Me jätkame sarjaga Bieber ja stuudios on vana testamendi professor Evald Saag. Piiblitundidega olema Matteuse juureks. Matjus on huvitav mees Talon teadlase kalduvusi. Ta kogunud Jeesuse paljudest kõnedest näiteks mällu pluuse ja esitab selle viiendas, kuuendas, seitsmendas peatükis. Sisaldab kogunud paljudest tervistamise juhtumitest mis seisavad eraldi peatükid kaheksa ja üheksa paljudest jumalariigi leidmistest. Jumalariigipäev tükki paar tükki, 13. Vaadelgem korraks, seda tähendab jumalariigipeatüki maad. Teos ei toonud siin ühte-kahte lugu, ta on pannud kõrvuti seitse erinevat lugu, et asja meile selgeks teha. Neid lugusid ei ole muidugi Matjus rääkinud. Selleks, et me nendesse ei süveneks jätmine lihtsalt ära, kuulaksime. Taon kogunud mäed Jeesuse mitmel päeval mitmes kohas, ajapikku siin-seal ette toodud jumalariigikõnedest. Näiteks loo nooda välja võtmisest toon rääkinud Galilea järve kaldal kui kalamehed tühjendasid noodapära taeva liikunud sarnane, mis peab kokku kõiksugust kaalugu kaldal. Alati eravdakse loo raiheinast tõotuse maa ühest tavalisest põllu umbrohust. Ta rääkis vahest kuskil Epraimegi suurmajandi põllu ääres. Kui nisupõld oli kasvuhoos, hakkas päev tooma. Vaadelgem neid lugusid järjekorras. Esimene lugu. Külve läks välja külvama. See on 13. peatükk kolmandast salmist alates. Külva läks välja külvamist ma ja külvamisel kukkus muist seemet tallatud tee äärde ja linnud tulidki ja nokkisid seemne. Aga muist kukkus kivisele maale sillaga, paepealsele maale, kus oli ainult õhuke mullakord peal. Seidanes seal kevade soojas kiiresti oras oli ilus, kuid tal polnud sügavat mulda. Ja kui päike tõusis, see kõrbes ja kuivas ära. Muist kukkus kohakate sekka sügavasse maasse, mis oli halvasti haritud ning kohaga sirgusid, lämmatasid seal, aga muist, kukkus ilusas mulda ning andis vilja. Mõni saada mõni 60, mõni 30 seemet. See küla ajalugu on huvitav seep poolest, et see kaldub. India filosoofias. Jälgime seemne saatust seoses maa olukorraga. Linnud söövad seemne ära. Sündmuse miinusmärgiga. Ja maaolukord, maandalatut, seeme ei leia siin omale idanemisohtu, miinus tähendab kaks miinust. See on õnnetu, väga õnnetu juhtum, igatpidi. Edasi tuleb paepealne maa. Oras oli ilus puit, kuivab. Kui ta kuivab pluss ja miinus Kolmas juus ohakat lämmatavad. Puldi iseenesest on sügav, kuid on harimata miinus ja pluss. Ilusasse mulda. See on huvitav sõna, ilus muld. See näitab, et see kõne on peetud või see näide on toodud Jeesuse poolt aroomikeeles. Seal öeldakse asemel ilus Õiga asemel ilus ja seon pluss ja pluss Jeesus rõhutabki seda. Aga ta toob kõik neli võimalust ette. Seesugust vaatlust pimetakse filosoofiast tetralemma, sunnitult nelja arvu langev sündmus. Üks juus, neljaskon, juhus, ilus juhus. Rohkem juhuseid, kui neli siin ka ei ole ega saagi olla. Vähem ka mitte. Edasi tuleb mõistujuttu raiheinast. Seon. 24.-st 30. salmi siin näeme Jeesust mõtlikuna targa suur põllumehena. Taevariik edeneb justkui vastutuules hoolimata umbrohust. Loeme, selle taevariik on inimese sarnane, kes külvas oma põllule ilusat seemet. Inimeste magades aga tuli vaenlane ja külvas raiheinaseemet nisu sekka läks. Kui nüüd urast ärkas ja looma hakkas, siis tuli ka raihein nähtavale. Peremehe sulased astusid tema juurde ja ütlesid, isand eksa külvanud ilusat seemet oma põllule. Kust nüüd tuleb siia rai käin. Tema lausus neile, see on vihamehe tehtud. Ja sulased küsisid temalt, kas sa tahad nüüd, et me läheme ja selle kokku korjame välja kitkuma? Ei, lausub isand. Sest muidu te kisute raiheina