Eesti luterlik tund. Te kuulate luterliku tunni saadet, stuudios on Signe Aus. Nagu ikka kuu esimesel neljapäeval jätkab luterlik tund saatesarja Meie isa palvest. Täna on meil siis kolmas saade ja sellekordse saate teemaks on sinu riik, tulgu. Tänases saates räägime siis sellest, mis on jumala riik. Millisena me inimestena seda ette kujutame ja millal võiks tulla jumalariik. Kõigile neile küsimustele ja ka paljudele teistele aitab meil täna vastused leida saate line Tallinna püha vaimu koguduse õpetaja, praost Gustav Piir. Ja ka teil, kallid kuulajad, nagu juba tavaks saanud, on võimalus meie külalisele küsimusi esitada. Meie stuudio telefoninumber on kuus, neli, üks null kuus üks, kolm kuus neli üks null kuus üks kolm. Ja et ei juhtuks nii, et viimasel minutil mõni küsimus ajanappuse tõttu vastamata jääks, siis soovitan kõigile juba kohe praegult helistama hakata. Head kuulamist. Jumala riik, kus valitseb õigus, headus ja ilu kus keegi ei sure nälga ega jää auto alla enam poliitvange ega jalahoope, koerale ega kriiskavaid reklaamitulesid. Kõikjale elavad olevused on õnnelikud. Aga see riik on nõudlik riik ta ei austa keskpäraseid taihinda laiskvorste ega ükskõikse võimuahnel ei õnnestu seal karjääri teha. Ärimeestel pole sealt saaki loota. Kas ongi palju inimesi, kes sellist riiki ohustavad? Aga sõnadel võib olla maagiline jõud. Lähevad ka need loiult soorid märki, mida me sageli missal automaatselt kaasa loeme. Ja äkki see riik tuleb ka nende jaoks, kes teda nii väga igatseski. Keegi siiski peab tahtma. Kõigest jõust ja kõigest hingest. Sest kes teab, muidu jääd tõotatud jumala riik äkki tulemata. Mis siis küll saab? Ei, tõesti, ajaloohädade vastu ei ole muud rohtu. Sinu riik tulgu. Mida teie jaoks tähendab jumalariik? Riik on selline riik, mis on jumala tehtud, kus ta on teinud kõik nii nagu peaks olema ideaalvormis. Ja see on hästi tore riik kindlasti. Kui ma tahaksin saada. Minu jaoks tähendab ta kahte asja, üks nagu laiemas tähenduses, et ühiskonnas tuleb jumalariik, et maailm läheb paremuse poole. Ja teine oleks nagu, et inimesse endasse tuleb jumalik ette, nagu süda võtab jumala vastu või kuidagi nii. Jumalariik on koht, kuhu pääsevad inimesed, kes annavad Antslasse saavutanud. Siis kui nad on näiteks surnud jumalannad vastu võtnud. Käedan oma patud kõik varastanud. Minu arust on jumala riiki väga raske defineerida. Ma arvan, et ta saab iseloomustada minu Okson jumala riik nagu see võrdsus, vendlus ja vabadus. Et need nagu põhilised, mis peavad olema. Muidugi jumala riik, tähendab vabadust. Rahu õnne iga inimese jaoks on jumala riik midagi erinevat, kuid minu jaoks on see midagi sellist, kus ma tunnen jumala lähedust ja ma arvan, et jumala riik tuleb peale surma, kui kui inimene on õndsaks saanud. Minu jaoks on jumala kuidagi minu ja jumala vahelist. See on ainult meievaheline, mitte kellessegi teisse ei puutu. Minu arvates tähendab minu jaoks jumala riiki kõik see, mida ta on loonud. Kõik see, kes sinna kuuluvad nii eluta kui elusolendid. Jumala riik tähendab ühiskonda, kus inimesed käituvad kristlike tõekspidamiste järgi. Ja. Ma arvan, et see ei olegi päris, see, ta on kunagi tulevikus või, või see, mis saab inimestest peale suruma, vaid see on pigem selline käitumine, mida kristlased näitavad siin maailmas praegu selles mõttes, et selline oma ühiskond teise ühiskonna sees. Jumala riik, see sõna või mõiste minu jaoks hõlmab nii Siim kuulsust kui ka sealpoolsust. See on midagi sellist, mis on nagu meile veel kättesaamatu ja samas ka osa meie sellest reaalsest maailmast. Jumala riik. See peaks olema see meie keskele elama meis enestes elama. Vahel me näeme nagu neid välgatusi sellest ja tunnetame selgelt selle olemasolu iseenda elus. Sageli me unustame nagu ära tegelikult jumala riik peaks olema Jeesuses Kristuses siia maa peale tulnud. Minule tundub, et see on ka meie igapäevane elu lihtsalt see, see rikese maailm, see kus ma iga päev elan. Et kõik on ju jumala loodud ja ka see maailm ja see, see ongi nagu jumalariik. Mina arvan nii, et, et inimene on nii rumal, lihtsalt, et inimene võib endale igasuguseid asju ette kujutada, milline võiks olla jumalariik ja tavaliselt me kõik kujutamegi ikka ühtepidi ja teistpidi ja kolmandat pidi, aga aga tegelikkuses me ainult spekuleerime ja me ei tea seda, aga