Algavas keskeprogramm, mis tuleb juttu Indiast stuudios, on Euroopa Parlamendi saadik Marianne Mikko ja Marje Lenk. Marianne, sul on üks plaat kaasas, kas sa ostsid selle past või tõid Indiast selle? Ma ostsin täiesti juhuslikult Arlanda lennujaamast, sest et ma hakkasin vaatama neid lugusid ja ma sain aru, et, et ilmselt on mulle tuttavad muusikat siin päris palju ja ma võin ka väita, et ma olen käinud tõepoolest Pompei diskuateegis ja pean tunnistama. Hindudele meeldib väga pidutseda, aga see pidutsemine võrreldes nüüd Eesti või Euroopa pidutsemisest suuresti erinev too, et alkoholi pruugitakse vähem ja tantsitakse vastavalt rohkem. Me võime Indiat võtta kuidagi. Et ta on arengumaa. Me oleme harjunud nii suhtuma Indiasse, aga me ei anna päriselt endale aru, kui suur see maa, see maa on täpselt nii suur, et iga kuues planeet, maa elanik on hindu, mis tähendab seda, et isegi kui seal on väga palju vaeseid, see vastab tõele, siis on ka keskklass siiski väga suur. Kui see kõige skeptilisemad võttes on ainult 10 protsenti, siis see tähendab seda, et 110 miljonit hindut on täiesti ostuvõimelised, märgatavalt suurema ostujõu ja võimega kui näiteks eestlased või tsehhid või poolakad. Nii et see maa on täis kontraste, kus on kõrvu väga vaene ja väga rikas, aga nad on kõrvu enam-vähem rahumeelselt ja rikas ka värvide mõttes, et kui mõtelda meie rahvuslinnule. Ta on niisugune, sellest on küllalt tagasihoidlike värvidega meile väga armas, aga India rahvuslind on paabulind, siis võib teha sellest järelduse, et see on ka väga värvirikas maa ja see vastab tõele, igasuguseid värve, kollaseid, oranž, punaseid, rohelisi, palju päikest, palju värve ka seda värvikirevust nägid ka diskoteegid diskoteeki korra ma isegi nagu hakkasin mõtlema, kus ma olen, kas ma olen Moskvas, New Yorgis, Pariisis, Tokyos või kus tähendab lihtsalt seetõttu, et juuksevärv on loomulikult tume, siis siis ma sain aru, et ema ilmselt olen siiski hinges. Muusika on, ütleme pooleks Lääne ja siis nende oma indasin remiksitud muusika, aga riietuse järgi, kui sa juba diskoteeki, see tähendab seda, et sul on raha, see tähendab seda, et tegelikult jälgid moevoolusid brände väga täpselt, mis tähendab seda, et üldiselt inimesed on väga euroopalikult ja väga hästi riides. Ma olen käinud Indias viimase poole aasta vältel kolm korda ja need on olnud tööreisid ja ükskord ka selline tsivilisatsiooni tundmaõppimine kultuurireis. Ja ma pean tunnistama, et kui öeldakse Lääne meedias, et tegemist on tõusva tähega, siis see vastab tõele ja seal on nii palju avastamisrõõmu kõikvõimalikku. Et kui mõtelda, et seal on 28 osariiki, mina olen käinud ainult kaheksas osariigis, siis ma tahan ikka jälle vaadata ja mis seal toimub ja see kultuur on ülimalt rikkasse, tsivilisatsioon on taga, väga huvitav. Kuidas sa saad dusid India delegatsiooni, meil Euroopa Parlamendis on võimalus Euroopa parlamendi saadikul olla kahes delegatsioonis. Üks, mis üldiselt Eestis on teada, on see, et ma olen Moldova delegatsiooni juht, ehk püüan siis Euroopa kõige vaesemat riiki demokratiseerida järjele, et aidata niipalju kui ühel parlamendi saadikul selleks võimu ja ja oskusi on. Aga peale selle olen ma delegatsioonis, mis on Lõuna-Aasia delegatsioon ehk sellel puhul tähendab see seda, et me katame riike nagu India Baal, Pakistan, Malediivid, Bangladesh, Sri Lanka. Ja seetõttu, et mul on teatud kohustus ka nüüd selle Lõuna-Aasia ees on, on mu töökohustused viinud mind seda tsivilisatsiooni ja seda majandust ja seda kultuuri tundma õppima. Sa ise valisid Aasia? Jah, ma valisin asja ka veel seetõttu, et mu kõige esimene tuttav Euroopa Parlamendis osutuks Niina Killiks nina kyll on siin. Ta on küll pärit Londonist, aga ta on sündinud panjaadis ehk teisisõnu on ta tegelikult meie mõistes Indialanna. Ja me sattusime kokku, nõnda lendasime või sõitsime koos lennujaama ja hakkasime rääkima ja tema oli mu kõige esimene kontakt. Nii et, et seetõttu ma võin öelda, et