Tere kõigile raadiokuulajatele MINA OLEN Vello Salumets ja algamas kolmas saade saatesarjast, mis tutvustab biitlasi muusikat. Eelmine kord lõpetasime biitlite teise LP ka webiitlus, mis ilmus 22. novembril 1963. aastal jõudis kätte 1964. aasta. 14. jaanuaril sõitsid biitlid Pariisi, et anda kontsert teatris Olympic oma prantsuskeele oskusi näidata intervjuus läbušee lennuväljal. 29. jaanuaril lindistati Pariisis Badeemarkooni stuudios kolm laulu. Need olid Monto hool, teor, händ ja Schilavus ju. Kuid seekord lauldi saksa keeles. Com kipmi, taine Hand ja siilip. Tyh. Ilmselt sooviti teha kummardus saksa publikule ja hamburgile, kust biitluse alguse oli saanud. Esimene laul ilmus hiljem USA plaadil sampphing New ja teine USA singlil. Kolmandaks palaks, mis Pariisis lindistati, oli poolmakaatne kirjutatud käänd paemylav. Selle laulu lindistamisega läks aega üks tund ja tehti ainult neli duublit. Keskosas on tunda Johnny kätt. Kes selles loos muuseas esimest korda mängis. Soolokitarri laulu menu näitab seegi, et kääpa melawi on esitanud hiljem läbi oma prisma nähtuna sellised džässtähed nagu Ella Fitzgerald ja Count Peisi. 25. veebruaril lindistati Londonis Johni balla ju käänd tuud aed, mis jäi singli B poolele. Laulukirjutamise ajal pidas Jon silmas Wilson pikitud ja tema stiili. George Harrison kasutab siin esimest korda 12 keelset kitarri ja John mängib jälle soolokitarri. See singel ilmus müügile 20. märtsil 1964. aastal ja tõusis otsekohe tabeli tippu. Vahepeal aga ilmus USA-s kapitali poolt esimene biitlite LP, mis kandis pealkirja miit webiitlas ja samuti singel pliis pliismi promiit. Tuju. Seitsmendal veebruaril Inglismaal EP Holmäe laming nelja lauluga. 10. aprillil ilmus USA-s kapitali poolt juba teine LP biitlus sekunda album. Märtsikuine USA 100 parima loo edetabel nägi välja selline esimene käenbajemylam, teine tuistanud shout, kolmas Schilawesi, neljas Amontohooldio händ, viies pliis Plismi, ülejäänud biitlite palad veel 16. 44. 49. 68. 78. 84. ja 88. kohal. Müstiline saavutus. Veebruaris külastati esimest korda Ameerikat, mis ka nagu tabelist näha, kohe põlvili suruti. Nüüd ootas ees filmi tegemine. Režissööriks oli Richard Lester. Esialgsed pealkirjad filmile olid Let's Go, Movinon ja Pihl. Mania. Lõplik pealkiri sündis ühest Ringo ütlusest, mille ta oli leidnud John Lennoni raamatust inhis õunu raid. See kõlas nii. Teis naid. Filmi esilinastus oli kuuendal juulil 1964. aastal Londonis pikali tsirkuses. Plaat filmimuusikaga aga ilmus USA-s 26. juunil ja Inglismaal 10. juulil 1964. aastal. Samal päeval ilmus Inglismaal ka singel Haadee snaid Things võseedeedee avapalaks on spetsiaalselt filmi jaoks kirjutatud Johni pala haardelisemaid. Huvitav selle loo juures on see, et kui muidu laulis iga loo autor soolohäält, siis siin andis Jon soolot laulda poolile ja sellel lihtsal põhjusel, et ta ise ei saanud keskmises osas kõrgeid noote kätte. George mängib jälle 12 keelsel kitarril, mis oli revolutsiooniks 60.