Raadio seitse. Rahulikku emadepäeva õhtut kõikidesse kodudesse. Alma arhitektuuris Maater, lunastaja. Nad ema selline on meie tänase ööprogrammi pealkiri. Saatejuhid on Ene Pilliroog ja Ain Leetma. Lunastajat toitnud ema Maarja maarjamaa pühahhide kalt. Need on märksõnad, mis läbivad meie tänast programmi kaasas muusika, mida loonud Kuldar Sink. Kaasas muusika, mis sündinud püha Hildekordi meditatsioonida ainetel. Maarja lunastajat toitnud ema. Sinu läbi sündis Jeesus siia maailma. Jeesus, kes tuli oma maailma ja me ei võtnud teda vastu. Jeesus, kes tulid maailmast, mis oli teisal mujal kõrgemal. Ta tundis isa. Ja ta tundis ema temas, kui on pühendunud need kaks mida ei saa tunda meist keegi, kes me elame siinpoolsuses, aga läbi tema võib avada ja avaneda meile taevavärav lunastajat toitnud ema. Kuidas ta kandis valituse tunnet, erilisuse tunnet. Milline oli küsimus tema pilgus, kui ta vaatas mõistmatult alt üles ristile mis toimus tema hinges. Miks Coleme meie püha maarjamaa. Lunastaja toitu, tema, kes sa oled avatud, taevavärav ja täht, mis merel teed, näitab. Tule appi, langenud rahvale, kes püüab tõusta. Sina, kes sa oled sünnitanud imelisel viisil oma püha looja neitsi esimene ja viimne Gaabrieli huulilt tervitust, sa kuulsid? Halasta meie patuste peale. Me oleme miljoniline rahvus, eestlased Euroopa kaardil asetasime strateegiliselt tähtsas punktis. Pöidlajälg Läänemere rannikul. Lõunapiiril elame kõrvuti lätlastega idas segamini venelastega. Eestimaa on osa Ida-Euroopa lauskmaast. Meie kõrgeim punkt on Suur Munamägi. 317,6 meetrit. Hallide taevaste katkiste katuste pildistik on jooksnud läbi Eesti une ja luulesajandi algusest või kes teab kust saadik siiani välja. Lakkamatu võitlus kõiksuguvetega. Alati tilkneva taeva all on selles kliimavööndis täiesti elu ja müüdipärane lugu. Kõnekam kui kellelegi kivi mäkke veeretama, siis hüppase lugu, näiteks. Siin olen kasvanud tasasel maal. Siit onu rahu ja tasakaal. Munamägi on pilvepiirpilv on madal ja hall nagu hiir. Siin olin kasvanud tasasel maal. Hall nagu hiir. Siit on su rahu ja tasakaal. Tasakaal. Maailmapilet anti kätte. Maailm on lahti, nii mõndagi kanti. Siin on su rahu ja tasakaal. Meie maa on pühendatud jumalaema marjale. Seepärast me nimetame teda maarjamaaks. Olla maarjamaa tähendab olla valitud Ain Leetma. Millal ja miks nimetati Eestimaad maarjamaaks ja kas eesti maarjamaa on ainus maarjamaailmas? Täpselt vastas sellele millal maarjamaa saanud oma nimetuse siis Eestimaa kohta ei oska ilmselt anda meist mitte keegi. Kuid toetudes ajaloolistele faktidele, sündmustele, mis on leidnud aset aastasadu tagasi siis võib öelda seda, et Eestimaa tollel ajal siis veel Liivimaa Mille moodustasid siis praegune Lõuna-Eesti ja praegune Põhja-Läti kuulus Missoni maade hulka? Selge see, et eestlastel oli olemas oma usk. Oli olemas oma religioon, omad juured, millele nad toetusid. Millest nad said jõudu, et hakata vastu nendele samadele türklastele, kes tungisid sisse ka Eestimaale. Et missioneerida sega. Ja Eestimaa oli sellel ajal tugev oma usu poolest. Võiks öelda, et lausa väga tugev. Ja meil oli olemas oma jumal ja selleks jumalaks oligi kristus. Kui sa küsisid, kas Eestimaa on ainukene maarjamaa siis võib öelda, et ta ei ole ainukene, sest teiste misjonimaade hulka kuulus ka Ungari kes on ka nimetatud maarjamaaks. Miks maarjamaad? Sest türklased võisid olla väga pahased eestlaste peale, kui nad nägid, et seal on olemas oma kindel põhi ja selle vastutasuks või viha väljenduseks. Nad nimetasidki meid, maid, Ungarit ja Eestit maarjamaaks. Ajaloolised andmed selle kohta eriti palju ei räägi. Aastal 