esimene tutvus, esimene sõprus ja, ja kuna ta on selle delegatsiooni juht kahtlemata tahama oma sõbrannat, ütlemata tagapõhja ja tema kodumaad paremini tundma õppida, nii et mul õnnestus seetõttu ka valida selleks teiseks delegatsiooniga. Lõuna-Aasia delegatsioon ja delegatsioon oli üheksa liiget ja meie hulgas oli ennekõike brite. Sest eks ikka see huvi ja, ja see võib-olla kellelegi perekonnas keegi on olnud Indias ükskõik, siis ärilistel kaalutlustel või või ka kuberneriks. Aga nii-öelda uuest-Euroopast olin mina ainsana eelmine kord missioonil käia, see oli ka üks poolakas, nii et, et selles suhtes olen ma olnud küllalt priviligeeritud. Mis on siis india missiooni eesmärk teil? See on ennekõike see, et aru saada, kuidas Aasia tõusev täht härmas positsioneerib, missugune on India arusaamine neist kui Euroopa Liidust. Ja kahjuks ma pean tunnistama, et vastastikku teame, ma siis mõtlen, et Euroopa Liit ühelt poolt India, teiselt poolt üksteise kohta siiski vähe. Ja milles see väljendub, kui meile anti ülevaateid erinevates kohtades ja erinevatel, kuid kõrgetel tasemetel, kuidas hinge suhtleb Euroopa Liiduga, siis ta suhtleb siiski umbes niisamamoodi nagu Venemaa kahepoolselt ehk räägitud India ja Euroopa Liit 25 vaid India ja Prantsusmaa, India ja Inglismaa suhted, India ja Saksamaa suhted. Ja sellest aspektist võttes, kui me mõtleme nende kui sellise ühe turu peale, siis me tegelikult tahaksime ka, et India näeks Euroopa liitu sellise ühtse turuna. Aga millegipärast siiski käib kahepoolne läbikäimine ja, ja me tahame seda sellist suhtumist ausalt öeldes muuta. Nii et see on nagu üks asi ja teine asi me muidugi tahame teada, kui suur võiks olla migratsioon sealtpoolt. Ja ühe missiooni küsimus oli tegelikult see, et kui tugev on nende infotehnoloogia, kui palju, vastab see tõele, mida meediast inglise ja prantsuse saksakeelsest meediast lugeda ja mis puudutab jah nende infotehnoloogiat ja IT tööstus siis, siis see on muidugi väga võimas, see on, see on nii võimas, et ma pean tunnistama isegi eestlasel, kes üldiselt oleme nagu infotehnoloogilised paremini edenenud, kui Euroopa liit keskeltläbi. Aga seal oli ikka väga suu jäi lahti ja üllatusmomente päris palju. Kui me võrdleme Eesti majanduskasvu ja India majanduskasvu, siis see on üks ja see sama, ainult et nende turg on 1000 korda suurem, sest neid on 1,1 miljardit inimest ja me oleme siin 1,3 miljonit inimest. Aga aga jällegi mõeldes nagu selle infotehnoloogia peale, kui ma kohtusin nende otsuselangetajad ja infotehnoloogiaärimeestega siis kuuldes, et Eesti on e-valitsuse eestkõneleja ja esimene ellu viia, teiseks, et meil oli maailma ajaloos esimest korda e-valimised ja need õnnestusid 50 riigi vaatleja heakskiidul, et meie, Eesti kolm poissi on Skype i autorid, siis need olid niivõrd tähelepanuväärsed faktid neile et 1000 korda väiksem Eesti muutus tähtsaks tegelaseks võrreldes nüüd prantslaste, sakslaste või, või vaenlastega, kes olid kammu delegatsiooni liikmed. Nii et, et aeg-ajalt küsimus sellest, kas suur või väike ei loe, kui on teatud faktitatud argumendid, mille puhul sa võid end positsioneerida, niiet et 1000 korda suurem tegelikult ütleb. Oo see on väga põnev, et me oleme ju tegelikult täiesti võrdsed. Kui sa läksid esimest korda Indiasse, see oli möödunud aasta oktoobrikuus, kasindi oli sinu jaoks niisugune, nagu olid ette kujutanud, ma pean tunnistama, väga ausalt. Ta kujutanud suurt midagi, ma olin natukene dokfilme uudiseid näinud, aga mul oli väga kiire periood, mu kodutöö oli täpselt niipalju, kui lennusõit kaheksa tundi ette nägi, et selles suhtes ma olin üsna puhas leht ja ma võtsin ka väga nagu vahetult Indiat vastu, aga pean tunnistama, et mu kõige esimene tähelepanek oli äärmiselt negatiivne ja seda ma ütlesin ka osariigi peaministrile, et vaadake mind nüüd küll ikka väga huvitab see, et milline on teie turismipoliitika, sest kes ma jõudsin öösel kell kolm adra paadi lennujaama, ma ootasin