Tere kõigile, mina olen Vello Salumets ja algamas eelviimane 13-st saade saatesarjast LEDid p, mis tutvustab teile ansambli The Beatles loomingut. Ma alustan tänast saadet intervjuudega, mis tehti Ringo staariga ja Paul McCartney ka 1969. aastal. Küsimusele, mis olid tähtsamad momendid biitlite karjääris, vastab Ringo. Esimene oli lammituur, mis ilmus tabelisse 47.-le kohale. See oli loominguline võit. Kuna see oli meie esimene plaat siis läksime esinema ballaadiumisse. Ka see oli tähelepanuväärne, siis Ameerikasse, mis oli jällegi tähtis moment, neid oli palju. Minu jaoks oli aga siiski kõige tähtsam lammi do ilmumine. See oli ehk tähtsangi kui pliis pliismi tõusmine tabeli tippu. Mida sa tahaksid oma möödunud elust muuta. Ma ei muudaks midagi, isegi mitte halbu aegu, sest need näitavad, millised on head ajad. Küsimus, Ringo, kuna sa usud reinkarnatsiooni ehk uuestisündi, siis kas tahaksid järgnevas elus tagasi tulla kellegi teisena? Ma ei saa järgnevas elus olla, näiteks kapsas ei saa tagasi tulla madalamavormina. Mina tuleksin hea meelega tagasi mu enda kassina. Tal on siin väga hea elu, kuid see on võimatu. Ma tulen tagasi inimesena, parandama neid vigu, mida praegu teen. Nüüd küsimus poolmakaatmile. Kas sulle meeldiks tagasi minna laval esinema ja mis üldse edasi saab? Ma ei tea, ma ei teadnud, kui me mängisime kavernis, et meid kutsutakse kunagi esinema kuninglikule kontserdile siis küsisid ajalehed, mis edasi saab. Siis läksime Ameerikasse. Küsimusele, mis edasi saab, vastasime sellega, et tegime parema albumi. Ma ei tea, mis praegu edasi saab, küll elu näitab. Arvan, et kõik läheb hästi. Kui hästi biitlite läks, sellest kuulete meie viimases saates edasi aga juba tänase saate teema juurde. See erineb suuresti kõigist ülejäänutest selle poolest, et lood, mis kõlama hakkavad, on küll Lennoni ja McCartney sulest kuid esitajateks teised solistid ja ansamblid. Jonn ja pool kirjutasid kuuekümnendatel paarkümmend lugu, mille andsid laulda teistele ja mida püüdles ise kunagi ei plaadistanud ehkki tehti nendest proovilint. Biitlite variant, hundid liiguvad ringi piraatplaatidel, mina aga tutvustan teile originaalesitajaid. Esimeseks solistiks valisin mehe nimega William Ashton, keda maailm tunneb rohkem pillidžey kreemeri nime all. 60.-te alguses töötas ta Briti raudteel ja tööst vabal ajal külastas nagu paljud temasugused liverpooli kohalike noorteklubisid, sealhulgas ka kuulsat Caven klubi. Pärast seda, kui biitlas oli sõlminud lepingu Iiemmai firmaga, hakkas nende mänedžer Brian Epstein otsima uusi talente ja tema tähelepanu alla jäi kreeme, kes esines oma ansambliga noorteklubis. Epsteini-le ei meeldinud saateansambel nimega Gosters ja ta palkas kreemerile taha ansambli Manchesterist nimega Dakotas. Kuna Epsteini oli kasutada niisugune helilooja paar nagu Lennon McCartney, siis telliti nendelt lood jaa, Kremer edu ei lasknud ennast kaua oodata. 24. aprillil 1963. aastal ilmunud singel tuju Monto nõuesseigurit ja B-poolel Albi on majoy jõudsid tabeli tippu. Esimese laulu olid biitlid juba plaadistanud, seega vähemalt tegi cover-versiooni. Teine pealkirjaga I lbi on Maieway, mis oli Paul McCartney sulest, kõlas pillitsei Krameri esmaesituses. 1963. aasta juulis plaadistas pillidžey Kremer veel teisegi singli lennu Macardi lauludega. B-poolel oli coverversioon laulust I koolioneem apole aga John Lennoni laul päädiumi, mille ta kirjutas Hispaanias, olles spetsiaalselt Epsteini uuele tähele pilli šeik Reemerile. Muide, see J täht kreemeri nimes on Lennoni välja mõeldud ja pühendatud tema pojale Jouniaanile. Daatumi tõusis otsekohe tabeli tippu. 