Eetris on portaal, tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. Huvitav, kumb on targem, kas ahva või inimene? Metsas ellujäämisel võib eelis olla ahvil linnadžunglis omakorda ka inimesel. Järelikult sõltub edu mõõdupuuvalikust. Aga kuidas asuvad kaks sugulast edetabelis, mille mõõdupuuks on edu aktsia- ja väärtpaberiturul? Optimist annab eelise inimesele, aga teadlased on veendunud afi paremuses. Kujutage nüüd ette, et lasete ahvidel valida 1000 USA suurima ettevõtte aktsiatest investeerimisportfelli. Tõenäoliselt võib päris abit mängust jätta sest nende etteaimamatu ehk juhusliku valiku võib ära teha ka arvutiprogramm pakkudes valida USA ettevõtete aktsiaid alates 1968.-st aastast kuni 2011. aastani saatis targana hinnata valikute edukust. Kuna tööd teevad väsimatult robotid ning tagamaks piisava suurusega portfelli lasidki ühed briti teadlased arvutil valida antud aastate ulatuses 10 miljonit korda, luues nii miljonitest telliste staapidest, investorite armee ja arvutil laste tegutseda afi moodi. Ning kui sealt tuju oli, võis kogumisse sattuda korduvalt. Kas samu aktsiaid 1968. aastal investeeritud 100-st dollarist oleks üldjoontes pidanud 2011.-ks aastaks saama 5000 dollarit? Poolte nõndanimetatud ahvide portfellita otsida ka üle 8700 dollari veerand koguni üle 9100 dollari ning 10 protsenti koguni üle 9500 dollari. Praktiliselt iga taoline loomuliku metsikus kokku pandud portfell ületas ratsionaalse inimese poolt koostatud indeksifondide tulemust. Mida sellest näitest peaks järeldama? Paistab ratsionaalsete inimeste tegutsemise tõttu kujuneb väärtpaberite väärtus, dünaamika on sisult loogikavaba, kuid paistab meile millegipärast vägagi loogilisena ning meelitab siis sel moel inimesi ratsionaalselt ja tihti enese hukatust tegelikult tegutsema. Samal ajal oleks õigem aga strateegia tegutseda ahvi moodi. Mis toobki meid uudis juurde jaapani endisest arvuti mängurist nimega siis nimi ise tähendab vanas keelekasutuses surma. Täna pole 35 aastasel mehel enam arvutimängudeks aega, aga tegutsemise tehnika on suures osas sama. Kuueks mängukeskkonnad san Tokyo börsil kaubeldavad väärtpaberid aastaid pikki päevi ning öid ekraanil toimuvat jälgima treenitud vilumus, arvutiklaviatuuri meisterlik haldamine ning distsiplineeritud, kuid mängulik strateegia on ilmsed peamised tegurid, mis eristavad teda lugematutest igapäevaselt börsil kauplejatest. Võimalik, et see on ka peamine arsenal, tänu millele ta tasus eelmisel aastal riigile makse 54 miljonini. Dollarilise teenitud tulu pealt siis tunnistab ka ise, kui tähtis on tema oskustes varasem arvutimängu treenitus. Ta suudab meelde jätta ning välkkiirelt teoks teha keerulisi arvutiklahvide kombinatsioone. Ta näeb mängu suures pildis. Omal ajal oskab märgata väikeseid, kuid olulisi detaile. Eriti väärtuslikuks teab ta ka treenitud enesekontrolli julgust jätta mõni tegevus kiiresti maha ning joosta. Just ilmutada taolise julgust nõudvat Isiplinita hoiavad tuhanded ja tõenäolisemalt siis miljoneid investoreid kinni väärtust kaotavatest varadest sest müük tähendaks seni veel teoreetilisena näiva häving. Nagu muutumist tegelikkuseks. Võib-olla tuleb siin kasuks ka arvutimängude võimalus mängu uuesti alustada, muudes lihtsaks, siis ka sammumis, reaalses elus paistaks tabatud. Traskena unustada ei saa ka üleüldist arvuti valitsemise osavust. Kujutage ette börsipäeva Mille jooksul üksikkaupmees alustab 20 miljoni Jeniga ning suudab seejärel kaubelda läbi mõeldud ostu- ja müügitehinguid nii palju, et päeva lõpuks on tehingute kogumahuks. Neli miljardit jeeni. Taoline tegevus eeldab kümnete graafikute ning uudisklippide keskendunud jälgimist ja otsusekindlat ning veatud klahvi väärtuste orkestreeringut. Ja vigadele on siin eriline koht, nagu näiteks kellelegi maakleri tehing ühe 600 kümned tuhanded. Teieni see aktsiaga, mis läks müüki 610001 ienise aktsiana keegi igapäevaselt ülidistsiplineeritud kaupleja teeb siis ühel ebatavalisel päeval statistiliselt paratamatusena taolise vea ja kuni ta jõuab selle parandada, peab keegi seda märkama ning seejärel jõudma ise veendumusele järgmise sammu otstarbekuse ja sooritama imekire ostu. Meie kangelased siis märkas seda juhtumit ja teenis kokku 600000 teeni, aga leidus veelgi kiirem, kes teenis sama sündmusega koguni kaks miljardit jeeni. Öeldakse, et arvutimängud on ära visatud aeg ning. Samm füüsiliselt taandarengu suunas. Võib-olla on ütlejate lõigus? Võib-olla on siis vaid õnneseen, õigemini siis ahv, kellel vedas. Aga maailmas on vist miljoneid taolise potentsiaaliga investoreid.