Oleme pikemalt vaadelnud kahte ainet, uut testamenti ja Jeesuse elu ja tegevust. Ja oleme alustanud Jeesuse üliõpilastega. Nendest oleme heitnud pilgu Jeesuse lemmik üliõpilasele Johannesele. Pooleli on kujutluse saamine Petrusest 12 üliõpilase eestkõnelejast pärast Jeesuse surma Peetrus oli mõnda aega Jeruusalemma ja ajalal ristiinimeste juht ja alustas ristiusu levitamist paganate seas, see tähendab mitte juuda laste seas. Nii Antiookia linnas, Väike-Aasias, Egiptuses. Antiookia nimelisi linnu on mitu. Meil on kõneks Antiookia linn, mis asub Vahemere kirdenurgas. Peetruse pärisnimi on Siimon Joona poeg. Nii hüüdis teda ka Jeesus oma eluajal. Pärast pole ta saab hüüdnime aramea keeles keeeff Kalju Kalju mees. Kreeka keeles Petross kaljumees. Sest Petra on kaljuSimona vend Andreas aramea keele alltöörai. See oli koos temaga Jeesuse üliõpilane. Nii isa ja pojad, Siimon ja Andray olid kinnereti või geneetsareti järvelt kalurit. Markuse evangeeliumi alguse järgi pärit olid nad Petsee aidast. Siimon elas kaapernaumas, tal oli seal majake. Laste piibliloo raamatust on teada, kuidas Andreas Siimon sattusid Jeesuse üliõpilaste hulka ka seda Me ei hakka kordama. Kuid üks seik tasub meenutamist. Selle on pannud kirja Luukas viienda peadki alguses ja tema jälgiga Matteus. Jeesus on jutlustamaskinereti järve ääres. Rahvast on nii palju, et nad võivad Jeesuse tõugata järv parema kuuldavuse pärast. Ja sellepärast, et oleks võimalik üldse jutlustada järve. Rääkida järveveelt kala laevakesest tähendab Siimon oma meeskonnaga on tulnud järvelt kalapüügid ja loputab võrke. Võrgud tuleb kohe loputada ja panna puhtatena kuivama, muidu vesikasvud kuivavad võrkude külge. Rikuvad võrgud päriselt. Jeesus palkab Siimuna. Läheb TEMA venesse, laseb endasse õuda kaldalt veidi eemale ja õpetab rahvast venest. On ilmne, et Jeesus tahtis ka Siimon peab seda kõnet kuulama. Saabub võrkudest, mis saab. Ja ta peab usus kasvama, nii saabki Siimon seda kõnet kuulda. Siin toimub Simunas usuline pööre. Ja me võiksimegi seda kirjakohta lugeda, see on luuka evangeeliumi viiendas peatükis. Kui ta hakkas, lakkas kõnelemast, sõnastas Siimunale, aerutas sügavale kohale ja laske oma võrgud vette loomuse katseks. Siimon kostis talle, õpeta. Me oleme terve öö vaeva näinud, egole midagi saanud. Aga sinu sõna pääle ma lasen võrgud vette. Ja kui nad olid seda teinud püüdsitnevat ilmatu hulk kaalu, nii et nende võrgud kippusid rebenema. Tänatriipasid oma Seltsilistele teises venes, et need tuleksid neile appi ja need tulid ja täitsid mõlemad laevukeset, nii et need olid vajumas. Ja kui Siimon Peetrus nägi, langes ta maha Jeesuse põlvede ette ja ütles. Mine minu juurest ära, issand, sest ma olen patune mees. Hirm oli haaranud teda ja kõiki, kes olid temaga suure kala loomuse pärast, millena Ta oli püüdnud. Ja siin ongi toimunut Siimuna elus. Siimon jääb Jeesuse üliõpilaseks küllalt ustavaks üliõpilaseks. Kuidas ja millal? Siimon Joona poeg sai hüüdnime Peetrus