Jeesuse tegevust. Ja kuidas see hakkab lõpule jõudma, nii-öelda sadamasse saama. Ja jälgisime seda kallilias. Nüüd jälgiksime seda. Muuseas, Jeruusalemma, aga me teame seda, et 32. aasta paasapühade ajal kevadisel ajal lüüakse Jeesus risti. Millal tehakse temale esimene surmaotsus? Millal ta heidetakse? Iisraeli kirikust välja, võime ütelda, et see toimus 32. aasta sama aasta veebruaris. Ja juuda dokumentidest selgub 40. Vaatleme hetke. Jeesus viibis tol ajal ida pool, Jordanit. Tasad, teata Betaanias laatsarus, tema sõber suremas, haige Johannese evangeeliumi 11. peagi. Jeesus võtab mõlemat. Marta ja Maarja appikutset kuulda. Üliõpilased kardavad kõige halvemat. Et ta jälle sinna juudamaale Jeruusalemma lähedale tahab minna. Nad ütlevad, rabi alles hüüdsid sind juudealased kividega surnuks visata. Lähed jälle sinna. Johannes, joon filmi 11. päev tükk aega. Jeesus ei lase ennast tagasi hoida. Siis ütleb Toomas Lähme ka meie koos temaga, et koos temaga. Laatsarus on vahepeal juba suur. Nüüd jutustatakse kõigis üksikasjus, kuidas Jeesus surnu hauast välja kutsub. Johannes räägib ilmse rõhuga, et laatsarus on olnud juba neli päeva hauas et on tunda juba lagunemislehka. Et see surm vaatamine toimub väga paljud, muuhulgas väga vaenulikud ele tunnistajatele nähtavalt. Et laatsarus ei tule välja kummitusena vaid käegakatsutavatest surilinadest. Et laatsarus sealt nii suuri linad ära võetakse ja ta juba seeläbi Võib esineda, ellu ärganud. Et see ei ole mingi nägemus. Ja ta läheb kohe minema. Samuti seda vaatab, pöörab tagasi igapäevase elu juurde ning kõigi silma all istub lauas, sööb ja joob. Kolmanda sajandi Rabit lükkasid Jeesuse surnuist äratamise tegemised tagasi. Need olid maagilised teod, silmamoondus, et Augustinus kinnitab ristiusu pooldaja, on justin et Rabitlastaksid selle etteheite liikvele juba Jeesuse eluajal. Igal juhul on meelepete etteheide olemas juba apostlite ajastul. Ja selle üle vaieldakse. Eriti vaidlusalune oli laatsaruse ülesäratamine. Sõda tähendab lugu. Vaesest laadse arusest luuka evangeeliumi kuueteistkümnendas peatükis. Seal on see lugu kirjutatud. Oli rikas inimene ja seedeavatses rõivastuda purukuris ja peeninasesse pidutses päevast päeva. Rõõmsasti ja keegi vaene laatsarus nimi oli maas, tema värava ees täis palseid. Ta hammustas oma kõhtu täita leivaraasukest egamis rikka laualt langesid. Koeradki tulidki, lakkusid tema Paimseid, siis toimus, et vaene suri ja inglid kandsid Aabrahami sülle. Rikas, suri ja maeti. Ja põrgus piineldes töötis rikas oma silmad üles ja näeb Aabrahami kaugelt ja laatsarus tema süles. Ja isa Aabraham halasta minu peale ja saada laatsarus, ta kastaks oma sõrmeotsa vette ja jahutaks mu keelt, sest ma tunnen suurt valu selles leegis. Haabraamikles. Laps, tuleta meelde, et sa oled oma hääbõlve elus kätte saanud nõndasamuti nagu laatsarus halva. Nüüd lohutatakse teda siin ja sina tunnet, valu. Jällegi on meie teie vahele kinnitatud suur kuristik, et need, kes tahavad siit teie juurde minna, ei saa. Ja ei saa tulla ka. Meie juures, teie ju. Aga tema ütles, palun sind, isa, et sa saadaksid laatsaruse mu isa kotta, sest mul on viis venda, et ta hoiataks neid. Okei, satuks siia vaeva paika vaid pöörduksid. Aabram, ütleb Mooses, Vetik kuulakuna näinud. Tema ütles, ei