Peaksime siinkohal loetlema selle sündmuse tegelasi nimelt kirikuloolased ja uue testamendi teadlased nimetavad Jeesuse ajaliku elu ja tegevust Jeesuse sündmuseks. Tegelane muidu kelleski Jeesus. Siis edasi tema üliõpilased, apostlit. Ladinakeelse sõna aga need, kes on lähetatud, keda Jeesus on lähetanud, keda jumal on lähetanud. Ja siis kaugem pooldajaskond, keda uue testamendi teadlased nimetavad tema õpilasteks ja järgijateks. Nüüd lähem rühm, see. Aseta ennast Mess jaks. Ta nimetab ennast inimese pojaks. See on omaette küsimus. Seda arutame ühes saates pikemalt. Tegelased, kellega Jeesusel kõigepealt tegemist on onseni ristija Johannes, kes osutub tema vanatädipojaks. Tähendab sugulus on olemas temaga müümat surevat. Laps jääb omaette ja Eeessenlased innukat kasvatavad üles kumbrani kloostris. Aga kui ta teda tahetakse, kloostri annaks pühitseda, siis ta lahkub kloostrist ja hakkab iseseisvalt kuulutama pöördumist ja ristima. Kolmas rühmitus on rahvas kogu tõotuse maarahvas ilmnenud Samarlased uni eraldi. Galiljalased hoiavad eraldi juudamaast lõunapealinna ümbruse rahvast ja pealinnast. Nõuka erakondadesse killuna erinevatesse messija ootustesse. See, kes peab tulema, keda oodatakse, kes peab rajama Iisraeli riigi. Selles söövad või teda ootavad teda kujutlevat ühet. Sõjapealikuna kes soomlased läbi peksab, maa vabasta. Ja nad suutsid seda eni Jeesust juba oli seal konflikte üsna jõulisi pärast Jeesust aastal 132. Näiteks parku Ta vabastab aastaks. Tõotuse maa soomlastest nii, et ühegi roomlase jalg-, ühegi elusa roomlase jal astutud sõna ja nii edasi Teisedki ele ootavad aga messija seda, kes on nii noh, Jeesuse lugudes veel kajastub see ootus. Hoiakud tallekesi jumal nagu ütleks, et ta on nagu hea karjane, aga nii natukene. Jeesus on võib-olla kõige realistlikumad joon. Ja näib, et seal rahva hulgas on palju ükskõik, sõid, Rooma võimule kaastöölised, eriti rahandustöötajad saatius, Matteus. Siis Galiljalasid ja eraldi nimetatakse miteed kalliljalt ainult pärit on vaid kalialased, kes on omale väga vihaselt ja kelle seast tulevad ette kannani imelised üksik lased, kes varjuvad kõrbes kivi mägedes seal põhja pool ja tapavad Rooma. Kui ta kohtab Rooma ohvitseri teel, siis ta tema kindlasti tappa. Insamarlaset, kes ei lepi kokku, õieti juuda ära, rahvas ei salli neid. Jeesus saab samal ajal ka väga hästi läbi, tema kuulus tähendamissõna halastas Samarlasest. On ju maailmakirjanduse parim novell. Siis kruusal Lemmlaset. Niisugused, kes elavad tolleaegsest suurlinnas ja kalduvad kord siia, kord sinna oma vaadetelt ja välismail elavat Juudalaset üldise tõotuse, maarahvas, neid elas seal palju. Neid tuli võib-olla paasapühade puhul 100000 200000 aga kolm suurt püha oli. Ja välisma olen, käis ainult üks kord aastas. Jeruusalemmas oli ta kohustub ja kellel üldse võimalik? Niisugune killunenud seltskond vastased, kes on Jeesuse vastased, kes on Jeesuse sündmuse vastased, variserid ja kirjatundjad, ütleb Jeesus ise. Ja sellele peame rõhu panema sellepärast, et see on Jeesuse enda arvamine. Ja korduvalt uues testamendis esile toodud. Paat valitseb iisraellaste endi poolt, ülemkohus, seal on 71 liiget. See 71 on saanud nii et õieti peaks olema