1938. aastal saatsid eestlased Helsingisse suunduvale laevale Marta Egerti Kuulsa, Ungari päritolu laulja ja filminäitleja, kes oli külastanud meie väikest iidsete tornikiivritega pikitud linna siin balti mere kaldal. Kui laev kaist eemalduma hakkas, laulis Marta Egert mahajääjatele sadamas oma kuulsaimat laulu filmist Tasgow kontsert ehk õukonnakontsert. Marta Egerti ilu oli nukker, teineteisest kaugel asuvad silmad ja traagiline naeratus. 1009. kolmekümnendatel aastatel oli ta üks populaarsemaid filmistaare Euroopas, kes võlus publikut oma kauni sopranihäälega ning 20. sajandi kuulsad operetiheliloojad. Franz Lehar, Roberts, Talts, Oskar Strauss ja Paul Abraham kirjutasid paljud oma lood spetsiaalselt just temale. Marta Egert, õnnelikus abielus kuulsa Poola päritolu tenori Jangi Puuraga, kes lõikas loorbereid nii ooperilaval kontserdisaalides kui ka kinoekraanil kuid kelle saatus tema kõrvalt ebaõiglaselt vara ära kutsus. Ja stuudios on taas Triin Ella ja Jaak Jõekallas. Marta Egert sündis seitsmeteistkümnendal aprillil 1912. aastal Budapestis pangadirektori perekonna ainsa lapsena. Laulmisega hakkas ta tegelema juba varajases lapsepõlves. Tema ema, kes oli muuseas ka omaaegne mainekas dramaatiline koloratuur sopran pühendas end oma tütre arendamisele ning imelapseks kutsutud väikene Marta tegi oma lavadebüüdi juba 11 aastasena. Pool Abrahami operetis. Mannekeenid. Just sel ajal hakkas ta võtma oma repertuaariga nõudlikke koloratuur aariaid sellistelt heliloojatelt nagu Rossini, Mayer, Beer ahven ja Johann Strauss. Kontsertturneed viisid noorukese imelapse Marta Egerti Taani, Hollandisse ja Rootsi ning viimaks kuulsa operetihelilooja Imre Kalmani kutselga Viini Toobakustele Viini riigiooperis haigestunud Adeele CERNi asemel pea saama operetis mon Martri kannike. Sellele äärmiselt menukas osatäitmisele järgnes Adeele roll Max Reinhardti kuulsas Johann Straussi opereti Nahkhiir lavastuses Hamburgis. Marta Egert oli siis vaid seitsmeteistkümne aastane. Richard Strauss pakkus talle derbineta rolli oma ooperis Ariadne maksusest. Ent enne veel, kui blond ungarlanna rulli lavaküpseks sai, kirjutas ta alla oma esimesele filmilepingule ning sellest alates sai tuule tiibadesse ka Martha Egerti filmikarjäär. Ja kõlab nimilaul Franskrotte sulest 1938. aasta filmist. Ime vennisclükliš vinn, ehk alati, kui ma õnnelik olen. Marta Egert on meenutanud, et kui ta oli alles väga noor, kandideeris ta Hanna klaveriosale Franz Lehari operetist lõbus lesk. Kui ta oli partituuriga tutvunud, siis ta leidis, et üks laul ei sobi tema häälele just eriti hästi. Ning ta julges mainida seda protsendile. Järgmisel hommikul helises telefon. Tekkis Franz Lehar isiklikult. Armas preili Marta. Mul on väga kahju, et see laul teile ei meeldi, aga ma palun kannatust, mul on veel sadu ja sadu laule ja ma saadan need kohe teile. Lauljatar vabandas, et mitte, et laul ei meeldi, vaid et kas saaks muuta selle laulu helistiku. Selles oli küsimus. Tunnistades samas. Tõsi, hiljem, kes olin tol ajal mina, üks väike, mitte midagi. Ja suur helilooja Lehar oli valmis mulle uut laulu kirjutama. Ta oli kõige tagasihoidlikum