Kui farenduslist Prantsusmaale Lyoni kontserte andma saabus tõttas kogu linn teda tervitama ning sellest sündis niisugune melu, millist poldud kohaliku ajalehe sõnul nähtud pärast seda, kui Aleksander Suur Babüloni sisse marssis. Lihtsalt sõitis kontserte andes läbi kogu Euroopas Papa Portugalist, Venemaani jõudes isegi Türki. Eesti maalegi ulatusid maailmakuulsa pianisti reisid 1842. aastal teel Riiast Peterburi peatuslist Tartus, kus ta andis kolm kontserti. Menu oli enneolematu. Kogu Euroopa plodeeris talle iga järgnev kontsert kujunes uueks triimufiks. Meestele, pisarad silmis. Naised minestasid, kui maestro mängis publik, kangestus, ainuüksi tema lehvivaid kuldkollaseid juukseid ja suuri leegitsevad silmi nähes. List suutis iga mehe ja naise panna uskuma, et tema sõrmede all Tulevad nõiduslikud helid on määratud üksnes temale. Kriitikud püüdsid asjatult kirjeldada seda lummamis kuulajaid valdas tõrvikut käes, saatsid austajate mat õlu ja loopisid teele lilleõisi. Laulsid serenaad tema hotellitoa akende all. List kuulutati oma aja suurimaks talendiks klaveri paganiimiks. Maailma esiklaverimängija tähelepanu väärne helilooja vaimustatud võitleja oma ideaalide eest kirjutati 1886. aastal demannekroloogis. Hämmastav küll, aga veel enam kui 100 aastat pärast tema surma mööndakse, et ükski teine pianist pole avaldanud kaasaegsetele oma mänguga nii lummavat mõju kui tema. Ta pole võrreldav ühegi interpreedi, ka ta külvab enda ümber ärevust, imetlust. Ta annab oma elu, kui istub klaveri taha, kirjutas 1838. aastal pärast kontserti oma päevikusse Clara Schumanni. Crash list sündis 22. oktoobril 1811. aastal Ungaris laboriaanis, kus tema isa teenis elatist vürst ästerhaaži mõisavalitsejana. Juba lapsena avaldusid tema muusikalised võimed. Üheksa aastasena andis ta oma esimese kontserdijakümneselt, läks stipendiaadina tema Viini. Kaks aastat hiljem siirdus ta Pariisi ning andis seal hiilgava kontserdi tolleaegsele Orlani hertsogile. Tulevasele kuningale. Järgnesid kontserdireisid pea kõikidesse Euroopa riikidesse. Listist sai rahvusvaheline kuulsus. Ta oli esimene interpreet, kelle esinemisgraafik oli nii tihe, et ta vajas alalist mänedžeri. Tema honorari olid nii kõrged, et temast sai esimene miljonär muusikute seas. Kõigi list armastas luksuslikku elu, oli ta täiesti siiras, öeldes, et raha ei tähenda talle miskit. 1848. aastal olles kuulsuse tipul, loobus 37 aastane pianist ühtegi kontserttegevusest ja nõustus hakkama vaimari õueorkestriga meistriks. Ta oli võtnud nõuks tuua see Väike-Saksa linn tagasi Euroopa kultuurilinnade sekka. Vaimorist sai muusikahuviliste palverännakute sihtkoht, kuhu tuldi kuulama ja vaatama nii kapellmeister, realisti kui ka helilooja listi. 