kaljumees. Kas Jeesus nimetab teda kohe nõnda? Võib-olla on see täiesti võimalik? Seda laseb arvata Johannese evangeeliumi esimene peatükk. Ka siit loeme. Järgmisel päeval seisis Johannes jälle seal koos kahe oma üliõpilasega, kui Jeesus läks neist mööda, ütleb Johannes Talle. Vaata, see on jumalate all ja need mõlemat. Johannese, see tähendab Ristija Johannese üliõpilased, kuulsid seda, mida ta ütles ja läksidki Jeesusega kaasa. Jeesus pöördus ja silmanud neid kaasa tulemas küsib neilt, mida te otsite. Nemad ütlevad. Rabi seon tõlkes õpetaja. Kus sa oled külm ajas, ta ütleb neile, tulge ja vaadake, nad tulid siis, nägid, kus ta on öömajal ja jäidki tema juurde. Oli umbes neljas tund pärast lõunat, et miks ei võiks, jumal tähendab Jeesus tunda kohe, et Siimon on kalju, millele hiljem rajaneb trusti, usu kirik. Miks mitte? Muidugi loomulik on, et Siimon saab kaljumeheks hiljem oma tegude põhjal. Kirikupärimus on talletanud ühe sündmuse. Seal Jeesus küsib oma üliõpilastelt. Kelle teie, minu arvate olevat? Siimon vastab, sina oled messias. Jeesus ütleb Siimonale, sina oled kalju. Kas see lugu pärineb Jeesuse eluloost? Vaevalt. Seoni hiljem koguduse poolt lisatud lugu et Peetrust ikkagi hüütaks kaljuks Petruseks. On teada tooma keelimist, et Jeesus on küsinud ta ühelt või teiselt. Kudu on vaieldav, sest Jeesus ei kasuta enda kohta kunagine ime messias. Ta hoidub seda kasutamast, isegi kaifase surma kohtuks. Jeesus ei salli, et teda püütakse hüüda Messijaks. Ta ütleb sündmuse alguses, kelle inimesed ütlevad inimese poja olevat. Ja lõpp on kirjutatud, siis ta kinnitas oma järgijatele, et nad ei ütleks kellelegi, et tema on messias ihu. Hammaschia. Siimunal jääb Jeesuse mõistmises midagi puudu. Ta ei mõista veel et Jeesus on rohkem kui messias. Et Jeesus on vahest tõeline jumal. Ilmselt mõistab seda. Toomas-Tooma evangeelium ei ole alati olnud Kristuse koguduse käsutuses. See on hiljuti mõne aja eest leid, tutt. Seal kristus esitab sama küsimuse, kelle inimesed minu ütlevad olevat, kelle sina? Minu ütleb olevat. Võib-olla Siimon ütleb talle Et sa oled Võib-olla teeb ta. Ja, ja ütleb, sa oledki messias. Aga siis ta esitab selle küsimuse Toomale. Ja Toomas ütleb, et ta on leidnud allika, milles saab juua igavest elu. Jah, tõepoolest. Sa oled vaimu poolest ärganud, sa oled sellest allikast purjus. Ja Jeesus tahab Tooma juures oma seletuse lõpuni viia, kutsub tooma kõrvale ja evangeeliumit, räägivad deta, ütleb Toomale kolm sõna. Tegelikult ütleb ta vaid kaks sõna, aramea keeles. Alles kreeka keeles eesti keeles. See lause kujuneb kolmesõnaliseks. Jeesus ütleb Ani kuud. Mina olen, see. Tähendab mina olen jumal. Siin maa pääl silmud juures. Ja samal ajal ka taevas taevasse ei ole tühi, kui Jeesus on maa pääl. Ei saa ka lahutada, et. Jumal isa oleks nagu taevas ja Jeesus oleks ajutiselt maa pääl. Toomas tuleb teiste õpilaste juurde tagasi, need küsivad nagu ikka. Kui näiteks keegi üliple eksamilt tuleb. Mis sinu käest küsiti, mis