oma pagasit kaks pool tundi ja seetõttu nii-öelda härra peaminister, palun seletage mulle, milline on teie osariigi turismipoliitika? Tõin selle näite ka vastust ei olnud, sest et kaks pool tundi ükski turist ega, ega aga ärimees ega poliitik ei pea oma kohvreid ootama, aga tõde on see, et infrastruktuur praegusel hetkel on jalgu jäämas sellele tohutule majanduskasvule. Ja ma saan aru muidugi India poliitikutest, et selleks, et saada oma valijate poolehoidu, on nende dilemma, nagu ma seal tähele panin kas vähendada vaesust või parandada infrastruktuuri ja võib arvata, kui ikkagi enamus valijatest elab maal ja maal, kolmest kaks oskavad kirjutada ja lugeda. Siiski kirjaoskus on ainult seal 60 protsenti kopikatega. Et tähelepanu pööratakse rohkem siis kirjaoskuse suurendamisele ja, ja vähem infrastruktuurile, aga, aga jällegi maailm on niivõrd huvitatud Indiast ja India IT-keskkond on sedavõrd põnev ja atraktiivne, et nad peavad seda käsikäes tegema, vaesust vähendama ja samal ajal ka infrastruktuuri parandama. Aga muidugi populistlikult võttes sama india poliitikutest aru, et kasulikum on rääkida vaesusest ja mitte nii palju infrastruktuurist, sest et välismaa ärimees ei anna poliitikule hääli, kui meie siin eestlased, püüame alatasa üle oma varju hüpata. Me püüame külalisele kõike kõige paremat välja pakkuda, võib olla tegelikult noh, me ei saagi endale võimaldada, et seda ja teist laua peale panna, aga ühesõnaga meil on ambitsioon muutuda kiiresti rikkamaks, sest et naaber on ju seal üle aiarikkam ja teatele kuidagi järele jõudma. Siis vaat sellist moodi mõtlemist Indias on suhteliselt vähe, sest et sealsamas, et ta oli siis sealsamas majas, kus elab miljonär, ütleme 12. korrusel alumisel korrusel, võib-olla Bilbastest puutumatu kodu ja nad kohtuvad, oled iga päev nad teretavad, aga nad nende maailmad on lihtsalt dramaatiliselt erinevad. Nii et, et siin on üks küsimused. Et kui inimesel on noh, nii-öelda selline sügav veendumus ja, ja võitlustahe välja nagu rebida sellest keskkonnast, kus, kus ta on, siis see ei ole see juhtum, mis on India reaalsus. Paljuski on võti kastisüsteemis, millest järjest vähem räägitakse ja, ja mille vastu võideldakse, sõna otseses mõttes tehakse seadusi ja nõnda, aga see on siiski geneetilise koodina inimestel sees. Ehk kui ma olen ikkagi sündinud puutumatute klassi, siis ma ülemäära ei võitle selle nimel, et minna nii-öelda klassi ABC, nagu neil on, vaid ma kuidagi loodan, et järgmises elus, kui ma oma elu praegu hästi elan järgmises elus sünnin ma lihtsalt paremasse kasti, seda peab endale lääne inimene lihtsalt selgeks tegema, et see on paljude põlvkondade ka väga selgesti juurdunult. See vaesus on ka hetkel jällegi, kui majanduskasv seitse ja pealt selle protsenti siis see kogu aeg nagu muutub, ma oleks juba väga ettevaatlik selles nii-öelda klassifikatsioonis, et vaene vaene, selles mõttes küll umbes 60 protsenti hindudest peavad päevas toime tulema umbes ühe dollariga ses mõttes ja aga samal ajal nagu, kui me räägime majandusest, kui me räägime poliitikutest, kui me räägime ärist, siis, siis seal jällegi nagu ma ütlesin, on Ta kuni 330 miljonit keskklassi esindajad, kes on väga ostuvõimelised, nii et me peame endale aru andma, kui suur, kui suur see maa on. Ja probleeme on muidugi väga palju. Põhiline on siiski see. See kuuendik planeedist, rahvaarvu poolest on, on suhteliselt rahulik, see on hea ja see on, see on traditsiooniliselt nii, et kõrvu Indias võib rahumeeli elada hindu ja, ja olgem aus ka muhameedlane, sest et maailma suurim islamiriik on Indoneesia, aga maailma suuruselt teine islamiriik on India. Kui on 1,1 miljardit elanikku, siis sinna mahub ka pealt 100 miljoni muhameedlased ja nad elavad kõrvu tegelikult rahulikult. Kui me jätame nüüd Kashmiri küsimuse kõrvale, mis on Pakistani ja India küsimus, siis üldiselt India siseselt, tõsi, siin-seal on plahvatusi või nii, aga aga see, kui me nii-öelda per capita mõtleme