-te aastate alguse rokkmuusikas. Enne lauluAga biitlite intervjuu rajanud nats jõule oma filmitööst. Laul haartes naid sai hiljem Grammy auhinna. Kui aasta parim vokaalesitus ansamblilt. Plaadi teiseks palaks on John Lennoni Aissud Härm nõu Peder. John on laulu hiljem kommenteerinud. See oli lihtsalt üks lugu, millel pole mingit erilist tähtsust. Värviloole annad jällegi George'i 12 keelne kitarr. Plaadi kolmas rada kuulub John Lennoni kaunile armastus ballaadile Ifell. Seda peetakse eeltööks Johnny ühele kuulsamale ballaadile in my life. Laulu sisu on autobiograafiline. John on ise seda nimetanud lihtsaks ja sentimentaalseks. Armastuslauluks laulavad John ja pool. Unustasin enne öelda, et plaat Haadeesnaid sisaldab ainult lennummakaatne loodud viise. Kuna George Harrissoni polnud oma laulu plaadile panna, kirjutas Jon George'i jaoks laulu, mis kannab pealkirja aim häppidjastul Dance Review. Plaadi viiendal rajal kõlab pooli kaunis armastuslaul and I love. Laulu oli ta pühendanud oma pruudile Asherile ja seda peetakse eeltööks kuulsal Yeszteedeile. Keskosas on tunda veidigatsiooni abistavat kätt. Laul näitab pooli võimet kirjutada võluvaid ja meeldejäävaid meloodiaid. Võib veel lisada, et endal labor sai hiljem miljoni hitiks Ameerikas. Järgmine pala plaadil kuulub aga John Lennon üle. John on ise selle laulu kohta hiljem öelnud. Filmi jaoks vajati veel ühte tempokamad pala ja nii ma selle valmis vorpisingi. Laulu kuulates tuleb silme ette pilt, nagu mängiks seda New joogi mustanahaline naisbänd. Laulu pealkiri on Thelmi vai. Plaadi Eeaa poole viimane pala on juba tuttav kämbamilav, mida tikklestori otsustas ka filmis kasutada. Plaadi teise poole avab Johni pala nitsaim tool. Johni kommentaar loole. Püüdsin kirjutada samalaadset paranagu it Wombi long, noh niisugune see A-moll A-moll C. Samas näitab see laul esimest mõra romantilises fassaadis, mis kogu plaati üldiselt iseloomustab. Plaadi bee poole, teine pala on i-ins teed ja on jonni kirjutatud. Ise kommenteeris ta seda laulu nii. Kirjutasin selle filmi jaoks, kuid Lestorile lugu ei meeldinud ja nii jäigi see filmist välja. Selle asemel surus Lester filmi käenbami lavi. Mulle meeldib laulu keskosa ja see on ka kõik, mis selle loo kohta öelda võib. Samas on see näide niinimetatud country piidist, mida ekspluateerida oma järgmisel plaadil. Nüüd on järg pooli käes. Tema kirjutatud laul kannab pealkirja vinks või setu tee. See on üks nendest pooli lugudest, mis Johnile meeldis. Ringo krabistab Tamburiinil Jon klaveril. Kindlasti on teil paljudel kodus Nõukogude liidus välja antud LP Haadeesnaid. Väliselt on plaat üsna sarnane originaaliga, ka sisukord on peaaegu sama, ainult mingil põhjusel on sealt puudu John Lennoni pala vanagi, ET Houm. Põhjus on ilmselt selles, et ei tahetud maksta litsentsi raha ja nii tehti oma variant. Kahju küll. Sama puudutab ka meil välja antud teist plaati, mille pealkirjaks on pandud teisto Khani ja mis tegelikult on segu biitlite esimese nelja plaadipaladest. Vanade tõu olitsiooni püüd järele aimata võlts on pikitud ja motoansambli. Selle ilmekaks näiteks on neljandale lööb kaubell. Eelviimane pala on juba singlit tuttavat John Lennoni ju käänd tuud väed. Ja üldiselt võikski seda LP nimetada Lennoni autoriplaadiks, sest ka viimane pala Albi back on tema kirjutatud. Laulu inspireeris kirjutama Johnny kohtumine oma isaga, keda ta polnud lapsepõlvest peale näinud ja kes nüüd äkki välja ilmus. HT snadi lindistussessi ajal mängiti linti veel lugusid, mis filmi plaadile ei läinud. Nendest otsustati kokku panna EP plaat. Märkimisväärne on plaadi juures see, et kõik need neli laulu polnud esinenud ühelgi eelneval plaadil. Sama tulemust kordas biitlus veel kord 1967. aastal, kui ilmus EP mätsikal Mystery toe. Tavaliselt oli kombeks panna EP-le viimase kauamängiva menupalad, et neid teistkordselt maha müüa. Uue EP nimeks sai lonktuaalselli ja see tuli müügile 