Täna kuulete järjekordset saadet sarjast riigita rahvas. Seekord räägib Andrus Mölder Indias elavatest tuludest. Tulud on seitsme siingi rahvas, keda me oma saates tutvustame. Oleme rääkinud kašmiir idest Assamlastes, Tamilitest, Panso. Kui sa rottidest Androtest Seni oleme me rääkinud rahvastest, kellel on oma osariik või vähemasti kelle nimi on sees osariigi nimes. Aga täna räägime me rahvast, kellel ei ole oma osariiki, kelle nime ei ole ka ühegi osariigi nimes, kuid kes soovivad endale omaette osariiki luua. Kui palju on Indiast tulusid? Tulude arv on täpsemalt teadmata, hinnangud on väga erinevad. Enamasti arvatakse tulusid on kolm ja pool kuni viis miljonit aga mõnedel andmetel võib tulusid olla isegi kuni 10 miljonit. Tulud elavad peamiselt piirkonnas, mida tuntakse nime all tulu nadu. See on siis piirkond, mis hõlmab India karnathaga osariigi edelarannikujakerale osariigi loodeosa. Tuludest põhja ja ida pool elavad peamiselt kannadad ning tuludest lõuna pool elavad Malaia laamid. Mõlemad nimetatud rahvad kuuluvad India 10 suurema rahva hulka. Nii et tulud on jah, ümbritsetud vägagi suurtest rahvastest. Ent samas tulude naabruses elab ka mitmeid vägagi väikesearvulise rahvaid. Enamus tuludest on hindu istid, aga tulude seas leidub ka jäiniste. Samas näiteks moslemite osatähtsus tulude seas on hästi väike piirkond, kus tulud elavad tulu. Nadu on siis umbes 10 ja pool 1000 ruutkilomeetrit suur ja seal elab enam kui neli ja pool miljonit elanikku kellest valdava enamuse moodustavad kaasajal tulud. Piirkonna keskmine asustustihedus on väga suur. See on enam kui 440 inimest ruutkilomeetri kohta ja see suureneb pidevalt, sest tulude loomulik iive kaasajal on hästi kõrge. Nii et tulude arv kasvab tõesti väga suure kiirusega. Tulu nadu piirkonna suurim linn on manga loor. Selles linnas elab praegusel ajal umbes 650000 elanikku ja ka selle linna elanikkond kasvab vägagi suure kiirusega. Väidetavalt on tegemist koguni kõige kiirema kasvuga linnaga Indias väljaspool neid väga suuri linnu. Kui meie siin oleme harjunud seda linna nimetama mangaloor ja ka inglased kasutavad sama nime siis tulud tegelikult ütlevad selle linna kohta hoopis kuudla. Ja see Kudla tähendab ühenduskohta. Ja sellise huvitava nime on saanud linn seetõttu, et ta asub kahe suure jõe liitumiskoha ümbrusesse. Aga mida tähendab tulunado eesti keeles? Nime tulu? Nadu võiks tõlkida kui tulumaa või tulude maa. Nadu on mitmes Traviidi keeles tähendusega maa. Võib-olla kõige tuntum kohanimi, mis sisaldab sõna nadu, on Tamil Nadu ja seda võiks tõlkida kui Tamilite maa tulu. Naadu on valdavalt rannikuäärne ala mis jääb lääne pool asuva Araabia mere ja ida poole jääva Lääne khati mäestiku vahele. Selline meremäestikuvaheline asend määrab paljuski ära ka tulu, noodu kliima, mis üldiselt on troopiline tulu. Loodus on temperatuurierinevused vägagi väikesed. No näiteks öised keskmised miinimumtemperatuurid on seal aastaringselt vahemikus 22 kuni 26 kraadi seisuse järgi. Jaa, päevased keskmised maksimumtemperatuurid on aastaringselt vahemikus 29 kuni 34 kraadi seisuse järgi. Tulu noodus sajab väga palju, aga sademed jaotuvad seal kuude lõikes vägagi ebaühtlaselt. No näiteks piirkonna suurimas linnas mangaloorist sajab aastas peaaegu 3500 millimeetrit. Samas jaanuarist märtsini on sademeid igas kuus vähem kui 10 millimeetreid juunis peaaegu 1000 millimeetrit ja juulis koguni üle 1000 millimeetri. Seejuures juulikuus on keskmiselt ainult üks sajuvaba päev. Tulun adu sademete eripäraks on ka see, et seal mitte ei 100 ainult palju, vaid sajud on