1215, kui toimus laterani kirikukogu siis piiskop Albert oli see, kes nõustus sellega. Ta oli Eestimaa ja Liivimaa piiskop. Ja keegi teine ei hakanud sellele ka vastu. Seetõttu jäädi sellega nõusse. Ja arvestades ka seda, et tollel ajal oli olemas juba vähemalt sajaaastane traditsioon siis lihtsalt pildistati selle koha pealt silmad kinni. Hiljem liivlased hääbusid. Kuid eestlased on ikkagi nimetanud oma maad endiselt Liivimaaks. See nimetus on üle kandunud ka tänapäeva ja seetõttu ongi jäänud maarjamaa selle liivimaa tausta. Me nimetame nime Liivimaa siiski rohkem kui maarjamaad. See võis olla 12. sajandi algul. Kuid täpsed andmed siiski puuduvad. Aga kindlasti oli see enne risti usustamist. Sealt ongi Eestimaa saanud nimetada maarjamaa, mis on pandud puhtalt väljendamaks vaenlaste viha. Muusikas, mis tänases saates on kõlanud oleme kasutanud Kuldar singi teist Aare Mariat. Tema maarjamaa missast selles muusikas heliseb vastu Eestimaa. Meie, kes me kõik siin elame. Meie, kes oma hinges kanname nii üht kui teist poolust. Et võiksime valida oma tee. Siin on torupill ja Ave Maria. Millise tee valid sina? Olla valitu. Kuidas sa vaatad lunastaja toitnud emale läbi evangeeliumit? Kui vaadata nüüd Maarjat läbi evangeeliumit siis ainukene evangelist, kes teda mainib kõige rohkem on Luukas. Seda, miks seda teeb kõige rohkem Luukas, seda me ei tea. Kuid minu meelest on tähtis see, miks Maarja on valitud. Ja tahes-tahtmata ei saa me ka siin anda selget vastust sellele miks on selle nime taga just maarjakuid. Võime märkida seda, et meie ei tea, keda jumal valib. Jumal valib oma riigitöö heaks oma äraarvamise järgi inimesi kellele ta arvab, et inimesed on võimelised kandma seda koormat. Ilmselt Maarja oli selleks ajaks küps inimene. Et võta see ristide ette. Kui maarjailmub ingel ja teatab talle seda, et nar karda, vaata, sa saad käima peale ja toob ilmale poja. Siis Maarja vastabki talle, vaata, siin on sinu ümmarda sinu teenija. Andes selgelt mõista sellega seda, et ma olen valmis selleks et võtta ette see tee, mis mul on pandud. Kui ei oleks olnud Maarja Jeesuse ema siis oleks kindlasti olnud sellega keegi teine nimi. Aga kindlasti ollakse toimunud. Tähtis on see, et see pidi niimoodi minema. Ja see sinna nime taha jääb just Neitsi Maarja. See jääb pigemini tahaplaanile. Ja kui Maarja võtab selle koorma enda peale siis ta mitte ei kurvastu ei ega meelt, vaid vastupidi, ta laulab kiituslaulu. Mu hing ülistab väga issandat. Ja mu vaim rõõmutseb jumalas, minu õnnis tegijas. Sestan, vaadanud oma ümmardaja alanduse peale. Vaata nüüdsest peale kiidavad mind õndsaks kõik sugupõlved sest minule on teinud suuri asju vägev ja tema nimi on püha. Ja tema halastus kestab põlvest põlve, neile, kes teda kardavad. Tema on oma käsivarrega teinud võimsa teod. Pilutanud laiali need, kes on suurelised oma südame meele poolest. Ta on tõuganud maha vägevad aujärge pealt ja ülendanud alandlikud. Näljased on ta täitnud heade andidega, aga rikkad tühjalt minema saatnud. Ta on vastu võtnud oma sulase Iisraeli meelde tuletades oma püha halastust nõnda, nagu ta on rääkinud meie isadele Aabrahamile ja tema soole kuni igavikuni. Maarja oli ilmselt inimene, kes oli selleks täiesti küps. Täpselt samamoodi nagu jumal valis välja Pauluse teha tema enda tööriistaks. Täpselt samamoodi oli väljavalituga maali. Ometigi tuli Marial kanda võtta kogu ristiraskus sest vaadata ristil surevat poega ei ole just õnnistav. Kui vaadata nüüd seda ristisurma läbi erinevate evangeeliumit ja siis mitte ükski evangeelium ei maini konkreetselt Maarjat nimeliselt risti all. Ainukene, kes sellele läheb kõige lähemal