Eesti luterlik tund. Tere, klassikaraadio kuulajad, mina olen Marika, kus need ja ma kutsun teid järgnevaks tunniks ajaks kuulama. Eesti luterlikud on nii saadet stuudiokülaliseks on täna Torma koguduse diakon Ralf salasoo ja kõneaineks usk ning ebausk. Kas ebausk on halbade ennete tõrjumine, olukordade ja isikute majutamine enesele soodsas suunas? Kas ebausk seondub ilmtingimata maagiliste toimingutega? Kust pärinevad ebausu ended ja miks inimesed pööravad tähelepanu ebausuilmingutele? On see nende ebakindlus, harjumus, tuleneb see tavast? Või on see hoopiski millegi tundmatu, seletamatu järele haaramine? Mis vahe on üldse usuli ebausul? Ja klassikaraadio kuulajad? Kõigest sellest tahamegi tänases saates kõnelda. Ja kui meie saade teid kuidagipidi puudutab, mõtle, märgid, tähendab siis olge palun nii head ja jagage meiega oma arvamust. Helistage luterlikud õnni telefonil kuus kolm üks neli kolm 11. Me oleme alati meeleldi valmis teid ära kuulama. Nüüd aga lähemalt tänase saate juurde. Tere tulemast luterlikud õnnisaatasse, rail ala saatnud. Esmalt küsiksin su käest, et mida sinu jaoks tähendab ebausk. Selle sõna määrab ära sõna ebaseal ees. See tähendab seda, et osutakse midagi, mida ei ole. Aga see on isiklik arvamus. Kas ebausk on sinu jaoks mingisugune konkreetne termin, ma mõtlen, et kas sa vahest kasutad seda väljendit ka lahkukirjutatult? Ei, seda mitte. Ja noh, konkreetne termin ta ei saagi olla selles mõttes, et ei ole ju täpselt teada ka, mis asi on usk ja seda võrra on keeruline rääkida ka ebausust. Nagu ma juba saate alguses ütlesin või õieti pöördusin kuulajate poole küsimusega, et kas ebausk on halbade ennete tõrjumine. Mida sina arvad? Kindlasti mõnede jaoks selles mõttes, et ebausuks nimetatakse taga erinevaid nähtusi. Ja, ja üks viis on ebaausas tõesti halbade asjade tõrjumine. Aga samas võib seda öelda ka usu kohta, kus palutakse jumalalt. Aga kui ta on halbade asjade tõrjumine või nagu öeldud, ennete tõrjumine ja olukordade ning isikute mõjutamine enesele soodsas suunas, kas see lause teine pool on sulle ka vastuvõetav? Jah, kindlasti, sest väga paljud ebausuteod niinimetatud kaaso teod ongi ehitada selle peale üles, et püütakse võita kellelegi soosingut mitte tavapäraste vahenditega. Aga millised on need mitte tavapärased vahendid? Neid on mitmeid niinimetatud maagilised võtted püütakse nõiduda ja sõnade lausuda, manada see on üks, viis. Teine viis on ka lihtsalt vahendite kasutamine, materiaalsete esemete kasutamine näiteks kellegi mõjutamiseks. Osa nendest on palju selliseid asju teada. Püütakse inimesele sisse sööta midagi, mis teda mõjutaks soodsas suunas. Kas sulle natukene absurdse ei tundu, kui selle näiteks keegi teine püüab midagi sisse sööta, et sinu soosingut äravaid? Mitte ükski asi siin ilmas pole absurdne selles mõttes, et see maailm, kus me elame, on niivõrd suur ja lai teema temast õige vähe. Iseasi on nüüd see, et kuidas need toimingud tunduvad tavaelu taustal. Samas kui me mõtleme vana testamendi aegadele siis seal kasutati ju samuti väga kummalisi vahendeid inimese puhastamiseks või tema kahjustamiseks. Kui sa tooksid sealtsamast vanast testamendist mõne konkreetsema näite Üks selline asi oli needeeveesi mida armukade mees ta tuli näiteks reisilt tagasi, andis oma naisterahvale juua. Selle, see saadi preestri käest ja mõte oli selles, et kui naine on abielu rikkunud, siis tema kehas toimuvad muutused, ta läheb inetuks, kasvab kõht ette. Ja kui ei ole, siis ei juhtu midagi, millel siin, millega siin tegemist on, kas psühholoogiaga selle mõjutamisega või sisaldas see, need ei vesid tõesti midagi. Raske öelda. Täitsa huvitav, et kas tänapäeval ka midagi taolist kasutatakse, on sul andmeid? No ma usun, et kasutataks, aga konkreetsed näited ei oska peast niimodi tuua. Jah, kui seda kõike nüüd ette kujutada, siis tundub ikka üsna üsna kole olevat. Aga kas sinu jaoks ebausk seondub ilmtingimata mingisuguste maagiliste toimingutega või võib ebausk olla ka midagi lihtlabaselt? Meenub üks jutukene ühest jaapani sammugayst kellel oli kombeks igal päeval