Meil on mõnikord tegemist segase asjaga rahvusluse ja isamaalisuse puhul. Ühed inimesed ütlevad, et ristiusu, see ei tohiks olla isamaad ega rahvust. Need inimesed ütlevad, et nad on ainult kristlased ja maa pääl, neil ei ole isamaad nende Isamaa olevat, taevas on ikka nii. Minu meelest ei ole. Jeesus oli tugev rahvuslane ja isamaalane ja oli selles maailmas kodus ja asjalik. Kuid seisa maa alus, mida arendab Jeesus, on mõnes mõttes traagiline Isamaa alus keda ei võeta vahest küllalt kuulda. Võimegi selle asjaga alustada. Sellest taevast, kui Jeesus saabub Jeruusalemmas surema. See oleks siis palmipuudepüha. Ja selle nädala jooksul temaga lüüakse risti. Ta ütleb Jeruusalemma valusad sõnad. Jeruusalemm, Jeruusalemm, Kessa tapat. Prohveteid ja heidad kividega surnuks. Need, kes on lähetatud jumala poolt sinu juurde. Kui palju kordi mina olen tahtnud koguda su lapsi otsekui kana kogub oma poegi tiibade alla. Aga teie ei ole tahtnud. Vaata, teie koda jäetakse maha. Aga mina ütlen teile, minti ei näe mitte enne, kui tuleb aeg, et ütlejate õnnistatud olgu see, kes tuleb issanda nimel. Jeesusel oli poliitiline programm ja sellesse võrdne, mis, Mis Jeesus esitab, on see programm kätketud. Ta teab, et ta on jumala poolt saadetud lähetatud päästma oma rahvast päästma kelle käest? Nagu röövlit. Keerleb. Küsimustik. Näitekotkas tiirleb kana õue kohal. Nii nagu kotkas kana õue kohal, nii keerleb ja tiirleb roomakotkas Jeruusalemma. Kotkas on rooma vapilind. Ta on igal silmapilgul valmis alla sööstma, aga Jeesus tahtis oma kaitsvat kätt oma rahva kohal hoida nagu kana oma tiibu hoiab oma tibude kohale. Jeesus pole oma aja ainus juudealane, kes oma poliitilisi kavatsusi võrdumi tähendamis kujul. Nende päevade palestiina juuda ilmutuse kirjas ilmuvat messias Lõvi kuus lõvi kujul Juudast ja teevad Rooma Kotkale lõpu pääl. Nii kirjutab neljas Esra raamat. Laatsaretti Jeesuse poliitiline programm on täiesti teistsugune. Ta ei taha olla lõvi, kes kotkast ründab ja selle võrdumida tahab esitada sellisel kujul. Ta on nagu linnuema, kes oma perekonda rooma röövlinnu eest tiibadega kaitseb ja katab. Sellega on ka. Kaugelt algusest peale jäänud kõrvale kõik vana uue ja uuema aja. Kujutlus Jeesusest on seega teine. Jeesust ei saa mõista. Poliitilise Messijana, kes vägivaldsete vahenditega oma rahvale rahvuslikku vabadust või koguni maailma valitsus tahtis võita. Aga sellega muutub Jeesus poliitik Jeesus ise ja tema poliitiline programm väga huvitavaks. Sest sõjamehed Vesi ja kujul lei tuli antingses Palestiinas. Palju nad kõik hukkusid, keegi neist ei muutnud maailma ja oma kodumaad. Kui nad taotlesid oma kodumaad, siis nad ainult halvendasid oma rahva poliitilist ja saatuseloolist. Olgu korda. Täiesti teisiti teeb Jeesus. Ta armastab oma rahvast kogu oma avara südame kirgelikkusega kannatab oma rahvaga. Ta võitleb oma rahva pärast. Kunagi pole Iisraelist kerkinud suuremat isamaalast kui Jeesus Naatsaretist. Aga see isamaalane esindas ja nõudis poliitikat. Ilma vägivallata. Tasub Galilea alase poliitilist programmi veidi põhjalikumalt uurida. Allik ainestiku on imeteldavalt rikas, see peab olema vait. Arukalt juhitud ja selgeks sõelutud. Tuntuima Jeesuse sõna tolle poliitilise olukorra kohta leiame loos. Maksuv rahast loeme