Välispoliitikasaade on täna usuelust mitte kõik, mida ühe või teise usulahu kohta räägitakse, ei ole alati õige mitte kõik, mida oma usu propageerimiseks öeldakse, ei pruugi alati tõele vastata. Kuidas vahet teha, missugused on maailmas tuntumalt tegutsevad sektid kes on saientoloogid, kes on rastafarid, kuidas peaks suhtuma usu lahkudesse, kas mõnest peaks ennast ka kaitsma? Saates on teoloog Ringo ringvee ja küsib. Piret Kriivan. Muusika on tänases saates teemakohane esinevat poplauljast ja tantsijast katoliku preester isa, marsselorossi, saientoloog Chico, Riia ja rastafarbop. Marli. Ja alustuseks peaks ehk selgeks saama, mis on usulahk, mis on sekt. Usulahke sekt põhimõtteliselt on üks ja sama asi ja kui vaadata nüüd eesti keelt, siis kui räägitakse usulahus, siis tegemist on sellise usulise liikumisega, mis on lahku löönud millestki suuremast. Ja seesama, siis käib ka sektide kohta. Samas teisest küljest ei peeta tänapäeval enam päris korrektseks rääkidessektidest ja lahku uskudest vaid pigem räägitakse uutest usulistest liikumistest. Kas see on sellepärast, et sõnal sekt on ja kausu lahul on natukene niisugune halvustav maik küljes? Täpselt nii, sest et tal on tähendab selline halvustav maik, et on sektandid ja on lahkusulised ja ja see annab juba oma sellise teatud märgi küll. Tähendab see seda, et tänapäeva maailm on tolerantsem, kui siis eesti inimene, kui eesti keelest räägime tolerantsem. Tõenäoliselt maailm on mõnes mõttes tolerantsem ja, ja ilmselt seesama kasutatakse nimetust uued usulised liikumised või uued religioossed liikumised. Kuidas nüüd öelda, see on seotud poliitilise korrektsusega? Kuidas uued usulised liikumised tekivad, Nad peavad lööma suurest kirikust, siis lahku tähendab see seda, et nad on millegagi rahulolematud ja siis hakkavad oma rida ajama. Tähendab üldjuhul jah, see tähendab seda, et lüüakse lahku varasemast traditsioonist tõsis vanemad traditsioonid tõlgendatakse uuesti või siis, et on täiesti uued arusaamad maailmast või pühakirjadest. Ja teine asi muidugi on see, et ajapikku sellised suhteliselt radikad, viimasedki liikumised muutuvad stabiilsemaks muutuvad vähem radikaalset, eks, ja, ja nõnda edasi. Kui me ajalukku tagasi vaatame, siis tuleb nii välja, et ka ristiusk on algselt olnud usulahk. Täpselt nii. Ja mõnes mõttes võib öelda, et see on ka näide sellest, kuidas ühest sellisest väikesest usulahust kasvab. Suur usuline liikumine, iseseisev usuline liikumine. Kas tänapäeval on kõikidel suurtel uskudel oma usulahud olemas või siis usulised liikumised igast suurest usust on arenenud välja või iga suure usu vastu on arenenud välja usulised liikumised. Ka suure usu küljest on välja kasvanud väiksemad usulised liikumise, nii võiks ütelda. Praegu võib-olla kõige aktuaalsem tänapäeva maailmas on probleem või sündmus situatsioon seoses islami usuga. 11. septembri terrori rünnakutegijate puhul rõhutatakse väga järjekindlalt, et tegu ei olnud õigete moslemitega. Kas siis võib öelda, et teo taga on ka mingit moslemi usust lahku löönud seda? Mõnes mõttes nagu raske öelda, sellepärast et ühest küljest on tegemist ka sellise poliitilise teoga ja tihtipeale, kui religioon ja poliitika kokku puutuvad või omavahel lahutamatult seonduvad siis tulemus on suhteliselt ebameeldiv seal, kus kas religiooni kasutatakse poliitilistel eesmärkidel või poliitikat mingitel religioossetel põhjustel. Kui vanad võivad olla usulised liikumised, mida siis vanemas käsitluses nimetati usu lahkudeks, kas on mingi aeg, millal neist saavad usud või