Eesti luterlik tund. Tere õhtust, need, kus uudised kuulatud, läheb siit Eesti Raadio Tartu stuudiost eetrisse meediakeskuse Eesti luterlik tund saada sarjast kirikuõpetaja kõnetund. Minu nimi on Kristjan Luhamets ja minu kõrval on koha sisse võtnud kirikuõpetaja, kes on täna õhtul sõitnud siia Võrru linnast. Tere õhtust, praost Andres Mäevere. Tere õhtust. Kõikidele kuulajatele. Kes neljapäeva õhtuti luterliku tunni saateid kuulavad, ehk mäletavad, et Kuu aja eest jäi kirikuõpetaja kõnetunnis pooleli teema, ära löö last, karu näeb. Tookord esitati hulgaliselt küsimusi lasteaia vanemate suhteid suhete kohta ja kõikidele jõudnud tookord ajapuudusel vastata seda, siis püüame täna. Neile püüame natuke vastuseid leida ja loomulikult ootame ka teie uusi küsimusi, ka kommentaari arvamusi, sest just sellepärast on siia stuudiosse kutsutud Võru koguduse õpetaja ja Võru praost Andres Mäeverenumber on Eesti Raadio Tartu stuudios neli kaks seitse null neli seitse ja kes helistavad väljastpoolt Tartu linna ja maakonda tuleks ette valida suunanumber 27, neli kaks seitse null neli seitse. Küsiksin kõigepealt teie käest härra mäevere. Sellise küsimused kindlast käsus, nelja 10-st käsust, neljas ütleb Sa pead austama oma ema ja isa, et sinu käsi käiks hästi ja sa kaua elaksid siin maa peal kellele see keskkond mõeldud kas lastele või, või ka emadele ja isadele. Ma usun, et käsk on mõeldud kõikidele, sest kortne oleme lapsed ja siis me saame vanemateks ja meil on oma vanavanemad. Ma arvan, et see käskonna universaalne. Aga kas lapsed peavad võin, tähendab, kas vanemad peavad ka oma lapsi austama sellega põhjal? No see oleks täiesti loomulik, sellepärast et üle kõige on ju antud Kristusest universaalne käsk armasta ligimest kogu oma hingest ja armasta jumalat kõigest oma südamest mõttest ja meelest. Ja kui on räägitud ligimese eest, siis ma usun, et kes võib-olla lähemal meile kui vanem või laps Kui ma loen seda käsku sa pead taastama oma ema ja isa, teinekord öeldakse, sa pead oma vanemaid austama. Keda tuleks mõelda vanemate all. Väga palju on ju juhtub nii, et inimesel ei ole teada, kes on tema bioloogilised vanemad. Kas siin mõeldakse bioloogilise ema isa või, või neid, kes teda kasvatavad, või veel kedagi teist? Vajaks lausa eraldi geneetilist uurimist, mis on mõeldud seal originaalis selle all. Aga üldiselt vaadates ma usun, et eelkõige on see mõeldud ikkagi selle suhtes, kes isa ja emakohuseid täidab ja see ei pruugi alati olla ju lihane isa või liha teema. Aga kui ta lapsele on seda, kui ta nimetab teda emaks ja isaks. Ma arvan, et siis on sedasi. Aga kas austama peaks siis ainult üksikisikuid vanemaid sellisel juhul või, või ka mingit suuremat hulka nagu rahvas või, või selle rahva ajalugu, selle rahvakultuur. See on ju ka kõik enne meid olnud ja kas me võiksime neid võtta kui, kui oma oma vanemaid, kellelt, kellelt õppust võtta, kas me peaksime neid austama nii rahvast kui selle ajalugu? Kas võib vaadata kitsamalt ja laiemalt ja loomulikult me jõuamegi siin kui me laiemalt seda küsimust vaatame jumala nii välja, sellepärast et kui räägid, eks isast siis peaksime mõtlema eelkõige kõikide isa peale, kellest elu on meile antud ja see on ju jumal taevas. Ja siit edasi meie lihane isa ja, ja miks mitte selle all laiemalt mõista ka kõiki meie esivanemaid kõike seda head, mis meile neist on pärandatud. Aitäh kuulame nüüd vahepeal muusikat ja samal ajal jääme ootama teie telefonikõnesid. Meie number on neli, kaks, seitse, null neli, seitse ja suunakood 27. Eesti luterlik tund. Ja nagu näha, on liinil esimene helistaja, tere õhtust. Tere õhtust, Me kuuleme teid. Tere, ma helistan siis temast Tartus. Ma tean, et nüüd me oleme. Aga kas ma pean valima teda austama