Eesti luterlik tund. Tere õhtust, kell sai 21 ja viis minutit ja kätte on jõudnud kirikuõpetaja kõnetunni aeg. Täna on stuudios Pilistvere Andrease koguduse õpetaja Vello Salum. Tere tulemast. Tere õhtust. Saatejuht Ene Pilliroog. Paljudel kogudustel on nimed Pilistvere koguduse Andrease nimeline kogudus. Kes oli Andreas Andres oli Jeesuse esimene õpilane Esmakutsutu. Nii nagu ikka kirikuõpetaja kõnetundidesse saate te küsida täna siin vikerraadiostuudio telefonil kuus 410 613. Aga meie ava kohe telefoni mitte vaid vastame kõigepealt nendele küsimustele, mis on meile juba toimetusse saabunud. Telefoni või kirja teel. Saate algusesse koondasin kokku ühiskonda ja ühiskonnaelu puudutavad küsimused, sest Tanja õpetaja Vello Salum olnud ja on väga aktiivse ühiskondliku eluhoiakuga õpetaja. Ja kindlasti on tal meile öelda väga olulist selles vallas. Esimeses küsimuses on tegelikult mitu niisugust ütlemist nagu koos ja, ja kõik need ütlemised omal kombel panevad proovilekesi ja usu. Et miks juhtuvad heade inimestega halvad asjad. Et millisel kombel teenivad kõige rängemalt kannatused suures tähenduses kõrgemaid eesmärke, mida inimene ei pruugi koheselt mõista. Ja kuidas seletada ütlemist, et iga inimene ja rahvas väärib oma saatust. Kas sel kombel ette, mida armsam laps, seda valusam vits. Eks ta nii ole, et kuskilt me ei saa kristlastena eeldada, et kristlased peaksid hellitatud lapse olukorras olema vaid tõe ja õiguse nimel tuleb ikka selles kuritegelikus maailmas rohkem kannatada kui nendel inimestel, kes muganduvad ja koostööle lähevad igasuguste kriminaalsete või poliitilise gangsterite mõtteviisiga. Nii et iga rahvas väärib oma saatust, võiks selgemini ütelda, et iga rahvas või ka inimene oma tegudega loob oma tulevikku. Nii et me ei pea olema pimeda saatuse fatalismi usulised, vaid et see, mis inimene teeb, selle viljadega, maitseb ja see kehtib rohkem rahva kohta ka tervikuna. Et eesti rahvas on kannatuste hulga poolest suur, siis võime ütelda kaat. Kristliku rahvana, eesti rahvas on Jeesuse teed käinud ja kannatusi kandnud ja ühelt poolt seal raske, aga teiselt poolt on seega karastanud meie rahvast, rahvas on püsima jäänud ja annab tunnistust, et me ikkagi oleme järginud Jeesusele tõe ja õiguse eest on eestlased alati võidelnud. Ja mitte asjatult, oleme vabaduse kätte võitnud. Et me ei tohiks nagu peljata, kui meid raskused on justkui oma valdusesse haaranud, seda küll. Aga jah, seda küsitakse tõesti üsna sageli telefoni teel, inimesed oma mureküllases igapäevaelus, et et ma justkui ei ole see väliselt vaadatud, see kõige halvem inimene, et miks minu usku kogu aeg proovile pannakse, et sageli küsitakse, et tõesti, kui palju veel, kui palju, kui suur on see kannatuste karikas? Noh, kui me oma kannatuse võrdleme Jeesuse kannatustega või praegusi olmemuresid, võrdleme nende inimeste kannatustega, keda kommunistliku genotsiidi käigus arreteeriti küüditati Venemaale, siis meie praegused raskused on ikka tühised võrreldes nende inimeste raskustega. Jaa, seda küll, aga üsna sageli ka tänases päevas võivad igapäeva mured olla väga suured, kui ei ole tööd. Ja noh, kahtlemata aga ega siis need isiklikud mured ei tohiks välistada kogu rahva või kogu inimkonna muresid või raskusi. Et hambavalu on kahtlemata suur valu, aga ta ei ole maailma lõppu või inimkonna lõppu. Ga seotud kuidas ikkagi toetada igapäevaselt inimest tema kannatuste rajal, kuidas hambatalle seda niisugust pikkameelset rahu ja jõudu ette vaatamiseks rohkem kui üks kaks alla. No looja on loonud inimese mõtlevaks olendiks ja me peame oma minakeskusest pääsema ja mõtlema. Nii tulevikule