on see mingi muu näitaja? No eks ta on usklik algusest peale, aga kui räägitakse lahku uskudest, kui räägitakse sektidest uutest usulistest liikumistest, siis üks selline periood on see, kui on esimese põlvkonna liikmeskond. Et mõnita veel sinna ei ole nagu järglasi nendel, kes sellesse liikumisse kuuluvad. Sellepärast, et noh, kui tehakse vahet sektile, kirikul näiteks on selline vahetegemine siis sekti puhul on see, et on esimese põlvkonna liikmeskonda, kirikusse sünnitakse. Kirik mugandub ühiskonda, sekt on radikaalsem või, või astub välja teatud nähtuste vastu ühiskonnas. Siis ütleme mitmed eelmise või üle-eelmise sajandi usuliikumised. Need on saanud religioonidest. Öelgu teeks, tähendab religioonid on nad nii või teisiti, aga nad saavad jah, tähendab, aktsepteerituks aktsepteerituks ühiskonna poolt, sellepärast et kui näiteks Eestit vaadata, siis kolmekümnendatel aastatel ilmus üks raamat, lahkusid Eestis kus lahku uskuda, alla ei olnud arvatud luterlikku kirikut, õigeusu kirikute vennastekoguduste, kõik ülejäänud olid siis lahkusud, baptisti, meetodistid ja nõnda edasi. Kes tänapäeval on? Noh, tähendab sellised kirikut Eestis, kes on siin kogu aeg olnud või keda nagu vaadatakse tänases kontekstis traditsioonilistel põhimõttel ja ütleme nii, et need on ka ametlikult registreeritud, unustatud ja, ja tähendab needsamad kapistid meetodistid, Seitsmenda päeva adventistide kuuluvad Eesti kirikute nõukogusse mis pannakse selline suuremaid kiriklik organisatsioon, mis koondab selliseid traditsioonilisemaid kirikuid Eestis. Võib-olla võtame siis need suuremad, usud läbi islami usust oli juba juttu. Missugused on tänapäeval islami nii usu kõrval kõige enam levinud usulised liikumised, mis on kas islami usust välja kasvanud või ennast mingil moel üritavad vastandada usule islamiusule? Kuid nagu väga keeruline küsimus, sellepärast et esiteks selliseid koolkondi on suhteliselt palju ja kui rääkida islami usus, siis räägitakse kahest suuremast suunašiitidestes onniitidest kellel juba omavahel on erinevusi. Aga ilmselt üks selliseid mõnes mõttes radikaalsemaid suundasid, on vaha piidid. Kes koraani näiteks tõlgendavad nagu väga konservatiivselt või väga fundamentalistlikul, nii oleks vist õige öelda. Ja nendega seostatakse või tähendab, sellise vahabiitliku mõtlemisega seostatakse paljusid fundamentalistliku rühmasid. Aga miks see on, et seesama sõna usulahkjasekt on nagu natukene maiguga sõna, miks inimesed no tegelikult otse välja öeldes kardavad niisuguseid ususekti, need, kes ise nendes ei ole. Sellepärast, et ta on teistsugused ja see, mis on teistsugune, see noh, alati kohutab. Kui vaadata näiteks Eestit, kus suur osa inimestest ei kuulu kuhugi või ühtegi kirikusse ja ei oma ka otseselt mingeid usulisi eelistusi siis või kas see suhtumine või religioossetest inimestesse suhtumine ütleme, et on küll viimase 10 15 aasta jooksul muutunud. Aga sellist suhtumist, et usklik inimene ei ole nüüd päris normaalne, seda kohtab ikkagi. Aga ma usun, et, Ajendit põhjust annavad ka niisugused. Vot nende kohta tahakski öelda, et nad on sektid, mis on tekitanud teistele inimestele otsest kahju. No ütleme näiteks kaugemalt maalt aastat kuus-seitse tagasi teadsid kogu maailmas inimesed, mis on ülima tõe sekt Jaapanis. Ja ometi nemad ju väidavad ka, et neil on õilsad eesmärgid. Kuigi tundub, et viimsepäeva sektid vist peaksid, nendel peaks nüüd olema aeg läbi, sest aastatuhande vahetusel läbi Tõenäoliselt, või tähendab samas ma ei usu, et nendel nüüd aeg läbi ja võib-olla selline viimaste aastate kõrgpunkt on läbi. Aga eks selliseid, et on olnud ennem ja neid tuleb ka pärast ja mis puudutab selliseid viimsepäeva usulahke, siis eks nendel enamasti saabki osaks see, mida nad ootavad. Nad ootavad viimset päeva ja nende jaoks viimne päev saabubki mingisuguse konfliktiga välismaailmaga, nii nagu oli 90.