Kesköise stuudios on Tiit Made laulis Molman käibe näikli koor, Kolumbia orkestri saatel. Kuuldud lugu oli Kätlin Davise väike trummipoiss, mis meeldib eriti Ameerika lastele. Kinkimise ja ostmise ning soovide loodet. Tavatäitumise pühad on väga-väga lähedal. Alanud on jooksva aasta kokkuvõtete tegemine. Pereemad ja pereisad panevad oma säästud, mängu on helgemad ja üldse mõnusamad. Ärimehed ütlevad kavalalt, kui oled ihnuskoi, tuleb sulle järgmine aasta majanduslikult viletsam. See on uski argument, mis trumpab üle kõik müüdid ja tõestamata faktid. Jeesuse olemise-tegutsemise ja tema enim armastusega. Need olid Viini poistekoori reipad, hääled kuuldud lugu, Ding-dong kuulub inglise jõululaulude paremikku. Niisiis, keegi on kunagi otsustanud, et Jeesus olla sündinud detsembris. Seda arvamust on vaidlustatud, sest legendi vastuolulised andmed ei anna detsembrikuiseks sündimiseks mingit alust. Kuid tänases jõulukarussellis polegi sellest erilist tähtsust. On vaja tähistada aasta lõppemist ning olgu ta pealegi sündinud detsembris. Meile siin põhjamaal see sobib hästi, sest üritust saab siduda saanide, kuuskede ja kokkuvõtete tegemisega. Sest aasta on ju vaja kokku võtta. Seal Iisraelis on küll talv, kuid lund ja põtru ei ole, on päike ja kuivus ja kahjuks ragisevad üle Jeesuse sünni ja elamise kohtade automaadivalangud ning vohab inimestevaheline pinge ja vaen. Seda kristus ise ilmselt silmas ei pidanud, kui ta 2000 aastat tagasi oma rahvast vabadusele ja rahule õhutas. Kuid inimene on inimene. Tal on oma tahtmised, vastuolud, ambitsioonid sajanditega pole see muutunud. Kui meil on Kristuse näol tegemist arvatavasti ühe kõigi aegade võimekama sensitiiviga. Ja siis ongi küsitud, et miks ometi kõike seda ette ei näinud. Tema lood, mida meile on kirjeldatud, on ju ometi tublid sensitiivi teod, kus ta oma tahtmise energia ja käte abil saatis korda imesid. Nii nagu legend jutustab. Inimlik kadedus ja kättemaksuiha on aga jäänud endiseks. Kristuse enda kannatused tulenesid ju ka sealsete inimeste vihast kättemaksuhimust ja lihtlabast kadedusest ning sõprade reetlikkusest. Manhattan Transfer laulis Fred Kõutsi jõululaulu jõuluvana just just linnatulemisest. Aastakümneid on turistid soovinud jõulude eel minna Iisraeli, et oma silmaga näha kümnekonna kilomeetri kaugusel Jeruusalemmast asuvat Petlemi linna ja sealset kokkuleppest Jeesuse sünni kohta. Sellele kohale on ehitatud Kristuse sündimise kirik. Selle madalast uksest peate te sügavale kummardades sisse minema, et seda püha kohta näha. Paljud vanad praktikud on läbinud tee Jeruusalemmast bet lähemi jalgsi nagu Jeesus omal ajal. Ja siis nad seisavad hardunud sünnikoha kõrval, mis on tagasihoidlikult eksponeeritud. Nad lasevad end seal fotografeerida, et siis kodus sõpradele näidata ja uhkelt öelda. Näe, ka mina olen seal olnud ja tema sünnikohta näinud. Läbi aegade tatarlased ja muud vaenutsevad pooled, püüdnud välja kuulutada jõulurahu ning langetanud sõjakirved. Ka meil siin Eestis oli kord jõulurahuvalitsus, kuid mitte selleks, et minna Petlemi külastama Jeesus poisi sünnikodu, vaid selleks, et tõmmata pisut hinge ja kosutada oma poliitikast