Tere, mina olen Vello Salumets. Algab viies saade ansambli biitlus muusikast. Eelmine kord lõpetasime jõulumessiks kiiruga kokku klopsitud plaadiga biitlus forsseil ning singliga tikituraid jess idiis mis ilmus aprillis 1965. aastal. Sama aasta veebruaris sõideti Bahama saartele filmima järgmist Dick Lesteri filmi mis algselt kandis pealkirju miitlus production Lambert ju ja ei taastu hajuldu. Lõplikuks pealkirjaks jäi aga help. Filmi võib pidada osaks noorte mässu lagunemisetapist. Ansambli esimene film Haadees oli olnud samasugune rõõmus üllatus kui tema LP plaadidki sest kõik ootasid, pelgalt bändi mainel ratsutavad ja austajate rahakoti julmalt kergendavad lühifilmi. Kuid Haadees oli suhteliselt ehe ja värske teos, mis rääkis siiralt noorsoo ja vanemate kokkupõrkest. Helpis selliseid põnevuse ja enam ei tunta, vaid see on vändatud esimeses filmis läbi sõimatud ärimeeste nõudmiste järgi. Film tehti ainult sellepärast, et leping nõudis niisugust ja turud ootasid näljas täna uut toodet. Poisid olid varem teravalt kritiseerinud esimese filmi ebaloomulikke dialooge kuid oskasid selle filmimise ajal oma kasuks pöörata. Praegu aga ei vaevunud nad enam sekkuma helpi teksti. Film pidi kujutama Parockiliku fantaasiat, mis neelab endasse Niall, Bahama saared kui ka inglisenõmmemaastiku. Enam ei ole tunda õiget stiili ega režissööriga, et film on modernsel ühiskonnale omaste, esemete, nähtuste ja märkide süsteem. Ansamblist enesest. Baroki lik fantaasia. John Lennon tundis end tekkinud olukorras kui statist omaenesefilmis. Dünaamika kadumist märkas ka teistele 60.-te aastate tüüpaladel biitlusi paneeli vestlustest ja mis olid siiani põnevil hoidnud miljoneid televaatajaid kadusid haaval värskus ja seikluste hõng. Kui elastsuse ja suhtelisusega mindi juba liiale siis ei tähendanud miski enam midagi. Kirkast eripärast oli äkki saanud jäik samasus. John Lennon väljendas üllatavalt täpselt neid meeleolusid filmi help nimi meloodias. See oli ansambli esimeste õnnestumist eeskujul loodud gospel-tüüpi pala. Kuid nüüd polnud teemaks enam maine, õnn, rõõm või õndsus vaid täiesti nimele vastav appihüüdlaulus, teatab John sõltumatusest, mis on hajumas uttu ja oma kõikuvast enesekindlusest. Aita mul jalad jälle maapinnale saada. Anuta helpi sõnumis oli siiski ennekõike see süsteem, kuhu biitlas oli jõudnud. Ansamblist oli saanud avalikkuse tohutu must auk, mis imes endasse kõike võimalikku. John nimetab seda aega enda jaoks paksu Elvise perioodiks, kus ta tõepoolest appi karjus. Help lindistati 13. aprillil 1965. aastal. Filmi jaoks tehti sellest loost instrumentaalvariant. Kuu aega hiljem asuti lindistama ülejäänud plaadi materjali. Sealt valiti välja pooli pala aim taon, millest koos helbiga otsustati kokku panna singel. Laulu kirjutamisse andis oma panusega John. Tulemuseks on minu meelest väga hea rock n roll. John ise mängib orelit, laulab Paul McCartney. Singel ilmus Inglismaal müügilettidele kuuendal augustil ja USA-s 13. augustil 1965. aastal. Vahepeal oli ta ka ilmunud kaks epeed, biitlus forsseil number üks ja number kaks. Seega müüdi LP materjal teistkordselt maha. Nagu vana ukraina tarkus, ütleb, et liigub siis müü maha. 14. juunil ilmus USA-s müügile LP biitlus siks. Peale tuttavate lugude on plaadil üks rariteet, mida Inglismaal ei ole ühelgi plaadil ja mis ilmus sinna alles 1966. aastal. Laulu pealkiri on Pärboy ja kirjutanud on selle tuntud rokilaulja Larry Williams. See pala lindistati sisse nelja korraga. Pool lisas elektriklaveri john, oreli ja Ringo Tamburiini partii laulab John Lennon. Nüüd siis filmi help muusika juurde. Johni sõnade kohaselt oli see tykk Lesteri film eel hilisemale pätmenile mida paljud on ehk siin Eestis Soome TV-vahendusel näinud. Plaadi avapala help oli juba eespool kuulda. Teiseks palaks on poolmakaatne kirjutatud Naipifoor. John mängib elektriklaverit. Kolmas rada, kuuluptsioonile kohtumine Bob Dylaniga oli talle