Tänases piiblitunnis püüaksime. Esialgsete ülevaadet saada haigete terveks tegemiseks. Kuidas naat Jeesuse juures käituvad? Mis nad ütlevad ja kuidas Jeesus nendega toimib. Matteus huvitav evangeeliumi raamat, taan koondanud need asjad kaheksandasse ja üheksandasse pead. Nii nagu ta on mäejutluse kokku võtnud. Viiendast seitsmenda peatüki, nii nagu ta on taevariigi tähendamissõnad kokku võtnud 13. peatükis, nii on liigitanud. Ja võib-olla lähtumegi Matteuse evangeeliumist. Seal on esimene tervistumis tegu, mida Matjus kirjeldab, on. Pidalitõbise terveks tegemine kaheksanda peatüki alguses. Kui Jeesus mäelt laskus, tulid temaga kaasa suured rahvahulgad. Ja vaata tema juurde astus pidalitõbine, kummardas teda ja ütles. Issand, kui sa, taat, siis sa võid puhtaks teha Jeesust sirutas, näe, puudutas teda ja ütles. Ma tahan, saab puhtaks. Teda sai sedamaid oma pidalitõvest puhtaks. Jeesus ütles talle, mine näita ennast preestritele ja ohverda anud, mis Mooses käskinud neile tunnistuseks. Niisugune lühike informatsioon on siin. Jeesus lähtu vana testamendi kolmanda Moosese raamatu 13. 14.-st peatükist kus neid juhised üksikasjalikult antud laiendab kolmanda Moosese raamatut 13. ja eriti 14. peatükk. Ja seda saab igaüks lugeda. See on pikk lugu, see võtaks pool tundi ära, kui me seda arutame, me piiblitunnist ei tule siis midagi välja, seda saate täiendavat kodus lugeda. Mulle tuleb meelde pidalitõbised terveks tegemisega. Professor Elmar Karu loeng Tartu Ülikoolis. See oli 1900 35. aastal. Professor Karu oli noormees, noor teadlane. Vanades tammid ja arvati, et pidalitõbi võib ka paraneda. Jeesuse ajal arvati, et pidalitõbi on Ümber olev rahvas arvas et ega Jeesuse teha terveks pidalitõbiseid selles kaheldi. Seda peeti imeks, kui mõned puhtaks sait. Professor Karu väitis 60 aastat tagasi et taimede ja loomade hulgas on olemas ravim igale haigusele. Terveks on võimalik saada ka Ilmar ohuta vaimse abiga. Jumal ta tähendab, jumal teeb terveks tauskusse. Ka pidalitõbi on jumala poolt haavatav. See. Professor Karu väide viis tema juttu edasi. Ja ta ütles, et tema loodab, et tema eluajal pidalitõbe hakatakse haiglates ravima täiesti terveks. Ja me teame, et see on täide läinud juba palju aastaid. 30 aastat tagasi. Pidalitõbi on nüüd rattameedia, mis Jeesus pidalitõbise juures täpselt tegi, selles loos. Kreekakeelsest tõlkes on kirjutatud. Ta puudutas pidalitõbist. Aga see on väär, tõlge seal õige tõlge. Heebrea aramea keeles kasutaks siis siin sõna, aga see sõna tähendab Jeesus toimetas haige juures midagi, saad käsitas haiget, võib ütelda aadress haigusega sest ja tähendab ka maadlema isegi elu ja surma päde maadlen. Niisugune on selle sõna tähendus selles keeles, mida rääkis Jeesus. Ja nii on selle sõna tähendus piibli põhjal üldse mitmuse kreeka keelde tõlkija ei olnud hästi usku, et pidalitõbi saab olla kunagi ravitav. Aga see kirjakoht, kui me teda kuuleksime või tõlgiksime nüüd e-PRIA või ara keelde kõlab hoopis teisiti. Jeesus tegeles selle haidega pikemalt. Maadles selle haigusega. Muidugi jumal võib teha terveks ka puudutuse sõnaga või ainsa pilguga. Aga eelöeldut me ei tohi unustada. Nii kaua kui meil maailmasse ravimatut haigusi kui nüüd arstid hakkasid tegelema pidalitõbi ka pikemalt. Kui nad hakkasid Jeesuse nimel maadlema selle haigusega, siis sellele haigusele avanes. Aga see on üks põhimõte, mida me ei ei tohi unustada. Et jumalal On võimalik meile avada seesugune uks, mis neile tundub olevat kinnipidamine, nagu ei suuda avada. Inimesed on muidugi uudishimulikud kuiver, räägime haigete