13 aastaga, mis ta sellel kohal teenis, suutis ta tõsta Euroopa muusikaelu uuele tasandile mitte ainult oma kontsertide ja ooperilavastustega, vaid ka noorte muusikute järeleaitamisega. Tal oli väga palju õpilasi, keda voolas tema juurde kokku igast Euroopa nurgast ja Ameerikastki tasu õpetamise eest ta reeglina ei võtnud. Kulist kuulis, et mõni tema õpilastest ei suuda tasuda oma ülalpidamiskulusid, poetas ta salamahti tema taskusse mõne kuldmündi. Kord saatis Fedrick Smetona nimeline tol ajal veel tundmatu Praha muusik talle kirja ja paari oma muusikapala noodid. List kirjutas noorele heliloojale julgustava vastuse ning lisas sellele 400 kuld Nat muusikaõpingute jätkamiseks. Ka varustas ta rahaga Richard vaagnerit pärast 1848. aasta ebaõnnestunud ülestõusust osavõttu ning aitas tal Šveitsi põgeneda. Hiljem tegi ta kõik endast oleneva, veenmaks vanameelseid teatri isasid Wagneri uue helikeelega oopereid teatrite mängukavva võtma. Loobunud kapellmeistrikohast elas lihtsalt kaheksa aastat Roomas. Järgmised 17 aastat mängis, õpetas, dirigeeris vaheldumisi Roomas vaimaris ja Budapestis muusikaid, toonud listile üksnes kuulsust, vaid ka soliidse varanduse, nii et ta võis juba õige pea loobuda mängimast raha pärast ning suunata kõik oma pingutused raha kogumisele heategevaks otstarbeks. Lihtsalt oli alati valmis toetama seda, mis tundus talle õige ja hea aitama seal, kus abi vaja. Kui ta 1838. aastal kuulis üleujutuse läbi tekkinud näljahädast, päästis, hüüatas ta. Ma tahaksin saata neile kõik, mis mul on, aga mul pole ju muud kui mu 10 sõrme ja nimi. Ta jättis kõik sinnapaika, sõitis Viini, et anda seal kannatanute heaks kaks kontserti. Kuulajaid oli nii palju, et kahest kontserdist said 10 Jäneteid sisse üsna tähelepanuväärse summa. Muide, see oli esimene kord üldse, kui üks muusik andis heategevuskontserdi ja see ei jäänud mitte viimaseks, kui list millegi olulise hüvanguks mängis. Ta mängis haiglates surmamõistetutele, vanglates kooleraepideemia ohvrite massi matusel. Elu viimastel aastakümnetel muutustama esinema palumine mitmesugustele heategevuskontsertidele, millest ta kunagi ära ei keeldunud. Nii massiliseks, et mõnigi ajaleht tundis olevat kohustatud selle vastu välja astuma. Viimastel eluaastatel reisis list palju, andes hulgaliselt kontserte kõige mitmekesisemalt kuulajaskonnale. Muusik suri 1886. aastal Saksamaal Bayroitis kopsupõletikku. Kogu oma karjääri jooksul nõudeid, list, oma kuulajatelt. Austust ja tähelepanu interpreedi vastu taotles kunstniku erilise seisundi tunnistamist ühiskonnas deklareerides, et kunstnik pole ori ega teener, kes peab täitma härrastega priise kord keelduste mängimast Isabella teisele. Kuna teda ei tutvustatud kuningannale isiklikult. Hispaania õukonna etikett seda ei lubanud. Teatakse ka juhtumit, kus list katkestas mängu Nikolai esimese ees ning jätkas mängu alles siis, kuid saar lõpetas jutuajamise oma naabriga. Listi lavaesinemistest räägiti palju ja suure andumusega kuid niisama tuliselt ja andunult sosistati ka tema seiklustest naistega, kuhu ta ka poleks ilmunud. Järgnesid sellele vallutused ja skandaalid. Seitsmeteistaastaselt elas listlevi isikliku tragöödia, kui teda sunniti lõpetama läbikäimine kauni Karoliine San krikiga kaubandusministri, härdsotessankriki tütrega, ühega oma esimestest õpilastest. Karoliine oli nõtke, sale ja ingellik ning temas olid liitunud nagu Liileias ja roosis sõnulseletamatu ilumaailm. Usk jumal rääkis list sõbrale. Kui tütarlapse isa märkas, et noorte koos võidetud tunnid järjest