kui misse kevadel toimub juba seal kaugel-kaugel, eksju, ja siis meie varužürii istub televiisori ees ja siis. Ja siis ohkab kurvalt, et oh, kuidas meie laul ei pääsenud nagu jälle finaali, eks ju mõned aastad nii, aga seekord oli nagu jälle teistmoodi oma oma lauluvaru zürii, täitsa tore. No aasta-aastalt lähevad linnulennul kas eurolauljate see tegijate punti ja, ja fännklubi liikmeskond on tundunud kaastatega vä? Muutunud on, muidugi on sellepärast, et ühed saavad vanemaks ja enam ei viitsi nagu fännata ja teised kasvavad peale, kes annavad selle eest jälle topelt. Et muutunud loomulikult on, aga ma arvan, et see entusiasm ja noh, loe neid kommentaare, kuidas seal? Et, et ma arvan, et see särts, millega seda kaasa elatakse, see küll ei ole muutunud väga eanud tegelikult. Sellise kaasaelamise ja, ja fännamise peal ju tegelikult selline ütleme üritus elabki. Sajad tuhanded ilmselt vaatasid ka eile seda kontserti Eesti televisioonist. Sina võtsid julgus olla teiste hindajaks, no ole nüüd julge ja ütle oma hinnangud välja. Ma ütlen niimoodi, et mina olen väga rahul, et Kerli sai edasi päris eurovisioonile, aga mina ise panin tegelikult Vanilla Enza esimeseks. Et mul laul meeldis natuke rohkem ma ütleks, ma ütleks niimoodi, et et et kui ma peaks hindama, et siis Vanilla Ninja laulule paneks ma viis ja siis Lenna esitusele paneks ka viis, et kokku on 10. Aga kui hindaks nagu Kerli laulu esitust, siis laulu paneks nelja ja Gerlile paneks kuue, mis on ka kokku 10 ütleme nii. On see nagu piisavalt hea põhjendus? Kari, sina oskad ikkagi vastu öelda seda, et, et mida sinu arvates tuleb hinnata eurolaulu juures, kas esitajat parasjagu esitust, autoreid või siis noh, see, mis, mis on see, mis teeb, mis on need komponendid, mis selle 100 protsenti kokku teevad? No need kõik komponendid teevad kokku sellepärast et, et muidugi on, on täiesti palju selliseid näiteid, kus on niukene vilets laul, aga, aga hea laulja teeb asjast asja. Ja ja näiteks kui on vastupidi, siis võib asi ikka metsa minna, et kui on väga hea laulja, vilets laulja seda maha ei laula, siis ikka kaotavad kõik. Nii et, et kõik komponendid on võrdselt, peavad olema kõval tasemel, et ei saa minna kehva esindajaga, et valime tegelikult laulu küll, aga kehva esitajat saame ikka saata. Et sellepärast on väga hea, et, et Kerli läks või läheb. Mis sa sellest arvad, et Koit Toome sai viimase koha? Ausalt öeldes olen nagu ebameeldivalt üllatunud, sellepärast et noh, viimast kohtuda küll väärt ei olnud, no mina ütlen, et mina tegin, minul oli ka oma rida, mida ma väga täpselt praegu ei mäleta, aga ta oli minul nagu mingi kas viies või umbes nii. Ja, ja ei olnud tegelikult paha laul, aga ma ütlen ka, et koidu puhul vaadata on Koit Toome ta nii palju ise teinud, ta on niivõrd hea laulja ja siis ta nii, noh. Ta on ka palju häid laule kirjutanud, et, et latt tema puhul on nii kõrge, et ütleme, et see ei olnud tema nagu kõige parem laul. Aga see, et ta nüüd nagu kõige vähem punkte sai, et ma arvan, et see oli nüüd sellepärast, et et kuna rebimine toimus hoopis teiste laulude vahel, siis kõik muudkui helistasid, kõike muud ja minu väga paljude tuttavate hulgas oli kõikidel, oli nagu üllatused, kuidas koidule, nii et aga et ühesõnaga, ta ei olnud nagu hetkel nagu nende aktuaalsete laulude juures ja sellepärast ta ei saanud nii palju hääli, et ta jäi nagu, unustati nagu ära. Paljude inimeste teine eelistus võib-olla isegi jah, aga enne pidi helistama nii-öelda oma esimesele eelistusele kui, kui. Tähendab, kuidas arvata sellest, et, et kes on need helistajad keskuse Koit Toome fänn Klaabanesiteks Eestis ära kadunud ja, ja noored tüdrukud, kes haaravad mobiili, on leidnud Kristjan Kasearu näiteks. Nojah, see kindlasti. Kindlasti on see ka nii, ei, ma arvan, et koidu vanglapeole kuhugi kadunud selleks ei, et, et üks artist läheb vanemaks ja küpsemaks. No kuule, Marju Länikule on ka endiselt fännklubi olemas, et see ei tähenda midagi, et tulevad järgmised peale, see on aja märk ja tähendab see iseenesest peab, see on ju normaalne. Et Kristjan ka seal on oma fännklubi ja ma kujutan ette, et on selliseid noori lapsi, kes on nii ühes kui teises vann klubis, eks ole, et meeldib, see meeldib teine. Seal pole midagi imestada, et et mõlemal on oma fännklubi poisid. Kui palju, kui palju see varužürii omavahel vaidles, oli teil üldse vaja vaielda või te panite lihtsalt oma