Tere kõigile, mina olen Vello Salumets ja järge on ootamas seitsmes saade. Saatesarjast levib p, mis tutvustab teile ansambli The Beatles muusikat. Oleme jõudnud aastasse 1966, mis oli pöördeline ansambli loomingus. Stuudiosse tuldi kuuendal aprillil, et linti mängida uue LP materjal. Töö lõpetati alles 21. juunil. Sellesse vahesse mahtus veel biitlasse viimane avalik esinemine Inglismaal Musicale pool vinnars kontserdil Wembley is empajev puulis ja palju kõmu tekitanud USA-s ilmuv kauamängiv Yesterday and do-d mis sisaldas lugusid help plaadilt pluss kolm uut lindistatud pala ja mille esimene plaadiümbris ära keelati ning ümber vahetati. See oli märk biitlasi imidži muutusest. Kuna esimesel plaadiümbrisel istusid biitlid lihunike riietuses keset veriseid lihakamakaid ja puruks rebitud nukke on vist ülearune lisada, et taolise plaadiümbris omanik võib end rikkaks meheks pidada. Inglismaal ilmunud Pitlesi seitsmes kauamängiv kannab pealkirja revolver. Kuigi esialgsed nime pretendendid olid abrakadabra ja biitlus on safari. Revolver erineb täielikult eelkäijatest. Kuigi sellele on esimene tervik, LP maine, on ta palju ebaühtlasem kui rabersoul. Seda plaati peetakse biitlite eksperimenteeriti avaperioodi alguseks. Revolvri eriline koht tuleneb ilmselt sellest, et alles siin muutub biitlus sound tõsiselt. Sellise valiku vajadust kandis ajastu kuigi see ei olnud õigupoolest mingi valik, vaid pigem ebaisikuline hädatarvidus. Ainus tee viis edasi. Revolvuris on küll nimele vastavat sära, kuid vähe eelkäija hingestatust. Plaadi sound on täiesti eriline, tugev läbilõikav või siis jälle pehme. Kriitikud on näinud plaadis eelkõige vana biitlaside lagunemist ja kuigi ansambel jätkas, oli mitme aasta jooksul eksisteerimist põneva massimeediumi ilminguna oli hiilgeaeg juba möödas. Ansambli maailma oli tunginud Tööjaotus. Jessdeedeega alanud areng kujunes reegliks. Eksperiment tähendas revolvri puhul seda, et igaüks sai teha ja esitada oma laule ja ideid. Igal palal on oma sound, mis pole enam tingimata sound ja endisest tähtsam element on saade tihti isegi lauluga võrdne. Koostööjaotuse ja individuaalse tehnika arenguga tõusevad esile isiksused ja isiksuslikud teemad, ilmneb eraldatus ja üksindus. Koos individuaalsuse suurenemisega peegeldub ka ühiskond. Plaadi üheks silmatorkavaks jooneks on just ühiskonnateemalised laulud. Sotsiaalsed nägemused. Väga iseloomulik on plaadiümbris, mille oli kujundanud biitlite vana sõber Hamburgi päevilt Claus Vorman ja mis sai hiljem ka Grammy auhinna. Sellel ümbrisel puudub isegi ansambli nimi. Kontuurid mütologiseerivad biitlite näojooni ja asetavad need iroonilise vastuollu sinna-tänna pillutud vanade väike fotodega. Nüüd aga muusika juurde. Plaat algab üllatuslikult George Harrissoni palaga täksmen ehk maksukoguja. See näitab selgelt George'i osakaalu tõusu ansamblis, sest lisaks täks mannile on plaadil veel kaks tema pala. Taksmani kõla pole enam nooruslikult võidukas, vaid karedalt rebiv. Laule ei liigu edasi vaid justkui raiub paigal. George'i hääl on ärritunult krigiseb ja ka teiste taustalaulus pole enam endist paitavat irooniat vaid ehtne purev sarkasm. Täksmen väljendab George'i mässulisust biitlus nähtuse vastu. Ta tundis ennast ahvina kuldses puuris. Ansambel hakkas talle pahaendeliselt meenutama seda kooli, kus