nendele plahvatusohtlikele situatsioonidele, siis, siis on see ikkagi väga, väga nagu väike arv. Nii et ma saan ütelda seda, ainult et ta nii muutub, et ma ei julge hetkeseisuga mingeid selliseid põhjapanevaid järeldusi või, või põhjapanevaid aktsioone väljagi käia, sest ta muutub, ta muutub ja, ja mulle tundub, ta muutub varemusele minnes, sest üks asi, mis on päris selge Indiaga, on see, et ta on maailma suurim demokraatia. Ma ennist ütlesin, et poliitikute dilemma on ju see, et kas tõrjuda vaesust või parandada infrastruktuuri, see tähendab seda, et poliitik mitte ei nimeta end ametisse, vaid ta peab saama valitud. Ja see on demokraatia. Lugedes India meediat jälgides india loendamatuid telekanaleid ma väidan, et neljas võim on olemas. Ja, ja see on väga huvitav lugemine, inglisekeelne lugemine. Indias see meediavabadusaste on märgatavalt suurem, kui ma nüüd võrdlen oma oma teise sellise riigiga, kelle esmavastutust tunnen, ehk Moldova ka siis mina väidan. Indias on sõnavabadus ja ajakirjandus on vaba, võrreldes näiteks Moldova, aga India on ju siiski olnud väga pikka aega koloniaalriik ehk britid valitsesid seal ja tõtt-öelda võib-olla erinevalt nüüd ühest teisest impeeriumist ehk Vene impeeriumist jäeti maha siiski ka väga palju selliseid demokraatlikke põhitõdesid ja üks neist kahtlemata on meedia, nii et meedia on Ameerika ja Inglise meedia suunas ja seal isegi muuseas, on täiesti olemas miljonimäng, nii et et kaasaegne maailm on sedavõrd globaalne küla. Et kui vähegi on tegemist nagu meiega ehk demokraatiaga, siis varem või hiljem me leiame need, ühisosad ühisnimetad kärmelt seal ühiskonnas üles naissaatejuht ega on absoluutselt see naiste küsimus ei ole India puhul pädev, tähendab, kui me räägime India poliitikas, siis tõesti paneb pead vangutama, et nende Parlamendis on ainult kaheksa protsenti naisi. Aga ega Eesti Parlamendis nüüd ka ülemäära palju, kui sul nende parlament on, nende parlament on pealt 500. Aga kui me nüüd võtame, kui palju on parteides keskeltläbi naisi, siis see on umbes kolm protsenti, ehk otsuselangetajad on siiski põhiliselt mehed ja samas, kui erakondades on ainult nagu kolm protsenti naisi ja nende parlamendis on kaheksa protsenti, siis tegelikult on nagu naised paremini saanud endale väljundi või on paremini löögile pääsenud. Nüüd ega India naised on samamoodi nagu kas eesti naised või, või ükskõik missuguse maailma riigi naised, kes, kes väga jõuliselt katsuvad end positsioneerida 21. sajandil. Ja nagu ma neid numbreid tõin, siis võin väita ka, et india naiste lobi püüab järgmistel valimistel sellist sebraprintsiipi juurutada ehk teisisõnu, saada partei nimekirjadesse printsiipi. Mees, naine, mees, naine, mees, naine, nii et väga kaasaegne ja nende kontekstis väga radikaalne india naine on võrdväärne partner perekonnas. Aga tõsi, kui me räägime sellest, kui palju mehi või naisi töötab siis india naine reeglina on kodus. Sellest tulenevalt on ta tegelikult nõrgemas positsioonis, naine muutub alati vabaks ja, ja eneseteadvaks sellest hetkest, kui tal on oma isiklik rahakott, tähendab, ta on oma raha käsutaja, aga india naisel on sõnaõigus, tähendab, Ta ei ole selles mõttes alla surutud või, või kuidagi mehe käsutäitja. Ta mõjukus perekonnas on, on suurem kahtlemata kui, kui Eestis, kus juhtub see, et naine teenib ja mängib ikkagi sellist nii-öelda Tiiu talu tütrekest ei tee väljagi tegelikult pool või üle poole sissetulekust perekonna Pütschetist on ju naise teenitud. Kui ma mõtlen oma mõne uue sõbra peale, siis nende hulka, kas on ka ärinaisi ja kui naine on muidugi Indias nüüd juba ärisse läinud ja läbi löönud siis muidugi nad on konkurentsivõimelised väga tugevasti ohustades, ma arvan, ükskõik millist lääne ärimeestest, et nad teevad väga jõuliselt nad väga-väga hästi. Kuidas sa iseloomustaksid India last, ta on emotsionaalne, ühelt poolt aga teiselt poolttanud tohutult hea suhtleja, ta oskab jälgida kaasvestlejad just nii-öelda