Kellel on kartnud kiriku saadikuid, kiriku lähetajaid, meie rahva hulka, Neil on Siberisse saadetud, leidunud tapetud. Ja muudatust ei ole tull. Kas ka meiega tuleb nõnda et viinamäe isand? Läheb meiega kohtusse. Ja lükkab meid kannatustes viljetsustes. Kas ta. Huvitav aeg. Jeesus on Jeruusalemmas veel mõned päevad ja järgi need Jeesuse ristile. Jeesus on kavandanud oma ristilöömise suureks reedeks sel ajal, kui templis ohverdatakse paasa talvesid ja algab aasa püha pidamine Jeruusalemmas. Jeesus on asetanud enda ise ohvrid kohale. Vastu suurt neljapäeva ta veedab ilmselt Õlimäel. Iga ta pidas Juudas. Petise prohveti väära prohveti Jeesuse väljaandmist Ülemkohtu kätte seadusepäraseks ketseri seaduste ettekirjutuste kohaselt, sestap kohustus veetma. Jeesuse. Ja distõotuse, mis oletatavasti Viiski tema enesetapuni. Ta ütles, kui ma ei saa anda endale võetud ülesannete täitmist või ma ei saa seda teatada. Kui ma ei saa sellega valmis siis neetud. Ja see selgus, kui Jeesus oli risti siis juudas, nägi, et ta on kaotaja. Et ristiolija on võitnud ja ristil olijale kuulub tõotuse maa, kuulub see maailm. Sellest ajast pääle algab jumalariigi kasvamine. Seepärast pidi vaimne võitlus Jeesuse Haifasse vahel ülempreester olemad palju dramaatilisem kui tänapäevani säilinud evangeeliumit suudavad selgesti jutustada. Teatud mõttes on tänapäeva arusaamine juuda probleemist ka kuidagi poolik ja puudulik. Ta isiku puhul tuleb öelda Et Jeesuse lähikonnas tahumatud kujusid olnudki nende juurde neid pöörama ja neid päästma. Kuidas ei ole midagi erakorralist? On terve rida inimesi, kes. Lähevad Juudoga koos hukk mis toimub neljapäeval. Jeesus pühitseb neljapäeva õhtul kella kuuest alates. Üliõpilastega ja väheste teistega püha söömaaega seisule paasatalle söömine tavalises mõttes. Me teame ju paasatalle, söödi minut Jeruusalemmas. Kõik teised paasasöömaajad toimusid ilma paasa tallet sest paasa Talle söömine võis toimuda ainult siis, kui see paasa tal oli ohver templis ülem A-Egiptusest kuni kahe jõemaania Väike-Aasiani toimusid kõik paasasööma ilma paasatalle. Mis siin toimub? Jeesus loobub paasatalle söömisest, õieti ei ole tal põhjustki selleks sest kirikust välja heidetud ja surma mõistetud mehel ei ole õigusaasa talle söömisest osa võtta. Muuda ketserlus seadus keelab välja heidetud paasatalle söömist. Kirjutatud on paasapühade õhtul ei tohi välja heidetud süüa, paasa tal seevastu matsete tähendab hapnemata leibade ja mõrude rohtude söömine on tal lubatud. Praktiliselt ei saa keegi juuda lastest, kes on tunnistatud takistada. Või tähendab keelata etapp loobuma kodusest pidusöögist? Ja ketseri seadus lubab tal selgesõnaliselt süüa hapnemata leiba ja mõrusid rohtusid. Kuid sell nisu sööma, et ei, see asi Jabazadal, sest ta ei tohi tuua paasatalle templis Johverdamiseks. Seda on vaja teada, siis on arusaadav, miks Jeesus ei ütle oma üliõpilastele sõnagi sellest. Otsige paasa tal ohverdades templis. Ma ei räägi minekust templisse. Ohverdamisest ei sõnagi kõigist neist ülitähtsatest üritustest, mis vaja oleks teha olnud. Jeesus kõneleb ainuüksi kodusest ettevalmistusest söömaajaks, mis ei sõltunud looma tapmisest templis. Niipea, kui paasadalist tuli loobuda, oli talle see selge. Viis eletub ka see, miks kõik evangeeliumid kõnelevad selgete sõnadega hapnemata leibadest ja kibedasti rohtudest. Paasa tallest vaikivat. Jeesus ei ole ainuüksi välja heidetud, vaid ta kohtu korras tagaotsitav taandumisjutlustaja ja surmamõistetu. Muidugi protsess toimub uuesti. Veeülempreester tahab kõige vastutuse enda päält ära veeretada Pilatuse pääle. Aga sedasi Maega tahab, Jeesus, see tundub neljapäeva õhtul, nagu rääkisime tahabk Jeesus