Kraadia seitse, kuues piiblitund meie stuudios on vana testamendi professor Evald Saag. Piibli tundmises on meil käes praegu tähtis sündmus, Kristuse tulemine Kristuse tulemise pühapäeva. Uue testamendi teadlaste meelest jagatakse need pühapäevad niisugustele teemadele. Esimene Kristuse tulemise püha, mis on mööda. See on Jeesuse sündimise ettekuulutused. Teine Kristuse tulemise püha ja sellega ka justkui teine Kristuse tulemine. Sõna-sõnalt on tema avaliku tegevuse algus. Kolmas Kristuse tulemine oleks siis tulemine kuningana Jeruusalemma, seda pühitsema ka jõulueelsetel. Pühapäevadel ja palmipuudepühad. Neljas Kristuse tulemine toimub lõpuajastul. Kolm eelmist on juba olnut natun ajas küllalt kokkusurutud läheldaset Jeesuse ajaliku eluga. Seoses neljandat Kristuse tulemist on ees oodata. Nende tulemiste puhul, mis juba olnud, on. Kogeme suurt umbusku Jeesuse suhtes suurt vastuseisu aga samal ajal ka seda, et inimesed aitavad Jeesust. Meie võtaksimegi täna vaatlemise alla need esimesed kaks Kristuse tulemist tema tulemine, kui ta sünnib siia maailma, kui jumal sünnib siia maailma. Ja. Tema avaliku tegevuse alguse Maksukohustuslaste kirja panemiseks peab ehituse mees Joosep tulema Naatsaretist kaugelt üle 100 kilomeetrit. Tee on tegelikult 200 kilomeetrit või veel pikem ka mägedest üles ja alla. Kaasas peab tal olema Tema noor naine, kes ootab last kaasas, peab tal olema söök ja jook sest tulemused näitasid, et kohtadel, kuhu Rooma käsutas inimesed kokku lõppes kohe söök ja jook ka vesipäev kaasas. Sa oled, jättis oma kodukohas riigi põhjaosas on Joosep juba Rooma riigile maksud maksnud. Ja kuna ta on Taaveti soost ja taavetile oli kuulunud ka see väike külake bet lehem Jeruusalemma lähedal siis tahavad nüüd roomlased Joosepist maksu saada. Kasid justkui 1000 aastat tagasi saadud tulude eest. Taavet Jeesuse esiisa oli olnud Iisraeli kuningas 1000 aastat tagasi. See külake oli olnud tema oma. Hoolimata sellest ei leidu Joosepile ja Maarjale, et nad ei tähtsat isikut, nagu oma külla külla tulid. Ei leidu seal küla teises peatuspaika parimat kohatult võtmat juba rooma maksu nõudjad. Ja mis paremat kohta seal ongi majaton. Ühetoalise akent ei ole, valgus tuleb uksest, aga sees on kollega. Ukse võib sulgeda. Joosep Taarja vajavat ilmastikukindlat varjualust, sest sünnitamise aeg on käes kui kasutada tolleaegseid ütlemist. Halleluuja. Nad leiavad. Endale varjualuse nad leiavad lauda. Missugune see noh, Don, Euroopa jõulupostkaartidel on laut eraldi olev puu tus puht sõimega. Seal on sõime lähedal mäletsevat lehmad. Patu kahetsevate nägudega. Laev on võib-olla inglitiivakohinat kuulda. Kõik on kaunis ja kullatud. Maarja on pandud Rõivile sinisesse ja seetõttu on meie maarjamaa lipu üks slaid sinine. Kuid see, mis seal kujutatakse ei ole õige. Need on õhtuma, arusaamad. Justinuschwere tunnista, sündis sealsamas tõotuse maal. Aastal 100 pärast Kristust, suri vere tunnistajana aastal 165. See mees ütleb, et tegu on koobas laudaga mäe külje sees oleva koobaslauda. Nagu näid, seal esineb ka tänapäeval sõlmud savi või Kiievist. Sinna tuuakse külmadel öödel lambaid, kitsi ja eesleid vargi. Ühe seesuguse koobas lauda kohale on ehitatud