ja kuulama Trazdmäe vere? Kas peab austama ka oma vanemaid õdesid-vendi? Ma usun, et meie austus kuulub ikkagi igale inimesele ja meie õdedele-vendadele eriti. Ja kui meil on võib-olla probleeme, siis ei tähenda, et me ei pea teda. Aga kas austama peab ka siis, kui ta on meist võib olla ainult üksainus aasta vanem. Ta võib-olla ka kaksikisegi, nii et võiks oma vana olla. See tähendab midagi. Nonii, kuulame nüüd järgmise helistajat. Tere õhtust. Kellega on Vilo? Tere, tere õhtust. Kas kiri Klay teid kuuleb taastmäe vere ja vastab teie küsimustele? Tahaksingi käe ja käsi näitab minu küsimusele. Võru praost mäevere vastab teie küsimustele. Aga, aga ma ei saa temaga ühendust ja ma kuulan teid. Ma tulen, käid gene. Kui seal nüüd räägib sellest käsust ema vanimaid taastama ja teine on, see on ju vanajumal andis välja 10 käsku, eks ole. Jumal ütles ju, et me peame oma vanemaid panustama, teenime nende sena, kuulame neid algusest. Kalliks pidav mees oli siin siis inimestel on need inimesed aru sellest ei saa. See on tõepoolest iidsetest aegadest juba piiblisse kirja pandud, aga nii kummaline, kui see ka on, inimesed ei saa just kõige lihtsamatest tõdedest aru ja kõik 10 käsku, kuigi need on nii lihtsalt ja selgelt valmistavad suurt raskust inimesel pidamisel. Mina olen, olen kiriklik inimene ja mina olen lapsena üles kasvanud ja mina tean küll kõik need käsud hirmalt nöörist käia, kui mul ei olnud käske. Kuidas siis inimesed töötanud, niisugused inimesed helistavad ja küsivad, mis perast teame, keda me peame ausaks. Te peame jumalat alustama ja oma isa austama vanemaid austama. Täiesti õige ja tuleks silmas pidada, need käsud on antud ikkagi inimese enese heaks ja kui me neid ei pea, siis me teeme sellega ikkagi endile kahju. Jälgisin, kuidas ei tea sellist, mina tahaksin küsida Tartu kirikus helistada, postitada. Muidu ma olen Võru linnas õpetaja. Võru linnast siis tuli see endale, Tartus on tardunud, mina saatsin sellist luterlikus tunnis tänu keset küsitakse meister, kes isa on ja mispärast ta isa on meie isa meistrite käes olema. No kas inimene sellest aru ei saa, isa on see, mis on meid, käige isa, väga rumal on see mees, kes on leida. Ja vot oleks väga hea, kui nad tuleksid leeritundi, kes aru ei saa, nii hästi asjadest ja seal oleks aega seletada pikalt ja laialt nendega. Minul ei ole nendele midagi tundi minna. Mina olen vaba elupäevad ära elanud, mina olen, pääseb 78 aastat vana ja mina olen oma elavpäevad ära elanud ja ja mina ei, ei olnud niisugust inimeste too mees kui vanemad inimesed helistavad, et nad ei tea, mis see käsud on. Pean esimesest kuni 10. käsuni kõik teadma. No ja mida on? Aitäh küsi küsijale ja ja nagu, nagu küsija ütles, peame me austame oma jumalat ja, ja kui loeme Lutheri väikese katekismuse, siis sealgi alustab Lutter neljandal käsul seletus sõnadega, et meie peame jumalat kartma ja armastama. Neljas käsk ilmselt püüab vältida põlvkondadevahelisi probleeme. On see nii? Ilmselt ta püüab seda sellepärast, et need probleemid põlvkondade vahel on ikkagi igivanad ja kui me loeme vanu Akkadi üürikuid, mis on aastatuhandet enne Kristuse sündi, siis seal on samamoodi ikkagi juba probleemid olemas. Aga kas see tähendab, et me neid probleeme ei peakski vältima, et need ongi sellised loomulikud juba nagu nimetasite, iidsetest aegadest saati? Tähendab, nad on jah, kuulunud elu juurde ja muidugi meie ülesanne on nendest võimalikult targalt jagu saada. See on umbes kahjuks nii, nagu päike paistab ja vihma sajab, et see kuulub elu juurde ja ka probleemid kahjuks kuuluvad meie elu juurde. Ja noored inimesed tihtipeale tahavad ise avastada ja ise oma tõde leida. Aga kumb siis oleks olulisem teie meelest, kas, kas teda ise leida või, või