ilma nuhkide ja tema kinnivõtjate teadmiseta korraldada, muidu oleks see söömaaeg poolelivaest pidanud jääma. Oleks sellel surma käigus kergesti võidud arreteerida. Sellepärast toimivadki tema üliõpilased tagasihoidlikult kärevat teatavasse kohta kus nende tuttav inimene, kellel on oma maja ja ülemised toad Nad küsivad, õpetaja laseb küsida, kus on minu jaoks võõrastetuba, kus ma saaksin oma üliõpilastega söömaaega süüa. Jeesus vajas kõrvalist varjupaika, kus ta võis segamatult ohutult pidada seda püha. Ta vajas maja peremeest. Kell oli julgus anda mõneks tunniks peavarju Galilea ketserile ja tema põlualustele tülija. Nonii peaksin ühe asja meelde tuletama uue testamendi eestikeelses tõlkes. Õhtusöömateadetes räägitakse korduvalt sõna kaasad all. Aga tegelikult ei ole algkeeles nisust sõna olemas. On ainult paasapühaga. Ilma paasadal. See viga tuleks järgmises kuuetestomegi trükis parandada. See on inimeste poolt üliagarate poolt meelega. Kui rumaluse sisse tood. Söömaaeg ilma paasatalle, et on täiesti loomulik väljaspool Jeruusalemma ja üle tolleaegse haritud maailm. Oli eelmisel aastalgi pühitsenud Kaper Raumas paasapüha ilma paasatalle, nagu see üldises laias maailmas on ainuvõimalik. Nii tegid kõrbesse tõmbunud Esseeni haige tervistajat, hingesid kõik need, kes elasid väljas kui Jeruusalemma. Kui õigeusklikud juudid, elasid nad ka Jol. Ja nii toimub see ka pärast aastat. 70 kui tempel hävitakse suudalaste keskel tänapäevani. Toimub kuidas see talitus algab päev õhtul Päikeseloojangud kogunevat Jeesus ja tema üliõpilased tavalisi kellaajal kell kuus õhtul. Kaubeldud ruumi püha sööma, ruuni istutakse jõuda õieti öelda lamatakse laua ääres diivanite pea pooled laua poole, laud on suhteliselt madal. Jeesus asub majaisanda kohale ja ütleb koosolijatele, ma olen südamest igatsenud seda söömaaega süüa vees teiega enne kui ma kannatanud. Sest ma ütlen teile, et ma ei söö seda enam, kuni kõik on läinud. Tänud, kuni kõik on teostatud jumalariik. Siis Jeesus tõstab üles esimese karika, ütleb õnnistamise sõnad ja lisa pärast tülitail staaminit juure. Võtke see ja jagage omavahel, sest ma ütlen teile ju mitte enam viinapuu viljast enne kui tuleb jumala riik. See on nüüd Jeesuse poolt lisatud sõna ja see on oluline meie igapühapäevastel armulauatalitust. Me ei tohiks seda unustada. Nüüd süüakse tavalist eelrooga, suutäis salatit, suutäis kibedaid rohttaimi. Kastetakse ühisesse aasa laadinasse seal umbes viie sentimeetri sügavune Laiva Aden täidetud kastega piprase kastega. Pärast esimest pala ütleb Jeesus, tõesti, ma ütlen teile, üks t seast annab ära üks, kes minuga. PS. See ütles ütlus lööb nagu välk inimeste keskele. Otsinud endale selle kaitstud ruumi, et vähemalt Well hetkel olla väljaspool ohtu. Algab rõhutu küsimuste esitamine juudas, võtab ise sellest osa. Siis ütleb Jeesus. Äraandja on see, kellele mina kastan palukese. Annan selle, subtagastab, vala kibedaid rohttaimi Kaasava aknasse kastesse ning paneks selle suudale suhu. Kui keegi näiteks Kaukaasias olnud armeenlaste, kruuslaste või tšetšeenide keskel ja kui teda Perekonnaliikmena koheldud siis perekonnad, pea on pannud talle ise toitu, oma käega suu. See on kõige suurem, mida perekonnapeaks saab teha oma külalisele või oma sõbrale või oma perekonnaliikmele. Ta sööb selle ära ja lahkub viivitamatult. Nende juurest. Ei tohi mõelda nõnda, et Jeesus oleks juuda nende hulgast välja visanud. See on üks, näid rumalusi. Mida arvavad need, kes juuda pasa rituaali ei tunneta. Osa rituaaliga seoses toimub, kuidas ma ütleksin, vaimude lahutamine? Need, kes on jumala poolel ja need, kes jäävad teised, kes jäävad pealtvaatajateks past. Selles seisab asi. Laugutaja