kogu tema tervikus, ehk sõnad on üks asi, aga ta võtab sind tervikuna ehk ta jälgib väga tähelepanelikult su kehakeelt. Nathan oivalised teenindajad, oivalised teenindajad meil Lääne kultuuris olevatel inimestel oleks väga palju sellest õppida. Nii et, et kui räägitaksegi sellest, et et Aasia kaks giganti Hiina ja India, siis räägitakse sellest, et hiinlastele jääb see osa, et nagu tööstus ja, ja vabrikud olles vabrikud pingi taga, et nad on väga täpsed ja väga head ja Indialaste osa ikkagi tendus ja ma arvan, et selles suhtes ka 21. Roland jutustab rohkem teenindusest teenindussfäärist, siis hoidke alt, ütlen ma selle peale nii Euroopa kui ka Ameerika, kuidas maal elatakse, maal elatakse nii ja naa, nüüd selle viimase missiooni ajal külastasime Panso amet, mis on üks nende kõige paremal järjel olevaid osariike. Ja seetõttu võin ma ütelda, et see, mis seal silma hakkas, on väga edenenud, selline külaelu, aga jällegi ma tulen selle juurde, et just maal kirjaoskus ei ole mitte kiita. Kohtusin paaris külas naistega, kes olid koondunud sellisesse gruppi, mida nimetatakse eneseabistamisgrupid ja see tähendab seda, et esimene, millega naised nagu kokku puutusid või mis oli nende püha võitlus, oli saada kirjaoskus, hakata kirjutama ja, ja, ja lugema ja muidugi nende suurim probleem nüüd mitte bandžo abis, kus on mitu jõge, kus on viljakas maa ja kus üldiselt põllumajandus edeneb ja mida peetakse ka selliseks india vilja salveks. Nendel ei ole küsimus nii palju selles, et et kui on põud, mis siis juhtub, aga väga paljudes kohtades on põua küsimus ka see, et, et ei ole vihma ja ei ole viljasaaki, on elu ja surma küsimus ja loomulikult, kuidas saada praegu kõikjale nendesse osariikidesse, puhast joogivett ja, ja see on nende jaoks väga-väga suur küsimus, sest et palju on tööstuste poolt reostatud ja pole sellist heaperemehelikku suhtumist olnud, nii et, et probleemid on, on sellised väga suured ja, ja väga globaalselt, kui kord juba ollakse probleemidega silmitsi, üks ääremärkus, mida ma kindlasti tahaks teha ka, et kes on võib-olla tähelepanelikumad, aasia asju uurinud või lugenud, on tähele pannud ka inglisekeelses pressis on viimasel ajal üha rohkem ja rohkem räägitud probleemist, mille puhul Indias sünnib rohkem poisse kui tüdrukuid. Ja seesama panjaab, mis ühelt poolt on kõige viljakam, kõige enam edenenum. Samal ajal on see ka kõige suurema probleemiga, mis puudutab sündivust mitte selles mõttes, et sündivus oleks väike vaid vaid seetõttu, et 1000 Poissi kohta sünnib 823 tüdrukut. Ja küsimus on selles, et tüdrukud, et sind ei tähenda perekonnale just rõõmusõnumit, kuna tüdruk läheb perekonnale kaduma, kui ta kord abiellub ja kaasa tuleb anda väga suur, kaasavad ehk teisisõnu tüdruku sünd tähendab ainult väljaminekud ja, ja nüüd, kus ultraheliaparaat on neil siin Euroopas iseenesest mõistetav asi, on ta muutunud ka iseenesestmõistetavaks asjaks, Indias aga Indias on ta muutunud ses mõttes ka nagu selliseks genotsiidi allikaks, ehk et kui, kui perekonnal on teada, et sündimas on tüdruk ja kui see ei ole ütleme, esimene tüdruk selles perekonnas, siis reeglina otsustas, lubatakse teha aborti ja number, mida ma ütlesin, et 1000 poisi kohta sünnib 823 tüdrukut, ainult sellel ei ole tähendust sel sünnihetkel, aga demograafilises mõttes ei oska keegi prognoosida ja üldiselt ei ole midagi head loota, siis kui on tegemist täiskasvanuks saanud poiste ja tüdrukutega, siis lihtsalt on Indias 20 aasta pärast väga suurt tüdrukute või naistepõud. Ja mis see tähendab, seda tuleks küsida demokraatidelt, igal juhul on see kunstlik ja igal juhul on tal negatiivsed tagajärjed. Nii et kui see neiu abiellub, siis tal peab olema palju rahast. Sellel perekonnal peab olema palju raha kaasa anda sellele noorele naisele. Jah, see vastab tõele ja peale selle sellest hetkest kus ta nüüd abiellunud, ta läheb nagu teise klanni, ta läheb nüüd sinna mehe suguvõsasse mitte teenima seda suguvõsa. Ta nagu