ka sündimise kirik Betlema sündimise kirik. See on praegu olemas, seal Maarja panin, sõime jõuluööl Jeesuse ja ilmselt kivis saime. Ja me peaksingi enam usaldama sealseid kohalikke mehi ja nii neid, kes on Jeesuse lähiajal elanud. Kui siinset fantaasiat. Mis nüüd seal? Ilmne on, et. Jeesust võetakse vastu umbusklikult kui Maarjale ja Joosepile ei ole nagu paika majas. Siis Jeesusele ammutimit. Evangeeliumit vihjavad nendele asjadele, eriti Johannese evangeeliumi esimene peatükk. Valgus paistab pimeduses ja pimedus ei ole seda taibanud. Tõlgid Toomas Paul. Ja ometi maailm ei mõistnud teda tunda. Ta tuli omade keskele, ent omad ei võtnud teda vastu. Niisugused märkused on tehtud Jeesuse kohta. Juba evangeeliumi alguses tõin näiteks ainult ühe evangeeliumi. Voga jutud räägivad, et juba lapsena ja koolipoisina. Jeesus oli teinud imesid, näiteks ladelevi jõutud. Ometi Johannese evangeeliumist teine peatükk ütleb, et esimese imeteod tegi Jeesus oma kodukoha lähedal Kaana pulmas. Ja siis ta oli üle 30 aasta juba. Suur pahandus, mis temaga tuulet, avalik pahandus, üldrahvalik pahandus tänapäeva keeles. On pahandus imetegude pärast? Inimese pojal oleks ju nagu kohustus imesid teha. Õieti öelda ei ole Jeesus mingi ime pääl väljas tajule tsirkusemees. Tauno aitamas. Ta pistab oma käed alati hädaliste juurde. Ja seal peavad asjad toimuvad toimuma Nis. Meie meelest on imelis Hädalisel abi saada alati imeline ja omal kombel tiime. Ta on kodukandis ühel hingamise päeval. Pühapäeval tuleb kogudusekotta laatsaretis. Kuna ta on haritud mees, siis tal tuleb seal õpetada Ja paljud, kes teda kuulsid, hämmastusid ja ütlesid, kus kõik on tulnud sellele kus see on, mis on antud temale. Ja kuidas niisugust vägevad teod millest me kuuleme, toimuvad tema kätes. Eks see ole puuse Maarja poeg Jaakobuse ja Joosuse ja Juuda ja Simona vend ja eks ka tema Õed oleks siin meie juures mehel. Kalad said pahaseks, tema pääl pahaseks, nad sõid sellepärast sadeid imesid. Mujal kaugemates kohtades. Kas meil siin kuule hädasid küllalt? Ja nüüd sa tuled siia ja tõukasid ta linnast välja või külast välja ja viisid ta üles mäe kallakule, millele nende küla oli ehitatud, muidu see seda kohta saab praegu. Kina, kellel juhusson turistina Palestiinas käia, siis oleks soovitav seda vaatama minna. See on nii 100 150 meetrit, järsak kõrge, nii et see alla tõukamine oleks tähendanud Su. Nad viisid üles mäekallakul ja tema et teda kukutada üle kaela alla, aga tema sammus nende vahelt läbi ja läks oma teed. Seda mõttetum kasutanud Jeesus mitmeti korrad. Ja ilmne on, et tema üliõpilaste arvavad, et aga seal keetsemannis, kus ta arreteeritakse, seda võtet kasutab, aga ta ei kasuta, sest tema aeg on tulnud nagu teised. Niisugune on nüüd tema avaliku tegevuse algus, see on siis teine Kristuse tulemise püha meil tänavu neljandal detsembril. Meie teemad muidugi lähevad lahku senised kiriku teemat sellest sest need asjad, mida me siin räägime, on alles hiljuti uuritud ja oma kohale asetatud. Siin ei helise jõulukellad. Siin ei ole tahtega inimes seeni laulda, seda kuulsat jõululaulu, mille esmaselt laulsid inglid ja mille esimest rida meie kirikutes iga pühapäeval selgub. Õpetaja