tervistamisest uues testamendis. Ja nad küsivad, missugune võis olla esimene tervistamine, mis Jeesus on teinud. Mu meelest on selleks vahest Markuse evangeeliumis toodud toodud andmed Markuse evangeeliumi esimesest peatükist loeme anda. Ja Galilea järve nõnda pidi kõndides nägi Jeesus Siimulat ja tema vend Andreas noote järveitvat sibulat, see on siis peetu hilisema piibli nimega Kareetodesemine. Nadolid Kalvurit Jeesus ütles neile, tulge minu järel ja ma teen teist inimese püüdjat. Granaat jätsid sedamaid oma võrgud sinnapaika ning järgisid teda. Kui ta oli pisut edasi läinud, nägides Sebedeus, poega, Jaagogust ja tema venda Johannest venes võrku randamas. Ta kutsus näinud sedamaid ja nemad jätsid oma isa Sebedeus koos palgalistega venesse ja läksid tema järeid. Jalad tulid Kapernaumis. See on jätkuv jutustus. Nad tulid Kapernooma, Jeesus läks kohe järgmisel hingamispäeval sünagoogi tähendab palvemajja koolimajja. Kas õpetama ja jahmusid TEMA teadmisest. Sest ta ei õpetanud neid nõnda nagu kirjatundjad nagu see, kellel on meelevald eelmisel korral. Meie rääkisime Jeesuse meelevallast. Ja kohe tuli nende sünagoogi inimene, kes oli roojas ja vaimu käes ja seegis endas, mis on meil asja sinuga, Jeesus, Naatsaret, plane. Sa oled tulnud, meid tähendab kurje vaime hukkama. Ma tean, kes sa oled, jumala püha. Jeesus, sõitles kurja vaimu ja ütles. Jää vait ja mine temast välja. Roojane vanim läks välja temast tähendab haigest teda raputades ja valju häälega kisendades. Ja nad kõik olid heitunud, niiet nad arutlesid omavahel, mis on, kas uus meelevallaga õpetuks. Emavaid käsutab, proojasid vaimne ja näed, kuulavad tema sõna. Kohe levis kuuldus temast kõikjale kogu Galilea ümbruskonnas. Et Jeesus võib parandada haigusi, siin on ilmselt vaimse haigusega tegemist. Vahest esimene nii nagu Markuse evangeeliumi arvates. Nemad tulid kohe pärast seda Koos Jaakobuse ja Johannese ka Simuna ja Andrease majja. Nende kodu oli sealsamas. Aga Siimule ämm lamas voodis soe tõves. Ja kohemaid kõneldi Jeesusele temast. Jeesus astus tema juurde, võttis tema käest kinni ja aitas ta üles. Olavik lahkus Siimule ämmast ning ta ümmardas neid. Tähendab Jeesus ei kartnud. Ja me teame, et Peetrus ei olnud ise kodus, aga teised majalised olid kõik sealt läinud, et mitte nakatuda. Suguhaigusse. Jeesus tuli juure, võttis ta käest kinni. Ei ütle mingit imet, ei küsi mingit usku. Palavik lahkub. Ja õhtu jõudes, kui päike loojunud, toodi Jeesuse juurde kõik põdejad ja kurjast vaimust vaevatud. Ning terve linn oli kogunenud maja ukse ette ja ta tegi terveks paljusid, kes põdesid mitmesuguseid tõbesid ning kihutas välja palju kurje vaime ega lubanud kurjadele vaimudele rääkida. Sest nad teadsid, kes Jeesus on. Ja õieti toimuks seadusevastast Moosese rahva arvamise vastast. Esiteks hingamise päeval sabati või ütleme siis, pühapäeval ei tohi haldjaid terveks teha. Jeesus tegi seestunud terveks sünagoogis Jeesus, Teet Siimon Peetruse ämma tervest, Rahvas ei oska tema juure enam tulla, sest kõik inimesed saavad aru, et Jeesus teeb siin midagi lubamatut. Kui õhtu jõuab, kui päike veereb, siis on alanud uus päev. Seal Idamaal lõpet, päev ööpäev. Kui järgne ööhalg ja Jeesus võis alata massilise tervistamise Palju toodi tema juurde natsepterviks. Muidugi, Jeesus väsis, inimesed väsid siit järjekorras seismas. Nad mõtlesid. Me tuleme hommikul tagas sulgatame koidu ajal, natuke. Hommikul enne valget tõusis Jeesus üles, väljus ning läks tühermaale, tähendab poolkõrbesse ja palvetas seal. Ja Siimon ja ta kaaslased ruttasid järele ja