kui ka kogu rahvale. Nii et siin paraku on inimesed väga klammerdunud ühele valdkonnale seal majanduslikule või tarbimisele, mis on praegu eriti trendikas Eestis ja kuna on aateline auk või vaakum siis kommunistlikud vaated enam ei kehti ja kristlikke aateid ei ole ühiskond tervikuna omaks võtnud, siis paratamatult on see tasakaal ühiskonnas kadunud ja me vajame tasakaalustatud ühiskonda, kus majanduslikud püüdlused ühtivad maailmavaatega mille keskmeks on vaimsus ja kirik. Ülesanne ongi aidata seda tasakaalu. Võtaksimegi nüüd teatud mõttes vaatluse alla selle Eestit tänase ühiskonnaelu, et millised meie inimeste valikud teevad vaimuliku väga murelikuks. No kõige rohkem, võib-olla see tarbimismentaliteet võid, sa oled siis täisväärtuslik inimene, kui sa tarbid, kui sul on trendikad, esemed või prestiiži tagavad esemed kõige mainekama auto ja kõik nii edasi. Et see ühekülgsus, kus raha religioon surub peale ja teine pool jääb täiesti varju. Ja Me elame nii-öelda suures külas või globaalses külas ja me ei saa vaadata oma rahva ja omaenda saatust lahus nüüd kogu olukorraga inimkonnas ja selle tõttu. Just murelikuks teeb see kaksikmoraal, suured rahvad või suured riigid võivad endale kõike lubada. Väiksed rahvad aga peavad vaikselt olema ja leppima sellega, mis neil jääb. Selline üldine kaksikmoraal on see, mis tumestab. Tulevik. Ja näide oli selle kohta, mil Pilistveres on kommunistliku genotsiidi. Memoriaal, kus me kogume materjale selle genotsiidi kohta ja kui heaoluühiskonnast Rootsist ja Saksast tulevad ekskursioonid ja kui me räägime, et ühel päeval küüditati veel peale üle 10000 ja 49. aastal üle 20000 eestlase ära ja siis küsitakse, et aga miks te kutsunud politseiniku et see näitab, et kui sa seal ühiskonnad ei teadvustagi, mis Eesti rahvaga on toimunud ja seda enam me peame sellele genotsiidile tähelepanu pöörama, sest praegu vaba maailm või Euroopa teab ainult ühte genotsiidi, see on holokausti, mis juudi rahva suhtes korraldati. Aga Balti rahvad ja Ida-Euroopa Vahe-Euroo Arafat kannatasid samuti. Nii et see on, mis tõsist muret teeb. Ja siin on just oluline, et me mõistaksime tsekinud siit ei ole lõppenud, sest praegu pinevuskolded maailmas on just nendes kohtades, kus väikerahvastel ei ole enesemääramisõigust ega eluruumi õigust suurtel rahvastel, sakslased ja venelased jagasid eluruumi ka Baltimaid. Aga väikerahvad nagu ei tohikski enesemääramise või oma ja rahvuse eluruumi neist võidelda. Ja ilmekas näide mas. Möödunud nädala olin soome-ugri rahvaste videoloogide konverentsil Soomes. Ja seal oli ka see probleem arutusel. Et kui küsida, milline soome-ugri rahvas oleks kõige rikkam, kui rahvusõigused oleks tagatud ja kahtlema Ta handi mansi rahvas oleks kõige rikkam soome-ugri rahvas. Kui neil oleks õigus enesemääramisele oma eluruumile ja loodusvaradele, sest praegu kogu see suur Venemaa põhiliselt tarbib, ehkki niinimetatud Juumeni naftat, aga see on handi mansi rahvusrikkus. Ja ühelt väike rahvalt võetakse tema rikkus ära, jääb, peetakse sõda Tšetšeenias teise rahva vastu, kus terve rahvas on kuulutatud pandiitideks ja see on genotsiidi jätkamine meie päevil meie silmadel. Ja just noh, Tiibet, Põhja-Iirimaa seal on ka rahvusõigused on jalge alla tallatud ja seal on need pinevuskolded. Ja siin just jääbki nii-öelda kurvastuse põhjuseks see, et me ei ole silmas pidanud seda, mida Jeesus seadis prioriteediks nõudke esiti jumala riiki ja tema õigust. Ja kiriku ülesanne ja ka juristide ülesanne on õiglasem õigus, orig ehitamine ja seda meie päevil nende vahenditega. Ja kui me seda prioriteeti Jeesuse nii-öelda esikohale seatud ülesannet ei