laulab. Au olgu jumalale kõrges rahumaa pääl inimestest meel. Või täpsemas tõlkes kirkus, olgu jumalale kõrges rahu maa pääl inimestest hea meel. Need kaks esimest rida on kindlat ja neid saab kindlalt tõlkida. Aga kolmas rida sellega on raskusi. Mis see tähendab inimestest hääme, kas inimestel on Jeesusest meel või on Jeesusel häämee inimestest? Hääd Ahtiga inimeste seas tõlgitakse ka seda rida kogu maa pääl häda tega inimeste seas. Või rahu maa pääl tema hääleile, inimeste, selle kolmandal rea Raukese, kolmanda rea tõlkimisega rabatud. Võib-olla me saame käsikirju, leiame käsikirju veel leidmata on, et saaksime täpsustada. Aga mulle tundub, et jumal jätab selle rahumeelega meile kord taevariigis laulmiseks. Teavitab meile selle rea siis õieti, et inimesed ei ole seda suutnud nii täpselt üles kirjutada. Kuidas teda siis vastu võetakse tema avaliku tegevuse alguses. Ta tuli omade keskele. Ent omad ei võtnud teda vastu. Eks tema oles Maarja poeg. Jätame kõrvale sõna ehitaja, sellest räägime teinekord. Maarja poeg on kibedusega öeldut. Maarja poeg on Jeesusele pääle kaebamas tööl. Ja Maarja kuuleb seda pealt sealt. Ja see teeb tema südamele. Valumarjad ei ole kaitset. Maarja lesknaine. Tema käest hakatakse kiskuma ära tema poega. Ta taipab seda juba Jeesuse sündimise järgi. Jeruusalemmas templis. Õiglane Siimon. Õnnistas neid ja ütles Maarjale tema emale. Vaata seesinane on seatud langemiseks või tõusmiseks paljudele Iisraelis. Tähendab Jeesusega kohtamine tähendab inimesele angemist või tõusmist asjati jää temaga kohates endiseks. Tähiseks, kelle vastu räägitaks? Huvitav lause. Meil läks ta nagu pooleli. Aga see on just kelle vastu, keda maha teaks. Niisugune mõte on. Kui satute seda kirjakohta, luuka evangeeliumi teisest päädis tugevama, siis meenutage seda. See tähendab nii keeleliselt kui grammatilised sõnakuju poolest. Vasturääkimist. See laps, see minu laps on viletsuse kätte tulnud laps, tema vastu hakatakse kohe rääkima, aga rääkimine viib ka tegudeni, nagu me näeme. Ja sinu endagi hinge läbistab mõõk, ütleb Siimon. Et tuleksid ilmsiks paljude meeste mõõdus Siis selguvad kuidas koheldakse Maarjat, kuidas Jeesust, siis selgub, see inimeste seesmine meel, seesmine korjatud mõtlemine. Lühidalt Siimon ütleb, ta oli juba ütelnud, see on tema esimene tulemine. Kohe süli järgmine Siimon juba ütleb Maarjale. Siin algab inimeste lahutamine. Nadkas uuenevad põivarisevat. Ja nüüd veel edasi. Teisest Kristuse tulemise pühast neljandast detsembrist arutasime korraks tema teise tulemusi raskusi. Jeesusel on olnud oma avaliku tegevuse alguses mitmel pool Galileas palju kuulajaid, palju järgijaid. Ta on äratanud tähele panna. Tundub, nagu pöörduks tema koduma jumala poole. Ja äkitselt Ollakse tema, vast, ta tuleb Naatsareti neelust lugesime sellest, kuidas nad tahavad särki Arrakult teda alla kukutada. Alunud imetlevad teda kuidagi just alustab. Kuskohast Jeesus selle vägevuse võtta. Ta on meie keskel elanud ja töötanud. Ta on hästi tuntud ehitusmees, siin. Aga kohe kostab vahele Taarja poeg. Kohide kohe tekib kirikus sumi. Kapernaumis Ghanas Ta on teinud imesid. Halvemad tuleb. Mis ei tähenda Maarja poeg, see on täpselt nii nagu