leidsid tema üles. Ütlevad talle kõik, otsivad sind ootama. Aga tema ütleb neile. Läki mujale naaberküladesse, et ma seal Ki kuulutaksin. Seest. Olen tulnud siia maailma kuulutama rõõmusõnumit. Jeesus käis läbi kogu Galilea ja jutlustas seadsiates halvelates sealsetes koolimajades. Niisugune olukorda. Jeesus ei tähtsusta üle terveks tegemist. Jeesus ei ole tulnud imearstiks. Ta on tulnud, nagu ta ise ütleb, kuulutama rõõmusõnumit sörda päevas ilmses inimeste viletsuse pärast inimeste hädade pärast. Hädad lähevad Jeesusele südamesse. Ta teeb terveks, kui tõesti seda isendagakse kunst on, kisendab vajadus. Jeesuse päämine, tegevus, kordan, ei ole siiski tervistamine, vaid rõõmusõnumi kuulutamist. Ja seda me lugesime, kuidas ta siis nüüd hakkab rõõmusõnumit kuulutama. Aga jälgime veel tervistamise lugusid Matteuse evangeeliumi kaheksandast pääsukest loeme pidalitõbise parandamise järgi kohe järgmise loo. Ja kui Jeesus tuli Kapernauma, astus tema juurde väeülem ja palus teda. Issand, minu pois tähendab. Sõjaväe poolt antud, et tema nagu tema käskjalg lamab kodus, halvatuna maas, hirmsas vaevaJeesus ütleb talle. Kas siis mina pean tulema teda terveks tegema? Tähendab, kuidas siis hooma ohvitser kutsub. Muuda mehe jeesuse, tellis ta midagi hooli oma halvatud käskjalga terveks tegema. Jeesus ütleb talle. Niisuguse vastavuse. Ent pigem pasta, ei issand, ma ei ole kõlvuline, et sina minu katuse alla tuleksid. Vaid ütle ainult üks sõna ja mu poiss, parane. Minagi olen inimene meelevalla all, tähendaks riigi meelevalla all. Aga minu käsu all on sõdureid ja kui ma ütlen ühele mine siis ta läheb ja teisele tule siia, siis ta tuleb. Ja kui ma ütlen oma orjale, tee seda, siis ta teelt. Ja seda kuuldes Jeesus imetles teda ja ütles neile kestab nende ümber, kes temaga kaasas olid. Tõesti, ma ütlen teile nii suurt usku, ma ei ole leidnud Iisraelis ühelgi. Ma ütlen teile, paljud võtavad tulla idast ja läänest ning istuda lauda Aabrahami, Iisaki ja Jaakobi kad, Aivari tähendab iisraellaste esivanematega. Kuningriigi lapsed aga tõugatakse välja kaugele. Pimedus tähendabki uude alaset. Kes need peaksid olema, kelle juurde Jeesus suundus. Peaksid olema vähemalt sama usuga, mis Rooma ohvitser. Nad võivad, võidakse tõugata sinna, kus on ulgumine ja hammaste kiristamine ja Jeesus ütles väe ülemale, mine nagu sa oled uskunud, nõnda sündigu sulle. Tema pais paranes tol samal hetkel. Sellel on veel teisendid ka uues testamendis. Nii et lugu on täiesti täiesti uuritav. Võtame järgmise loo. Kaheksas päädib 23.-st salmist. Jeesus astus venesse ja tema õpilased läksid temaga kaasa ja vaata järvel sündis suur rajuilm niiet lained katsid vene Jeesusega maga. Tema õpilased tulid ta juurde, äratasid ta üles ja ütlesid. Issand päästab. Meie hukkume ja tema ütleb neile miks olete nõnda haarad ja nõnda türa usulised. Siis ta tõusis püsti sõites tuult ja järve ning järv jäi täiesti tüümineks. Inimesed aga imestasid ja ütlesid, kes tema siis on? Et isegi tuuled, järv kuulavad temas sõna. Sinu nüüd elu päästmisega otseses mõttes elu päästmisega tegemist siin järgmise nähtega tegemist. Üheksanda peatüki algus. Tühisus astus venesse ja tuli teisele poole järve oma kodulinna ja vaata tema juurde kanti ukse alla. Voodis maas, tähendab kantava tasemel. Ja nende usku nähes ütles Jeesus halvatule. Ole vapper poeg. Sinu patud on antud sulle andeks. Vaata mõned kirjatundjad mõtlesid endamisi, seesinane tähendab Jeesus tõotab jumalat leedus, teadis nende mõttemõlgutusi ning ütles neile. Mispärast te mõlgutatud kurja oma südames, sest sümbol