Tere kõigile, mina olen Vello Salumets. Rokk krapsoodia on jõudnud 11 10. saateni. Täna on lubjal muusikud, kelle karjäär algas 50.-te lõpust. Nende muusikat mängiti pea kõikides raadiojaamades ja mängitakse veel praegugi. Nende muusikaline toodang nakatas paljusid hilisemaid rokkmuusikuid. Neid loetakse suurteks nimedeks rokkmuusika ajaloos. Niisiis kolm erinevat nime, kolm erinevat stiili. Ja ainuke, mis neid ühendab, on Ameerika. Esimese ansambli kohta on 1957. aasta Soome muusikaajakiri, ajan Savel öelnud nii. See oli parim lauluansambel Ameerikas, mis tegelikult näitab ameeriklaste halba maitset. Ülisentimentaalne jõu nuhhist tenor valitseb kogu laulukvintetti, ülejäänud vaid saadavad teda. Taoline kriitika on selgelt ülekohtune, see näitab pigem kritiseerijat, kadedus ja ka võimetust. Kuna tegemist on siiski maailmanimega, millest ei saa ei ringi ega üle. Juttu tuleb leivataldrikute eest või siis grammofoniplaatidest, mille inglisekeelne vaste on plätters. 1953. aastal Los Angelesis moodustatud blatters oli 50.-te aastate laulu ansamblites kõige edukam kuna milles prograzi ja inks patsi sisse trambitud stiil oli suuresti meelepärane valgele publikule. Blattersi algkoosseisu moodustasid Toni Williams, David Lynchi, Alex huhh ja Herbert triid. 1953. aastal kohtusid need Ühes autoparklas töötavad noorukid. Show promootori back Rämmiga oli juba tuntud oma ettevõtmiste poolest neljakümnendatel aastatel. Ta oli kirjutanud jäts muusikat tegutsenud Aranžeerijana orkestrijuhina, trumpetistina ja muusikatoimetajana. Nüüd tegid siiani rohkem enda lõbuks laulnud noormehed Bakränniga mänedžeri lepingu. 1954. aastal, mõni kuu pärast lepingu sõlmimist tutvustas Remm poistele 15 aastast neidu Taylorit Kessori laulnud paaris naisansamblis. Temast sai plättersi viies liige. Tõsi küll, millegipärast ei võetud neidu, kaasab blattersi esimesele lindistusele. Ansamblis toimus veel üks muutus. Nimelt samal sügisel läks baritonilaulja seadusega pahuksisse ja tema asemele võeti ansamblisse laulma pool Ruby. Mänedžer Pac Ram kirjutas alla plaadilepingu firmaga Federal Records ja linti lauldi pala Õunly juur. Mingi edu puhul Hurratada polnud, aga et sellest hoolimata plaadistused jätkusid. Üsna pea suutis Remm ansambli esinemishinnad väga kõrgeks kruvida. Kuigi plättersi polnud ette näidata isegi mitte menuhitti poega. Niisugusest mänedžeri võimest sai kuulda üks teine Los Angelesi ansambel nimega Digins, kes kutsus Rämmi ka omale mänedžeriks. Too oli kohe nõus ja kui suurfirma häkkeri Records pakkus BIG Insile plaadilepingut, siis kirjutas ämm sinna lisa. Pegins tuleb lindistama, kui Cap lätters saab võimaluse selles stuudios oma kätt proovida. Firma pidi sellega leppima ja nii pääses plätters suurde stuudiosse. Bakrammi ja andi Orändi õun. Liu lindistati uuesti ja plaat ilmus müügile. Edu jäiga nüüd tulemata. Siis tuli appi plättersi esimese tenori laulja doni Williamsi naine, kes töötas Los Angelesi kuulsaima Disgori Hanter hänkokis sekretärina. Too mängis plättersi uut lugu paar korda oma Disco saadetes ja huvi plättersi vastu hakkas silmnähtavalt kerkima. 