sageli ka väga tugevad. Ehk siis sealsed sademed ei tule olla mitte nii-öelda terve päeva natukene, vaid kui sajab, sajab väga tugevasti ja enamasti need sellised hästi tugevad sajud on just suvekuudel. Milline tulud tegelevad, mis neid toidab? Tulud on läbi ajaloo tegelenud peamiselt põllumajanduse ja kalastamisega kasvatatud riisi, mitmesuguseid ube, juurvilju, puuvilju, aga ka näiteks kookospähkleid, india pähkleid, kakaopuid, pipart. Põllumajandust on piirkonnas aidanud paljuski edendada suur hulk ida-läänesuunalisi jõgest traditsioonilisest põllumajandusest. Pähklipuude kasvatamine on tulude jaoks ka nüüdisajal väga oluline ja tulu noodus. Leidub kaasajal mitmeid suuri tehaseid mis töötlevad või pakendavad erinevaid pähkleid. Kuna tulu nadu on paljuski mereäärne ala, siis jätkuvalt on seal väga oluline aga kalastamine. Ja tänapäeval on tulu noodus mitmeid suuri ja arvestataval tasemel kalatööstusettevõtteid. Üldiselt tööstus hakkas tulu maadlus arenema juba 20. sajandi algusaastatel. Ja esimeseks tööstusharuks, mida piirkonnas aktiivsemalt arendama hakati, oli pähklite töötlemine aga kõrvuti tööstusega hakkas juba 20. sajandi esimestel aastakümnetel tulunadus arenema näiteks pangandus. Viimastel aastakümnetel on piirkonna tööstuses kõige kiirema arengu läbi teinud naftakeemiatööstus. 1900 üheksakümnendatel aastatel rajati tulu noodusse riiklik nafta rafineerimistehas ja sellest ajast alates on tulu Naadusse tekkinud mitmesuguseid erinevaid naftakeemiatööstusettevõtteid. Tulu Naadu majanduse viimaste aastate peamine areng on aga seotud infotehnoloogia ja meditsiiniteenuste pakkumise arenguga. Tullu ladu on tänapäeval vägagi haritud piirkond. Seda peetakse India lääneosa üheks kõige haritumaks piirkonnaks üldse sest seal paikneb vägagi suurel hulgal erineva tasemega haridusasutusi. Ja see küllaltki hea haridus ja vägagi kõrge kirjaoskus on olnud need tegurid, mis on aidanud piirkonnas arendada infotehnoloogiaga seotud ettevõtteid kui ka erinevate meditsiiniteenuste pakkumisega tegelevaid ettevõtteid. Teisalt selline kaasaegsete majandusharude kiire kasv on mõjunud negatiivselt traditsioonilisele põllumajandusele. Võib isegi öelda nii, et tulu noorus on viimastel aastakümnetel põllumajandusteinud läbi selge taandarengu. Ja selle peamine põhjus seisneb asjaolus, et tulu Nadus on järjest raskem leida tööjõudu, kes oleks nõus tegema küllaltki rasket põllumajandusliku tööd ja seda samas väga väikese palga eest. Majanduse üsna kiire areng on sealkandis tekitanud kindlasti ka. Keskkonnaprobleeme nendest probleemidest kõige teravamad on metsade ulatuslik maharaiumine ja transpordivahendite poolt väljapaisatavate heitgaaside koguse väga kiire kasv. Näiteks piirkonna suurimas linnas mangalooris esineb sageli olukordi, kus sõna otseses mõttes tänavatel liikudes on raske hingata ja seda peamiselt just nimelt siis sõidukite poolt õhku paisatavate heitgaaside tõttu. Sest India odavad sõidukid ka 21. sajandil toodetud sõidukid on üpris keskkonnavaenulikud. Nad erinevad märkimisväärselt nendest sõidukitest, mida toodetakse näiteks Euroopas, Ameerikas või Jaapanis. Tulu loodus on küllaltki hästi arenenud ka tehniline infrastruktuur. Sealses piirkonnas on korralik maanteedevõrgustik, mitmed olulised raudteetrassid, kusjuures mangaloori linn oli 20. sajandi algul otspunktiks India tollasele pikimale raudtee trassile. Aga tänapäeval jah, asub tulu noodus, siis ka mitmeid teisi olulisi raudteetrass ja tulu noodus paikneb ka näiteks karnadaga osariigi suurim sadam. Ühtlasi see sadam on ka kogu India 10 suurema