Tere õhtust, mina olen Vello Salumets ja algamas neljas saade rokiajalugu käsitlevas saatesarjast prograpsoodia. Saatesarja kaks esimest saadet oli pühendatud rock n Rolli kuningale Elvis Presley üle ja kolmas Richard Bennimanile ehk Little Richardile. Tänases saates tahan teile tutvustada veel mõnda rock n rolli algusaegade suurkuju, kes on olnud eeskujuks paljudele hilisematele staaridele. Sõna rock n roll ristiisaks võib pidada kliiblandi, raadiojaama tabeli tabeli muusikasaadete toimetajat 1922. aastal sündinud meest, kelle nimi oli Alan Friid. Ta edastas kuni 1952. aastani raadio teel kuulajatele klassikalist muusikat. Kuni tema tuttav Kleievlandi suurima plaadipoe Rekooding Randevu omanik Leomints pakkus välja idee hakata raadio teel tutvustama noortele valgetele kuulajatele mustanahaliste Rydemont pluusi. Peagi kujunesid need saated üllatavalt menukaks ja juba 1952. aasta märtsis korraldas Friid esimese avaliku kontserdi Clevelandi Arenal. Kontsert kandis nime muuntog pool kliiblenda veena mahutas 10000 inimest. 9000 piletit müüdi eelmüügist, kuid õhtuks oli ukse taga ligi 30000 noort, kes lõpuks ka sisse pressisid. Kuigi kohale oli esinema kutsutud tolleaegset populaarsed artistid, tuli märuli pärast kontsert ära jätta. Korraldajate üllatuseks oli noorte hulgas väga palju valgeid ja see tiivustas Alan Friidi sedavõrd, et ta otsustas üle kolida jooki, et edastada raadiost rütmimuusikat. Õhtu kella 11-st kuni kella kaheni öösel. Valgete kuulajateni jõudis Veideman, bluus, artistide Joe Turneri, Freya Adamsi, Alice Ševitši, Joe Cooperi ja teiste tähtede looming. 1954. aastal muutis Alan Friid oma saateremont oktjov pealkirja rock n Rolls auks. Sõnarock n roll oli suurepärane leid. Võimalus eristada uut pluusi, tavalisest pluusist ja vanast Mills Brothersi stiilist. Rock n roll ei kuulunud ühessegi eelnevasse kategooriasse. Tänu sellele võis öelda, et thats dominul on rohkem ühist pill heliga kui või Noon Harrisega ja Elvis Presley-il on rohkem ühistrei charsiga kui kantrimees restjupiga. Tol ajal oli vist kergem öelda, mida rock n roll ei olnud kui seda, mida ta oli. See noortele orienteeritud Rydemon pluss põhjaga kantrielementidega muusika. Alan Fredi raadiosaadete populaarsus üha kasvas ja kuulajaskond, kes nimetas ennast Montogariks nõudis Friidilt saadetud kirjades raadiosaadetele lisaks kavalike kontserte. Seda friit ka tegi, kutsudes esinema kõiki tolle aja kuulsusi. Samal ajal hakkasid kontsertidel esinema kaklused ja peagi pidiforiid kohtus vastust andma selle eest, nagu tema neid korrarikkumisi õhutaks. Fredi viimane raadioesinemine oli 27. novembril 1959. aastal. Oma lahkumiskõnes ütles ta. Et pean oma fännidest lahkuma, kuid ma tean üht suurt jõuku, kirjastajaid, kellel on hea meel, kui õhk puhtamaks saab. Niikaua kuni Ameerikas on olemas sellised raadiojaamad nagu vints ja niikaua, kuni seal töötavad inimesed, kes mind sallivad. Niikaua pakkusin teile rock n rolli. Ma tegelesin 16 aastastega ja ma olen kindel, et rock n roll mõjus neile hästi. Ma usun, et nad ei kasva sellest välja, olgugi et nad saavad 18 19 20 aastasteks. Loomulikult nende maitse areneb ja neile hakkab meeldima ka teistsugune muusika. Mis aga ei tähenda, et nad rock n roll'i hülgavad. Taolise lõpukõne pidas New Yorgi raadiojaamas kuulus dist Tšaki Alan Friid kellele oli antud niisugused hüüdnimed nagu mister