Saade jätkub fotokooliga ja eelmisel nädalal jäi meil jutt katki seal, kus Kaupo Kikkas rääkisid maailma kallimatest fotodest ja nädal aega mind piinanud üks lause, mis sa ütlesid umbes sedasi, et me tihtipeale ei tea, mis võib olla nende suurte hindade taga, et nii mõnigi foto näeb selline välja, et ta ei noh, see oli minu tõlgendus, et ta justkui peaks nii kallis olema. Kui sa veel natukene avaksid neid tagamaid, et kuidas vaadata neid kõige kallimaid pilte ja neid, kas lugusid seal taga ja ei ole välja toodud või mida me võiksime ise sinna juurde mõelda, et nad ei ole kõik, mitte igaühe mõistes ilusad ja üheselt arusaadavad, et nad võiks nii kallid olla. Alati, kui mängu tuleb raha, siis hakkab inimesi kohe rohkem huvitama ja tõepoolest, kui me rääkisime juba eelmisel nädalal sellel teemal õige põgusalt, siis selle teema vastu huvi on nii suured, et, et me võime sellest veel natukene pikemalt rääkida. Ja fotograafia on väga populaarne, mis tähendab seda, et fotograafia nii-öelda hinnarekorditest on meil kogu aeg jälle kui nii, kui suured oksjonid on toimumas nii sinna top 10-sse jälle hüppab uusi töid sisse ja tegelikult võib öelda ka seda, et, et needsamad vanad tööd hüppavad ühel hetkel kallima hinnaga peale tagasi. Et tõesti põhjused võivad olla väga erinevad, miks mingi foto niivõrd palju maksab, kui meil on siin ette võetud TOP 10 tänase seisuga nii-öelda maailma kõige kallimalt müüdud piltidest ja me oleme juba rääkinud mõningatest piltidest, mis seal topis on erinevatel põhjustel siis proovime lihtsalt rääkida veel mõnede tööde kohta ja analüüsida, miks nende hinnad võiksid sellised olla või mis on need põhjused, miks, miks nad sinna topi kuuluvad ja miks need tööd nii kuulsaks on saanud. No kui nüüd tavaline inimene teeb oma fotoaparaadiga, ütleme et idee telefoniga teeb fotoaparaadiga kauni siili pildid, see, mitte kunagi ei hakka miljoneid maksma, miks nii? Väga hea küsimus, et tegelikult võib see hakata ka miljoneid maksma, aga oleneb puhtalt, eks ole, kes selle pildi nüüd on teinud, ehk siis raha makstakse loo eest, mitte ühest hetkest, edasi makstakse raha ainult loo eest, mitte enam pildi eest. Kui see oleks rääki siil, siis ma saaksin hiljem. Nojah, et kui see oleks rääkiv siil või kui selle siili pildi oleks teinud, siis Dmitri Medvedev, nagu me eelmisel nädalal rääkisime, tema klõps Ps tõepoolest, ma võin öelda, klõps, mille ta on helikopterist teinud, ilutseb endiselt seal top 10.. Ma küll väga sügavalt kahtlen, kas mingi, kas see osta allub mingisugustele kunstimaailma, nii-öelda reeglitele, see oli lihtsalt kellelegi ost, tollel hetkel oli Medvedjev ka president, et talle meelehead teha ja ta sinna nii-öelda toppi osta. Aga sellest stiilist rääkides, et kui see inimene pakub mingisugust väga-väga huvi lugu ja kui see siil on millegi poolest väga eriline ja kui selle töö tiraaž on äärmiselt limiteeritud, siis need on reeglina kolm komponenti, mis peavad kokku saama selleks, et mõni töö muutuks väga-väga kalliks. Kui me hakkame nüüd sealt tagantpoolt vaatama ja kommenteerima veel mõnda pilti lisaks, siis hetkel on mul siit Vikipeediast ette võetud 19 kõige kallimat fotot. Ja siin taga otsas on Adams Robert Napelsoorpia, Jevgeni Atškee. Ja põhimõtteliselt nende kõigi kolme puhul ei ole tegelikult väga raske põhjendada ja nende kolme puhul on ka see, et need hinnad on kõik seal kuskil 600000 dollari juures. Ja Ensele, Adams ja FG on mõlemad sellised