sulle öeldi? Toomas mõtleb ja ütleb. Ma ei saa seda teile ütelda. Kui ma selle ütleksin välja siis teie võtaksite kivid sülle ja viskaksite minu surnuks. Tuli, tuleks ja põletaks meid kõik ära. Toomas ei räägi teistele seda neljasilmajuttu. Kolme esimese evangeeliumi algsetes lademetes puudub Siimon Joona poja nimetamine kaljuks või peeturuseks kehvaks. Näiteks Luuka evangeeliumi 20 teises peatükis Siimon Siimon. Vaata, saatan on teid väga nurjunud endale sõelumiseks, nagu sõelutakse nisu. Edasi tuleks lugeda, Jeesus ütles talle. Ma ütlen sulle, Siimon kukk ei jõua täna laulda enne, kui sina juba kolm korda oled salanud, et sa mind tunnet. Mis on siin selles loos tähelepandavat Jeesuse otseste sõnades, Jeesus ütleb Siimon Siimon. Saatan on nõudnud teid sarjamiseks enda kätte, et siin ei ole aastate pärast kogudus julenud muuta Siimu nad päris nii, me tema hüüdnimeks peetuvuseks. Algupärane Siimon on püsinud aga paar lauset edasi on kogudus parandanud Siimuna Peetruseks. Muidugi ütles ka siin Jeesus Siimon, pane tähele, kukk ei jõua täna laulda enne, kui sina oled minu kolm korda salanud. Sest algselt seisis siingi siig. Siimon, pane tähele, kuka jõuad täna laulda, enne, kui sina oled minu kolm korda salanud. Näib olevat tõenäoline, et Jeesuse eluajal hüüti seda õpilast Siimon Joona poeg. Ja alles pärast anti talle aunimi keefa Peetrus kalju. Ja see anti talle koguduse poolt tema tegevuse eest, mis ta teinud on. On kaks solvamist teadlaste hulgas. Siimon ole olnud Jeesuse maise eluajal tavaline üliõpilane ja saanud üliõpilaskonna juhiks pärast Jeesuse surma. See on esimene vaade Jeesuse ja Peetruse suhtele. Teine on Siimon on saanud üliõpilaskonna juhiks Jeesuse eluajal. Nende kahearvamise vahel asub uue testamendi teadlane aufer. Ta toetub Jeesuse sõnale Luuka evangeeliumi kahe kümned teises peatükist. Jeesus ütleb, ma olen sinu pärast jumalat annunud. Siin oleks Jeesuse ütlemisel ise edasi on kirjutanud selle algkogudus, lisanud selgituseks juured. Pidage meeles. Kes tahab täpsustust saada, Avage Luuka evangeeliumi, 22. päev tükk. Lugege siin Peetruse asemel Siimon. Ma olen sinu pärast Siimon jumalat andma. Jeesusest maha jäänud üliõpilaste seegaga algkoguduse juhi küsimus oli muidugi tähtis. Ja see asi tuli otsustada, Jeesus arvestas sellega juhiks või võib-olla loeti seda meest, kes nägi üles tõusnud, esimesena üles tõusnud, nägi meestest esimene Siimon Joona poeg. Ja alles siis nägi teda Johannes. Võib-olla oli ka Siimon üks kahest Emmause Küngrist. Siimuna eesotsas olemine on viidud tagasi Jeesuse maise elu aega. Markuse evangeeliumi kaheksas peatükk kirjutab. Sina oled inimese poeg, sest Jeesus ei kasutanud enda kohta kunagi nimetust messias või kristus. Seda nimetust hakkas kasutama alles varane risti kogudu. Markuse neljandas peatükis tahaks kord väljendit päris üliõpilased. See tähendab kaksteistkümmend. Põhiüliõpilased. Kõhe on mõistujuttude sarjast, mis iseloomustavad jumalariiki. Neljanda peatüki alguses. Ja kõne on nende mõistujuttude seletamisest. Jeesus selgitab neid mõistujutt oma päris üliõpilastele. Ta selgitas kõik oma päris üliõpilastele. Ja seal on kirjutatud Tois idiois mate Atais. Nende eesotsas olid kolmeliikmeline juhatus, Siimon Joona poeg. See tähendab hilisem dieefaeg Peetrus, Jaakobus. Johannes kaks viimast on Seebedaiuse pojad. Ja selle kolmiku eesotsas on Siimon. 