muundog, mister rock n roll ja king Oweebeekbid. Kogu tema edasine elu läks aga allamäge. Ta suri Ureemia tagajärjel 40 kolmeaastaselt 20. jaanuaril 1965. aastal. Suuresti tänu Alan Friidile sattus teismeliste rock n roll fännide huviorbiiti, mees, kes hiljem sai omale hüüdnimeks läkillara. Tapja. Jerry Lewis sündis 29. septembril 1935. aastal Farridis, Louisianas Nooruses, kolasta koos oma nõbude Miki Killiga muuseas hilisema kantrilauljaga ja Chimmis vägartiga mustanahaliste kõrtsi hänese pik House ümbruses. Aeg-ajalt põigati ka sisse, et kuulata seal esinevaid bluusmehi. Varsti ostsin Cherry vanemad klaveri ja kõik noored said selle peal kätt proovida. Jerry liid huvitas kõige rohkem gospel. Tema klaverimängustiil erines tugevalt sellest, mida harilikult gospeli lateks mängiti. Nii ei saanudki Cherry liig kaua õppida Texase Sofiast PayPal Instituudis sest tema klaverimängu peeti nii pühadust teotavaks, et üsna pea löödi ta koolist välja. Serliil oli teinegi lemmik, nimelt kantrimuusika. Ja ta otsustas ennast pühendada sellele. Kantripianisti tee viis serilil juhise Memphises kus plaaditootja Philips vajas stuudio muusikut, kes oskaks mängida kantslerit ja rock n rolli. IRL-i ülesandeks oli plaadistustel saata niisuguseid artiste nagu kaal Perkins ja Vorenschmis. Peagi märkas sämphilits, et Lewis on rohkemaks suuteline kuivaid klaveri toksimine ja ta pakkus Charliele välja võimaluse ise mingi lugu linti laulda. Cheri valis laulu pini. Esimene plaat ilmus sanfirmast Jerry Lewise esituses siiski kantrimaiguline. Ühel pool oli Ray Price'i hittpala crazy Aaws ja teisel pool originaal. Ent Adroud. Plaati tabas peaaegu täielik fiasko ja Jerry Lee otsustas stiili vahetada. Ühe lindistuse vaheajal hakkas Lewis klimberdama klaveril pala hulladasseiginkowinon. Mõne minuti võttis aega, et tuletada meelde laulusõnad ja siis voolas klaverilt puugi vuugi. Passiliin. Bändimehed haarasid pillid ja hakkasid kaasa mängima. Charlie tõmbas mikrofoni suu ette ja peatselt kõlas lugu juba koos lauluga naljaviluks võetisega linti. Lugu osutus nii heaks, et Philips otsustas teha plaadivõtte. Sämma aimas kohe, et see oli Liil. Võib olla samasugune kvaliteet nagu Elvis Presley. Järgmisel lindistusel olid stuudios, aga teised pillimehed ja lindistusest ei paistnud midagi välja tulevat. Cherry seletas neile üsna kaua ja põhjalikult, mida ta vajab. Et saavutada spontaanne feeling. Rohkem õpetussõnu polnud vaja. Lugu mängiti ühekorraga, plaati. Hullalasseigin kõmin on, tõusis paugupealt tabeli tippu. 1957. aasta suvel esines Cherry Lewis Steven Allen shows. Tema etteaste pidi olemas šõu lõpus ja aeg anti vaid viis minutit. Cherry alustas mängimist ja laulmist. Siis äkki tõusis ta püsti, et paremini klaviatuuri haarata. Kuna tool hakkas teda segama, lõi ta selle jalaga eemale. Mäng muutus üha agressiivsemaks. Cheri möllas klaveri taga nagu hull. Sellest oli veel vähe. Varsti tõstis ta ühe jala klaaristikule kätele lisaks. See lõhnas juba skandaali järele. Rahvas oli saalis hämmelduses, kuid Cherile sellest veel ei piisanud. Ta ronis kahe jalaga klaverile ja peksis siis ülalt klaviatuuri, nii käte kui jalgadega. Kontsert kanti üle televisioonist ja seda juhtus nägema otis Blackwell mustanahaline helilooja, kes oli Elvis pressile kirjutanud. Sellised hitid nagu toon, pikk vöör ja hoolsügap. Ta tõi Sam Phillips selle