maalidest meieni võttes. Venelased ja kõiki lääneslaavlased. Panevat inimesele kaks nime tema enda nime lisa huvitavat ema nime panda. Aga kui isa ei ole? Kui ei saa, ei ole teada, ujun varia. Kui Maarja on näiteks raisku läinud tüdruk nagu juuda rahvas tänab päevani kui tema laps, Jeesus on väljaspool abielu saadud laps. Juudalased ütlevad, et Joosep on katnud kinni Maarja patu. Aga nad ütlevad kat. Joosep ei saanud Jeesusest teha täismeest sest Iisraeli usu järgi ei ole väljaspool abielu sündinud laps täismees. Ja Maarja enda kohtagi hakkab Jeesuse vastaste poolt liikuma kõmus. Maarja on küll preestrite soost. Aga Maarja on saaduklaste soost nende soost kes olevat juba 200 aastat tagasi olnud lõtva elukommetega ja nüüd preestri seisusest tagasi tõrjunud. Seda kõike peab Maarja kuulma. Mis võivad siin imeteod mis loeb see, et Jeesus abistab inimesi abistab ka sel juhul, kui teine inimene suudaks üldse, kui inimlikult ei ole võimalik abi anda? Et ühel päeval jõuab Kapernaumasse See on põhja pool Galilea järve kohale Jeruusalemmast tulnud komisjon. Komisjon ei ole meie nüüd õppinud tegema pärast teist maailmasõda iga asja peale komisjon. Komissioone tehti juba uues testamendis ja piiblis komisjon tehakse selleks. Üks isik ei vastuta, kas see oli komisjoni otsus? Ja nüüd komisjon tuleb, et teha kindlaks, kuidas on lugu Jeesuse poolt tehtavate imetegudega? Siin on paras koht selgitada seda, kuidas tookord mõistsid imetegusid idamaalasi. Ja kuidas meie mõistame, imetegusid meie õhtumaale praegu. Meie vahel on 2000 aastat teine maakoht, teised rahvad, meie, kui ütleme praegu, et vanal ajal olid inimesed kergeusklikult. Nad uskusid imesid, nii et nad juba ette teadsid, et jumalamees võib teha imesid. Ja ta peabki nii tegema. Aga see on suur eksitus, mille me teeme, kui me arvame. Ristija Johannes oli jumalamees, et ta ei teinud ühtegi imet. Vanast deszek Kristlastesse on midagi õhtumaised imbunud. Vennad jutustasid, et Jeesus oli teinud imesid. Judomaalased. On ise idamaalased ja ei võtnud ju Jeesust omaks. Ei uskunud ka kristlaste poolt jutustavad lugusid imedest. Ja kui nad kuulsid, et ometi kõneldi Jeesuse imetegudest siis tuli teha komisjon, teha kindlaks, kuidas Jeesus oma imetegusid täidis. Selle asjaolud pidigi kirjatundjate komisjon selgitama ja see on täpselt kirjas Markuse evangeeliumi kolmandas peatükis 20 teises salmis. Nad tulevad Galiliasse. Ja näevad, et Jeesus tõesti teeb imesid. Nad teevad selle kindlaks. Aga nad teevad kindlaks ka, et need ei ole jumala imet, Koidur, saatana inime. Kuidas vuntsid õpetatud asjatundjat otsustada? Kas tegu on jumala või saatana nime mõõdupuu Nad võtsid piiblist. Viienda Moosese raamatu 13. peatükk, 16. sall. Kirjuta. Kui imetegija austab Toorat tähendab Moosese seadust, siis on tema imet, jumala ime. Aga kui imetegija ei austa Moosese seadust, kui ta rikub jumala seadust, siis on tema imet. Saatana tiime. Mõned näited. Jeesus rikub Moosese seadust, nõnda. Ta annab andeks patte. Õieti tohib patja andestada, ainult jumal isiklikult jumaldab isiklikult kohal olema. Kui. On võimalik üldse patte andeks saada. Niisiis meie vaimulikud kõik rikuvad rohkesti Moosese seadust. Nad vahendavad