seda Markuse 12. peatüki järgi. Jeesuse juure lähetatakse mõned variserid Heroodes laset teda mõne sõnaga lõksu püüda. Ja need ütlevad talle, õpetaja Meie teame, et sa oled tõemeelne ega hooli mitte kellestki. Sest sa ei vaata kellegi inimese nägu ja tegumoodi, vaid õpetad jumala teed tõepäraselt. Kas keisrile tohib anda pearaha, kui jäi, kas anname või ei anna? Jeesus teadis nende silmakirjalikkust, ütleb neile, miks te mind kiusama tulete. Tooge mulle teenar näoga, nemad toovad ja ta ütleb neile, kelle pilk ja päälkiri sellel on. Nad ütlevad keisriJeesus ütleb neile. Keisri oma, andke keisrile tagasi jumala oma jumalal. Ja nad ei saanud tema käest midagi. Nad ei saanud temaga käest midagi. Juba jälle on Moore süneetrioon oma agendid Jeesuse vastu lähetanud. Jälle kord on tegevuses. Need variserid, Heroodislaset. Ilusti ühiselt täpselt nagu varem, nagu eelmine korral, kord rääkisime. Aga seekord pole need Nendel on teine nägu. Nad ei taha teda ootamatult tabada jälitada. Seekord on need agendid nagu provokaatorid. Nagu kavalad ässitajat Et teda kuidagi Halba varju asetada. Inimeste ees meeskond on koostatud peenelt ja kavalalt. Kui Jeesus annab vastuse, et ta on keisri poolt. Siis satub ta vastuollu variseride ja Herodes lastega. Kui ta on variseride ja Herodes laste poolt siis ta satub vastu rooma valitsusega. Ja on vaja ainult teatada, kuhu teatada tuulet. Ja Jeesus on kõrvaldatud. Jeesus peab otsekoheselt vastama. Seetõttu panustavad agendid oma kontrollkõnelust täpselt selle usaldate avas. Kes mida sünhedrioon neid nõuab? Seekord ilmutakse vagade kaasaegsete maskis. Kes kuule, rabi juure tulevad hingehoidliku nõu küsima oma vaevatud südametunnistusele raabi Me teame, sa oled aus ega sõltu kellestki. Kas võib Jeesuse sõltumatu Ta ja eluohuga riskiv põhihoiak. Olles suurejoonelisem kui praegu See gallialane seisab üle kõigi erakondade üle Rooma üle Jeruusalemma kõrgemal kui Heroodes. Ja toodavad, et kui ta ka nõnda käitub, siis hädaohu korral ta peab istuma kõigi toolide vahe kohta. Ja tagatipuks kõigi erakondade vastu. Jeesus taipab nende silmakirjalikkust. Nii seisab see piiblitõlkes ka veel. Praegusel aasta ebaõnnestunud tõlge. Oleks silma kirjartsemine et nad silmakirjatseja esit. Ei. Jeesus ütleb, et nad ei ole ainult silmakirjatsejad. Nad on Jeesuse kukute ajalt. Nad teesklevad vagasid, kes tahavad küsida. Tulevad nagu Jeesus, ütleb hammaste nahas seesmiselt Donnad, kiskjad, hundid. See võrdlus on pärit juba ristija Johannese ajast ja siin tuleb ta aga Jeesuse juures kem. Kui Jeesuse juure tuldi. Jordani orus ristija Johannese juure tuldi sinna kindlasti siis Jordani orus samal ajal kui kõrgel mägedes olevas Jeruusalemmas on jahe. Seal masinad kannavad kasukaid. Aga kui nad Jordani olgu tulevad, siis ei saanat kasukaid enam nõnda kanda, aga nad ei taha neid ära visata. Ja nad pööravad kasukat pahempidi ja et ei oleks mitte nii palavalt ja ninginaat näevadki välja. Kirjutatud on, ta nägi nende teeskluse läbi. Jeesus ei sekku erakondade vahelistesse poliitilistesse ja päeva probleemi vaidluste ega riigi teoreetilistesse kõnelustesse. Ta laseb Tuua triennaali rahapeenar on tolle aja rooma riigi münt. Taan ühelt poolt ametlik riigilõivu vent, millega makstakse riigilõivu kaalus küllalt