sadama hulka kuuluv. See sadam asub mangaloori linnas ja kannab nime uus sadam ja selle sadam aastane kaubamaht on viimastel aastatel olnud enam kui 35 miljonit tonni. Noh, seda on siis enam-vähem sama palju, kui oli 2012. aastal näiteks Riia sadamas või Klaipeda sadamasse. Tänu suurele sadamale paiknevad tulu noodus ka mitmed suured laevaehitustehased. Viimastel aastatel on kiiresti arenenud tulu nadu lennuliiklus. Nimelt mangaloris asub rahvusvaheline lennujaam millel on regulaarliinide kaudu ühendus mitte ainult India erinevate piirkondadega aga ka näiteks mitmete riikidega Lähis-Idas. Seni on sealne reisijate maht olnud veel suhteliselt väike. Aastas teenindatakse natukene enam kui 1,2 miljonit reisijat. Aga lennujaama arendustööd näevad lähiaastatel ette reisijate mahu mitmekordistumist ja arvestades tulu noodu, majanduse üldist olukorda ja majanduslikku, suhteliselt kiiret arengut. Võib arvata, et need lennujaama arenguplaanid suudetakse ka ellu viia. Tulude varajasest ajaloost on teada üpris vähe. Samas on teada, et tulude kunagised esivanemad hakkasid juba teisel sajandil kauplema roomlastega ja seitsmendal sajandil araablasega. Aktiivset merekaubandust võimaldas teadagi tulude esivanemate elamine mereäärsel alal. Ilmselt alates neljandast sajandist kuulus tulu noodu Aluupa dünastia võimu alla. Selle dünastia ajal oli võim kannadate esivanemate käes. Ja üldiselt tulude ajalugu ongi selline, kus väga pikka aega enam kui 1000 aasta jooksul on elatud kannadate võimu all kannatajad on siis tuludele vägagi lähedane rahvas. Aga samas võrreldes tuludega on kannatad ajaloos olnud kogu aeg palju kordi suurem rahvas. Ja ka tänasel päeval on kannadaid enam kui 10 korda niipalju kui tulusid kannadaid nimelt arvatakse siis olevat tänapäeval enam kui 50 miljonit. Seitsmenda sajandi teisel poolel ja kaheksandal sajandil olid tulude esivanemad Salukja impeeriumi võimu all. Selle riigivõimukandjad olid samuti kannadad. Kaheksanda sajandi keskpaigast 10. sajandi lõpuni tuli tuludel tegemist teha Rostrakuuta impeeriumiga mingil ajal kuulutiga selle impeeriumi võimu alla. Ja see oli riik, mis kunagi hõlmas enamuse tänapäeva India lõuna ja lääneosast. Ja ka selles riigis kuulus võim kanna totele. 11. ja 12. sajandil kuulusid tulude, praeguse asuala põhjapoolsed osad läänetsa Lucia impeeriumi võimu alla ja jällegi oli tegemist riigiga, kus võim oli kannatate käes. 14. sajandi keskpaigast seitsmeteistkümnenda sajandi keskpaigani elasid tulud Vjajanagaara impeeriumi võimu all. See impeerium hõlmas hiilgeaegadel kogu kaasaegse India lõunaosa ja 15. sajandi lõpus ja enamuse 16.-st sajandist valitses seda impeeriumit dünastia, mida tuntakse tuluvadinastiana. Selle tuluva dünastia ajal oli Vjajanagaara impeerium oma võimsuse tipul ja arvatakse, et selle dünastia rajaja oli pärit tulunado alalt ja ilmselt oli ka rahvuselt tulu. Aga üldiselt ka selle Vjajanagaara impeeriumi ajal. Võim kuulus valdavalt kanna datele. 16. sajandi esimestel aastakümnetel püüdis India läänerannikul oma võimu kehtestada Portugal ja Portugal püüdis seda teha, aga tulun Aado alal. Näiteks 1526. aastal vallutasid portugallased Äramongaluuri linna ja see portugallaste võim seal mangaluuris kestis enam kui sajandi. Selle linna üle kaotasid portugallased kontrolli aastal 1640. Seitsmeteistkümnenda sajandi lõpus ja 18. sajandi esimesel poolel oli tulude alahindu istliku maradi impeeriumi osa. Aga mõnda aega kuulus enamus tulude Alaska islamiusulise suur mogurite impeeriumi koosseisu. 