pattude andeks. Nad ütlevad. Jeesus rikub pühapäeva hingamise päev. Moosese seadus keelab hingamispäeval tööd. Aga mis teevad Jeesuse üliõpilased? Nad katkusid viljapäid. Põllust läbi minnes nisupäid avati, ei tohi vilja lõigata. Nad peksavad reht, hõõruvad vilja ta ohu vahel laua tagant välja närivad teri, mis nad kõik teevad seenega. Nad peksid autoreht. Naat tuulavat vilja Nad jahvatavad teris. Tähendab näriga, sabati ajal ei tohi unid töid teha. Ja siis on Jeesusel veel. Jeesus ütleb lubamatu sõna mida ei ole Moosese seadusest. Jeesus ütleb, mis nüüd jumal on pannud ühte, seda ärgu inimene lauta ja nii edasi. Kuldise Rida Moosese seaduses on, aga iisraellased olid selle sealt kustutanud. Jeesus segab seda lauset meelde tuletades. Inimeste tavalist elu. Tavalise Moosese korra järele ei saa naine ennast mehest lahutada. Seda tõesti on ta kuju ostetud. Mooses annab loa mehel naist minema saada. Kui mees on tüdinud naisest, siis ta võtab papüüruse või pärgamenditükid, keerab selle kahekorra kokku ja sinna sissepoole, kirjutab naise nime. Saadan sinu punk. Niisuguse diplomi, ta võib anda naisele. Jeesus ei ole sellega rahul. Ühesõnaga, Jeesus hakkab vastu Moosesele. Ja tema imet on saatana ime. Mis see tähendab, kui tema imeton saatana imet. See tähendaks seda Et ta tõugatakse kogudusest välja, selle kuulutamisega ta tegelikult juba on kogudusest välja tõugatud. Lindpriid tuleks ainult häid inimesi, kestad kividega surnuks viskaksid, mingisugust kohtumõistmist enam ei ole vaja. Tuleb see asi lõpule viia. Kes viitsib ja kesta? Võtame nüüd teise küsimuse ka teine küsimus, see Maria poeg. Ka see küsimus teeb Jeesuse lindpriiks. Kui keegi nõnda oli läbi häbistatud siis asuti kohe häbenematult tegelema tema sünnimuudegi asjaoludega. Kui ta oli häbistatud näiteks Moosese vastasuses siis oli, mitte ei, et võib, aga tuli kohe tema isiklik elu käsile võtta. See, et ta on Maarja poeg. Niipea kui Juudaalane veatult Moosest kinni peab võid ta abielu rikkuda. Teda säästetakse. Ent niipea, kui ta kuulutavaksiketseeris Räägitakse täiesti avalikult ka tema isiklikust elust vähemalt keelust ja nende hädas. Ja mida valjemalt ja mürgisemad, seda parem. Täpselt samuti teevad Jeesuse kaasmaalased Markuse evangeeliumi kuuendas päädikeks kolmandas salmis. Sest taoline on näotu vahelegi. Eks tema ole, toob Maarja poeg kaasa ja eurooplane loeb seda täiesti erapooletult ja mõtlebki, isegi. Jeesus loomulikult Maarja poeg ja loomulikult Joosepi poeg. Ent ta mõtleb ise ka oma südames. Kas ta oli isa varakult kaotanud, teda hüüti Maarja pojaks. Või on tõesti juude alastele õigus hätta sündinud. Suhtest väljaspool abielu. Väike-Maarja austamine on tegelikult nagu kristlaste katse vastu hakata juude alastel aimule. Teravale laimule, mis Jeesuse elu tegi suhteliselt väga raskeks. Dali isa. Rünnaku nii õel ja hävitavad, et hilisemad evangeeliumid püüavad seda igal kombel pehmendada. Praegu ei ole meil aega ega võimalust siin üksikasjadesse laskuda. Aga kui meil läheb korda lähemalt uurida Jeesuse elu, piibli peategelase elu, siis kahtlemata peame nendesse asjadesse süvenema. Evangeeliumit teevad veel. Teavad veel teistki, see on sõimusõna, mida Juudvalaset