1955. aastal tõusis Liu USA edetabelisse ja peagi oli see viiendal kohal. Inglismaal jõudis õngli jõu samuti viiendale kohale, kuid seal avaldatise koos bläkkersi teise hitiga, milleks olid tänase saate alguses kuuldud greid Brittender, autoriks taas ansambli mänedžer Bakram. On raske öelda, kumb pala Briti publikule rohkem meeldis, aga võib-olla, et ka mõlemat korraga. Taolisest edust oli kõige rohkem vaimustuses loomulikult ansambli viies liige sõuna Taylor sest greip Brittenderi plaadistustest olid temagi osa võtnud. Kuigi back Remm oli kirjutanud ansamblile juba kaks miljoni hiti, peab tema auks ütlema, et tal polnud midagi selle vastu, et võtta ansamblile repertuaari ka teiste heliloojate laule. Rämmoli vaimustusest, prantslase George polnžeeri veel 1939. aastal kirjutatud laulust Avant tsemarii, millele inglane Jimmy Kennedy oli teinud inglisekeelsed sõnad. Laul sai nimeks maipreya. Plaadifirma oli algusele pala plaadistamise vastu arvates, et siin puudub hiti potentsiaal. Kuid kui saadi kuulda, et May Preieri tahab lindistada veel üks ansambel, hakkas äkki kiire Bakrändiv vaist häid laule leida, ei petnud teda. 1956. aastal tõusis plättersi May pleier USA tabeli tippu ja püsis seal viis nädalat. Pärast May Premieri edu plättersi hiti Get Well ei katkenud. Oli see ju riigi ajaloos esimest korda, kui poptabeli tipus oli mustanahaliste lauluansambel 1958. aastal ilmunud toelaid. Taim tähendas ansamblile ühe etapi lõppu ja täiesti uue muusika turustamise ajajärgu algust. Nimelt just siis, kuid vaelad Tšaim oli müügil ei lastud, teatas märk oli plaadifirma, et loobub täielikult 78 kiirusega plaatidest ja läheb üle nendelt Savi kookidelt 45 kiirusega singlite tootmisele. Toelaid taimist tehti koos plaadiga ka kolmeminutiline film. Neid valmistati 200 koopiat. Näitamiseks erinevatele televisioonifirmadele. Teisisõnu plättersid tegid ärilise muusikavideo. Enne päris videol leiutamist. Ameeriklastele polnud taim sugugi tundmatu laul. Bakram muutsin nööbins ja artite on olid kirjutanud selle pala juba 1944. aastal. Seda oli esitanud trio vothrissans. Tol ajal müüdi laule üle miljoni ja nagu May Preieri puhul ei uskunud Mercury firma uuest esitusest miljoni edu. Laul avaldati autov maid, taim plaadi bee poolele. Läpilasele pakuti esinemist Dick Laki kuulsas televisiooni saates sädedinaid. Milles toelak taim välja jäeti? Plättersin, mänedžeri abiline otsustas bossile niisugusest asjast teatada. Bakram viibis sel ajal just Austraalias, kui too kuulda sai. Duaelaid taimi terroriseeritakse, lubastas sooritada ettekavatsetud mõrvasid. Bakrammi abiline mängis seejärel tikklarkile telefoni teel pala ette ja reaktsioon oli otsekohene. See on juhit. Loomulikult mängime pala saates. Juba järgmisel hommikul oli plaadifirma telefon uue plaadi tellimissoovidest punane. Bakram oli jällegi teadnud, millisest ainest plätters on suuteline hittpala vormima. Kuigi märk oli plaadifirma oli juba kaks korda märgist mööda lasknud, arvates, et maid Treier, Soela Chain pole hittpalad sai ansambli mänedžer siiski oma tahtmise läbi suruda ja tänu tema järjekindlusele Poolas plaadifirmasse miljoneid. Seda tausta silmas pidades tundub kummalisena, et kui Remm pakkus välja uue loo 1933. aastal esitatud muusikali