loomulikult igaüks tahab rahu ja armastust ja muredest, vabanemist ja tervist ja jõudu ja tarkust ja rõõmu ja õnne ja õnnelikkust. Tavalised Ta võib-olla need mõisted minul nagu seostuvad oma isikuga mida mina ihaldaksin, et oleks jumala riik, aga tegelikult ma arvan, et see on täiesti nii väike ja pisikene soov. Et tegelikult see on kogu see mõiste mõisted on alati piiratud ja meie inimese ettekujutus on niivõrd piiratud, et jumalariigist minusugune hakkaks rääkima või mõtlema või, või mingisuguseid pilte endale looma, see lihtsalt ei vaevunud tegema. Pühavaimu koguduse õpetaja Gustav Piir, mida meie jaoks tänapäeval tähendab jumalariik? Kui tavaline inimene mõtleb jumalariigi peale tavaliselt mõtleb neli asja, mis on kaugel temast mõned mõtlevad siis taevaste peale või siis taevastest juba edasi. Et see on jumala riik seal, kus jumal asub, kus ta elab iga päev kaugelda valimisel. Teised ka näevad ka jumalariiki siin meie ümber looduses kõik jumala loodu osa jumalariigist. Võib võtta kõik taimed, loomad, kalad, linnud. Et selle looduses inimene näeb ka jumalat kui loojat ja siis ühtlasi tema riiki. Kas inimene on iseenese tarkusest püüdnud mõelda, mis asi on jumala riik või on näiteks piiblis ka selle kohta mingeid vihjeid? Inimene jumala riigist juttu on võtnud ka oma maailmapildist ja väga erinev olnud läbi aegade. Katsun seda kirjeldada, aga ei ole täitsa seda alati suutnud. Lõpliku, kellel on, meil ei ole enam niisuguse kolmekordset maailma, kus kelder on esimene korrus ja pööning tavalised. Kolme otsas maailmapildis oligi jumala elas pööningul kõrge, üleval kõrgustes ja selle tõttu antiikmaailm ka leidised, mäed on selline Paikus jumalaid asuda, kuna mägi hästi kõrged pilved ümber. Selline müstiline paik. Kui mindi jumalad otsima mingi nõu küsimuse juures või mingid mingid abi saada, mindi kõrgele üles mäkke. Et selles mõttes on vahest kaalud pühak cute asupaik mägedes erakud mägedes. Kui jumala mindi ohtuma, siis mindi üles mägedele. Ja ka see on meil piltlikult, kui mõelda kirikutornidele tornid ka lõngad ulatuvad taeva poole nii-öelda jumalale lähemale. Muidugi teisest vaatevinklist on ka jumalariik meie keskel meie igapäevases elus. Ja kui vaadata luuka evangeeliumi, seal on seda ka toonitatud, et Jeesuse tulekuga maailma tuli jumalariik või jumala valitsus inimeste keskele. Mida mõtleb Jeesus ise, jumalariigi Alda võrdleb teda päris mitmete asjadega. Jeson mõtleb nüüd, kui me vaatame evangeeliumit. Kui käsitleda Luuka evangeeliumi järgi, siis Jeesus mõtleb, jumal jumal, inimeste keskel seal, kus jumal on tegev, on gaasis jumala kohal. Ja need võõrduvad on võetud põllumajandusest inimesed aru saaksid, muidugi meil on nüüd need võõrduvad jäänud võõraks, näiteks on võetud sinepiivake ühest väiksest asjast kasvab väga suur põõsas, kus linnud leiavad omale varjupaikade sõnaga väiksest asjast ümarik alguse saada ja kasvab väga suureks, kus kõik inimesed leiavad omale ka. Koha räägitakse veel kolmandast võimalusest, jumalariigi puhul me nüüd siin käsitlesime seda, et ta on kuskil kaugel või ta on maailmas, aga siis öeldakse, et jumala riik minu sees. Siin on jah mõeldud see, et iga inimese juures on jumal tegev ja siis jumalariik selles mõttes, et jumalik minu sees on, et jumal ka tegutseb minu kaudu inimese kaudu igapäevase elu keskel ja ka inimene tunnetab jumalat oma igavas elu. Egas jumal kaitseb, hoiab, julgustab, kasvab. Me juba rääkisime, et uues testamendis Jeesuse tulekuga Öeldakse, et jumala riik on, on tulnud ometi Jeesus ise ütleb, et me paluksime, tulgu sinu riik, kas siis jumala riik on lähedal, kas aeg on juba täis saanud või tuleb meil veel paluda seda täitumist ja oodata jumalariigi saabumist? Selles mõttes on, kui siin rääkida ima riigis, siis on Jeesuse Kristuse taastulemisest juttu ja selle maailma lõpust ja siin Jeesus ise ütleb, et see ei ole meie teada, ainult jumal teab, mis hetkel see kõik toimub, et siin on, võiks öelda selle maailmale, kui meie tunneme lõpp ja jumala valitsuse algus, siis eszkatoloogiline või tulevase ajastu elu kus aega ei mõõdeta, nii nagu meie mõõdame, kus elu ei ole enam korrad, nii nagu meie seda tunneme. Ja Jeesuse käest tihti küsiti, et millal see tund tuleb, Sa ei usu, siis ütles jah, et see tund tuleb, aga millal täpselt seal ainult jumalal teada ja