18. sajandi teisel poolel vallutas tulunadoaga ära mais soori kuningriik. See oli jällegi peamiselt kannatavate poolt valitsetud riik kusjuures ka peamiseks kasutatavaks keeleks ei kannata keel. Selle riigi elanikud olid valdavalt hindu istid ja formaalselt valitsesid seda riiki hindu istid. Aga tegelik võim selles riigis. 18. sajandi viimasel kolmandikul kuulus hoopis islamiusulistele valitsejatele. 1801. aastal vallutasid maissori riigi omakorda ära inglased ja tulu nadu sattus Suurbritannia võimu alla. Enamuse briti võimu all olemise ajast kuulus tulu nadu madrase presidentuuri ehk madrase provintsi koosseisu. Inglaste võimsal tulu loodus oli suhteliselt rahulik. Seda eriti võrreldes mitmete teiste piirkondadega Indias, kus inimesed hakkasid inglaste võimule ulatuslikumalt vastu. Tulud üldiselt inglastele väga tugevat vastupanu ei osutanud ja inglaste võimuperiood seal tulu noodus millegi väga negatiivsega ka silma ei paistnud. Peale seda, kui India iseseisvus hakkas, tulun Aadu kuuluma suurde madrase osariiki. See osariik hõlmas enamuse India lõunaosast. Aga India võimud said üsna kiiresti aru, et üksikute väga suurte osariikidega India kätkeb endas tõsiseid probleeme. Erinevad suuremad rahvad tahavad elada omaette osariikides ja seetõttu, 1900 viiekümnendatel aastatel võeti Indias väga selge suund kõikidele suurematele rahvastele oma osariigi loomiseks. Ja selline administratiivpiiride muutmine viidi läbi 1956. aastal. Siis loodi juurde hulgaliselt osariik muudeti paljude osariikide piire ja need uued osariigid, mis loodi, loodi valdavalt keelelisel alusel. See tähendas seda, et ühe keele rääkijad püüti Ta elama ühte osariiki. Aga see keeleline alus tähendas siiski seda, et seda järgiti ainult suuremate rahvaste puhul. Väiksemad rahvad seevastu võisid sattuda ja elama ka vägagi mitme osariigi territooriumile. Ja paraku juhtus liiga tuludega. Enamus tulu nadu alast hakkas alates 1956.-st aastast kuuluma Maisoori osariiki. See osariik muudeti nime mõttes 1973. aastal karnathaga osariigiks. Aga tulunaadu lõunapoolsed alad läksid 1956. aastal aga hoopis kerala osariigi koosseisu. See aga siis tähendas. 1956. aasta administratiivpiiride reform lõikas tulude alaosadeks ja tulud ei elanudki enam ühes ja samas osariigis. Oma osariiki on tulud tahtnud luua juba vägagi pikka aega. Esimesed näited sellest tuludel võiks olla oma osariik. Käidi välja juba enne, kui India üldse iseseisvus. No teada on, et 1942. aastal üks kohalik pankur ja kirjastuse omanik käis välja idee, et tuludel võiks olla oma osariik tulu nadu aga tõsisemalt on tulu nadu rajamise ideed propageeritud alates 1990.-test aastatest. Ja enamasti siis soovitakse, et see osariik hõlmaks karnathaka, osariigi edelaosa ja võimalusel soovitakse sellega liita ka kerale osariigi loodeosa, täpsemalt piirkond kuni Sandra kiiri jõeni. See tulu, nadu osariik võiks tulu rahvuslaste arvates hõlmata tulu, nadu ajaloolise ala tulu. Nadu on siis piirkond, kus valdavalt elavad tulud ja kus peamine kõneldav keel on tulukeel. Miks tahavad omaette osariigis elada. Esimeseks põhjuseks on asjaolu, et nii karnathaga osariigis kui ka kerale osariigis on tulu nadu siiski teatavas mõttes ääremaa. Sellele alale ei pööra osariigi võimud erilist tähelepanu. See piirkond ei saa piisavas mahus investeeringuid ja tulud ise arvavad, et kui neil oleks oma osariik siis nad suudaksid tagada piirkonnale senisest kiirema arengu, suudaksid piirkonda meelitada senisest rohkem investeeringuid. Ehk siis suudaksid selle tulu Naadu nii-öelda muuta atraktiivsemaks, kui ta täna on. Teine põhjus, miks tulud soovivad luua oma osariiki on