kaob perekonna jaoks ema isa jaoks noh, nii-öelda enam-vähem jäädavalt, sest ta väljub sellest nii-öelda mõjus, vääris ühte teise ja siin võib-olla on huvitav ka siiski märkida ühte fakti, mis, mis meie jaoks võib-olla naljakas. Aga, aga ta on tõsi, Indias reeglina on abielud korraldatud abielud ehk nad on inglise keeles on see Reinst närvitšis siin ei ole väga palju pistmist sellega, et poiss ja tüdruk armusid teineteisesse ja see asi lõpeb siis tundeliselt või siis abieluga sõna tõsises mõttes pannakse paari, pannakse paari ja pannakse paari sellisest aspektist. Poisi perekond on tugevamas positsioonis, mitte mitte igat neiut ei laseme oma perekonda, sest küsimus on ka selles, et oma seda suguvõsa oma klanni siis tugevdada. Nii et need on traditsioonid, mida mida järgitakse ja, ja üks asja nagu selline imelik või meie jaoks natuke selline üllatuslik moment on see, kui tähtis on siiski sünnihoroskoop, sest et selleks hetkeks, kui mehe perekond on otsustanud, et see väljavalitu, nende poolt väljavalitu on siis selle perekonna vääriline, siis on väga täpselt tarvis teada, millal see tüdruk sündis. Ja kui siin selgub, et meie poja ja teie tütre horoskoobid kas ei lange kokku, ühesõnaga ei klapi siis seal see nagu viimane filter, mis ütleb, et siis ka ei tule abielu, seda jälgitakse sõna otseses mõttes väga, väga tõsiselt, kõikidel perekondadel on oma astroloog, aga need, et lugesin siis kuud, jälgitakse seal sama tähelepanelikult nagu päikest ja vaatajad isegi tähelepanelikumad. See on jällegi teistmoodi tsivilisatsioon. Ma olin Rasjastanis ühes Maharaasia palees, kus oli ka väike muuseum ja mind tõtelda üllatas küll see, kui ma, kui ma nägin ühte imeilusat patistist kostüümi, millel alla kirjutatud jama ja siis selgitus, et see on see kostüüm, mille asja paneb või pani. Kuna ta oli siis eksponaat, pani selga siis, kui ta vaatas, täiskuud, kui ta imetles, täiskuud, see jama on spetsiaalselt selle kostüüm, et maha Radža võis vaadata kuud ja mõtiskleda oma mõtteid. Ma julgen väita seda, et ühiskond on dünaamiline. Nagu ma ennist ütlesin, ka siis inimestele meeldib pidutseda, tantsitakse täiesti iseenesestmõistetavalt ja ma olin ühes pulmas. Tantsida võib ka juba päeval kell kaks päike särab ja tantsitakse rõõmsameelselt ilma mingi küsimuseta, kes võtab mind tantsima, kas üldse võtab sellist sellist hirmu ei ole. Ja õhtuti on väga palju selliseid õhtusöök, kõike, mis ei alga mitte enne kella üheksatkümmet. Et kuidas nad oma tööpäeva seal alustad, jäi minule küll hämaraks, ses mõttes, et, et minu meelest nagu ööpäevaringselt oldi tegusad, aeti asju ja, ja, ja tegelikult ma arvan, et aetakse oma asja väga hästi. Kuidas see pulmapidu oli siis, pulmapidu on väga-väga pikk, Vene ja loomulikult sõltub see sellest, kui suur on rahakott, aga tavaliselt pulmapeo pikkus on viis päeva. Mina olin selle kõige kõige esimese päeva juures ja ja see oli põnev, tähendab, see oli nüüd organiseeritud pruudi suguvõsa poolt ja see pidu on, tähendas Sis pruudiga hüvasti jätmist. Kohale olid kutsutud siis nii poisi kui tüdruku kõik naissoost esindajad ja mul oli au kuuluda sinna peigmehe naissoost esindajate hulka. Ja mõte oli selles, et jäätis pruudiga hüvasti sele värgiks tätoveeriti hennaga kõikide nende kohalviibinud naiste ja tüdrukute käed, nii et ka mina saabusin detsembris Eestisse tagasi tätoveeritud kätega, sest et see oli vahetult enne mu välja lendas. Mis märgid su käte peal olid, märkides ma ei oska öelda, nad olid lillekujulised ornamentika, aga seda need tätoveerijad ütlesid küll. Absoluutselt, iga naine sai erineva tätoveering, nii et see ei langenud kokku. See on arenenud kunstneil, aga see oli Hennoga tehtud, nii et ta vist oli muld. Paar nädalat oli näha, läks järjest heledamaks heledamaks, lõpuks kadus ära. Ja ja pakuti limonaadi, pakuti kõikvõimalikke jooke, mitte alkoholil ja, ja siis söödi natuke ja tantsiti palju ja siis, kui ära läksime, siis iga külaline iga, siis naine