12 nimestikus on esimesel kohal alati Siimon. Rõhutatult on kirjutatud Matteuse evangeeliumis kümnendas peatükis. Esimene on Peetrus. Ja nii kõikides nimestikudes, kus kaksteistkümmend on imemööda nimetatud. Kas tänapäeva arvamise kohaselt Siimon on sobiv juhi kohale. Armastatud üliõpilane Johannes Tseebedaiuse poeg oli Siimonast kaugelt haritum. Ilmselt ta oli 12 nimestiku korrastamisel jäetud teisele kohale. Ja kirjeldab ju ka kolme esimese evangeeliumi ülestõusmise eelne pärimus. Kalur Siimonad üsna korreda koelise mehena sugugi mittemehena, kes Jeesust oleks teistest paremini mõista. Siis mul oli küll rohkem etteotsa püüdleja kui esimesele kohale sobiv. Näiteks Jeesus kõnnib järvevees. Seda järele teha, kuid Siimon astub järveveele ja hakkab uppuma. Taan etteotsa tikkuja alles Luukas on püüdnud Simuna kuju veidi siluda. Muide, ka Markuse evangeelium on Siimuna suhtes tagasi hoidlik. Ja ei arvusta teda, sest Markus on olnud Siimuna tõik. Ja nad on lähedased kaastöölised. Siimule olnud arukas Jeruusalemma koguduse juht, sest sellele kohale ta saab. Taastunud vastu Juuda kristlastele. Sest temal oli selge, kui ristiusk jääb juudakristlaste kätte siis ta kujuneb juuda usulahku usuks. Siimon õigustanud Pauluse lähetuse tegevust paganate seas ja ta ise on tegelenud lähetustööga väljaspool Jeruusalemma. Anti Okas ja Väike-Aasias. Peetruse tegevusest idas on vähe teateid kuni apostlite koosse Lokuni Jeruusalemmas. Ta oli algkoguduse juht ka ajaloo osas ka nende juudealaste osas, kes elasid, nagu öeldakse välismaal Jeruusalemmast kaugel. Ja see apostlite koosolek, üksainus neid ongi olnud, toimus aastal 47 või 48. Näete, üle 10 aasta kaugelt üle 10 aasta pärast Jeesuse ristisurma. Ilmselt on kirjutatud Pauluse poolt. Keeeff aramea keeles. Ja ilmselt on kirjutatud Pauluse poolt ka kehva asemele kreeka keeles Petros. Liigalaatia teises peatükis kaks korda. Ta on Paulusega kohtudes veel Siimon. Apostlite tegude raamatus oli keskne kuju Peetrus. Seegeefa see kaljumees ja venda apostlite tegude raamatu 12 esimest päätüki kirjeldavadki tema tegevust. Ta oli ka lähetus suunav mees. Nii ütleb apostlite tegude raamatu viieteistkümneis päädik. Kuna Peetrus ütles lahti issanda vennast Jaagobusest. Tanihkus lähetus tööle, kuid tema põhjalikku tegevust kalaatias ja Corentuses ei ole siiski saadud tõestada. Ta suri vere tunnistaja, neeruaia roomas esimesed kleene essid kirja põhjal. Sealsamas Roomas tapeti kabaugus. Selles asjas on vana ristiusu kirjandus üksmeelne. Tule menüüd. Peetruse jalg Risti koguduse olukorra juurde veel kord tagasi. Jeesus