see, et eriti karnadaga osariigis on tulud siiski väga vähe väljapaistev vähemusrahvas. Se karnathaga osariik on valdavalt kannataate osariik ja on päris selge, et tulud ei paista selles osariigist välja. Ja teisest küljest, Carnothaga osariigis on ka väga valitsev kannada keel kannada kultuur ja tulud tunnevad karnathaga, osariigis elades on nad lihtsalt liiga selgelt kanna toote allasurutud keral osariigis on probleemid enam-vähem samad. Kerale osariigis on valitsevaks keeleks Malaia laami keel. Jaa, Malaia laami kultuur ja ka seal tulu tunnevad, et nad on valitseva keele ja kultuuri olla surud. Ja seetõttu arvavad, et omaette osariigis saaksid nad oma keelt ja kultuuri senisest hoopis paremini kaitsta ja arendada. Kuidas kannatakkaja kere alaosariigi põhielanikkond suhtub uue osariigi loomise mõttesse. Karnataga osariigi põhielanikkond on tulu nadu loomisele väga selgelt vastu. Eriti tugevalt on selle vastu kannadad. Nad leiavad, et karnathaga osariik kaotaks tulu NATO loomisest ja samamoodi on ka kerale osariigi elanikkonna põhiosa tulu naeruloomise vastukeral. Osariigi põhielanikud ehk Malaia laamid ei näe mingisugust mõtet tulu nadu osariigi loomisele. Nad ei soovi nimetajat keral osariigist selle jaoks mingi tükikene ära võetakse. Selline negatiivne suhtumine tulunado loomisesse on mõneti arusaadav. Kes see ikka tahab, et tema riigist või tema osariigist tükikene ära võetakse. Samas tulud ütlevad, et Indias on selline osariikide väiksemaks tegemine toimunud juba pikka aega. Ja kui see seni on toimunud, miks ei võiks siis ka edasi toimuda ja tulud siis tulu nadu idee õigustamisel püüavad meelde tuletada kannatavatele ja Malaia raamidele ka seda et nii karnathaga osariik kui ka kerale osariik on ju tegelikult kunagi eraldatud hoopis suuremast osariigist. On eraldatud osariigist, mis valdavalt oli Tamilite osariik ja kui siis kannadad ja Malaia laamid on omal ajal saanud õiguse elada omaette osariigis, miks siis ei võiks tulud samuti saada õigust elada omaette osariigis. Teisalt eriti karnathaka osariigis on võimud viimastel aastatel püüdnud tuludele mitmetes asjades vastu tulla ja selliste vastu tulemisega on püütud nagu seda tulu nadu osariigi loomise idee aktuaalsust vähendada. No näiteks viimastel aastatel on karnathaka osariigi lõunaosas mitmel pool loodud koole kus on võimalik õppida ka tulukeelt ja selliste koolide hulk on selgelt kasvanud. Tulu keelt on võimalik pidaga tulu Naadu suurema linna kõrgkoolis ja üldiselt karnata. Osariigi võimud ei tee takistusi tulu keele kasutamiseks tulunado alal kuigi karnathaka osariigi ametikeel on väga selgelt kannada keel. Viimastel aastatel on Carnothaka osariik püüdnud tulusid hakata ka rahaliselt toetama. Nimelt on loodud siis organisatsioon, mille eesmärgiks on tulukeele kaitse tulukeelsete trükiväljaannete väljaandmise toel üritamine, tulukeelse hariduse edendamine ja muu selline. Ja keral osariigis on samamoodi loodud organisatsioon, mis peab kaitsma kerale osariigi tulusid, nende keelt ja kultuuri. Ent samas tulude rahvuslaste jaoks. Need karnathaka osariigi ja kerale osariigivõimude vägagi positiivsed teod ei ole siiski seda tulu nadu loomise ideed päevakorrast maha võtnud. Kas kõik, mis selle idee elluviimise nimel on toimunud on toimunud rahulikult, ilma vägivallata? Tulu nadu loomise mõte ei ole seni piirkonnas väga tõsist vägivalda veel tekitanud. Seda vägivalda ei ole ei tulude poolelt ega ka Carnothaka või keral osariigivõimude poolelt. Nii et erinevalt paljudest teistest piirkondadest Indias, kus uue osariigi loomise ideega käib