väga tugevalt mõjunud ja nii kirjutas ta Dylaniku laulu kirjaga juv kattu haadiorlawoway. Jon kommenteeris seda nii. Ma olin nagu kameeleon mõjutatuna kõigest, mis ümberringi toimub. Kui Elvis suudab, siis suudan ka mina. Kui r Librades suudab, siis suudame seda koos pooliga ka meie. Sama puudutab ka Dylanit. Muuseas, esmakordselt mängib biitlite plaadil ka võõras mees, nimelt flöödimängija Johnny Scott, kelle nimeplaadiümbrisel ei ole elektripille. Ka selles loos ei kasutata. Plaadi neljas pala on George Harrissoni sulest ja kannab pealkirja aniidiu. Kuna palas Jessediis osutus vao vaht ehk tugevus pedaal õnnelikuks leiuks, siis kasutab George seda ka siin. Järgneb Polmakaatnibala annad Köl, kus ta ise mängib soolokitarri passaaži. Plaadi A poole kuues pala on John Lennoni sulest ja kannab pealkirja ja countu luus. Kõõga. Kriitikud peavad seda Üheks parimaks palaks plaadil mida aga millegipärast üsna harva raadiotest kuulda võib, kui jutt on biitlusist pool mängib lisaks passile veel klaverit ja Ringo globistab Pongodel. Suurepärase laulupartii, esitab John Lennon. Plaadi A poole viimaseks palaks on teile juba varem mängitud tikituraid mis avaldati eelneval singlil ja mida Dick Lester otsustas ka filmis kasutada. Nüüd oletegi kuulnud kõiki lugusid, mida kasutati filmis help. Ülejäänud filmimuusika oli kirjutatud George Martini poolt ja seda esitas orkester tema juhtimisel. Need võib kuulda USA-s välja antud filmi plaadil help. Inglise plaadil on aga teisel poolel biitlasi palad, mis filmi ei pääsenud. Plaadi peegole avab Morrison rasseli kantripala akt Natšerali, mille originaalesitajaks oli olnud kantrilaulja back õuens. Selle koha peale algselt planeeritud makaatnibala Ifi Katraablas, mille poisid kirjutasid spetsiaalselt Ringo jaoks. Pala mängiti ka linti, kuid plaatidele ei pääsenud iialgi. Ringo Leon Nad muud üle, kui võtta mõni laul oma varasemast tantsu repertuaarist. Ja ta valis looma lemmikstiilist, nimelt kantrimuusikast ja kauboi imidžist. Ringo laulis Äknedžerali linti ühekorraga. Pead veel lisada, et see oli viimane võõraste poolt kirjutatud pala, mis pääses biitlasi plaatidele. Järgnev laul on John Lennoni sulest ja kannab pealkirja it's õmbly lav, mida John üheks oma kõige viletsamaks pidas ja mida ta hiljem lausa vihkas. Plaadi bee pole, kolmas rada kuulub George Harrisonile ja tema palale you like to matš. John mängib siin elektriklaverit pool ja George Martin suurelt Steinway klaveril. Laulavad George Harrison ja poolmakaatni. Neljas pala, mis filmi ei läinud, oli poolmakaatne kirjutatud Thelmivat Juzii kuigi algselt oli see filmi jaoks tellitud. Pool ise mängib elektriklaverit ja uut sõna Ladina-Ameerika löökriistal, mille nimeks on küürow. Ka järgmine pala on kolmakaatni sulest laulu peal kirjadena kasutati algul lindistustel selliseid nagu Al-Riin, Osardunaid ja ountyczyns friin. Lõplikuks pealkirjaks jäi aga Hayksiast. Siin Freis palas häirib akustiline sound, sest kõla annavad kaks akustilist kitarri ja marakas nuiad. Suuresti oli muutunud biitlite stuudiotööansambel polnud enam helirežissööride ja tehnikute tõugata vaata hüpiknukud, kes pidid mängima ettekirjutuste järgi, vaid nüüd esitati juba omi nõudmisi. Polmakaatne kommentaar. Iiemmai firmas olid välja kujunenud väga kindlad reeglid, mida neil tuli purustada. See polnud kangekaelne ülbus, see oli aja nõue. Meie ju teadsime paremini, mida me soovime. Me pidime lindistajaid kogu aed forsseerima läbi suruma seda, mis neile ei meeldinud. Näiteks soovisime lisada mõnele sisse mängitud kitarri partile nii palju kõrgeid tämbrid kui võimalik. Helitehnik, ütles Oraid, ma panen kõige teravamad peale meie jälle vastu, et sellest ei piisa. Tema ütles, et rohkem pole tal kuskilt võtta, et tema käsutuses on vaid üks blokk. Meie pakkusime talle välja, et pangu sinna vahele mitu muundajat, seejärel teravat põhja ja kui see ei aita, siis otsida juurde veel mõni plokk ja nii edasi