hõlpsam, kas öelda sinu patud on antud indeks või öelda tõuse püsti ja kõnni? Aga et te teaksite, et inimese pojale on meelevald patte andeks anda maa peal siis ta ütleb halvatule, tõuse püsti. Võta oma ase ja mine koju ja too tõusis püsti ning läks oma koju. Seda nähes rahvahulgad lõid võtma ja ülistasid jumalat kes annab inimestele seesuguse meelevalla mis siin on omapärast. Millele peaksime siin tähelepanu keskenduma? Siin Jeesus. Laseb inimesel saada patud andeks, nähtavasti onni, et tema haiguse põhjuse, miks aga ühe teise asja teeb Jeesus ilmselt on seega sabatipäev või pühapäev nagu me paralleelkohtadest teame. Hingamist päev kuulub jumalanna. Ja Jeesus ilmselt kiusu pärast ütleb terveks saanule, võta oma voodi ja mine kannase voodi oma koju. Selle asemel oleks võinud sinna maha jätta. Aga Jeesus teeb tervekssaanu enda kaasosaliseks, sest Jeesusele ei meeldi liialdamine sabati püstsemisega mis oli juba Augenud kaugenenud vanadest mindi nõuetest. Ja oli juba ja seda pühitseti juba inimeste seadmise järgi. Võtame järgmise loo. Kaheksateistkümnes salm kui Jeesus seda neile, rääkis ta seal jutustab usust siis tuli üks ülem, kummardas teda ja ütles mutrit, Year suri äsja. Kuid tule pane oma käsi tema pääle. Siis ta ärkab ellu. Jeesus tõusis, läks temaga kaasa ja samuti tema õpilased ja vaata, üks naine, kes oli olnud eri tõves 12 aastat tuli tema selja taha ja puudu, tõsi, tema kuue palistus. Kuna ta mõtles endamisi, kui ma ainult saaksin puudutada tema kuube, siis ma pääseksin oma haigusest. Jeesus pöördus ümber ja sõnas teda nähes. Tütar, ole vapper, sinu usk on sinu pääst. Ja naine pääses selsamal hetkel. Milleks see vahe lugusi sellepärast et ilmselt Sünagoogi vanem sünagoogi üle või ütleme siis, kirikuesimees ootab Jeesus tuleks ruttu. Hiljuti surnud oli tema meelest kergem üles äratada kui seda, kes juba iga sekundit luges. Aga Jeesus tegeleb teise-haigega, kes teeb? Kelle uskuda näed, kelle usu suurustane. Ja kui Jeesus ülema majja jõudis ning nägi vilepuhujaid käratsevad rahva hulka, tähendab itku laule, lauldakse, surnud hakatakse matma. Otse surm surma järel. Võimalikult surma järel toimuvat seal matuseid pidama. Kui ta nägi seda rahvahulka, siis ta ütles. Hoiduge eemale. Lõigake ei ole surnud. Tamaga jalad naersid teda. Aga kui rahvahulk oli toast välja aetud, läks Jeesus sisse. Võttis tüdrukul käest kinni ja piigoka ärkas üles. Ja kuundus sellest levis üle kogu sealse. Haakub. Siia ei ole vaja mingit seletust. Ja kui nad, kui seda nägid, seal said teada, tähendab, Nad olid pimedad, kaks pimedat. Siis nad hakkasid kisendama Jeesuse poole, Taaveti poeg, halasta, meie ta juuksed. Ja kui ta siis koju tuli, astusid pimedad tema juurde ja Jeesus ütleb neile. Kas te usute, et mina võin seda teha? Nad ütlevad talle, jah, issand, siis ta puudutas nende silmi ja ütles teile sündikud, teie usku mööda. Ja nende silmad avanesid. Jänevad väljusid, levitasid jututeema kohta kogu sellelt ma laiali. Kui need olid lahkunud, vaata siis toodi tema juurde tumm mees, kes oli kurjast vaimust vaevatud. Ja kui kurivaim oli välja kihutatud, hakkas tumm rääkima ja rahvahulgad panid seda imeks ja ütlesid. Selliste asja pole eluilmaski nähtud Iisraelis. Variserid ütlesid. Teooa kihutab kurje vaime välja kurjade vaimude ülema abil. Mis siin õieti toimub? Siin toimub niisugune asi. Et Jeesusega nurisetakse kui Jeesus kedagi terveks teeb. Muidugi nurisijat. Jeesuse vastas, et mõnikord on, pühapäeviti ei tohiks terveks teha. Mõnikord see on nurisete ometi Jeesus annab patte andeks. See, et ta käsib