ja armastusväärsem inimene, keda ma eales olen tundnud. Hiljem kinkis trantsley Marta Egerti lega oma foto pühendusega minu armsale kaasmaalasele, lummavale artistile Marta heegertile sügavas imetluses. Ja meile kõlab nimilaul Franz Lehari sulest 1935. aastal kinodesse jõudnud filmist Tigantse välted, reetsisum Liive ehk kogu maailm keerleb armastuse ümber. Marta Egerton meenutanud, kuidas ta 1933. aastal mängis Franz Schuberti elul põhinevas filmis laise fleenmaine liider ehk vaikselt anuvad mu laulud. Kui tegime režissöör, vili Forstiga filmi, astus paviljoni Marlene tiitris Ameerikast suursuguselt oma kauniduses ning väärika ja uhke hoiakuga vili Forst loomulikult tutvustas meid ja proua tiitrichistust täpselt kaamera taha ülipikk sigaret käes ning puhus demonstratiivselt ja häälekalt suitsu minu suunas. Selles stseenis pidin ma täiesti pidurdamatult naerma, puhkema, kuid ma ei suutnud. Jooksin nuttes garderoobi. Seal aga oli minu ema, kes julgustas, mis mingisugune tiiva istub seal ja sina tuled nuttes garderoobi. Sa ei pea mitte teda kartma, vaid vastupidi, sina oled noorem ja tema kadestab hoopis sind. Julgus, Kukk ja mine, näita, mida sa oskad ja suudad. Ja ma läksin, küsisin Willilt, et kas me võiksime veel kord proovida. Ja villi vastas loomulikult Martake ning minu esimese naerupahvak peale tõusis proua tiitris püstijala. 1934. aastal kohtus Marta heegerd filmi main Hertz Ruft nahkhiir ehk minu süda kuulub sulle võtetel oma tulevase abikaasa, kuulsa Poola päritolu tenori jälgija Puuraga kelle esituses kõlab meile selle filmi nimilaul Robert Stoltzi sulest. Jangi Puura sündis 16. mail 1902. aastal Poolas Sosnovjetuse linnas pagari perekonnas. Vanemad soovisid, et nende pojast saaks jurist ning pärast keskkooli hakkaski noormees Varssavi ülikoolis õigusteadust õppima. Kuid vanemate teadmata kulutas ta suurema osa rahast laulutundide peale kuulsa Vadslav, Brezinski ja tenor ta teos Leliiva juures. 1923. aastal toimus Sosnovjaitzis kinos sfinks ja Puura esimene avalik kontsert. Järgmisel aastal kutsus eemil millinarskida Varssavi ooperisse, usaldades talle vägilase rolli Stanislav Monjuška ooperis Halka. Ent varsti võeti temalt see väike rull ära, kuna ta iga hinna eest silma paista tahtes venitas viimastel nootidel ülemäära häält pidamata dirigendikeppi millekski. Ja nii laulis janudki Puura 1937. aastal filmis Saubed jääb Aheeme ehk poeemi võlus heliloojaks taas Roberts talt. Jõnkija Puura tõeliseks debüüdiks tuleb aga pidada nimiosa šargul ooperis aust Varssavi ooperis 11. veebruaril 1925. aastal. Ka sedapuhku leidis kinnitust väide, et ükski prohvet pole kuulus omal maal. Sistki Puura. Esimesed esinemised Varssavis ei olnud mainimisväärselt menu ega äratanud kunstiringkondade tähelepanu. Sõprade soovitust mööda otsustas noor laulja Pariisi siirduda, et seal ooperilavale pääseda. Kuid Viinist kaugemale ta esialgu ei jõua. Ludki teiega soovib tutvuda noor tenor Varssavist, teatas Viini riigiooperidirektorile Franz Shalkile. Tema sekretär, noor ja energiline Puura esitas man rikastreta Verdi ooperist trubaduuriks. Pärast seda, kui hankija Puura oli võtnud Streta lõpus