punktid kokku, et juhul kui läheb vaja, siis, siis nii on lihtsalt. Meil oli paberid ja igalühel oli 10 laulu ja 10 lahtrit, kuhu sa panid ühest 10-ni ja siis pärast väga kiire jõudnud seal midagi vaielda, panid oma hinded ära, korjati väga kiiresti paberid käest ära, loeti kokku, siis edasi öeldi meile need kolm kes siis nagu kes siis nagu ütleme, et on need, kes lähevad nagu teise hääletusse. Ja siis nendele panime jälle omakorda hinded, aga üldiselt oli žürii enam-vähem nagu ei vaielnud seal midagi, kõik me olime nagu enam-vähem ühel ühel nõul. Mida arvata selle Roomeo ja Juulia Juulia edust laule eestimaisest, muusika muusikalist, õigemini ta alles läheb sinna kevadesse versioonis laul. Ma absoluutselt ei imesta, et see laul sai nii palju punkte või ütleme, et seda nii palju helistati seal sellepärast, et no esiteks on nii kuum muusikal, mida nii paljud noored ja mina kahjuks ei ole üldse veel näinud, nii et mul on ikka plaan vaatama minna. Et kõigepealt see suur armastuslugu, eks ju, mis on, ütleme niisugustele teismelistele, need on need põhihelistajad, eks ole. Et kõik, see kõik see lugu on nii südamelähedane, siis teiseks seal on juba niuke pluss komponent, et noh, muidugi need esitajad, eks ole, juba kasearu nagunii kõigi lemmikhele. Kõre, no nii ilusad noored, eks ju, laulavad ilusti ja ja iseenesest ja kõik need nukuteatri muusikalid ja kuna mina olen ju ka oma kooli ma näen ju, mida lapsed käivad vaatamas ja mida nad tahavad vaadata. Et kui hullumeelne oli see kriis, mille järele nad jooksid neli viis etendust, kuidas käidi kõik ja siis ja siis ka risk. Nii et et ma arvan, et siin pole mitte midagi imelikku, et ma poleks imestunud ka, kui ta oleks võitnud näiteks. Ja kui sa oleksid olnud selle laulu juures ka lavastaja, kas sina oleksid veel peale nende kahe laulja kedagi lavale? Ei, ma ma ütlesin niimoodi, et, et ma arvan, et see oli ülearune. Ütleme, niisugust näitemängu, sealt ma selle Eurovisiooni võistluse aegu teha, et ma ei, ma ei oleks panud. Neid asju sinna. Aga samas kuna autorid tahtsid ilmselt ikkagi väga ära märkida seda, et ta on Üks suurest tervikust, et siis võib-olla nende nägemuses oli see vajalik. Praegu tänavatel need reklaamid Kaiu väljas Eurovisiooni laul on kevadel muusikalis ostke pileteid. See on, nagu ta teenib. Teenib kahte eesmärki. No sel aastal otsustati ju proovida korduvaid laulude esitamise ettepanek tehakse 10-le autori kollektiivile, jah, kuidas seal alla neelasid, et sind pole kutsutute seas? Hoia absoluutselt ei ela seda üle, sellepärast et ma juba mitu aastat ei kirjuta ise ja mina arvangi, et see on ikka õige, et lõppude lõpuks ei saa eluaeg teha üht ja sedasama ja mina olen kolmel Eurovisioonil käinud ja mul on sellest nii head elamused, et mina arvan, et elus võib juhtuda niimoodi, et kui sa mingit head asja liiga palju tarbida, siis sul lõpuks hakkab niimoodi, et et oh jälle, et, et mina astusin tagasi enda jaoks väga õigel ajal ja ei osale täiesti teadlikult, sellepärast et noh Kui oleks olnud vaba see osalemine, siis see oleks kadunud. Nii no kõik aastad on ju tegelikult enne seda olnud juba ja ma ei ole teinud. Kui just nüüd ei oleks mingisugune selline variant tulevikus, et mõningas oma õpilastest või oma lastest tahab teha ja et palub siis ma teen midagi kaasa, kas aitan seal teksti või siis ma loomulikult teen, eks ju. Aga ise ma ei taha. Kas eurovisioon läks paremaks pärast seda, kui autorit ringi ahendati 10-ni? Noh, ma ütlen niimoodi, et ega ta nüüd halvemaks ju ka ei läinud, aga mina siiski pooldan seda, ütleme niuks vaba konkurents siis selles mõttes, et kõik, kes tahavad, saaksid proovida žürii töö, see eelžürii on tegelikult see on päris raske, ma olen seal ka olnud, et siis vaja valiselt siis mitme 100-st. Sellistel kordadel on küll olnud täiesti ägedaid vaidlusi omavahel. Aga ma arvan, et see on õiglane nende nende suhtes, kes on nagu peale tulemas, keda me veel ei tea. Et siiski on meie hulgas väga andekaid noori inimesi, kes alles iseennast leiavad ja ma arvan, et nendele tuleb anda võimalus ja kuidas muidu siis ennast üldsegi teavitavad endast. Et kui, kui neile see võimalus ära võetakse, käest. Mida sina, Kaari sillamaa, arvad, kas see on Eurovisiooni lauluvõistlus, on lauluvõistluse? Kui nad on ikka show, aga mingil moel on ta No kui sa oled, oledki sealsamas eelžüriis olnud eelvalikus žüriis, siis kui tulevad need sajad laulud Ja