Roberta jaoks kirjutatud laulu smucets Iniorays astus plaadifirma jällegi risti teele ette. Firma esindajad püüdsid selgitada, et plätters peaks lindistama kaasaegsemaid laule. Saatis seekord plaadi bossid põrgusse ja laul lindistati hoopis Prantsusmaal. Kui plätters viibis Euroopa turneel. Miljoni müügipiir purunes kergesti ja 1959. aasta jaanuaris oli smucetzinjoris USA ja Inglismaa tabelis esikohal mitu nädalat. Pläpers oli juba pikemat aega olnud Euroopa publiku lemmikuks ja nüüd nähti ansamblit silmast silma. Blatters külastas Inglismaad, Kreekat kui Prantsusmaad. Pärast turneed algas üllataval kombel tagasilöök. 1959. aasta lõpus pidas politsei Cincinnatis plättersi mees liikmed kinni kahtlustatuna uimastite pruukimises ja prostitutsioonis. Paljud Ameerika raadiojaamad viskasid plätlasi plaadid mängukavast välja ja mitmed esinemiskohad ütlesid ansamblile kontserdid üles. Asjad läksid ansamblis veelgi hullemaks, sest nende põhitala esimene tenor toni Williams teatas, et hakkab sooloartistiks. Tema asemele võeti sonit. Kuid võlu oli juba kadunud. Viis aastat kestnud suurepärane karjäär kolm esikhiti ja üheksa kuldplaati hakkasid olema kaugem mälestus. Pärast mitmete ansambli liikmete vahetust plaadistati Väike-ehite vahepeal kaot isegi põranda alla. Uuesti ilmuti 1966. aastal, et teha Kambek mänedžer ja tootja pankrot. M lootis, et blattraci Kambek on täiesti võimalik. Veel 1984. aastal ilmus müügile Rämmi poolt toodetud uus plättersi kauamängiv kuid erilist vaimustust pole seegi tagasitulek kaasa toonud. Ehk tuleb kunagi tulevikus. Lõpetan oma plättersi jutupalaga 1960.-st aastast. Laulu pealkiri on Harbour lits. Tänase saate teiseks kangelaseks on mustanahaline nooruk, kes pärast kooli hakkas tööle kodulinna turgudel müüdes pisikesi kanapoegi. Tal oli kombeks tööst vabal ajal iseenesele laulda ja paljud kliendid jäid seda tasuta kontserti tihti kuulama. Kord sattus kohal olema ühe väikese plaadifirma juhataja. Kuuldes nooruki laulu, pakkus talle välja plaadilepingu. Nii alustas oma karjääri Ernst iibans maailmas rohkem tuntud nime all Chapi Jack ära. Chubby Chaka õige nimega, siis Evans sündis kolmandal oktoobril 1941. aastal Philadelphias. Tema karjääri algaastad liitusid tihedalt tantsuhullusega, mille nimi oli tvist. Kui super soositud telesaate American bänstandi juht Dick Laak hakkas lantseerima Tustist noorsoole uut moetantsu. Polnud rahul hank palardi kirjutatud ja esitatud palaga vetust. Pala ise sobisclaki plaanidega hästi, kuid esitaja polnud tema meelest õige tüüp. Külastades ühel päeval Kameopaakuvai plaadifirmat kuulis ta sinna äsjalepinguga veetud Ivansid sisse laulmas oma esiksinglit dekles, milles laulja imiteeris Elvist Päts noominud ja Gostrusid. Klaak soovitas Evansile Dusty järgmiseks singliks. Kuna noor lauljahakatis meenutas paljus thats dominud, siis leidis Klaak lauljale sobiva esineja nime Chapi tšaker, punnpõskne šahhitaja. Äsjaristitud Chapi ligi poole tunniga kolm ülesvõtted ja 1960. aasta septembriks tõusis tuist USA tabelitesse. Olukord paranes otsekohe pärast seda, kui Chapi hakkas telesaates tutvustama uue tantsu Twisti samme. Peagi tundis Chapi tšakarit nägupidi iga teismeline. Heade tuist tõusis tabelis esikohale. Paljudele üllatusena ei lennanud tuist moetantsude hulgast ära nii kiiresti kui mitmed eelkäijad. Suursoosikuks sai tuist Euroopas jõudis otsapidi eestissegi. 