kindel. Sellega. Piigid maksma alamad kõigis provintsides oma andamit. Seetõttu oli see rooma raha mõttele. Niisugune riigi Rooma majandusühisuse. Rooma kuulub kokku. Kõik kannavad kulusid. Ja teiseks kui Rooma riik on hästi Luuk Reini jõest kuni Jordani. Siis see loomamünte on ka Rooma võimu sümbol. Jeesuse päevil oli teenalil keiser kibeeriuse pea ja sealjuures kiri kibeerius jumal augustuse austatav poeg. Tagaküljel oli keisri ema Liivia Rahu õlipuuoks käes. Tõlkida tuleb, andke keisrile tagasi, mis on keisri oma. Nii peab Markuse evangeeliumi 12. peatüki seitsmeteistkümnen Tad salmid tõlgitama. Nii, sest kreeka lauses pole juttu lihtsalt andami andmisest vaid tagasiandmisest. Seda peab pidama silmas, kui ta aetakse Jeesuse loogikast, saada aru. Mõned keisri ja alamate vahel on siin täiesti rajatud arvestusele ja vastuarvestusele. Geenile, mis keiser deep vastu teenele. Mida Peavad maksjalt tegema? Kui Keyser teeb midagi rahva heaks, kui ta teeb midagi sinu heaks siis sa pead. Selles teenest temale tagasi. Muud ei midagi. Kindlasti illusioonideta, realistlik ja Eba pateetiline riigi õpetus mida kunagi on maailmas kirja pandud. See on ühtlasi ka kainestab ja vabastab. See on rooma riigi õpetus õpetusringist, mis ent ka näiteks selle keisri tiitlisse esitab. Valitsetavad keisrit tuleb austada jumalana. Prohvet Jeremija vaatles Paabeli suurkuningad maailmavalitsejana jumala armust. Apostel Paulus on kandnud üle selle vana testamendi riigi ideoloogia Rooma keisrile. Kõik ülemused on jumalast seatud, kirjutab Paulus. Paulusele, loonud selles asjas. Oma koolkonna ja tema õpetus ülemuste jumaliku, sest see on paika pandud kindlalt. Kogu kristliku Õhtumaa ajalugu, toetub ka sellele kas Jeesus arvab nii, mis arvab Jeesus riigivõimu ja keisri jumalikust algupärast. Jeesus ütleb sellele ei tai rebi mitte ainult mütoloogilist jumaluse mantlit keisri õlgadelt, ta rebib ka kogu geoloogilise jõulupuukaunistuse riigi puult kuhu puu ei kanna vilja või ei kanna hääd vilja, tuleb see raiuda maha. See on öeldud rooma riigi kohta. Kui see ei kanna vilja või kannab halba vilja, peab puu raiutama maha. Sellepärast ei ole selle kõige juures sõnagi juttu. Või on siiski? Ka sedasi öelda. Ja andke jumalale tagasi, mis jumalale kuulub? Kindlasti ei ütle Jeesus nõnda. Aga Jeesus mõtleb jumalast. See viisi jumalale pole Jeesuse meelest vaid riikliku nõude. Vabandamine vaid sellega, ta piirab prindi nõudeid inimestele. Kuni riiginõu läheb jumalanõudega vastuollu on riiklik nõue kehtetu. Hea näide. Kui keiser nõuab maksu, antakse talle tema teener tagasi sest tema ehitab laevu ja tänavaid. Aga kui keiser veel ka jumaldamist nõuab, siis. Kummardamine ei kuulu keisrile, kummardatakse ainult jumalat. See on vaid üks näide paljudest. Apostel Peetrus on Jeesuse sõnade praktilised järeldused. Haaranud kokku ühte lause. Jumalat peab rohkem kartma kui inimesi või õieti jumalat peab rohkem arvestama kui inimesi. Lühidalt, paremini ja ebamitu loogilisemalt pole seda mõtet sellest ajast veel keegi maailmas säästanud. Aga keiser ehita ainult laevu ja tänavaid. Ta on suur ehitusettevõtja maailma riigis kus peab valitsema rahu. Rahuehitaja, nii seespoolringis kui väljaspool piire. Suurem friik, seda suurem on rahu. Seda laialdase mulle rahu. Nii. Igal