Täna pakume teile kuulata Eesti ja Ungari džässmuusikute ühistöö vilju. Nimelt olid eelmisel nädalal meil külas saksofonist Anton nakatus pianist Laszlo süle ja bassist Palvasvari Ungarist eesti Chessissidest sotsid, nõndanimetatud, kes workshopis osa. Tiit Paulus, Helmut Anniko, Arvo Pilliroog, Tõnu Naissoo ja Toomas Rull. Kahel päeval tehti ohtralt stuudiosalvestusi, ühistöö lõpes avaliku kontserdi, ka kultuuri ja spordipõle väikeses saalis. Järgnevalt kuulakem Eesti Ungari sisside ühismusitseerimist, sekka mõtteid ja muljeid teoks saanud üritusenda. Praegu kõlab Antal nakatus jumala õnnelik linn. Soleerivad autor tenorsaksofon-il. Las ta süleklaveril ja Helmut Anniko vibrafonil. Tõnu Naissoo selline pillimeeste kohtumine stuudio olukorras on kõigepealt vist nagu inflatsiooni vahet on ja ja tutvumine teiste muusikutega. Ja kindlasti ta nagu annab selles mõttes palju juurde, et kõigepealt pead ise eeldab sinult endalt nagu sellist nii-öelda noodikirja valdamist ja. Muusikalist videos nojah jaa, kiiret sisseelamist antud palasse ja, ja samas on ta siis ka nagu mänguliselt on ta kogemus. Ning annab selles mõttes palju juurde, et, et on nagu tegu, tegu, mängupartnerid kas osa või kõik on nagu sulle nagu selles mõttes suhtlemises olnud varem võõrad ja, ja noh, selles mõttes nagu heaks kogemuse kogemuseks ja, ja endal on ka huvitav mängida, sest moosin Eesti piires nagu sellist workshop mu teada ei ole varem tehtud, need on praktiliselt nagu esimene workshop vähemalt ametlikult Ja samal ajal on selline stuudiosalvestus ka erinevate muusika tempoelementide kokkusulatamine, eks ole, nii kiirelt. See on hea, samas peab nagu arvestama siiski teisi ka mitte ainult nagu ise sinu enda, nii kas siis head võimed või see üksinda ei ole maksev, need seal on ikkagi kiire sulamine teistega nagu, aga noh, võib olla primaarne tähtsus, isegi tähendab sellise. Seejuures on tore see, et tuuakse kaasa oma muusikade, meie pillimehed pakuvad nagu vastu siis oma, kas siis originaalloomingut või arranžeeringuid. Arvo, sina tegid mitmed arranžeeringuid. Jah, eks meil ungarlastega muidugi erinevad stiilid mingil määral kui sellist traditsionaalsus muusikat võib mängida küll kõik võivad kõik pillimehed koos mängida, aga kui juba minnakse veidi kaugemale, siis hakkab juba määrav olema see, millise stiili esindaja keegi on ja võib-olla selles suhtes. Nüüd kui igaüks tõi oma arranžeeringuid juba nii nagu talle endale kõige sobilikum on, siis võib-olla kas nüüd saad kõigile sobisid, see on juba küsimus, no minu tehtud seaded olid svingivaldkonnast. Aga ungarlased ise mängivad võib-olla natukene kaasaegsemat ja natukene agressiivsemalt muusikat. Ja võib-olla võib-olla meile võib-olla nii hästi alati istunud nende muusika ja, ja, ja neile võib-olla meie, meie laad võib-olla kohe ja tundub siiski võib-olla ka, et nad on rohkem nii vabad vabad muusikud, kes ei ole seotud nooditekstiga nii palju, nii et kui no seadetes oli võrdlemisi palju ettekirjutatud materjali sisse natukene nagu neid isegi kammitsas. Millised alansaransenilt mina organiseerisin Eesti muusikat, et siis oleks siis minna seos ka Eesti ja Ungari vahel. Ja need olid Uno Naissoo Vikerkaarest unelm ja Boris kõrvari Kadriorg. Uno Naissoo Vikerkaares tunnel. Soolod aru, pilliroog planeet, nakatus tenorsaksofon ja valvas varikontodest. Kes külalistest tuleni kõige lähedasem oli oma muusikalise mängu poolest? No toni lakatus kindlasti. Ta on selline Euroopas ikkagi nimega saksofonist. Ja imponeeristama selline. Kuidas sõdanud kulunud fraasiga öelda lihtsalt, et vaenlane sisuga mänge tähendab, et seal nagu selliseid tühje