siin siis ta oma jüngritele andis julgustust, valvake olge valmis, et see tund või hetk võib tulla. Ei tea, millal, inimene ei oska seda oodata. Aga siis see jumala riik, mida me ootame, kas see on selline reaalne maailm, riik, milles elavad inimesed? Ühtepidi mõned näevad seda reaalse maailma, kus valitseb jumala õigus, õiglus selles mõttes inimesed panevad teineteist tähele, see on ühtepidi nähtud jumala õigus, inimesed täidavad jumala tahtmist, siin siis on kaase jumalariik, mis ootab ees see tulevane elu, kus ei ole enam sellise maaema taolist ihu ei ole enam vaimne ihu on kus ei ole ka valu vaeva ja kus kõik on ka üheskoos, jumala ees. Paulus võtab pildi. Et me praegust näeme seda kui kujutist peeglis, midagi, mis on peegeldatud, tunduv, aga kui sa hetk saabub, siis me näeme selgelt. Näeme. Jumalalt näost näkku, kas siis meie nagu oma praeguses elus saame oma elu kaudu juba natukene nagu tunnetada seda tulevast taevariiki, kui me räägime jumala riigist, meis enestes. Meie küll tunnetame jumalik mitmel viisil, ühtegi peab meeles pidama, et kui me räägime endast kui inimkonnast. Me oleme loodud jumala näo järgi, et midagi on juba ühel algusest peale olemas, et me oleme jumala näo järgi loodud. Selles mõttes peegeldame juba jumala riiki ja võiks öelda, et teatud mõttes saame ka seda tunnetada. Jumala armu, halastust võib ka praegust koheda ja selles mõttes jumala riik meile lähedal. Kuigi samal ajal ka kaugele laseme kõiki asju ei suuda seletada. Et miks näiteks on ka kurjust maailmas, kuidas täpselt. Jumal lõi maailma, mis olid jumala kavatsused, kuna me kohal ei olnud tol ajal kui jumal maailma lõi, seal kahte pidite ühtepidi, jah, me tunnetame jumala lähedalolekut ja oskab seda kirjeldada teistpidi jälle ei oska. Selles mõttes on kahju oma riigi võime, me tunnetame, et jumal on lähedal, aga teistpidi me ootame ka veel seda aega, kus jumal teeb kõik uueks ja kus ei ole seda valu, vaeva, viletsust, mida me praegu peame läbi elama. Kui me räägime sellest, et juba 2000 aastat tagasi inimesed väga aktiivselt ootasid jumalariigi tulekut ja miks siis praegult veel ei ole jumala riiki ja kas see on kaugemale läinud või need on väga tavalised küsimused, mis tekivad inimestel sellega seoses. Sellega seoses on ka juba piiblis vastused, et me ei tea seda hetke, millal jumalik tuleb ja selle tõttu on ka Jeesus oma jüngreid, olge valvsad, sest ei tea, millal me ei tea seda hetke. Meil on ka Jeesusel tähendamissõnad siin tarkadest ja rumalatest leidsid, sest need, kes valmistasid ette need, kes ei valmistanud ostsin omale õlilampides ja need, kes joostud, kes olid valusad, kes ei olnud valusad kristlased kutsutakse üles ka valvel olema, samal ajal mitte muretsema selle hetke pärast, et jumal küll, see annab teada parajal hetkel, et nüüd on see hetk käes. Lihtsalt oleme valmis selleks aga rahulikult oma igapäevase eluga samas edasi. Et me ei pea nüüd tormijooksu jooksma, et valmistada ette. Ja teisest küljest on ka, et on aegu, kus tõesti igatsevad jumala riiki, sest elu on raskeks läinud või mõned ütlevad, et täitsa põrgu maa peal, et oleks aeg ära lõpetada. Selles mõttes on ka inimigatsus täitsa jumala õiguse järgi. Ja siin võiks öelda, kus on ka siis üleskutse, et siin näidata jumala õigust ja õiglust inimkonna keskel mitte oodata, kuni kõik lõpule viiakse, uus ajastu tuleb sellega ära vabandada. Jah, ma ei tee mitte midagi, ootan uut ajastut, vaid siin on ka kutseinimestel jumala õigust ja õigust esile tuua. Kuidas peaks mõistma seda sõna lähedal, mida Jeesus nimetab, et kas see on mingi teistsugune ajamääratlus ja kuidas jumalariik siis nagu lähemale tuleb, et kas ta ei tule mitte ühekorraga? Kui Jeesus rääkis, et jumal liiga lähedal, tema mõtles, et tema ongi jumalariigiga tihedalt seotud, temas näeb inimene jumala riiki, sel momendil tõesti oli jumalik pähe inimese kõrval, kohe saadakse seda mõistet, kui ta räägib jumala riik on lähedal. Ühtepidi on, et tema kohalolek esineb jumalariigi kohalolekut. Ja teistpidi on see ega aja mõist täitsa jumala lähedal ajaliselt, aga teisest küljest hoiatas, et jumala aja mõõt ei ole mitte sama kui meie oma. Räägitakse, et kui jumal, üks päev nagu 1000 aastat ja 1000 aastat, kui üks päev. Enne kui jätkame, tuletame teile meelde head raadiokuulajad, et teil kõigil on võimalus