vaevatud vaimu ja keha. Talveimemaast laulis jaam Strong. Suurem osa turiste läheb Jeruusalemma pisut ette valmistamatult. Nad on ehk lugenud piiblit, kuid ilmselt pealiskaudselt. Suuremas osas on nende teadmiselt kelleltki kuuldud. On teada, et Jeesuse sündimise päeval karjatasid karjusid oma lambaid selle koha lähedal väljadel, kus neitsi Maarja poisslapsega maha sai. Karjusid jäänud ka ööseks nendele väljadele ja teinud kivide vahele omale magamiskohad. Kuid ka Iisraelis, nagu öeldud, on sellel aastaajal talv. Alates novembrist kuni märtsi alguseni on ilmad öösiti eriti külmad. Lund muidugi ei ole, aga rohi ei kasva ja lammastel pole õieti midagi süüa. Ammuste aegadega karjused pidid end panema soojalt riidesse. Ka tänased turistid peavad tegema samamoodi. Kes külma ilma pole osanud ette näha, nende tarvis on kohalikud ärimehed organiseerinud villaste kampsunite müügi. Kui küsite nüüd piibli asjatundjatelt, saate üksmeelse vastuse. Jeesus ei saanud sündida ei novembris ega detsembris. Rokilegend Elvis Presley esitas Hayes Johnsoni bluugrismes. Kui võtta arvatava Jeesuse sünniaja määramisel aluseks muistsete iisraellaste kombeid, lambaid, karjatada, siis võib teha mõningaid oletusi Jeesuse tegeliku sünnikuu kohta. Nii paar 1000 aastat tagasi kui ka tänapäeval toovad karjused oma hoolealused ulu alla hiljemalt oktoobri keskel. Luukas aga seletab, et karjused olid väljadel. Seega võib teha järelduse, et ei saanud too palju head teinud ja veelgi enam kannatanud noormees sündida hiljem, kui oktoobri esimestel nädalatel. Tähendab, et sisuliselt peaksite, pole nihutama kõik temaga seotud sündmused ja tähtpäevad. Kuid see pole tänapäeval enam üldsegi mitte oluline. Ja ajalooline tõde ei peaks ometi saama jalule seatud. Kunagisi kitarrimuusika ja poisteansambli laulu ajastu superedukas kollektiiv nimega Beach Boys, siis rannapoisid, laulsid siin nelsoni jõulumeloodia härmas Lumemees. Meie maailma nurgas pole õieti eriti tähtis, mis juhtus aastatuhandeid tagasi seal salapärase Iisraeli maal. Kirik on oma töö teinud ja teinud seda hästi. Siis kirikuisad olid 350 aastat pärast Kristuse sündi seal Roomas paindlikud ja soostusid oma päikesekuninga sünnipäeva tähistama koos jumala poja sünnipäevaga 25. detsembril. Jõulukommete tekkele aitas Rooma kaasa ka oma seitsmeteistkümnenda detsembri Saturnaalide vanast Roomast pärinevalt Saturni jaoks korraldatud rõõmu pühade 153 aastat enne Kristust esimesel jaanuaril tähistatud kalandae pidustuste ümberpaigutamiseks tollele 25.-le detsembrile. 80.-te aastate super populaarne diskorühm paniemm esitas oma nägemuse populaarsest jõululaulust siiani tütar. See on nüüd siis aktsioon Roomet. Viimaste aastasadade jooksul seovad nii Põhjamaad kui ka kogu kristlik maailm oma traditsioonilised aastalõpupidustused suuremal või vähemal määral ühe ammuse võimeka sensitiivi elukäiguga. Ligi seitsmeteistkümne sajandi jooksul on tehtud head propagandatööd. Selle ideoloogia vastuvõtmiseks on mõjutusvahenditena kasutatud nii piiblit kui mõõka. Innukalt tööd on teinud preestrid ja poliitikud, heliloojad ja kunstnikud, aga ka isad ja emad, eriti aga vanaemad ja