noote vähe. Heas mõttes professionaalsust ikka tunda ja samuti ka bassimängija oli selline, kus kohe nagu tundsid ja passimänge sellest ja et ta võib-olla ei olnud selline virtuoos selles mõttes seda jaganud, seal pudistama kõik tema noodid olid, nood tulid harmoonias ja kui oli vaja põhja, siis nad olid ka nad olid põhjaks all, nii et kindel mängida, nojah tähendab et seal ei olnud midagi juhuslikku. No vot, need on sellised, nad ei paista välja esimesel, kui võib-olla rea kuula, vaatab, et midagi virtuaalset öelnud, et noh, et mis ta siis nii väga oli, aga no vot ma arvan, et seda just siinsetel muusikutel on, et kõik püüavad nii kiiresti hästi noh, nagu see spordivärk on, see siin alati nagu ei maksa. Pianist oli ka nagu tugev ja. Temaga koosi ei mänginud neljal käel ja, ja kahel klaveril meeldis toril. Temaga rääkides sai teada, et on lõpetanud. Muusikaõppeasutuses ma mäletan veel konservatooriumi kõrgkool, kõrgkool oli just klassikalise klaveri alal. Seal on mängus väga tore pehme löök, kuigi võib-olla improviseerimine juures seda fantaasiatele. No vot, temast on oodata, et ta ütles, et on ainult vist niiviisi et tehnilises mõttes ei mäleta, et võib-olla tal nagu sellist võib-olla, sest noh nagu oma mina selles sassis konkreetselt nagu oli nagu selles mõttes nagu vähem kui teistel mängijatel, aga ka tugev music Sinul oli ka kaks pala esimene neist kandis pealkirja depretsen on see seotud depresseni Chessidest. Ivo Linnat Majas range nagu spetsiaalselt sellele festival kirjutatud. Käisime nimelt siit Eesti nii-öelda Eesti Raadio ansambli nime all 81.-le Debretseni tses festivalil. Seal olid siis Lembit Saarsalu, Tiit Paulus, Paul Mägi, Toivo Unt, Peep Ojavere ja mina ja noh, kuna tol korral, siis nagu iga iga iga esitaja pakkus nagu Mingi ka välja, kas siis oma kirutud või mis ta ise tahtis nagu mängida siis palasma nagu sai selleks puhuks nagu midagi kirjutatud ja, ja see nimi tegelikult tuli nagu natuke hiljem ei leidnud sellele palale pealkirja õigete. Seal ta läks nagu teise pealkirja all. Nii et nüüd võib öelda, et seekord oli siis nagu teine asi. Tähendab sellega põhimõtteliselt teha, sellepärast et vahepeal ma ei ole seda nagu mänginud ja võimalusele nüüd seda nagu siis ära kasutada, seda workshop, selle pala nagu korraliku lindistus pole sellest teinud, nagu ka ta nagu raske armoonia. Esimeses osas on nagu raske hormoone ja siin oli ka tegu aga nukuna workshop diil nagu eeldab sellist küllaltki lühikese ajaga nagu paljude palade läbi võtmist, siis siin ka ei saa eriti nagu. Ega seda nii hakata viimistlema, nii et ta mingi vähemalt mingi lindi jäädvustus nüüd olemas. Sellest palast. Tõnu Naissoo pala Debretseni Soolod Antal nakatus tenorsaksofon Tõnu Naissoo klaver ja Arvo Pilli truck sopransaksofon. Külalismuusikutega oli kaasas ka Ungari raadio muusikasaadete toimetaja Eeemm rekkis kes on Ungari džässielu üks organiseerijatest ja edendajatest. Samuti kuulub immergis Debretseni džässifestivali orgkomiteesse. Tänavu suvel toimus festival juba viieteistkümnendat korda. Suurfoorumile tänavu kuulutas Ungari lisaks konkursiga noortele džässmuusikutele, mille lõppvoor oli samuti Debretsinis. Sinna pääses üheksa ansamblit, neli neist said laureaatideks. Lisaks neile osalesid Debretseni festivalil veel paljud Ungari muusikud. Nende hulgas ka jaoskonda, kes esitas oma uue helitöö. Samuti olid kohal ka mitmete teiste riikide muusikud Poola rahvavabariigist Saksa Demokraatlikust Vabariigist. Jugoslaaviast esines ka tuntud bluusilaulja James plädalmer. Kokku võttis Debretseni festivalist osa 29 ansamblit. Mis puudutab Ungari raadiotööd seoses