praost Gustav piirile ka tänase saate teema kohta küsimusi esitada. Ja meie telefon stuudios on kuus 41 null kuus 13 kuus 41, null kuus 13. Siinkohal head raadiokuulajad, peame teie ees vabandama, kuna on selgunud tõsiasi, et telefoninumber, mida saate algusest peale, oleme teile öelnud. Ei tööta. Ütleme teile, aga uue telefoninumbri, millele ikkagi ootame teie küsimusi praost Gustav piirile ja see number on kuus, 410 156 410 150. Vabandame veelkord. Meie isa palves me palume sinu riik tulgu mida aitab siin meie palve, kui see on jumala enda otsustada, millal jumala riik tuleb. Siin on selles palves ka sees, jumala riik tulgu meie kaudu, meie tegevus peegeldaks jumala õigust, õiglust, halastust, selles mõttes on see seal palves jumala riik, tulgu ka meie igapäevase elu ja toimetuste sisse. Jumal tegutseks meie keskel. Ja ühtepidi võib ka öelda, et see palve on, mis käsitleb nüüdset päeva. Teistpidi on see ka palve, käsitled seda, ta mõtleb juba kaugemale tuleviku peale, et jumal vii korga lõpule, mida sa teinud jalu naasta terve inimkonna ja. Loodu, kas jumalariik on avatud kõigile inimestele? Jumalariigi suhtes on see võiks öelda kutse kõigile inimestele olemas kutsionaalselt küsimuseks kasiinos võtab selle kutse vastu. Kui on piltlikult esitatud, et öeldakse jah, et uks on lahti. Aga kas astutakse sellest lahtisest uksest sisse või mitte, jääb siis inimesel otsustada. Jumala reid, juuksur küll kogu aeg lahti ja piiblist leiame ka sellise koha, et otsige esiti jumala riiki, kuidas ta jumalariiki siis otsida? Jumala otsimine on selline, et selle pühakirjalõigu juures taodelge jumala riiki on see mõiste selle taga, et Audentes õigust ja õiglust ja jumala tahet igapäevases elus. Kui me näeme ideaalina seda, et jumala riik on rikkus, jumal valitseb miks jumal laseb praegult inimestel ise siis kõike seda kurja korda saata, miks ta ei võta omavalitsust üle? See ongi küsimus, mis jääb vastamata, tegelikult sama küsis Iiob ja siis jumal hakkas küsima, et kas inimene suudab mõõta jumala mõtteid ja jumala teed sellele küsimusele, et miks nüüd jumal ei tule ja pane asjad lõpuks korda. Seda on küsinud yhed läbi aegade. Aga siin inimene jääb vastuse pooleli või täitsa andmata, sest me lihtsalt ei tea ja ei oska kirjeldada jumala mõtteid selle küsimuse juures. Viimasel ajal on väga palju nüüd seoses selle aastatuhande vahetumisega ja räägitud siis nüüd sellest maailma lõpust ja, ja tulevase riigi väga lähedalolekust. Teie näete ka mingeid märke, et asi võiks tõsi olla. Aga selle pühakirja hoiatusi, Jeesus hoiatab ka, et tulevad mitmed, kes räägivad jah, et nüüd on lõpp lähedal ja siin tuleb katsuda läbi selle sõnumi ja siis selle vaimu selle sõnumi taga või siin ka inimesed, kas siin niisama kõneldakse või on tõsidus taga? Ajastu näitab midagi sellest, et lõpp võib lähedal olla, siin ka inimesed oma kurjusega sõdivad ja tapavad teineteist. Siis võiks öelda jah, et nüüd oleks aeg, et jumal teeks lõpu kurjusele sõjad verevalamiseks, need on alati toonud esile sellise küsimuse, et kas nüüd on lõpp või ei ole. Aga ilmutusraamatus on ka ja Paulus kõnedes, kus loodus ja loodu ägab ja rabeleb ja võitleb ning oskan öelda, et millal võib see lõpp tulla. Mõned ütlevad jah, et on looduskatastroofid. Eriti nüüd selle sajandi lõpul viitavad sellele äkki jumala riik on lähedal. Aga katastroofe ja õnnetusi on olnud ka varem. Ta lõpp ei ole tulnud, siin tuleb valvas olla ja läbi katsuda, läbi mõelda need olu kasv võib olla jumariga või mitte. Aga mille järgi vahet teha, mis võiks olla need peamised asjad, millega kindlaks teha, et tegemist on soola puhujatega? Tavaliselt soolapuhujad kuulutavad iseennast või siis pressivad enda kasuks midagi välja. Et kutsuvad näiteks rahva kokku, et lüüa kõik asjad maha ja andku siis vara mulle. Või siis teine sõnum, et mina, mina, mina kui mina tean, millal lõpp tuleb, mina tean, kus need asjad nagu ühe üherõhkkond selle mina peal siis juba peaks olema, midagi kahtlast ei saa, kui aju kulutatakse seda, mida jumal ütleb, juhitakse tähelepanu valvsusele jumala olemusele, siis võib hakata natukse tõsisemalt kaaluma. Aga tavalised soolapuhujate on ikka mingi rõhk on selle puhuja enda isiku peal ja ta pöörab tähelepanu sellele enda tegevuse. Ja mõnikord katsub seal omakasu veel vahet tasandada. Mis teie