sai ka veel väikese kingituse kotikese. Kui ma mõtlen, et seal ühes hotellis peetud pulmapeo esimene pidustus, siis ma arvan, et see rahakott oli küllalt küllalt suur sest samal õhtul see pulmapidustus jätkus, siis oli stiil hoopis teine, see oli nüüd poisi poolelt. Kui päeval oli võib-olla üks sadakond inimest, siis õhtul oli juba 200 umbes ja siis oldi pidulikult riides, siis ma nägin väga ilusaid, sarisid, väga ilusaid ehteid, oldi pidulikud ja seal pakuti šampanjat. Seda ma võin ütelda, et alkohol, lääne alkohol, mis on siis tulnud Euroopast on ülikallis parfüümid, alkohol, kõikvõimalik, selline lääne kaup on Indias kallis, aga see, mis on neil oma toode, on jälle meie aspektist ka eestlase silmis. Väga ilus, mitte alati väga kvaliteetne, aga, aga väga ilus. Mõtlen eriti tekstiile ja mitte kallis. Kuidas lõhnab india, sõltub sellest, kus olla, ta võib lõhnata kuse järele või ta võib lõhnata ka väga peenelt. Ja ta võib lõhnata ka viiruki järele, kui sa oled templis, nii et ma puutusin kõikide nende lõhnadega kokku. Vaesuse puhul on muidugi see, mida paljud eestlased ja eurooplased heidad Indiale ette. Et, et seda on nii palju ja see ajab hulluks ja nõnda, aga ma küsin nagu filosoofiliselt vastu, kui palju sõltub sinust või minust eurooplasest nende vaesuse tõrjumine, et katsuks nagu emotsioonid kõrvale jätta ja tegeleda sellega, mis nüüd sinust otseselt sõltub, nii et, et seetõttu tuleb lihtsalt nagu olla leplik india vaesuse suhtes ja loota ja teha kõik selleks, et et nii-öelda poliitilisel tasandil nad ise saavad selle tõrjumisega tegeleda, aga meie asi ei ole kohapeal olles nii-öelda nägusid teha, kui sa juba kord sinna läinud oled. Külalise kohta öeldakse, et külaline on jumal, sulle antakse iga hetk mõista, et sa oled Sa oled tähtis ja sa oled. Sa oled väga oluline neile, see on väga hea tunne. Viiruki lõhna said sa palju nuusutada, sa käisid ju kloostrites, käisin kloostrites. Indias on põhiliselt tegemist hinduismiga, aga hindvismist on välja kasvanud ka sellised religioonid, mis, mis ka Eestis on meile tuttavad. Need hiin rismist on välja kasvanud kanism, mis meil on vähe tuttav sygism, mis on meile ka võib-olla teada läbi Sikkide, aga vähem tuttav, aga mis on eestlastele küllalt palju tuttav on budism. Nii palju isegi, et kui ma püüdsin uurida enne seekordset Indiasse sõitu, et tahaks hinduismi kohta rohkem lugeda siis ma märkasin meie ühes raamatukaupluses riiul, mis jutustas religioonist, et jättes kristluse, jättes luterluse protestantismi kõrvale, et mis siis need muud religioonid veel on. Siis sain tulemuseks täpselt kaks raamatud islami kohta. Judaismis ei olnud midagi hinduismi stel midagi ja ennäe imet, umbes 12 raamatut budismi kohta, nii et sellest tegin ma lihtsalt sellise loogilise järelduse, et et Eestisse paatia budismi vastu on on täiesti olemas. Sest et siis siis on ka raamatuid. Ja ma käisin seekord Sikkimis. Ziggy on väikene osariik, mis tõtt-öelda, kuni 75. aastani oli omandanud kuningriik ja alles sellest hetkest siis liitus Indiaga. Sikki piirneb maaliga läänest, põhjast Tiibeti ehk siis Hiinaga ja idast botaaniga. Nii et seal õnnestus ühe väga kena ja väga põhjaliku giidi käe all tundma õppida, siis meil tee peale jäänud viie päeva vältel kloostreid, et siis ka aimu saada, millest jutustab budistlik religioon ja ka mõttelaad ja ma pean tunnistama, et, et see vist eestlastele sobib päris hästi, just just budism, hinduism on, on tegelikult väga põnev. Mulle isiklikult meeldib see, et, et neil on olemas kolm põhilist jumalat, aga neil kõigil kolmel põhilisel jumalal on kõrval ka alati naine abikaasa. Et see, mis meil kristlikus maailmas on, on kuidagi see jumala poeg Jeesus Kristust minu kui naise jaoks kellel on feministliku mõtte saanud väga-väga tähtsaks. See aeg-ajalt mulle nagu ei sobi, aga Indias on selline kedagi balansseeritud maailmapilt väga-väga sümpaatne ja loomulikult see, kui need budistlikud kloostrid, budismi templid