seal 70 ka. Kas. Nagu põhiliselt kujutatakse ette Iisraeli rahvast, et selles on kaksteistkümmend, suguharu ja igast suguharus kuus. Sugukonda seega 72 sugukond. Nii et seal oleks esindatud iga sugukond. Aga et oleks. Paaritu arv, häälitamise muud ülevad hääled ehk pooleks. Siis on arvatavasti Jeesuse ajal 71 ülemkohtu või ütleme siis meie riigikogu või või ülemnõukogu midagi, kes maad valitseb. Ülempreestri. On enamuses Jeesuse mõttes jumala vastane, jumala vastane kogunenud. Nad küll usuvad jumalat, aganad käsitavat jumalat kui käsuandjat, kui pea politseiülemat. Seal on ka omad õuenarrid. Seal on ka need, kes tahavad rikastuda midagi niisugust, nagu meie, riigikogu viimane riigikogu. Hing sööja, no sul suur vara aitadesse kokku pandud. Jeesusid aga sellel suret, mis saab sellest, mille sa oled sinna kokku korjanud? Kohtu ümber liiguvad informaatorit. Need on nagu ajalehemehed, nagu raadionaised, nagu teletoimetajat. Nende ninad peavad teravad olema, nad peavad nuhkima üles, kas midagi on ülemkohtuvastast Iisraeli vastaks ja kui näiteks kooli ülemkohtust on kokku leppinud droomlastega, siis ka ühtlasi, kes roomlaste vastav. Situatsioon on nagu meilis praegu. Ülemkohut juhib. Võiksime ütelda. Võiksime ütelda presidendina kaifas aga kaifasse selle mehe pärisnimi kaivas tähendab inkvisiitur. On seaduslikku ülempreestri Hannase väimees. Aga Hannast ei salli roomlased ja siis Annaslased ülempreestri ja valitseda kaifasel. Kurjal mehel. Nii et teatavat varju heidab ülemkohtule nuuskijate ja võimuga sahkerdajad võimu sabarakkudel, rahvas nii oma pool, et kui ka oma pealinna poole, et nad on palgalised kes alaline palgaline, kes ainult teenete eest saabunu. Sinna tulevad juurde Iisraeli usu vana testamendi usu, tuleb juurde veel. Kreeka mõju. Kreeka pärast tulnud vana testament. Sinna tuleb suure veel uus usundina miitra, pooldajat, peristes sõdurit, usu pärsijast pärit oleval verisest sõdurite usu pooldajad. Et ei pääse Jeesuse ajal löögile. Need tulevad mängu hiljem. Veel tuleb paar sõna ütelda maa valitsejatest sest soomlased ei usalda küllalt. Ülemkohut ja seda ülempiiskopi või kuidas ütelda siis ülempreestrit kes seal parajasti on? Jeesus, kasutabki sõna, kui neid ülempreestrit ikka valitakse, Iisrael valib ja Rooma lükkab tagasi, siis ei võeta seda ametit nendel mitte Äravis seda pühitsemist ära. Vaid need Jeesus räägib juba ülempreestrit, variserid ja kirja tundjat. Neid on Jeesuse ajal mitu, neid ülempreester. Aga üks ikka tegelikult valitseb nüüd omapoolset maa valitsejat. Galileas Jeesuse kodukohas oli Heroodes ant Kippas. Ja oma käsi nagu Jeruusalemma kohal Pontius, Pilatus. Aga ta ei resideeri mitte pidevalt Jeruusalemmas sest talle ei meeldis ta ta eemal ohutuses ja oma kurjas elus elada. Jeruusalemmast eemal, aga kui midagi tähtsat, ons Roomas kohal? Rooma riik ise valitseb tol ajal see Jaanuse-nimeline mees. Ta tapetakse tolleaegse Rooma keisri Tiberiuse käsul. Ta tapetakse 31. aasta oktoobris, sest ta tahtis papa kibeeriust ennast, kes ei viitsinud valitseda ja mugavuse pärast tõmbas enda kõrvale. Niisugune On üldolukord sõrestik, milles sündmus Jeesus Jeesuse sündmus toim. Mis asjades? Tähendab jumal nurigises Iisraeli pääle. Mis