on ristil Ki löödud. Küsime, kas Jeesus tahtis kirikut? Kas Jeesus nagu asutas kiriku katoliiklaste uurimine, vastab küsimusele jaatavalt ja toetub eelkõige ütetele kaljust. Et Jeesuse eluajal juba Jeesus on ütelnud Peedu Kalju. Kuid Me vaidlustasime selleni. Protestant pide kriitika, nagu oleme meie luterlased seadis. Sellele üliagarad vastu ei sõna. Jeesus ei ole tahtnud kirikut ja nii oli see mõne sajandi välke. See arvamine käigus. Kuid praegu nii-öelda usuteaduse viimane sõna selles küsimuses on nii et Jeesus on tahtnud ristiusu kirikut, ta on siia maailma selleks tulnud. Et panna põhiristiusu kirikule ja isegi, et kirikujuhid kindlas korras järgneksid üksteisele nii, et ei tekiks vahet. Kirik on ilma juhita. Vaev ei saa olla ilma kaptenit. Autorooli. Käest lasknud mees peatab autu. Aga kirik oma tee ei saa peatuda. Nii on vähemalt Peetrus mõistnud. Ta peab käe külge panema ristiusu kiriku tüürile, mille issand on seadnud ja liikuma pannud. Ei ole ime, et. Siin maailmas kogutakse. Kellegi õpetaja ümber tõelisi Aabrahami lapsi tõelisi usklikke. Ja nii tegi ka ristija Johannes ja seadis lepingu tähiseks ristimise ning tõotas neile Et tema järgi tuleb see Kes risti uut lepingu kogudust, vaimu ja tulega see vain ja tuli, peab siis olema ristimise vee juures selle kohal ja selle sees. Nii et ristimise vett dekastetu kaetakse ka vaimu ja tule siis. Nisust sümboleid kasutab varane ristikogudus. Jeesus nimetas ristlejat endale teerajajaks jätkas tema kogumise üleskutset kogumised ööd. Ta võttis endale õiguse nimetada ennast inimese pojaks. Ja inimese poja mõiste juurde kuuluvad juba Taanieli ja teiste väljaspool uut testamenti oleva raamatute tunnistused. Seal on olemas jumala rahva mõiste. Jumalariigimõistja. Jeesus ütleb selgesti. Seal, kus olen, nina on jumala riik, ma olen teie keskel, jumalariik on juba teie keskelt. Seda ei tule enam oodata. Ja nõnda on jumala liik meie keskel tänapäevani. Jeesuse. Lähedalolekust ta ei ole meist kaugemal, kui ta oli oma üliõpilastest. Jumal on nii siin kui ka taevas. Ei saa ütelda, et jumal on taevasse läinud, peame ootama, kuni ta jälle tuleb. Ja nii on saavutanud Peetrus keskse koha ja ei, mitte asjata ei Nimeta Roomat, Hirik teda esimeseks paavstiks. Ta pole mingi luksuseksemplar, see Peetrus ei mõtlejana ega iseloomu poolest. Ta kõnele mitte ainult seda, mis on inimlik. Kas saatan võib tema suu läbi rääkida nagu Jeesus talle ise ütleb? Matteuse evangeeliumi kuueteistkümnendas peatükis. Meie kirjalikud allikad kõnelevad neist asjust halastamata avameelsusega. Kas nad tahavad vaidlustada Peetrust ja tema erilist kohta ristiusu varases kirikus vastu pigi? Evangeeliumid tahavad tuua esile Peetruse pärast. Meelsust Peetruse eriasendit, Risti koguduses ja mida jumal selle inimese juures on korda saatnud ka seda et ükski inimene ei kiitleks jumala ees. Õnnis oled sina, Siimon, Joona poeg sest liha ja veri ei ole sulle seda ilmutanud, vaid minu isa, kes on taevas. Apostli, kellel