ajal. Johannes, rääkides jumalaemast. Ja täiesti arusaadav on see, et ükski ema ei saa vaadata oma poega suremas sillalt välja emainstinkt ja sinna välja ka Maarja. Täielik armastus oma lapse suhtes. Ja maarjainimlik loomus inimlik loomus selles mõttes, et ta võis mõelda seda miks tema poeg peab surema. Täpselt samamoodi nagu Jeesus hüüab ristil. Eli Eli Mašova Taani. Mu jumal, mu jumal, miks sa mind maha jätsid? Kui Jeesus tunneb sellist inimlikku nõrkust. Heitis jumalale ette seda, et mu jumal, mu jumal, miks sa mind maha jätsid. Siis seda enam mõistsin, et on ta Maarja. Sest me teame, et iga ema näeb meeletut vaeva selleks, et üles kasvatada oma laps. Ja kuigi Maarjal oli usaldus jumala vastu, kuigi ta oli selleks küps siis teiselt poolt vaadatuna oli ta ikkagi inimene, kes elas tavaliste inimeste seas. Ja sealt lööb välja tema nõrkus. Johannes räägib naistest, kes olid risti all nimetamata kellegi nime eriti veel Maarja enda nime. Küll aga märgitakse ära. Jumalaema. Võiks öelda, et Maarja jaoks oli see ristikäe ehk eelviimane peatus nagu Jeesus endagi jaoks. Üks bioloogia haru, mis tegeleb neitsi Maarjaga seotud sündmuste uurimisega, on Marioloogia i leidma. Kas sa tahaksid rääkida meile lahti selle nii võõrapärase nime me ei ole harjunud rääkima ja teadma midagi Marioloogiast. Jah, Marioloogia on selline haru, mis meil Eestimaal eriti on jäänud võib-olla tahaplaanile. Mistõttu ka Neitsi Maarjaga seotud sündmused ei ole meile niivõrd teada. Aga selline haru on olemas ja eksisteerib täiesti puhtal kujul. Ta ei pretendeeri mingile teaduse nimetusele. Siiski ta uurib sündmusi, mis on seotud neitsi Maarjaga ja mitte ainult seda, vaid ka võrdlusi Neitsi Maarja kohta. Seda, mida on öelnud inimesed, filosoofid, ajaloolased, Neitsi Maarja kohta. Ja see harongi Marioloogia. Tooksin võib-olla mõne näite Marioloogiast. Kus näiteks ladina kirikus on hästi tuntud leegitseva põõsa seostamine Maarjaga? See kuulub vaieldamatult Marioloogia alla. Ja küllap ei eksi, kui seostame selle idapoolse kirjanikega. Need on hoorad mäe sündmusi üsna laialdaselt tõlgendanud. Ilmselt on, ütleme ka veel mõne sümboli kohta midagi. Nagu Eliisa uus anum, Jeruusalemm Petlemm siiani mägi. Isa oli üürikus kui sealsed elanikud kurtsid sealsele prohveti leevee halguse ja viljatuse üle. Ja jumalamees võttis puhta nõu. Panin sinna pisut soola ja vanas siis selle allikasse. Juhtusime pesi sai puhtaks ja põllud hakkasid kandma rikkalikku saaki. Siit tuleneb ka nimetus nagu puhas ja imetlusväärne nõu. Imeväärne ja hinnaline, kanud pühan veel, kui ükski muu püha isa. Marioloogia on alguse saanud juba vanast testamendist. Kui prohvetid ennustavad ette tulevase messia sündi Jeesuse Kristuse näol siis sellega on seotud vaieldamatult ka Maarja. Ja seetõttu et saada täielik ülevaade Marioloogiast, kui eraldi harusk ei saa mäe kõrvale jätta vana testamendi juudi maailm. Marjad on kujutatud juba prohvetite raamatutes ja võib-olla ei ole ta oma tähtsuselt kõige olulisem. Aga enamus sümboleid Maarja kohta on naljaloetavad prohvet Jesaja raamatust. Üks suuremaid Iisraeli prohveteid. Võib-olla oleks sobiv tuua võrdluspilvega mis on samuti levinud. Maarja kohta öeldakse olevat valgust kiirgab pilv mis taevasse tõustes patupimeduse hajutab. Tan pilv, mis on täis kirkust. Ja siin me näeme et ainult ei ole vihjatud mitte issand ala, vaid ka tema emale. Nad teevad tahes-tahtmata koos, neid ei saa eraldada. On võib-olla isegi natukene kurb tõdeda seda, et meie maal maarjamaal on Marioloogia minetanud oma tähtsuse. Sa rääkisid Marioloogiast vana testamendi põhjal aga uue Me ei saa märkimata jätta ja asjad