sagedasemaks ja pikemaks muutusid keelaste Noormehel nende majja tulla. Listjaid kurvastusest haigeks. Nii haigeks, et eksikombel ilmus ajalehes koguni tema surmakuulutus. Miks peetakse surmapatuks tõelise armastuse täiuslikku väljendust, ei suutnud noormees mõista. Kaunis Karoliine ei unustanud oma noort klaveriõpetajat kunagi. Nad puutusid hilisemas elus kokku. Ja kui naine suri, kirjutas list. Ta oli jumala puhtamaid ilmutusi selles maises elus. Muusiku jaoks Karoliine naise ideaaliks. Murtud südame jaoks aitab ainult üks rohi. Uus armastus. Lihtsalt oli kena välimusega, andekas, teravmeelne ning kaunid naised ümbritsesid teda pidevalt. Vananev hertsog Laprina reed kutsus kuumaverelise ungarlasega oma maamajja, küll nad jäid lumevangi ja list veetis aega sellega, et tundis end nagu kodus. Hertsogi sädelevad teravmeelsed noore ja kauni naise Aadeeliga. Kuid lumi sulas ja muusik sõitis tagasi Pariisi. Seekord oli suhte katkestajaks list ise, kes oli saanud teada, et hertsoginna on peale tema veel teisigi intiimsõpru. Üldtunnustatud kaunitari ümbritses pidevalt austajate ring. Austajate seas oli poliitikuid, muusikuid oli kirjamehi. Hertsoginna jäi ükskõikseks komplimentide vastu, millega austajad Ta üle külvasid. Paljudele oli üllatuseks, kui 23 aastane Marii. Kes oli temast 20 aastat vanem ja lombakas pealegi. Kuigi nad teineteist ei armastanud, sündis neil kaks last. Kaunis hertsoginna tiirles endiselt peentest salongides, sõites ühelt pallilt teisele, võludes kõiki oma rikkalike blondide juuste ja vaimustavat tualettidega. Franz list kohtus marida Shuga hertsoginna türklasi juures, kes pidas salongi, mida külastasid muusikud, kirjanikud ja kunstnikud. Tol õhtul saabus Marii salongi hilja rist veelgi hiljem. Tema saabumisest mäletas Marii seda, et uks läks lahti ja siis ilmus mu silme ette vaimustav ilmud, kus ma kasutan sõna ilmu. Tus kirjutas ta oma mälestustes, sest ma ei suuda leida ühtegi teist sõna, et väljendada seda tunnet, mille tekitas täiesti eriline inimene. Kellesarnast ma polnud kunagi näinud. Ta oli pikk ja erakordselt kõhn. Tema nägu oli kahvatu ja ta suured mererohelised silmad sädelesid nagu laine, mida tabab päikesehelk. Tema näol oli kannatuse vari. Ta liikus ebakindlalt ja näis, justkui libiseks ta ruumis edasi meeltesegaduses nagu fantoom, kellele lööb kohe tund, mil ta peab pimedusse tagasi pöörduma. Mõistagi äratas selline mees otsekohe daamide tähelepanu. Üksteise võidu keerlesid nad klaveri paganiini ümber nagu listi kutsuti ja mitte keegi ei meenutanud ta madalat päritolu. Peened kombed ja Virtoosnäkk klaverimäng sundisid Pariisi kõrgseltskonna selle unustama. Listist oli saanud ebajumal, kelle altarile naised tõid ohvriks oma häbelikkuse au. Ei suutnud listi võludele vastu panna ka härtsubinnada Shuu. Farens kõneles nii elavalt ja omapäraselt sulatas mu sisemuse, kirjutas Marju oma mälestustes. Lihtsalt oli 21 aastane mari 28. Noore võluri hääl avas mu ees lõpp matusemillesse, mu mõtted süüviisid ja kadusid, selles polnud jälgegi koketsusest või kalandsusest, mis tavaliselt iseloomustas peenemast seltskonnast, vastassoo esindajate vestlust. Meie vahele tekkis kohe midagi noort ja tõsist midagi sügavat ja kaalukalt. Rõõmus heli loojasse meeletult, mitte kohe ei vastanud maestro hertsoginnat tunnetele, kuid lõpuks kroonis tema ponnistusi edu. Tol ajal oli moes niinimetatud vaba armastus, mida ülistas oma romaanides Rourssand. Seepärast ei tundnud list vähimatki südametunnistuse piina jagades armastust abielunaisega. 