täida, siis toodame kannatusi ja kuritegusid juute. Kiriku osa on mitte ainult tasakaalu luua majandusliku ja Haatilise püüdluste vahel, vaid ka õiglasem Ahikusel kehitamise tahkus juristide teiste teadlastega. Nii et õigusriik, aated, eetika, kultuurharidus, tänases Eestis, kui hästi mitmeti võib ühiskonnale vaadata, võib vaadata ka seda teed pidi, et mida Meie äriühiskond kasvavale noorele pähe määrib. Ma räägi mitte ainult seda, noore Tõlle pere projekti, mida me oleme kindlasti värviliste plakatite näol näinud. Ma ei tea, kas nüüd üle Eestimaaga Tallinna südalinnas kindlasti, ja kindlasti neid väga erinevaid pyyczpaatide projekte ja üldse sumerite ja paatide projekte. Mis võib loota sellelt kasvavalt põlvkond-põlvkonnalt, kes emme issi kaisus õllesummerile näiteks läheb? No ega. Kes rõõmustavat loota selles suhtes, see tubaka ja alkoholi reklaam on nii totaalselt pealesuruv. Näiteks kui sõita eesti laeva takiks Stockholmi siis pääle tubaka ja jookide reklaamilaevas peaaegu midagi muud ei ole. Et ühiskond toodab kurjust, siis teeb hea näo pähe ja hakkab mõtlema väljasüsteeme, kuidas seda kurjust karistada, mida ta ise toodab selle peole, nüüd kuulame veidi muusikat ja siis läheme oma küsimustega edasi. Eetris on kirikuõpetaja kõnetundja stuudios Pilistvere Andrease koguduse õpetaja Vello Salum. Järgmine küsimus puudutab religiooniõpetust. Milline roll peaks olema kanda religiooniõpetusel üldhariduskoolides? Väga oluline roll, sest Euroopa kultuuri lahutamatuks osaks ja aluseks on kristlik õpetus, kristlik kultuur. Ja 50 aastat me oleme sellest nagu ära lõigatud ja oli Nõukogude Liidu riigiusuks, oli ateism, võitlevia, teaduslik ateism. Selle tulemused on meil kõigil teada. Ei võitnud mitte teadus, vaid ebausud. Ja ka ebausud on praegu levinud astroloogia ehk kosmiline plaanimajandus. Kremli plaanimajandus kukkus kokku, aga mõtteviis jäi samaks ja nüüd siis astroloogia on nii peale läinud. Uus usund. Kosmiline plaanimajandus on nüüd õige ja igavene. Ja see võtab inimeselt vastutuse, usub ta siis saatusse ja tähtede seisu. See ei ole ei teadvuse võit ega usu võit, vaid ebausu levik. Ja teiseks selle ateismi Nõukogude riigi usu tulemus. Kõiksusliku või kõiksust kõik ainsust mitte arvestav mõtteviis toodab seksuaalsus klust kilkondlikust. Nii et kurvad tagajärjed on meil kõigil teada. Ja just inimeseks saamine ja inimeseväärselt elamine ja usuõpetus, need on lahutamatud üksteisest, nii et kas me nimetame seda usuõpetuseks variliigiga, religiooniõpetuseks või inimeseks saamise inimese olemiseks? Õpetuseks sisu on üks. Ja siin ei saa vastandada arenguõpet Dust ja loomisõpetust vaid piiblis on kasvamine, täisealiseks saamine Kristuse täiuse täisemõõtu mööda. Selgelt ja kindlalt siis. Ja praegu võime ju vaadelda tänapäeva inimest ikkagi küllalt lapse või alaealisuse seisukohalt, et nad ei ole veel täisealised. Kui me mõtleme täisealisus all Jeesust ja Budad, laod, seed, nii et inimesel on kasvamise ruumi ja ta peaks kasvama ikkagi vaimsuse poole selles suhtes. Võib-olla kõige selgemini ühendab loomisõpetust ja arengu evolutsiooniõpetust prantsuse teoloogi ja loodusteadlase til Artur šardeni. Õpetus, kus ta vaatleb inimkonda Harenevana inimkonna nii-öelda järgnevat arenguastet just mõistuses vääris inimese kui mõtleva olendi kasvamist. Nii et kõigi nende sügavate mõtet. Kokkuvõte ja see põhitilk peaks olema üldhariduse osa, sest me ei saa imest vaadeldav või tänapäeva inimest nagu arengu tippu, vaid et kui areng on eelmistes astmetes nii suuri muutusi läbi teinud, kus me saame ütelda meiega nüüd areng lõpeb ja edasi midagi täiuslikumat võis