-te aastate alguses Ühendriikide Texase osariigis seal vaakos kus föderaalvõimud ründasid ühte kommuuni. Või see saab teoks nagu päikesetempli puhul, kus sooritatakse massienesetapp või siin mõned aastad tagasi Ugandas. Aga need on ohtlikud teistele inimestele, kuigi muidugi nad on vabatahtlikult sinna läinud, aga ütleme nii, et väikeajuloputus on tehtud. Kahtlemata on, nad on ohtlikud ja nende vastu peaks võitlema või sõnaga, ütleme tähendab, see on selline raske küsimus, et kuskohast nad muutuvad ohtlikuks sellepärast et nii kaua, kuni ta ei ole ohtlik, niikaua kuni otseselt ühtegi seadust ei rikuta ei ole ka mingit otsest põhjust nagu nende vastu võidelda. Siin Euroopas on küll näiteid sellest, et osades riikides On lähtutud põhimõttest, et riigil on õigus kaitsta oma kodanikega usulise mõjutamise eest. Teisest küljest noh, inimestel on soovid, erinevad inimestel on erinevad, ütleme, kalduvused, erinevad religioossed eelistused ja nõnda edasi. Et kas riik nagu peaks määrama, et mis on õige või mis ei ole õige, see on selline erakordselt delikaatne küsimus, tegelikult. No on üks riik, mis väga selgelt ühte usulahku või sekti üritab paika panna, see on Hiina, kus tegutseb. Mulle tundub, et äärmiselt mõjuvõimas või vähemasti suurearvuline lahkus palun kongid, väidetavalt nad laienenud 40-sse riiki. Nad on jah, väljaspool Hiinat ka populaarsed ja mis puudutab Hiinat ja Falon gongi, siis tegelikult ta nagu huvitav kuulata Hiina ametnike sõnu, kes teatavad, et usuvabadus nende riigis täiesti eksisteeriv religioon, vabadus eksisteerib, aga Faluncong ei ole religioon. Nende puhul peale ei laiene. Palun. Com koondab siis mediteerimisele pühendunud kaasaegseid kiire elurütmiga inimesi, nende tõekspidamised tuginevad budismile. Ja ilmselt Hiina võimud kardavad nende puhul kõige rohkem nende organiseeritust ja nende erakordselt tugevat ühtekuuluvustunnet. Maakera teiselt poolelt aga Brasiilias tegutseb preester poplaulja ja tantsija isa Marcelo Rossi, katoliku karismaatilise uuendusliikumise juht. Tema meelest tuleks katoliku doktriini levitada kaasajale kohaselt popmuusika ja tantsu abil ja üht tema Jeesusele pühendatud laulu kuulamegi. Jätkub saade, maailm täna stuudios on Ringo ringvee ja Piret Kriivan. Missugused on Euroopas levinud kõige suuremad sektid, uued usulised liikumised siis mille eest mõned riigid on pidanud vajalikuks oma kodanikke kaitsta. Tõenäoliselt kõige tuntum juhtum on mõne aasta tagune Saksamaa, kus saientoloogidel oli märkimisväärseid probleeme ja sai antoloogia. Üldiselt on eelkõige siis Lääne-Euroopas ja Ida-Euroopas nähtud ühe sellise erakordselt ohtliku sektina või tähendab, nende puhul on seesama, mis nagu Hiinas palumkongi puhul, et nende vastu võitlejad soovivad neis näha mitte religiooni, et tegemist on sellise ärilise ettevõtmisega. Samas on Euroopast ka kohtu otsuseid, mille järgi või mille kohaselt nad siiski määratletakse religiooniks. Et nendega on selline lugu, milles saientoloogia põhineb, mida ta õpetab siis sainetoloogia õpetab, põhimõtteliselt ellujäämist või tegelikult seda, kuidas maailmas võimalikult hästi toime tulla. Seal kõlab küll ilusti, kuidas oma potentsiaali võimalikult hästi