juhul mõistavad vana ja suurriigi valitsejad oma ülesanded andeid ajaloos. Nii tahavad rooma keisrid olla mõistetud. Selle mõtte ülendab Marcus Antonius oma kuulsas hauakõnes Julius Caesari matuse puhul. Ta nimetab juuli just see sari Veenuse pojaks. Suurimaks rahutegijaks. Sõnaohtra uhkusega märgib keiser Oma aruannetes 44 aastase valitseja lõpul Teria anum kruusi kolm korda sulges ilma sõjajumala templi nimel sõjajumala Jaanus lõbul, nõnda. Roomas sõdib, siis on tempel avatud. Aga kui Rooma leegionid kõigil rinnetel võiduka rahu kätte võitlesid, siis suletakse see tempel. Sõjajumal on justkui teinud vaheaeg. Rooma vabariigi aastasadu ajaloo jooksul juhtus seda ainult kaks korda. Augustus seevastu suutis selle akti ühe ainsa omaenda valitsuse aja jooksul teha kolm korda. Ta sulges sõjajumala templi kolmel korral. Me taipame tema rahulolutunnet. Tema järeltulija Tiberius kandis seda aulist traditsiooni edasi Tiberiuse teenor, millest me ülevalpool Rääkisime on ilmne tunnistus suure augustuse rahupoliitikast sest esiküljel nimetab Tiberius ennast jumala augustuse pojaks. Tagaküljel ülistab ta oma ema Liiviat. Rahu jumalat. Arina. Teadonnettibeeriuse puul oli Reini jõerajal alati rahutu. Sõjad tulid seal ja neid oli seal rohkem kui küllalt. Aga idapiiril, sellel maal, millest me praegu räägime, Jeesuse koduma oli rahu. See kehtis Eriki Jeesuse aja kohta. Subtee Tiberius kriies kirjutab daatsitus piiblimaa kohta. Tiberiuse ajal valitses rahu. Tõstetakse esile suurima kuningana Iisraelis Saalomoni. Ülistatakse rahu kuningana. Muide nimi Saalomon tulebki sõnast Saloom rahu. Ja Me võime teda nimetada rahumeheks rahukuningaks. Kui Jeesus ütleb Matteuse evangeeliumi viiendas päädib kis õndsakskiitmise õndsad on rahunõudjad, sest neid tuleb hüüda jumala poegadeks. Siis on see tugevasti ja kindlalt öelda, et need peavad olema, kes rahu tahavad ja rahuloovat. Kui see nõue pole täidetud, rahuldub Jeesus ka külma rahuga. Nagu me oleme harjunud kuulma külm sõda Venemaa ja Ühendriikide vahel Jeesus rahuldub usaldatavusega sõnapidamisega jäise korrektsusega ilma entusiasmita. Jeesus ei kinnita, et valitsev keiser on jumala töö tegija. Vaitaal lubab. Keda hüüda jumala pojaks, kasutada seda aunimetust. Jälgime asja üksikasjalikult keisrile ustavate Tsesti käe tõstmist. Riigi Vagulust. Ei tasu otsida Jeesuse juurest kuid hävitavaid sõnu väikeste võimumeeste ja keskmiste võimumeeste kohta. Ta ütleb iga päev. Te teate, et need, keda arvatakse rahvaste valitsejateks isand Levat inimeste kallal ja nende suuret meelevallatsevad nende kallal Markuse evangeeliumi. 10. päev tükk. Kõike see on tulnud enne mind. On olnud vargad ja röövlid. Varast tuleb ainult selleks varastada röövel selleks, et röövida ja hukata. Palgaline näeb hundi tulevat. Jätab karjamaa ja põgeneb, sest ta on vaid palgaline. Ta ei hooli oma karjast. Ja hunt kisub, näid ja puistab nad laiali. Johannese evangeeliumi 10. pääl hunt rooma vappi. Loom on hunt. Kas Jeesus mõtleb rooma hunt? Ilmselt ta mõtleb. Võib küsida, millised nendest Jeesuse sõnadest on suunatud. Keisri politseiprefekti Se Jaanuse vastu kes Jeesuse viimasel eluaastal ise tahab Rooma riigis võimu haarata. Avastatakse ja tapetakse. Või suunata selle Pontius Pilatuse kohta või Heroodes