olla. Usuõpetuse sisseviimine on hädavajalik, võib ju küsida, et mikspärast mõned nii teravalt usuõpetuse vastu on siis on see põhjendatud või arusaadav. Sest enamus koolidirektoreid on endised komparteilased, ringisid pioneeri ja komsomolijuhid. Ja nad ei ole enda haridustaset täiendanud, sellist üldsüsteemi enesetäienduse või täiendõppe kohta ei ole läbi viidud. Ja mis on võõras, seda ei taheta omaks võtta ja teisest küljest kah räägitakse, et noh, neid usundeid ja uskusid on niivõrd palju ja millist siis koolilasteaia, millist mitte. Osalton ta kah ilus ettekääne. Aga ega me ei saa ju siis. Secstante kilt kondliku õpetuse pooldajaid pidada sobivaks üldhariduslikus koolis õpetamiseks ei ole mõeldav, et arstid võivad ise hakata arstideks, vaid seal on ikkagi haridustsensus, peab olema diplom ja sama kehtib ka, usub Mõttuse õpetamise kohta. Nii et me ei usalda eriti palju neid isehakanud arste, on neid, kes ebausu kammitsas on jah, igasuguste nõidade ja posid posijaid usuvad rohkem kui diplomiga arste. Aga see on siiski ajutine nähtus. Nii et selles suhtes on vaja ikkagi defakultatiivse ainena, vaid ikkagi inimeseõpetuse, inimese täiustamise, inimese jumaliku stamise jumalikust tumise õpetust koolis anda. Ja möödapääsmatult vajalik, kui Eesti rahvas tahab sellest nii-öelda ülemineku perioodist välja tulla ja ikkagi mitte viimane olla teiste rahvaste seas. Ja siin võiks ju selgituseks tuua analoogia, kuidas Eesti muinsuskaitse seltsi loomise puhul kultuuriministeerium ja muidugi partei keskkomitee olid selle vastu. Ja üks muinsuskaitseliikumise liidreid Mart Laar Ki, kuidas teda ründasid just endised KGB mehed, hävituspataljoni mehed ja neil oli põhjust rünnata, sest nende mustad teod võisid avalikuks tulla. Nii et pole midagi imestada, kui usuõpetuse vastaseid on. Aga me peame ikka mõistma, mispärast nad vastased on. Aga miks räägitakse vähe vaimuvendade näiteks tsistertslaste toodud elutarkusest ja samas kulutatakse lehekülgede viisi ruumi nii-öelda majanduslik-poliitiliste võimuvendade ristiretkedele, et kellele see kasulik on? Noh, see on kogu meie ühiskonna nii-öelda ühekülgne orienteeritus turumajandusele ja teisest küljest usuõpetuse puudumine, ajaloo vähene tundmine, sest korratakse seda, mis Stalini aegu moes oli, et ristiusk tuli meile tule ja mõõgaga. Me võime ütelda, kommunism tuli meile tule ja mõõgaga kahurituled ja sõjalaevastike hävituslennukite tusel. Selle kohta on kindlad tõendid, et ta tuli tule ja mõõgaga. Aga mis puutub ristiusutulekusse, siis enne saksa röövrüütlite sõdasid või retki oli juba rahulik Mission prantsuse tsistertslaste vennaskondade poolt ja teiste munga ordude poolt. Nii et ristiusutulek Eestimaal oli hoopis midagi muud kui kommunismi-usu. Tule. Et asi korda, et vaimulikud rahvalaulud ei saanud sündida tule ja mõõga survel. Tänasel päeval räägitakse kirikuringkondades üha rohkem oikumeenilise koostöö vajadusest ning vaadatakse üha sagedamini tagasi ka ristikoguduse alguspäevadesse. Küsimus on, et milline koorem on tulnud meie õlgadele kirikule järgses maailmas, et kristlased sellisele äratundmisele on jõudnud. No lõhe tekkis rohkem poliitiliste võitluste tagajärjel mitte niivõrd usuliste erinevuste tusest. Kui keiser kolis Roomast uude Roomasse või Konstantinoopolisse siis ta tahtis ka kirikupead paavsti kaasa võtta. Ta, aga paavst ei tahtnud alluda ilmalikule keisrile. Ja siis tekkis nagu kaks Roomat, mis konkureerisid. Ja sellele anti nüüd usuline varjund. Et see ei kasvanud välja öelda ideoloogilistest kaalutlustest, vaid ikkagi ilmalik kestva võimuvõitluse kaalutlustest. Muidugi, sellega kaasnesid omad hädad ja