kõrge too esitas ta küsimuse. Kas te sooviksite kuulda ka teist kõrget tood ning ära ootamata vastust võttis uuesti too noodi, hoides seda isegi kauem kui eelmist nooti. Direktor Frans Shalk esitas seepeale küsimuse. Mis te arvate, kas te suudaksite laulda järgmisel nädalal Cavaradossid koos Maria Jeritsaga. Otse loomulikult kõlas energiline vastus. Nõnda saigi teoks Jangi Puura debüüt Viini riigiooperilaval kuulsa Maria Jeritsa partnerina Putšiini ooperis Tosca ja sellest hoolimata, et ta laulis itaalia keeles ainult kaks tähtsamat aariat. Kõik ülejäänu, aga poola keeles oli tal hiilgav menu. Sealne ajakirjandus ristis ta tenorite kuningaks. Häälek röösuseks, jaga russojärglaseks. Jaan Puura järgmine osa Viini riigiooperis oli printskalaav Putšiini ooperis Durandot, mis lavastati tollal esmakordselt väljaspool helilooja kodumaad. Sedapuhku lauliski Puura juba saksa keeles olles oma osa rekordilise ajaga kaheksa päevaga selgeks õppinud. 1929. aastal laulis Jangi Puura juba Milano La skaalas webiteerides menukalt oskas ning võttis osa Feliidželatuada ooperi Lepreczy rediicole esiklavastusest Arturo Toscaniini dirigeerimisel. 1931. aastal esitas ta hiilgavalt Kriöö Osama Noonis La Scala laval Victorde saabata juhatusel. Nüüd oldi juba Varssavis veendunud noore poola tenori andekuses mida tõendas tohutu menu välismaal. Iga tema kodumaale sõit kujunes sensatsiooniks ja päästis valla vaimustuse. Garmin Keburaga igatses populaarsust ja ei saatnud oma talendi austajaid kunagi tühjade kõrvadega ära. Ta ei piirdunud esinemistega kontserdisaalis, vaid laulis tänavale kogunenud rahvahulgale kah hotelli rõdul vaguni aknal või auto katusele. Kusjuures üheks tema leivanumbriks oli alati Robert doltsi Oblondobraudi Hiibale Fraul filmist Ihliive Allefroven. Ehk ma armastan naisi. Tuleme aga tagasi filmi main Hertz Ruhtma lüür võtete juurde, kus jälgija Puura kohtus Marta eigertiga. Algul ei olnud me teineteisele sümpaatsed, on meenutatud mar peegelt. Kuid kui me tegime filmi prantsusekeelset varianti, siis mängis Jan Kepura armastusstseeni minuga kui ka Daniel Tarjööga. See vihastas mind ikka väga, kui Ann ainiti teda vaatas, kui Daniel kaamera ees seisis peale suudlusstseeni prantslanna ka ja ei anna ka alati klaasi vett. Ma küsisin, et miks ta seda teeb ja ta vastas, et talle meeldivad rohkem minu suudlused. Sellest hetkest alates suudlesime me edasi privaat. Ei, no vaene oli vaesusele. Mis? Ma. Siis. Ool. Tee. Ääre. Kui ongi jabura, tahtis Marta Egerti-le oma suure armastuse tõestuseks osta tänaval ühe vana lillemüüja käest korvitäie punaseid roose varises kõik kokku ning temperamentne tenor oli sunnitud tunnistama. Mul ei ole hetkel raha kaasas, preili laenake mulle, palun 25, Mark. Marta Egert asuski siis iseendale kingitud lillede eest ning tunnistas hiljem, et oli sel hetkel ise kõrvuni armunud. Ja nõnda laulsid Marta Egert Jang ja Puura filmis Sauber telepoeeme. Jälgija Puuraja Marta Egert abiellusid 31. oktoobril 1936. aastal. Neist sai paar, keda oli hea vaadata kuulata. Nad astusid üheskoos üles nii ooperis kui ka operetis ning mängisid filmides. Koos teen sinna hiigelsummasid. Südametemurdja