korjates üles ka nisu ja talla selle. Laske mõlemat ühtlasi kasvada lõikuseni. Ja lõikuse ajal. Ma ütlen lõikajatele koguge esmalt raihein, siduge kimpu põletamiseks. Nisu pange kokku minu aita. Siin on asi kõigiti, selg põldu ei harita enam kasvu ajal. Ei kitkuda umbrohtu. Seal maal ei ole võimalik. Viina puid ei harita siis, kui nad juba õitsevad ja vilja kannavad. Kui viinamarjad on küpsed, siis tehakse sellest uut viina. Jeesus käsib selle panna uutesse nahkläksitesse. See on iseloomulik taevariigile. Seal tuleb tugevasti esile, vaatamata vastutuulele, vaatamata vaenlase kurjadele sepitsustele. Ja siin annab Jeesus kaabel seletuse raiheina tähendamissõna. Ilmselt on seda seletust kasutanud koguduse kuulutajat. Siis laskis Jeesus rahvahulgad minna ja tuli koju ja ta jüngrid astusid tema juurde ja ütlesid, seleta meile mõistujutt, raiheinast. Tema ütles ilusa seemne küll, vaja on inimese poeg, põld on maailm, ilus seeme, kuningriigi pojalt, agar raiheinad. On kurja pojad, vihamees, kes neid külvab, on saata nõiku, sul ajastu pots, lõikajad on inglid. Nii nagu nüüd raiheinad korjatakse kokku ja tulega põletavakse. Nõnda on ka tolle tuleva ajastu lõpul. Inimese poeg väetab oma inglit ja nad korjavad tema kuningriigist kõik häirijat ja ülekohtu tegijat ja viskavad nad tuleahju. Seal on ulgumine ja hammaste kiristamine. Siis säravate õige, kui päike oma isa kuningriigis. Õpilasi edasi sinepiivake see lugu, Jeesus pajatas, näe neile veel ühe mõistuloo taevariik, sime Piivakese sarnane, mille inimene võttis ja külvas oma põllule. See on küll väiksem seeme kõigis seemneist aga kui ta kasvab üles, siis on ta suurem aedviljadest ja saab kuuks nii, et taevalinnud tulevad ja pesitsevad temakukest. Taevariik selles mõttes üllatus. Nii mitmesugusest põllumaast kui siin taevariik üllata talu midagi nii suurt vanust varuks, mida ei oska oodata. Keegi ei arva külimit uurides, see on võib-olla jäänud üks sinepiiva seeme. Inimene muuga märkamatult külvab tema põllule. Ja sellest kasva suurpuud idamaa on ju nii see und, seal saab puu valmis üheainsa kasvuajaga üheainsa suvega. Edasi on lugu peidetud aardest. Taevariik on põllusse peidetud aarde sarnane, mille inimene leidis ja petis sel jälle sinnasamasse. Ta läheb rõõmuga ja Mümpara kõik pista, on ning ostab tollel Põllu-Idamaal nisulugu. Kui keegi midagi oma maa seest leiab ükskõik, kas või oli allika, siis see on tema oma. Peidetud aare, peidetud aare ka üllatas. Teine üllatus veel varuks taarsem, taevariik kaupmehe sarnane, kes otsis ilusaid pärile. Kui ta siis leidis ühe eriti hinnalise pärli. Ta läks ja müüs ära kõik, mis tal oli ja ostis. Tähendab taevariigi saamiseks taevariigi pärimiseks tuleb ära anda kõik muu. Tuleb taotleda ainult ühte taevariigis. Nii on Jeesus. Näinud taevariigi probleemi inimeste hulgas mõistujutt noodast, taason, taevariik nooda, sarnane, mis heideti järve kamis veras kokku kõiksuguseid kaal. Kui noodsai täis, veeti ta kaldale. Ja maha istudes nopiti ilusat Kalad astjatesse piletset visalt ja nõnda on ka selle ajastu otsa. Inglid väljuvad ja põimendavat kurjad õigete keskelt ning viskavad nad ära. Sinna, kus on ulgumine ja hammaste eristamine. Kas te mõistate seda kõike, küsib Jeesus. Rahvas ütleb talle jah. Tema ütleb neile. Tähendab iga kirjatundja, kes on õpetatud taevariigi jaoks on majaperemehe sarnane. Kes oma varakambrist oskab võtta uut ja vana. Ta juhib tähele pannud siin mõni nendest tähendamissõnadest on juba ammu käibel kolm. Hui toon taevariigi mõte ulatus. See algab kunagi Iisraelis mõtte. See