süüa ERA, kaks keedetud naerist sest ta oli kusagilt kuulnud, et see teeb tugevaks ja kaitseb. Ja ühel päeval tulid tema majja röövlid. Ja kui ta hakkas neile röövlitele olla jääma mõõgavõitluses, siis tulid tema juurde kaks sõdurit. Ta lõi nüüd röövlid minema. Hiljem, kui ta küsis viisakalt, et mis on nende meeste nimed, siis need vastused, et me oleme needsamad kaks naerist kelle peale sa lootsid. Jah, aga ausalt öeldes, kui see nüüd ennem ütlesid, mainisid ka seda, et tegelikult on kaunikesti raske määratleda sedagi, mis asi on üldse usk. Aga kui sa ikka natukene püüaksid. No usk, võib-olla kõige lihtsamini öeldud uskumine millessegi meist väljaspool ju ütleme ka meie maailmast väljaspool olevasse jõudu ja, ja sellel siis soosingu. Aga see jõud võib olla. Nii et usk seondub igal juhul sinovjaks, kellelegi soosingu taotlemisega. Või ka kellegagi koos elamisega kellegagi, kes on väljaspool meie arusaadavat maailma. Lihtsalt mul hakkas natuke kummaline tunduma, aga kui kui jah peale mõelda, siis tegelikult ka jumalasse uskumine on ju tema soosingu taotlemine, kas nüüd noh, seda niivõrd üheselt võtame ja seda päriselt alati silmas peame, aga tegelikult see vist on tõesti nii. Ja ehkki jumala puhul nagu soosingut taotlemisest on raske rääkida, sest me pole talle midagi andnud, et tema käest midagi küsida on siis ikkagi lepituse otsimine. Püüd olla temaga tasakaalus. Sest et noh, jumala käest midagi küsida ja see on omamoodi rumal tegevus, me ju ei tea, mida me tegelikult vajame. Aga üks asi on kindel, mida taotleda, see on see hetk, kui me oleme kooskõlas kõiksusega siis lähevad asjad nii nagu minema peavad. Aga mulle hakkas tunduma, et tegelikult jumala soosing, on meil ju nii või teisiti ikkagi olemas, kas me seda taotleme või mitte? Noh, loomulikult, sest elame Nii aitäh sulle selle saate sissejuhatuse eest ja ehk head raadiokuulajad, kuulame need vahepeal pisut muusikat ja siis jätkame siit stuudiost. Klassikaraadio kuulajad, jätkame oma tänast luterliku tunnisaadet teemal usk ja ebausk. Ja meenutan teile, et meie stuudiokülaliseks on täna Torma koguduse kan Ralf Alasoo. Nüüd alguses küll juba rääkisime natukene sellest ebausust et mis sinna alla nagu käib. Aga Ma tahaksin tulla tegelikult päris algusesse, selles mõttes, et no mina vähemalt kujutan ette, et inimesed on ebausklikud andnud juba väga ammustest aegadest peale. Ja ju see ebausk ikka üks inimeste väljamõeldis on, aga millest ta üldse tuleneb? See võib tuleneda usutõdede vääritimõistmisest võimalus, aga teine võimalus on ka puhtalt psühholoogiline. Sageli võib kuulda inimeste käest sellist asja, et et noh, näiteks ennustavad ise endale sellega, et mitu sammunud teevad, kui nad jõuavad ühte või teise paika selle, kuidas see asi läheb. Ja noh, laste puhul võib märgata näiteks sellist sundkäitumist, on, need lähevad mööda tänavat ja katsuvad igat aiaposti patsutada ja kui nad seda teha ei saa, tunnevad ennast halvasti, et siin võib olla ka tegemist nii-öelda psühholoogide pärusmaaga. See on üks võimalus. Et inimene tunneb, et ta ei saa ise kõigega hakkama ja otsib siis sundkäitumisest või siis sest lihtsalt endale kinnitust. Ja sellisel juhul ei ole ju tegemist maagiaga, see on tegelikult inimese enda selline enesepettus, väike. Aga oskad sa öelda, mismoodi kirik üldse suhtub ebausku kas on midagi, mis on saatanast? Kiriku nime ma ei saa rääkida, sest kirikuni jagunenud paljudes konfessioonideks noh, on üks asi, on selge, et Rooma kirikus on horoskoopide lugemine koostamine kogudusele. Keelatud seda peetakse mitte ebausuks, vaid tunnistatakse selle asja võimalikkust. Ja. Sidemed, eks kurjade vaimudega. Ilmselt on samasugune. Meil on ka Kreeka katoliku kirikus luterlikus kirikus, vähemalt Eestis ei ole mingit seisukohta võetud. Ei usu ega ebausu. Küsimus. Ainus millele siin toetatakse, on siis vastavalt kiriku põhikirjale. Kotteosed ja nahk piibli alusel võib ju väita ka ühtteist. Ainult et ma ei nimetaks seda ebaausaks, on juba midagi muud, ütleme kurjade vaimude kummardamine, see ei ole enam ebausk. Tegelemine reaalsusega. Küsin