demolindipalaga kriit pools Ofaja ja soovis, et Jerry Lee Lewis selle plaadistaks. Cherry kuulast demo läbi ja muutis veidi lauluteksti. Siis keeras pudelilt korgi maha ja kui see tühjaks oli joodud, laulis loo linti. Valik oli õige ka sellest laulust oli suur hitt mis tõusis kantritabelis esikohale Friedemann bluustabelis kolmandaks ja poptabelist teiseks. Aasta oli 1958. Klaverimängu trikid muutusid Cherry Lewise tõmbenumbriks. Klaveritooli loopimine ja klaverikaane paugutamine kuulusid asja juurde. Lisaks otsustas Lewis ühel kontserdil veel klaveri põlema panna. Skandaal järgnes skandaalile ja ja Lewise populaarsus kasvas päev-päevalt. 1958. aastal ilmus Chevili Lewis esituses uus pläkvali hitt briifles, mis oli üks seksikaim Lewise loomingus. Samal aastal kirjutati alla leping Inglismaa turniks. Niisiis Cheri liuvist ootas ees vana hea Inglismaa. 22. mail 1958. aastal maandus Londoni lähedal Heathrow lennuväljal lennuk. Ajakirjandushaid olid aegsasti kohal, et saada mingisugust kõmumaterjali. Ja seda nad ka said. Nimelt astus Jerry Lewis lennukist välja koos noore tütarlapsega, keda ta tutvustas kui oma seaduslikku abikaasat. Kõik olid üllatunud, et Lewis oli abielus, oli jussemm, Filits käskinud Lewise abielu saladuses hoida. Lisaks veel alles hiljuti olitserili Lewis ja kaar Perkins deklareerinud kõigile, et abielu on surmasuudlus rock n rolli karjäärile. Teiseks olid juba olnud kahel korral abielus ja Philips polnud kindel, kas need on seaduslikult lõpetatud. Kolmas põhjus oli aga kõige hullem. Nimelt olid Jerry Lewise uus naine, müra, keel, Cherry nõbu Jerry sõnade järgi 15 aastane. See oli ega kohutav pauk konventsionaalsele inglase. Kuigi Lewise mänedžer püüdis mürata pressi silme eest eemale tirida, haaras Cherry oma noore naise käevangu, jalutas ajakirjanikele otse sülle. Küsimusele, kes see on? Vastaslevis rahulikult minu naine, müra. Aga ta on ju kohutavalt noor, kui vana ta on. Kas ta ei ole veel vara abielluda? Ei, üldsegi mitte, vastas Lewisest müra ise. Vanus ei tähenda midagi, sa võid abielluda kümneselt, kui endale abikaasa leiad. Inglased olid harjunud teadmisega, et rock n roll-i kangelased on tekenereerunud. Kuid see oli neile üllatuseks, et seda neile lausa hõbekandiku peal ette kanti. Tähendab ei näe. Uudis Lewise abielust rabas Inglismaad nii kiiresti kui kiiresti sidekanalid töötavad. Ja peagi oli see teada USA-s. Kohe avaldati Memphise pressis kirjutis sellest, et neile teadaolevatel andmetel polnud Lewis eelmine abielu veel lahutatud. Siis enne kui uued pulmad peeti. Ja tegelikult pole müra mitte 15 aastane, vaid 13. Noh, peaaegu 14. Kära oli liikvele läinud, kuid Cherry liidsey kohutanud. Teda ootas välja müüdud saal emontonis reisijal Sinimas. Kohal oli 2000 britti noorukit, kes ootasid kannatamatult oma ebajumalat ennast täis Cherry Lewis kinkis neile ainult 10 minutit. Järgmisel päeval pärast kontserti olid lehed täis artikleid Lewise moraalitust käitumisest ja Londoni kilbronstetis olid kohal vaid veerand saalitäit rahvast. R-i sattus sellest nii raevu, et oma kolmandal kontserdil Granada Teatris hakkas ta inimesi lavalt sõimama. Briti poolne promootor otsustas lepingu Jerry Lewisega tühistada ja edasised kontserdid ära jätta. Lennukisse minnes teatas Cherry lee reporteritele. Te britid, olete üldiselt kenad inimesed, kuid mõned teist on lihtsalt kadedad. Ega see