vastastikuse nii-öelda vande alla panemine, aga see lõhe ja need vanded on ammu juba maha võetud. Kui nüüd mõnikord ide realiseeritakse Haldristi algristikoguduse olukorda, siis see ei olnud sugugi nii idülliline Paulus oma kirjades ju räägib erimeelsustest, ühed on Pauluse poolt, Ühed on Peetruse poolt, ühed on Apollo poolt. Nii et kus on mõtlemine, seal ka mõtete lahkuminek, aga kahtlemata koostöö on vajalik. Ja see on otseselt Kristuse käskete üks oleksite nagu isa minus ja mina isas. Nii peavad ka pillased vennaskonna moodustama ja jeesuse meelsus, mõtteviis, elulaad teab ka tema õpilastes avalduma. Nii et praegu nende raskete katsumuste läbi on see koostöö üksolemise vajadus on saanud ikka selgemaks ja sellepärast on ka viimasel ajal väga suuri samme astutud kirikutevahelise koostöö suurendamiseks. Nii usu puhastuslike kirikut cute omavahelise koostöö suurendamiseks. Porvo ühisavaldus on selge märk sellest edusammust. Seal on öeldud praegused kihku struktuurid on ajutised ja peame kõik tegema nähtava ühtsuse saavutamiseks. Ja takistusi on just see lahkildkondliku või kitsalt sektantlikke või konfessionaalse joone hoidmisel. Aga siin oleks väga hea meenutada meie haka, süüdistame, mis teised on valesti teinud. Vaid Martin Luteri oma seisukoht, mida ta 1522 selgelt välja ütles. Ma palun, et minu nimest vaikitakse nind, et keegi kutsuks ennast luterlaseks vaid kristlaseks. Sest mis on Lutter? Minu õpetus ei ole minu poolt välja mõeldud, pole ka kellegi eest risti löödud, Paulus ei kannatanud. Et kristlasi hüütakse Pauluse Peetruse omaks vaid Kristuse omaks. Kuidas siis mina vilets ja haisev Hussitame, mine kott, võiksin mõtelda, et Kristuse jüngreid hüütakse minu vääritu nime järgi hiljem siis kõrval erapoolikud. Ja olgem kristlased, sest et meil on Kristuse õpetus, see on luteri soov ja seda peaksid kõik luterlased kah tõsiselt võtma. Seda enam, et see on meil kasutatavas leeriõpikus selgelt välja toodud. 30, siis kristlased rahvasõnaga helistanud ja küsinud ei tahtnud ikka vastust tahtnud kuulda kiriku häält ühe või teise küsimuse suhtes, et mis on see kiriku hääl, mis on see kiriku arvamus. Et mis on siis see, mida rahvas on kuulda tahtnud, mis on see kiriku hääl? Nix turvalise elu jaoks on vaja ikkagi tõdedes ja eesmärkides kindlat selgust ja kindlaid aluspõhimõtteid. Ja kui nüüd seda kiriku häält tahetakse, siis sageli on see küsimus, et mõnes pisikeses küsimuses, miks Kilk ei ole seisukohta võtnud Seepärast vaatame asja natuke laiemalt ja väga levinud on, et rahva hääl on jumala hääl. See ei ole otseselt õige, see on lemmikargumendiks olnud diktaatorite demagoogide käes, nemad assitavad rahva ülesse ja nemad väljendavad rahva tahet. Ja tavaliselt rahva noh, mitte just kõige õilsa maid tunge välja elada lastes. Nad saavutavad populaarsuse Jeesuse ristilöömine tema enne nii-öelda rahvamasside poolt kuningaks valimine ja selle järgi ristilöömine näitab, need mass on manipuleeritav. Ja kiriku hääl ei väljenda mitte massihäält, vaid ikkagi mass on nii-öelda kristliku ühiskonnarahvana on ikka organiseerunud mass ja selles suhtes Eesti kiriku põhimõtet, et on küllalt tulevikuline kus on ühendatud esindusdemokraatia sinodaalne pool alt ülespoole valitavad organid ja nii koguduse tasandil praostkonna tasandil kui ka Eesti kiriku tasandil. Kirikukogu valib peapiiskopi. Nii, et siin on ühendatud nii rahvataotlused, unistused, lootused ja rahva esinduskogu poolt valitud kiriku pea esindab seda Diograat kliku epis kopaalset ülevalt alla struktuuri. Nii et selles mõttes on siin ühendatud nii rahva Soovid tahted, arvamused sellega, mida jumal inimestele