selgelt kaasas vägivald, tulu moodus, seda õnneks sellisel arvestataval kujul seni veel olnud ei ole. Ja tahaks loota, et sellist tõsist vägivalda ei lahvata ka lähitulevikus. Tulukeel kuulub lõuna Traviidi keelte hulka tulu keelele, lähedaste suguluskeelte hulka kuuluvatest keeltest. Kõige tuntumad keeled on tamili keel kannada keel ja Malaia laami keel. Ja neid kolm keelt on sellised, millest igaühel on Indias enam kui 40 miljonit kasutajat. Tulu keelekasutajate arv praegusel ajal on täpsemalt teadmata. No see on kindlasti enam kui kaks miljonit, aga mõnedel andmetel võib tulu keele kasutajaid olla ka üle kolme miljoni inimese. Samas 1871. aasta rahvaloendusel lugesid inglased vähem kui 30000 tulu keelekasutajat. Ühest küljest on tulusid selle viimase enam kui 140 aasta jooksul väga palju juurde sündinud ent teisest küljest arvatakse see inglaste tollane rahvaloenduskeelte mõttes ei olnud ilmselt ka väga täpne, nii et see vähem kui 30000 inimest siiski sellist väga täpselt ette kujutada. Dust tulude hulgast 19. sajandi lõpus anda ei saa. Tulukeel on mõjutatud peamiselt sanskriti keelest ja erinevatest raviidi keeltest. Aga viimase poole sajandi jooksul on tulukeelt selgelt kõige enam mõjutanud kannada keel sest tulud elavad ju peamiselt osariigis, kus ametikeeleks on kanna ta keel kannada. Keele mõju on olnud nii tugev, et kaasajal väga paljud tulud igapäevaselt ei räägigi enam mitte puhast tulu keelt, vaid räägivad tulu ja kanna ta keele sellist omapärast segakeelt. Kusjuures viimastel aastatel on tulu keele uudissõnad väga valdavalt kannada keelest üle võetud ja sageli üle võetud täiesti toorlaenudena. Tulud on esimese keele kontekstis väga suure kirjaoskusega, see kirjaoskus on neil enam kui 90 protsenti. Aga osade tulude jaoks ei ole esmane keel siiski mitte tulukeel. Osade jaoks on see kannatage. Osade tulude jaoks on aga esmane keel hoopis hindi keel, mis on siis kogu India riigikeel. Kõrvut inglise keelega. Tulu keele kirjaoskus tulude seas on samuti vägagi kõrge. Teise keelena on tulu keele kirjaoskus näiteks enam kui 80 protsenti. Kaasajal kasutavad tulu kirjakeelena kannada kirja, aga ajalooliselt on kasutatud Tigalari kirja. Esimesed tulukeelsed kirjalikud märkmed pärinevad ilmselt 14 10.-st sajandist ja need on kirja pandud Tigalari kirjas. Sed igalari kiri on kirjasüsteem, kus üles märgitakse kaashäälikud ja täishäälikute ülesmärkimine on teisejärguline. Tigalori kirja kasutasid omal ajal lisaks tuludele ka näiteks kannadod ja see Tigalari kiri oli väga sarnane Malaya laami kirjale kannada. Kiri on oma põhiolemuselt Tigalari kirjale üpris sarnane ja selles kannada kirjas on 47 peamist tähemärki. Lisaks kanna totele ja tuludele kasutavad seda kirjaga piirkonna mitmed teised väiksemad rahvad kusjuures kanda kirja on tõenäoliselt kasutatud juba enam kui 1000 aastat. Tulukeeles on neli peamist dialekti, kusjuures need dialektid ei põhine mitte erinevatel geograafilistel piirkondadel, vaid need põhinevad erinevatel ametitel ja seisustel. Kõige enam kasutatav tulu dialekt on rahvatulu, dialekt või ühistulu dialekt. Seda dialekti kasutavad tavalised inimesed ning see on kasutusel ka äris ja meelelahutuses kusjuures ühistulu dialekt jaguneb omakorda kuueks geograafiliseks dialektiks. Lisaks rahvatulu dialektile on kasutusel ka näiteks Brahmani tulu dialekt. Seda dialekti kasutavat Brahmanid ehk hindu istlikud preestrid ja nende õpilased. Aga kolmanda dialektina on kasutusel džaini tulu dialekt. Seda kasutavad džainismi usu pooldajad. Ja lisaks on olemas siis neljas dialekt, mis on