skandaal minu karjääri ei riku. Mul on Ameerikas kaks kaunist kodu, kolm Cadillaci ja farm. Mida veel tahta? Pressides läbi fotograafid eskaleeri, kes üritasin Cherry noort naist pildistada, jõudis Jerry Lee nii mõnelgi peos oleva leivakäruga silmade vahele äsada. Seda aga nii kergelt juba ei andestata. Siinkohal Cheri Lewise variant Elvis Presley kuulsast hitist hantog. Ameerikas ootasid Cherry liid ees uued ebameeldivused. Lennujaamas, mis oli reportereid täis, teatas Lewis, et teda ei visatud Inglismaalt välja vaid tal oli lihtsalt koduigatsus. Reportereid huvitas taas müra, vanus. Sa võid kirja panna, et ta on juba naine heitis selili üle õla ja kõndis siis minema. See on Filipsile, sai nüüd selgeks, et midagi on juhtumas. Johnny Cash ja kaal priorkins olid son firmast minema läinud. Tundus, et Jerry Lewise fenomen hakkas mõranema. Et kuidagi sellest segasest loost välja tulla, otsustati koos Lewisega kirjutada ajakirjandusele avalik seletuskiri, mis avaldati Bilboulis ja mis algas nii. Viimastel nädalatel olen olnud avalikkuse eriliseks tähelepanu objektiks. See pole olnud eriti meeldiv kuid igal halval asjal on ka omad head küljed. Toetudes Londoni pressile, olen ma igati halb ja ei vääri enam viisakaid kirjutisi. Kogu asi sai tegelikult alguse sellest, et ma püüdsin näidata tõde. Ma rääkisin kogu tõe oma eelnevast elust nii nagu mina mõtlen. Ma tunnistan, et mu elu on olnud tormiline kuid kui minust sai avalik figuur, siis möönan ka seda, et tahtsin olla imetlusobjektiks kõigile nii vanadele kui noortele, kes mu talenti imetlevad. See on kõik, mida ma soovisin oma professionaalsel teel. Skandaalist tekkinud haav oli aga liiga sügav mis võis minna veel hullemaks. Mänedžeri telesoovitati mitte enam korraldada Lewise kontserte. Sireli üritas anda oma parimat lindistades nimi, laulu sentsatsioonilisele filmile hais, kuul Gandhedendžijal. Sellest tuli hitt. Jerry Lee otsustas minna esinema New Yorgi ööklubisse Cafe depari mis oli rahalistes raskustes ja nõustus publiku juurdemeelitamiseks Jerry Lewise esinemisega. Killar esines nagu tavaliselt. Ta oli oma sõiduvees. See aga šokeeris publikut niivõrd, et leping otsustati tühistada vastastikusel kokkuleppel. Klubi pealekäimisel. Cherry Liile tähendas see, et uuesti karjääri tippu jõudmiseks tuli alustada kõike otsast peale. Aabeli pahameele pähe. Davega. Aga meelega seal või see keerleb. Ümber on häda, saab küll ka. Laagerdunud võtame need aga. 1963. aastal lõpes Cherry liiliuvisel leping sanfirmaga ja rock n rolli kuningriigist tapja aunimetuse saanud Jerry Lee pöördus tagasi kantrimuusika poole. Seitsmekümnendatel üritas Lewis uuesti üles soojendada rock n rolli. Ta esines Las Vegase ööbaarides. Jaga avalikel kontserditel koos niisuguste meestega nagu Chuck Berry, pool tilli ja John Lennon. Muuseas kohtus Lennon tapjaga esimest korda las Vegases, kus John veetis oma kadunud nädalalõppu. Kunagine kuulus vooltoni krants. Lennon vajus oma ebajumala ette põlvili ja hakkas selle saapaid suudlema. Jerry Lee vaatas enda ees põlvitlevat maailmastaari ja hüüdis siis muiates. Aitab, poiss aitab nüüd küll. Selili. Lewis oli paljudele pat ise kõige rohkem põlatud ja hirmu äratanud. 50.-te aastate rokkstaar. Samas teistele aga tahumatu prints lõunaosariikide rock n rolli hing ja vaim. Lõpetuseks selili Lewise ettekandes kaunis kantripala Gold Gold haat.