sel juhul sellisesse ütleme sellises etapis on ta muidugi lauluvõistlus, kui on see eel zürii, vot siis valime neid kümmet, kes lähevad edasi võistlema. Selleks showks siis kui ta juba on. Kui ta juba telesõu on, ütleme, et kui ta on juba nagu otse publiku silme ees, siis ta siis hakkab juba see šõuelement mängima ka. Ja pärast seda ta ei ole enam ja siis lauluvõistluse. Noh, niimoodi ei saa ka öelda, et ta üldse lauluvõistlus ei ole, ta on siis üleüldse võistlus kui selline Kas mees, kes mitte kuidagi välja ei näe, ja naine, kes näeb ka keskpärane välja võiks kunagi võita Eurovisiooni? Noh, tasand, nende šansid on loomulikult palju väiksemad kui nendega võrreldes, kellel, kes näevad väga head välja. Midagi sinna teha ei ole, et, et öeldakse küll, et inimese sisemine ilu, mis on suuline aga, aga jääd välisele ilule ei ole nagu niivõrd määravat tähtsust, aga, aga lava inimestele annab see väga palju siiski juurde, kui sa oled õnnistatud, väga hea väljanägemisega ka. Sinul on sellest ükskõik, mis keeles lauldakse. Noh, mul on küll hea meel, kui ikka hel eesti keeles ka lauldakse. Aga samas Ja kusjuures tegelikult, ega mõnes mõttes oleks väga tore, kui oleks, ütleme ütleme endiselt selline nõue, et iga maa laulaks enda keeles. Aga noh, ma arvan, et see on ka jällegi aja märk, et tuleb anda nagu vabad vabad käed kunagi väga diskuteeriti sellise probleemi üle, et miks meie noored laulavad inglise keeles ja miks nad ei laule eesti keeles. Ja siis jõest vanemad inimesed nagu tõstsid häält, et oma seal kaks takti ette ja need noored laulsid kõik inglise keeles, aga, aga selle koha pealt ma ütlen niimoodi, et, Et kui on üks väga hea laul, mis on väga hea autori tehtud siis siis on teda originaalkeeles palju õigem laulda ja mugavam ka ja ta kõlab siis parem paremini, et, et parem siis nad laula laulgu juba ütleme ühte ühte Stingi lugu või nad valivad, eks ole, ikkagi niuksed päris suurte tegijate lugusid ja omale repertuaar, et laulgu siis laulgus isiku, originaalkeeles. Ainult et noh, ta nõuab muidugi head keeleoskust sel juhul Mul on välja valitud kolm laulu ka tänasesse saatesse, kõiki me jõua neist mängida. Kas me võtame selle kaelakee hääle? Võtame keelatud maa. Kuidas? Eesti keeles on See on langevate tähtede aeg, tegelikult kirjutasin, mina. Aga võitis eestikeelsele. No ta eelvoorus võitis eestikeelsena ja siis ta edasi, nad tõlkisid ära. Ja siis ta sinna läks nagu inglisekeelsena. Aga teda esitatakse nii ja naa. Ma olen raadiost kuulnud eesti keeles ka. Mida me neist kolmest praegu paneme, kaelakee hääl, seniks. See oli mulle tookord nagu sünnipäeva kingitus, sest siis, kui see laul võitis, siis oli 27. jaanuar, mis oli minu sünnipäev. Laste kõlab. Keelatud maa. Ei sorri, kaelakee hääl, vabandust, kaelakee hääl, ma, see keelatud maa tuli mul sellepärast meil keelatud armastus. Ma tahtsin küsida seda, et noh, kuidas siis sobisid maarjaIvo Linna kokku laulma armastuslaul. No väga hästi sobisid kokku, aga, aga ma mäletan, et sellega oli hirmus suur poleemikat, Maarja-Liis oli pold veel isegi 16 saanud, aga Ivo Linna libaniukene, õitsva seas meesterahvas ja siis oli igavene suur kisa, sellepärast et kuidas ikka saab panna nii suur vanusevahe. Ja siis ikka siis tegijate tiimis oli ka nagu ikka, täitsa palju arutusel ja aga lõpuks me ikkagi otsustasime, et mingisugust isa ja tütre armastust või ütleme, niisugust omavahelist kiindumust me ikka ei esita, et see on ikkagi armastuslaul, et ütleme niimoodi, et armastus vanusevahest ei küsi. Kes tegite Maarja natuke vanemaks ja Ivo võimalikult nooreks? Jah, tähendab ei teinud midagi, nemad lihtsalt laul on laul ütleme tegelikult oli nagu asi selles et päris esialgselt ju ikkagi Pajusaar kavandas, et seda laulab ikkagi keegi noorem mees, aga meil juhtus niimoodi, et noored mehed ei valitud, noored mehed ei laulnud seda nagu väga hästi ära ja Ivo Linna oli nagu lihtsalt vokaalselt kõige tugevam solistide idioodi jäi. Kästud vähemalt sõnu ümber teha. Kuule ma neid ikka vahepeal nagu muudeti ja siis muudeti tagasi. Isegi jah, selline situatsioon oli ka jah. Kari räägi, kuidas sinul see laulude lauludele sõnade kirjutamine käib, istuda laua taha ja niimoodi, et kell saab üheksa. Öeldakse, et õhtuks kella viieks sõnad vaja valmis teha ja kirjutabki ärav. Ja tähendab, aga mis mul on, on ikka palju hullem olnud, mul on all kell kolm ja siis helistatud, et noh, et kas sul