nad ütlesid, et justkui ühtset kirikliku seisukohta ei ole, vähemalt luteri kiriku puhul. Siis ilmselt saan ma praegu siin saates küsida kell sinu isiklikku seisukohta. Jah, seda küll. Ja mina teeksin enda jaoks vahet ebausul ja, ja ütleme siis väärastunud usul. Ebausk tähendab usk sellesse, millest ei ole abi ja mis on nii-öelda sisutu ja suures osas inimeste välja mõeldud. Aga ütleme, väärastunud usk, nagu on seda mõned nõidused ja teatud liiki ennustamised surunud. Ta vaimude küsitlemised. Need on reaalsed nähtused. Lihtsalt inimene pöördu jumala poole, pöördud kellelegi teise poole. Sealpoolsusest ja see ei ole enam ebavuseks, on lihtsalt. Päris osast kõrvalekaldumine negatiivse märgiga usk. Ja siis on ta ehk see lahkukirjutatud ebausk. Tennist just ütlesid, et ebausust ei ole inimesele kasu, aga veel hetk ennem ütlesid sa, et inimene justkui otsib. Millestki siiski tuge ja abi. Et mina arvaksin küll niimoodi, et kui inimene on ebausklik, kui ta millessegi usub, siis ta ilmselt ja tõenäoliselt ka arvab, et tal ikkagi on mingit pidi sellest kabi. Kui sellised asjad tekivad inimese käitumises, kui tal on märganud, et mõningad asjad on tema jaoks näiteks ended siis alguses võib sellest tõesti abi olla, see annab natuke julgust, kui inimene ise näiteks jumalat ei tunnista. Võib-olla aitab elada, aga samas hiljem saavad ju tavalised asjad komistuskiviks. Inimene jätab näiteks mingile tähtsale kohtumisele minemata lihtsalt sellepärast, et muskaat must kass läks üle tee ja ta jääb oma võimalikust töökohast, ilma, et mis, mille ülekaaluks ja neid ise küsimustele. Vot minule tundub, et vahest on õudselt raske vahet teha, et noh, ma tooksin sellise näite, et, On tulnud ette olukordi, kus ma olen arvanud, et ma ise ei suuda neid lahendada ja olen asja lahendamise usaldanud jumala käega. Tean ja olen arvanud, et jooda mulle ikka kuidagipidi, siis need märku annab, kuidas oleks õige talitada. Aga siin võib ju ka mõista niimoodi, et ma seda jumala märguannet mõistan, võib-olla hoopistükkis valesti. Nagu sa ütlesid siinse musta kassi üle tee minemine, et noh, kui, kui see must kass on mulle märguanne ja teisipidi, kui vaatan jumalalt mingit märguannet, et noh, kuidas ma neid saan eristada või mis, mis. Vanas testamendis on selliseid juhtumeid õige mitu aga seal on olnud ka kokkuleppega tegemist, et inimene on saanud mingi ilmutuse, temaga juhtub selline asi. Ja siis on võimalus küsinud. Et ma saaksin sellise ja sellise märku anda. Jaa, taolisel puhul on. Nagu juba mingit kindlust ka see puhul noh, teine asi, mille järgi saab eristada asju on ju see, et kas nad toimivad ja ei tohi. Ja noh, üks vanimaid olla nii-öelda sõnumi saamise viise on olnud väga paljust halvast juures. Ja väga paljudes religioonides on nii-öelda liisuheitmine, seda kasutati vana testamendi päevil, sellega tegeles ülempreester, kes lahendas vaieldavad küsimused liisuheitmisega. Kasutati uue testamendi ajal, kui valiti juude asemele apostlit oli kaks kandidaati ja liisuheitmisega määrati see asi ära. Nii et selliseid asju on samamoodi on kasutatud ütleme, Hiina aladel siiamaani kasutatakse ennustamist raudrohukoertega Inshing kus on väga konkreetsed ja täpsed reeglid. Nii et, et see on nagu üks võimalus saada aga märguannet, aga iseenesest muidugi igapäevaelus. Kas me oleme nii tugevad kristlased? Kui me ikkagi vajame seda, et me käime arsti juures ja me ei ütle halvatele tõuse püsti, kõnni siis vaevalt et suudame jumalale öelda, et anna nüüd mulle päringutega õige vastus. Ja see on ikka üsna raskendatud. Ma kujutan ka ette, aga kui sa nüüd rääkisid sellest liisuheitmise Eestis? Mul sellega seoses tekib säärane küsimus. Sa ütlesid, et liisk veetsid ikkagi selleks volitatud inimesed, et kui ma nüüd püüaksin näiteks mingite aastast ise saada liisuheitmisega siis ma tõenäoliselt iseennast nii piisavalt ei usaldaks, või kuidas sa arvad? Ja, ja noh, see ei ole ka eneseusalduse küsimus küsimuseks ka selles, et me ei oska sageli selliseid asju teha. Noh, inimesed ju jälgivad unenägusid ja püüavad seletada kommenti, neidki, seda