kohta või kaevase kohta. Igal juhul see gallialane on kriitiline realist, kes poliitilistes asjades silmaklappe ei tunnista. Võib-olla natukene keeruline jälgida, aga et me saaksime Jeesusest selles küsimuses selguse siis. Me peaksime lugema Luuka evangeeliumi üheksateistkümnendat peatükki. Neile, keda kuulasid, rääkis Jeesus mõistujuttu. Sest ta oli Jeruusalemma lähedal ja nemad arvasid, et jumala otsekohe võtab ilmsiks saada. Ta ütles, üks kõrgest soost inimene reisis kaugele maale, et omandada kuningriik ja siis pöörduda tagasi. Ta kutsus 10 oma sulastest ja andis neile 10 talenti raha. Ja ütles neile kaubelda, kuni ma tagasi tulen. Aga ta alamat vihkasid teda ja läkitasid saatkonna talle ütlema. Meie ei taha. Et seesinane meie pääl kuningana valitseks ja see sündis, kuidas siis tagasi tuli, olles saanud dollariidi? Ta käskis enese juurde kutsuda need sulased, kellele ta oli andnud, et saada teada, kui palju kasu keegi kaubeldes oli saanud, siis tuli esimene ja ütles. Ma olen saanud 10 talenti kasuks. Ja tema ütles jäljele, tubli, sa hea sulane, et sa oled ustav olnud kõige pisemas, seepärast olgu sul meelevalt 10 linna külje. Ja teine tuli õeldes, isand, sinu naer on viis naela kasu toonud. Tema ütles, sinagi ole viie linna üle. Ja üks teine tuli, öeldes, isand. Vaata, siin on sinu nael, mida ma olen tallel hoidnud higirätikus sest maa, kartsin sind. Ma teadsin, sa oled vali mees, sa võtad säält mida sa ei ole paigale pannud lõikat, mida sa ei ole külvanud. Tema ütleb sinu enda suust, ma mõistan, su ka. Halb sulane. Kassa teadsite model, vali mees. Et ma võtan, mida ma ei ole paigale pannud ja lõikal, mida ma ei ole külvanud, mispärast sa ei ole siis andnud raha panka? Küll ma oleksin selle tagasi kasuga saanud. Aitlis juuresolijatele, võtke talent tema käest ära, andke sellele, kellel on 10. Sest kellel on, sellele antakse, kellel ei ole, selle käest võetakse seegi ära, mis tal oli. Märkame, et siin on Lukas kokku põiminud kaks Jeesuse tähendamissõnal. Üks tähendamissõna on see, et keegi kuningas läheb võõrale maale võib-olla ainult turismi tegema. Ja annab. Oma sulastele kauplemiseks raha et seda tuluga tagasi saada. Ta kiidab seda, kes kõige rohkem on riskinud ja ka kõige rohkem saan. Teine lugu on siin see, et keegi Suurlik läheb võõrale maale, et seal vallutada endale riiki. Need, kes olid tema poolt. Need saavad tema käest. Tiiter võtab naat oma kaastöölisteks. Siin selle tähendamissõnadega. Jeesus torkab oma tolleaegseid valitsejaid ja vastaseid. Nimelt kui maa Heroodes, Heroodes esimene Jeesuse sündimise ajal tahtis ka omale linti saada, siis ta läks Rooma keisri juurde ja palus endale. Ja saigi selja. Aga samal ajal lähetasid Juudalaset rooma keisri juure oma delegatsiooni ja ütlesid keiser, ära anna talle seda riiki. On kuri inimene. Keiser ometi andis ja kui eroodust tagasi tuli, ta tappis selle delegatsiooni ära. Vaat Luukas on nüüd tahtnud asju pehmendada. Jaan selle valusa tähendamissõna, õieti tõestisündinud lool, varjanud talentidega kauplemise loo, siis. Niisugust pilku on meil tarvis selleks et Jeesust paremini mõista. Et mõista Jeesuse isamaalisust seda, et ta oma rahvast armastas. Kui Jeesus nägi rahvahulki, kes lootusrikkalt tema ümber Parlesid, siis oli tal neist hale