Georges kitarri juurde oli põgenenud. Rohkem kui teisi huvitasid teda ansambli raha küsimused. George'i tüüpiline lause oli. Püsin meelsasti tundmatuna nii kaua, kuni saan rahast oma osa. Teades seda positsiooni, tundub täksmani ärritunud mäss tulumaksu vastu üsna arusaadav. Pool, kes selles palas kitarri mängib ja John hüüavad taustalaulu Saliaga põhilised maksukogujad. Need on mister Wilson ja mister Hi. Plaadi teiseks palaks on Paul McCartney kaunis ballaad Eleonora Regbi. Teksti kirjutamisel oli abiks John Lennon. Laul liikus pikka aega, mis teisi Hopkinsi nime all. Tekst on täis nutikaid ja liigutavat detaile. Algul mõtlesin pool ja John laulu jätkata episoodiga vanast mehest, kes tuunid prügikastides ning nad isegi kaalusid hetkeks mehe ja Eleonora rippi vahelise romaani varianti. Kuid sellest ei tulnud midagi välja. Siin ongi lauluiva. Lahendust ei tulnud, Eleanor ei kohanud iialgi kedagi. Laul oli seega üsna kaugel biitlisi esimeste laulude optimistlikust armastuse helistamisest. Üsna raske on seda laulu seostada ansamblite biitlusiga, sest kuigi pool laulis soolot ja John ning George tausta, ei mänginud biitlid selles loos ühtegi nooti. Muusika eest hoolitsesid George Martini poolt stuudiosse kutsutud topeltkeelpillikvarteti mängijad. Jääb veel lisada, et pool sai selle laulu esituse eest aasta Grammy auhinna. See oli siis lugu kahest üksikust vanainimesest, kes lunastust ei leidnud. Justkui vastukaaluks poolis sentimentaalse seemneküsimuse oli John Lennoni laul Aymounis lipping, mis ülistas tegevusetust ilma kahetsuse varjundita. Taustal võib kuulda tagurpidi kõlavat kitarri obligati. Plaadi neljas pala on George Harrissoni esimene India mõjudega Lavjuutuur lemmik, mänguasjaks osutunud India sydar saab siin sooloinstrumendiks. Pala algne pealkiri oli Grannis, mis mis on Inglismaal tuntud õunasort ja millest hiljem sai Apple firma sümbol. Instrumentidest kasutati sidurit, passi, pus kitarri ja india löökriistad tablat. Seda kutsuti mängima hindu nimega anil Pakvat, kes hiljem jutustas. Üks mees nimega angardi, helistas mulle ja kutsus lindistama koos George'iga. Ma ei teadnud, et see oli Harrison. Alles siis, kui Rolls-Royce mulle järgi tuli, taipasin ma, et lähen äpyraudile lindistama koos biitlasiga. Stuudio ees tänaval oli suur hulk plikasid termoste kookide, võileibade ja magamiskottidega, kes ootasid biitlite ilmumist. Stuudios seletas George mulle, et võin vabalt improviseerida india stiilis, mida ma ka püüdsin teha. Olin uhke ja õnnelik, sest minu nimi läks plaadi ümbrisele. See oli mu elu suur hetk. Nii nagu Elena rippi, polnud ka sellel lool pistmist ansambliga The Beatles. Sest kui välja arvata pool, kes veidi tausta laulis, polnud ülejäänutel siin mingit osa. Järgnevalt jällegi kaunis ballaad pooli sulest pealkirjaga Hieron their and every Uuer. See laul oli Johni kui ka pooli enda üks lemmikutest. Inspiratsiooni sai poolansambli Beach Boys. Laulust on linnaõhus. Revolver plaadeeaa poole kuues pala on klassika algselt pooli poolt lihtsalt lastelauluks kirjutatu omandas hiljem allegoorilise tähenduse. Lugu oli mõeldud laulmiseks Ringole, kellel oma laul puudus. Teksti kirjutamisel olid abiks John Lennon kui ka inglise folkmuusika Donomana lindistused. Viibis teisigi huvitavaid inimesi, kes laulsid koorust või kilistasid ja kolistasid