Puura müüs oma noorusliku sarmi erakordselt kõrgete nootidega. Egert Urmas aga oma Viini tütarlapseliku ja blondi süütusega. Marta Egert on meenutanud. Tutvuse alguses jalutasime kardianniga linnas, kui õhtul pidi tal olema poeemi etendus ja me lobisesime niisama. Küsisin talt, et kas ta ei peaks harjutama, tal on ju ometi vaja laulda kõrget, too nooti. Aga Jan vastas, milleks ma tean, et ta on mul olemas, miks ma teda siis kogu aeg harjutama peaks? Marta Egerton samuti meenutanud, kuidas ta imetles janudki Puura vokaaltehnikat, mis oli ilma igasuguse pressita. Janni hääl oli kaunikõlaline ja värviderikas. Laulsid koos filmis Sauber derbachime hoidis mees oma häält isegi veidi tagasi ja lükkas Marta ettepoole, et viimane paremini kostuks. Jängi Puura on öelnud. Ooper on kerjuste elukutse, operit Filbjas laager teenivad kordades rohkem. Kui ta ütles, ma võin telefoniga helistada, Brasiilia presidendile võis ka selle mõttega otsekohe ellu viia. Tema eneseusk oli piiramatu. Ütles Ma sündisin Sosmovjad, siis see oli tol ajal kolme keisririigi halduses Saksa keisri, Austria keisri ja vene tsaari. Kuhu on nüüdne keisrit saanud. Aga mina, jabura olen siin. Ja nõnda laulis yangee Puura filmis libeale Frauen, heliloojaks aga taas. Roberts Marta Egert on tõdenud filmides mängimise kohta. Sellel ajal, kui mina filmides mängisin, oli kõik palju loomulikum. Kogu esinemine laulmine oli väga vahetu ning enamiku filmide atmosfäär oli tollal lausa nutmaajavalt süütu. Tänapäeval on kõik aga hoopis teistmoodi, mitte halvem, vaid erinev sellest, mis oli. Kõik on palju reaalsem ja ehk isegi raskepärasem. Puuduti. Euroopa kohale hakkasid kogunema sõjapilved ning pärast seda, kui Adolf Hitler annekteeris Austria suundusid janudki pureja Marta Egert Ameerikasse. Nende mõlema emad olid juudid ning nende jaoks osutus päästerõngaks pura leping kuulsa New Yorgi Metropolitan Operaga. Jangi Puura debüütmaailma esimese ooperimaja lavalaudadel toimus 10. veebruaril 1938. aastal Rodolforolliga Putšiini ooperis vahem. Pärast menu ooperis Bofeem järgnesid triumfi ooperites Tosca, Rigolettot, Carmen Manoon ja aida. Samal ajal kui hankija Puura esines ooperilaval ning andis kontserti Ameerika Ühendriikides ja Kanadas tegi Marta Egert Broadwayl Schuberti teatris kaasa Richard Rogersi muusikalis Hair and Haajale. Ta kirjutas alla ka lepingule filmistuudioga Metro-Golden Meyer ning tegi seal kaasa kahes filmis. 942. aastal filmis formi. Mike jää on, milles tema partneriteks olid Judy Garland ja Jin Kelly. Ning aasta hiljem taas koos Judy Garland'it filmis presenting Lily Mars. Egert tüdines aga ruttu mängimast teist viiulit juudi Kaarlandile ning ta katkestas oma lepingustuudioga nii ruttu, kui see vaid võimalikuks osutus. Stuudio jäätis filmifarmi on, ma ei tea lõppvariandist välja ka mitu Marta Egert esitatud laulu lootuses, et nende esitustase võib lükata tahaplaanile filmistaari juudi Kaarlandi. Marta Egert ise on meenutanud. Ma olin harjunud mängima filmides peaosi, aga Hollywoodis sai minust kõrvalosatäitja Judy Garland oli küll alati väga armastusväärne, aga ta polnud primadonna. Mulle jättis ta