ketser Jeesusest kutsuvalt. Vöödik ja viinajoodik näiteks Matteuse evangeeliumi 11. päädiateks, luuka seitsmendas peatükis. Ka sellel sõimusõnal on salakaval tagapõhi, mida tänapäeva lugejad enam ei suuda aimata. Meie tänapäeva söödikud joodikuga ei ole siin sellel väljendil midagi tegemist. Mittemidagi. See tähendab seda, et sööb ja joob koos patuste inimeste nende inimestega kes kuidagi volitan, kui elus komistanud hädasaanu võõra rahva hulgast. Ja kedele Jeesus tahtis abi anda, Jeesus juhise ütleb. Kui tema pääle nurisetakse, et ta niisugustega kokku saab siis ta ütleb, et ma olen tulnud. Kadumist üles otsima Maiule tulnult tervete juure neid arstima. Tervetele ei ole arsti vaja. Selle Moosese seaduse peale on Jeesus päris kibe, kui ta näiteks räägib meile Vaesest Ats harusest ja rikkast mehest rikas mees ütleb jumalale, see tähendab Jeesusele. Et ta ometi kedagi surnutest minu vendade juurde, et ka nemad siia vaeva paika ei satuks, et nad meelt muudaks. Siis jumal ütleb. Neil on Mooses ja prohvetid kuul, kuna neist sel puul on tegu täies hoos oleva oma kindla esitus kampaaniaga. Kõigepealt tuleb hävitada Maarja kuulsus. Jeesus jää kuulsuse. Hävitamine toimub ka sisealul nagu kaudselt, nagu ema patu tõttu. Ja viimaks pannakse käsi Jeesuse külge. Jeesusel ongi võimalik ainult kolm pool aastat töötada. Ja siis tuleb tal ristile minna risti vastu võtta. Söödik ja joodik tuleb visata kividega surnuks. Aga näete, Jeesus ütleb ju ise ka, et ma käin niikaua kui jumal tahab. Aga aeg täis saab siis mind võetakse sellel Badenduse dokumendil sellel kogudusest väljaheitmise ja lindpriiks kuulutamise dokumendi, mis seal Kaperlamas tehti. On ühelt poolt küll ainult õiguslik tähenduks sest hetkel ei ole Jeruusalemma suur kohtul õigus. Surmaotsuseid täide viia Rooma on selle hiljuti ära võtnud tollet Palestiina tolle Juuda Jeruusalemma suur kohtu käest. Ju seda on kasutatud hoomagi meelest linnas. Aga rahvakohtu käest ei saa keegi Jeesust päästa. Seetõttu ka Jeesuse ülekuulamisel Pilatuse poolt kambas hüüa. Rahvas tahab. Kui palju kuritegusid on neilgi möödunud 50 aasta jooksul tehtud nõnda et öeldi rahvasta. Tehti kõige kurjemaid asju. Öeldi, rahvas, ta, niisugune on Jeesus, nii tema tulemine, ütleksin siis tema teine tulemine, tema avaliku tegevuse algus. Pahanduseks. Ta on komistuskiviks Pea praegu võiks selle koha tõlkida piiblist. Akva hing kees nagu pada. Sellestki oleks vähe. Jeesus oli avalik, Paandus, Reelika vähe. Naatsareti Jeesus oli oma kaasmaa lastele usuliseks kiusatuseks öeldakse A eksitab rahva jumalast ära. Nende meelest oli Jeesus tulnud siia kurja vaimuülesandeid täitma. Ja see tähendab ginaat, tõukasid tema linnast väsis ja see on meie olukord. Tegelikult oleme meiegi Jeesuse linnast välja tõuganud. Vaatame pühapäeva, kui palju Tallinna inimesi, kuid kirik kud oleks täis viimse Taani ja veel rahvast ümber piiratud. Kui palju tallinlasi mahub kirikutes? Kui paljud tõelised on Jeesuse järelkäijaid? Neid, kes usuvad jumalat tegelikkuses? Nii palju tahaksin ütelda Naatsareti Jeesusest. Ta tuli meie keskele ja meie ei ole võtnud ja me ei võta teda Elvast. Seda saime teada teise Kristuse tulemise püha evangeeliumist.