külapäeval oma magamisaseme terveks võtta ja viia ära. Mõnikord aitab jumala poolt haigusega karistatud. Üks põhjus miks haigete tervistamist taheta on see, et eriti variseride meelest, kes tõsiusklikult et jumal on inimese haigusega karistanud ta on jumala karistuse alune. Sinna ei sünniks vahele segada. Ja kui muu teosate öeldes öeldakse, oh Jeesus kasutab ikka kurjade vaimude ülema haab, siis ta ei ole ikka nii korralikult usklik nagu üks usklik rabi peab olema, Jeesus on ju kõikide meelest pinnin, tähendab usuteadlane usuga õpetaja. Tegelikult on tervistamise põhjuseks Jeesuse juures. Oleme rahvast. Me loeme Matteuse evangeeliumi üheksandast päädadest 35.-st salmist alates. Jeesus matkas läbi kõik linnad ja külad õpetades nende sünagoogides jutlustades rõõmusõnumit kuningriigist, kevadiseks terveks, tehes terveks igasugust hõbe ja iga suust vigasust. Aga rahvamurdu nähes hakkas tal neist hale meel. Tähendab, rahvas jahtis tervist, mida keegi neile ei andnud. Kus lihtsatest keegi hoolinud? Jeesusel hakkas neid neist hale. Sest nad olid nagu Jeesus ütleb väsinud ja vintsutatud, otsekui lambad, kellel ei ole karja. Siin tuleb esile see, mis vööndil Jeesus inimesi tervistav all hakkab neist hale. Me oleme otsekui lambad, kellel ei ole karjast. Mööme löökide arvuse alused. Ja kui Ja asja üldse alutaksisi, öeldakse ikka nii juuda, midagi kurja teinud, et jumal teda niisuguse asjaga nuhtleb. Aga Jeesus ütleb, ümberolijatele lõikust on palju, töötegijaid on vähe. Paluge siis lõikuse isandat. Edda lähetaks töötegijaid oma lõikusele. Jeesus justkui kogub üles lõigatavat vilja, et see ei pudeneks. Jeesus, tuleb häda korral kiire korral. Lõikuse aeg on kiiraprill. Ja seal toimub ka siis tervistamine. Jeesus teeks seda. Ja ta soovitab kasutada töötegijaid. Aga kes on see, kes töötegijaid meie hulka läheta? Arvatakse, et kirik. Et usklikud inimesed, nad ise tulevad ja nad toovad teisi. Meile kõige kuulutama. Jeesuse mõte on teine. Töötegijat lähetamisel. Voo jälgimise enne kui see lõppenud Me lõpetame seal. Ta tegi terveks mitmesuguseid tõbesid ja igasugust viga. Ja nüüd enam me nagu ei puuduta asja edasi. Aga Jeesus kutsub. Kasutama töötegijaid, kes haigeid parandavat ja eeldab, et tegijad lähetab kiuma, tähendab ars. Terviseala töö tegija, selle väetatud igakordselt suma. Jeesus soovitab neid töötegijaid kasutada. Võimatuna näiv. Võimalikuks. Meie ise. Või tunda, et jumal on meid lähetanud haigete hädaliste juurde. Me tunneme, et me oleme lähedal. Ja nii on ka see, kui esimeses loos, mida me rääkisime, kui seal professor Elmar Karu tunneb maagi, on lähetatud võimatuna. Käivaite haiguste parandajate hulka ja kui ta USA usub, et tema elu eal kui seda uuritakse ka pidalitõbi on tagasi tõrjutud siis me hakkame mõistma rumala tegevuse laiust ulatust selles maailmas. Jumal suudab teha mis tahes Öeldakse, kui kõneldakse jumala ehk Jeesuse niisugustest tegudest. Öeldakse, et. On võidakse küsida suurim jumala tegu? Selles asjas on kõik usuteadlased kõik vaimulikud ühel meelel. Suurim jumala tegu on see, kui jumal pöörab usule uskmatu inimese sioon. Tähtsam ja suurem kui surnu elluäratamine. Ellu äratatud surnuinimene, kes olnud surmast äratatud ellu ei tarvitse veel mitte pöörduda usule Ja siin mõistame, et midagi ei olene inimese vaimujõust. Midagi oleneb tema energiast. Tema häbi nägevuse võimest. Kõik oleneb jumalast. Mis juma inimesel vaja on, niisugusel puhul, kui jumal teda kasutab oma abilisena tal on vaja usaldust jumala suhtes. Et ta tunneb, ta on lähetatud ja tal on vaja usku, et jumal võit, kõik.