fotograafia kui meediumi pioneerid ehk siis Atškee, kes oma kõige kallima töö on teinud aastal 1899 siis siin me räägime ikkagi ka väga erilisest ajalooväärtusest. Me räägime mehest, kes puht tehniliselt oli kõikidest oma teekaaslastest fotograafia sees. Ta suutis pildistada asju, objekte, situatsioone ja näiteks ka Pariisi tänavaid, mida sisuliselt mitte keegi teine tollel ajal teha ei suutnud. Ehk siis me omame tänu talle vaadet 1890. aasta dokumentaal fotona Pariisi tänavatele. Nii et seal on mingisugune täiesti eriline panus, mille ta on andnud kultuurilukku. Küsimus ei ole selles, et see teema üks pilt oleks kuidagi või kedagi nii tohutult puudutaks. Ja täpselt sama lugu on änsele Adamsiga, kelle New Mexicos pildistatud kuu tõusu maastik läbi tema tohutu dub pühendumise. Ma arvan, et nii pühendunud fotograafi kui Änzale Adams vist fotograafia karjääris rohkem ei ole. Mees, kes teatavasti on teinud ühest oma tööst 1500 suurendust sellepärast, et saavutada perfektset koopiat negatiivis mitte sellepärast, et tal oleks olnud vaja tuhandet viitesadat koopiat oma tööst, vaid sellepärast, et saavutada perfektsionismi ja tema nii-öelda austusavaldus nendele samadele Ameerika metsikutele maastikele on selline ameeriklase identiteedi väga-väga tähtis osa. Jaa, Mäpelsoorp siin kindlasti mängib rolli modell Andy Warhol ja mättaid sorbi vaar oli enda väga eriline suhe, noh ütleme siis ka tavapärases mõistes üsnagi sellised kummalised isiksused, kes on jätnud kunstiajalukku ja popkunstiavangardi ajalukku kuku tohutu jälje. Loodetavasti võime mõlema kohta öelda, et 80.-te 70.-te aastate avangardi Mäppensorb läbi siis fotograafia meediumi Warhol läbi kogu oma isiksuse läbi kogu sellise popkunsti olemuse, ütleme võimatu mõõta nende tähtsust, sest see on tõesti väga, väga, väga suur. Kui me liigume siit nüüd edasi, siis näiteks varsti näeme Edward vestonil tööd Nautilus, millest me rääkisime mõned nädalad tagasi siis tuleb üks väga huvitav töö, millel on jällegi puhtalt kultuurilooline väärtus ja selle töö ta teeb eriliseks see, et see on vist ainukene reklaamfoto, mis on siin selles topis sees ja tegu on siis selle kuulsa pildiga nii-öelda Marbora männiga, ehk siis sellise kauboi ka, kes, kes kappab sellised kergelt siluetina kuskil Metsiku Läänemaastikul, jällegi ainult lugu maksab. Ma arvan, et sellise pildiga saaks ilmselt hakkama ka tänapäeval absoluutselt igaüks ja tõenäoliselt selliseid pilte on ka tollel ajal tehtud väga-väga palju. Ja me räägime jällegi loost ehk siis sellise ameeriklase kujutelmast, et kus see on koht, kus saavad olla mehed tõeliselt vabad, kapatava metsiku hobusega möödabreerijat. Nii et jällegi me räägime, et inimesed on ostnud tegelikult seda vabadusetunnet ja kujutelma millinenud, millisena nad tahaksid oma kodumaad Ameerikat näha mitte niivõrd seda, et et neile nii väga väga see hobusega kappaja meeldib. Paar fotot, mis tänaseks on kukkunud sellest topist välja ja mis mulle väga endale meeldivad, on sellised ajaloolised fotod näiteks siis pillid, giid, ehk siis kuulus Lindbri ja kurjategija Ameerikast teatavasti siis on temast säilinud üksainus. Et see on siis nii-öelda originaal kontakt koopia 1879.-st või 80.