1835. aastal jättis hertsoginna mehe lapsed Pariisi salongid ning sõitis listi juurde Šveitsi. Ta kirjutas ühele oma kirjanikust sõpradest. Kui tahate kirjutada kahest õnnelikust armastajast, siis valige tegevuspaigaks Como järv. Mitte kunagi varem pole taevas mulle kinkinud nii õnnistatud paika maamuna peal. Armastuse lumm on seal kahekordse mõjujõuga. Kujutlege ideaalset naist, kelle taevalik horm sisendab hardust ning tema kõrval lõpp, matut truud ja õnneliku nooruk, et oo, arvatavasti ta juba taipasid, kes see armastajapaar on. Šveitsis sünnitas hertsoginna listile kolm last Taanieli Kristiina Jakozyyma. Viimasest sai aastaid hiljem Richard Wagneri. Naine lihtsalt tunnistas kõik lapsed omaks ja andis neile oma nime. Perekasvades kasvasid ka väljaminekud. Hertsoginna polnud harjunud vähesega toime tulema. Tekkisid vältimatult tülid. 1839. aastal läksid armastajad lahku. List sõitis pikale, kontsertturneel. Hertsoginna naasis Pariisi. Seal katsus ta saavutada majanduslikku iseseisvust ning otsustas proovida õnne kirjanduse alal. Tema esimest romaani neli ta saatis edu. Seda küll kritiseeriti, kuid loetiga shaton Briaan leidis selle koguni olevat teravmeelse iroonia musternäidise. Oli neidki, kes seadsid romaani ühele pulgale Rossandid teostega. Muide Rolssaanidega temagi suutnud jääda külmaks noore pianisti võludele. Naisele meeldis väga seltskonnas, kui mängis list istuda klaverile võimalikult lähemal. Marii kohalolust hoolimata ei varjanud saanud oma kirge listi suhtes. Ükskord sai armukadedus Mariist võitu ning ta kutsus kirjaniku isegi duellile, kus relvadeks olid daamide endi küüned. Lest läks oma kabinetti, keeras ukse lukku kui ega tulnud sealt enne välja, kui naised maha olid rahunenud. Varsti algas listil tormiline romaan skandaalse tantsijanna all olev maanteesiga, kelle kohta teati rääkida. Ta on olnud ka vene tsaari ja Baieri kuninga armuke. Tegelik nimi oli laenlagi Albert. Kui ema teda 60 aastase kohtunikuga abielluma sundis, põgenes kaheksateistaastane laisa briti armee kapteniga Indiasse. Abielu ebaõnnestus, kapten laskis oma adjutandi naisega jalga. Laisa naases Inglismaale ning otsustas saada tantsijaks. 1843. aasta juunis astus ta flamenco tantsijana üles ühes Londoni teatris, nimetades end Tanja loolamonteesiks. Kahjuks Tonja loolaat tundvat üsna vähe flamenco samme ning tema esinemine kukkus läbi. Aga tema rinnafarty tekitas huvi. Kasutades looduse poolt antud omadusi, unistas lolla sellest, et vallutada mõnd suurt meest, vürsti või luuletajat. Kui ta 1844. aastal kohtas Dresdenis listi otsustas ta, et see mees käib küll. List, aga oli parasjagu jõudnud eluetappe, kus ta ei vajanud püsisuhet, et üheöö armusuhtest piisas täiesti. Peagi avastas ta aga, et lolle