on valmis, et kui meil on kolmveerand viis stuudio ja mina ütlesin, et ja et mul on valmis, saad, saatsin sõnad ära, siis tuli välja, et kuule, et meil on hoopis, meil pole selle laulu Fonagi veel valmis, et mul oli seal ikkesse noorkuu. Noorkuu andis, oli andnud mulle mingi kolm-neli lugu korraga ja mina hakkasin kogemata valest loost peale ja siis mul oli tund ja kolmveerand. Oli aega. Muidugi, see on, kui sa pead ikka nii kiiresti kirjutama, siis on oi, sa ei kujuta ette, oi kui tõsine. Et tähendab selles mõttes, et noh, sa pead arvestama, et su nimi läheb sinna alla, sa pead ikke vastutama selle eest mingisugust, mida sa, mida sa kirjutad. Et et, et sa teed seda täie vastutustundega ja, ja see laul nagu võib-olla päris nagu lambist ei tule siis, või et sa oled, sa oled sellele nagu kunagi järsku mõelnud või kus, kus kohas need riimid tulevad siis? Ei noh, riime kokku panna pole tegelikult üldse raske, vaata kui nii palju, kui sa oled nii palju juba kirjutanud, siis ikkagi teada, et noh, et sõnad väga palju sõnasõnu on, mis omavahel riimuvaid, eks ju. Aga, aga see, millest laul peab olema, see on, selle annab ikka see lugu, mis sulle nagu ette mängitakse. Et Laul ise ikkagi on kõigepealt selle aluseks, missugune tekst sinna tuleb ja muidugi vahest läheb nagu see, et vahest autor ütleb, et ma tahan, et see laul oleks sellest ja sellest ja sellest näiteks Mikk Targo ütleb, et ma tahaks, et, et laul oleks nihukesest asjast. Ehk helilooja midagi tundnud sel ajal, kui ta on helirea kokku pannud Jah, jah, et, et Argo nagu ütleb küll väga tihti. Et tee niimoodi, et ma tahan, et sellest saab nii, meie suvist tal oli, see rida oli nagu olemas juba ja siis ma tegin ümber selle rea selle laulu. Kui tihti su sõnad tagasi saadetakse, sest helilooja ütleb, et ma ei mõelnud üldse seda. Ei on sellistesse ka juhtunud ja siis ma olen uued teinud, aga nende tuntud tegijatega no kõige rohkem on. Ma tahtsin öelda, tuntud tegijatega nagu ei olegi saadetud, aga siis mul tuli meelde, et mul kallim kullast tegin ma talle seitse laulu täiesti erinevat Kotkale ja siis ma mõtlesin, et ma löön ma Fury mängu ja siis ta lõpuks valis ikka selle kõige esimese. Aga see oli muidugi omaette, see oli ka eurolaul ja sellepärast tehti telemajale pommiähvardus. Ma ei tea, kas sa mäletad seda igal juhul, kui, et nagu mere nagu merelaine valiti tegelikult siin mõned olid ikka väga vihased, et miks ikka kallim kullast ei saanud ja siis keegi hull tegi pommiähvarduse, et kui laulu ära ei vahetata, minu merelaine oli väga ilus laul, ka. Oh seda Eurovisiooni Milleks sa reedest postimehest lugesin või seal on sellised autorid nagu lugupeetud Rein Veidemann ja Tuuli Kochi ja siis Heili Sibrits? Lugeda rääkisid selliseid asju nagu, et Linda kohta näiteks täiesti pandav laul on, aga kuna noore linnakese kogemuste pagas olematu, on ettevõtmisel pubis peetava karaoke finaali mõõt. Ja siis Gerli Padari kohta on see lugupeetud žürii öelnud, et kui unustada, et loo Põhjala saab lordi mullust lugu peale laulda, siis võiks sellega Helsingisse sõita. Ja et miks Koit Toome oleks nagu aiavahele jäänud. Eks Rein Veidemanni käest kunagi küsida, miks, miks ta niimoodi on arvanud? Võib-olla tema nooremad jüngrid? Eurovisioon, see on nii-öelda palagan, mida vaatavad, paljud, kiruvad paljud ja siis sõimavad korraldust, lauljad ja autoreid ja siiski on kõik ise kohapeal nagu ka eile, eks ju. No ma ütlen niimoodi, et nii kaua kui see niisugune sisemine võitlus käib, siis on noh siis ikka loobitakse väga palju pori ka, eks ole, aga siis kui on see üks laul valitud, siis läheb paar kuud mööda seda ühte laulu, siis nagu treitakse ja parandatakse ja ja vaata siis, kuidas siis sõidab sinna. Siis tegelikult on ikkagi rahvas selle laulu poolt paika. No, ma ei, ma ei kujuta ette, kas meil on palju selliseid, kes on kes on vihased või, või, või nad ei tunne rõõmu, näiteks kui meie laul siis on noh, ütleme, et kui me saime esimeseks, no ma ei kujuta ette, kas keegi oli Eestis siis õnnetu selle üle, et ma arvan, et noh, ütleme, et see on nagu paha näide, sellepärast et siis oli tõesti vist nagu žürii ja rahva arvamus oli nagu, nagu läks kukuga. Et aga. Ema oli mitu aastat järjest ju hästi läinud. Kulmineerus jällegi järsku tühjus ja selline tühi tunne, et mis siis nüüd edasi saab. Jah, aga mõtlen ka, et tegelikult ikkagi et näiteks väikeis Vaiko Eplik, et tema laulu puhul oli