-st aastast ja see on tõesti noh, mulle äärmiselt see pilt meeldib, sest ta fotograafiliselt kihvt. Ta on ajalooliselt kihvt, lisaks võib ennast uudistada, vaadates seda pilti, milline nägi välja üks tõeline kurikael, siis, siis tollel ajal ja siin me räägimegi tegelikult tohutult suurest ajalooväärtusest mitte niivõrd jällegi sellest mingisugusest moodsast kontseptuaalsetest fotograafiast ja teine pilt samamoodi, mis, mis on väga-väga kaunis, on siis Staicheni gene kuuvalgel, mis näeb välja tõesti nagu selline impressionistliku maal või graafiline leht või midagi taolist, nii et need on tänaseks topist välja kukkunud. Kuhu on sisse tulnud siis moodne kontseptuaalne kunst või, või lihtsalt moodne kunst. No ma saan aru nendest meestest, kes kunagi ajalugu tegid ja merele oluline väärtus ja kõik sellised asjad, aga olukord läätsi keeruliseks, kui me jõuame kaasaegsete fotode juurde kasvõi see Rein kaks või siis miks mitte see fotoVanbiter Peter linki oma selle vanni kohta ma ütleks sedasi, et minu arvates oleks ta nagu pildistanud mõnda kootud vaipa, aga ma ei oleks elu sees selle peale tulnud, et seal on puude, kujutasid järves. See on pigem väga hea märk, et sa sellest aru ei saa, sest et kui sa sellest aru saaksid, siis oleks see lihtsalt loodusfoto, ehk siis siis oleks nagu veel keerulisem seletada ära, et meil on olemas tuhandeid või kümneid tuhandeid täpselt samasuguseid looduspilte ja nüüd äkki ühes tahab keegi maksta miljoni. Aga siiski, su küsimuse märkused On äärmiselt, ma arvan, õigustatud ja mitega nalja pärast ei ole tavaliselt selle peeterlikki töö taha kirjutatud sulgudesse edetabelisse. Et see müügi põhjus jäi segaseks ja kollektsionäär ei ole teada ja ei ole ennast, ei ole põhjendanud ja ei teata, kellele see pilt müüdi. Nii et peeterlikki puhul on, on üsnagi vähemalt endiselt see teema õhus, et võib-olla on see üks hiigelsuur spekulatsioon lihtsalt selleks, et sinna tabelisse pääseda, selleks et kuulsaks saada, et oma nimi ringlema saada. Ja täpselt samamoodi võib siin olla õige mitu tööd, kus on hoopis muud alused selle ostmiseks või müümiseks kui et kellelegi kellelegi arvamus või, või kultuurilooline taust. No näiteks üks naine, kes seal lamab mingis imelikus poosis, mingid rahatähed on tal käes, ei ole ta ilus, ei ole ka värvid sellised säravad, et ma tahaks seda näoga, siis on magamistoas või või minu pärast elutoas. Nähtavasti jällegi, kes sa räägid praegu Cindy Shermani pildist, mis on siis maailma hetkel hinnalt teisel kohal müüdud 3,9 miljoni dollariga. Ilmselt muidugi ei osta keegi selliseid nelja miljoni simaalega endale, magamistoa seina peale ega ka loomulikult fotosid mitte. Kes teab, võib-olla ostab, aga Cindy Shermani töö hind on ka ka minu jaoks suhteliselt müstiline, aga jällegi siin ilmselt tulevad mängu, kuna näiteks seda, et selle tööga nii-öelda Eesti meid või see arvatav hind, ennem kui see müüki pandi oli oluliselt oluliselt madalam siis, siis ilmselt on siin palju faktoreid, mida me täpselt ei tea, aga kindlasti ikkagi jälle Cindy Shermani isik tema kui sellise naisekuju, et ise sellised töölisklassi, naise või keskklassi naise kujutamine läbi iseenda. Aga ma arvan, et see on täiesti igale ühele selline kodune töö, et kui te, kui te tahate mõista, miks mõni töö nii palju maksab, siis see tegelikult on palju keerulisem uurimistöö kui et arvata, et pillid maksavad nii palju selle pärast, et nad on lihtsalt ilusad. Ma tänan sind, kauboi, kas mitte, et asi oleks nüüd selgemaks saanud, aga minu jaoks on, vähemalt sai selgeks, et meie Eesti loodusfotograafid pildistavad hoopis paremaid pilte. Nad ei ole ka nii callida, aga nad on ilusamad küll, kui need miljoni pildid, aitäh sulle.