tegelikult on osanud väga vähe. Sest me teame Joosepit ja teame Taanieli eriti palju teisi, nagu ei mainita. Et need on ikkagi volitatud isikud ja ja kas või näiteks kreekakatoliku kirikus ehk siis Vene õigeusu nagu meil kutsutakse, seal on ju ka kasutusel. Pendli viibutajad võivad tegutseda, ütleme, otsida veesooni ja nii edasi, aga nad teevad seda kiriku õnnistusel ja nende taga on preestri, kes kontrollivad, Nad ei eksiks. Ja ütleme, inimese jaoks, kes ei ole volitatud kehtib ikkagi see kolmandas Moosese raamatus öeldud sõna. Ärge pöörduge vaimude teadjate poole, ärge otsige, et ei saaks nende läbi roojaseks. See asi on nüüd siiski volituse küsimus. Piibli järgi on ju väga täpselt vahet tehtud, kes on prohvet ja kes on lihtsalt teadja või mana ja ärgu leiduvuse keskel kedagi, kes laseb poega tütart tulest läbi käia, ei ennustajat pilvest lauset märkida seletajatega nõida ega manajatega vaimude ja tarkade küsitlejad ega surnutelt nõuotsijad. Ja samas olid ju ometi rannas prohvetid. Nii et ilmselt on ikkagi meelevalla küsimusega tegemist. Ehk kuulaksime nüüd siia vahele veel veidi muusikat ja siis läheme oma teemaga taas edasi. Klassikaraadio kuulajad, jätkame oma saadet tega ja stuudiokülaliseks, on meil täna Torma koguduse diakon, talv, vala soo ja kõneaineks usk ning ebausk. Enim sa, Ralf, tõid siin tsitaate piiblist, mis käivad ebauskumuste kohta. Aga kui nüüd tagasi tulla natukene argipäevasemad uskumuste juurde nagu lennist juba küsisin su käest, et kust sinu arvates üldse need uskumused pärit on. Aga siiski ma tahaksin veel tibakene täpsustada, et kas nad sinu meelest on seotud ka kuidagi rahvapärimusega. Ilmselt küll ja väga palju selliseid ebausu niinimetatud ebausukombeid on ju tegelikult moonutatud vanad maagilised aktid kas siis teadmatusest või või ka sihilik. See ei ole ju ebaaus, kustutatakse. Siis jälle miinusmärgiga uskuda. Ja, ja selliseid kombeid, mis vahe on palga või manamise vahel ka erilist ei ole, manatakse lihtsalt kellelegi halba, valetatakse hea pärast. Et need on paljuski võetud nii-öelda religioonist ja ehk siis ka võib-olla tõesti suures osas ka inimeste võhiklikkust koondunud sellisteks käibeasjadeks, millel sageli ei ole ka tegelikku väge. Ja noh, mis seal salata, igal inimesel on mingi kontakt. Kuivõrd avaldub kellegi elus, kuivõrd ta ise seda mõistab. Ja kui, kui mõnedel hetkedel on tal nii-öelda selge hetk või tunnetuse hetk, siis ta meenutab kõike seda, mis sel hetkel tema ümber oli, milline oli olukord ja hiljem hakkab siis taolistest asjadest. Rahvapärimust nimetatakse Joosep, sest need inimesed uskusid siiralt ja ohverdamiseks maa vaimudele haldatuda. Seda ei tehtud nalja pärast, see oli tõsine asi ja veel ebausu kohta üks asi. Alati on ta kiusatud nõidu ja alati on räägitud ebaausust. Kui ütleme kristlased töötasid vastu Egiptuse kuuldustele. Isise kultus. Rooma riigis levinud. Siis ometi? Kreeka päritolu usundites ikka on tehtud vahet heal ja halval poolel sellel, mis on päris uski, mis on vale. Et selles mõttes on see küsimus üsna keeruline. Ja mitte ainult meie õhtumaade probleem. Kui sa nüüd siin tegid juttu natukene nõidade põletamisest, siis ma hakkasin mõtlema, tähendab, mulle meenusid lastele tehtud multifilmid ja igasugu muinaslood, kus on olemas nii head kui ka halvad nõiad. Et huvitav, kui neid nõidu põletati, et kas seda tehti ka mingisugusest kartusest, ma mõtlen, et sa tõid siin välja selle poole, et on nagu usk, mis on hea ja usk, mis on halb. Aga et võib-olla need lihtsalt kardeti. Et nad on natuke rohkem teadjamad ka tavainimesed loomulikult iga selline asi, mida ei mõisteta, tekitab võõristust ja ja noh, selle nii-öelda Inimesed, kes elavad Vanootul? Nendel on usk mehesse nimega John from ja konkreetne ajalooline isik, kes oli seal saarel tulnud ja nüüd terve suguharu usub seda, et ta tuleb uuesti ja toob neile külmkappe ja muud nänni. Ehkki tervel saarel vist ei ole minu teada elektrit. Et see on ainult üks võimalus sellise asja tekkimiseks, et puututakse kokku millegagi, mida ei mõisteta, mis on noh, ma kujutan ette