usaldada vanemaid ja kogenumaid? Kes võiksid uuele põlvkonnale nende küsimustele vastuseid anda? No kes tark on, see ei hakka ju ise leiutama jalgratastega tegema asju, mis on enne teda valmis tehtud, vaid võtab nad tänuga vastu. Ja ma usun, et ka noorel inimesel oleks ju mõistlik Ta vastuse vanematele tarkus, mis on juba siiski võime öelda aastatuhandete vältel talletatud. Aga muidugi siia juurde kuulub olulise asjana. Et noor peab usaldama oma vanemat. Ja selleks, et ta vanemat võiks usaldada. Vanem peaks nagu selle usalduse vääriline olema. Aga kas sellisel juhul, kui vanem on kindel, et, et laps peaks tema tema leitud ja avastatud tõed kõik omaks võtma, kas sa sellisel juhul ei ole kuidagi pealesurumine või ebaõige lapse suhtes talle sundida peale seda, mida vanem leiab, et laps ei peaks ise enam avastama? No ilmselt on läbi aegade ju kasvatuses olnud väga erinevaid koolkondi ja ühed on näinud asja niiviisi ja teised teistmoodi Ühed on näinud asja nii, et laps peaks ilma pikema jututa absoluutselt kõik omaks võtma, kuuletuma, mis vanem inimene talle vanem õpetab ilma selle üle kriitiliselt arutlemata. Ja teine suund on need tops siiski liberaalselt võiks ka ise mõtiskleda ja valida ka nende tõdede vahel, mida vanem talle edasi annab. Ka fakt on see, et teatud vanuses on ikkagi lapsele vanemapoolne juhtimine äärmiselt oluline ja vajalik. Ma ei kujuta ettevõtet kolme aastane või kaheaastane laps ikkagi ise omapead hakkama saaks ja ka edasi kasvades ikkagi läheb hulka aega, enne, kui laps suudab eraldada, mis on hea ja mis on õige, mis on kuri, milles on tõde ja nii edasi. Aga millise, kui kaua peaks siis laps oma vanemate sõna kuulama, milline oleks iga, kas seal on 18 aastat või 21 aastat või või, või lõpetuse üldse kolme kolmanda eluaastaga ära? Vaat seda piiri on väga raske panna, mõni on juba tõepoolest viie aastaselt super tark ja teine vajab veel 50 aastaselt juhatust ja me näeme küll selliseid poegi-tütreid, keda ema veel 50 aastaselt arutab ja õpetab. Aga mis saab siis, kui kui ei ole lapsel selliseid vanemaid, keda ta võiks kuulda võtta, kui, kui laps leiab, et tema vanemad mitte mingil juhul ei ei, küll ei ole, austamisväärsed ei kõlba selleks, et neid austada. Tähendab sellist situatsiooni tegelikult nagu ei saa õieti või peaks tekkima sõbrad teatud ajani ikkagi, kuni laps ei ole veel täiskasvanuks saanud. Ta peaks vanemate sõna kuulama ja austama igal juhul. Aga muidugi on ju ühiskonnas erijuhtumeid, kus on näha, et vanemad täiesti vääralt ja vildakalt juhivad last. Kas ei peaks ka laps kuulama nende sõna? No siin on juba ilmselt ühiskonnakohust äärmuslikel juhtudel vahele astuda ja tegelikult on ju ka seda praktiseeritud, et vanematelt Vanem Spice õigus ära võetud. Aga noh, Ma ei kujuta siiski ette, et see võiks enne toimuda lapse poolt, et ta ei kuula oma vanema sõna. Aga kelle sõna peaks kuulama näiteks tänavalaps? Tähendab siin võib muidugi juhtuda, et tal nagu ei olegi õieti kellelegi sõna kuulata ja ma kardan, et see on meie ühiskonna kasvav probleem veel. Ja selleks. Võiks oma muidugi tuge ja abi pakkuda kõik hea tahtega inimesed ka kirik omalt poolt et sel lapsel tõesti oleks kellegi poole pöörduda ja kellelgilt küsida kellegile toetuda. Täna me kuulame nüüd jälle muusikat ja ja ootame teie küsimusi telefonil neli kaks seitse null neli seitse suuna kord Tartusse on 27. Nagu näha, on meil liinil järgmine helistaja. Tere õhtust, Te, olete eetris? Ja taas heliseb telefon. Tere õhtust, Te, olete eetris. Ma sain aru, et jutt neljandast käsust austa oma isa ja ema ja kui ma nüüd õigesti aru ma tahtsin küsida või tähendab öelda omalt poolt sellise mõtte, et minu meelest kui enamus või noh, ütleme üldse rahvas kuulaks päevase