aga on probleeme, sest ta ei saanud naisest enam kuidagi lahti. Too järgnes talle kõikjale. Naine ilmus hotelli, kus muusik peatus ja veenis administraatorit teda listitu pal lubama. Samal ajal, kui mees andis kontserti, kui muusik hotelli jõudis, leidis Tallo laama voodist Kõllist. Mõnel kinnisel kontserdil esines. Ujus Lola kohal, ütles uksehoidjale, et ta on listi külaline ja oligi pidu majas sees. Veel varahommikul, kui Lola magas, hiilis list tasahilju hotellitoast välja, jättes lauakesele n summa raha. Ta teadis, et kui naine avastab, et ta on põgenenud, korraldab ta hotellis randioosse skandaali ning nii mõnigi mööblitükk võib saada kannatada, nii et raha kulub talle marjaks ära. Listi armuseiklused olid kogu Euroopa muusikalise üldsuse jututeemaks. Isegi vanas eas oli listil armusuhteid oma õpilastega, kes vanuse poolest oleks kõlvanud tale lapselasteks. Samal ajal kinnitas ta, et on alati austusega suhtunud neitsites ega ole iial võrgutanud ühtegi neist. Ta ei pidanudki seda tegema, naised lihtsalt langesid talle kaela. Tema pidevad ringreisid olid viinud Euroopas seisundisse, mida tuntakse Listomaania nime all. Seda mõisteti seisundina, mille puhul naised kummardasid geniaalseid mehi, justkui iidoleid. Üks listi sõpradest kirjutas Moskvas piirasid daamitas sisse nagu talulapsed, kes võtavad külateel võõra ümberringi ning uudistavad teda ennast, tema vankrit ja mütsi. Roomas meeditsid villas toimunud vastuvõtu kohta ütles üks külalistest. Oli võimatu kokku lugeda neid vaimustatud taevalik naisi, kes olid tulnud kohale selleks, et langeda selle kohutava võrgutaja jalge värisedes. Nagu vaesed, väikesed lõokesed. Coilist mängis siis naised minestasid kord, kui ta unustas klaverile oma kinda, rebiti tükkideks ja jagati omavahel ära nagu reliikvia. Naisfännid varastasid tema sigari, konisid ja madistasid apelsinikoorte, pärast mida oli puudutanud suure pianisti sarm. Sankt-Peterburis peatas muusiku hotelli trepil keegi aadlidaam ja asetas talle pähe lillepärja. Poola vürst tytar võttis risti vastu oma buduaaris seistes pahkluuni roosi õielehtedes. Kaunis ja andekas näitlejanna Charlotte fon Haagen üks muusiku austajanadest kirjutas pärast suhete katkemist listiga heliloojale Te rikkusite minu jaoks kõik teised mehed. Ükski neist ei kannata võrdlust välja. Mannekeen Kelly, kuidas naised end talle peale surusid, kirjutas listi üks andunumaid, austajannasid aadel, Haifamform. Võis arvata, et normaalsed suurrollid on vahetunud. Oma õuduseks märkasin, et list olin naiste jaoks uskumatult peibutab ja see külgetõmme ei vähenenud kada vananedes. Valus oli vaadata Ta kui noored naised pidasid puhkust vajavat vanameest ihaldusväärseks saagiks. Et kõigele vaatamata ei teinud list Adolf Saidi arvates midagi valesti. Kõigele vaatamata nägi list naistes ainult nende parimaid juuni. Kui nad talle peale surusid, siis ei lasknud ta end kunagi eksiteele viia. Rüütel likus oli tema üks omadusi, mis naisi ligi tõmbas. Räägiti, et kui koostada nimekiri kõikidest listi armukestest, kujuneb see pikemaks kui mis tahes teise tema kaasaegse oma. Hinnates ise oma saavutusi selles