tahab anda paremat ja enamat. Nii et ei saa üksikisik väljendada kiriku häält. Ja ei saa ka mass oma haridustasemega väljendada nüüd seda jumala häält, mida rahvas vajab. Nii et siin on vaja neid mõlemit poolt ühendada või nagu võõra keelselt ütelda, episkopaalsinodaalne struktuur on mis aitab meil mõista kiriku seisukohti, kiriku häält. Ja kui vaadelda katoliit roomakatoliku kiriku ajalugu, siis ega seal ei ole mitte viimasel ajal enam nii-öelda hierarhia. Ja paavsti hääl ainus, vaid paavst kuulab ka piiskoppide seisukoht. Ja koondab ja ütleb välja siis kiriku seisukoha. Ta ei ole ilmeksimatu mitte kõigis küsimustes võitiust õpetuslikes küsimustes. Et lõpetad ära lõputut diskussiooni, mida teadlased või teoloogid eriti armastavad. Aga keegi peab selle välja ütlema. Eni ütleb seda välja maromakatu küll. Kus paavst ja samad ülesanded on ka rahvus Põlva Eesti kirikul kiriku hääle nii-öelda kõige selgemaks välja ütleks, on peapiiskop, aga ta ei ütle oma isiklikku seisukohta, vaid selle dioloogide mõttetöö kokkuvõte. Kell näitab nüüd 21 ja 39. Meil on hulganisti küsimusi tulnud ühelt meediakeskus Eesti luterlik tund piiblikooli õpilaselt. Me teeme ühe valiku nendest küsimustest. Kuulame praegusel hetkel ühe tillukese muusikapala ja, ja siis, kui me oleme vastanud tolle piiblikooli õpilase küsimustele, avame ka stuudio telefoni kuus, 410 613, nii et pange mõttes oma küsimused valmis. Eesti luterlik tund. Head raadiokuulajad, veidi veidi pättust, telefon kuus 410 613 juba heliseb aga õpetaja Vello Salum. Pilistvere Andrease koguduse õpetaja vastab enne veel kolmele küsimusele, mis on siia stuudiosse varem tulnud. Kuule palun Dust Daniel ja raamatu 2300-le päevale ja 70-le aasta nädalale. No see selgitus nõuaks palju rohkem aega, aga pühakiri või piibel koosneb ainult kahest osast ja Danielle raamat kuulub vana seaduse või vana testamendi ossa. Olulisem on uurida uut testamenti Jeesuse õpetust tervikuna. Nii et see ei ole keskne küsimus, siin võib igasuguseid oletusi teha, aga see ei aita meid. Täiuselega usuelus edasi. Sama inimene palub selgitust Neitsi Maarja taevasse võtmise kohta. No selles suhtes on küsijal õigus, nii et see ei ole piiblile toetuv, see on töötatud välja analoogia põhjal Jeesuse taevassemineku kohta. Nii et piibellik alust sellel ei ole. Ja praegusel hetkel viimane küsimus. Kuulaja palub tuge kirikuõpetajalt, et ta oskaks otsida, leida tööd. No. Üldretsepti on raske anda, aga mitte kaotada lootust. Paulus ütleb Moscan olla vaene, ma oskan olla rikas. Paulusest on võimalik eeskuju võtta ja kahtlemata tuleb säästlikkusele tähelepanu pöörata ja mitte kaasa minna praeguse trendiga, et mida rohkem tarbid, seda väärtuslikum su elu. Nii et olenevalt olukorrast, kus on, aga kui väljas tööd ei ole ja kodus on aed või maja või siis saab ka seda aega kasutada. Koduste tegemiste jaoks ja tööd leiab ikka kui tõsiselt otsida ja ka enda nii-öelda oskusi või haridust täiendada. Et muretsemisega lisa ühtegi aastat enda juurte ega kasvus sentimeetrit juute vaid kes otsib, see leiab ja tuleb ikkagi lootust säilitada, mitte enda elu hävitada. Aitäh, õpetaja Vello Salum ja võtame vastu esimese helistaja, kes on kannatlikult olnud liinil halo. Nii küsimus tekkis. Ma lugesin välja härra Saluvastasest, et nagu ei peaks teistest uskudest rääkima või koolis õpetada. Aga miks mitte nimetada seda koolis õpetatav aine usundite õpetuseks usundite ajaloo õpetamiseks? See annab teistele uskudele kõva trumbi kätte, kui ainult rääkida Kristuse õpetust Jeesuse õpetusest ja kusjuures ka üks käskis, 10-st ütleb, et ei tohi olla teisi jumalaid minu kõrval. Miks, miks