isa sõna siis oleks ilmselt väga palju probleeme meie elus, olemata. See on absoluutselt õige ja sellepärast see maailmaelu just selline vaevarikas välja näeb, et me ei kuula oma taevase isa sõna. Aga aga ma olen jõudnud ka arusaamisele ühes asjas, et luteri kirikuõpetajad eksivad ju ise täpselt samamoodi ühe taevaisa käsu vastu, nimelt kolmanda käsu vastu. Tegu on hingamispäevaga. Noh, selle üle nüüd on vaieldud ja arutatud juba ammuilma ja meie peame oma hingamise päeva pühapäeva peal ja me arvame, et me teeme sama hästi, kui teie teete laupäeval seda peate. Nii, aga siit tekib kohe vastuolu, sellepärast et taevane taevaisa käsk on ikkagi pühitseda. Tähendab nädala, seitsmendat päeva. Aga nädala seitsmes päev on ju tegelikult hingamispäev laupäevana. No see on kõik nii suhteliselt mõeldav. Ma ei taha teiega rohkem vaielda, ma ütleksin veelkord, et kes peab pühapäeval, teeb hästi ja kes teeb laupäeval, peab samuti hästi. No kena, ma loodan, et see vastus rahuldab teisi, aga minule ei, mina ei saanud, sellele, tähendab selle vastusega nõusse jääda. Ja täna on, tal on ja me täname ka helistajat ja ootame järgmisi telefonikõnesid numbril 427 null 47 suunakood 27. Kuigi ka mina olen leeris käinud ja peaksin kõike teadma, tekib mul ikka küsimus, et mida tähendab neljandas käsusse austamine. Mida mõeldakse austamise, algas, see on sõnakuulmine või see on lihtsalt nende ärakuulamine. Aga telefonil on järgmine, helistame, kuulame enne tema ära. Tere aga ilmselt katkes kõne uuest helistatakse. Ka sel korral ei õnnestunud. Loodame, et helistaja proovib meid lõpuks kätkes kätte saab. Püüame sellele küsimusele vahepeal vastata. Ma usun, et, Kui telefonil vist on helistaja väga meeldiv. Tere õhtust. Milline on teie küsimus? Konkreetselt nagu ei olegi. Aga sellisel juhul kommentaar, arvamus. Tähendab tahaksin täpsustada. Palun ei tee, palun täpsustage. Ma ei saanud hästi aru, mida te soovite. Kas oli selle hingamispäeva asjas? Nentida ainult, et kristlik Kristuse kogudus on tähistanud pühapäeva kul Kristuse ülestõusmispäeva läbi nüüd juba ka aastatuhande hingamise päevana ja kui keegi nüüd arvab, et ta veel paremini teeb ja käsku täidab, kui ta laupäeva peab, siis ma ei taha temaga vaielda. Ei loomulikult kui on oludi 1000 aastat, siis edasi 1000 aastat, kui ainult inimesed reise tahaksid. Tähtis oleks, et inimesel oleks üks hingamispäev siiski, aga kahjuks kipub olema nii, et inimestel ei ole ühtegi hingamispäeva. Ja, ja mina arvan ka ju sedasama jälimise naisterahva jutu koha pealt, et võiks ikka rohkem nagu täpsemalt kinni pidada nendest traditsioonidest seepärast, et see on püha ja ja see on kõik, on õige. Tänu sellele elab ka meie meie usk ja meie väike eesti rahvas ja meie maailm. Jah aga kui seda kiputakse natukene unustama ja muutma ja noh, selge on see, et tänapäeval see nii lähebki edasi elu aina raskemaks ja raskemaks ja keerulisemaks, kiiremaks ja võib-olla rahval lihtsalt ei ole enam aega pöörata nendele nii-öelda võib-olla uue rahvapõlvkonna suhtes pisiasjadele tähelepanu, aga peab. See kipubki nii olema, et mida rohkem inimene vaba aega saab, seda vähemaks tal seda jääb. Aga samas muidugi näitabki see, kui me ei pea ühtegi päeva, et meil puudub austus. Toivo seisab vastu, kuna me ei järgi seda, mida ta meile öelnud. Aga mis peaks siis rahvast tegema, tegelikult ta tegelikult ausalt tegelikult tõeliselt usuks. Et noh, paljud ju kahtlevad selles ja paljud noh, enam ei leia aega. Aga kuidas, kuidas seda organiseerida nii et see tõesti oleks õige, et jätkuks edasi põlvest põlve ja ka tänapäeva noorus, mis tuleb peale Nemad ka edasi jälgiksid, sest vaadates neid uudiseid ja kuulata seda maailmapilti ja läheb ühene, julgemaks, süngemaks ja julgemaks, kogu