60.-te algul sain isegi peaõhtutel seda tantsu vihtuda, nii et jalatallad veel mitmel järgneval päeval tuld välja lõid ja põlved ei tahtnud end sirgu ajada. 1961. aastal kutsuti Chapidžaca uuesti Tusti õpetama. Seekord oli Areeniks juba kuulus, et sallivani mainekas telešõu. Kuna tuist elas Ameerikas üle renessansi siis lükati Chapi tšakrate Twist uuesti turgudele ja uuesti tõusis vana hitt tabeli tipu tervelt kaheks nädalaks. Vist ongi ainuke Pala, mis on olnud Ameerika muusikaajaloos esikohal kahe erineva avaldamise järel on veel muidki rekordeid. Nimelt oli tuist top 40 tabelis 33 ja top 100 tabelis 38 nädalat. See pikkusrekord on siiani purustamata. Veel kolmas kord jõudis tuist USA tabelitesse ja seda 1988. aastal, kui Chapi tšaker laulis pala uut versiooni koos ansambliga That's pois. Et vist ei jäänud sugugi Chapi tšakeri ainsaks hitiks. 1961. aasta algul tõusis USA tabeli tippu pala nimega puunid Tim Downey taimile järgnes kolmas miljon hitt. Kool, männi ja teid, äppelli kirjutatud lets tuistegen. 1961. aasta jõuluks tõusis pala Inglismaalt teiseks kuigi oli vahepeal isegi tabelist välja kukkunud. Lets tuistegen Oliver kolmaski kord Briti tabelis. Seekord 1975. aastal. Millise vanad tantsusingel tõusis viiendale kohale. Pärast lets tuistagen hiilgeedu tegid Chubby tšaker terve rea hitte nagu flai slov Dustin ja Jaggeri jutu algul kuuldud limbo rokk. Seejärel hakkas Jaggeri karjäär tasahilju langema, kuigi 60.-te lõpus ilmus veel top 40. 40 hitti. Siinkohal tema lets tuistegen, mis oli 60.-te algul kasvõi näiteks Vello Salumetsa nimelisele puberteetikule suureks muusikaliseks elamuseks. Tänase saate kolmas esineja on mees, keda paljud peavad rohkem džässi ja souli lauljaks kuid suureks eeskujuks on ta olnud ka rokkmuusikutele, kuna tihti ei osata tema muusikat lahterdada. 1960. aastal lindistas too neeger muusik kauni ballaadi pealkirjaga tša-tša on maininud. Laul oli olnud Ameerika populaarmuusika klassika ja kuulus kolmekümnendatel aastatel paljude lauljate ning orkestrite repertuaari. Neid tõlgendusi on tehtud tänapäevani, kuid kõige suurema kaubandusliku tulemuseni jõudis see mees, kes algselt ei plaaninudki linti laulda. Seda lugu, kuigi pala kuulus tema kontsertrepertuaari. Tavaliselt väga palju duubleid teinud muusik laulis seekord pala linti nelja korraga ja Georges oma Emainud tõusis paugupealt USA tabeli tippu. Too laulja ja paljude suur iidol polnud keegi muu kui Charles Robinson ehk lihtsalt Ray Charles. Ray Charles Robinson sündis Almenil George'i s. 23. septembril kas 1930. või 1932. aastal. Kõik sõltub sellest, millist antoloogiat uskuda. Nii või teisiti. Rai lapsepõlv polnud eriti õnnelik. Tema Isabeli oli juhutööline ja ema resa pesi raha eest pesu. Kui Rei oli nelja aastane, uppus tema noorem vend George õues olnud pesu palisse. Viieseks saades hakkas rail halvenema nägemine. Kahe aasta pärast oli poiss täiesti pime. Kümneaastaselt suri rei isa ja 15 aastaselt, kui poiss oli saanud kogu