kasutada, kuidas olla võimalikult efektiivne ja selleks, et olla võimalikult efektiivne, võimalikult vabalt opereerida siin maailmas siis inimene peaks vabanema nõndanimetatud n grammidest nendest negatiivsetest kogemustest, mis tal on ja selleks on siis omaette kursused mida läbides, mis tasulise kursused ja mida läbides siis inimene minevikku painetest vabaneb ja, ja suudab aina paremini ja paremini tegutseda maailmas. See tasulised kursused ongi siis just üks see koht, millel põhinevad süüdistused, et tegelikult on tegemist äriettevõttega ja rahaasjadega hoopis. Aga põhimõte on üsna sarnane tegelikult ju meie Samaanlaselema ütleks. Vabanemine negatiivsest energiast. Ja põhimõtteliselt jah, eks seda võib ka niimoodi vaadata, kuigi ilmselt nagu seost tuleks leida mõnes mõttes psühhoanalüüsiga. Et seal on need, need juured vähemalt minu meelest ja, ja noh, loomulikult see on religioon ja raha, tähendab see on umbes samasugune teemade valdkond või mille kohta võib öelda, et puudumajas nöörist ei räägita. Ja siis püütakse või noh, tähendab kirikus rahast rääkimine isegi nagu halva tooni juurde, eriti kui meil on kursused, mille eest on selline konkreetne summa mis ei ole sugugi väike, sellepärast et inimene tahab ju võimalikult hästi tegutseda maailmas. Kas see, mis seal kursustel õpetatakse, võib ka osutuda mõnele inimesele kahjulikuks, ses mõttes, et seal, nagu ma aru saan, õpetatakse tehnilisi võtteid mingisuguseid vaimseid tehnilisi võtteid tunnistama. Mina ei ole neid kursusi läbi käinud. Ja üks asi muidugi, mis, mis Aientoloogide puhul veel tuleb esile, on see, et nad on suhteliselt suletud. See on seesama, et ennem ei tea, mis kursusel toimukuse kursusele lähed. Ja see on kahtlane ja see on kahtlane. Sellepärast et enamik tuleb selliseid uusi usulisi rühmasid, mis tekivad meisse ühelt poolt väljas suhtutakse negatiivselt ja nemad suhtuvad väljapoole negatiivselt. Ja sellest pingest noh, suur hulk erinevaid probleeme võibki tekkida. Kas nimetus saientoloogia ja saientoloogi kirik on ka olemas, kas nimetus tuleneb inglisekeelsest sõnast Science on see teadusega kuidagi seotud, teaduslikult põhjendatav, aga nad ei avalikusta seda ilmselt. Jah, teaduslikult põhjendatud, väidetakse seda, et alguses ei olnud üldse tegemist religiooniga, aga siis ühel hetkel nagu otsustati religiooni kasuks ja nagu kriitikud väidavad, siis tegemist on olnud sellise majandusliku ettevõttega või ettevõtmisega. Sest et kui tegutseda kirikuna Ühendriikides, siis sellega kaasnevad maksusoodustused ja nõnda edasi. Ja kahtlemata, kui vaadata asentoloogia kiriku ajalugu, siis seal on ka selliseid skandaale või negatiivseid juhtumeid millest nad on nagu põhjust kinni võtta. Kui palju seda minevikku tänapäevale laiendada, see on juba iseküsimus, on seesama, et kui me tuleme näiteks kristluse juurde, siis kas räägime jälle järjekordselt sellest, kuidas Eestit on mõõgaga risti usustatud vinkvisitsioonist jätkub valimisele nagu seost tänapäevaga. See sai antoloogia on tegelikult ju võrdlemisi noor väidetavalt alles 1954. ametlikult moodustatud, aga ta on levinud juba väga-väga paljudele paljudesse riikidesse. Et see on ka võib-olla üks asi, mis hirmutab. Seega ilmselt aga kui näiteks näiteks sajantoloogidest või, või saientoloogide liikmeskonnast siis tihtipeale juhitakse tähelepanu üldiselt sellele, et nad loevad liikmeteks kõiki inimesi, kes on nende kursused läbi teemaga. See liikmete arvestus Käib nagu mõnes tõelises erakonnas ja mismoodi saientoloog igapäevaelu välja näeb selles