Tere eetris on portaal tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. Menuka nähtuse needuseks kujuneb ju populaarsus, sest mida enam kasutaja, vaid seda suuremaks kasvavad väikesed probleemid ja suurtest puudustest saavad väga suured. Mehhanismiks on kasutajaskonna võimendus. Näiteks kui iga 1000. pole millegagi rahul, on tegemist pisikese probleemiga vähemalt tavalise ettevõtte jaoks. Hirm suureneb, Facebooki puhul aga mitte, sest nende puhul tähendaks iga 1000. juba miljonit rahulolematut. Miljoni inimese jorine ei jää kellelegi märkamata. Tegelikult võib suure ja eduka ettevõtmise hukatuseks kujuneda mõni teisejärguline probleem mis vähem laarse konkurendi puhul poleks sünnitanud piisavate hukatusliku pahameeletormi. Selline juba kord kaasaegse sotsiaalse võrgustatus abil üle võimendatud grupi käitumine. Ja seetõttu on ajakohane küsida ka, mis ähvardab Facebooki. Meenutades natukene muinasjuttu valgust on hakanud levima kuuldused seitsme maa ja mere taga sündinud sotsiaalvõrgustikust mis lubab olla kõike seda, mille pärast Facebook saab. Kõige enam sugeda ootusärevust põhjustava sotsiaalvõrgustiku nimeks on Ello. Võib-olla on tegemist hea turundamisega, kuid uue võrgustiku esmakasutajatele jagatuvaid kutseid käiakse ühe tunni jooksul palumas 35000 korda. Ja need on muutunud nii kuumaks vabaks, et mõned küsivad nendest isegi järelturul. 500 dollarit. Võib olla. Ei peakski Ellost rääkima ja selle asemel võiks hoopiski imestada, kus on maganud teised üritajad. Facebook on ju näidanud kätte, mis on populaarne tarne ja ühtlasi on osutanud ka, mis nende puhul kasutajatele ei meeldi. Järelikult oleks vaja kopeerida kogu menu osa ja vältida kõike ebameeldivat. Kuna Ello just nii end tutvustab, siis on nende kohta tõusnud Härm kinnituseks paljude teiste Maha magatud võimalusest. Teisalt ei ole ellu andjubel kuidagi tõestanud hetkele käimaskutsetega kasutajate põhjal viimase lihvi andmine ja seejärel ei pea ju selle teenusest kasutamisest mitte krossigi maksma. Noh, raha ei pea tasuma ka Facebooki puhul, kui jätan arvestusest välja modernrahvatarkus tasuta teenuse kasutaja imestavale küsimusele. Kuidas on võimalik teenust raha küsimata pakkuda? Ja vastuseks on, et tasu võetakse, aga sina seda ju ei taju, sest kaubaks oledki sina ise. Facebook kaardistab suhtevõrgustikke, analüüsib kasutajate proovile ja müüb need siis reklaamiandjatele edasi. Elloaga lubab kõigest sellest hoiduda. Ei näita reklaame ega ohusta klientide privaatset. Maailma taas resideeruv kunstnikke ja IT-inimeste kollektiivi poolt loodud teenuse eesmärke kirjeldab. Tiimi manifest sotsiaalse võrgustiku rollist inimeste ühendamisel indiviidide võimestamisel ning elamise juubeldamisel. Ello äriplaanis on tulude teenimise võimalusena välistatud reklaam ja klientide andmete müük. Selle asemel pakutakse võimalust. Lisada tasuta põhiteenuse kõrvale tasulisi lisateenuseid. Ega sinu rahastamisele kuigi palju alternatiive polegi. Facebooki puhul on aastate jooksul tehtud korduvalt. Jutu tasulisest teenusest, aga need jutud on tavaliselt kiiresti lõppenud. Tõenäoliselt on seda ka üha keerulisem teha, arvestades klientide süvenevat transformatsiooni kaabuühikuks kaubandusfirmade reklaamiturul kes siis on näinud, et näiteks piimapudel maksaks kassas poemüüjale joostjale lisatasu. Elloga on aga siiski üks huvitav. Probleem, sest isegi kui firmal õnnestub saavutada Facebook'i kõrval uut kvaliteeti lubades piisab edu vajavad nad arenguks raha. Raha annavad. Investorid väidetavalt ongi juba senine arendustegevus rahastatud osaliselt investorite panustatu abil. Seega on sisuliselt lamama. Ma karjas, esialgu küll malbe käitumisega, aga ikkagi hunt ja viimane soovib investeeringust maksimaalset tulu. Seega, kui Ello kliendibaas kasvab, küsib olulise hääletusjõuga hunt. Kas on veel midagi, mille abil saaks teenust tulu teenida ja vastuse leiab Facebooki aastaaruandest? Jääbki õhku küsimus. Kas põhimõtteliselt olekski võimalik üldse? Luua tõeliselt hea sotsiaalvõrgustik. Ootame etenduse lõpuni, sest kohe astub lavale Ello.