need sümbolid, mida me oleme vaadelnud, kujutavad endist asju, mis olid kõige lähedasemad juutidele ja loomulikult ka kõige pühamat juutidele. Me võime siin loetleda seaduselaegast käsulaudade ja mannanõuga. Lepituse kaan, kui jumalike tunnistuste ja Atribuutide märke pühimat paika ülimate varanduste kohane. Kuid loomulikult Marioloogia kajastub ka uues testamendis ja seda väga eredalt kirjast heebrealastele kus räägitakse raamatust, mis on pitseriga varustatud. See on üksainus raamat. Ja kogu selle sümboolika eesmärgiks. Ei olegi teha mõistetavaks midagi ainulaadset või üleloomuliku lood kaudu. Me võime anda sellele, mis pole veel ülimat mõtet, millel pole veel ülimat mõtet olemasoluks ta võib-olla pelgalt mõni ese või sündmus kellegi elus või sügavam isiklik tähendus. Enamgi veel, pühad kirikuisad ei piirdunud ainult sümboleke seostamisega mis olid seotud Maarjaga veel võrdpildid, ehkki need olid juba iseenesest tähtsad ja tähendusrikkad on väga tihti varustatud ülistavate epiteete kommentaaridega. Uue testamendi põhjal võime rääkida puhtal kujul maroloogiast. Tagasi tulles Luuka evangeeliumi juurde kus jumal ingli kujul siis ilmutab ennast Neitsi Maarjale kuidas Maarja on valmistada, ümardame. Ja veel kord mainisin juristi teed, mille Maarja ette võtab. Kui vana testament räägib Marioloogiast kui tulevikust siis uues testamendis võtab see reaalse tegelikkuse pildi kus sündmus toimub sündmuse järel. Ja igavesele sündmusega. Vaieldamatult on seotud ka neitsi Maarja. Kodanlus süütust ja puutumatust maast väljendavad ka kirikuisad seda mitmeti. Püha ja tõeliselt süütuma. Maa, mis ühelegi patokola elu pole andnud püha ja kõigi poolt ihaldatud maa. Võib-olla Eestimaa kohta see võrdlus ei käi nii hästi. Aga ma arvan, et kui me ei anna selle mõttelõnga juurde siis kindlasti igal inimesel on siin oma mõtteainet. Kui võtta aluseks Johannese evangeelium, millesse tänases öös ka juba rääkinud oled siis seal lausa esimeses peatükis on kirjas need sõnad, et käsuõpetus tuli Moosese kaudu arm ja tõde Jeesuse Kristuse kaudu. Ole tervitatud, taeva kuninganna. Ole tervitatud, inglite valitseja, armule ette taevavärav. Sinust lähtuv palgusk, särav, kole, rõõmus, püha Neitsi. Kõigist rohkem armu leidsid palve kätele meitsa, hoia oma poja ees meie eest kosta. Sinu kaitsja vari olla põgeneme püha jumalasünnitaja. Ära põlga meie palveid, kui me oleme hädas vaid hoia meid alati kõikide ohtude eest. Sina auline. Ole tervitatud kuninganna, halastuse ema, meie elu. Meie rõõm ja lootus olla tervitatud. Sink palume meie pagendatud Eeva lapsed sinu poole, hüüame nuttes siin pisarate orus. Pööra nüüd sina, meie eestkostja oma halastavad silmad meie poole ning Jeesust oma ihu õnnistatud vilja mille pärast maist vangipõlve näita. Hoopüha. Kovaga oh helde Neitsi Maarja. Stuudios on Ene Pilliroog ja Ain Leetma. Ja nüüd me jätkame saadet püha Hilde Kaardi teemadel. Peeaa Hilde kord pingenist, kes on püha Hilde kord. See küsimus on väga huvitav ja ma ütleksin alguseks võib-olla seda, et sakslastel on väga omapärane lausumine püha hilja kaardi kohta. Saksa müstika ajalugu algab püha Hilda kaardist. Mõnes mõttes on see õige, sest püha Hildagaard on isik ajaloost, kes väärib märkimist. Ja samas on tegemist ka isikuga, kelle kohta me teame väga vähe. Ta sündis aastal 1098 12. sajandi lõpp sündis siis nagu arusaadav juba Saksamaal. Reinimaal, täpsemalt Permershaimi mõisas, maga aadliku Hildeberti ja tema abikaasa mechthildi 10. ja samas ka viimase lapsena. Nagu siit aru saame, anda üles kasvanud Suures peres ja ise on ta kirjutanud oma sündimise kohta nii. 1001. 