vallas, tähendas list oma eluõhtul. Ega Mati ja kui suurt sellest õunast haugata jõudnudki. Sellega on raske nõustuda. Listil oli mitmeid maailmaklassi armukesi Itaalia printsess Cristina Belgi, Joosu preisi paruness Olga fon, Maiendurf vürsti tütar, Karoliine Šein, Wittgenstein, luuletaja Bettina von Arnim, näitleja Charlotte Haagen, pianist Mari pleiel ja paljud paljud teised. Kõigi nende seast võiks eraldi esile tuua kuulsa kurtisani Mari tüplesi, kes ajendas Alexandra tüma nooremat kirjutama romaani kameel ja daam ja Verdit looma ooperit Travjaata. Marjad ütles, ei sarnanenud teiste kurdi saanidega. Teda võeti vastusalongidest, millest tema ametiõdedele ei tasunud mitte unistadagi. Albert von tamme kirjutab raamatus ameeriklane Pariisis. Temas oli sellist elegantsi, mida pole võimalik õppida erilist takti mis tahes olukordades, ta ei kasutanud iial jämedusi ja üleüldse rääkis väga ilusat prantsuse keelt. Loole Monteesil polnud ühtegi sõpra mari tüüple. Siil polnud vaenlasi. Väikestest naudingutest, mis Marii endale lubas, oli midagi lapselikku. Tema armastatumaks maiustuseks olid külmutatud viinamarjad. Pole imestada, et mari tõmbas endale selliste kuulsuste tähelepanu nagu tema noorem ja Farantslist. Ta võttis enda juures vastu isegi loolamonteesi, kes oli tema täielik vastand. Maanide ple siia Farans list kohtusid ühe teatrirahvarohkes fuajees suurtel bulvaritel. Püstipäi möödus ta hämmeldunult teatrikülastajatest ja istus meie kõrvale, kirjutab teatrikriitika šamaan. Olime hämmeldunud. Ei mina ega list polnud kunagi selle naisega isegi kõnelnud. Tal oli maitset, huumorimeelt, tervet mõistust. Kõigepealt pöördus ta suure muusiku poole ja ütles, et on tema helitöödega ammu tuttav tuttav ning et need on pannud ta alati unistama. Vestluse tugines, möödus terve kolmas vaatus. Järgmine kord nägi ronoom Mariid ooperiteatris, tema loosis seejärel suurel ballil Brüsselis põhja raudtee avamise puhul. Lest andis talle klaveritunde ning tema tunded Marii vastu olid palju soojemad kui tavaliste õpilaste puhul. Vaenemmali etad hüple siig, kirjutas ta hertsoginna show'le pärast kurti saani surma. Ta oli ainuke naine, kellesse ma olin tõeliselt armunud. Ja nüüd puhkab ta tundmatus hauas. Marietta, nagu teda kutsus list, elas tormilist elu. Teades, et sureb noorelt, tahtis ta võtta elult kõik, mis võtta annab. Kord ütles talistile, ma ei ela kaua. Viimend, vii mind sinna, kuhu tahad. Ma ei ole sulle koormaks, päeval ma magan. Õhtul lähen teatrisse, öösel teha minuga, mis soovid. List, tunnistas hertsoginna Teašuule, kellega nad endiselt aeg-ajalt kohtusid ja kirjavahetust pidasid. Tundsin selle armsa olendi vastu kummalist kiindumust, kui viimati Pariisis olin, lubasin talle, et võtan ta endaga Konstantinoopolisse kaasa. Mari ütles, ei sõitnud listiga Konstantinoopolisse. Veetnud mõned nädalad spaas vaadenbaadenistride tagasi Pariisi ning sukeldus tavalisse tormilisse ellu. Sügisel mari haigestus ning kolmandal veebruaril 1847 suri. Helilooja oli selle oma sajandi kauneima naise viimane armastus. Listi portree leiti neiu napi vara hulgast, mis asus armetus toas mad lääni