asjades ta nurises. Sellepärast, et jumalat ei võetud tõsiselt. Jumal asetas Iisraeli ja kõik need aru seal rahva seas asetas Iisraeli Olukorda, kus ta oli ise tahtnud minna vaatamata hoiatustele asetas tema omale käele omale jõule ja see jõudite süles. Silmakirjalikus valitses siirus, puudus. Ja Jeesus ütleb siia ei jäta jumal kivi kivi peale, mida maha aitistaks. Varemed. Need on juba kaetud risuga, siin on uusi ehitus pääl ehitatud ja nutumüür on tollest ajast aastast 70 kui see tempel hävitati, mis nii jõuga. Peaaegu et ilma jumalata Ettekäändeks ainult jumal ja jumala seadused valitses. Näiteks tuli laupäevane sabatiaegne töö. Nii valjult keelatud. Et see oli ilmselt Jeesuse meelest silmakirjalik ja Jeesus asub selle esimese silmakirja kõrvaldamisel ja saab siis nii-öelda ka löögi alguseks. Kuid ometi aasta varem aasta enne Jeesuse ristilöömist, natuke varem või hiljem. Jeesus heidetakse Iisraeli kirikust välja. Ühed kõneleb ühest konfliktist hingamise päeval. Johannese evangeelium. Jeesus teeb hingamise päeval terveks sündinud pimeda kuid ei tee seda terveks. Kuna aga nagu ta tegi terveks näiteks peet sadat tiigi või veehoidla ääres inimese või kuivanud käega mehe Kapernaumas. Pimedad sündinud terveks terapeutilise tegevusega valmistab muda ja hõõruks sellega silm. Ilmselt hõõrus ta haigel. Kaema. Aga ta tegi seda hingamise päeval ilmselt meelega hingamise päevad sest hingamise päeval on ka terveks tegemine keelatud. Inimene ei ole jumalast, ütlevad vastased, sest ta ei pea hingamise päeva. Seedrioru või suurkohus korraldab pikka istungi ja jõuab lõpuks üksmeelse otsuseni. Jeesus kirikust välja heita ka üks kirikust välja heita, kes hoiabki Jeesuse poole. Terveks tehtud pime kutsutakse ülemkohtu rahva ette. Teda hoiatatakse, kui ta ei ütle ennast terveks tegijast lahti. Seepeale ta heidetakse kirikust välja. See tehakse ametlikult teatavaks, nii et seda saavad ka teada välisiisraellased. Ja see on ähvardus, et nõnda toimitakse igaühega, kes praegu massiliselt jooksevad Jeesuse järel. Pimedana sündinu saab nägijaks, aga kaotaksel puul oma usulise koduma. Ta peab siirduma Jeesuse usku. Ja ta teeb seda, nagu piibel ütleb. Kartuse ja värinaga. Ta ütleb seda väga tõsiselt. Ja nüüd tuleme karjase kõnede juurde. Jeesus räägib seda juttu, et on häid ja halbu karjasõit, räägib väga tõsiselt. Jeesus toob näiteks mäekarjase näiteks Sakarja raamatust oo et head. Iisraeli valitseja On alandlik, leplik, ma ütleksin, õieti on täpsem tõlge kes jõuab iial piiblit täpselt tõlkida. Aga me püüame mõista seda sisu. Tuleb Jeruusalemma eesli seljas sõit. Aga mitte igasugune eesel ei kõlba. Nimelt nii, et eeslid ja hobused annavad. Öelda segaliike. Nii maksuhobune. Või kui emaks on eesel seega liigist pärit olevad eesliga nimetame teda siis eestliks. Välistunnuste järgi ei tohi messias sõita. Jeruusalemm. Midagi segast ei sallita, Iisraeli rahvas tänapäevani püüad hoida endid hästi massiliselt hästi puhtatena. Nad kohtlevad teisi inimesi justkui teist liiki olendid. Ja Jeesus näib pooldavat nistas ja kui tema mõned päevad enne oma ristilöömist sõidab Jeruusalemma, siis ta sõidab nõnda, sell rituaalse ees laseb nõutada endale niisuguse ees. Oleks siis hea