ju ka ikkagi väga palju niukesi eriarvamusi, et mõned leidsid, et üldse minule väga meeldis see laul ka head ja mul oli väga hea meel, et sa laul läks, aga laulul väga hästi ei läinud, aga samas ikkagi kui see lugu on juba välja valitud ja see lugu juba sõidab, siis, siis ikkagi ka need, kes alguses võib-olla seda meelt ei olnud või selle poolt ei olnud siiski noh, ma olen nagu oma tuttavate hulgast, ma näen ju, kuidas et noh, nii palju ikkagi see noh, oma, ütleme niimoodi, eestlus või see veri lööb ikkagi välja, et sa oled ikka ise ta omaenda oma poolt. Et noh ei, ma arvan, et see on jälle asjade loomulik käik, et eks ta niimoodi peab olema. On öeldud muidugi ka seda, et ega Eesti laulan eelvoorust edasi ei pääse ja selles on pigem geopoliitilised põhjused. Kui ükskõik kui hea see laulgasid testist parasjagu peaks tulema. No ei tea midagi, ei saa niimoodi ennustada, et kuna Eestil on siiski ka väga hästi läinud, siis ei saa praegu võtta niukse hoiaku, et ta ei saa edasi. See on kõige naljakam on see, et vaata, kuidas on, kõigepealt Kerli on mingi eluetapil elanud Soomes. Saller on juba peaaegu niikuinii soomlane. Et nad lähevad sinna tavadele, laulud. No järsku soomlased annavad oma 12 punkti. Nojah, et jah, seda muidugi, no lihtsalt, eks siis tuleb ikka pöialt hoida ja peab kõige paremat soovima. Karzila mõtle seda asja mulle, kas Eestis võiks veel mõni lauluvõistluse olla või kas, kas laulutegijad vajavad üldse võistlemist? Praegult on ju plaadi läbimüüginumbrid ja ja raadio kuulatavuse edetabeleid või? Kas võistluse peale on vaja üldse kirjutada Arne Oidi lauluvõistlus, mida kõik nostalgiaga justkui meenutavad ja tagasi igatsevad selle reanimeerimine pole ju tulemusi andnud? Ei, ma arvan küll, et mingisugune võiks olla või kasvõi mingisugune selline saade nagu oli, seitse vaprat peaks olema sellepärast et et just nendele tegijatele, kes kogu aeg, kes, kes ikkagi produtseerivad uut loomingut, et kus nad ennast nagu näidata saavad. Et üks asi on see tõesti, et plaadi ja võib-olla siis on mingisugune 20 sekundiline reklaamklipp jookseb läbi läbi ekraani televiisori su silme eest, aga tegelikult, et see seitse vaprat oli lahe saade, et see oli ikkagi väga paljudele Noh, ütleme ta oli hea võimalus iseennast ja mõnda uut lugu või tutvustada rahvale, et senine peaks olema edasi täpselt samamoodi, kui oli see veel see Mil, TV1 või see uus viis oli sama, oli samasugune, et tegelikult sellist saadet oleks vaja. Nad on vabandus raadiokuulajate ees, aga see oli nii-öelda massi arvamus ja tuli sealt ju see oli televaatajate hinnang, et kas televaataja hinnang lõppkokkuvõttes on samasugune kui muusikaspetsialistid hinnangu, mille kohta see on näiteks seitse vaprat Et umbes, koristage see saade ära, selles mõttes. Kuidas neid seal olid ka muusikuid, kes ütles, et mina sinna nõmedast saatesse oma lugu ei anna, sest et mu lugu on parem kui visatuse televaatajatele. Ja no no ütleme niimoodi, et seal oli selliseid äärmuslikke äärmuslikke juhuseid, mille, mille tõttu jah, osad niuksed, väga asjalikud tegijad loobusid seal saates oma oma ütleme loomingut eksponeerimaste, et seal tekkis nagu see, et, et kui keegi läks mingit show'd tegema või mingit lolli pulli tegema ja siis Jõle nõme on kaotada või kukkuda välja saates, kui sul on tegelikult tõeliselt korralikult tehtud lugu ja hästi esitatud ja siis sa kukud välja sellepärast, et keegi teeb mingisugust lihtsalt mingit jama seal. Et jah, et see asi lõpuks nii kaugele läks, ma arvan, et et seal peavad olema, seal peab olema mingisugune reglement, mis määrab siis nagu selle ära, et et ma arvan, et selline sellist tõsist saadet oleks vaja ikka. Eurovisiooni lauluvõistlusel osalemine on siis nagu tõsine ettevõtmine. Sinna sinna ei anta aasta parimat laulu võistlema. Loomulikult on ta tõsine ettevõtmine, vaatamata sellele, et väga paljud karjuvad, et see nõme ja et noh, umbes nii, et ta on ikkagi ainult show ja ja siin loeb ainult poliitika ja kõik niuksed asjad. Aga siiski ma arvan, et on oluline meie vaata kui paljud siiski meie artistidest, lauludest ja heliloojatest on siiski pääsenud. Vaata, kui kaugele Maarja pääses, tänu sellele esimene tähelend oli ikkagi, said ennast tutvustada ikkagi eurovisioonil, nii et see on fakt. Ja, ja kui on võimalus, miks siis mitte seda proovida kasutada. Kaari sillamaa laulge nüüd Evelin Samuel ja siis räägime sellest mis koolis ta