arvate, kas inimesest võib üldse asja saada ka jumalariigis, kui me vaatame seda, et juba paradiisis kus kõik oli ideaalne ja kus jumal tõepoolest valitses inimene astus üle lubatud piiri ja, ja kõik nad jumala karistused ja ka inimkonna hävitamine noaajal heitanud patu. Et kas inimesel nagu on mingit lootust, nagu üldse saada selliseks ideaalseks kunagi kuskil? Kui vaadata sena loomislugude juure tagasi, siis seal inimene hakkas foto tegema, oli selles, et ta ei olnud kuulekas jumalale. Aga inimesed on siiski lootus olevat ja sellele vihjab ka jumalategevusest, kui inimesega midagi peale hakata oleks jumala ammu otsa võib-olla peale teinud, et ei oleks uut lepingut teinud isegi noa. Et jumal tihti algab otsast peale väga väikse jäägiga, seda on ka raha läbi piibli ajaloo. See jääk on, kellega jumal on tegutsenud, et kui on ikka neid, kes pöörduvad jumala poole, need, kes otsivad ja ka teevad jumala õigust ja õiglust ja laadima tahtis, siis on ka lootust inimkonnal olemas. Kui rääkida jumalast ja tema jumalariigist kui tema asupaigast, siis tänapäeval on ju väga aktuaalne küsida, et et maailm on ju palju suurem, kui me alguses arvasime. Et kust me siis leiame selle jumalariigi, kus, kus jumal siis elab. Siin võiks öelda, et kuigi tänapäeva maailm on palju suurem jumala on kogu aeg olnud olemas ja siis me räägime sellest ka, et jumal on kõikjal meie seas meie ümber. Et see kaugus enam võib-olla nii ei loe, et meil ei ole sellist kolmekordset maailmapilti. Täna räägiksime sellest vastset jumala, ta võime vabalt kohtuda, kõnelda igal pool. Näiteks kui me räägime meie sabast, Meie isa palve on ka otsekõne. Jumalaga seda kõnevõime alustada kas olles kodus või kusagil väljas. See paik ei määra seda. Vaid me räägime siin jumalalt kohta, et on igal pool. Olemas, ja me näeme sel ajal ka seda, et jumal ei valitse mitte ainult meie planeeti, vaid siis kogu universumit. Siin võiks öelda kogu universumit, nagu meie seda tunneme ja veelgi rohkem. Jumal on palju suurem, kui meie oskame ette kujutada, ja see maailm, kus me elame või mõnevõrra meelde, et me elame tolmukübeke seepeale, et me ei oska aimata, mis veel edaspidi või väljaspool Enne kui jätkame teie küsimustega raadiokuulajad, tuletame meelde, et meil on stuudios telefon, millega, millel saate jätta seesama küsimus, et praost Gustav piirile ja telefoninumber on kuus, 410 156 410 150. Kuna saate alguses ütlesime ekslikult telefoninumbri, mis osutus mittetöötavaks, kordan siinkohal üle veel tänase telefoninumber ja see on kuus, 410 156 410 150. Ja nüüd siis teie küsimuste juurde, head raadiokuulajad. Kõigepealt ristija Johannes, kui ta räägib jumala riigist toob siia juurde ka mõiste meeleparandus, mida võiks see meeleparandus tähendada? Kui Hannes kõneleb meeleparandusest ta kuulutab ka rahvale seda, et nad peaksid jumala juurde tagasi pöörduma oma eluteed ja elukäiku seadma jumala tahte järgi Johannese kuulutust tulev kuulama Jeruusalemma linn, ümberkaudne rahvas ja kui me vaatame, kes tema seltskonnas on, ta annab neile väga terava sõnumi, tegelikult ta on väga terav oma kriitikas, ta räägib seal linnarahva, sellele, mis teid on siia välja ajanud, et mis te mind tulete kuulama, aktsetega oma eluviise parandama, et näiteks ta seal sõjameestele me võiksime võrrelda seda tänapäevase korra hoididega politseiga ärge passige raha välja, lõpetage raha pressimine ära. Ja ka üldine rahvana, elage siis jumalatahvel tahte järgi. Et muutke oma eluviisi. Ühte raadiokuulajat huvitab see, et Jeesuse kuulutus jumala riigist oli mõeldud Iisraeli rahvale. Et kas selle ühiskonnaga, kus Jeesus ja Ristija Johannes jumala riigist räägivad, kas selle ühiskonnaga võib tuua paralleele tänapäeval, et kas need ühiskonnad või need probleemid on samad. Neid probleeme jätkub igas ajastus kui vaadata Jeesuseaegset ja tänapäevast ja me võime öelda, et igas ühiskonnas on need, kes mängivad teatud mänge, kaasa juhtkonnaga, et endale saada kasu. See oli osa Palestiina tolleaegsest poliitilisest maailmas, et need väiksed valitsejad said oma tasku kah ikka midagi toppida. Suure valitseja nii rahapoliitika poolest mängiti kaasa, et hoida endal ka opositsiooni. Seda näeb. Kritiseeritakse usulist juhtkonda, et mis lipitsiate Rooma valitsejate ees ei kuuluta seda, mida sa peaksite kuulutama, vaid mängite