karjane. Halva karjase kohta öeldakse. Need on vargad ja röövlid. Ja Jeesus vaidleb Kaipase vastu. Ja ütleb temasuguste kohta, kaeva seemnete kohta ka palgaline, sa näed hundi tulevat, jätate oma lambad saatuse hooleks, hunt murrab neid. Tähendab, tuleb veel hullem murdja, ütleme Hannase asemel kaifas. Ja ajab nad laiali. Mõelda hundi puhul rooma emahundile. Rooman sündinud emahundist. Või mitte. Igatahes sobib palgalise iseloomustuseks täpid. Rebase käsitus oma ametist tema ülem preesti hoiakust, 31. aasta hilissügisel näeme Jeesus ei ole mingi tavaline käsitööline. Mingi väike kodandane, eluvõõras usklik vend. Seal on vana testamendi prohvetid, avarii terav pilk terve usu ja poliitikamaailma jaoks. Tõsi küll, tema jaoks ei ole otsustav poliitiline tegelikkus vaid vaimne tegelikkus. Mitte negatiivne, vaid positiivne, mitte vaidlemine, vaid enese avaldamine. Mina olen hea karjane, Johannese evangeeliumi 10. peatükk. Jeesus kõneleb heast karjasest Eeeszekile, raamatu ja vana testamendi laulude keeles. Taon karjane andumusega armastab oma rahvast nagu oma liha ja verd, olgu nad missugused tahes. Ma annan oma elulammaste eest. Et siin tegu on lammastega siis võiksime tõlkida rahva liige, lammas, sest karjane on omal kombel kuningas. Sõnaga karjane tähistati igivana testamendi ajal kuningat valitsejat mina, kuningas, annan oma eluiga oma rahva liikme eest. Kõigis on tulnud enne mind. On olnud vargad, röövlid. Mina olen tulnud, et neil oleks rohkesti elu ja kõik. Võib-olla ei ole Jeesus kunagi kõnelnud suuremalt ja lihtsamalt oma ja ülesandest selles maailmas. Kui 31. aasta sügisel. On oma rõhutud ja ikka ja aina petetud rahva keskel on mõistetav, miks hea karjasekuju on vanim Jeesuse sümbol. Jeesust kujutatakse lambaga süles või lambaga õlal. See on ristiusukunstis ristiusu taides. Nii väga tuntud ja üks inimkujutus. Jeesusest. Me ei saa pikalt praegu peatada. Ana palestiina karjaseelu ja piiblikarjase ideaali vaimu juures. See paistab igast Jeesuse käeliigutusest igast tema näojoonest igast tema mõttest välja. Minule midagi lüürilist. Jeesus on mehine ja sõjakas, selline halastuse kehastus. Isu ei ole siit maailmast. Ja tema kohal harjuna nagu jumala käsi, tema kohal on surma läheduse tõelisus. Keda katsutakse õige varsti kividega surnuks visata? Noil päevil näib Jeesus olevat tilkunud rahutult mööda juudamaad. Ilmub kord siia, kord sinna, võib-olla on ta paar korda ööbinud hõimäelgi. Tol ajal võib-olla on toimunud maarjamaa arta lugu ning mõnigi muu sündmus, mis nüüd on paigutatud evangeeliumides teistele kohtadele et rahvale, nagu kergem oleks seletada. Üks vana rabide pärimus pidevalt vääriti käsitatud kõneleb Jeesuse viibimisest lüüda linnas, mis asub teel Jeruusalemmast ja Emmavusest jahva poole. Päris Juudama rajal olevat teda kaks noort ora juristi. Nad olid Jeesust pandud, varitsema valvanud. Kas ta rikub jumala seadust? Et nad ise oma silmaga näeks? Ei ole mingit tõsisemat põhjust selles korduvalt edasi antud loos kahelda. Ja seda võib samuti sellesse aega paigutada november, detsember 1931 kuni jaanuarini. Kolm 32. Hübriidteisel poolel peetakse Jeruusalemmas kaheksapäevast templipühitsuse püha templipuhastuse mälestamiseks. Nimelt