käinud on. Tänane jutusaates külaliseks Kaari sillamaa mitmele laulule sõnad oled kirjutanud. Issand 1000-le umbes ei, ma ei tea nii täpselt, et see tähendab selles mõttes, et siis ma lugesin nad ükskord kokku umbes samasuguseks saateks ja siis oli kuskil tuhatusel mitu aastat tagasi. Tegelikult ei ole saanud laulusõnade kirjutaja vaid kas sa nimetad ennast juba kirjanikuks. Sul on kaks paksu raamatut tänaseks ilmunud. See on, ütleme niimoodi, et ühe suure teose kaks osa on ilmunud Ja need on siis Müllersoni raamatud, annab tegelikult jah. Esimene raamat oli kadunud, sugulane ja teine on valed abielud ja raamatu peale kirjutatud täiesti Kaari sillamaa. Kuidas pehmed kaaned on nendel ausalt öeldes, kuidas, mis, mis žanrina raamatud lähevad siis? No mul pole nii palju raha, et teha teha kõvade kaantega Niukest uhket raamatut, aga selle eest on mul jälle väga head kujundajad. Minu meelest. Millest räägivad Müllersoni raamatud? 19 ja 20. sajandi vahelisest ajast esimene osa on päris Saksamaal, teine osa on juba osad tegelased on juba Venemaale siirdunud. Müllersoni don mõisnikud, seitse mõisa last, kellel on vanemad surnud ja ja siis nad peavad oma eluoluga ise hakkama saama. Esimene raamat on sellisest ajast kui aastal 1900 ja jääb mõisa kõige vanem laps. Friida. Pärijanna on kuueteistaastane ja kõige noorem on mingi seitsena. Ja siis, ja siis nad sõbrustavad. Noh, ütleme niimoodi, et mitte enda vääriliste noortega, Friida armub ühesse rändtsirkusepoissi, kelle nimi on Tom ja siis muidugi sellel Tomil on rändtsirkuses ka omad kamraadid siis nad aa vahel seal kuidagi niimoodi paari. Kuna vanemad on surnud, siis keegi neid ei keela ka. Ja siis need asjad siis arenevad nagu edasi juba, kui nad suuremaks saavad ja teises raamatus on siis asi juba seitse aastat edasi siis hakkavad mängima need ütleme, niuksed, ühiskondlikud keelumärgid. Et seisuste vahelised abiellumise, et kes, kuidas sellele siis vaatab, et kes et osad nendest lastest siis loobuvad, loobuvad tiitlist ja valivad armastuse ja, ja Frida ise ei saa seda endale oma tõeks tõekspidamiste järgi nagu lubada ja loobub siis ta on sunnitud armastusest loobuma ja ja säilitama oma tiitli ja ütleme niimoodi, et asi läheb muudkui edasi, kolmas raamat tuleb esimesest maailmasõjast aasta 1914. Ometi ei ole see ju ajalooline romaan. Ei, ta ajalooline ei ole, et asi on ikkagi üles ehitatud inimsuhete peale ja need inimsuhted on vägagi selles mõttes ajatud, et selliseid no ta ei ole selles mõttes, ta ei ole nagu traagiline raamatuid, seal on kurbi sündmusi ja ütleme niimoodi naeru ja pisaraid ja ütleme nii, et et ka selliseid koomilisi situatsioone tuleb ette ja neid on, neid on vägagi võetud meie omaenda ümbert, elust ja oma tuttavate ja ja omaenda mõtleksin, et inimeste suhted, mida tekitavad just nimelt armastus ja kadedus ja, ja raha. Ja noh, ka loomulikult ikkagi poliitilised situatsioonid, et need on, need on ajatud. Et täpselt samu probleeme. Sa võid kohata ka siis, kui noh, näiteks ütleme, olid ristisõjad ja kuskil hoopis Jeruusalemmas, eks ju. Et, et kui palju suuri pöördelisi momente näiteks ka maailma ajaloos tekita lihtsalt untsu läinud armastus ja ja ütleme niimoodi, et raamat eelkõige on inimsuhetest Lauludest jäi sulle siis väheks. Lauludes ei saanud neid seda kõike panna, mida sa veel välja öelda? Tahad tegelikult muidugi Müllersoni raamat sündis ikkagi eelkõige jällegi muusikalist, et et ma olen neid lastemuusikale oma elus nii palju kirjutanud ja seda neile ajendanud mind ütleme see kool, mida ma teen. Et kuna meil on nagu muusikateatrikool ja iga aasta sillamaa kaunite kunstide ja mille all tegutseb praeguseks nagu kolm teatrit mudilasteater, lasteteater, noorteteater ja kogu aeg on neile ju repertuaari vaja ja mõtlen, et kõige odavam repertuaar kirjutada ise sellepärast et siis ei pea kellegi käest tellima ja siis ei pea kuhugi autorikaitse kaudu maksma. Raha, mida, mida lihtsalt on meil vähe kogu aeg. Ja siis ja umbes seitse aastat tagasi tekkis meil selline muusikal Müllersoni de ainus sugulane. Ja selle, selle siis me tegime sellest ka filmi ütleme, niisuguse laste muusika-filmi-. Ja me võtsime selle Müllersoni de mõisaks, valiksime Imre Sooääre Pädaste mõisa, Imre oli sellega rõõmsalt nõus ja siis tuli sellest selline niisugune tore tunniajane lavateos, võitleme, niukene linateos. Ja, aga need tegelased tulid sealt nii lahedad ja iseenesest