mõttes, et on küll nimetus saientoloogia kirik olemas kas neil on olemas kuskil ka füüsiliselt mingi kirik, kus nende peakorter on Ameerika Ühendriikides. Et jah, peakorter on Ameerika Ühendriikides, milline saientoloog igapäevaelu välja näeb, seda ma ei oska öelda. Aga mis nendega veel seondub, on see, et kuna neil on eraldi programmid ka kuulsustele või avaliku elu tegelastele, et nad suudaksid paremini avalikus elus toime tulla, siis noh, mitmed näitlejad, muusikud, näiteks on, on sellega seotud ja loomulikult ei kõhkle nad seda esile toomast. Tšjom revoltaias tuntud näitlejat ja nendega on seotud ka kohtuasjad Saksamaal, kui ma ei eksi. Just nimelt. Tähendab, Saksamaal oli nende registreerimisega probleeme, neid ei tahetud tunnistada usulise organisatsioonina. Ja sellele järgnes see, et Ameerika ühendriigid süüdistasid Saksamaad mitte otseselt natsistlike traditsioonide jätkamises, aga sinnakanti ja siis erinevad filmitähed võtsid sõna, et neid kiusatakse taga ja ja et selline asi on lubamatu, et see on nagu üks tegelikult üks selline juhtum, kas kaks mõnes mõttes nagu erinevat suhtumist religiooni ja, ja Freligioonidesse ja religiooni vabadusse nagu põrkusid, sest et Ameerika ühendriikidel ja Euroopal on mõnes mõttes veidikene erinevad traditsioonid ja seda juba ajaloolistel põhjustel. Kui tõenäoline on, et niisugune lahkus, mis sealpool sajandit vaevalt vana, et see nüüd kiiruga levib üle maailma ja ütleme, vallutab kogu maailma sest ma saan aru, et sajand loogid sinna hulka võib astuda igast maailmapiirkonnast igast suure religiooni piirkonnast või on nad rohkem ka ikka ristiusuga seotud. Ma ei oska, tähendab seda öelda, et see oleks nüüd otseselt ristiusuga seotud või kristlusega seotud. Aga noh, loomulikult eks iga religioon soovib või ka religioonijuhid soovivad, et neil oleks võimalikult palju poolehoidjaid, mis annab kindlustunnet ilmselt. Üks selline teine lahkusk, mis ennast üle kogu maailma levitab ja on meie meedias palju juttu olnud, on ühendus kirik. Ja tema on siit hoopiski koreast alguse saanud. Jah, neilgi on omad sellised eripärad, mille tõttu leib meedias poega kajastatakse üheks selliseks mass laulatused. Jääbki ongi jäänud nagu mulje, et see on neil nagu põhiline asi. Põhiline asi, millega ajakirjandusse pääseda või või mille puhul ajakirjandusega tähelepanu pöörab, nagu algselt on siis selle liikumise eesmärgiks olnud kogu Kristlaskonna ühendamine. Kristusel jäi oma missioon Jeesusel Kristusel emissioon maa peal pooleli ja siis tuli summuun ja jätkas seda missiooni maa peal ja tema koos oma abikaasaga siis moodustavad täiuslikud või paari täiuslikke vanemaid inimkonna vanemaid, kes siis panevad paari. Ühesõnaga, te tema on nagu need tänapäevane messias. No võiks nii öelda jah, laias laastus. Aga kus on selle liikumise puhul see oht, miks teda kritiseeritakse ja miks mõeldakse, et midagi peab siin olema viltu. Meil on olnud. Väga aktiivne, mis seal seitsmekümnendatel aastatel Ühendriikides ja nii nagu selliste väikeste usuliste liikumiste puhul või kui nad tekivad siis sellega sageli kaasneb see, et inimesed, kes sellega liituvad jätavad unarusse oma peresuhted sugulastega suhted. Ja see on olnud üheks selliseks peamiseks kriitika nooleks, seda öelda, et nad aju loputavad inimesi, inimesed hülgavad oma perekonnad ja pühendavad siis kogu nõu jõu ja majanduslikud võimalused, eriti viimased, eriti viimaselt koguduse koguduse ehitamiseks. Kas üks niisugune nüanss võiks olla ka see, et et Reverend Moon arvab, et Korea on just see kõige