stiines kurtide ja pimedate laste koolis, sai ta teada, et ka ta ema on surnud. Kooli muusikaõpetaja oli, olen märganud, et Trei näol on tal tegemist ilmselge andega. Ta hakkas poisile õpetama klassikalist klaverimängu kuid puugi vuugi ja pluus võlusid räid enam kui tuimad heliredelid. Peagi lahkus noormees koolist ning siirdus Jackson nulli Floridasse. Seal hakkas ta mängima kohalikus bändis. Edasi järgnes seal, kus Ray Charles lõi oma kolmeliikmelise ansambli. Pääseti esinema rokiklubisse, sest lisaks klaverimängule oskas rai laulda nagu tolle aja soosita lava tähtsand nätkinkowl. Varsti noormees tüdines juttudest, kui hästi ta oskab matkida suurt lauljat ja ta otsustas hakata laulma. Omamoodi. Taolist omapära ootas tasu, sest üsna pea pääses rai lindistama väikesesse Los Angelesi plaadifirmasse. Esimesed plaadid ei toonud suurt edu. 1952. aastal ostis mustade muusikale spetsialiseerunud Atlantic firma Ray Charles'i 2500 dollari eest endale. Nooruk plaadistas seal pala minna, et hauamis näitas, et uude firmasse kolinud Ray Charles oli lõpuks leidnud oma stiili. Ta sidus ridva manud bluusi, džässi ja gospeli enneolematul moel. Edu oli igatahes tagatud. Esimesena pääses valgete poptabelisse Ray Charlesi lauldud suvani River rakk mis lindistati 1957. aastal. 1959. aasta suvel sisse lauldud vart ASC tõusis papptabelis kuuendaks ja sellest Friedemann pluusi tabelis esikohale tõusnud palast tuli rei Charlesile esimene miljoni hitt. Neist plaatidest on saanud suur mõjutaja kogu popmuusika kujunemisele ja mõnikord on öeldud, et ükski kaasaegne laulja pole suutnud vältida Reil Charcin mõjutusi. Tänu paljudele suurepärastele plaadistustele on Ray Charles saanud hüüdnimeks geenius. Mehel endale see nimi ei meeldi talle öelnud nii artetum. Tema oli geenis ja Einstein mitte mina. Arvan, et geeniuse all mõeldakse kedagi, kes kuulub kõrgemasse kategooriasse. Ma ei usu, et vei Charles on isegi lähedal. Sellele. 1961. aastal kirjutas rei sõber pässi Mayfield spetsiaalse treile liidistamiseks pala, mis kandis pealkirja hitt, sarovtšak. See oli osavasti üles ehitatud ja nakatav humoorikas lugu. Isegi rei Chalsist palju andetum laulja oleks saanud sellest hitti vormida. 1961. aasta lõpuks oli hittide rautšekk kõige ostetum plaat USA-s saades kuldplaadi staatuse. 1962. aastal üllatas Reil Charles plaadi kaupmehi sellega, et laskis müügile kauamängiva heliplaadi Marran shows Inkantsenduvaston Music Ray Charles ja kantri oli see nali. Kõik kahtlused hajusid aga silmapilk, sest plaat läks kui kuumale kerisele. Rei mainis intervjuudes üllatunud kriitikutele, et kuigi talle kantri väga meeldib, ei hakka ta sugugi kantrilauljaks ja kuigi plaadil on kantrilaulud, ei kuuldu nad ometigi puhta kantslerina. Nad kuulduvad Ray Charlesi superhitiks tõusis sellelt plaadilt Don Gibsoni 1957. aastal kirjutatud laul I Can't Stop loving You. 1962. aastal küsis pala USA tabeli tipus viis nädalat ja samal aastal määrati selle esituse eest Ray Charlesile Grammy auhind. Nii on see andekas pine muusik tegutsenud rokkmuusika maailmas tänase päevani ja iga kord, kui plaadil või teleekraanil kuuldub Ray Charles'i ehk geeniuse hääl hakkab südamel väga soe. Soo.