džässmuusikaga, siis nimetas Imle kisset. Keskeltläbi kõlab eetris nädala jooksul kaheksa kuni 10 džässisaadet. Osa neist on kolmekümneminutilised, osa 40 kuni kuuekümneminutilist saated eelistatakse viimaste aastatepikkust. Sellepärast jooksul on võimalik tutvustada mõnda uut heliplaati. Samuti lindistatakse ise muusikat ja tehakse saateid ja saadeti jaguneme Norrikski. Selliselt. Iga nädalal tutvustatakse üks kuni kaks uut heliplaati, tehakse kakskolm saadet Ungari džässmuusikast. Tutvustatakse teiste maade muusikuid ja ka ühistööd, nagu seda oli praegune workshop Tallinnas. Lisaks sellele korraldatakse kontserte koostöös klubide kultuurimajadega ja edastatakse neid otse siis või üle vindi. Rahvusvahelisi džäss workshop korraldatakse neli kuni viis tükki aastas jutustas imegis, see tähendab üks kuni kaks kvartalis. Raadio kui on ühistöö toimunud korra Budapestis ja nüüd siis teist korda siin Tallinnas. Jugoslaavia raadio, Ungari raadiol, pidev side, samuti saksa demokraatliku vabariigi Poola rahvavabariigi ja Soome raadio con. Regulaarsed saated. Möödunud aastal oli esimene džäss workshop Taani raadiuma. Elmut, sa kuulasid toni lakatusega Tbilisis. Kuulan seda kolmandat korda, üldiselt nagu möödunud aastal sai käidud Debretseni festivalil, siis ta mängis oma ansambliga, see jättis väga sügava mulje, naasid kevadel Tbilisis ja nüüd siis Tallinnas workshop tegemas. Aga minul seisab 100, neist on alati meeldinud ja noh, kuna tal siiski kõrge kõrge klassiga mängija eurooplaseks arvestatavaid saksofonimängijad siis. Mulle tundub, et ma võiks seda kuulata nii igal igal vabal minutil meelde. Noh näiteks minu jaoks isiklikult on niisugune kogemus esmakordne ja küllaltki raske on alguses kohaneda niisuguse stiiliga. Siin ta tegelikult kujunes välja niimoodi, et kord mängiti lugu läbi ja teinekord läks juba linti. Ja kuna see muusika, mida nemad mängisid, natuke siiski on nagu Arvo ütles juba meile nagu võõras, siis oli tõesti natuke tegemised kohaneda selle selle muusika sina tegid samuti kaks arranžeeringuid, ma tegin ka kaks seelikut, f1 oli Bill Evansi interplay ja teine Uno Naissoo Neil päevil polnud algust. Lisaks siia veel niipalju, et tähendab, kui ma ütleksin, et meie stiililine muusika oli, võib olla erinev, aga kui me koos mängisime, siis mängisime kahe saksofoniga, Antarlakatus mängis tenorit ja mina mängisin sopransaksofoni. Siis oli just tundub, et see koostöö et see koostöö on võrdlemisi paljutõotav, sest väga tore oli kuulata seda, kuidas tema püüdis-püüdis nagu minu mängulaadi tabada ja mina tema mängulaadi, nii et on näiteks koosmängule kohe tunda, kuivõrd teine on ansamblimängija ja kuivõrd ta suudab teiste inimeste arvestada, mitte ainult ütleme seal stiililiselt võib mõjutada ka ja kindlasti ja intonatsiooniliselt ja ja kõiges selles oli tunda, et ta on just selles osas väga tugev muusikat, oskab ka teisi arvestada. Andal nakatus kultuursed, ülemused. Soleerivad autos tenorsaksofoni Laszlo süleklaveril ja Tiit Paulus kitarri. KUS Ungari raadio võeti nõupidamisel välja moodustada ordi pick bänd see tähendab, et ordi liikmesriikide raadiod saadaksid Ungarisse selliseid muusikuid, kes on võimelised bigbändis mängima. See ettepanek võeti vastu ning tuleval aastal ongi esimene ordi ühisbändi kontsert. Põhimõte on endine. Kõik muusikud võtavad kaasa oma teosed, ühiselt õpitakse neid ära Budapestis või Debretsinis. Nädala jooksul. Valmis teosed lindistatakse parimatest. Aga koostatakse kontsertprogramm. Debretseni festivalile. Programmi juhtima tahame kutsuda Klaakteri. Algul pidasime silmas küll traditsioonilisi, kuid kahjuks katkes tema