pärismaalase jaoks, kes ei olnud iial metalli näinud ei olnud näinud riidest materjale, muid taolisi asju minu meelest kas või noh, tavaliselt käekella, ükskõik mida. Et noh, see tekitas aukartust lihtsalt ja, ja ilmselt ka hirmu, kui ta puutus kokku relvadega nii-öelda, et see oli piisav põhjus hakata looma uut usundit. Neid kutsutakse Cargo kulutusteks ja neid on mitmel pool maailmas leitud. Just. Teine võimalus hirmu tekkimiseks on ka see, et inimesed, kes tegelevad tõepoolest maagiaga, ma pean silmas siis tõesti need prohvetid ja preestrid, kellel on väge ja ka nii-öelda nõiad Kokkupuutumine teispoolsusega on alati hirmutav. Ja noh, kui loeme vanas testamendis sky, kuidas juudid kartsid jumalat ja, ja, ja heitsid silmile maha, kui nad puutusid temaga kokku ja kartsid, et nad surevad sellega. Ja samas nad said jumala käest kõik ja, ja, ja ohverdasid talle ja palvetasid tema poole siis see on näide sellest, et jah, teispoolsusega kokkupuutumine tekitab hirmu ja ükskõik, kes seda siis kannab, on ta siis preester või on see siis külanõid? Ja sul on tõepoolest ilmselt täiesti õigus sest teispoolsus on ju selline asi, mida ei saa nagu käega katsuda ja mida me oma ihusilmaga ei näe. Eks kõik säärane, mis on kõigest hoomatav ja kuidagipidi tunneta, et ehk siis teisisõnu teadmata, et see tekitab natukene sellist kõhedusttunnet, aga ma kujutan ette, et huvi ja intrigeerib ta ka ilmselt kindlasti. Aga sellest nüüd aru, et must kass on üks selline maagiline olevus. Aga miks? Nojah, ma siiski küsiksin su käest, mida sina arvad, miks näiteks öeldakse, et peegli purunemine toob seitse aastat õnnetut armastust, mis siin, mis on Peegil meiega üldse pistmist? No inimese jaoks kõige müstilisemaid asju on ju aeg ja peegel on omamoodi ju ajamõõtja inimese jaoks ta näitab aja möödumist. Ja teine asi, mis peegli puhul on ikka ja alati mõistetamatu. See, kuidas on võimalik, et asjad on pahupidi keeratud, parem käsi on vasak ja, ja nii edasi. Samuti noh, inimesel on ikka alati küsimuseks, et noh, et sealsamas on teine nina ja noh, kui me vaatame, kui kasvõi koduloom satub peegli ette, kuidas ta käituma, hakkab käpaga katsuma uudistama kuni tüdinenud erinevalt inimese lapsest, kes ei tüdine. Ja, ja noh, on seletatud ka ühte teist asja, mis on levinud eriti vanades maagiliste praktikates. Ma pean silmas Mehhiko tolteekida kultuuri ja ka Hiinas Egiptuses väga vanades usundites. Läikivaid pindu peegeldavat pindu kasutati väravatena teispoolsusesse minekuks. Tähendab, kas oli tegemist lihtsalt noh, hüpnoosi seisundisse sattumisega peeglis ainiti kahtimisega või oli see või on need maagilised väravad, seda me ei tea, seda laialt kasutatud. Ja ka kardetud selle tõttu et kui on värav siit sinnapoole, siis võib-olla saad ära ka seal siiapoole, et keegi tuleb läbi peegli. Siiamaani. Peegel on inimesed alati võlunud ja kui me vaatame kas või Lasteraamatutest Alice peeglitaguses maailmas. Need on probleemid ja Inimese jaoks on see ikkagi üsna mõistetamatu asi. Loomulikult, kui selline asi puruneb, siis kardetakse ikka õnnetust. Umbes nii nagu piim on peetud alati ju kõige hea ja külluse sümboliks. Ja kui maha loksub, siis kardetakse ja sellest ka väga suurt õnnetust tulevad. Et peegel kui selline väge omav asi, et kui see puruneb lihtsalt juba sellepärast on hirm, et mis nüüd saab. Ja ma hakkasin praegu arutama ka seda, et peeglisse vaadates võib-olla saab inimene ka paremini ehk iseenda sisse vaadata, sest kui sa ikka iseendale pidevalt otsa põrnitseb, ehk sealt siis midagi ka selgineb. Nojah, neid igasuguseid ebausu endeid on ju veel teisigi. Aga üks minu meelest, Tõnu säärane, eks tänapäevasemaid asju on ikkagi needsamad horoskoobid või kuidas sulle tundub? Tänapäevane selles mõttes, et ta on niivõrd moondunud ja nii laialt levinud Noh vaevalt, et nüüd see osa inimkonnast nii suur on, kes näiteks täiesti tõsiselt võtab ilmselt need Ja on noh, tõesti leidnud, et sealt on üht-teist välja lugeda. Või need, kellel on tõesti koostatud väga hea horoskoobi, kes on tõesti leidnud, et jah, et see vastab tõele reeglina suhtutakse