Tere, pärastlõunat, head kuulajad. Tere tulemast selle aasta viimasele rännakule muusikaajaloo radadel. Tänases saates tõmbame otsad kokku Euroopast väljapoole jäävate kristlike traditsioonidega et siis uuel aastal siirduda Lääne muusika otsestele alustele meie kontinendi muusikatraditsiooni kaudu. Muusikanäited on täna valdavat jõuludega seotud, ulatudes Süüria ja Egiptuse kristlikust muusikast lääne muusikaajaloo tingliku alguse gregooriuse koraalin. Peko aega ilmestas üsna suur kultuuriline kirevus. Esimese nelja-viie sajandi jooksul kujunesid välja erinevad riitused ja liturgia vormid erinevates keeltes. Sellel kristluse kujunemise perioodil olid erikristluse vormid aldid suurtele vastastikele mõjutustele. Varakristlus on neli, suuremat patriarhaat asusid Aleksandrias, Antiookias, Bütsantsi riigis ja Roomas. Nendel aladel kujunesid ka välja suuresti erinevad liturgia vormid, mis on säilinud tänapäevani. Jookia oli alates esimesest sajandist Rooma riigi suuruselt kolmas linn sellele asutanud 300. aastal enne Kristust Lõukas esimene nikaator, kes andis linnale nime oma isa Antioghose järgi. Antiookia oli üks olulisemaid varakristluse keskuseid Süüria ehk siis Antiookia. Erinevad kirikud on alguse saanud just selles linnas kus ajaloo allikate järgi tekkisid üldse esimesed kristlikud kogukonnad. Antiookia kirikud on ühed vanimad kristlikku traditsiooni kandjad. Arvatakse, et selle piiskopkonna rajas Püha Peetrus ise. Siiamaani kõlanud jõululauludest muusikanäited pärinevad kõik Antiookia kiriku ühe haru Maran niitide jõuluaja liturgiast. Saate alguses kuulsite Liibanonis asuva Püha Antoniuse kloostri kellasid. Kodus kodus püha püha püha meie issand, ainujumal maailma valgus selline saanud jõululaulu sisu. Süüria ehk Antiookia kirikute eraldumine kreeka ja ladina kirikutest toimus viiendal sajandil. See oli aeg, kui kristliku maailma lõhestasid kristlusega seotud erinevate õpetuste vastuolud. Osa jookia kirikutest võttis üleõpetuse, mille peamine eestvõitleja oli Konstantinoopoli peapiiskop Nestor teoorias. Selle õpetuse järgi on kristus kaks erinevat isikut ja loomust inimlik ja jumalik. Selle Nestor Jaanluseks võitjoffecitismiks kutsutud õpetuse pani põlu alla Efesose kirikukogu 431. aastal. Üks osa Antiookia kirikust jäi aga Nestor Carlose juurde ja eraldus ortodokse suunast. See kirik eksisteerib tänapäevani, nimetades ennast idakirikuks, mida tuntakse agaga Assüüria kiriku nime all. Kuna selle liikmed väidavad end põlgnevat assüürlastest. See oli jälle näide maronendi jõululiturgiast. Lootust tõusis maailmas. Süürlaste eraldumise järel hakati ainult dokia ortodokssed kirikud, mis allus endiselt keisrile, kutsuma Melkiitideks. Meil kiitideks kutsutakse tänapäeval süüria kirikuid, kes on ühenduses kreekakatoliku kirikuga. Üks vanimaid selliseid roomale alluvaid kirikuid on just graniidi kirik, mis tekkis juba ristisõdade ajal. Parakristliku muusika üheks oluliseks tunnuseks oli, et seal ei kasutatud pille sest need assotseerusid eelkõige paganlike kulutuste vormidega. Esimese aastatuhande teisel poolel, kui paganlik minevik oli juba unustuse hõlma vajunud, tulid pillid osades liturgiates aga osaliselt tagasi. Maronendi liturgias hakati pille kasutama eriti pidulikel puhkudel, aga ka rõõmupühadel, nagu ülestõusmispühad, jõulud. Halleluuja jumalal on ennast ilmutanud niitide Süüriast, siirduma nüüd Aafrika rannikule, Rooma riigi suuruselt teise linna 331. aastal Aleksander Suure poolt rajatud Aleksandrias. Seal Egiptuse pealinnas tekkis liturgia, mis on saanud kreekapärase nime kopti kirik. Selle asutas traditsiooni järgi Püha Markus. Kopti kirik eraldus Kreeka ja Rooma omadest pärast kalkedoni kirikukogu 451. aastal võttes nagu osa Antiookia kirikutest, omaks õpetuse, mille järgi Kristus on üks isik, aga tal on kaks loomust. Inimlik ja jumalik. Hakedoni kirikukogu järel sattus ka see monoffecitismiks nimetatud õpetus põlu alla aidates seega kaasa erinevate kirikute eraldumisele ja iseseisvumisele. Kopti kiriku isoleeritust süvendas veel araablaste vallutus 641. aastal millega kaasnenud tagakiusamise tõttu astusid paljud koptid ehk siis Egiptuse kristlased muhamedi usku. Kopti liturgia oli algselt kreekakeelne, ent Niiluse orgu mööda edasi levides tõlgiti liturgia kohalikku keelde. Hiljem lisandus osades lõikudes garadegel. Seega kuulub koptiliturgiasse juba keelte tõttu kolm erinevat kultuuri. Osanna kõrgeimale Miisis. Keda kirikukogu järel 451. aastal võtsid mitmed idakirikud, sealhulgas osa Süüria kirikutest, armeenia kopti etioopia, kirikud omaks monophicitismi õpetuse ning seega oli tekkinud esimene oluline lõhe lääne- ja idakirikute vahel mille tulemusena kirikute vastastikune mõju tunduvalt vähenes. Need mõjud kadusid täielikult kuuendal sajandil. Kui ühelt poolt kosmose, Pärsia impeerium ja teiselt poolt gooti kuningriigid Euroopas hakkasid vastu seisma justin Jaanuse Bütsantsi impeeriumile. Sellest täielikust eraldamisest peale võib hakata rääkima spetsiifiliselt Lääne ehk siis Euroopa kultuuri muusikaajaloost. Nagu me nägime, kujunesid lääne muusikaalused kultuuriliselt äärmiselt mitmekülgses keskkonnas. Seega on lääne muusika juured tegelikult üsna lähedal nende rahvaste muusikale, kellele me oma kultuuri oleme harjunud vastandama. Lähemegi nüüd muusikanäidetega spetsiifiliselt lääne kultuuriruumi muusikaajaloo juurde. Tänase saate lõpupooles kõlavad laulud, mida nimetatakse korjuse koraaliks. Gregori koraali loetakse tinglikult Lääne kunst muusikaajaloo alguspunktiks. Gregooriuse koraalist hakkame lähemalt rääkima uuel aastal. Nüüd kuulama jõuluteemalisi laule, mida esitavad Hispaanias Siilolases asetseva benediktiin kloostri mungad, kes paar aastat tagasi tekitasid muusikamaailmas sensatsiooni sellesama CD tohutu müügieduga. Rahulikke jõule siis teile ja kohtumiseni kahe nädala pärast, uuel aastal.