see elu meil No nii ta kahjuks on ja inimesed on nagu unustanud ja eemaldunud vaimsetest väärtustest ja jumal on jäänud samuti neile väga kaugeks. Just, sest mina olen leidnud oma sees jumala ja endast ja teistest. Ma näen ka teistest, et on seal olemas, kuigi nad seda võib-olla ei tunnista. Aga ma olen ise noor, ma olen kolmekümneaastane noormees tean temast juba nii mõndagi ja palju tähtis ei olegi see, et kas ma olen teda näinud või kuulnud, aga ma tean, et on olemas, sest et alati ta räägib läbi lillede läbi lindude, läbi looduse. Aga see kõik on kuidagi noh, puhas ja püha. Ja nii mõnegi inimese hinges. Tegelikult on olemas see tunne, kuigi ta võib-olla ei julge seda näidata omastele välja. Vaikselt, salaja ta ikkagi, kas siis peab neid traditsioone ja kõiki neid käske kinni. Ja üldse elab tegelikult võib-olla jumalale. Jah, see, mis te ütlesite, oli väga hea, kui te ütlesite, et jumal on tegelikult ju kõikidest poolest olemas, aga paljud ei märkagi. Aga ma tahtsin küsida nüüd selle ema isa austama asja koha pealt tähendab, aga kui nüüd on üks probleem, et noh, vanemad ei taha nagu oma laste kõrval eriti tegemist teha, noh elu on läinud selliseks, et on juhuseid, kus mõni vanem ei, lihtsalt ei taha. Kas ta tunneb, et laps on teda kiusanud või petnud, või solvanud, et noh, eluga käib kaasas, siis peaks tegema. Kuigi ma austan neid väga, no isa mul momendil endal küll ei ole enam, aga ema on, aga ema on raskesti haige. Ma mõtlesin just sellisel Meele poolest, kuidas ma teaksin, kuidas ma peaksin või saaksin teda aidata, kuigi tema nagu enam eriti ei soovi. Ta on nagu võõrdunud. Aga inglisma tunnen nagu tänu sellele ma tulen, piiluja valu ja noh nagu ma oleksin teda maha jätnud. Tähendab, ma usun, et noh, päris valmis retsepte eluks ei olegi kunagi olemas, aga Meie omalt poolt peame alati tegema oma parima, mis meil on võimalik teha teise inimese suhtes. Ja kui tema meie vastu ei ole nii hea ja eksib meie vastu, siis see on nagu juba tema probleem jumalaga. Aga kui meie eksime, siis meie probleem juba nii selle inimese kui jumalaga ja mida me alati saame iga inimese eest teha, see on ikkagi Est palve inimeste pärast. Jah, aitäh teile, Mul oli meeldiv vestelda ja täname ka helistajat, soovin kõike head nägemist. Teile ka kõike head. Ilmselt on meie ajaarvamine ka nelja või seitsme aastaga nihkes. Kes ta nüüd täpselt teab, sellisel juhul ma arvan, et päevane nihe ei tohiks väga suur probleem olla. Ja nagu näha, on järgmine helistaja juba numbrit valimas. Tere õhtust, Te, olete eetris? Tere selle austamise käsu kohta, ma arvan niimoodi, et see käsk käsib ka lapsevanemaid niimoodi elada, et lapsel oleks neid kerge astuda. Et see on ka käsk vanematele. Jah, selline mõtteviis on täiesti õige ja ma võiksin veel kommenteerida lisaks seda, et kõige olulisem õpetus on ikkagi lapse jaoks oma elu eeskuju. Ja kui me räägime lapsele üht, et sa pead olema hea ja tubli, aus ja korralik ja sõnakuulelik, aga ise teeme täpselt teisiti, siis on pigem need meie sõnad pilkeks heale kasvatusele. Aga ma tahaksin seda veel öelda, et ma ei saa aru, mikspärast räägitakse sellel juhul, et neljas kähkune taustama iga ema, kui ta on tegelikult piiblis, viies käsk. Tähendab see käskude jaotamine nüüd on ikkagi inimese poolt ette võetud piiblitekstide põhjal ja sellele ei saa nüüd nii suurt tähtsust osutada. Esimene keskkonna, eks ole, et mina olen Jehoova, sinu jumal, sul ei tohi olla muid jumalaid, teine keskkonna, et sa ei tohi kummardada kujuvega pilti. Kolmas on, sa ei tohi jumala nime suhu võtta ilmaasjata, neljas on pea hingamispäeva ja viies andide tausta oma. Isa ja ema on ju niimoodi, eks ole. Tähendab, kolmas on sina pead pühapäeva pühitsema ja neljas Snap