lindile igasuguseid efekte. Siin võiks nimetada Johnsi ansamblist Rolling Stones lauljat Marian Veifoli George'i naist, pätid, Ansambli Rõudareid, mal Iransid ja neil äss pinali pluss stuudio brass bändi. Niisiis lugu kollasest allveelaevast ehk saab Mariin. Plaadi esimese poole lõpetatsiooni pala Schisseed Schisseed lõpetas selle Los Angelesis, kus näitleja Peter Fonda tutvustas Johnile Ellessdeed ja sosistas talle kõrva. Järgmise lause. Ma tean, mis tähendab olla surnud. LSD elamust nimetati tripiks ehk matkaks, mida John hiljem tuhandeid kordi läbi tegi. Plaadi Peebole avab New Orleansi mõjudega Hanki tonkilik laul kurtei Sanšain. Pala autoriks on Polmakaatni ja see on ülistus 1966. aasta kuumale suvele. Lindistus läks väga kiiresti. Üldse tehti vaid kolm ülesvõtet, millest juba esimene osutuskõlbulikuks. Nüüd järgneb John Lennoni kirjutatud and your vööd Cancing. See tundub algselt üsna tavalise biitlisi laulukesena kuid kui te tähelepanelikult sõnu jälgite, siis leiate, kui palju see sisult erineb eelnevatest Beatlesi tüüplauludest. Revolver plaadi bee poole kolmas pala kuulub poolmakaatni ballaadile Four nõuanna. Laul sisaldab kauneid argidetaile, mis viivad armastus ballaadi tee täiesti uude suunda. Nii Elena rippis kui ka palas For nõuan, saavutab pooli laulustiil tippu. Teda peetakse üldiselt üsna magusaks, isegi senti mentaalsusesse kalduvaks lauljaks. Kuid For nõuani ja Elena projekti esituses pole teragi suhkrut. See vastab meloodia ja teksti peaaegu konstateerivale stiilile. Teatud kaugus ja sotsiaalne vaatlus tulevad vaid kasuks. Klassikalise kooliga laulja siia vaevalt sobiks, sest tal on kombeks matta meloodia ja tekst oma tõlgenduse ja Virtooslikkuse alla. Muusika ja teksti õrnad seosed purunevad kunstilise rullimise all. Pooli taoline stiliseerija seevastu mõistab, et muusika pole iial ühene. Kas mure või rõõm, vaid sisaldab alati kontraste. Fornovani lindistusel viibisid ka pool ja Ringo pool mängis klaverit ja Ringo simmanit ning marakas nuiasid. Johni ja Rootsil polnud seal teha midagi. Lindistama kutsuti aga üks sümfooniaorkestri metsasarvemängija nimega Alan tsiviiltema kommentaar. Paljud minu sõbrad küsisid, mida ma seal või sel nädalal tegin. Kui ma ütlesin, et mängisin koos Otto Klempereri või Rudolf Gentega ei öelnud neile midagi. Kui ma ka mainisin, et lindistasin koos biitlasiga, sattusid nad vaimustusse. Nad olid uhked, et said olla koos inimesega, kes olid peeglitega töötanud. Praegu on vähe neid inimesi, kes on tulnud ütlema, et mulle meeldis sinu Mozarti Korno kontserdi tõlgendus või midagi sarnast suurem osa saalis istujaid sosistavad omavahel, et näe, see suure halli habemega vanamees on mänginud koos biitlitega. Jah, kuulsaks saada on kerge, kui satud kokku õigel ajal õiges kohas, õige inimesega. Teile kuulamiseks, Paul McCartney kaunis armastusballaad for nõuanne. Oma suhtumist Elles teesse näitab järgneva palaga John Lennon. Laulu pealkiri on doktor Robert aastakümne lõppu. Uimastikultuuri kuulus avalike prohvetite ja ideoloogide kõrval ka vähem tuntud väikese ringkonnategelasi. Neid kutsuti kaifi doktoriteks. Üheks niisuguseks oli New Yorgi ringkonnaarst Charles Roberts. Tema patsientideks olid koorekihi esindajad, filmi ja reklaamitegijad ning rokkmuusikud. Roberts oli uimastit üldarst, kes pakkus patsientidele