selline kitsarinnalisus? Noh, me võime rääkida üldisest keeleõpetusest, aga me ei saa mööda minna emakeelest nii et ei saa õpetada keelt üldse, vaid saab õpetada konkreetset keelt ja kuna me oleme kasvanud kristlikus miljöös kristliku Touri nii-öelda järjepidevuse kandjana, see on mille kõige mõistetavam arusaadavam ma ei ole vastu teistele lunastus usundite õpetamisele, budismi ja taoismi õpetamisele. Aga selleks on vaja õpetajaid, on vaja konda ja meil ei ole võimalik oma vanemaid valida. Nii ei ole võimalik ka meil usku valida, see on illusioon, et me saame Eestis nüüd täiuslikke budistid, eks siis me peame minema teise miljöösse ja kogu oma varasema mälu nii-öelda ümber orienteeruma. Et ei saa keelt üldse õpetada väikega konkreetset keelt. Joon kah usuga. Telefon kuus 410 613 vikerraadio otse-stuudio telefon kuus 410 613 on avatud ja te võite esitada meile oma küsimusi. Ja kui te ei pääse liinile, siis teadke, et meediakeskuse Eesti luterlik tund, toimetuse telefoninumber Tallinnas on ööpäevaringselt teie käsutuses ja see number on kuus, 314 311, kuus, 314 311. Ja järgmine helistaja liinil, tere. Tere, minul on niisugune küsimus, mul on see ennem juba kõrva hakanud, miks kiriku õpetatud kirikutegelased kardavad nii väga küsimusi, mis puudutavad vanades testamendi ka täna oli noh, niisugune vastulause, et, et ei aita meid usuelu usuelus edasi aitab ikka küll ja eriti noorte puhul, sest vaadake, vana testament on väga otsekohene ja nimetab asju õigete nimedega. Hiljem on noh, nagu üldse igasuguste kõrgete tegelaste puhul on tulnud ka nende noh, meie ajaloos ajaloo noh, nende tegelastena öeldakse, läkeerimine kardetakse, kardetakse nagu midagi, ma ei tea, mida. Nii et, et, et noorte inimeste puhul, kes igasugu vastuolud sirgelt ära tabavad oleks see noh, vana testamendi mõningane seletamine ikka otstarbekas küll. Kõik aitäh, Ma kuulajaid. No kahtlemata vana testament on vajalik ja seal on palju otse öeldud, aga veel selgemalt ja täpsemalt ja kindlamalt on Jeesus ütelnud kirjatundjad variseride kohta, kes uurivad kirja jagu kurnavad sääski ja neelavad alla. Ei tea, mis suure olengi, nii et kui me arvestame Jeesuse kaudu on jumal oma tahet selgemini väljendanud ja uue loomingu alustanud, siis saada jumala lapseks ja elada jumala lapse vääriliselt, me ei saa üle ega ümber. Peame lähtuma Jeesuse õpetusest eeskujust, ikkagi uuest testamendist uuest seadusest. Hallo. Tere siin on püsija Narvas toomas. Siin kaabeltelevisioonis nii palju vaatanud seda laiste veed kahjux usukanal. Ja mul ükskord meelise luteri kirikuõpetaja ütlus neede piibliga vehklejad. Selles mõttes no tõesti midagi kohutavat toimub Benny Hinni nõnda öelda imeravitseja suurtel koosolekutel. Ma isegi arvan, et see on niisugune samanismi ja puudu kaasaegne vorm, sellest seal on inimesed ekstaasis röögivad tuld taevast nõndanimetatud püha vaimuga ja ma ei tahaks, et luteri kirik ekuminismis nii kaugele läheb, et sellised noh, tõesti piibliga vehklejad ekstaasis röökima head lavadel, karjuja saavad suurteks õdedeks vendadeks. Noh, luteri kirikule selles mõttes, et kas sekkumenism ei lähe liiga kaugele omadega. No teie seisukohad on täitsa riigid ja ma jagan neid seisukohti, ei tohi nii kaugele minna. Nii et need piibliga vehkijad ja vagade fraaside väljendajad kahtlemata ei ole see ideaal, mille poole püüda. Kuus 410 613 on dalame telefoninumber. Kui täna te ei pääse liinile, siis kuus. 314 311 on meediakeskuse Eesti luterlik tund, igapäevane toimetuse telefoninumber ja meiliaadress on Tallinn 10 130. Kiriku plats kolm. Ja kell näitab praegu seal kell kohe-kohe saamas 21 ja 50 