taastab oma isa ja ema. Ja viies sina ei tohi tappa. Aga kuhu jäi siis see, et sa ei tohi jumala nime suhu võtta ilmaasjata? Teine käest, aga sa ei tohi kummardada kuivega pilti. See on esimese käsu sees ahelendridel sees. Aga teil on niimoodi pandud need, ma olen jah aru saanud teistmoodi. See on võetud suurest piiblitekstist ja kujundatud selliselt. Et see tekitab praegu segadust No oluline on kõik need 10 käsku ilusti ikkagi teaduja pidada ükskõik mis järjekorras. Aamen. Ja tulles tagasi selle juurde, kuhu me mõni aeg tagasi pidasime, jäime austamine. Kuidas ta, kuidas käib austamine? Austamise mõte on ilmselt kompleksne ja lai. Ja see võiks eneses sisalduda näiteks respekti sõnakuulmist, tänulikkust. Ja siit järgmine tasand on austus jumala vastu ja siin on ka olemas selline mõiste nagu aukartuse mõiste, nii et me nagu austame ja armastame jumalat ja samas ka nagu pelgama teda pelgama teda just oma patuse loomuse pärast. Võtame nüüd toru ja tere õhtust. Te, olete eetris? Tere õhtust. Kuulan teie saadet ja ja lausa siin kahe käega peast kinni. Tundub, et usklikud inimesed räägivad usust, aga, aga piiblit ei tunne. Näiteks on kõneval käsud, ei ole kuskil piiblis kirjas ühelgi käsuled number üks, number teine, number kolm, neli, ütleme võiks sead ära loetletud. No sellest me just rääkisimegi, et need käsud on ühest suurest tekstist võetud ja kujundatud selle alusel Või kellelegi, nüüd mingi kirikutegelase poolt suvaliselt neile numbreid nüüd ette antud ja kuidas kütab inimesi üles, panevad vaidlema? No aga kui nad ei oleks niimoodi seatud, kuidas teil siis oleks neid hea ära tunda? Neid tunda kui tervikuna, terve see lehekülg, mis seal tasud on halbu, ma ei vaja lõngal üks tasku eraldi number kvalgaska Äradid laadal kõik ühe väärtusega tasud. Sellele ei vaidle keegi vastu, aga me jõua oma tähelepanu korraga igale poole suunata. Me peame mõnikord süvenema siiski eriliselt teatud valdkonda ja teatud käsu juurde. Sellepärast et kui on tegemist näiteks kuuenda käsu juures sina ei tohi rikkuda abielu, siis me räägime konkreetselt sellest asjast. Ja, ja siis veel see noh kus ütleme, räägitakse saatana tegutsemiseks, kes on siin meie maine, vürst, kuidas telekasutab ära eriti usklikke inimesi, kuidas tema paneb ühte usklikku inimest teise peale näpuga näitama, et otsa Jõksi, vaat sina ei pea püha, aga vot süveneb ja laupäeva ei leia seal leia, tab segaduse tekitamine, kuidas saatan kasutab väga oskuslikud musta usklikke inimesi ära. No ma olen sellega täiesti nõus, saatana püüe ongi ju inimesi riidu ajada ja eriti jumala lapsi. Sest meil aju hingele kõige kergem ligipääsemine Jah jaa, selles kergelt mõjutatavad selles suhtes olen vähemalt omalt poolt toetanud ikkagi ühtse universaalse Kristuse koguduse mõtet, et me oleme kõik ühed jumala lapsed, kuigi võib-olla eripalgelistes, kirikutes ja võib-olla ka eripalgelistes kogudustes. Sest ju kõik oleneb sellest, kus riigis elatakse, näiteks Iisraelis kehtib teile kalender, seal on pühapäev täistööpäev seepärast ongi seal juba reede õhtul hakkab see vabadus, see pasapidamine hakkab juba peale sellele riigile. Loomulikult seal laupäev täis puhkepäev täis hingamispäev, aga näiteks minul on nädalas ainukene vaeluslikeni või minul on nädalas ainuke vaba päev. Neljapäev ja minul on seega neljapäev hingamispäev, sest piiblis kirjas sa pead pidama hingamispäeva ei ole kuskil öeldud, peab pidama laupäeva, sa pead pidama päeva, peab pidama hingamispäeva ja seal inimesele jäetud vaba valik teeb seal oma päevade arvu tööd täis ja siis tema peab hingamispäev. Me eelnevalt pisut ka puudutasime sedasama küsimust ja siin on tõepoolest tegelema ESC pikaajalise Kristuse kiriku traditsiooniga ja kui teil on nüüd see päev