puutumatute dialekt ehk siis nende dialekt, kes ei kuulu mitte ühtegi india kasti üldiselt tulu. Keele dialektid vahelised erinevused ei ole kuigi suured aga samas need erinevused võivad olla üpris omapärased. Tulukeeles on kasutusel kuus lühikest ja kuus ka täishäälikud. Sellega erineb tulu keel enamikest teistest Traviidi keeltest kus on kasutusel viis lühikest ja viis pikka täishäälikut ehk A-e i o jõu tulukeeles, siis lisaks neile täis häälikutele on kasutusel ka eesti keele tähele sarnase hääldusega täishäälik. Paraku on aga nii, et tulude poolt kasutatavas kannada kirjas selle täishääliku jaoks eraldi tähemärki olemas ei ole. Ja seetõttu enamasti kirjas tähistatakse seda e-tähega. Tulukeel ei ole tuum Naadus ega kusagil mujal Indias ametikeele staatuses. Karnathaga osariigi ametikeel on kannada keel, kerale, osariigi ametikeeled, Malaia laami ja inglise keel. Ja nendes osariikides käib ametlikke asjaajamine nii osariikide ametikeeltes kui ka siis hindi ja inglise keeles. Samas tulu keel levib siiski viimasel ajal järjest enam. Tulukeeles ilmub järjest enam ajalehti, ajakirju ja mis võib olla veelgi olulisem, et tulu keelt kuuleb järjest enamate raadiojaamade saadetes. Tulukeelset televisiooni minu teada seni veel loodud ei ole. Aga samas on tulukeeles tehtud filme. Seni on tehtud enam kui 30 tulukeelset filmi. Esimene neist tehti 1971. aastal ja viimastel aastatel on tulukeeles tehtud umbes kaks filmi aastas. Võrreldes India kogu hiiglasliku filmitööstusega, kus tehakse aastas sadu ja sadu filme on see tulukeelne filmitööstus muidugi väga väike. Teisest küljest on siiski väga positiivne, et see tulukeelne filmitööstus olemas on, sest üldiselt on Indias selline olukord, et väiksematel rahvastel nendel rahvastel, kellel ei ole oma osariiki enamasti ei ole olemas ka omakeelset filmitööstust milliseks võib kujuneda tulude tulevik. Kui mõelda nüüd tulude tuleviku peale siis millegipärast ma usun, et mingi aja pärast tulud siiski saavad oma tulu naado osariigi Indias. Üldiselt on viimastel aastatel või isegi aastakümnetel olnud väga selge tendents selles suunas, et võimalikult paljudele rahvastele, kes elavad kompaktsel asualal anda oma osariik. Tulud väga valdavalt elavad samuti kompaktsel asualal ja ilmselt pingete maandamiseks on tulu nadu osariigi loomine väga õige mõte. Iseasi on, kuidas India suudab murda kanna date ja Malaia laamide vastuseisu sellele sest tuleb arvestada, et India põhiosas on siiski demokraatlik riik mis tähendab seda, et võimud on valitavad. See aga tähendab, et, et need, kes tahavad võimule saada või võimul püsida peavad arvestama valijate arvamusega. Seetõttu on ilmne, et kerale osariigis või karnathaga osariigis on osariigi tasandil võimudel väga raske midagi ära teha selleks et tulu Naadule õigust anda. Aga kui sinna sekkub jõulisemalt India keskvõim, siis on tulu naad osariigi loomine ilmselt siiski võimalik. Omaette riigi loomine tuludel on samas siiski ilmselt utoopia. Nad ei ole selleks ka vähemasti seni mingisugust soovi avaldanud. Üldiselt Indias valitseb selline kord, kus igasugust Indiast eraldumise õhutamist peetakse rängaks kuriteoks. Selles mõttes ei saa Indiat väga demokraatlikuks riigiks pidada. Rahvaste enesemääramisõigust oma riigi tasandil Indias mitte kuidagi ei tunnustata. Ja nii võib jah siis üsna kindel olla, et mingisugust oma riiki tuludel olema ei saa. See aga ei tähenda tõenäoliselt siiski seda, et tulud ei suudaks säilitada oma keelt ja kultuuri. Kuulsite järjekordset saadet sarjast riigita rahvas. Saate tegid Andrus Mölder ja Marje Lenk.