on 12 rühmas jumala ääramise väel keskne asend, juhi koht, talb, peab sellest lähtuvalt olema põhiline tähendus jumala rahva kiriku ehitamisel. Evangeeliumid ja apostlite ühte langeva tunnistuse põhjal on selle talled tõotanud ajalooline Jeesus. Seda on talle kinnitanud ülendatud kristus Kauma erivolitusega kui ta ülendatud Kristust esimesena nägi. Ja selle nägemise oluline sisu on toodud evangeeliumit lõpuosades. Selle algsest seisundist võib anda tunnid, stus ka korin lastele kirjutatud esimese kirja 15. päädidki, viies sall. Ma olen teile ju kõigepealt edasi andnud seda, mida ma ise olen vastu võtnud. Et Kristus on surnud meie pattude pärast pühade kirjade kohaselt ja et ta on maetud ja ta on kolmandal päeval üles äratatud pühade kirjade põhjal. Ja ta on näidanud ennast Siimunale, seejärel neile 12-le, siis ta on näidanud ennast enam kui 500-le vennale ühteaegu kellest enamik on veel praeguseni elus. Mõned aga on läinud magama, siis ta näidanud Ennast jaak hobusele see tähendab oma vennale, kes sai pärast Siimu nad Jeruusalemma koguduse juudakristlaste koguduse juhiks. Seejärel kõige viimaks on ta näidanud Ennast otsekui ühele hämarikule, see tähendab minule, mina olen apostlite seast kõige pisem. Sõna- Paulus tähendabki pisik. Ka vaimselt pisike, mina ju olen apostlite seast kõige pisem see, keda ei kõlba hüüda apostlik, sest ma olen jälitanud jumala kogudust. Aga jumala armust ma olen see, kes ma olen. Ja tema arm minu suhtes ei ole läinud tühja vait. Ma olen Neist kõigist palju rohkem vaeva näinud. Ja seda ei ole teinud mina. Vait jumala arm, mis on minuga, olgu nüüd mina või nemad, nõnda ame, kuulutame ja nõnda olete teie Risti inimesed hakanud uskuma. Tsioon järgmise tegelase auluse sõna. Me räägime veel kord. Siin munast, kellel 12 rühmas jumala määramise väel on keskne asend. Tema põhiline tähendus on olla varase ristikoguduse keskmes. Südamikus. Alustame issand õitega, mille uurijad senini kõige enam on jätnud hooletusse Siimon Siimon. Vaata, saatan on väga püüdnud sõeluda teid nagu nisu. Aga mina olen sinu pärast palunud, et su usk ei lõpeks. Ja kui sa pärast pöördud, siis kinnita. Millele tugineb siin Siimuna eriline koht Jeesuse järgijate seas? See ei tugine sugugi apostli erilistele võimetele. See tugineb issanda eestpalvele. Vastane tahab kukutada kujunevat jumala rahvast. Ja mõndagi tal õnnestub teha. Aga Jeesus astub kaebaja saatana puul esile. Eestkostjana ja eestpalvetaja ja mitte kõigi omade kasuks ei esine uues testamendis. Jeesuse selline samm. See esineb eelneva sõjandusega võrreldes. Siis, kui on teha vaja üllatav pööre. Jeesus esineb Peetruse kasuks Simuna kasuks. Siimuna pärast palvetab ta eriliselt noore koguduse pärast tervikuna. Jeesus palvetab langenud Peetruse pärast. Et varsti pöördu Peetrus, Siimon vendi usus kinnitaks ja et nad kõik saavutasid, ksid eesmärgi riigi, mille eile tema on seadnud. Nõnda on selles ühes ütles, selgitatud, missugune on Jeesuse vahendaja osa kirikus.