püham maakera pinnal? Ma ei tahaks küll. Noh ta on ise koreast pärit, sellest tuleb. Välispoliitikasaade jätkub muusikaga tsika Riia on muusik, pianist, kellel on pika ja auhindade rohke karjääri jooksul tulnud oma plaane usuliste veendumuste pärast korrigeerida. Tšikoria on saientoloog. Maailm täna. Üks selliseid lahkuske või religioone, seda ütlete, need teie on, mis on üle maailma tuntud, ma vist ei saa öelda, et üle maailma levinud, aga millest on need viimastel kuudel palju juttu olnud, seal normoondlus? Aga boonus ei ole mitte nii värske nähtus, nagu on saientoloogiaid juba poolteist sajandit vähemalt vana. Jah, ta võib vist öelda, et viimsepäevapühad siis mormoonid on üks selline näide, kuidas usuline liikumine tekib ja, ja tegemist on siis tegelikult ühe kristluse perekonda kuuluva usulise liikumisega või, või kirikuga. Ja kui vaadata hormoonide ajalugu siis see on ka omamoodi näide sellest, kuidas ühel sellisel uuel liikumisel minna võib. Väga pikka aega kiusati taga erinevates paikades Ameerika Ühendriikides, kus nad liikusid aina lääne poole lääne poole, et leida oma tõotatud maad. Mis ongi siis Salt Lake City, mis ongi jah, seal solkleiks Citysse või selle suure suure soolajärve äärde nad lõpuks pidama jäid. Miks neid taga kiusati, mis põhjustel üks oli see, et nad olid teistmoodi, uskusid teisi asja, aga no tegelikult oli neil ju ka ilusaid põhimõtteid. Nojah, tähendab ilusaid põhimõtteid võib küll olla, aga selliste uute liikumiste puhul tavatsetakse siiski näha neid harjumatuid ja negatiivseid asju, mis nagu, mis nagu silmatorkavad. Üheks selliseks isepäraks, mis neile oli, oli mitmenaisepidamine näiteks. Ja, ja samamoodi, et nad on saanud uue ilmutuse või, või siis kuldplaatidelt seoses. Tõlkis, tõlkis püha pühakirja, aga see on seesama, et kui vaadata nagu Neid usuliikumisi, nende teket ja nende arengut siis mõnes mõttes võib vaadata täiesti kristlust. Ühe sellise usuliikumisena ja kõige sellega, mis kaasneb tihtipeale uute usuliste liikumistega suurel reedel, on põhjust, eriti nagu sellele pilku heita, et usuliikumisele alusepanija Naatsareti, Jeesus löödi risti valitseva usundi esindajate ja riigivõimu sellises koostöös, nii vist võib öelda. Ja samamoodi siis esimestele usklikele said osaks tagakiusamised ja nõnda edasi niikaua kuni toimus. Ühelt poolt ilmselt selline stabiliseerumine ja, ja usuline innukus võib-olla mõnes mõttes vähenes, aga teiselt poolt siis riigivõimu toetus tähendab kuni nagu selline areng, kuni nad saavad aktsepteerituks ühiskonna poolt. Kas usuline entusiasm on ühest küljest see, mis viib alguses konflikti teiste uskondadega või usuliste liikumisega või või valitseva kirikuga samal ajal, kui seda usulist entusiasm ei ole, siis ei tulegi õiget lahkus. Eks ta ilmselt nii on jah. Et alguses, kui, kui usulised või tähendab tekivad sellised usulised liikumised nad tekivad koos sellise usulise entusiasmiga. Kui jällegi nagu mitte vaadata väga kaugele vaadata siinsamas Eestis ringi, siis üheks selliseks näiteks on ilmselt näiteks elu sõna kes kui ta siin alles tekkis, siis ta oli üsna radikaalne ja suhtumine elusana liikumisse oli avalikkuse poolt nii hästi nõukogude perioodi lõppu kui ka 90.