Burmaril. Majas number 15. Mariann ütles, see oli surres vaid 23 aastane. Ehkki ta oli kõrgklassi prostituut, näis, nagu poleks ta oma süütust kunagi kaotanud. Oleksin tahtnud teda iga hinna eest päästa, kirjutas list sest tema natuur olid tõeliselt vaimustav ja tegevus, mida tavaliselt peetakse räpaseks. Võib-olla see ongi nii, ei puudutanud tema hinge. Kui ma tema peale mõtlen, vibreerivad mu südames vana eleegia, kummalised tundmatud helid. Liste järgmine armastus polnud just suur iludus aga ta oli rikas tiitliga ja vaga Karoliine, fonosain Wittgenstein sündinud Ivanovska poolav, vürst tytar. Tänu isale, tõsisele ja karmile mehele oli ta saanud hea hariduse, oli õppinud loogikat, majandust omandanud praktilise mõtlemise edasise hariduse eest, hoolitses ema, kes armastas seltskonda, sära ja hiilgust, kuulsusi ja reisimist. Nii et Karoliine hinges oli läbisegi nii proosat, et kui luulet üks täiendas teist. Isa pealekäimisel abiellus Karoliine seitsmeteistaastaselt vürst Nicolas fon seen Wittgenstein Vene feldmarssali pojaga. Vürst oli robustne liiderlik ning priiskaja mees. Ning elada temaga oli võimatu. Vürstinna pöördus imperaator Nikolai esimese poole palvega abielu lahutada ning oli valmis sama palve esitama ka paavstile endale. Eks selles temas soovis, etendas oma osa ka armastus Franz listi vastu. Caroline kohtas listi 1847. aastal Kiievis, kus too andis heategevuskontserti. Vürstinna saatis muusikule kaardi, mille juurde oli lisatud sajarublane rahatäht. Järgmisel päeval läks lihtsalt teda tänama ja naine tegi talle ettepaneku külastada teel Venemaale oma mõisaid. Vürstinna oli lõheldast kasvu, tüsedusele kalduv juudillike näojoontega tabab kangemaid sigareid kui shoursanud ja ratsutas kaksiratsi hobusel nagu mees. List armus naisesse kohe, kui nägi tema magamistuba. See oli hallist kivist ja täisristi löödud kujutisi. Mehe silmis oli Karoliinat püha. Ka meeldisid muusikule naised, tiitel ja noorus. Karoliine oli temast kaheksa aastat noorem, kuigi iluga polnud teda tõesti õnnistatud. Kuid kui listile öeldi, et Karoliine on inetu, vastas muusik. Mina, keda te võite pidada asjatundjaks sellistes asjades. Kinnitan, et ta on ilus, sest hingestatus annab ta näole kõige kõrgema ilu. Kahtlemata oleksid liste vürstinna abiellunud, kui lahutus taotlus oleks rahuldatud. Karoliine tütre Maria lipsuse sõnul ohverdas emalistile kõik kodumaa majandustegevuse mõisates positsiooni oma hea nime. Ta andis listile kodu, lõi talle tingimused loometegevuseks, toetas teda kõiges, hoolitses tema tervise eest, ütles mehe heaolu nimel lahti oma harjumustest. Lest, kellel oli nõrkus ideaalsete naiste vastu ja Caroline kahtlemata oli ideaalne naine vastas talle samasuguse siira kiindumusega. Tema kirjalt. Naisele on poeetilised ja hingestatud. Kannatage veel armastatud ja lõpud tult, kallis mõrsja, õde, sõbratar, abiline, jätkugi. Õnnistus ja au kirjutata reskirjadest. Kui äikesepilved vürstinna pea kohal tumenesid, sõitis ta vaimarisse sinna, järgnes talle kalist. Armunud asusid elama ühte lossi, mille andis Karoliinat käsutusse suurvürstinna Marie Paavluna. Vene tsaari õde. 12 