inspiratsiooni mulle muidugi raamatu kirjutamiseks vägagi andsid just need lapsed, kes mängisid, Need tegelased, minu kirjutatud tegelased nii elavaks, et mul ikkagi oli ikkagi mõni tegelane, on ikkagi raamatus vägagi mõni oma koolilaps kusjuures ma muidugi praegu olen oma lastele juba kõigile, kes nad ju loevad neid raamatuid täpselt näpuga järge, et kus see mina siin olen, eksju ja siis ma olen neile väga südame peale pannud, et ärge nüüd väga nii ennast samastage, sellepärast et noh, mul ikka juhtub siin igasuguseid asju ja teises osas on juba üks tegelastest näiteks ära surnud, et kuidas sa siis ütled. Et kui sa küsid, et mul jäi nagu laulude kirjutamist väheks, et vaata, nüüd on, kuna ma olen nii palju asju kirjutanud, et siis ma olin mingisugusel hetkel tekkis vajadus need asjad panna kõik paberi peale ja siis kaks aastat tagasi tekkis siis tänu sellele ka kirjastus, millele ma panin oma poja nime. Kirjastus Virgo. Teine põhjus on sellel ka, et noh, üks asi on nagu see, et, et väga tore on ju välja anda kõik need asjad, mida me oleme kunagi kirjutanud, et miks siis miks siis sahtlisse kirjutada ja ainult ise esitada, et kui me oleme ka isendit piisavalt palju mänginud ja laulnud, et siis võiks juba ka teised sellest osa saada, seda enam, et Õialisi muusikal hakkas juba täiesti omasoodu mööda Eestit edasi rändama ja kuidagi nii, et ma läksin lauluvõistluste žüriis, käin laste lauluvõistluse žüriis päris palju käin istumas ja siis ma kuulen oma iseenda lugu, mis on kuidagi kiindunud. Nojah, et tuurid seal valede või tähendab iseenesest mäe kuulata, et see asi nagu rändab, et et, et on kellelegi meelde meeldima hakanud, kellelegi meeldima hakanud ja siis on seda esitatud ja siis Lõpuks tuleb välja, et rahvalik viis sõnad teadmata. Ja ja siis aga muidugi teine põhjus on nagu see, et et kooline kallis pidada, õppemaksu sai tõsta ju. Lõpmatutesse kõrgustesse seda tõsta ei saa, aga elu läheb nagu kallimaks ja ja midagi peab nagu tegema, et, et neid neid auke, et seda kooli pidada, tuleb tagasi teenida ja siis me no ja siis siis me nüüd siis annamegi välja omaloomingut ja müüme seda. Seda müüakse raamatupoodides. No tõepoolest on sul põhjalisi muusikat kalli võimalik raamatupoest osta ja, ja, ja sa oled välja lasknud ühe joonistus raamatu päris mudilastele. Kolmas Müllersoni draamat tuleb nüüd kevadel, mitu neid üldse tuleb kokku? Viis viis seal kohe juba teab, mis seal neljandas viiendas tulebki. Kuule, ma tegelikult evo proovisin, ma mõtlesin alguses ma teen neli ja siis pärast hakkasin arvutama, et kui ma, kui ma nagu võtsin juba pähe, et iga osa vahel on seitse aastat et siis mõningad lapselapsed ei saa piisavalt suureks ja nad ei saa omavahel kokku, et mul on nagu arvestatud, kelle kellelegi lapsed saavad omavahel siis kokku, aga nad peavad olema selleks ajaks piisavalt suured juba. Ja siis see tingis, et viies raamatut ka tulema. Kas nende laulude tekstide pealt, sa ei saa piisavalt autoritasu sidet, sa uhkelt ära elaksid, miks, miks sa pead nagu juurde teenima? Kool sööbi siiski kõik minu raha ära, et kooli ülalpidamine on ikka nii kallis. Mida, mida lapsed sinu koolist saavad kui kaunite kunstide kool see nagu kuidas öelda noh, vanasti olid pioneeride majad, kus lapsed käisid laulmas ja teatrit tegema, siis midagi taolist. No praegu nagu need endised pioneeride majad, tegutsevad ka edukalt kõik kõik nagu huvi, koolidena, nägu, Kanuti aed ja Kullod ja. Jah, aga nemad on siin nende konkurent jah, ainult ütleme ütleme sellisel kujul, et nemad on nagu munitsipaaleks ju, aga mina olen erategija tegelikult need erategijaid on täiesti palju. Mis sealt tulemuseks peab olema, kui sinu koolist lapsel läbi käinud? Vot me ei saa, ma olen nagu sellist eesmärki võtta, et me valmistame professionaale ette lavale, sest enam ei tee, et meil on, meil on vastuvõtukatsed Külli koolis, aga need on rohkem selleks, et mitte, mitte et me jätaksime kellegi ukse taha vaid need on rohkem selleks, et me näeme ära, mis lapse on, et kui, kui, kui me võtame näiteks noorte muusikateatrisse, teeme sisseastumise katsed ja need noored meile siis laulavad ja tantsivad ja loevad ja vestlevad meiega. Siis see lihtsalt me näeme ära, et see laps on solist. Vot see laps nagu laulja ei ole, aga teda võib näiteks ütleme, tantsunumbris esimesse ritta panna eestantsijaks või ütleme, et on mõni laps on selline, kes ei laula ega tantsi, aga