alati üsna tugeva emotsiooni depressiivsusest. Siin Kellijaga oli jumalik, armastusväärne ja väga, väga andekas. Ma olin temaga koos esinenud juba varem Broadwayl muusikalis Hair and Haaja, kus tema nime polnud märgitud isegi kavalehel minu abikaasaga ütles juba siis, et temast saab suur staar. Ja nõnda laulis Marta Egert filmis farmi. Ma IKEA kuulsa Hollywoodi kohta on ta tõdenud, aga järgmist? Mul polnud aega, et pidada pidusid. Maalin professionaalne ja tegin oma tööd. Ja Hollywood mulle eriti ei meeldinudki, küll aga California. Seal oli nii kaunis. Enne sõja lõppu, 1943. aastal esinesid Jangi Pure Marta, Egert otse vapustava minuga. Franz Lehari opereti lõbus lesk lavastuses Broadway mägistik Teatris. Dirigendipuldis oli kuulus Roberts dolts ja koreograafia tegi lavastusele George. Mälelsin. Kui mängisid nad seda üle 2000 korra algul proodwil ning hiljem ringreisidel Ameerika Ühendriikides pärast sõda aga Inglismaal, Prantsusmaal, Itaalias ja Saksamaal esitades seda operetti neljas keeles. Kui Marta Heigerdilt hiljem ühes intervjuus küsiti, et te mängisite janudki Puuraga lõbusast eses ju aastaid koos kas ära ei tüüdanud, siis kõlas vastuseks. Me leidsime iga kord midagi uut ja iga etendus oli meile eriline. Teise maailmasõja lõpp ei toonud Euroopast emigreerunud jalg ja Buraleja Marta igertile mingit lahendust sest Londoni pagulasvalitsust toetanudki Puura kaotas kõikuma Poolas olnud varad ja maavaldused. Pisut enne surma sai ta siiski tagasi oma Sosnovjetzee lähedal asuva Isa 30 kilomeetri kaugusel New Yorgist ostsid Jangi Puura ja Marta Egert endale armsa majakese. Neile sündis ka kaks suurepärast poega, 1944. aastal Jan ning kuus aastat hiljem Marian. Pärast sõda viis kontsertturnee Jankija pure Marta Egerti Prantsusmaale minna tegid kaasa kahes filmis. 1949. aastal esinesid nad Kölnis, Düsseldorfis ja Münchenis ning 1951. aasta sügisel tuuritasid nad juba üle terve Saksamaa. Nende ühised kontserdid olid äärmiselt menukad, nagu näiteks 1956. aastal Londonis Royal Albert koolis, kus nad andsid ühe nädala jooksul kaks kontserti täismajale. 1950.-te aastate lõpus tegid nad paar menukat kontsertturneed Poolas. Viinis võisid vaimustunud kuulajad aga kaasa elada nende säravale mängule. Franz Lehari imekaunis operetis Zareevitš. Jangi Puura oli väga tervislike eluviisidega, on meenutanud Martheegelt autode summutitest tulema väljaheitegaasi tõttu hoidiste sõidu ajal alati suurt pikivahet ning ravis kõiki oma hädasid külma dušiga alati avasta aknaid värske õhu sisselaskmiseks ja tegi pikki jalutuskäike looduses. Jätkuvalt heas hääle vormis püsinudki jabura tegijaga energiliselt tulevikuplaane. Ta kavatses esineda Varssavi suure teatri laval ooperis ikka ning pidas Poola televisiooniga läbirääkimisi oma loomingulise õhtu asjus. 