100 aasta paiku pärast Kristuse inimeseks saamist hakkas tuhmuma apostlite õpetus ning nõrgenes õigluse tuli mis rajas kord aluse Kristlaskonnaleja vaimulikele. Nõnda et nad nüüd jäid toppama. Tol ajal ma sündisin ning vanemad pühendasid mu palve vahete saatel jumalale. Illegaardi mõttest oma autobiograafia saab minu kõrvu vähemalt püsima lausa tol ajal ma sündisin. Kui paljud inimesed räägivad tänapäeval sellest, et ilmselt ma olen sündinud valel ajal vales kohas siis Hilde, karri lause tol ajal ma sündisin, on selge märk sellest, et, Siin on minu koht. Ja tänu jumalale, et ma sündisin sellel ajal inimesena kelle kord oli lihtne naine. Vanemad panid oma noorima lapse juures juba üsna varakult tähele, et temas on varjul mingi teine maailm. Maailm, mis oli ilmselt mõistetamatu paljude jaoks. Ja tema vanemad hakkasid otsima kloostrit, kus nende tütar võiks leida varjupaiga. Ja kui Hilda kord sai kaheksa aastaseks siis rajatigi pingeni lähistel püha tyhi poodi mäe benediktiin kloostris spetsiaalne nunnade klausuur kus tema ja veel ühe tütarlapse kasvatamise eest hakkas hoolitsema üks krahvi soost non. Illegaardi varjatud elukohta, mis kestis ligemale 30 aastat leidub ainult nappe teateid. Ilmselt kulgeski tema elu. Täpselt sama rada pidi nagu kõigis Penelik tiinide nunnakloostrites tollel ajal Me teame, et hilja kaart ei olnud lihtne inimene sest temale on ilmutanud ennast jumal erilisel moel erilisel viisil. Ja hilja kaard ei ole jätnud seda sõnumit endale maid. Ta on olnud nii-öelda prohvet. Hilja kaardil on oma sõnum. Oma konkreetne mõte, mida ta püüab ka meile edasi öelda. Ja samas, kas me seda tahame või mitte. Me peame tunnistama, et ta oli tavaline inimene. Ja tänases öös kuulamegi muusikat, mis sündinud püha Hildekordi meditatsiooni ta ainetel. Kas see muusika, mis kõlab püha Hilde kardi meditsatsioonide ainetel selle muusika loonud Richard sohver ning solistid Emil Ivan Evera ja õde Germaina Fritz helirežissöör on olnud Donime anani ja kõik selle keeruka hell isa kõlapildi on kokku seadnud helitehnik Erik zooplar, salvestatud mitmes paigas nii stuudios kui katedraalis. Aga mida on kirjutanud teha Hilda kard ise muusika kohta? Hille Karm räägib sellest, et absoluutselt kõikides reaalselt salmide ja laulude lahutamatuks osaks on igasugused erinevad helid. Ja samas ka vaikus. Meditatiivne vaikus, mis kuulub sinna juurde. Ja need helid mis võimendavad seda me võime rääkida palju sellest, et, Palve lihtsalt lugemisena on juba piisavalt hea. Kui paljud kirikuisad on öelnud seda, sealhulgas ka Martin Luther. Inimene, kes palvetab teed hästi, aga kes palvetab lauldes teeb seda kahekordselt. Hilja kard lisavad kohutavusaja müstilisuse pööritavuse ja vahel majanduse pulseeriv C. Kuni lõpuks laulab see muusika meis eneses. Meie uus laul peab olema jumala poolt hingestatud. Kui sõnad tulevad, siis ilma muusikata annad nagu tühjad koorikud. Nad elavad ainult lauludena. Sest sõnad on ihu ja muusika on vaim. Järgmine laul sellel heliplaadil, mis kannab pealkirja visioon või nägemus. Seda võiks tõlkida niiviisi, et vaid kurjus naerab. Huvitav oleks teada saada selle heliplaadi valmimise loost kuidas muusika sündis, kuidas salvestati? Selle salvestamise kohta ma võin lähemalt rääkida, aga see hakkab pihta väga poeetiliselt. Ja võib-olla see ongi vajalik selleks, et mõista seda sõnumit neid tundeid, mida elasid läbi muusikud, salvestaja, kui nad lindistasid muusikat. Tuul puhus väljaspool Püha Andrease kiriku müüre. Toding tonis Inglismaal ja maalne valgustus, mis oli seal ruumis hajutas selle kiriku gooti atmosfääri teravused. Rahvas oli väsinud. Kell oli pool üks peale lõunat, kui lõppes