sugugi isa praam, vaid kui dieedist surnuist nende juurde läheks, siis nad parandaksid. Me. Aabram ütles talle, kui nad ei kuulama Eineid veena siis ka see, kui keegi surnuist üles tõuseb. Mis siin on, siin on Jeesus viidanud sellele et laatsaruse nimeline mees On juba surnuist üles tõusnud. Ja need tema vastased Jeesuse vastased ei ole meelt. See on väga valus, väga terav tähendamissõna ja seda on kahjuks senini pooleldi mõistetut. Kui keegi surnuist üles tõuseks. Lõpuks nad ka siis sellesse vaidlusse, sega. Nõnda ennast. Neljas evangeelium, seepärast rõhutamine, millega ta surnu ülesäratamise reaalsust rõhutab. Ja Ta muu seletuse tagasi tõrjub. Seesama ongi, mis on suunatud teatavasti Jeesuse poolt tema vastaste vastu. Samas mõttes tõestab ristiusu kaitsja vaatus keiser Hadrjaanuse päevil. Adriaanus valitses 117 kuni 138. Et nende juures on inimesed elus vanad inimesed elus kelle Jeesus tegi terveks või äratas surnuist üle. Ja nad elavad veel Kema ajani. Johannese evangeeliumi 11. peatüki järgi oli laatsaruse ime. Ülemkohtu erakorralise istungi kokkukutsumise põhjuseks. Selles teates. Johannes nimetab esmakordselt tol ajal tegeva ülempreestri nime. Nimetab teda nimega kaifas. Tegelikult oli tema nimi Joosep. Kaibasse on tänapäeva keeles öeldud sõimunimi see tähendab niisugune, kes oma vastaseid hävitab. Inkvisitsiooni diktor kes hävitab julmalt Ja nii uude testamenti selle Jeesuse kohta õige varsti ta teebki Jeesugade surmaotsuse. 40 päeva pärast, nagu ma alguses nimetasin Tõenäoliselt võtsid sellest istungist osa. Saadu paastu ja Jeesuse poolda Johannal Ben Sacai Nikodee mus parimat ja Joosep ja mõned teised. Võib-olla õppis siin inkvisiitori elukutset ja võttis USA vabakuulajana Talmudi referent Saulus Tarsusest. Me teame, ta jätkas kaifased tegevust ja on tuntud ka halastaja. Mata inimesena arutati poliitilist olukorda. Pärast viimaste nädalate hingetõmbeaega oli tekkinud rahvahulgad voolasid jälle kokku Jeesuse juurde. Tookord oli tõepoolest küllaltki mõtlemapanev kaifase, tema kirikuvalitsuse poliitiline põhimõte. Viimase 14 aasta jooksul oli olnud avaliku rahu säilitamine. Omameelse rahu säilitamine. Ajaloolist nimetavad seda surnuaiarahuks. Kes rahutust tekitas, tapeti ära, pandi vaikima. Need olid väga kriitilised aastat olnud ja kaifassoli sageli saavutanud oma tahtmise üksnes piimalt püsitavate pulmade vahenditega. Aga väline surnu rahu, mille ta oli sunniviisi saavutanud, oli tema püsiva lugu peetavuse alus Roomas. Ka Jeesuse kodumaal. Andis tema põlgamisele suure põhjuse. Aga nüüd oli olukord veidi muutunud. Pärast Jaanuse kukutamist. Oma pea mõrtsuka kukutamist 31. aasta oktoobris oktoobris Dali tahtnud keisri asemele saada case'i kõrvaldada oli paljastanud ise tapetud. 31. aasta möödunud aasta oktoobrist mõne kuu eest. Oma riigi valitsus tegi haaranguid, vandenõu laste ja aujärje püüdlejake järjele. Kui sel hetkel mingi teade poliitilisest liikumisest Palestiinas. Jeruusalemmas oleks roomani ulatanud oleks kaifas kaotanud oma päev. Seepärast tuli Jeesus kõrvaldada enne, kui oleks liiga hilja kõrvaldada Jeesus enne, kui oleks liiga hilja. Mitte Iisraeli rahva pärast ei tahetud kõrvaldada Jeesust seepärast, et on väär Prohvet nende meelest vaid seepärast, et kaifas ja Pilatus saaksid elu jätkata. Rõõmsat