kaasa, et hoida oma kohad alles töökohad alles positsiooni ühiskonnas, alles et pesus ka kritiseerib silmakirjalikkust, igas aastas on seda. Teine on, kui vaadata tagasi vana testamendi juure, leiab ka paralleele. Korruptsioon maailmas on küllaltki lonkab. Aamos on väga kriitiline selle üle. Muidugi meil pole mitte enam elevandiluust voodid, meil on teised asjad, mis on mugavused, aga siiski see sõnum on küllaltki terav või seal, kui ta räägib seal omaaegsete naisterahvastele väga. Piltlikult. Mida te arvate, te teete siin pisut, olete oma mugavuse pärast väljas? Te peaksite panema ka vähe neid, kellel ei ole kas siin ülalpidamise võimalust või kellel ei ole kaitset selles mõttes, et iga kajastub, peegeldab ka neid kahesi ja. Kahju on sellest, et inimesed ei õpi. Et igas ajastus on sellised asjad, mis peegeldab ebaõiglust ja ei ole ka sellise jumala au sees. No sõnum jumalariigist ja selle tulekust on väga vana ja seda tõepoolest kuulutatakse esimest korda juba vanas testamendis. Kas jumalariigi kuulutuses on ajaloo jooksul midagi olemuslikult ka muutunud? Jumalariigi kuulutuses on küll olega millise ajastu kohta rääkida, kui võtame prohvet Jesaja raamatu seal alguses me näeme, et on katastroof tulemas, kuna seal on rahvas valiku ees, et millise suurvõimu kaitse alla minna, et ellu jääda. Ja siis prohvet kuulutab, et tuleb ka hukka. Ja kui on hukatus käes, et rahvas on Paabeli vangipõlve sattunud, siis ta hakkab kuulutama jumala rahusõnumitoojat ja lootust. Kui vaadata ka käsitlust Apostel, Pauluse kirjades ja ilmutusraamatus. Me näeme kaht eri suhtumist maailma valitsejatest, see üks on selline leplik jah, et korda pidada ja jumalik rohkem seotud ülestõusmise ja igavese eluga. Ja kui ilmutuse raamatut vaadata, seal on juba kurjuse valitsusega ja pääsemist kurjuse käest kus on hoopis paljuvaenulikum suhtumine ilmalikudesse, valitsejatesse. Eelpool me rääkisime sellest, et inimesel on võimalik jumala riiki kogeda ka siin maailmas ja raadiokuulaja on küsinud, et mida inimene peaks tegema, et jumala riiki kogeda. Me palume meie isa palves, et sinu riik tulgu seal Martin Luther magada kismas, seletanud selle palvega vega palunud jumalannaks oma vaimu ja tunnetuse vaimu, sealjuures etnoskaksime tajud ära, kui jumal on lähedal. Üks osa sellest ongi, et me palume jumalannaks meile, kust ja taibukust ära tunda. Et kuidas jumal meid hoiab ja ka juhatab. Ja võib-olla panna tähele siis ka jumala tegevust testimiste kaudu, mis meieni on suunatud. Mõned leiavad seda, et me võime rahulikult veeta aega palves, et lülitada ülejäänud kisa-kära ja müra kõik välja ja rahulikult mõelda. Ja palve seista jumala ees. Teised leiavad, et võime leida jumal ka pühakirja lugemises. Kolmandad osaduses teiste usklikega Kristuse osadus. Ka Meie endi seas, kus üheskoos ollakse tõstasimel, saame võime tajuda jumalariigiväge sõnaga ühispalves, kus on ka näiteks kas terve rühm või terve rahvas palvetab. Jumala poole kriisiolukordades on tihti seda ka kasutatud. Kas jumalariigi tulek või jumala riiki pääsemine tähendab inimese jaoks tagasipöördumist paradiisi? Jumalariigi tulek ja mõnel on küll ta paradiisi tagasipöördumine. See on nõndanimetatud ideaalpilt kui ka jälle kasutada prohvetite, sest see, kus on lõukoer ja Talleggi, on koos lõukoeri, sööd allekest ära vaidluse allekesega koos rohtu ja paradiisi tagasipöördumine tähendaks ka seda, et ei ole patumaailmas on muidugi selle peale ei tulda, et mida see kõik tähendab, omakorda tähendab ka kuulekust jumalale nagu mina otse tagasi. Ja ongi pilte jumala tegevusest, kui vaeva ajastu lõpeb, et uus loodu muidugi uus lood on väga huvitav, kuna seda kujutatakse Jeruusalemma linna Nad, Uus Jeruusalemma linn tuleb taevast alla ja seal on rõhutatud just seda lepingulist vahekorda, mis jumalal olnud oma rahvaga. Ja pilt on jälle abilu seisus peigmehest ja pruudist, Se pruut on Jeruusalemma siis rahvas ja jumalanna peigmees ja teineteisele siis tõtatakse truudust taas ja mõjusa kuulekust tuleb seal tagant ka sisserahvas on kuulekus kuulekas oma jumalale ja jumalale ka truu. Kas jumala riik vabastab inimese vastutusest? Jumalik ei vabasta vastutusest selles mõttes, et kui me oleme kuulekad Jumalale metsast, ütleme oma tegevuse ja tegematajätmise eest nüüd nüüdsest ajast räägime kuvatava