sillegaard. Pingeni muusika lindistamine. Ja mõelda, et võib-olla lauljad, kes lindistasid seda muusikat peaks proovima lugeda või laulda tekste. Enne seda järgmist võtet. Ja miks ei võiks igaüks liikuda alla katakombi, kus on pilkane pimedus? Ainult selle eksperimendi tarvis et elada sisse sellesse rolli et saada võimalikult loomulik suhe esitamaksega muusikat. Akustika oli seal energiliselt vastu kajav mille põhjustasid laulmise ja rääkimise kokkusurutust. Ja kui võtta lõpes ning viimane heligi oli vaibunud siis ei liigutanud ennast mitte keegi. Kindlasti midagi oli juhtunud. Miski oli neid puudutanud. Ja need inimesed ei suutnud väljendada seda hetke, mis oli kuidagi muutnud meid selles pimedas. Ja võiks öelda, et lausa läppavas või kopitama hakkamas ruumis. Ainult hiljem selle eksperimendi käigus võis teada tooni mäki anani, midagi sellist mida võib-olla mitte keegi teine veel ei teadnud. Mitte palju pärast hilja Kaardi surma. Aastal 1979 17 september. Läksid Eiklesiitorid Saksamaale Reini jõe äärde Bingonisse üha optissi juurde. Uurimaks nende palvekirja tunnustamiseks. Kolm nunna tunnistasid, et nadolid hilisel tunnil näinud Hilda Kaardi vaimu. Ja see vaim liikus ringi, kloostris. Kiirgas. Ja see, mis neile meenus, oli laulev hilja kaard. Illegaal, kes laulis. Ja need nunnad mäletasid isegi seda, mida ta laulis. See oli üks parimaid vaimseid ponnistusi. Kiitus emale. Südameis juhtus hilja õhtul Püha Andrease kiriku katacombis. Lindistamise ajal võib vaadelda lihtsalt omapärase kokkusattumusena. Ja helitehnik ütlebki selle kohta nii et talle tundus, et see, mis seal toimus, oli midagi võimsat midagi enamat, kui seda saab panna sõnadesse. Milles oli idee? Idee oli lihtne. Lindistada Silvia karbon tingeni muusikat tema kõige puhtamal kujul. Ja siduda see samas kaasaegse Ameerika helilooja Richard soussari tõlgendusega kasutades samaaegselt kaasaegset popmuusikat. Et taas paljastada selle vahetus tema ilu ja Hilda kaard, pingeni kutsuv vaim. Võib-olla me peaksime minema ajas, et saada paremat ülevaadet 800 aastat tagasi. See nägemus on koostöö kohe väga loova artisti vahel kes ei ole mitte kunagi kohtunud. Üks artist elab tänapäeval, teine on elanud peaaegu terve aastatuhat tagasi. On elanud erinevatel kontinentidel ja erinevatel aegadel rääkisid täiesti erinevat keelt, sõid täiesti erinevat toitu esinesid erinevatel lavadel ja tegelesid päevast päeva erinevate asjadega. Ja siiski see, mis seob neid kahte. Hilja kaard pingenist ja Richard Sougheriton valgus mis juhib meid meie enda ellu. Ja need kaks tegelast kohtuvad jätkuvalt muusikas mis on väga ainese rikas. Ja seal nad on teinud midagi täiesti uut uut just nimelt millestki vanast mis on taas katalt välja toodud. Mis on paljastatud? See on kunstitöö, mis liigutab. Ja mis annab igale ühele energiat. Richard Straussi tõi tõenäoliselt katelt välja hilja kaard. Mon pingeni geeniuse, kui ta puutus kokku tema esimese lauluga. Ta on ise selle kohta öelnud, nii. See oli midagi, mis pööras mind minu sees. Kui ma seda kuulsin. Olin kuulnud kõiki neid värve ja rütme. Ja ma pidin selle salvestama. Nägemus on jõulise kokkupõrke tulemus. Näitlejad on saanud erinevad ülesanded täiesti erinevad ülesanded ja samas, mis neid seob on Hildeveegaard, on pingeni muusika. Ja seda muusikat esitatakse hakkapela. Esitatakse on nagu varemalt öeldud, kaks lauljat. Emili man Evera kes on spetsialiseerunud varajase muusika laulmisele ja õde Germaine Fritz New Jerseyst. Mõlemad lauljad tegid selle projekti käigus läbi vägagi erineva reisi alustades täiesti erinevatest kohtadest. Ja me võime küsida vaadates seda teed läbi