asjas ikkagi, kui noh, ütleme seltskondlikku mängu see on jälle siuke omamoodi, et et kas ma näen paarisarvulist auto numbrit või mitte omamoodi samamoodi mäng, et noh, et tänases lehes oli öeldud, et mul läheb selles asjas hästi. Vaevalt, et keegi seda nüüd väga tõsiselt võtab. Aga samas on tegemist väga-väga vanaisaga ja jälle väga. Erinevates kultuuripiirkondades levinud. See, mis on praegu õhtumaadel kasutusel, need meetodid, asjad noh, need on ütleme, vaieldava väärtusega, aga kunagi ilmselt midagi siiski teati rohkem sellest asjast ja ja kui katoliku kirik suhtub asjasse mitte kui ebausku nii-öelda tühilasse äsja, vaid tõsiselt keelab sellega tegelemise ja põhjendab seda siiski kurjuse jõududega mitte inimliku rumalusega, siis järelikult on põhjust. Rooma kirik on lõppude lõpuks vana ja seal on taolisi asju uuritud ju ligi 2000 aastat. Jah, no eks neid horoskoope muidugi koostatakse väga erineval tasandil ja kui võtta nüüd, et meil iga päev lehtedes ilmuvad horoskoobid, siis see on tõesti päris halenaljakas, aga ei saa jätta mitte vaata tunnistamata. Kui sa ikka lehe tagumise külje lahti loed, siis libistad silmad ikkagi ka sealt horoskoobid üle ja päris mõnus tunne on, kui alustad päeva sellise sõnumiga, et sul täna ikka hästi läheb. Jah, loomulikult kui ja reeglina ju ajalehesabad horoskoobid koostatakse positiivses toonis, alati hoiatatakse aga kunagi öelda, et jah, sul läheb täna kehvasti. Eks tal ole jah, psühholoogiline mõju kindlasti. Aga kui nüüd rääkida natukene tähtkujudest, mis ju ka haakub otseselt Oro skoopidega, et kuidas sina suhtled? Et selles, et noh, kui keegi teeb inimesega tutvust just nimelt sellelt pinnalt, et kõigepealt küsib, et kuule, kuna sa sündinud oled Ma olen näinud inimesi, kes vaatavad kaasvõistlejale näkku ja ütlevad täpselt ära tema sünniaasta, ütleme, mis loom aasta ja, ja ka tema tähtkuju. Olen ise selle asja tunnistaja olnud ja mitmeid kordi Ma arvan, et see on siiski pikaajalise pikaajalist Vaatluste tulemus läbi aastasadade, võib-olla isegi aastatuhandet. Et et on inimesi jälgitud ja pandud tähele tõsiasja, tõesti, ütleme sügisel puhul sündinud inimesed näevad võib-olla välimuselt teistmoodi välja või teatud aastatel. Lõppude lõpuks on ju looduses olemas biorütmid, kõik muud asjad. Ja, ja ilmselt on siis ka mingi seos inimese sünni ajal ütlena. Aga nüüd, et seda kanda üle näiteks kusagilt Indiast Eestisse, Hiinast seal juba vaieldud. Sellist asja saab arvestada ikkagi lokaalse piirkonna. Ja sai teha siis, kui veel ei olnud selliseid totaalseid rahvasterännakuid ja asju nagu tänapäeval. Siis oli see võib-olla isegi võimalik. Teatud aastatel sündisid pisut teist iseloomuomadustega inimesed või, või musega näiteks. Ja tuleb tõdeda, et mõnes osas ja need asjad peavad paika. Või seal salatis onni. Asetades mulle enesele tundub ka samamoodi ja niimoodi siin vaikselt ootasin, et kas sa isegi ütled sellesama asja välja. Aga kui me nüüd siin oleme, kinod, usust ja ebaausust ja sina oled luteri kiriku vaimulik. Ja kui need kord tagasi tulenendesamade horoskoopide ja tähtkujude juurde, siis ma olen küll paljusid luteri kiriku vaimulikke kuulnud, ütlevad et ega need horoskoobid ikka üks õige asi nüüd küll ei ole ja, ja parem ma neid üldse ei loe ja soovitan sul ka mitte sellise asjaga tegeleda, et see on ikka pigemini rohkem nagu sealt saatana poole pealt. Aga mulle tundub, et, et sinul küll selliseid klappe ees ei ole, et sa suhtled asja nii-öelda täiesti loominguliselt. No mina mul seal luua on. Lihtsalt kui me ei tea millestki, siis ei maksa seda kohe kõrvale jätta, aga, ja kui on, ütleme pikaajalise praktika käigus soovitab siiski kirik hoiduda sellest siis on seal põhjendus. Põhjendus on see, et inimene võib sattuda millegi mõju alla, mis tal ei ole kasulik. No kasvõi puhtalt psüühilises mõttes. Kes hakkab liiga tõsiselt taolise asja võtma, see võib oma elu lihtsalt ära rikkuda. Ja noh, samas loominguliselt jah, suhtun küll, sest et need asja uuritud kui sees on sellega tegelenud, on ka paavsti, kes on koostanud horoskoope. Ja lõppude lõpuks