luuka, evangeeliumi. Me vastutame ikka selle eest, mida me tee, mida me jätame tegemata jumala ees. Võtab ja annab vastuse, milline on siis suur Kärsked jumala armastamise kõrval kõigest mõjuga. Armasta oma ligimest ja siin tuleb meeles pidada, see ei ole mitte selline romantiline armastus vaid see on ustavus, olge ustavad oma ligimestele ja see tähendab ka vastutust. Me vastutame oma kaasinimeste eest ja nende käekäigu eest. Või ka selle suunast, kuhu nad on end seadnud. Siinkohal tuletan meelde, meie stuudio telefonis on kuus, 410 156 410 150 ja kuulame veidikene vahepeal muusikat. Raadiokuulaja võib teada, et millisel moel saame meie jumalariigi tulekule kaasa aidata, kas üldse saama ja kes kuidas. Ja juba küsitud, jah, küsimus, et mida jumal ootab meid tegevat? Muidugi, kui siin jälle mõelda Martin Lutheri katekismuse peale, jumala riik tuleb, kas me teeme selle jaoks midagi või ei tee. Aga kui tulla ja vaadata siit ka evangeeliumid, mõni võtaks jah, et mida saaksin mina teha? Jeesuse jüngrid muidugi ootasid jumala riiki. Ja sellega tulid ka teatud ootamatused ette, et nende ettekujutus oli see, et saaks taastatud nõndanimetatud Iisraeli kuldne aeg, kus kuningas Taaveti järglane troonil ja riik on vägev siin vägeva sõjaväega, tal on suurehitusprogramm ja ka ühtlasi majanduslik elu edeneb, et see oli nende ettekujutus ja arvatakse, et osasid juuda siis karjatada, tahtis Jeesuse tegevust kiirustada, et kui ta säradistasi sunnised, Jeesus paluksid, jumal saadaks nüüd ingliväed alla ja toimuks nimetatud riigipööre. Aga kui mõtlema selle peale, mida meie saame teha, me saame ka paluda jumala tarkus, vaimu, meie oma eluga. Peegeldame jumala õigust ja jumala õigust meie ühiskonna keskel, meie töökohtade kodudes. Selles mõttes, et me saame ka kaasa aidata, kuulutades jumalariigi oma tegevuse ja suhtlemise kaudu. Raadiokuulaja küsib, et kuidas piiritleda hinge ja vaimu. Nüüd tasaselt hinge ja vaimu juures. Hingamas hing on see jõud, mis annab meile eluvaim, on, seejuures paneb meid mõtlema. Nii. Mõttemaailm ja tee on meile elujõud. Jeesuse ajal kuulutasid jumala riiki ristija Johannes ja Jeesus ja nii mitmedki teised. Ja omamoodi läks see jutt rahvast mööda. Me teame, et iirist Johannes tega Jeesust võetu lõpuni omaks. Et kas on mingisugune garantii, et inimene üldse hakkab kunagi mõistma seda, et, et jumala riik on lähedal. Või mis on see garantii, kui vaadata jah, et kui rahvahulgad ei mõistnud seda mina rest Johannese kuulutus oli ka viimse kohtupäeva ja tuletas meelde Simson vastutavat jumala ees. Et see Johannese iva riigi tulekuga kaasnes ka viimne kohtupäev ja juba vihjad sellele, et inimesed tulevad jumala ette andma aru sellest, mis nad on teinud. Et see ei ole nii samad jumal, tule, lähme kõik ilusasti edasi kaasa, vaid seal annaks, anname ka aru sellest, mida me teinud, mida veetud tegemata ja puhastuspilt seal tuleks ja puhastatakse võib-olla seal, kus on see pilt tules kui puhastav jõud. Ja alati tuleb meeles pidada, et jumal on tegutsenud jäägiga mitte suurte massidega jäägiga ja on ka neid, vaatame Jeesuse lähikonnas, need, kes jäid Jeesuse juurde ustavaks ja sõnum sellest, et on jumalaga ja vahepeal jumal hoidku, tulnud on alati neid, kes on jäänud seda kuulutama, kuigi mõnel võib-olla tundun see asjata, aga siiski on üks jääk alati olnud väike rühm, kes on jäänud ustavaks kuulutanud alati massidele peale ei saa loota aga ka aegu, kus on need suuremad hulgad tulnud üle sõnumi peale jumala järel. Kui nüüd veidikene fantaseerida, siis Jeesus kuulutas jumala riiki omas ajas, et Jeesus oleks täna siis milliseid mõtteid või milliseid pilte ta võiks kasutada tänasest päevaselt jumala riigist rääkida. Ta kasutaks pilte meie igapäevasest elust, kindlasti oleks seal midagi, kui on linnarahvaga tegemist linnaelust ja linna tööelust, et meie majapidamisest, et kui meil läheb kaotsi näiteks pangakaart või maja võtit, otsiksime seda, seda sul väga väärtuslik. Ja Jeesus kindlasti võtaks ka arvesse meie ühiskonna valupunktid. Ja seal valupunktid sotsiaalküsimuste juures. Kindlasti oleks ta adresseeritud ja narkomaa ja küsimust seal võib alkoholismiga seonduvaid probleeme leida, võtaks käsile sama oleks ka meil kindlasti tähendamissõnu, tööta töölistest või niisugused inimesed, kes on juhutööl, oskustöölised ja ka selliselt