on eriti põnev Jeesuse kaasajal. Ja see on põnev, nagu me näeme mõistujutus noodast. Jumala õige mõiste juures, mis on jumala riik, kastan valdkond, maa-ala või valitsus. Nii küsib lääneeurooplane Göttingeni uue testamendi professor kontserma. Kuidas soostub jumalariigi? Mõte teiste põnevatel küsimustega omal ajal, ütleme, Jeesuse ajal või ka nüüd meie ajal Kuidas ta seostub? Mis me peame tegema, võidakse küsida, ja teiselt poolt Kuidas jumala riik jõuab täisu Juusele selle ajastu lõpul me saame aru, et jumalaid oli Jeesuse ajal ja meie ajal ka on tegeliku elu otsustav osa olla jumala riigis olla julm, jumalavaldkonna üks osa, Pololla ristiinimene. Siin ei nõuta midagi erakorralist. Kuid kuidas on lugu selle ajastu lõpul? Sellest saaksime ülevaate Markuse evangeeliumi kaheksanda peatüki lõpust. Ja kui nad sealt lahkusid, matkasid nad läbi Galilea ja Jeesus ei tahtnud, et keegi teda tunneks. Sest ta õpetas oma üliõpilasi ja ütles neile. Inimese poeg antakse inimeste kätte ja nad tapavad tema. Ja tapetuna tõuseb ta kohe kolme päeva pärast üles. Neljaga jäise ütlus arusaamatuks. Ja nad kartsid temalt küsida. Nad justkui aimavad. Et midagi erakorralist on tulemas midagi väga eri erakorralist. Et selle ajastu lõpul toimuvad asjad, millest Jeesus nagu ei tahagi v rääkida. Jumalariiki võidakse püüelda. See võidakse saavutada. Jumalariigi võidakse lastaga mööda minna, meist temast ei hoolita. Ja siis Jeesus hakkab oma üliõpilastele kena. Kui keegi tahab käia minu järel, siis ta unustagu oma Miina, võtku oma rist ja järgne mulle seest, kes iiale tahab päästa oma elu kaotavuse kes iiales, aga oma elu kaotab minu ja rõõmusõnumi pärast, päästab selle. Sest mis kasu on inimesel, kui ta saab kätte terve maailma? Ta ometi teeb kahju oma hingele. Sest mis oleks inimesel anda oma hinge asemel? Tähendab, kuidas inimene, kes on müünud oma hinge kurjale, kuidas ta saaks hinge tagasi. Inimene on andnud tarand jumalariigi ja on saanud ja mugava elu elu siinpoolsuses. Inimene on andnud ära. Aga lõpuajastul oleks vaja oma hinge. Korter saaks oma hinge tagasiust. Kas ta saaks tagasi osta oma kolme tilka verd millega ta maksaks, kui tal ei ole enam hingegi. Aga kui inimese poeg tagasi tulnud inimese poeg seisab pilved siis inimesed peaks olema vähemalt hind. Et inimese poja juures olla arvestatav. See on küsimus mis meile esitab piibel. Matus, evangeelium, kõigi evangeeliumit ja muu osa piiblist. Saame eluks lööki. See on täiesti Arusaadav, saame elu siin Matteuse evangeeliumis, huvitav koht sellest. 12 ta päädib kahekümnendas salmis. Rudutud roogu, tai murra katki ja hõõguvad tahti, ta ei kustuta ära. Võib-olla mõtleb inimene kes on pillanud maha jumalariigi või, või kes ei ole temast hoolinud ka nõnda et küll halastaja, jumal küll, halastaja kristus. Arvestab sellega, et me saame elus löök ja me teeme rumalusi. Aga ta ütleb ruudult Rudiutud roogu, Taimurragadki. Veel õhkuvad tahtid haigust. Roogude püsimajäämine sõltub kahest asjast luulest tema juurdumisest, tema püsimisest mullas vees. Ja roogude elu ja roogude jätkumine siin maailmas tähendab meie jätkumine siin maailmas. Olen ka roo laaduvast, kus valmivad õied ja seemned. Päris katki murtud ja eraldatud juurest siis ta ei kanna enam pildil ja nii võib juhtuda ka meiega. Kui me oleme huvitatud jumala riigist lähemalt siis võiksime küsida, missugused tunnusat on jumala riigil, missugused on tema siinolemise välimised tunnused. Niisugused, mida näeks ka kõrvalseisja. Inimesed muidugi Jeesuse ajal valmistusid jumala riigiks. Näid kutsus