aastat, mis nad vaimaris veetsid, oli ilusaim aeg helilooja elus. Ta armastas. Oli armastatud. Lõpuks ometi oli tal oma kodu, tema eest hoolitseti õhutati loometegevust. Karoliina aitas tal kirjutada uurimust šopäänist. Kui naiselt küsiti, millised leheküljed on tema, millised listi kirjutatud, vastas Karoliine. Kui kaks inimest on sedavõrd seotud, et moodustavad ühe terviku. Ei saa öelda, mida tegi üks ja mida teine. Ka oli naine talle inspiratsiooniallikaks. Oratooriumi legend pühast Elizabethist loomisel. Kui noor pianist Emifay n plandeppikantame Ricenn Aimaris välja ilmus ja listi juures õppima asus oli ta muusikust guessisse võetud. Naised lähevad tema pärast ikka veel hulluks, kirjutas ta. Tegelikult oli ta ka ise üks neist. Kui list kogu oma raha börsikrahhist kaotas, soovitas ämmi talle minna kontserdireisile Ameerikasse, kus ta võiks terve varanduse teenida. Mu kallis vastastele muusik. Kui ma vajaksin varandust, siis teeksin seda. Agalistil oli Karoliine ja tema orav mis aitas ta hädast välja. Nad olid õnnelikud, kuid mõistsid samas väga hästi, et ühiskond ei aktsepteeri nende suhet. Alles siis, kui Venemaal astus troonile Aleksander teine, rahuldati Karoliinat palve lahutada abielu. Ka Rooma paavst andis oma nõusoleku. Eva oli pulmapäevgi kindlaks määratud, kui Roomast tuli uus teade. Paavst on oma otsuse ära muutnud. Räägitakse, et Karoliine mees olla oma tutvusi kasutanud. Karoliine oli meeleheitel. Sisega suri Kaloniir mees ja ta oli vaba. Paraku oli õige aeg mööda läinud. Kas oli Karoliine see, kes tõrkus abiellumist või olid listi tunded naise vastu jahtunud? Igatahes heisanud abielust asja list, kes alati oli olnud sügavalt usklik, otsustas hoopiski vaimulikuks hakalt. Laskis ennast Roomas ilmik mungaks pühitseda. Mis tegelikult juhtus, ei tea keegi. Selle saladuse viisid helilooja ja tema armastatu endaga hauda kaasa. Caroline Fonsain, Wittgenstein suri 1887. aastal, seitse kuud pärast suure helilooja surma. Kuigi list oli nüüd abee, ei vähendanud see tema külgetõmmet naistele. Naised tülitsesid tema pärast endiselt. Kas vaimulikud Laar ei tähendagi midagi, küsis üks sõber. Vastupidi, see erutab neid veel rohkem, kõlas vastus. Lisaks kõigele on ta nüüd keelatud vili. 1869. aastal armus heli loojasse kasaka vürst tytar Olga Jaanina. Tegelikult polnud ta ei kasakas ega ka mitte vürstiter, vaid hoopiski saapavabrik kandi tütar. Ta oli listi üks püsimatumaid õpilasi. Kõlista maha jättis, üritas ta enesetappu sooritada. Hiljem saavutas ta teatud kuulsuse kolme kirjatükiga abee ja kasakavahelistest armusuhetest. Üks Vene vürstid väljendas oma meeleheidet, et tal ei õnnestunud listi oma voodisse saada. Sellega tungis mehe kabinetti laetud püstol käes. Lest sirutas käsivarre laiali, vaatas naisele silma ja ütles. Tulista. Naine kõhkles hetke, laskis püstoli maha, kui ta jooksis pisarates kabinetist välja. Naised olid listi pärast hullud, kuni ta elul lõpuni. Maestro ise seletas kõike sellega, et kui ta oli 10 käsku selgeks saanud, siis rikkus ta neid liigagi meelsasti. Ma pole kunagi nõus armastusest loobuma võltsi teeskluse nimel. Ja ega ta seda teinudki.