ei ole mitte pilu peremees, lahutaja on jumal, ta seab nõnda, et nad lahku lähevad. Jeesus mõistab, juudas peab ruttama, et asi korda saata. Eto haak surra järgmise päeva. Ohverdamise ajal, kui templis Kohverdadaks eta saaks surra nende 100 või 200000 pidulise silma all. Ja ristiusk saaks kohe hoo sisse. Ta ütleb siin ja kasutab. Enese kohta mina olen see ja ei keegi muu kes seda kõike toimetab. Ta räägib seda ajaraamatu 43. peatüki stiilis. Ta oli seda ütelnud. Möödunud lehtmajadepühal tuli sellest mina valemist kinni pidanud tunnistab enda jumalaks ja hiljem üriti, ütleb ta, on tõeline jumal isast igavikus sündinut. Ma ütlen teile, on nüüd enne kui see toimub. Et kui see kõik on lõpuni toimunut. Uskuge siis, et mina olen see olnud Ki Ani. Heebrea keeles pärast äraandja välja minemist tõstabki Jeesus. Sööma liua üles, kus on hapnemata leib pääl ja ütleb arameakeelse seletussõna. Ma andja, see on, hädaleib. Nad sõid häda leiba iga päev, nad sõid Egiptuses haput leiba. Aga seekord ei olnud meil võimalus leivatainast kena hapuks lasta minna. Ilmselt Egiptuses sõit naat hapnemata nisuleiba nagu meiegi praegu sööme pühal söömaajal. Tegelikult aga Jeesus Jeruusalemmas olles sellel talitusel, mis siin toimub. Seda oma rahvale hapnemata odraleiba. Sest oli odralõikuse aeg jumalale voodijuust lõigatud juust, jahvatatud odrajahust tehtud, hapnemata leib. Muidugi ei ole meil vaja siin oma armulaualeiba muuta, ei ole vaja minna siin odraleiva juurde. Egiptuses oli ilmselt niisuguseid küsimus, ei ole selles. Küsimus on selles, mis siin toimub. Jeesus ütleb siin kolm lauset mida ei ole kuskil vanemas paasa liturgias ette nähtud. Võtke ja sööge, see on minu ihu, mis teie asemel antakse? Seda tehke minu mälestuseks. Nii seisab Matteuse evangeeliumis Luuka evangeeliumis. Paulus on selle säilitanud esimese Korintose kirjas üheteistkümned pääduktis. See on suurepärane, et see nõnda on. Säilinud. Pärast leiva söömist valatakse täis kolmas karikas niinimetatud õnnistuse karikas. Jeesus tõstab karika üles ja loeb suurt lauapalvet, selles öeldakse. Halastaja jumal. Ta pidagu meid kõlbuliseks messija päevi nägema. Kes teeb suureks oma kuningale unastuse ning osutab armu oma võitule taavetile ja tema järglastele igavesti. Tema, kes rajab rahu taevas, andku rahu meile. Mõelgem aamen. Üliõpilased ütlevad aamen. Jeesus annab neile karika, lausub jälle kolm lauset, mida ei ole heebrea keeles kirjutatud. Tooge sellest kõik, see on minu lepingu veri, mis valatakse paljude eest. Seda tehti nii sageli, kui te seda quote minu mälestuseks. Siin. Kuule, see karikas Juba nagu ohver Jeesus ei ole veel ohver sest Jeesus ohverdatakse järgmisel päeval. Seda kehte minume tõestuseks tähendab praegu toimuva sündmuse mälestuseks. Kirikus püütakse mõnede usutunnistuste poolt korrata seda püha söömaaega. Nagu Jeesuse Veretu ohvrit, kuid siin ei ole Jeesuse ohvriga tegemist, sest ohverdamine Jeesus ohverdab enda alles ja 24 tundi hiljem. Nii et siin ei ole mõtet püha sööma kommet, erinevuse puul kuidagi väga teravasti vaielda. Siin peaksime jälgima ikkagi seda, mis toimus tegelikult suure neljapäeva õhtul. Juud jäävad Sööma ajalised kokku. Vesteldakse. Jumala suurtest tegudest Ja alles siis minnakse lahku. Ja niimoodi lähevad ka nemad. Jeesus läheb ees. No öösse ja suundub. Õlimäele väitis rühmadena kolme-neljakesi koos võib-olla tema üliõpilased, õpilased, kes seal olid, nii palju sinna ruumi mahtus. Ja naised, kes Jeesuse üritust abistavad eriti ka majanduslikult lähevad kõige lõpuks. Arvata võib, et siin võib ka olla piiratuse naine nendega kaasas. Toonitud päev on oma eluajal Jeesust austanud Jeesuse heaks tööd teinud. Nad lähevad