nende silmade, mida tähendab see nende elule nende kutsumusele teha sellist salvestust? Kas selle salvestuse käigus avanes midagi? Mida jumal tahab neile öelda mida jumal on plaaninud neile teha? Selle küsimuse esitasid endale ka needsamadlauljad, enne kui nad hakkasid seda lindistust tegema. Ja siiski nad mõlemad otsustasid ettevõtlusele loova hüppe. Ja see oli tingitud usust, mis neid innustas. Ning see, mis need võttis oli kelleltki geeniuse puudutus mis pöördus nendesse läbi muusika erinevate tahkuda. Muuta tekst ja kordamisele tulev sama meloodia võib olla tekstimuutuse juures absoluutselt erinev. Kuid Illegaardi muusikas selles löörilises sünteesis on vaieldamatult oma võlu. Ta kirjutas laulud ladina keeles, tema enda nägemuse keeles. Aga peab, samas kui ütlema, et see ei olnud kiriku ladina keel, mida võib õppida ka grammatiliselt moel. Me võime seda kutsuda, vulgataks, nagu seda lobisesid lihtinimesed iga päev. Hildekordi sõnade vabadus on segatud tema muusikavabadusega mis ületab aja ja koha ja igasuguse keelebarjääri. Silda kaardi muusika on võimas. Ja selle muusikavõimsus seisneb tema Peravuses purskavuses ja hilja kaardi enda isik. Alistamatuses. Väga palju inspiratsiooni ja annet. Jõudlus sisaldab nägemus hinda kaardi puhul. Ja siiski kõik inflatsioonil ei ole veel lõppenud. Selles peitub midagi, mis ei ole veel lõppenud. Selles on varjatud siiski veel midagi enamat. Mida mängib meile väljaaeg. Oma paljudes lauludes pöördub Hildja kord ema poole. See on kord palve, kord mõtisklus, kord lihtsalt nimetuse, Klaul. Eespool puudutasime juba laulu emale. Aga nüüd, mil me seda kuulamas oleme võiksid son öelda, millest seal jutt. Selle laulu põhimõte on väga lihtne. Pealkirjas sisaldub kogu selle mõtte et kiita ema. Tule selle laulu mõtte juurde. Ütleb hilja kord pingelist, nii püha see kõige rohelisemaks. Sina, kes sa oled tulnud olla tuulisest taevast. Et vastata mitmetele mehe küsimustele. Sina tulid olla omal ajal ja õnnistasid oma uksi. Mis olid sulla pühad? Nüüd jaa, alati. Olgu kiitus kõige kõrgemale. Roheline täht, kes sa oled meie juurde tulnud, hoidmaks elu Jumalale kes on saatnud alla lunastuse inimestele, et nad võiksid maitsta tema austusväärset kuulsust nagu toitu. Olgu kiitus. See on järgmise laulu see austusväärne kuulsus, lühikene tekst. Järgnev lugu, mida kuuleme on pühendatud kolm ainsusele. Ülistus olgu kolm ainsadele, kes on heli ja elu ja kõige oleva looja nende enda elus. Kõik, mis on müstiline mis on arusaamatu ja teadmatu inimlikule loomusele. Ja siiski, mis on kõige oleva elu. Sinu keha on puhtaim mille veri on voolanud selle jaoks, et neil vaestel patustele inimestel oleks võimalus pärida. Igavene elu. Jumalik armastus hoolitsev armastus, kes sa oled tulnud alla maa peale? Puudutada kogu loodut ja kinkida neile oma kuningas. Väljendamaks oma leppimist andes rahu suudluse. Tänasel päeval on suletud värav meile avatud. Et me võiksime seda kasutada puksena. Uksena ületamaks läve Neitsi Maarja läbi, kes on naisteõis. Astamaks üle läve pärida igavik. Sa oled tulnud alla et tuua õnnetutele inimestele oma ohver jalutades nende patuse sees. Ja siis karjud välja oma selge häälega et üles tõsta inimlikkus, nende patus usast. Pühib jumal. Sina jalutasid oma aias ringi. Kui sa olid jäänud koos oma pojaga jumala pojaga puudutades teda ja andestama läbi meile imesid, mida ta tegi. Sina armastasid teda täiuslikult. Ja seetõttu on meil olemas jõud. Et saada headust, mis tuleb sinult. Ja nüüd sinu selgel häälel. Olgu kiitus jumala pojale, tema ülevuses. Et me võiksime ülistada jumalat ja saada osa elu saladusest jumalas. Oleme kuulanud