elu Jeesuse kodumaal. Ja sellepärast suukohus oli seni korduvalt viivitanud. Nad olid veini kokku. Ja nad kohkusid nüüdki veel tagasi. Hääletamisel ei oleks, vahest kaevas ettepanek Jeesus kõrvaldada küllalt hääliza. Ka lõppsõna, koosoleku lõppsõna oli kaevasele öelda. Seda nõudis Jeruusalemma ülemkohtuasjaajamise korda Haifasse president tegi kokkuvõtte. Selle kohta on küllalt teateid Juudolaste kirjanduses. Taali. Ülemkohtu vana kala. Ja tal oli valmisõiguse teoloogiline valem mis isegi kõige enam kõhklevaid kolleege Pidi veenma tähendab ka maali joogananni Nikodee must Joosepit. Ma heady naat kui nad vastu hääletavad. Jeesuse kaasosalisteks ja teiseks ta ütles väga rahvasõbrana. Teil on parem, et üks inimene tähendab, Jeesus, sureb rahva asemel, kui et kogu rahvas kukub. See on juuda kohtu õiguse tunnustatud võte. Ja algupärases sõnastuses. Lõpptulemus oli suure süneedrini põhimõtteline surmaotsus Jeesuse kohta. Ma tagaotsimise määrus tehti teatavaks ja see tuletas igale toora ustavale juudealasele meelde, et tema kohusun, Ander, süütan üles. Kes tema peatuspaika tunneb, see andku teada, et nad tema kinni võtaksid. Kirjutanud Johannese evangeeliumis. See on kirjutatud ka. Juuda rahva järelejäänud paberites väga suure tõenäolisus jaga kõneleb samast määrusest ka üks vana rabide pärimus on öeldut. Paasa valmistus Päeval poodi Jesu Annossuri riski 40 päeva enne seda nii jätkabsi. Teade läks välja Eerolt ja hüüdis. Temad tuleb kividega surnuks visata, sest ta on nõidunud ja eksitanud rahvast ja viinud Iisraeli taandunud kudumisel. Igaüks, kes teab midagi tema õigustuseks tulgu ja põhjenda, kui seda. Aga tema jaoks ei leidunud ühtki õigust, aia riputati ta üles paasa valmistus päeval. Ja viienda Moosese raamatu kolmeteistkümnendat natuke tsiteeritakse siin. Sai pea avastama. Ega tema süüd varjama. Kuid Kessu anustriga oli erilugu. Nii kirjutab Talmut, seisis valitsusele lähedal. Paljastame selle petliku lause. Näeme, et siin tuntakse põhjalikku seos imetegevuse surna otsuse vahel. Talmutud, selle vana rabide pärimuse, katke määrusest Jeesuse kohta. Juriidilise eeskujuna ühe protsessi puul. Et protsessi ei tohi venitada, ei tohi edasi lükata. Valitsusena, millele Jeesus lähedal olevat seisnud põle napist mõelnud Taaveti koda ega Rooma prokuraatorinaist Pilatuse naist, Vaik Jeesuse maaisandat ja seaduslikku kaitsjat Heroodes anudki past kes siiski Jeesuse suhtes Oli kuidagi Jeesust säästel. Ümmargune ajaline teade 40 päeva enne paasat peab ligikaudu paika, siis me leiame. Siis me leiame kätte aja millest see kõik toimub. Mis teeb Jeesus. Minu arust üldse vaenuliku linna, Jeruusalemm ta tõmbupitaaniast kohe tagasi põhja poole ja varjab ennast koos oma üliõpilastega kõnnumaad poolkõrbes. Kui ta lahkus õlimäelt ning suundus põhja poole, ütles ta oma lahkumissõnad Jeruusalemma kohta. Mis on pärit? Vanadest algsetest allikatest loeme need. Matteuse 23.