vanaisad. Põhjala inimestel oli taga jõulutraditsioonid kasutusele ammu enne seda, kui Jeesuse ideoloogia meie teadvuses süvenes. MuinasNorras ja Rootsis nimetati neid pidustusi juuliks või iiliks. Need pidustused olid pühendatud eelkõige päikesetagasitulekule, kuna päevad hakkasid minema pikemaks samuti lahkunud omaste mälestusele ning hea saagiaasta ees tänamisele. Aisakella laulu laulis Roosmarik luuni. Kõik see, mis on seotud ammuste sündmustega Iisraelis, pole paljudel vaadates nii tähtis ja oluline, et näpuga järge ajada. Jõulud on saanud aastasadadega, eriti viimastel aastakümnetel hoopis uue tähenduse. See on ikkagi perepidu. Ilmselt pidas kirik omal ajal midagi muud silmas. Nüüd on aga Euroopa suured linnad jõuluehtes valgustatud ja meeleolukad. Kuna see Euroopa jõulukeskustes Viinis ja Pariisis on sealsed linnavalitsused kulutanud suuri summasid, et luua oma rahvale ja külalistele meeleolu ning juhtida nende mõtted eemale igapäevastel probleemidelt. Eraskustelt. Seda. Alakõnega. Sametihäälne tiin, maatin laulis meeleoluka punase ninaga põhjapõder Rudolfi laulu mida mõni aasta tagasi pidid telekaamerate ees rahvale laulma ka riigikogu liikmed. See on küll tõsi, et juudirahvale tuleb avaldada tunnustust oma muinaskangelase teenete tutvustamise eest laiale maailmale. Nad on ühe oma poja tegutsemise osanud osavalt legendiks kirjutada ja katsuse vaidlema hakata. Kes Iisraelis käinud, siis see teab, et sellele legendile on üles ehitatud pea terve turismitööstus ja suveniirimajandus. Loomulikult tekib mõte, et miks meie pole osanud oma kalevipoja temaatikat ja tema arvatavat tegutsemist samal moel ära märkida ning turistidele propageerida. Küllap selles on suur osa ka eestlaste tagasihoidlikkusele ja lugupidamisele oma rahva epaslike kangelaste vastu. Esinesid rei Konif lauljad mul siiski on üks äriidee seoses jätkuva turistide vooluga Eestisse seondubki kalevipojaga. Kas ei peaks ära tähistama tee Väo paekivi karjäärist Toompeale, kust linde arvatavasti oma põllekive ammutas ja sealt need Toompeale Kalevi kalmu kandis? Kindlasti tuleb ära märkida koht, kus Kalevipoeg Peipsi järvest välja astus, lauakoorem seljas. Kuskil on kindlasti Eestis niisugused koopad, mida saaks vormistada allilmaks. Seal arenesid teatavasti eepose värvikad sündmused. Ja seal, kus käsi oli kaljuga miilitsasse pandud, võiks olla üks kultuse lillepaneku koht. Muidugi peab olema Koiva jõe lahingutanner ja see neetud koht, kus mõõk meie kangelase jalad maha lõikas. Oma osa on täita ka soomlastel. Sealt hangiti heast terasest saatuslik mõõk. Need olid paniemm tõmmud tüdrukut, kes Frank Farjani osavale juhtimisel andsid oma panuse jõulumuusika üha rikkalikumaks muutuvasse varasalve. Kuulame veel kord sakslaste kuusepuud või jõulupuud seegaks rei Canifi ja tema lauljate esituses. Kesköine jõulumuusika ja asjakohaste pajatuste programm on lõpukorral. Seda jääb lõpetama men Thatcheri versioon John Lennoni ja Paul McCartney südamlikkust jõuluootust sisendavast loost näit ja tööd. Tänase jõulusaate tegid Aasia, Tiit Made, ütleme päkapikkude ja jõuluvanale tere tulemast. Sest kõik me oleme olnud oma emale ja isale head lapsed.