Neljas september jääb eesti pianistide mällu kui väga tähtis päev. Sellepärast et Estonia kontserdisaalis esitleti esmakordselt tuli uut Steinway ja Sons firma teemudeli kontsertklaverit. Eelmine pill, mille peal kõik tähtsamad pianistid Estonia kontserdisaalis mängisid, oli samuti Steinway. Aga selle tulekust meile on juba möödas rohkem kui 15 aastat. Ja vähemasti viimased viis aastat oodati pikisilmi uut instrumenti, sest ega tippklassi soolopilli iga üheski esindussaalis ei tohiks olla väga palju üle viie aasta. Niisiis suur ja tähtis ja rõõmus päev, sest et tulekul on varsti ka ju rahvusvaheline pianistide festival, kuhu on oodata väga mitmeid väga tunnustatud pianist tervest maailmast, näiteks prantsuse pianist Shane flambavuse või siis inglane pooljuhis ja samuti Tiuks noore põlvkonna kõige säravamaid andeid, Benjamin Crone. Kõiki neid on meil siis võimalik oktoobrikuus ja veel tükikese novembrist Ki siin Eestis kuulata ja uus uhke Steinway kontserdi klaver hakkab nende pianistide sõrmede all kõlama. Käisin eile pressikonverentsil ja nägime kõik seal oma silmaga, kuidas klaver lavale veeretati. Pilli käisid kontserdisaali jaoks välja valimas professorid Ivari Ilja ja Peep Lassmann ja nemad seda pilliga publikule tutvustasid. Sõna sai ka Eesti Kontserdi direktor Jüri Leiten. Ma vaatasin ka Küsimuse peale, miks, sest tõepoolest küsimus on tihtipeale mudelist esitatud, et mis imetegu teinud või siis on, et ainult Steiner kõlbab mängida. Meil on täna külas ka meie tipp-pianistid ja nad oskavad võib-olla sellele küsimusele paremini vastata, aga ma lihtsalt loeksin ette. Teile Talerite top 10 10. toob sel aastal üheksas koht, fraktsiooni. Kaheksas, juhatanud son, seitsmes peksta. Kuues Meghan, viies koordis aas Mahler, neljas Puka, kolmas jamaga, teine koht. Poobi ja esimene koht. Andis mulle kuldvõtmeke, avab selle klaveri. Paluks siia professor Ivari Ilja, et ta natukene räägime spetsiaalselt viltu ja esitaks vaikselt pragmendi, millega on siis tegu? Niipalju, et see valik oli täiesti meeldime Lotmaniga sest sellel klaveril omadusi vaata, see oli väga kohane Estonias, kontserdisaali ja minu arvates oli kõige tähtsam selle pilli juures oli see väga objektoonile rikas kõla. Ja väga pikalt heliseb. Vot see oli see, millega mu minu süda kohe algusest peale poole kaldunud. Ma proovin ka seda, et selles ruumis võib-olla kõige vastutusrikkam ja kõige tähtsam on alati see, kuidas gladetavat ja noh, näiteks sõnadega kirjeldatakse veine mis on tõepoolest mõnes mõttes koomiline dokument, klaver heliüritame sõnadega kirjeldada, siis vähemalt minu subjektiivse arusaamise kohaselt kuidagi tunnetanud seda niimoodi seal klaverite kõlanud koonusekujuline tobertoonid, nagu lõpuks koonduvad kokku liimimiseks säravaks tipuks, mis läbistab selle tohutu suure ruumi jõuab sinna viimasesse ritta, tahtsin kauni ja väärtuslikku helinat ja sellele klaverile, minu meelest sellest oma nooli. Võib-olla prooviksid seda kõrgemat registrit. Tuhmimaks siis väga oluline on valiku puhul niisuguse suurema paksemat faktuuri selgus et kuidas see välja kostab, kuidas saab arusaadavaks stseeniga, Pianist mängib, väga hea oli see, et me saime kahekesi kumbki kõrvalt ka kuulata seda, sest tegelikult