-st peatükist. Jeruusalemm, Jeruusalemm kesa tapad prohveteid ja vihkad kividega surnuks, need, kes on su juure lähetanud. Kui palju Ordi ma olen tahtnud sinu lapsi koguda nagu kana kogu oma pesakonna tiibade alla. Ent teie ei ole tahtnud. Vaata, teie koda jäetakse maha. Sest ma ütlen teile. Meie mitte ei näe mind nüüdsest. Kuni te ütlete, õnnistatud olgu, kes tuleb issanda nimel. Et Jeesus tähelepanu siin oma tegevuse lõpule. Ja edasi Luuka evangeeliumi, 13. peatükk. Gruusia oli Jeruusalemm Kessa tapat prohveteid ja vihkad kividega surnuks. Need, kes su juurde on väetatud. Kui palju kordi ma olen tahtnud koguda Su lapsi otsekui kana kogub oma poegi tiibade alla, aga teie ei ole tahtnud. Vaata, teie koda jäetakse maha. Aga ma ütlen teile. Künkey ei näe mitte enne, kui tuleb aeg etteütlejate õnnistatud olgu, kes tuleb issanda nime. Erinevatel aegadel kirja pandud teade. Aga peasõnasõnaliselt sarnane. 10 päevatüki järgi on Jeesus taandunud Samariasse. Seal oli ta suhteliselt kindel, sest seal olid all varase tegevuse ajast mitmeid sõpru, kes võtsid a vastu seda meelsamini, et Jeruusalemma ülemkohtus teda taga ülemkohus teda taga otsib, teda tappa. Mäe pääl jätkus ülemkohtu tagaotsimise tegevus ja täiesti asjatult. Kui dokument. Kui jaa evangeeliumi tõlkida otse kreeka keelest või heebrea keelest siis selgub, et seda tagaotsimise käsku on korrata korduvalt. Teda otsiti korduvalt. See on ka kõik, mida me nendest nädalatest teame. Muutmit. Ja nüüd hakkab Jeesus lähenema Jeruusalemma-le. Kui Jeesus on arvestanud oma vägivaldse surmaga nii kindlad nagu kõige vanemat põhilisemad allikat üksmeelselt tunnistavad siis kerkib küsimus, miks ta põgenes veel kord jälitajate käest, suundus põhja poole. Uue testamendi teadlane Elizabeth Etelberd Daupher ütleb. Me puudutame siin üht Jeesuse sihimat saladust. Jeesus tahtis surra paasapühade ajal. Mitte kuidagi teadmata vait, sadade tuhandete tunnistajate silme all. See on olnud Jeesuse mõtte. Jeesuse järgnev tegev annab õiguse taofferile. Sõbrad hakkasid kätte jõudma, lahkus Jeesus ühes oma üliõpilastega pelgupaigast. Et minna koos Galilei alast ega ja sealt tulevate palverändurite üle veeriku iabeedeeaania Jeruusalemma. Võib-olla on õigustatud isegi katse arvestada välja. Jeesuse viimaste elu nädalate ja elupäevade kronoloogia energia ja isegi tunnilise täpsusega on müügivõimata lühidalt selgitada selle keerulise arvestuse käiku. Kuid siiski on siin olemas ka evangeeliumides viimaste päevade kohta kindlat pidepunkti. Veel neljapäeval jõuabki Jeesus oma üliõpilastega palverandudit teele Jordani ja poolses olu. Nad olid teel minemas Jeruusalemma, Jeesus käis nende ees. Nad kohkusid ja teised järgnesid talle hirmuga. Markuse evangeelium künnis, päevik. Nüüd nõutakse lõuna poole mitu tundi, siis jõutakse ristteele. Liiguvad lõunas, nüüd ristteele kus. Üle Jordani järiku kohal Jeruusalemma poole. Jeesus pöördub sinnapoole. Neis paigus on oma laev neli aastat tagasi Jeesus ristitud. On liikunud ristija Johannes. Minu oli ta paar kuud tagasi veel võitnud endale suure hulga. Ja nüüd võtavad palverändurid tema oma hulka suure rõõmuga sest need on entusiastid. Vaata, me läheme üles Jeruusalemma inimese poeg antakse ülempreestrite ja kirjatundjate kätte. Nemad mõistavad ta surma ning annavad ta paganate kätte. Ja need pilkavad teda, peksavad teda roosaga ja tapavad tema. Ja kolme päeva pärast ta tõuseb. Siis ta saadab mõned üliõpilased ette ja liigub kaks järgmist tundi ülesmäge, kuni nende ees õlgu. Eriku. See vana. Uima kuulsuse Tallinn öeldakse, et Jeeriko linn on maailma kõige vanem linn kus praegu elatakse. Lõõbonieerikut laiub lage maa. Kus asuvad