kõike, mida selle ala tööstus tootis. Ta laadis avaliku elu tegelasi enne esinemisi täis energiat ja enesekindlust. Järgnev laul on seega esimene otsene referaans narkootikumidele. Harrissoni kolmas pala revolverplaadil kannab pealkirja aju antud Delli ju seda laulu ei loeta Harrissoni parimaks ja kuuldub rohkem albumi täitematerjalina peal. Kirjadena eksisteerisid. Algul läks tantsupäev ja I don't know. Esimene oli veel üks õunasort. Teine aga tuli sellest, et kui lindistaja küsis George'i käest, mis loo pealkiri on, vastas too I know. Lugu mängiti väga kiiresti linti, sest George'ile anti vähe aega. Seest jonn ja pool võisid oma palade kallal ükskõik kui kaua nokitseda. Eelviimane rada plaadil on pooli sulest inspireeritud sambla Montonsoundist. See on pooli uimastikogemus. Kuna Johnile meeldis väga tekst, siis ei seganud ta ennast seekord vahele. Lisaks biitlitele kutsuti lindistama veel kolm trompeti ja kaks saksimängijat. Pealkiri on kattu Getju intuma life. Uut ajajärku ilmestab plaadi lõpupala Tomorrow Never nõus, millele Ivo Linna leidis sobiva eestikeelse vaste. Ei me ette tea. Pala erineb täielikult albumi ülejäänud 13-st muusika eeskujuks on helilooja stock, hausen tekstikatked võetud filosoofilises, tiibeti surma raamatust üle tausta kuulduva kummalise kõmina ja tagurpidi keerleval indi kostub Johni hääl. Pöörama meelt lõdvestu ja mõtiskle koos vooluga andu tühjusele ja kuula unevärve. Tekst jättis miljonid kuulajad hämmastusse ometigi valmis mõistma. Jääb veel lisada, et maru never knows oli esimesena lindistatud pala sellel plaadil ja sylaws juust oli möödas kõigest kolm aastat. LP revolver ilmus müügile kaheksandal augustil 1966. aastal. Ainuüksi ettetellimist arv ületas miljoni. Juulis oli Inglismaal ilmunud EP Nõvermann nelja menupalaga raport showl albumilt ja viiendal augustil singel paladega Eleonora rekti Yelloussap Mariin. See oli esimene kord, kui Ringo staari hääl pääses singlile. Juuli lõpus andis John Lennon intervjuu Maureen kliivile. Ajalehest Immning standardküsimusele. Populaarsuse kohta vastas John. Nii. Kristlus hakkab hääbuma. Mul pole vaja seda argumenteerida, mul on õigus ja ma tõestan seda. Me oleme praegu populaarsemad kui Jeesus. Ma ei tea, mis kaob ennem rock n roll või kristlus Jeesusele õigus, kuid tema järgijad olid jämedad ja liialt ordinaarsed. Nemad on selle hääbumise põhjustanud. Sellest avaldusest kasvas Ameerikas välja biitlasi vastane võitlus, 30 raadiojaama, boikoteeriksid Beatlesi muusikat. Alabamas põletati avalikult biitlasi plaate ja Klu Klux klann asetas ansambli oma musta nimekirja. Hiljem Lennon küll prajanebsteni nõudmisel vabandas, kui džinn oli pudelist välja lastud. Ees aga ootas USA turnee, mida Lennon hiljem Jeesus Kristuse tuuriks nimetas. Ameerika reisil siiski mingeid intsidente ei juhtunud, mis veel kord tõestas nende tohutut populaarsust. Siia sobiks hästi John Lennoni mõtted nii jumalast, inimesest kui kirikust. Intervjuu on lindistatud 1969. aastal ja näitab selgelt Johni suhtumist religiooni ja tema budistliku maailmavaadet. Küsimus. Ühes intervjuus prantsuse ajakirjanikule ütlesid, et sa oled jumal. Kas sa oled jumal? See on nii vastus, kõlab siis nii. Me kõik oleme jumalad. Kristus ütles, et jumala riik on sinus eneses, nii ütlevad ka hindud ja kõik zen-budismiga tegelevad