minutit. Telefon Tallinna number kuus 410 613 heliseb jälle. Tere. Tere ma tahaksin küsida, no väga palju on kuulda praegu katoliku kiriku, noh, nagu tugevusest, noh nagu ta läheb nagu üle maailma usujuhiks on tunda, sinnapoole lähevad. Paljudes saadetes olen seda kuulnud ja minu ees on 30. aprilli 92. aasta kirikuleht. Eesti kirik tähendab ja siin on Arno saamo nägemus aastast 1965. Ma arvan, et osa inimesi tunneb kadedalt, temast on olnud rohkem, kartsin artikleid. Siin ta nagu ütleb, et temale oli olnud ilmutus. Kus on öeldud niimoodi, et ärge öelge ei otse ega kaudselt oma jaa-sõna sellele, kes teie esivanemate verd valanud, usu nimel röövinud. Las ta räägib suuri lubadusi, andes ühendusest ta väliselt kavalamaks muutunud seesmiselt on ta endine ja siis on öeldud, et ühinege südame poolest ühinege samal alusel nagu õpetab teie esivanemaid röövinud metsaline. Ja olgu siis juhendiks. Te võiksite end tõe alusel igavese armastuse sidemega ühiseks võitluseks koguda. Üksid ei seisa, kui maailm hoiab omadele ühinege. Kui metsalise esindaja hüüab, ühinege loogem, võimas uskujate armee. Siis sina viise täide õilsate piibli õpetuste alusel ja vaimu mõjul. See on Arno saama, on öelnud. See mees veel elab siin, ta on öelnud ka veel, et miks sa ei usalda minuga andvat armu ja väge, noh nagu Kristus ütleb maapealne usu, rändus 100, viimased sammud ranna järele, väsimusele, hirmule, uhkusele, teiste arvustusele. Obruutlik kogudus, püüa valmistuda lepliku pilguga, vaadata kõigele neile, kes edasi püüavad. Valguse järgi hoiatan sind vaid nimekristlaste oma meelest rikaste uhketega üksmeelespidamise eest. Vaat siin on öeldud edasi Atrendistidele ja Gunnar reageera luterlastele kõigile luterlastele on öeldud ka, et hoiatan, tõsiselt ära müüs veda, mille Lutter rasketes heitlustes kätte võitis. Pealegi oled sa kavatsenud seda müüa odavalt, sellele, kelle käest luteril on see usuvõitluses võidetud sest temal oli ikka väga raske, kui ta seal oli seal rüütlite ees oli. Nii et sihtidele, meetodistidele, atlendistidele, kõigil atlendistidele on öeldud ka, et ära arva, et see sind parandab, kui õigemaks teeb, kui elanud teadmises ma pean või ma ei tohi, ma ei taha oriega sunnitööd, vaid armastuse tegusid. Mulle ei meeldib. Seda küll, aga mul ei jäägi aega nüüd vastata sõbrateegiga tsitiidi. Lutter jäi elu lõpuni katoliiklaseks ja tema ei lahkunud ise. Katoliku kirikust, tai samastan tantsida katoliku kirikut olemasoleva roomakatoliku kirikuga, vaid Ta lootis, et ühtne kirik tekib. Nii et selles suhtes desühtsuse poole me peame liikuma ja mitte alluma ühele diktaadile. Ja siin võiksime öelda. Diabolos või vanasarvik ise on ju lõhestaja kes vabatahtlikult ise oma õpetuse alusel lahkub emakirikust, see on lõhestajas, ei too tuleviku lähemale, vaid killustab iga kuningriik, mis on omavahel riius, hävib ja nii ka kristlaskond hävib. Kui me järjest killustame uusi sekti juurde, teeme. Ma tänan teid, head inimesed, kes te helistasite kehte, kuulasite meie saadet ja kui te tahate küsida, siis meediakeskuse Eesti luterlik tund telefon kuus 314 311 ootab teie küsimusi, ettepanekuid ja mõtteid. Ja meie aadress on kiriku plats kolm, 10 130 Tallinn. Aga täna ma tänan väga Pilistvere Andrease koguduse õpetajat, Vello Salu MIT. Ja ma palun, et õpetaja Vello Salum, Te ütleksite meile tänase saate lõpuks kaasa väikese õhtupalve. Taevane isa, anna meile tarkust mõista sinu tahet tänapäeva maailmas ja aitame jõudu ja julgust ehitada sinu tõe ja õiguse riiki siin pühal eestimaal, selleks ühenda meid kõiki kristlastena eestlastena täna ja ka järgnevatel päevadel. Aamen. Eesti luterlik tund.