ainukene võimalik päev, ma usun, et siis te teete hästi, kui te sel päeval mõtlete eriliselt osad selle jumalaga. Leia praegune elukorraldus on selline, et töökohta tuleb hoida ja kui üks töökoht on, siis paraku tuleb leida kompromiss oma tõekspidamiste ja elu vajalikkuse pähe. No vot seda ma nüüd ei oska nii kinnitada kompromisside tegemise võimalust, sellepärast et Kristus nagu siiski kompromiss tõe suhtes ei luba, millest me oleme veendunud, et see on kindel ja selge tõde. Selles suhtes siiski kompromissid meil ei ole lubatud. Aga siiski käsust üle astunud ei ole, sest hingamispäev olnud peale. Minu meelest ka taberi ära veelgi oli teil hetkel ta? Head õhtut. Head õhtut, väga meeldiv oli teiega täiesti vestelda. Lugedes luteri väikest katekismuse. Leia sealt sellise väite, et me peame ka oma isandaid austama, kus loetletakse, et et me peame oma vanemaid ja isandaid, me ei tohi neid põlata ega vihastada isandat. Me ei ole harjunud vähemalt Eestis visanditest nii suurt lugu lisandatele nii suurt lugupidamist osutama pigem kritiseeriks ja ja, ja otsiks nende vigu. See on nüüd selle omaette keeruline ja raske küsimus, mis oli ju eriti teravalt päevakorral luteri ajal talupoegade sõja juures. Ja siin kerkibki väga teravalt sama küsimuse esile. Piibel ju tõepoolest ütleb, et sina pead oma isandaid austama. Ja nüüd teie, talupojad, hakati hoopis mässama vastu, et ei ole sugugi jumalaga kooskõlas. Aga samas on ka öeldud, et isand peab kandma oma mõõka ja oma ametit selleks et oma alamate heaolu eest hoolitseda. Et teha kõik omalt poolt selleks, et nende et kord ja nende hea käik oleks tagatud. Ja kui nüüd isandad seda ei tee. See motiiv tuligi just talupoegade sõjas esile. Kui nad selle asemel hoopis hakkavad röövima ja piinama oma alamaid, siis ei saa neid nagu isandaks enam lugeda, et siis tuleb nemadki paigutada lihtsalt röövlite mõrtsukate kilda ja selle diviisi all võideldagi. Aga nüüd, kus seda vahet teha, millal siis sõnakuulelikkuse isandale tõepoolest võib lõppeda? Seda on raske öelda, sellepärast et samas on ka täiesti selgelt öeldud piiblis, et jumalat tuleb kuulata siiski enam kui kõiki muid. Ja nagu näha, on järgmine helistaja meil liinil. Tere õhtust, Te, olete eetris. Halloo. Ja me kuuleme teid. Tervist ma tahaks nüüd veidikene seda juttu katkestada, jah. Palun vabandust, aga tähendab, ma tahtsin juhtida tähelepanu siiski, et austus ja sõnakuulmine on erinevad asjad. Ja muidugi võiv kuulata oma vanemate sõna tähendab otsene sõnakuulmine, kui see ei käi jumala sõna vastu. Teiseks veel üks küsimus, mis siin oli tõestatud, et tõstetud, et millal siis täiskasvanuks saamine on? Jeesus Kristus võttis ristimise vastu 30 aastaselt ja juutidel oli see nagu meil praegu 18 aastat. Ja me võime igaüks tegelikult vaadata enda peale ja me näeme endas muudatusi, mis meil toimuvad meie kasvu ja näiteks 13 14 aastaselt inimene alati mõtleb, et oh, ma olen kõige targem ja minu vanemad ei saa millestki aru. Aga vot just kuskil 25 30 aastaselt hakkavad needsamad lapsed aru saama, et siiski vanematel oli paljus õigus selles elus. Ja tähendab ma tahaksin juhtida tähelepanu siiski, kui küsimustele vastata, siis et siiski piibli aspektist mitte oma omi mõtteid nüüd sinna panna, vaid ikka seda, mida piibel räägib. Selle sellest rääkida rohkem. Aitäh. Ja me ikkagi püüame nii hästi, kui me suudame piibli peale toetudagi oma sõnumis ja ma usun, et me oleme ka seda teinud. Ja kui nüüd oli siin väide, et sõnakuulmine ja austamine on eri asjad, siis ma ütleksin, et see on nii ja ei ole ka päris nii, sellepärast et sõnakuulmine siiski eriti jumalaga kontekstis kuulub selle austuse juurde. Ja sõnakuulmine võib muidugi olla väga erinevatel motiividel sõnakuulmine, võib-olla