asuvad Himaalajas maailma kõige kõrgemate tippude lähedal, siis saab tunnetuslikult väga-väga võimas pilt ja võimas selline energeetiline laeng, mis, mis seal tšikimist õnnestus mul kaasa saada. India kogu aeg õpetab, et Sa pead valima selle õige tee, sest et hindude arusaamine on ikkagi taassünnis ehk teisisõnu. Tähendab sa peaksid elama oma elu, nii et sünniksid järgmises elus paremana nagu kõrgemal astmel, ma räägin nüüd kastisüsteemist aga, aga põhimõtteliselt, et sinu tänased teod, kus sa teed valikuid, missuguse teese valid, viivad sind pärast sinu nii-öelda keha surma, aga hing ei sure järgmisele arenguetapile või viivad sind arenguetapis madalamale või, või tagasi kuhugi, kus sa võib-olla ei tahaks olla. Nii et, et selles mõttes selline tasakaalustatus ja, ja arusaamine, et sinust endast sõltub päris palju, aga sa pead oma elu kaastunde ja tarkusega suutma elada. Ehk et su võimalus võib olla väga avar, kui sa oled elanud ilusat ja, ja mitte kellelegi liiga tegevat elult, kes india meestest turbani kannavad. Mõnikord räägitakse India lastest ja, ja siis öeldakse, et need on need, kellel on turbanitajas seal osaliselt tõde, aga üldiselt on see ainult poolik tõde, sest turba neid kannavad sõna otseses mõttes sigid. Need, kes elavad seal Ponjaabis ja sigid, on kuulsad võitlejad. See loogika, miks turba neid kantakse, on see, et sõdalase siiki, mehe võim, tema mõjujõud on ka tema juustes. Ja turbaniga varjatakse seda, kui pikad on näe, juuksed ei ole välistatud ka, aga seda ei kinnitatud mulle, et kuna tegemist on sõdalastega turbanis lisaks nendele pikkadele juustele on meestel ka nuga. Seda ma ei oska öelda, sest minu võimuses ei ole turbani lahti sõlmida, aga tõde on selles, et turba, need kannavad Siigid kes on ainult nii-öelda üks Sa Indiast, aga nad on kuulsad pühaks sõdalased ja, ja üldiselt uhke, võimukas ja austust vääriv rahvas, millal sa siis uuesti lähed? Indias? On üsna selge, et eurooplasel on Indias enam-vähem võimatu too olla alates maist kuni oktoobri lõpuni see kliima siiski juba aprillis andis mõista, et kui väljas on 40 kraadi, siis noh, see meile nagu ellujäämise küsimus, et, et kuidagi adekvaatselt olla partner India lastele, nii et et suvel ei ole võimalik siiski eurooplasel ilma erilise sellise ettevalmistuseta klimaatilised ettevalmistuseta asju ajada. Nii et, et kui sisse võib tulla kõne alla, ütleme näiteks novembris. Mark Twain on öelnud India kohta, et see on kummaline maa, mitte miski või keski pole see, mis ta paistab olevat. Oled sa temaga nõus? Absoluutselt? Absoluutselt. Aga see on ka maa, mida ei saa ja ei tohi ainult üks kord külastada, sest ta on nii paljude varjunditega, nii paljude keeltega nii palju erineva sellise looduspildiga. Et kui sa suhtud Indiasse tõsiselt, siis tuleb seal olla pikemalt ja tõsi taga, neil, kes ütlevad, et kui juba kord tahad nagu piirduda ühe korraga, siis sa ei saa ja ei tohi seal olla vähem kui kolm kuud tuleb võtta seda maad just sellisena, nagu ta seal on ja loota, et vaesus väheneb ja kirjaoskus suureneb. Ja, ja siis on see üks, üks võimas, võib-olla isegi 21. sajandi, tõepoolest see dominant, ma mitte nii palju Hiinaga, võib-olla just India Tõhusite keskeprogrammi india missioon stuudios olid Euroopa Parlamendi saadik Marianne Mikko ja Marje Lenk. Ja ma ikka köige võima mooda. Mees ei saa olla keelaga, on täiega, tõesti, on see. Ja ma ikka ehk. Pähklikaared. Ma selles paigas juulis ta tuulevaikuses seal keset ookeari ratsioon ma siiliks kogu. Ajale see mõistuse peas. Vees see vaidluse. Kas sul looduslaps Nii väike armas tütar olla. Kes soovis käia kaugel kaugel maal, kus sündi kerega? Kui. Ja saabus see päev, mis meilgi doktuuri Mis ta Siis Teeaa tasa. Kus pikeriga? On? Uus laps. Nii väike, armas tüüta. Kes soovis käia Daugelva kaugelma? Jaa, saabussi. See päädis Meidki kop. Liig palju sõnu. Ja saabus. See päev, mis meidki kaob. Liig palju sõõm, jääreid, sall, Tuitavastas. Mis ta Siis teeb. Riik.