Ilmäele. Jeesus üliõpilased rühmadena järgi tõenäolisest väikeste rühmadega. Et neid kee pääl ei segataks. Et kõik võiks toimuda nõnda, nagu Jeesus on mõelnud. Nad jõuavad täiskuu valgesse õlimäele. Jeesus oleks võinud siin kergesti ennast varjata. Idamaal on ju nõnda täiskuu valguses, kui saastad näiteks puu varju, siis sa oled nähtamatu. Ei saa sind leida ei laterna ega tõrvikutulega. Jeesus seda ei tee. Hoopis mõned teised mõtted selle asja kohta. Nii lähebki Jeesus. Samal ajal kogub kirev jõuk. Ja nad sammuvad läbi kiidurini Võru. Et ümber piirata õli, mängi eksi eraldada linna muust ümbrusest ja nad tahavad otsida laternate ja tõrvikutega läbi iga viimse no ja kivitaguse. Et leida Jeesus. Jeesus ei varja ennast, ta tuleb esile ja ütleb, et te olete tulnud otsekui röövli vastu mõõkade ja nuiadega. Mõõkadega on sõdurid alati varustatud. Kuid kui nad näevad ette, et lööming tuleb siis tööga tõhusam huvi, mitte nii suunas soome-ugri sõjanui raske, millega raudmehi purustati. Vait, paras malakas. Ja need Jeesuse sisse piirilaat on ka murelised, nad teavad, et kergesti võib tekkida suur ja ohtlik vastuhakk, mille lõpptulemust nad ei oska ära arvata. Minuni Jeruusalemma komandant ja tema meeskonnal sõjaväeline kohort väe juuksus on võitlusvalmis. Meta Oplon. Kreeka keeles on näha, et roomlased arvestavat luure vastupanuga relvastatud vastupanuga ja on valmis selleks hoolimata kõigist ettevaatusabinõu. Sellest tuleb suur võitlus. Oma sõjaliselt ripuunil on pääle selle käsutada ka mõned juuda templi politseiohvitserid. Ilmselt need saamad, kellega juudas juba vangistamise kava oli kokku seadnud. Nad tulevad nuiadega relvastatud, mis on pimedas kõige tõhusam relv. Jeesuse mõte on teine kui. Peeturs võtab, aga neil on oma rühma peale kaks vööka, nagu ette on nähtud teekäijate kohta rühmal peab olema alati kaks mõõka kaasas. Et väikest vastupanu kõrvaldada. Siis Jeesuse mõte on see Et ei arreti, üritaks tema rahvas, tema üliõpilasi ja neid, kes on tema pooldajat. Jeesus ei usalda väga oma vangistajad. Teab, et need on petised. Aga ta teeb ettepaneku. Ta teeb ettepaneku, et nad Laseksid tema üliõpilastel ja pooldajatel minna? Ettepanek võetakse vastu. Ja Jeesus keelab Peetruse vastu hakkamist. Nüüd tuleb Juuda kord. Pimedas ei ole kerge määrata Noorte inimeste hulgas suhteliselt noorevõitu Jeesust mingite tundemärkide järgi. Seepärast tuleb juudas tema juurde. Tõuseb varvastele, Jeesus kummardab, natuke juudas, suudleb teda. Peale mäele nagu auväärseid õpetlasi suudetakse kohtamisel. See ei ole mingi petlik suudlus. Väga palju räägitud juuda suudluse eest. See on hüdra kohane kohtamine. Ja nüüd on Jeesus arreteeritav. Sõjaline komandant ratsutab juurde, Jeesus seotakse kinni, rongid jäid, hakkab liikuma. Kuid Jeruusalemma mehed. Jaga Pilatuse mehed ei ole väga sõnapidajat, nad hakkavad Jeesuse pooldajaid kinni võtma. Igatahes on üks Diaadi Markuse evangeelium 14. peatükk, 52. salm. Markus kirjutab, et keegi noormees on kergerõivastusega seal poole reieni särgis. Idapäeval kantakse siis päeval soe. Temast haaratakse kinni. Kinnivõtjatele jääb särk näppude vahele ja noormees põgeneb. Siin on ilmselt Markus iseenda sündmuse asetanud siia sellesse maalingusse. Nii nagu vanaaja maalikunstnikud asetasid enda pildi kuskile hämarasse nurka Coya või või näiteks Rembrandt, keegi käin hals. Oli kombeks, see on parem kui allkiri, seda ei saa võltsida. Ja otseselt tunnistused evangeeliumides on siin suluselt Markuselt ja Johannes, et nende tunnistustega tuleb leppida. Teised on vahest ka sellest kirjutanud, kuid nende kirjutused ei ole säilinud. Ja nüüd minnakse endise, aga rahva meelest tegeliku ülempreestri. Hannase kotta.