1966. aasta 13. augustil andis ta menuka kontserdi Portšesteris. Oli elurõõmus ja energiline. Paar päeva hiljem aga 15. augustil saanud parajasti oma kodus ühelt oma finantsagendilt telefoni teel ebameeldiva teate, tabas teda südameatakk. Janudki Puura oli surres vaid 64.. Kuna jängi Puura oli avaldanud abikaasale ja lastele soovi kodumaale maetud saada, sängitati ta kolmandal septembril Varssavis pidulikult mulda. Tohutu rahvahulga osa võtmatustest tõestas veelkord tema suurt populaarsust. Pärast Jangi Puura surma ei tegelenud Marta Egert laulmisega paar aastat ning pöördus selle juurde tagasi alles oma eaka ema soovitusel. See oli mulle kõige raskem aeg, on ta tunnistanud perioodi kohta pärast armastatud mehe surma. Kuid ma elan elu nimel edasi. Kui mul ei ole seda, mida ma armastan, siis armastan ma seda, mis mul on. Seda elufilosoofiat õppisin ma oma mehelt. Täna olen ma siin oma poegade jaoks ja see on juba osake elamise mõttest. 1900 seitsmekümnendatel aastatel hakkas Marta Egert esinema ka televisioonis andma New Yorgis meistriklasse ning taas kontserte ka euro. Ta on tunnistanud, vahetevahel külastan ka Saksamaad. Ma olin siin kord nii õnnelik oma armastatud mehega. Marta Egerton tõdenud? Jah, see oli ime, kaunis aeg, kui Viinis elasid Kalmann Lehar. Nad said omavahel suurepäraselt läbi ja mina olin tol ajal kõige väiksem, noorem ja saledam neil lavadel. Ja nüüd olen mina, see viimne nohik taanlane, kes kahe maailma vahele on veel jäänud. Tänapäeval tunnen, et minu ülesanne on seda kõike, mida ma sain Leharilt ja Kaalmanilt kaasa oma meistriklassides edasi anda. Ja see teeb mulle erakordset rõõmu. Ühes 1996. aastal Saksamaal tehtud telesaated. Tollal 84 aastane Marta Egert. Kas roosas prakat seelikus, kui saatejuht imetles tema nooruse ajal filmistas loss, implandern ehk Flandria loss lauldud kolmanda oktavi, too noote, mida oli ühes laulus lausa neli ning mida lauljanna võttis mängleva kergusega? Küsimusele, millal Marta üleüldse viimati laulis, vastas Egert liivaliku naiselikkusega lükates samal ajal uhke hooga juuksetuka tahapoole. Eelmisel nädalal New Yorgis. Ja see noot oli hoopis kolmanda oktavi Rebemaid. No et need kõrged noodid ei ole enam nii tähtsad peaks laulma mitte ainult neid kõrgeid noote, vaid peaks laulma suure südamega. Marta Egerton öelnud, ma ei ole kunagi käinud kosmeetiku juures ega ole kunagi tegelenud spordiga. Ma ei suitseta ega tarbi alkoholi ning söön ainult legendaarset toitu. Laulmine hoiab mind noorena. Muusikaga algas minu elu ja muusikaga taga lõpeb ja terve minu elu on olnud nagu üks ilus viini Vaiss. Martha Egert suri 26. detsembril 2013. aastal oma kodus. Tauli 101 aastane. Jah, kõigel siin meie maises elus on kord algus ja lõpp. Martha Egert, keda on nimetatud ka operiti marja kallaseks, elas pika ja õnneliku elu. Tema karjäär algas ajal, mil operit oli euro, hüppas oma viimase sõitsejas münt Eda sidus sõprus selle žanri paljude suurte meistritega. Suurt muusikalist ühishingamist koges ta ühisel elu- ja loometeel oma armastatud mehe jänkija Puuraga kelle saatust tema kõrvalt kahjuks liiga vara ära kutsus. Tänapäeval, kus pole enam moes vaadata minevikku ei tasuks siiski unustada neid kahte imelist muusikut, kes on kinkinud oma kuulajatele nii palju kordumatuid, muusikalisi hetki. Meie saadet jääb lõpetama Sonja laul, Franz Lehari operetist, Zareevitš. Sarja nostalgiasaadete koostaja on Jaak Jõekallas, stuudio sulitri Vello Jaak Jõekallas ja helioperaator Vivika Ludvig. Nostalgia.