jumala riiki vastu võtma. Ristija Johannes ja Jeesus. Väga paljud inimesed valmistusid jumalaid vastuvõtmiseks. Ristija Johannes kuulutab, Jeesus kuulutab. Paljud inimesed kahetsevad pattu tulevat Jordani äärde ja lasevad endid ristida. See näitab, et jumalariigi nähtavaks saamine on alanud. Ja kuidas on tänapäeval ka tänapäeval tulevat ja liituvad paljud inimesed kirikuga. See peaks kõrvalseisjaid panema mõtlema. Kurjus on küll suur, kuid selle vastu võideldakse selle vastu võitlejate ridades. Inimesed tuulevat kahetse pattu ja nõuavad jumalariiki. Kurje vaime, aetakse välja. Midagi sarnast, on ka Jeesuse ajas. Kirik ajab välja kurje vaime. Jeesus ütleb Luuka evangeeliumi üheteistkümnendas peatükis. Kui mina kihutan välja kurje vaime jumala sõrmega, siis jumalariik on jõudnud teie juurde. Kõige olulisem kurjusevastane tegevus. On hääd tootvat ettevõtet. Kurju vastane tegevus ei ole siis tõhus, kui ma ainult kulgusest hoidume. Neid ettevõtmisi. Asutavakse praegu meie juures laste pühapäevakooli Kristlikude noorterühmad, diakooniakeskuse vanade ja haigete abistamine. Kirik annab nendes asjades nõu. Kooskõlastab usulist tööd, seletab piiblit. Ka meie tänane piiblitund. Need sõnad, mis me otse piiblist loeme pühakirja, ristiusk loovad olukorra, kus kurjal ei ole võimalik maanduda. Kristlased ei anna kurjale maad. Martin Luther õpetab. Me ei saa midagi teha, kui linnud lendavad meie peade kohal. Kuid me peame käituma nii, et nad ei saaks teha meie päevade pääle oma komitees. Meie hoiame. Endist kurja eemale, see on küll nõrk saam ja esimene samm jumalariigi poole. Aga sellele järgneb ja peabki orgima, teine täis samm tõhusam söönud ja häält Ecorami keeles Jeesuse emakeeles käituda ilusasti ilus tähendab nagu juba arutasime aramea keeles. Ja õige siin jõuame tagasi mäejutluse ja taevariigi seose juurde. Armasta inimesi, armastage oma vaenlasi armastama vaenlasi nii et neist saaksid sulle äädigi. Hariaanerites teise maailmasõja eel, kui kõik maailmapoisid armastaksid 11, siis sõda. On võimata. Skaudid püüavad seda saavutada nõndanimetatud punane hirmu. Riik saatis Haameri selle lause pärast Siberisse. Kuid jumal töida tagasi. Muidugi ei meeldinud harja haavel haamer täiestiga kirikule sest asjade puhul Kuuda käe külge pani ei olnud võimalik enam nõndanimetatud kirikusisene võimuvõitlus. Poiste hulgas, kes 11 armastavad, ei ole võimuvõitlus enam võimalik. Aga väljapoole võitlema minna, head tegema minna ei ole kellelgi. Tahtmist. Kirikus ei ole ainult vaimumehi, vaid on ka võimumehi. Juba vana vabariigi aegu oli kirikuõpetaja ja skaut Harri Haamer Tartu linnas tülikas talinagu südametunnistus. Toast ei olnud midagi kasu või kui mingi äriasi hakkas sul õitsema, siis tuli Harri Haamer ja rikkus asja. Ta pani inimese äärt tegema teiste jaoks. Ta oli tartus loomas. Vaimset linna, kus ei tohiks olla maad sisevõitlusele ja see oli paljudele tülikas. Nad hingasid kergemalt kui nõukogude võim viisaameri Tartust minema. Siberi lõpp. Maasingul keelati loengute pidamine usuteaduse instituudis. Saaki utati Tallinna külje alt Raplast Pärnusse, sest Pärnu oli tol ajal Nõukogude tugeva julgeolekulinn. Seal oli võimalik silma pääl pidada. See on pikem tükk ajaloost, mil kurjus võidutses. Tõenduseks on see, et hammerit ei lastud Tartusse tagasi. Arvati küll, et ta seal Tarvastu kolkas kokku kuivab. Ei ole mõtet minna üksikasjadesse, kuid kas Arvi Haameri poeg Eeennuk? Või pojapojalt? Ka need on kirikuõpetajad, kas neil on võetud tööle kuskile keskusesse Tartusse või Tallinn näiteks ei ole? Küsige