seda klaverit valides seadsime esiplaanile selle inimese, kes saalis, mitte pianisti mugavuse, kuivõrd kergelt all siis kõikvõimalikele pianisti soovidele ja kindlasti üks väga headest olme Kuubast paraadi alguses ka, mis muidugi on omamoodi pähkel ühtluse mõttes ja ja muidugi see klaver veel ei ole valmis, ta kõigepealt tuleb seadistada ära ja tuleb sisse mängida, nii et ütleme, tema tõeline õitseng algab naasta olenevalt siis sellest, kui palju teda siis selleks ajaks on lasknud mängida. Aga proovime uuesti alustada. Läheb, eks ole, see, mille, mida me oleme natuke puudutasin üldse faktuuri, selgus, et see oli kindlasti, millesse klaver siis, kui oli kanist uuest, mis meile anti valida kindlasti kõigemad. Ja kulude lae, see klaver siin saalis kab tundma ennast täiesti kodusena ütelda seadistatakse, kui temaga mängitakse, kui ta kabelo tänu kõigile nendele, kes siis neid klahve puudutavad ja neid keeli helisema panevad. Aga mina täis optimismi, jõusku, selle suhteliselt klaverit ja elu on olnud mulle päris head võimalused ja suured kogemused nende klaveritega üpris palju kokku puutuda ja ma võin öelda, et see on tõesti hea klaver. Nii et aitäh. Nii tutvustas professor Ivari Ilja äsja Estonia kontserdisaali saabunud uut Steinway klaverit, mida nad käisid valimas koos professor Peep Lassmanniga Hamburgis. Nüüd on sõnaga Peplasmanil. Tõepoolest sil, saali jaoks on see vahe kujunenud pisut liiga pikaks. Kontsert suuri, häid, oluliste kontsertsaalide klavereid tuleks välja vahetada muidugi palju lühemate vaheaegade järel. Siin on muidugi võimalik aru saada, et vahepeal on olnud väga keerulised majanduslikud olud ja nii edasi, nii et ma olen tegelikult väga tänulik Eesti kontserdile. Aga tegelikult ma saan aru, et ka mitte ainult Eesti kontserdile ikka Eesti riigile, Eesti vabariigi kultuuriministeeriumile, kes mis eraldanud ka raha Eesti Kons selleks lisaraha, et see on üks suur samm. Ja õnneks läks ka see, et leidsime ka klaveri, mis on selle soli väriline. Tal on lihtsalt mingisugused kõlaomadused, et ma ikkagi ütleks veel, nagu siingi oli juttu, paindlikkus on minu jaoks väga oluline kõla ei tohi olla sirge, olema paindlik. Ja siin on see olemas. Ivar iseloomustas väga ilusasti, mis on tema jaoks klaveri, kõlas oluline. Ja mina olen öelnud Raimoga, mis on minu jaoks ja meie seisukohad on nagu praegusel ajal kokku. Kui me hindame sama asja kasvatame, teisisõnu selle väljendamiseks ma ei tea. Nii rääkis uuest klaverist professor Peep Lassmann. Klaverikontserte hakatakse sellel nüüd päris tihti andma. Eesti kontserdisarjas on näiteks kaks klaveri tuua õhtut, kus esinevad Natali sakos ja Toivo Peäske aga ka Kai rattasse Mati Nikolai. Siis loomulikult on tulekul rahvusvaheline pianistide festival, kus laval on nii Eesti kui välismaised klaverimängijad. Ja eks ka Eesti riikliku sümfooniaorkestri ees saavad nüüd solistid mängida väga-väga heal klaveril, mis on tegelikult ilmselt üks parimaid, mis Eestis on kunagi olnud. Uuest klaverist. Pikemat reportaaži saab kuulata homses heligaja saates kell üheksa ja helikajas on juttu ka Pärdi päevadest ja samuti toome Teieni muusikauudiseid maailmast Estonia kontserdisaali uut klaverit käis uudistamas nele, evasteinfeld.