puhastas vaenlastest Maccabi juudas. Tol ajal teen omal ajal, sellest on kirjutatud Macabiti esimeses raamatus neljandas peatükis. Tol puhul ilmub Jeesus templisse. See on kirjas Johannese evangeelium kümnedes päädükkis. Taagi ümbritseb teda süneetri ülemkohtumehed. Oled Kristus, siis ütle otse välja, mis siis. Kuid Jeesus ignoreerib neid ja seda mitte seepärast, et ta kardaks tagajärgi vait seepärast, et talle ei piisa aunimest messias. Sellest ei ole talle kunagi piisanud. Nimetab ennast ise inimese pojaks ja jumala suhet. Jumala ja inimese vahel ta kirjeldab kui isa ja poja suhe. Ja taunis siis poeg näitlikult, kui titaani arvata. Rohkem kui mingisuguse luulumets ja uskumine. Ja vastaste meelest on see saatanlik jumalateotus. 30. aasta sügisel on Jeesus rääkinud samal kombel. Tol korral ei olnud juuda ametivõimude käed vabad. Nüüd aga võivad nad endale seda lubada. Nad valmistuvad teda kividega surnuks viskama. Jeesus, nagu jutustab neljas evangeelium tuleb nendele vastu vana testamendi laulusõnadega Teie, olete jumalat ja olete kõik kõigekõrgema lapsed, 82. laut. Ja ta jätkab, kui pühadisi nimetab jumalaks teie taolisi, kelle kohta jumala sõna öeldut. Kuidas te räägiti sellest, kelle isa tõepoolest on pühitsenud ja siia maailma lähetanud, nagu mina? Tüütute mulle sina teotavad jumalat, sellepärast et ma ütlesin, mina olen jumala poeg. Kuskil Johannese evangeeliumis ei väljend, mida Jeesus ennast nii keerulised, nii kaudselt ja viha viisil. Need, kelle kohta jumala sõna Aga nendele, kes teda kuulama on tulnud? Ütleb tema, te surete nagu inimesed ja langete nagu türanni. Jeesuse vastu rünnakuni hävitav karjase kõnest ta oli rääkinud õigest ja väärast karjases. Nüüd üheneta õigesti ja vääralt jumala kojast. Geoletega jumala laps. Aga te olite äärat, jumala laps, naerda pidada õige peale kuut. Ja teevad ka seda peatselt õige jumala poeg sureb, ta tapetakse. Sellepärast, et isa-ema on pühitsenud. Vääri jumala laps sureb rannide surma. Mida taevane kohtumõistja on talle kuulutanud jumala nõupidamisel. TTÜ mehed on saanud Jeesusest aru. Nad püüdsid teda taas kinni võtta, aga tee läks nende vahelt läbi. Inimesed tänapäeval sensitiivid ja teised imearstid ütlevad, et nendel on ka palju võimeid. Jeesus on tagasihoidlik ta. Räägi seda võimet, aga kui te teda tahetakse ebasobival ajal tappa siis ta lihtsalt läheb nende Ta ei saa sisse piirata. Ta läheb ära nagu lind, linnupüüdja paelust. Kui need paelad on halvasti maha pandud. Ja nii me võime rääkida Jeesuse erakorrallisusest. Kui teda kividega visati siis ei visatud teda mitte nalja pärast. Paljud teadlased arvavad, et see oli nagu hirmutamis imite. Aga ta läheb nende juurest. Jätab nad surematu rannide surma. Aeg, et Jeesusel tuleb Põgeneda üle maa rajab üle oma kuduma, rajab Jeesus, tõmbub tagasi ida poole, Jordanis. Kordan, moodustab Juudamaa ja perea vahelise raja. Pontius Pilatuse juurest põgeneb Jeesus eroodis antipase haldusterritooriumil. Jeesus siirdub oma maaisanda kaitse allatuul valitseb ka kalliliaat. Kaitse alla võiksime mõelda ka jutumärkides. Jeesus ei peta ennast selles, et see pole eriti usaldusväärne, kaitseb temale. Heroodes anti pass ka üks röövel. Jeesus vajab hinge tõmbamise