elu tänavu suvel rääkis Imre kis. Jazzmuusikas esmakuulamisel haarab muidugi kõigepealt see rütm ja ja tempo ja siis aga samaaegselt pillimehed avavad ennast rohkem aeglasemad. Ja nagu sinu teinegi pala, teine küll jah, aga siin ei ole, samamoodi oli see asi, et, et võib-olla selleks, et noh, selles stiilis palun saade nagu teha, siis oleks selle pidanud nagu rohkemale sisse sügavuti elama. Et selleks nagu aega tehniliselt oli kergem muidugi. Sul endal on kõikanis käe südame lähedal, see ilusam meloodiani joonis ja kõik see kujundus No eks ma olen natuurilt selline natuke kuidas öeldakse, võib-olla selline melanhoolselt või lihtsalt nagu ballaadid istub mängida, aga aga samas ma pean ütlema ka, et et et neid on raske siiski mängida. Antud ajal teen proovi trioga ja kiiresti seal nõuab sellist tehnilist värki nagu. Võib-olla ja no midagi nagu teistlaadi, aeglaselt palavat tunned, et nootide vahel ei ole alati midagi tühivad, siis hakkab tundma, et ei ole ikka endaga kõik korras. On siin. Et ka mingit kaasa saadud mõjutiselt lisand, ma mõtlen isagi muusikast on järele jäänud ikka ilusamad Loodoni ballaadid ja need Aeglased teemad Neil päevil polnud algust ega mängitud ja ma ise ka seda mõnikord mõelnud. Et ta vist sinnakanti kipub. Tro Naissoo pala. Kord oli aeg. Soolod fantal nakatus tenorsaksofon. Me oleme siin rääkinud palju külalistest, aga Tõnu Naissoo pärast Linnistamist ütles, et temal oli kõige toredamaks üllatuseks meie trummar Toomas Rull. Tiit, sina oled temaga ennegi mänginud. Ennemgi olen mänginud küll, aga mitte väga palju. Ta võib öelda, et oligi selle aasta avastuseks. Nooremate meeste hulgas. Ja kuna Peep Oja käsi oli haige, siis alusta Toomas Rulli asendada sellel workshop il. Ja semadele tuli noormehele igal juhul kasuks. Ma küsisin veel toni käest, et kuidas talle meie noor trummar meeldib. Ootused pole viga. On loomulik, et tema jalutab mööda ilma ringi ja kohtad igasuguseid häid pillimehi. Temal on, millega võrrelda millega ja kellega võrrelda. Ja mulle tundus, et see pole viga, polnud öeldud niisama suusoojaks või viisakusest. Tõepoolest. Midagi selles noores mehes on üks väga suur pluss on temal veel see et ta tegeleb muusikaga üldse mitte ainult löökriistade erialaga. Ta laulab kiigelaulukuuik, kus, Mänginud Rujas mänginud Rujas, seal ta mängis trumme, jah, aga ma mõtlen just, et ta laulab. Ja see minu arust on suur haruldus löökristide mängijate kohta, ega selliseid eriti palju ei leia kogu maailmast, kes ka laulavad. Nii, ma ei mõtle ainult sünnipäeval, vaid mingisuguse ansamblis publiku ees. Laste süle, Triton soolod, Toomas Rull trummid, Anton nakatus tenorsaksofon ja lase süleklaver. Üldkokkuvõttes või selle kahe tiheda tööpäeva rahuneb pea kindlasti. Esiteks, no kas või selles mõttes, et külalistel olid väga huvitavad palad oma palade Ja noh, meie pillimeestel oli ka võimalus oma oma sellise oma poolt nagu näidata, nii et oli noh, kindlasti väga meeldiv, selline suhtlemisvorm saaks ka meil organiseerida, korraldada ka teistsuguseid. Workshop ta nii-öelda Riia, Leningradi, Moskva pillimeestega see oleks kahtlemata tuleks kõigile kasuks tekivad uued kontaktid, uued positseerimis, plaanid võib-olla isegi öelda teised. Vaated võib-olla muusikale hoopis siis eesmärk on kindlasti muusikute ja muusikataseme kõrgemale tõstmine ja seda eesmärki selline asi võib-olla teenib kõige paremini. Sest see on väga hea stuudium. Nii meie kõigile muusikutele, kes sellega saavad nagu nagu tundaja oma jõudu proovida ülemaailmse tasemega ja vastupidi ka neile külla sõitmetele, kes tahad teada, mis on Eesti muusika- ja mis siin tehakse.