-te alguses oli suhteliselt negatiivne. Nüüd neist on saanud üks selline karismaatiline liikumine teiste selliste seas. Kas algselt, kui lahkus, tekib, on oluline roll ka, et oleks inimene, persoon, kelle järgi saaksid teised oma samme seada, kelle järgi suunduda? Loomulikult kõikidel nendel, eks ole, kas loom, hormoonid või saientoloogid või ükskõik kes. Loomulikult tähendab sellist juhi figuuri olemasolu ei saa alahinnata, tähendab sellise isiku olemasolu kahtlemata vajalik ja enamasti, kui see juht kas siis sureb või või mis iganes temaga peaks ka juhtuma, siis selline usuline liikumine satub kriisi. Pest juht mootor kaob. Kui hormoonid on meil Eestis esindatud, see on üldiselt teada, aga kas saientoloogid on ka Eestis esindatud? Siin aastaid? Tagasi oli juttu sellisest konsultatsioonifirmast nagu Juuman mis oli seotud sajantoloogidega, aga mis ei olnud otseselt sajantoloogia kirik ja hetkel Eestis sajantoloogia kirikut küll ei eksisteeri ega ega tähendab ühtegi Dianeetika keskustega midagi muud taolist ei ole. Need olid nüüd need nimed, mis on käinud ka ajakirjandusest rohkem või vähem läbi, aga, aga Eestis on ka selliseid tahkuske, mida ilmselt avalikkus pole üldse kuulnudki, aga kelle esindajad meil on olemas Eestis näiteks üks niisugune märksõna on rastafarianism. Jah, aga teisest küljest me ei tea, kas neid Eestis on? Jah, tähendab selline osa liikumine on küll olemas, Soomes ja Rootsis on aga aga Eesti puhul ma suhtun veidikene skeptiliselt sellesse. Aga erinevalt teistest, millest me oleme rääkinud, on see lahkus pärit Aafrikast ja jõudnud siis, nagu te nimetasite, juba Euroopasse, meist põhjapoolegi veel. Tegelikult ei ole Aafrikast, ta on Jaanikalt pärit ja see on ka üks selline näide, kuidas üks osaline liikumine tekib ja levib tekkis Jamaical 30.-te aastate alguses vahetult peale siis seda, kui Etioopia keisriks kuulutati Hailase lassi, esimene. Ja Jamaical oli olnud ennem prohveteid, kes oli kuulutanud, et vaadake Aafrikasse, kui must kuningas kroonitakse lunastuspäeval lähedal. Ja kuna Hailasel assi sai oma tiitlit eksmaailma valgus ja jumala valitu ja nõnda edasi tähendab selliseid tiitleid, mida uues testamendis kasutatakse kristlase kohta. Kui ta teist korda tuleb siis osad Jamaica, aafriklased leidsid, et need tema ongi messias ja väga pikka aega, see oli selline väike usulahk Jamaical, mis levis väljapoole siis peaasjalikult nende inimeste läbi, kes paigalt ära kolisid, siis Londonisse või, või ühendriikidesse. Aga seal toimus muudatus 90.-te aastate keskel, kui rege muusika populaarseks sai. Ja kuna Bob Marley ja tema ansamblikaaslased olid oma usulistelt vaadetelt rastad, siis hakati ka sellest kirjutama nagu kõigepealt populaarkultuuriajakirjades, et mis, mis see on ja miks nad sellised välja näevad, sellepärast et need nõndanimetatud reed lokid spetsiifiline soengustiil Hästi palju hästi pakse pätse. Täpselt nii ja sealtpeale tähendab levisse ka nagu väljaspoole ja maika kogukonda. Ja noh, praeguseks võib need tõepoolest leida, nagu võiks öelda küll vist, et igast maailma otsast Kas neid peaks ka mingi asja pärast kartma? Ei usu, tähendab kedagi, otseselt kartma peaks vaja raha, tähendab, et kedagi peaksin nende usuliste veendumuste pärast kartma. Ja selliseid sulisid või kurjategijaid, noh, neid võib potentsiaalselt leida igas usulises liikumises, nii nagu neid võib leida igas poliitilises parteis igas äriettevõttes. Või noh, ükskõik kust. Kas satanistid on ka lahkuselised või ütleme, kas satanism on ka lahkusk nad on ju miskil moel ka seotud ikkagi ütleme, testamendiga ja sealt saanud oma põhitõed või ei, saatana kirik on olemas euroga. Jah, tähendab võib-olla püüda kuidagi, kuidas nüüd öelda, võib-olla oleksid äraspidine lahkus. Aga seal on samamoodi, jah, üks selline. Vähemalt mis puudutab saatana kirikut, siis üks selline uus usuline liikumine. Aga