19. juunil 1964. aastal. Seega veel enne Haadee slaidi ilmumist. Plaadi avalugu on John Lennoni-i kooli on Nein migratsioon, kirjutas kuueteistaastaselt. Ja mis oli üldse üks, esinesid ioni heli loominguid. Hiljem lisas ta ainult keskmise osa. Miljoni hitiks laulis selle hiljem pillid, šeik Kremer I kooljonein pidi algselt minema ka Ahaateis näit plaadile, kuid jäi sealt lõpuks välja. Järgmine pala slow taon pärineb rokklaulja Larry Williamsi sulest, mida biitlid edukalt esitasid. Hamburgi staar klubi laval laulavad John ja pool. Plaadi nimipala lonkto seal ja autoriks on Little Richard. Juba Hamburgi päevil kohtusid biitlid Little Richardiga ja pool võttis mitmel korral oma iidolile tunde, et ära õppida Richardi kuulsalt kiljumist. Tänu õpingutele laulis pool long tol shelli linti ühe korraga. Plaadi neljandaks palaks on kaal, pöökinsi mäts, box. Kuna laulu autor istus lindistuse ajal ise stuudios, siis pidid poisid näitab oma klassi ja seda nad ka tegid. Esitust võib vabalt pidada lim versiooniks, sest Ringo laulis selle sisse ühekorraga, ise samal ajal veel trummi mängides. Lubasin teile küll esimeses saates, et ma biitlitest palju midagi ei räägi ja kommenteerimaid, nende plaate kuid siiski siinkohal üks mõtisklus, mis võiks olla üheks vastuseks biitlite puhul. Miks? Palju on väidetud, et biitlid lihtsalt kaevasid jälle esile rock n rolli. On siiski vale, nähabiilitas rock n rolli taas elustajaid põlvkonda, kes tõstis tõelise muusika lausse sest nad olid tugevalt kinni oma traditsioonides. On pööratud tähelepanu kasvõi sellele, et see on ja pool harrastasid juba 1955. aastal mingit rock n rolli seega enne, kui nad olid kuulnud midagi Elvis Presley, st ja kihvt oli veel täiesti tundmatu. Seega kui biitlid tegid lepingu Iiemmai firmaga, polnud nad ainult kokkupuutes oma juurtega vaid nad olid tähenduslikult ja võib-olla ka ainulaadselt iseeneste juurteks. Nad polnud üksnes biitlasi eelse ajastu rokitoode, vaid oli selle versioon. Kui paljud kuulsid need esimest korda, 63. või 64. aastal? Segunes uudsuse võlustusega midagi tuttavat, mis rääkis biitlase seosest rock n rolli eelnenud ajalooga. Hilisemad kuuekümnendad ketrasid esile müüdi biitlasi arengust. Selle järgi küpses ansambel alles plaatidel, revolver ja Začampepraslowney haat klapp bänd. Tegelikult oli bänd tipus juba pliis pliis Miiga. Poiste läbimurdmise ajal oli kogu avalikkuse märuli taga hämmastav just nende küpsus ei astunud lihtsalt lavale, vaid tegi seda täiuslikult. Paranemist ei tulnud ka järgmise kuue aasta jooksul, sest polnud lihtsalt midagi parandada. Vahest muututi vaid mõneti rafineeritumaks. Ansambli esimeste plaatide puhul kerkib tahtmatult küsimus kopeerimisest, sest biitleid on tihti väidetud, vaid matkivad ameerika musti artiste. Pool on esimene, kes seda ka tunnistas. Me olime linna suurimad näppajad. Ainulaadsed plageerijad. Absoluutne omapära on siiski vaid romantika ajast päritud diil millel pole midagi ühist tõelise loominguga. Filmirežissöör Shan renoa meelest ei tarvitse teose süzee olla üldsegi uus. Tuttav kujund on isegi eelis. Tema arvates on geenius see, kes üritab teha sama, mis teised ja Seeba õnnestub. Biitlid olid just niisugused geeniused, kes läksid avalikult liikvele sellest, mis oli olemas ja libisesid sealt tasapisi omale rajale. Biitlite laulu kaevust purskub üha uusi ja uusi šedöövreid nagu laavat. Ja maailm ütles, et need poisid on parimad laululoojad maailmas. Pärast Subertit.