kumbrani koguduse inimesed Essenlased innukat, Too Kõrbalakus, ristija, Johannes elas aastate kaupa. Veeriku väravates võetakse Jeesus vastu Mehhijale kuuluva heakskiidu püüdega süvitavuse korduvalt. Jeesus Taaveti poeg. Linnas murdlevat inimesed hulgani tema ümber. Ööseks jääb Jeesus vanem tollitöötaja Shakuvuse juurde. Sakers on suurepärane maja. Seal küllalt maad, üliõpilastele. Jeesuse kogu järgijate hulgale naisterühmale kes kuulusid Jeesuse kaaskonna hulka ja kelle poolt ka Jeesuse neid nädalaid ja kuusid finantseeriti. Reede varahommikul koguneb vaimustunud rahvahulk akende alla sest ta oli Jeruusalemma lähedal ja jumala arvasid jumala riigi peagi ilmuvat, kirjutab Luuka evangeeliumi. Aeg äratavad kõige hulljulgemaid mõtteid. Riigi, juba valitsuse kursimuutus. Jeesuse suhtes. See Jaanus. Kukkumine tõdema kõrvaldamine paasapühade aeg, nimeton paasapühade aega ikka peetud. S ja tuleku ajaks. Kui nõessijad tuleb, siis ta tuleb paasapühade ajal. Kalja vastupanuvõitlejate messija lootused liikuvad siia. Surnumerre, väärsete kõrbe, inimeste apokalüptiline tootus. Jordani taguses tulevate palverändurite kirglik vaimustus Nad usuvad Jeesust see kõik sulatu. Inimesed siin kokku võiskavaks rahvahulgaks. Me võime lugeda Luuka evangeeliumi 19. hääli. Aga neile, kes keda kuulasid, rääkis Jeesus veel ühe mõistujutu, sest ta oli Jeruusalemma lähedal ja nemad arvasid, et jumala riik on otsekohe siin ja saab ilmsiks. Aga Jeesus ütles üks kõrgest soost inimene matkas kaugele maale, et omandada kuningriik. Ja siis pöörduda tagasi. Ta kutsus 10 oma sulast ja andis neile 10 naela raha ja ütles neile kaubelge. Kuni ma tagasi tulen. Aga tema alamad vihkasid teda ja läkitasid saatkonna talle ütlema. Me ei taha, et seesinane meie üle kuningana valitseb ja see sündis. Kuidas siis tuli tagasi olles saanud selle riigi Veskis enese juure kutsuda need sulased, kellel oli raha andnud et saada teada, kui palju kasu keegi kaubeldes oli saanud. Esimene ja ütles isand, sinu naelu 10 naela kasu toonud. Ja tema ütles duubli, sulane, sa oled olnud ustav kõige pisemas seepärast olgu sul meelevalt 10 linna üle ja teine tuli Öeldes isand sinuni, seal on viis naela kasu toonud. Tema ütles. Ja sina ole üle viie linna üle. Ja teine tuli Öeldes, isand, vaata, siin on sinuni ael. Mille ma olen tallel, hoidnud higirätikus taskurätikusse. Sööstma, kartsin sind. Sess, kvali mees. Võtad mida sa ei ole paigale pannud. Lõikad, mida sa ei ole külvanud. Tema ütleb sellele sinu enda suust, ma mõistan su hukka. Sa halb sulane. Kas sa teadsid, et ma olen, valime? Võtan mida ma ei ole paigale pannud ja lõikan, mida ma ei ole külvanud. Mispärast sa siis ei andnud mu raha panka külma, siis oleksin selle tagasi saanud vahekasvuga. Ja ta ütles juuresseisjale, võtke nael tema käest ära ja andke sellele, kellel on. Nemad ütlesid talle, isand, Mul on juba 10 naela. Mina ütlen teile igaühel, kellel on, sellele antakse. Ja kellel ei ole, selle käest võetakse ära ka see, mis ta all kooli. Selle tähendamissõnaga jahutab. Jeesus. Võidutsejate ja hõiskajate päid. Jeesuse ümber olijad mõistsid seda tähendamissõna võib-olla ainult poolekki. Kuid Jeesus sai siiski lahkuda koos oma üliõpilastega ilma et oleks toimunud uusi demonstratsioone. Jeesus läheb jälle ees üksi ja vaikib. Üliõpilased