1963. aasta oktoobris telliti makaak neilt veel üks lugu, pillid Krameri uue singli jaoks. Selleks sai pala pealkirjaga Al-kiipi sättis vahed. Seekord ei tõusnud plaat kõrgemale neljandast kohast. 1964. aasta juulis pöördus Epstein taas Paul McCartney poole, et see kirjutaks kreemerile uue hiti pool andis oma parima, kuid pala pealkirjaga from hundu ei tõusnud kõrgemale 10.-st kohast. Peab siiski nentima, et pillidžey kreemer ei elanud ainult Lennon McCartney poolt kirjutatud laulude rasvas vaid ta laulis hitiks ka teiste heliloojate laule. 1965. aastal tuli langus ja Kremer vajus unustuse hõlma. Seitsmekümnendatel esines ta kabareelauljana, siis aga tekkisid alkoholi ja rasvumise probleemid. 1981. aastal üritas kreemer teha kambaki, kuid edutult. Järgmiseks Brian Epsteini täheks, keda aidati üles upitada Lennon. McCartney kirjutatud laulude abiga oli kärnklubi ettekandja Brascilla meri Veronika vaid, kellele sai laulja nimeks silla plekk. 1963. aasta septembris laulis silla linti poolmakarnibala lav ordelavad mille pool oli kirjutanud veel enne ütlesid. Kuid sellest hitti ei tulnud palajaid tabelisse püsima. 35.-le kohale. Edasi tulid aga hitid, mis polnudki Lennon McCartney sulest, kuid mis tutvustasid maailmale uut, jõulist naislauljat. 1964. aasta juulis laulis silla bläkk plaadile Lennon McCartney pala it's for you. Sellega läks paremini, kui esimesega. It's for you tõusis tabelis seitsmendale kohale. 1968. aastal pöördus silla plekk veel kord poolmakarni poole uue laulu saamiseks. Pool polnud kade ja andis sillale laulda laulu pealkirjaga step Insaid lav. Hiti sellest ei tulnud, kuid rokiajalukku on see ometigi jäänud. Järgnevalt pakun teile kuulamiseks lauluduo Pieter anud Gordon täisnimedega siis Pieter Asher ja Cornwallis, kellele poolmacatni kinkis neli laulu. Üheks põhjuseks niisugusele lahkusele võis olla see, et Pieter oli pooli pruudi Jin Asseri vend. 1964. aastal, 29. veebruaril ilmus laulu tuualt singel, millel olev Paul McCartney pala world vedavad lav tõusis otsekohe tabeli tippu. Pool oli selle kirjutanud veel enne biitlesid, kuid biitlid seda millegipärast plaadile mänginud. Nüüd andis pool selle kauni laulu laulda biitorile ja Gordonile. 1964. aasta mais ilmus Pieter ja Gordoni plaat teise makaronipalaga, mis kandis pealkirja Nobody jäänõu. Seekord sellest ei tulnud ja lugu jäi tabelitesse püsima 12.-le kohale. Pieter kasutas oma peaaegu et perekondlikke sidemeid veelgi. Ja 1964. aasta septembris ilmus Plaati järjekordse poolmakartne kirjutatud palaga I don't want vägen. Selle loo saavutuseks jäi 16-st tabelikoht. Veel neljaski kord tuli pool laulud uuele appi ja kirjutas neile pala pealkirja kaub oman muuseas samanimelise laulu kirjutas kümmekond aastat hiljem. Siin on, mis ilmus tema sooloplaadil Tappolfentasy pooli pala Vumon teeb huvitavaks asjaolu, et pool pani loo autoriteks kaks väljamõeldud nimetööna duep ja Eismis et kontrollida, kas tema pala edukuse põhjuseks on lugu ise või makaak. Nimi. Kartus oli siiski alusetu. Ka võõra nime all tõusis Vumon Piiteri ja Gordoni esituses tabelis 16.