meel, sest nad olid nagu lambad, kellel ei ole karjast. Nii jutustab Markus kuuendas päev tükis. Jeesus armastab oma rahvast kuuma südamega sellisena, nagu see oli. Ka tegelikult tai kuulunud rahvaparandajate hulka. Ta ei hakanud rahvast kasvatama. Ta tahtis hoida. Nendele lahtisi silmi, tegelikku elule ja tahtis seda rahvast siiralt-siiralt armastada. Mitte aidata, vaid päästa. Ei ole kunagi öeldud piiblis, et Jeesus oleks tulnud rahvast aitama. Ta tuli rahvast päästma. Omal kombel tema päästmine ebaõnnestus Juudaalaste juures aga. Terve maailma suhtes on ta päästja. Teist päästjat ei ole. Ja see ongi mõttekäik mis on toonud meid nüüd tublisti Jeesuse mõistmisele lähemale. 2000 aasta jooksul ei ole Jeesuse elu ja tegevuse uurijat suutnud nii otsekoheselt väljenduda. Huvitav veel üks asi, Luka, kelm 14 10. päädib, kui keegi tahab torni ehitada, siis ta istub maaja, arvutab kulusid, kas tal on nõnda palju vääringut, et ta saab oma tööga valmis. See kõne on ilmselt määratud nende Juuda laste vastupanuliikumise tegelastele, kes põrandaalused tegevusega tahtsid roomlasi maalt välja peksta. Jeesus. On hoopis realistlikum? Taan, kriitiline. Ta ütleb. Kas teil on jõudu, et te suudate roomlase maalt välja ajada? Seda ei tohi me unustada. Kui me ka omaenda riigi elus, mis samuti väike riik on nagu Jeesuse kodumaa riiki oli. Riik, mida teinekord ka väga halvasti valitsedaks, et tänapäeval nagu tol ajal valitsejate juudamaad halvasti siis Jeesus ütleb, et tuleb olla reaalpoliitik ja mitte vaga uneleja. Veel selgemaks muutub Jeesus teises tähendamissõnas. Sõbrad, olgem siiralt, see kõlab väga pagalt, kangelaslikult, kui te ütlete. Alustagem. Jumal tuleb meile appi oma taevaste väehulkadega või saadab koguni mess ja kes ainult ootab tee käeviidet. Ei, jumal on alati tugevamate leegioonide poolel ja need on keiser Tiberiuse ajal olemas, mitte teil. Teie pole mitte selleks, et oma rahvaga mängida, kangelaslugusid lavastada, et etendada erist mängu jahukuda. Veel tänapäevalgi vahetevahel räägitakse, et miks. Päts ja Laidoner ei hakanud 1939. või 40. aastal nõukogude võimule Nõukogude okupatsioonitulekule vastu. Siis vaest Need mehed arvestasid Jeesusega istu maha ja harva kokku oma leegionid, kas need suudavad hakata vastu veneleigioonidele? Pääsemiseks peab olema teine tee ja selle teise tee on jumal neile valmistanud. Kui me sellest Jeesuse tähendamissõnast õpime siis me mõistame, et Jeesus On. Jumala esindaja päästja siin maailmas, aga ta pole midgi päästja sõjaga. Päästjad vägivallaga ja vägi jaoks. Ta tahab päästa inimsuuse temal rumaluse käest tema meeletuse käest selle käest, et sagedasti maade valitsejad ei suuda hinnata kokku arvata oma jõudusid ja võimalusi ja viivad rahvat verevalamise. Ka suurriik võib rumalusest ette võetud verevalamisest kannatada ja koguni hukkuda. Praegu on olukord, kus Peab ütlema et tšetšeenide sõja puhul nõukogude liit, mis ju tegelikult on uue nime on saanud, on siin juba kaotust maitsta saanud ja teised maailma suurriigid. Seitse suurt rikast jätavad ta maha. Nad on tema juba peaaegu maha jätnud ainult viisakaid sõnu räägid, kas veel? Selles olukorras oleme meie nagu oli Jeesuse kodumaa ida ja lääne vahel. Ja selles olukorras on küll õige usaldada jumalat rohkem kui valitsejaid.