inimesed. See on ju religiooni alus. Me kõik oleme jumalad ei suure ega väikese algustähega. Me oleme osaliselt jumalikud, osaliselt aga täis kurjust. Mis on need mõlemad. Jumalariik on meie ligidal ja meie sees. Kui te väga hästi vaatate, siis te näete seda. Jumal on jõud, mida võib võrrelda näiteks elektriga elektrit kasutada inimeste tapmiseks. Samas võib ta tuua tuppa valgusejumal, pole seega ei üks ega teine, vaid ta on kõik. Ei maksa jumalat süüdistada sõdade pärast aatomienergiat kasutada kas pommide valmistamiseks või hoopis maailma paremaks muutmiseks. Küsimusele, mida ta arvab kirikust vastast jonni. Ma ei käi kirikus liiga palju, halb on tehtud kiriku varjus ja Kristuse nimel ja see on hoidnud mind kirikust eemale. Donovan on öelnud, et ta käib omaenda kirikus omaenda templis, üks kord päevas. Ma arvan, et inimesed, kes vajavad kirikut, käigu seal edasi. Teised, kes teavad, et tema kirik on tema enese peas, külastavad seda templit sest see on usaldusväärsem. Nii rääkis siis John Lennon religioonist 60.-te lõpus. Nüüd aga tagasi 1966.-sse aastasse. 29. augustil toimus San Franciscos kämblastik paagis biitlase viimane avalik kontsert publiku ees. Sellest päevast alates ei näinud neid kontserdilaval enam keegi. Avalike esinemiste hülgamine oli mõneti üllatav, kuid samas üsna loogiline jätk. See oli ainulaadne üleminek popmuusika ajaloos, sest ansambel püsis kuulsuse tipul. Elvis oli tõsi küll, Kalavad hüljanud, kuid tema tegu põhines eelkõige mänedžeri ärilisel spekulatsioonid. Biitlasi siirdumine puhtaks stuudio ansambliga põhines aga tõelisel küllastumisel ja uue otsimise vajadusel. Me ei või igavesti kätest kinni hoida, seletas Lennon. Ja biitlast lasigi kätest lahti. John Lennoni oli kõigest nii kõrini, et otsustas ansamblist mõneks ajaks lahku lüüa ja andis nõusoleku mängida Dick Lesteri uues filmis. Kuidas ma võitsin sõja? Ta ajas juuksed ülilühikeseks, pani ninale vanaaegsed öökulli prillid, mida talle juba kooliajal määrati ja põrutas koos filmigrupiga Hispaaniasse. George Harrison sõitis koos oma naise pätiga Indiasse, et uurida põhjalikumalt idamaade kultuuri ja täiendada oma sigari mängumaailmakuulsa virtuoosi ravižhankari juures. Ringo otsustas oma aja pühendada perekonnale ja äritegevusele ja ega pool Makartniki toanurka istuma jäänud. Ta otsustas oma võimeid näidata kirjutades muusika filmile Family Way, mille George Martin oma orkestriga linti mängis. George Martin on hiljem tõdenud, et sellest hetkest läks ansambel kui niisugune tegelikult laiali, kuigi ees oli veel kolm pikka aastat pingelist tööd. See oli ajajärgu lõpp, mille puhul võiks rääkida vanast heast biitlasest ja ees ootas midagi täiesti uut. Vana malli järgi pidi aasta lõpus ilmuma järjekordne ansambli kauamängiv kuid kuna bänd oli laiali, otsustati plaat kokku klopsida vanadest singlitest. Plaat nimega Collection of piils õldis pat kõldis ilmus Inglismaal müügilettidele üheksandal detsembril ja sisaldas vaid ühe uue loo, mis oli ilmunud USA LP biitlassiks juba 1965. aastal, mida inglise public veel polnud kuulnud. See oli lärvi Williamsi pala päädboy. Biitlus kogunes äpi Rõuts stuudiosse 10. detsembril, et alustada stuudiobändina uue LP lindistust. Kõik olid ennast täis pumbanud uute ideede ja värske verega. Millised need ideed olid sellest järgmises saates?