-le kohale. Plaat ilmus müügile 10. jaanuaril 1966. aastal. Pärast duo lagunemist 1968. aastal proovis koordunu Welles õnne soololauljana, kuid ebaõnnestunult. Tiiterässarist aga sai edukas produtsent, kelle käe all tegutsesid sellised maailmanimed nagu James Taylor ja Linda Ransdat. 60 teate algul esines edutult liverpooli klubides ansambel nimega Fortšeis. Brian Epstein meelitas bändi enda juurde, muutis veidi nende imidžit ja sõlmis lepingu. Bändi uueks nimeks sai foormust. Esimeste singlite jaoks valis Epstein kaks pala Johnny loomingust, mida biitlid polnud plaadile mänginud. Formosti esimesele singlile läks Lennoni lill Köll, mis Johni enda sõnade järgi oli tema kõige esimene lõpetatud pala üldse. Hällow Lil Köl saavutas tabelis üheksanda koha. Singel ilmus 30. augustil 1963. aastal. Formusti teisele singlile läks Lennoni kirjutatud aim in law. Lennon on ise hiljem kommenteerinud, et ei mäleta sellest loost mitte midagi. Sellele vaatamata jõudis lav tabelis seitsmeteistkümnendale kohale. Singel aga ilmus müügile 15. novembril 1963. aastal. 1962. aastal, esimesel jaanuaril oli noor ansambli The Beatles deka firmas ette mängimas oma palasid, et sõlmida leping. Firma produtsendid pidasid biitleid tookord liiga nõrgaks ja leping jäi sõlmimata. Teiste palade hulgas, mida deka firmale ette mängiti, oli poolma Carney kirjutatud like triimerse do. Biitlid esitasid seda tihti ka tantsumängudel, kuid plaadile ei pääsenud. 1964. aastal anti lugu souli hallist pärit ansamblile, mis algul kandis nime Krestas, siis Jagoers ja lõpuks Apple jaks. Päevadel mängiti instrumentaalmuusikat, kuid 1963. aastal lisandus laulja Äntšekson ja peatselt ilmusid Apple chacci singlit ka tabelitesse. Ansambli teiselt singlit leiame McCartney pala like to mis jäi tabelisse peatuma 20.-le kohale. Veel üks Brian Epsteini poolt avastatud laulja sai õiguse esitada originaalis pala tipp Ohmaid tong, mille autoriteks oli nagu ikka märgitud Lennon McCartney, mis aga tegelikult oli pooli sulest esitaja nimi, olite hommik quickly ja saateansambli nimi Reimo ufo. Kahjuks oli Tomil liiga nõrk hääl ja nii temast staari ei saanudki. Ainult üks pala, jõudes Briti tabelisse ja selleks oli 1963. aasta augustis just seesama pool McCartney tipp Ahmadhang. 1964. aasta kaheksandal mail ilmus müügilettidele singel ansamblilt Mike Sännan, andes treinges Pala kandis nime vannenduanist do ja pärit Paul McCartney sulest. Ka biitlid olid proovinud seda lugu linti mängida, kuid siis loobunud. Nüüd sai Shanon võimaluse vannenud Vonnist do ise esimesena plaadistada. Ma ennist ütlesin, pool oli lahkuma, lugusid teistele andma. John Lennon on aga hiljem öelnud, et suurem osa ära antud lauludest lihtsalt praagiti biitlite poolt välja. Ja et palad peaaegu prügikasti ei lendaks, kingiti need ära. Nii juhtus ka järgmise pooli lauluga Vääts miinalad. Biitlid tegid selle stuudios ühe ülesvõtte, siis aga leidsid, et lugu neile ei sobi ja see anti laulda Jamzmaakus missile, keda rokimaailm tunneb rohkem nime all. Piitšei probi. Väetismine lad ilmus probi esituses 1965. aasta septembris kuid mingit erilist edu ei saavutanud. Ehk mängis siin rolli ka probi väga omapärane tõlgendus. 1968. aasta lõpus ilmus müügile Carlos mendasi esmaesituses laul Pennaena. Pala autoriks oli märgitud Paul McCartney. 1967. aastal ilmus müügile pala pealkirjaga kätt kool. Esitajaks oli Krisbaaber, bänd, loo autoriks aga poolmakaatni. Seda instrumentaallugu mängisid lindistus sessidel enda lõbuks ka biitlid ise. Plaadistamis õiguse saiaga kuulus Krisbaaber bänd.