adresseeritud meie hariduskanda ja nimetatud valitsevat kihti. Et väga tõsiselt peaks nendega kahekõne ja nemad kindlasti teda ei kuulaks. Ja siis ta kadus neile selgeks teha, mis on jumala õigus ja õigus. Ja sellega, kui vaadata, kindlasti tuleks tal ka tagasilöök, et seda sõnumit vastu ei võeta. Raadiokuulajat huvitab siinkohal selline küsimus, et kas Jeesus oli revolutsionäär? Mõned peavad Jeesust revolutsionäär, eks, aga see revolutsioon oli hoopis teistsugune kui mõelda selle peale. Jeesus ajas Palestiina okupatsiooni all väga palju lootsid, et Jeesusega tuleks ka uus valitsus. Lase kuningja, selles mõttes on ta nähtud revolutsionäärina, aga see revolutsioon oli palju suurem kui poliitiline revolutsioon ikka rõõmsalt puudutas tervet inimkonda. Ja sellest ei saadud aru, et jumal tahtis end inimkonnaga lepitada. Ja meie mõistes oleks see revolutsioon täitsa ebaõnnestunud, aga jumal viis läbi palju suurema revolutsiooni, et murdis surma ja kurjuse ahelat või sellele, mis hoiab inimest kinni selles, et ta on ebakuulekas jumalale see revolutsioon hoopis palju suurem ja seda ka ei osatud märgata. Raadiokuulajat huvitab, et kas siis, kui me loeme praegu lehtedest maavärisemiste rohutirtsuparvede üleujutuste kohta kas see vihje mitte need märgid ennud piiblis olevate lennustustele maailmalõpu kohta? Piiblis selliseid märke looduskatastroofidest aga Jeesus hoiatab, et neid märke tuleb, aga see ei tähenda mitte, et nüüd on maailma lõbu hetk, kutsub ka oma lahiskonda ja piibli kaudu, kuna meil olema valvsad jah, et selliseid märke on need, kus loodus ägab. Laada mõtles looduskatastroof, et see võib tähendada maailma lõpp, aga teiselt poolt ei või, tuleb valvas olla. Miks on nii palju ususõdasid, küsib raadiokuulaja ja et kas pole see mitte märk sellest, et jumal karistab inimkonda? Ma usun, see rohkemgi, inimkond karistab iseennast. Ja ususõjad on näide sellest, et kuidas inimkond ei ole suutnud tähele panna seda, mida jumal nõuab õiglust ja õigust ja jumala rahu, vaid ususõja, tihti on võimuküsimused. Ja siin võib-olla ka võim usulised mõttelised, kes valitseb seda usukonda või usklike rühma ja sellest on tekkinud siis nad ususõjad. Kas jumal üldse karistab? Jumala karistus on olemas, sellele vihjab Jeesus ja ka pühaganid, seda tuleb väga tõsiselt. Võta. Näide võiks olla sellest, kui Jeesus oma tähendamissõnad juues vaata saginas mainib, et need, kes ei kuule, heidetakse pimedasse paika, hammaste kivistamist, ulumist. Et karistus on ka väga tõsine teema, tuleb tõsiselt võtta, on see võimalus olemas? Jah, et inimene satub jumala karistuse alla. Miks on vaja jumala riik üldse oodata nagu selles suhtes ilmselt on see küsimus, et et kas ei saa elada siis lihtsalt nii, et ühel hetkel on ta siin ja, ja siis hüppame sisse, et milleks seda ootamist vaja. Ootamist on vaja selleks, et väga ei hüppa, siis see ei ole nii, et Anttila kataloogis tellime joon. Me tihti tahame saada asjad kätte nii, nagu meie soovime. Ja jumalariik tuleb ootamatult siis kes arvab, et viimasel minutil saab. Ja siis on ta ka võib-olla üks väga ebameeldiv üllatus. Ema avastab, et ta on ka maha jäänud, et ei taba ära selle õige hetk, millal sinna jumala riiki sisse hüpata või avastab, ta saab sinna sisse nägu ja see tähendab mees, kes ka sai ta pulmapeole, aga vastati talle pole pulmariiete, visati hoopis välja. Meie saade hakkab tänaseks selle korraga läbi saama, aga ennem kui me veel lõpetame, viimane küsimus. Missugune roll saab inimesel olema jumalariigis? Jumargis praegusest on inimese roll see, et anda head tunnistust jumalast kulutav jumala õigust õigust ja teine, kui me vaatame eskatoloogiliselt lõpuaegade peale. Inimese roll jumalariigi saab olema jumala ees seista, teda kiita ja tänada koos kõigiga, kes on sinna kogunenud, et ei saa teda teenida seal taevases jumalariigis. Täname teid, praost Gustav Piir ja samuti täname teid, head raadiokuulajad, et meid täna kuulasite loomulikult ja väga kahjuks ei jõudnud vastata mitte kõikidele teie küsimustele, aga loodan, et on meil võimalik järgmistes saadetes nendele küsimuste juurde tagasi pöörduda. Senikaua ootame teie tagasisidet meie saadete kohta meie luterliku tunni toimetuses aadressil kiriku plats või telefonil kuus kolm üks neli kolm üks üks kuus kolm üks neli kolm üks üks kohtumiseni.