kavalistika on siiski eksisteeriv nähtus. Ma pigem hoidun selliste asjade mõju alla sattumast, küll aga jälginud ja uurinud neid, seal on umbes nii, nagu elektriga. Nojah, kui need asjad siin maamuna peal olemas on, siis silmi kinni pigistada, neid täiesti eirata oleks ka minu meelest mõttetu. Aga jah, nagu sa juba ütlesid, et asi muutub juba kinnisideeks ja sa sealt enam välja ei saa, siis on see kõik juba kurjast. Aga head raadiokuulajad, et pakuksin teile nüüd vahelduse mõttes jälle natukene muusikat kuulata. Eesti luterlik tund. Klassikaraadio kuulajad jätkame oma luterliku tunni saadet ja minu kõrval siin stuudios istub Jaak kannelfalaza ning meie tänase saate teemaks on usk ja ebausk. Nagu siin juba eelnevalt räägitud sai, on vahest kaunikesti raske tehagi vahet sellel usul ja nii-öelda ebausul. Aga ma tahaksin ikkagi veel tagasi tulla selle teema juurde, mida ennistki natukene sai käsitletud, et kui inimesed leiavad, et neil millegi uskumisest abi on. Ja kui nad sealjuures ei tee kellelegi teisele selle uskumisega mingit kurja ega halba. Kas Ralph sinu meelest ebausku uskumisega, kui niimoodi tohib öelda, teeb inimene näiteks iseendale kahju kuidagi teisele ei tee? Enese psühholoogilises mõttes võib ta muutuda sõltuvaks sellest ja, ja kuna tegemist on siiski selliste väikeste, et asjadega, siis meie suures elus nad võivad saada komistuseks. Aga kui rääkida vaimulikust mõttest, inimese hinge seisukohast, sest kindlasti selles mõttes ütles, et kui inimene pühendab enda aja ja, ja, ja oma energia ebausu peale siis ei jää tal ju jumala kohta. Ja lõppkokkuvõttes, et endale sellega ka. Iseasi kas siin maises elus, kelle aga vot see oli aga tema jaoks igavese eluks. Me rääkisime siin horoskoopide eest tähtkujudest aga üks asi, mille kohta ma tahaksin su käest veel küsida, Ta on näiteks kaartide pealt ennustamine ja üleüldse igasugused ennustamised, sest noh, ma ikkagi kujutan endale ette, et ega nuia juurde nii-öelda ei lähe inimene ka ju lihtsalt heast tahtest, et noh, ma võin ju seal ka ära käia, et ju tal ikka selleks mingisugune vajadus on. Et kuidas sina seda asja näed, kas inimesel on tarvidus oma tulevik, kui ette teada noh, kasvõi natukenegi. Vanas testamendis on öelnud, et jumal on loonud nii hea või halva päeva et inimene ei teaks, mis ta lehes seisab. Tarvidust ette teada kindlasti on ja sellega on kohati ikka tegelenud. Aga nad on tegelenud sellega nii-öelda laias laastus hoiatamaks hoiatavas mõttes. Pisiasjades ette teada. Ma ei tea, kas oleks vajalik, see ilmselt segab elamist. Üks asi on ju kindlasti ette, tead, absoluutselt. Ilma kahtlaselt olid seal ja me kõik sureme koht. Ja minu meelest sellest teadmisest piisab inimesele täiesti ette nad oma elu mõistlikult mitte raisata aega kareduse peale lihastamisel ja laiskuse peale. Kujutan siinjuures sellist külge ka ennustamise puhul ette, et me ütleme, et kui mul on nüüd ette ära ennustatud, et aasta pärast hakkab sul jube hästi minema et siis võib-olla jääbki nagu selle ennustuse peale lootma ja istuvad ise käed rüpes ja ja noh, nagu need tahteavaldused inimese enese poolt on ikka suhteliselt nõrk kukesed, et noh, teisipidi see nagu pärsib ju seda elamise hindu. Ta või sõltub inimesest? Selles mõttes, et Kristo teadis ka, et mis temast saab. Ja, ja see ei seganud teda minema minemast, seda teed, mida ta pidi minema. Ma teadsin jätta seda ka prohvetid oma elukohta, ega nad ei jätnud oma tööd sellepärast tegemata sõltub isiksuse tugevusest. Ja võib-olla ongi nii, et, Seda kõike ja tugevale pole vaja, sest ta niiviisi, et selles mõttes tänapäeval ennustamine võib-olla pole see kõige õigem. No kui inimene läheb nõia juurde nii-öelda nõia juurde ütleme millegi seksmaisem asjaga, näiteks mingeid kadunute asja siis tuline abi saamise viis, mis seal siis vahet, kas ta, kes aitab, kas politseinik või teadjamees on, kui ta saab teada mehe käest, näiteks tervise labi, no mis seal siis vahet, kelle peale ta selle raha kulunud varsti peale teadjamehe peale. Aga siiski vahe on? Sügavamas mõttes jälle ma mõtlen siis igaviku seisukohast, et