käsust ja hirmu pärast võib sõna kuulda ja teab veel kasuahnusest sõna kuulda ja erimotiivides. Aga see sõnakuulmine peaks lähtuma siiski armastusest ja usaldusest, et see sõnakuulmine toob kaasa ainesega sinu hea käekäigu. Ja kui see austamine sisaldab ka armastust vanemate vastu, sellisel juhul on see käsk, sa pead armastama. Aga võtame nüüd veel ühe helistaja küsimuse. Hallo, me kuuleme teid. Ma ilmselt eksisin, ma siiski ei kuulnud. Noh, armastust ei saa siiski nagu lausa käsuks minu meelest panna, see on ikkagi inimesel südame vastus. Aga armastuse käsku uues testamendis? Ja vabavastus. Seal on ta sellisel kujul ja tõepoolest olemas, aga siin muidugi võiks siis ka selle armastuse eri aspekte käsitleda, sellepärast kreeka keeles on ju armastusel ka väga erinevad tähendused, mida üks või teine on räägitud seal ju eriterminitega lihalikust, armastusest ja vaimsest armastusest. Ja nii edasi. Ja see armastus, millest käsk kõneleb, see on just nimelt selline võib-olla kõige üldisem, teise inimese respekteerimine, temaga arvestamine, temast lugupidamine. Nii võtame nüüd viimase telefonikõne. Tere õhtust, Te, olete eetris? Tere õhtust. Sihukesed öeldakse niimoodi, et juba orbiit põhi paistab. Minu juures käivad jätte need jõhkkova kummardajad peibutate, neid kutsutakse seal Bay tordist. Mina eriti neid, kes ei lase. See käis üks tütarlaps ja ta oli väga meeldiv ja kena ja Kristjan. Ja siis ta kukkus mulle lugema, talukestad peate, tab kas siis nii peale, et ma ei oska öelda. Ja mina mõtlesin, etnova vanainimene ega mina räägi sidurit maha. Ja küsisin tema käest niimoodi, et kas jumal on kõikvõimalik. Ta ütles mulle aga muidugi Ja mina ütlesin niimoodi, ütle mulle, kuidas. Nojah, vot kurat ja saatan ongi sagedasi D inimeses. Ja ma usun, et seal Tsetseenias ta ka ikkagi tegutseb konkreetselt inimestes ja kui nüüd jumala kõikvõimsusest on juttu, siis samas on jumala andnud inimesele Vabaduse head ja kurja teha ja kohus on pandud oma ajaks. Tänan praost Andres Mäevere, et kahjuks me ei saa rohkem telefonikõnesid vastu võtta, sest meie aeg Mul on ka tõesti väga kahju, aga meie aeg aeg surub peale. Ma ei saa teiega kauem vestelda. Head teilegi. Neid küsimusi, mis teil jäid nüüd rippuma õhku, on võimalik esitada Eesti luterliku tunni telefoninumbril, mis on Tallinnas kuus, kolm, üks, neli, kolm, üks üks korda kuus ja see on 314 311 Tallinna number ja sinna on võimalik jätta automaatvastajate oma küsimusi ka aadressil. Kiriku plats kolm üks null üks kolm null Tallinn on võimalik neid küsimusi saata, aga nüüd ma palun, praost mäevere teeks meile lõpuks õhtupalve. Ja armurikas isa taevas sinu pojas Jeesuses Kristuses, sinu püha vaimu armurikas õlgustavad osaduses kummardume sinu püha palge ette. Täname sind. Et sa oled meie isa taevas kellel on rohket armastust meie vastu, too, kes oma armastuses oled loonud meid vanemateks ja lasteks, oled andnud ühtedele lapsepõlverõõmud ja sõnakuulmise ja austuse ja armastuse. Aga samuti oled sa teistele andnud sellesama armastuse, austuse sõnakuulmise sinu vastu. Issand, Me palume sind, valgustaja, õpetaja juhatama südameid. Et me sinu vaimu läbi oma südames õigel ajal õiges kohas õpiksime tundma milles on tõeline armastus. Milles on tõeline tänu mehel sinu vastu ja kingi meie südametele jõudu ja julgust ja ohvrimeelsust täita kõike seda, mida sina meile oled õpetanud. Issand kuule sina, see, kes kõneleb nii noorte kui vanade naiste elaste kui meeste südametega ilmutades meie südametele oma taevast, väärtuste imelisust ja äratades meie südametes usku. Ja kinnitades meie südametes usaldust sinu vastu ja kutsudes meid Noored ja vanad, kõik, kes meie südamelähedased ja armsad issand, meiega aamen. Eesti luterlik tund.