ja naised järgnevad talle natuke maad tagapool. Reede pärastlõunal jõutakse Petva kerist õlima nõlval. Kella kuue paiku õhtul algabki hingamise päeva. Järgmise päeva varahommikul läheb Jeesus lähedal asus vasse Haanja väikese küla kirikusse. Jumala pälvingule. Pärast lõunat on ta pidalitõbise Siimuna majas külaliseks. Ilmselt on ta Siimuna kunagi varem teinud terveks. Järgneb Jeesuse võitmine pida erinevates allikates üsna erinevalt. Maarja võtab laatsaruse õde võtab. Pool naela. 327 grammi väga hinnalist Nargi või. Ja kallab selle Jeesuse peal Juudas ihkaariot mõtiskleb siin sotsiaalsete probleemide üle, kui palju sellega oleks hääd saanud teha. Aga Jeesus võtab tal sõnad suust. Kehvia võrratuid, inimesi on teil alati. Aga mind ei ole teil alati. See oleks õige ja kõigi sotsiaalromantikut ja kohta. Tahavad, et kõik hästi toime tulevat. Et seemis, küülikud raiskavat jumala pääle. See oleks vaja anda inimestele inimeste eluolu toredamaks tegemiseks. Siin on ilmselt voest Jeesus ütelnud ka selle sõna Maarja on valinud osa. Seda ei tule tema käest ära võtta. Nagu poiss võttis Taarja. Võitmise ette lootuses Jeesus tõuseb Jeruusalemmas. Mess ja aujärjele. Sõna messias tähendabki võitu, keda kallivaid võidega võitud. Jeesus mõtleb oma teest hoopis teisiti, annab Maarja Teool uue mõtte. Ta ütleb Maarja kohta, ta on teinud, mis ta oskas. Ta on võitnud mu ihu matmiseks juba ette. Nii teatavat Marcuse Johannese evangeeliumit. Nii on ettevalmistus tehtud. Nüüd tuleb Jeesus Jeruusalemma. Öö vastu pühapäeva veedab Jeesus Betaanias hommikul tale õlimäelt edasi Jeruusalemma poole. Ümberringi tõuseb kirjeldamatu heiskamine. Messias õlimäes tuhan ülimal ilmutuse kujul. Seal pidi issand Maal ilmuma Jeruusalemma kuningriik ja looma. Seal pidi toimuma Iisraeli ülestõusmine. Oma võimu kõrvaldamine. Sedalaadi mess ja poliitilised lootused elustusid paratamatult sel hetkel, mil Jeesus astus lõplikult ja avalikult õlimalt Jeruusalemmas suunduvale maanteele. Igatahes sellest jooksis suust suhu ja jõudis pühi pidavasse linna ette. Latherusega toimunud ime tunnistajad kuulutasid kõik, mis oli juba Õlimäel toima. Õlimäel alanud surnute ülestõus. Messias tuleb, läheneb Jeruusalemma. Jeesus võetakse vastu Hoatsioonidega. Rahvast tuleb hulgana oma kuningat pühalikult vastu võtma, teda tervitatakse. Hüüetega pooldavate juhi, et ega paljud kannavad ja levitavad käes palmioksi ning väljendavad sellega kõige selgemini selle poliitilise demonstratsiooni mõtet sest palm on Palestiina sümbol. Rahvusliku. Heraldika ja tolle aja rahvusvaheline sümbol Palestiina kohta. Palestiinast algab uus ajastu. Leiduki palmipuid ja palmioksi esimeste maak abidi Haasmallaste Heroodes, laste prokulaatturiti ja vastupanuvõitlejate Värmitud müntide. Ka Rooma riigimentide. Nii tuleb mõista palmipuudepüha palmioksi. Jeruusalemm hakkab pühitsema. Selles. Usulises liikumises ei puuduga lapset Matteuse evangeelium selle säilita Evangeeliumid ei jäta sellest mingit kahtlust, et nende messias demonstratsioonide puhul oli tegemist kohutava arusaamatusega. Jeesus vastab oma poolehoidjate omatsioonidele seepärast täiesti ebapoliitilise vastudemonstratsiooniga. Ta ronib eesli selga. Söör Sakarja raamatu üheksanda peatüki järgi on eelsel vägivallata rahu kuningas sümbol.