endi käest need, kelle teha see oli ja kelle teha see oleks praegu. Igatahes tooks seesuguste vaadetega töötegijate tegutsemine keskuses. Olukorra, kus korruppitsiooni ei oleks võimalik. Mis sellest, et Haameritud lapsikud Nad on mõistlikult lapsikud. Jeesus ise on öelnud. Kesiganes jumala riiki võtab vastu lapsikult. Seisa, mitte sina, siis jumalariik vajab Plapsikut. Uskliku jumala riik vajab aga samal ajal ka arukat kusk. Kuidas siis saab olla lapsik ja arukas korraga? Inglise kirjanik. Sesse tornil on novell sinine rist kus röövel flambloo tahab isa praanilt riisuda kallist sinist risti. Braun ei tunne Roomakatoliku kiriku usuteadlast kuid isa prom taipab, et tegu võib olla röövimisega. Löömise ettevalmistusega. Miks üks suur tugev mees küll usuteadlane tuleb tema juurde päikese küllalt preestri juur. Ja siin röövel paljastab enese sellega et ta pooldab usku ilma mõistuseta. Nad vaidlevad isa Braun. Ja röövel ja röövel pooldab usku ilma mõistuseta. Mõistus oleks tema meelest kurjast. See oleks usklik mõi. Olukord. Kuid nii ei ole isa Pround, praod, tee, taipab, mõistus on jumalast. Ilma mõistuseta ei saa olla jumalariik. Ja me ei saa sellepärast ka Amerite lapsikust rakendada ellu ilma mõistuseta. Ainult saatanal ei ole mõistust. Saatan usub ilma mõistuseta. Piiblis on öeldud. Kurjad vaimud usuvad ja värisevad. Need ei ole mõistust. Muidugi kurjust nendel on. Jeesus rõhutab mõistuks, olge siis arukad nagu maod ja vaguralt kui tuvi. Ja veel jätkape kisa on selles eeltoodud Chester tunni jutus kokkuvõtet teha kõigest, tehes kõigest juhtunust. Ta päästab selle risti. Rünnata mõistust on halb usuteadus. Tänapäevalgi mitmed usulised liikumised püüavad usku kuulutada ilma mõistuseta. Ainult pelga uskumisega. Sellest ei tule midagi. Mõistus on jumalast, kuid mingisugused Triukat ja rumalat võtet Mis kurjal on, ei jõua pidurdada. Jumalariigi poolel olijaid. Jumala riik juba on meie keskel ja aina kasva. Muidugi jumalariigi kasvamine võtab aega. Võib-olla Meie järglased neljandas põlvkonnas saavad jumala riiki juba suures Ilus. Kujutleme korraks, et siis tahetakse teha pilulaud ja aukohal peaks olema. Me jätsime vahele ühe jumalariigi tähenemise sõna, seal on nii öeldud. Naine võttis nihu, nisujahu segas selle vette, lisas juuretist. Ja. Loeme, millest sepikut tehakse nisujahust veest juuretisest kolm ainetton. Kuidas niisugust pidu takistada? Kus peaks olema? Jumala Richi pidupäeval laual kunagi põlvkondade pärast, Eesti Seppik? Oleme saanud teada Mis vastased tahavad teha paljastagem, nende kurjad kavatsused. Nad ütlevad, jahu tulevad hoida eralistki veest ja juuretisest. Jahu ei tohtivat kasta veega, sinna ei tohtivat lisata lisade juuretist. Eelmise reede, Ühel me rääkisime sellest, et usu ja kirikuvastased püüavad pöörata tõe pahupidi. Nad on tegelikult kiskjad hundid. Enda tõelise olemuse varjamiseks. Nad ajavad omale selga lambanahkset kasukat. Pahupidi pööratud kasukat lambavill väljapoole. Etnad näiksid olevat justkui vagad lambad. Nad püüavad esineda uskliku täna Usgikutele hammastena ilma mõistuseta. Täna me näeme, et nad eraldavad jahu vee juuretise. Tõelist kristlaste pidu ei tuleks või tse tulekski. Vanad aja käigus endid õigustanud kirikut on ometi liitumas. Pannakse kokku ja on juba kokkupanemisel jahu. Kardavad seda liitumist. Seda segamini segamist, kus kristlased omavahel segatakse, siis jäigi et tuleks midagi uhk ja hääd. Et kõik koos toimiksid jahu, vesi, juuretis. Sinagi saad seisnud ehk jumalariigist väljapool. Püüa vaenlasi nende tegudest tunda.