võib sattuda võõraste mõjude meele vaata et siin tuleb vahet teha, kas me elame lihtsalt ainult selle elu jaoks või igavikuni. Et jah, pigem mitte ennustamine, vaid igapäevavajaduste rahuldamine. Tegelikult peaks selle lünga täitmine, kirik ja preestrid peaksid olema juba arstid. Nii nagu oli see kiriku algaastatel. Ja. Prohvetid kirikus, kes on olnud ja vanadest aegadel nadolid, rahva juhid, nemad teadsid näiteks tulevikku teatud piirides ja juhtide vastavalt sellele noh, räägime killast vahest muuseumist või et selles mõttes peaks kirik seda rolli täitma, mitte jätma seda sageli isehakanud selle või Vaidelt haigetele inimestele ütleme, see, mis, mis kuulub kirikule, on praegu ära jagatud väga erinevate inimeste vahel, kellest tõesti paljud on psüühilised, haiged paljud on lihtsalt edevad, mõned rahaahned, aga mõned on ka tõesti võimetega inimesed. Et. Võib-olla kõige lihtsam oleks siiski pöörduda kõigepealt jumala poolt ja mitte temaga lobiseda, vaid kuulata, mida temal on ainult. Jah, sul on täitsa õigus, ma arvan küll, et siin varitsevad nii mitmedki ohud, jääks nende nii-öelda nõidade seas, ole ka, väga palju hallatan. Aga sa ennem täitsin ka paralleeli arstidega ja mul tuli ausalt öeldes täpselt samasugune seos pähe. Ja tahtsingi su käest küsida, et kuidas sina arvad, mismoodi meditsiinipraktikas peaks olema, ma nüüd ei tea, no ilmselt on ka arstid ju inimesed ja nende seas on väga palju erinevaid suundumusi, et no ütleme, kui inimene on parandamatult haige. Parandamatult jah, muidugi selles siinses maises mõistes, sest keegi meist ei tea, ime võib alati sündida. Et kas arst peaks oma patsiendile ütlema, et tal ei ole enam suurt. Sellest. Sõltub olukorrast sõltub inimesest. Meie keskkond praegu siin Eestis ütlema ja üldse Euroopas on muutunud väga pehmeks säästvaks. Ja sellel võib olla ka halbu tagajärgi. Kirikus ei räägita enam kurjusest isikustatud kurjusest, vaid räägitakse lihtsalt halbadest tegudest ühiskonna väärnähtustest. Samamoodi liiga ülehoolitsev jaoks on muutunud ka meditsiini selles mõttes et inimeselt võetakse võimalus ise hakkama saada ka iseendaga isiklikus, isikuse, isiksuse mõttes. Katoliiklaste jaoks on täiesti enesestmõistetav, et kui arst leiab, et haige on parandamatu, siis ta teatab talle sellisel põhjusel, et inimene saaks pihtida. Enne surma saaks viimse võidmise biilse armulaua, et ta läheks rahuliku südamega. Luterlane, kes ei käi ei tervena ja haigena eriti pihil ei, peaaegu üldse mitte. Kes armulaual käinud kaks korda aastas ja viimse võidmise sakramente ei tunnista. Tema jaoks võib-olla on tõesti täiti surema. Sest mine sa tea, mis ta siis tegema hakkab. Lihtsalt usku leige ja tugevale inimesele on teadmine kasuks, nurgale võib ta olla hukatuseks. Nojah, meie saate lõpp kujunes need küll kaunikesti selline Mosendavatesse toonidesse kalduv, aga noh, pole hullu, ma arvan. Igast, mis selle jutuga, kui võtmiseks meil need enam, kel kahjuks aega ei ole, aga ma arvan, etteantud teemal sai täna päris pikalt vesteldud ja polegi nagu suurt enam midagi kokku võtta. Igal juhul ma tänan sind, Ralf, seda mõistet said täna saatesse tulla. Tänan ka kõiki teid, kes te meie saadet kuulasite. Niisiis stuudios olid täna Torma koguduse diakon Ralf Alasoo ja saatejuht Marika, kus nad, minu koht on teiega taas aga juba nädala pärast ja siis luterliku tunni otsesaates. Ja järgmisel püha päeval on stuudiokülaliseks Põlva koguduse õpetaja Üllar Kask ning püüame selles saates kõnelda kõigest, mis seondub vaimuliku ametiga. Ja muidugi siis niipalju kui selle tunni sisse mahub. Ja järgmisel pühapäeval on ka teil head klassikaraadio kuulajad, võimalus tolt meie saates osaleda ning helistada otse-eetrisse. Seni aga on kasutada luterlikku tunnid, Tallinna telefon kuus, kolm üks neli kolm 11. Kõik teie ettepanekud ja soovitused on alati teretulnud, samuti ka kirja teel. Ja luterlikud. Austrias on tollinn kiriku plats kolm. Nii et hea klassikaraadio kuulajad, helistage ja kirjutage meile ninaga, jätan teiega selleks korraks hüvasti. Kõike head kuulmiseni. Eesti luterlik tund.