nii nagu satanistid ja puhul samamoodi näiteks nende rastapaaride puhul, tähendab nad mõlemad on ühtpidi seotud populaarkultuuriga tegelikult ja seal see vahetegemine, et kes on nagu tõeliselt usklik ja kes on lihtsalt moe pärast omaks võtnud, kas siis teatud välimus, välimust puudutavad atribuudid või siis teatud keelekasutuse või midagi muud taolist, see on nagu suhteliselt keeruline. Või muusika amaks võiminesikamaksvatena. Kui te nimetasite viis tänapäeva maailmas kõige enam levinud lahkusku, siis missugused need viis oleksid, kas nad on kõige tugevamini kanda kinnitanud või on kõige laiemalt levinud või, või on kõige jõulisemad? See on väga keeruline küsimus, ausalt öeldes. Ja teine asi muidugi veel, mis, mis selle juures tuleb, on see, mis ühes kohas on uus seal teises kohas vana, tihtipeale. Et kui Üheks selliseks liikumiseks, mida tuntakse Hare Krišna liikumise nime all, Krishna tunnetuse rahvusvaheline ühing Euroopas Ühendriikides või ütleme Ameerikas Bonnad 70.-test aastatest 60.-te lõpust ka endise nõukogude nõukogude liidu territooriumil oli neid seitsmekümnendatel ja kaheksakümnendatel nad on praegu Eestis on kogukond siin, et sellises läänemaises kontekstis nad on uued. Aga samal ajal kui vaadata Indiasse, siis sealses kontekstis noh, nad on põhimõtteliselt nagu suhteliselt tavapärased või noh, selles mõttes, et nad ei ole, neid ei saa nagu nimetate otseselt uueks usuliseks liikumiseks. Kas Eestis on ka mõni lahkus keelatud? Kas on niisugune otsus vastu võetud, et vot seda või seda meie oma riigis näha ei taha ei ole, pole põhjust olnud tegeleda niisuguse küsimusega. Ei ole sellepärast, et siin on olnud reaktsioone, ütleme nüüd viimase paari aasta jooksul ühe konkreetse usulise rühmaga seoses keda on ajakirjandus laialt valgustanud ja erinevad teised usulised organisatsioonide poliitilised parteid on teinud avaldusi, et satanism tuleks Eestis keelustada. Aga ei, Eestis ei ole ühtegi religiooni keelustatud. Sellepärast et see on umbes samasugune nagu kui keelustada üks või teine ideoloogia. Siiski saab keelustada või lõpetada tegevus ühel või teisel organisatsioonil, kes esindab üht või teist ideoloogiat, aga otseselt, videoloogilistel põhjustel keelustada ma ei näe nagu võimalust, ega ka ausalt öeldes vajadust, sellepärast et meil on siiski tegemist sekulaarse riigiga. Kui meil oleks tegemist kirikuriigiga või teokraatliku riigiga, tähendab, siis on see võimalik, et me keelustame kõik mitteametlikud ideoloogiad. Ja niikaua, kui otseselt ei ole teist inimest kahjustanud üks või teine religioon ei ole põhjust tema olemasolu pahaks panna. Nii kaua ei ole põhjust tema olemasolu pahaks panna. Nii et sallivus igal tasandil on teemärksõna ma mõtlen ka riigi ja inimese tasandil ka. Põhimõtteliselt võib öelda küll jah, seda, et sallivus on suhteliselt oluline asi, sest et kui me vaatame kas või Eesti lähiminevikku tegelikult ei peagi kusagile kaugemale vaatama siis nõukogude periood, kus püüti, kontrollib ideoloogilist külge suhteliselt rangelt. Ma arvan, et siiski enamikul inimestest. On see selline negatiivne mälestus. Ja, ja see on seesama asi, mis puudutab usu või mõttevabadust või südametunnistuse vabadust. Et nii kaua, kuni need vabadused on nii kaua, suhtume nendesse nõnda et me ei pruugi tähelegi panna. Siis kui meil enam neid vabadusi ei ole, siis me hakkame neist puudust tundma. Saates olid siseministeeriumi usuasjade peaspetsialist Ringo ringvee ja Piret Kriivan. Saate lõpetuseks kuulame tuntumat rastafari Batmarlik. Kena pühade jätku.