ja nii edasi. Seega pidime tegema seda tööd, mis tegelikult kuulus nende kompetentsi. Me pidime neid kogu aeg tagant torkima. Nemad punnisid vastu, et ei saa, et neil on ette kirjutatud reeglid meie jälle vastu. Proovige kasvõi meie pärast, kui tulemus osutub jamaks, okei, meloobume, kuid alates peaks hakkama toimima. Nii kujuneski meie sõnavaraks nendega valjemini rohkem kauem lisa erinevalt meie püüdoli, et palad oleks üksteisest erinevad, sest soovisime kogu aeg liikuda edasi. Kui me poleks neid tagant susinud, oleks nad siiani olnud kinni oma reeglite raamatus. Ja noormehed käiksid siiamaani lipsudega. Me teadsime, et meil on õigus ja nii kooli lindistajad olid aga salajas õnnelikud, et just Nemad olid need esimesed insenerid, kes suutsid lisada plaatidele kolm korda lubatust teravamaid madalamaid saunde. Ma arvan, et nad olid sisemas, isegi uhked selle üle. Nüüd aga tagasi help plaadi juurde. Järgmine pala, mida kuulate, sai esiettekande juba Pariisis. Kui George viienda hotellis, kus poisid peatusid, mängis pool selle ette George maatinile. Lugu kandis siis pealkirjas krambld, eks ehk munapuder üheskoos leiti, et bändiga seda paralinti mängida pole mõtet. Ja nii pidi Martin leiutama pooli laulule ja kitarripartii-le mingi taustatulemus oli nii üllatav, et kinessi rekordeid. Raamat nimetab seda, kui enim cover versioone omavad palamaailmas. Paljud kriitikud ei seosta laulu piidlasiga, kuna pool esitab selle üksi koos kitarriga lisaks keelpillikvartett koosseisus tonil Gilbert Sydney säks riiulitel Kennesekseks vioolal ja Francisco gabarrod. Sellal siiski peab tõe huvides mainima, et lindistuse ajal oli stuudios George Harrison John Lennoni kommentaar. See oli pooli laul pooli beebi väga hästi tehtud, väga kaunis. Mina poleks iialgi niisugusega hakkama saanud. Paljud on pidanud McCartney loomingut magusaks siirupiga ja isegi lapselikuks. Ehk on neil omamoodi õiguski. Kuid nagu ütles mulle üks Eesti parimaid bluuskitarristi ja tuline fänn Jüri Rosenfeld taolisi laule lapsed ei kirjuta, siin on tegu geeniusega. Niisiis poolmakaatni munapuder, mida kogu maailm tunneb pealkirja all Jessdeedee. Plaadi help lõpetab Larry Williamsi kirjutatud rock n Roll tissimis Lizzy, mida paljud fännid peavad biitlise esituses üheks paremaks rock n rolliks üldse. Suurepärane on ka John Lennoni laulupartii. Helt kauamängiv ilmus Inglismaal müügile kuuendal augustil ja USA-s 13. augustil 1965. aastal. Helpi lindistus sesside ajal mängiti linti veel kaks pala. Esimene oli mõeldud filmi jaoks, kuid John ja pool leidsid, et ei suuda seda maha laulda. Nii kuidas maa ja pärast katsetust antise laulda tolle aja ühele tähele Beach probile. Laulu pealkiri oli Vääts miin Laat. Teine pala, mis lindistati, kandis pealkirja. Kuid see ilmus väikeste parandustega alles järgmisel, biitlite kauamängivad. 16. oktoobril lindistati äpiroud stuudios pala pealkirjaga Teidriper ja 20. oktoobril pala Uican Ida-out. Nendest kahest pandi kokku järgmine singel, mis ilmus kolmandal detsembril 1965. aastal. Muuseas, samal päeval ilmus müügile ka biitlite kuues kauamängiv, millest teeme juttu järgmises saates. Tei. Tripper sai kirjutatud suure kiiruga, sest singel pidi ilmuma veel samal aastal. Kiirustamise märke aga väliselt näha ei ole. Laulust tehti kolm ülesvõtet, millest vaid viimane oli mängitud otsast lõpuni ja see läks ka plaadile. Pala autoriks on John Lennon. Loos mõjub väga sugestiivse kitarrikäik, mis sundis isegi souli kuningate otis Redingut tegema sellest palast oma coverversioon. Lauluparti esitavad Jon ja pool. Singli teine pala võtan võetite Out on kahasse kirjutatud. Johni poolt on keskmine osapooli poolt algus, seega pool, jutustab storyt ja John filosofeerib. Instrumentides kasutati Tamburiini trumme, akustilisi kitarre, basskitarri ja Johni poolt mängitud harmooniumit. Igati meisterlik paariminutiline poplauluke, mis näitab tüüpilist biitlite menüüd. 1965. aastal.