muusikat püha Hilde kardi meditatsioonide ainetel. Püha hiilgekard pingenist. Me oleme tänases saates rääkinud Maarjast maarjamaast. Suur tänu sulle, Ain Leetma, et sa oled olnud oma mõtetega meie tänaste teemade juures ja et sa oled meid aidanud mõista neid kauneid laule, mida ma olen kuulanud viimase saatetunni sees sinu selgesõnaliste kaunite tõlgete läbi. Aga ühest teemast me nii otseselt ei ole tänases saates rääkinud, kuigi see teema on läbinud kõiki neid teemasid, millest oleme kõnelenud. See on ohvrimeelsus. Ohvrimeelsus ka püha Hilda kardi puhul. Kuidas sina sellele vaatad? Illegaardi puhul on see nähtav tema lapse palgas. Ei ole just tavaline, pannakse niivõrd noor laps nagu seda oli hilja, kaard kaheksa aastasena kloostrisse. Tegemist oli sellega, et Illegaardi vanemad olid niivõrd ohvrimeelsed jumalale, et nad tõid kümnesena ohvriks 10. lapse ja selle lapse nime taha sattuski siis ille, kard, pingenist. Kui tihti jätkub meil seda ohvrimeelsust tuua jumalale oma ohver tuua see hiirel ja puhtal kujul, kui seda tingib hinna Kaardi vanemad ja veel enam, kui seda tegi Hillegaard oma elu jooksul. Siin on mõtlemisainet. Siin on teema, millest me ei pääse ümber ega mööda. Ja mis seal parata, see teeb nii mõnegi inimese kurvaks, eriti seda meie ühiskonnas. Ja tulles edasi nüüd selle juurde, kui silla kard räägib oma elust ja ta räägib, et ta on sündinud täpselt sellel ajal selles kohas ja pidemini kiitusena jumalale selle eest, et jumal on lasknud tal sündida inimesena. Märgib ära selle apostlite õpetus hakkas vaibuma. See oli ju siiski 1000 aastat ümmarguselt peale Kristuse sündi. 1000 aasta jooksul paigus apostlite õpetus, nagu väidab püha Hildagaard. Siin võiksimegi küsida iseendalt. Teine aastatuhat möödumas. Kes on tulemas teise aastatuhande järel? Ma ei taha siin teha enneaegseid järeldusi. Saate alguses me rääkisime sellest, kuidas jumal valib inimesi jumala, vali ainult ühte inimest. Need inimesi võib olla mitmeid. Ja kindlasti need ongi mitmeid. Kuid ma arvan, et ma ei eksi, kui ma väidan, et üks inimene, kelle jumal on valinud oma tööriistaks on Richard lausa kes on kata alt välja toonud selle vana, mille me oleme juba unustanud. Selle sügava meditatiivse. Illegaardi muusika, see, mida me kuulsime täna siin saates Ja see sõnum on selge. See on puhas. Ja tänu Sauslerile on see sõnum joonud ka meieni. Raadio seitse on lõpetamas tänased saatejuhid olid Ene Pilliroog ja Ain Leetma. Ma loen lühikese õhtupalve. Kesest palveraamatust. Issand, meie jumal. Ma tänan sind tänase päeva eest kõikide minu elupäevade eest. Kui kurbuse eest. Sina tead, mis mul peab õnnestuma. Sina juhid mind, mu ebaõnnestumiste kaod. Õige leplikkuse ja alandlikkuse juurde. Et ma kuulaksin sind rohkem kui iseennast. Kui sina ei ehita, kui ta näevad selle ehitajad ilmaasjata vaeva. Seepärast lase mul rahulikult uinuda. Hoolimata sellest, kas mu päev oli minu enda arvates edukas või mitte. Kaitse mind sellel ööl halvast unest et ma end homseks päevaks hästi välja puhkaks. Hoia mind kurja vaimurünnakute eest ära saada meid kiusatusse. Et ma ei lahkuks sinu tarkade seaduste teelt. Õpeta mind, et ma oskaksin armastada sind nii nagu sina mind oma pojas oled armastanud. Juhi minu alateadvust tee mind oma tööriistaks. Et ma tunneksin end alati sinu teenijana. Lase mul mõista ja leppida sellega, kus algab ja kus lõpeb minu vastutus kõige selle eest, mis minuga sünnib. Ja kus võtad sina minu saatuse oma ettehooldemeelevalda. Oleksin sulle alati avatud ja kuulekas mees, kui ilmsi, nii ärkvel olles kui maksades. Nii ajalikult kui igavikus. Ära jäta mind Kristuse, meie issanda läbi.