aega linde, kes teda usuvad. Ja tahab olla vaikuseks vaikuses, et oodata oma hetke. Jeesu sõnu, nimeks soov surra paasapühade ajal aasta 32 Jeruusalemmas. Et tema surm oleks nähtav jätki. Keegi saaks õigustada, et maitia andnud ma oleks appi tulnud. Niipea, kui ta piirijõe ületanud, peatab ta ja kogub oma õpilased enda ümber. Sedasama Paikus Hannes teda oli ristinud. Nüüd juba neli aastat tagasi. Tema ees seisab nüüd teine ristimine. Juka evangeelium nimetab seda surmaga ristimiseks. Väiteusundit võõrad väiti, usundid, kes siia on tulnud, vajutlevad veel jaga, riskivad oma liikmeid vaimuga. Jeesus ei räägi vaimu ristimisest. Aga ta räägib, ta mõistab, et tema ristimine tulebki nüüd surmaga. See on siis teine ristimine. Siin tema lähemate hulgas Johannes Andreas, Peetrus Filippus. Otsekui tagasipöördumine algusesse. Need olid ka esimesed tema üliõpilased. Veel kord voolavate rahvahulgad Jordani äärsetele niitudele ida pole Jordanit. Nagu teda oli ustut tema tegevuse alguses peamiselt inimesed Ida Jordani maalt, Samariast. Ka keda jälgivad ja varitsevad need, kes on saadetud sinna Jeruusalemma poolt Jeruusalemma, nii vaimse võimu poolt kui ilmiku võimu poolt. Sama käib seal ja teeb hääd. Oleme Jeesus vähedikutest koorem juba rääkinud. Ilmselt tol ajal saadeti Jeesuse juure variserid kellest annab diaati joon luuka evangeeliumi 13. päev on vist kõige parem koht. Nad tahaksid meelsasti veenduda. Suusaolukorras mõjutada Jeesust, et ta läheks tagasi üle Jordani lääne poole nende valdustesse ja nende võimu piirides. Hoiatavad teda sellepärast sealse maaisanda Herodes eest. Nad tahavad. Püüda Jeesust lõksu, nii nagu seadus ka käsi käsib teha nendega nende kuulutajatega, kes austavat kuidas ütelda kuulekust kurjade ülematel. Jeesus ütleb nendele mingi ja üteldi, et tollele rebasele tähendab Heroodes antipasele Vaatama vean kurje vaime välja ja teen terveks, täna ja homme. Ja alles kolmandal päeval jõuan lepp tähisele. Aga ma pean rändama täna ja homme ja tunahomme kolmandal päeval. Täisarv päevi saaks. Sest ei kõlba. Prohvet saaks hukka mujal kui Jeruusalemmas. See on hävitav sõna nendele tema nukkidel. Piiratuse hunt. Loodus on rebane. Täis jõukaid Quick on, see on põlastav sõna. Angel on see, et need mehed ei ole. Tõepoolest, keegi ei võinud arvata, mida see Eurodeks nüüd välja mõtleb. Me oleme tema riigi reet lukku, sidemeid Jaanusega kes kolib kukutada Rooma keisrit. Kas ta tahtis Jeesust? Nagu ristjadki rõhutuks tegijana. Riigis väärtuse loojana vangistada ja tapma puit tahtis ta koguni lasta Jeesuse messija tegevust. Oletada, et ta tahab keisri aujärjele pääseda Roomas. Igatahes Heroodes tahab rõhutada keiser Tiberiuse paatia kes tol ajal küllalt ärev ja just laseb kõrvaldada neid, kes teda oli tahtmatu. Seepärast saadab ta oma nuid. Seepärast saab Jeesus oma nuhid nagu pilkeks Heroodes juurde. See rebane võis kavatseta mis tahes ja nagu ta tahtis. Jeesus saab vaatamata emale hukka Jeruusalemmas. Ta saab hukka korrapäraselt. Õpilaste keskel teeb Jeesus viimaste nädalate usulise õppeaine kohta, kuhu ette ja taha haarab kinni. Nagu veel need küsimused, mis õpilastel võisid jääda kahe silma vahele või nende meeltes püsida veel pealiskaudselt.