teeb siukse karakterrolli, et vohh. Et, et vastuvõtukatsed on meil nagu selle jaoks, et me ise oskame nagu nad õigesse kohta panna. Aga tegelikult, et on ikkagi meie kool eelkõige, eelkõige selline koht, et. Et noored saaksid ütleme, heade heade pedagoogide käe all Vaba aega hästi sisustada, et nad siis ka midagi õpiks ja et meil on nagu Niuke väga tugev seltsielu ja hästi tore on meil omavahel koos olla. Ja, ja kui see tulemus, mida me siis nagu koos teeme, on siis ütleme nii kõrge tasemega, kui me ütleme maksimaalne, mida meie endast saaksime nagu anda, siis on siis on see ütleme, et siis me oleme oma ülesande täitnud ja samas on nagu see, et, et, et meil on siiski meie juurest on läbi käinud vägagi andekaid noori inimesi, kellele siis meie saame juba tõesti anda soovitus, et mine sinna nüüd edasi. Õpetaja näeb siiski ju väga hästi ära kõige esimesena. Et kuhu see laps võiks edasi minna ja me ikkagi toetame nende kõikide minekuid. Kui palju sinu koolilastest on Eurovisiooni laval üles astunud? Üks oli muga eile žüriis tui hirv. Tema oli ja Jaanika laps, aga Kersti Kuuse laulus astus üles kunagi mõned aastad tagasi. Siis oli Maarja tõkke ka Kersti Kuuse lauluga. Kaks tähendab selles mõttes, et, et kunagi, kui mul oli Colombina teater, kes oli ütleme, minu kooli eelkäija, siis seal mul käisid kõik Eveline, Jaanika ja Maarja-Liis, nad on need kõik ju suure lavategijad juba. Oled sa Jaanikuga seda ka rääkinud, et eurovisioon tema jaoks enam ei ole? Jah, ta on. Jah, ta on otsustanud, et ta on ära isegi öelnud, talle on pakutud, lauljad on öelnud ära, et ta ei taha rohkem teha. Tema oli see esimene väljavalitu, kelle jaoks tehti mitu laulu kuus, seitse laulu. Issand, ma ei mäleta minu meelest, kas isegi lausa 10 oli või see oli päris õudne hulk, see oli päris hull ajajärk, ausalt öeldes, see oli ikka niisugune uste paugutamine ja ikka nutsime ja. Mis te nõudsite, te olite välja valitud, kes said, kõik need laulud? Ja aga siis, vot siis mitu päeva lava oli seal stuudios salvestaja kõik autorid kordamööda käivad ja siis kohapeal vahetati veel tekste, tehti veel paremaks ja kui sa olid ära õppinud, eks ole, mitte saavad maa kuidagi ära õppinud nagu ühe teksti, siis kohapeal muudeti ühte ja teist paremaks ja siis noh, ja sa pead siis jälgima, siis pandi see tekst muudetud tekst, eks ole, seal sinna kaamera taha ja, ja no ühesõnaga väikseke ka veel alles täpselt sama oma kogemusi. No ütleme, nihukese kaamera kogemust ja sellist ei olnud, laulukogemust oli tal minu lasteteatrist juba lapsest saati, aga need on kaks täiesti erinevat asja, kui sa mängid laval rolli, eks ju, või teine asi, et sa lähed ja, ja laulad kaamera ees, et üks õpetab, et ära sinna vaatali lõpetab, ära sinna vaata, eks ju, ja ja niimoodi need tulid. No see oli Eesti Eurovisiooni lauluvõistluse algusaeg, Jaanika oli siis seis 17 juba 17, vähemalt. Kas pärast seda tuli talle kahese Tsiivsus Grayst otsa, et see Maarja Magdaleena? Kari meie jutuaeg saab kahe minuti pärast läbi, ütle midagi head kaasa, Gerli Padarile Helsingisse maikuus. Ma võtan, praegu on ikka väga raske midagi nii konkreetselt ütelda, praegu ma saan öelda ainult, et pane siis aga vingelt, aga võib-olla nii väga konkreetseid soovitusi hakkab ilmselt noh, eks ta päris soovitatavalt tulema talle otse, kas sa said aru, millest ta laulis? Kõikidest asjadest ei saanud, see oli mul ka natukene see mikspärast mulle nagu see Lenna Lenna lugu rohkem meeldis, et mulle see sõnum jäi nagu arusaamatuks, et et kaaslased loo pealkiri on nii hästi intrigeeriv, ütleme nii, et minu meelest seal peaks olema nüüd. Et minu minu jaoks nagu selline pealkiri eeldab, kas ütleme sellist sõnumit, et, et meil on, et, et ma armastan sind nii palju, et et olgu see kasvõi kuriütleme, niisugune kuritegelik element, et et et armastusest, et võib ka mõrtsukat armastada, vot see on nagu üks. Ja siis teine ja teine, ma mõtlesin, et, et teine point võiks tal olla, kas selline, et. Et meid seob midagi sellist mingisugust kunagi juhtunud ja ma olen selle pärast sinu külge aheldatud ja ma ei saa sellest lahti, ütleme niimoodi, et, aga ma ei kujuta lihtsalt ette, et kumb, see parem. No selge, igatahes salapärane laul. Eile võitis Eurovisiooni lauluvõistluse Gerli Padar, täna oli siin jutusaates külaliseks laulusõnade meister Kaari sillamaa. Paljud eesti laulud on just kaari sõnadega, aitäh tulemast, Sats. Aitäh.