Saada kujutlus Jeesusest Jeesuse isikust. Tunnistada tema näojooni, tema tegevust, tema sõna. Ja täna teatuksime mäejutluse juures. Nii nimetab seda Matteuse evangeelium. Viiendast peatükis. Ehk teiste sõnadega lagendikku jutluse juures, nagu nimetab seda luuka evangeeliumi kuuendas peatükis hilisem evangeeliumikirjutaja Luukas. Võtaksimegi esialgu lühema variandi. On mõeldav, et nii lühidalt, kas nüüd sedasama, aga nii, lühidalt võis Jeesus rääkida. On jäänud niisugune tunne, et Jeesus ei ole pikkade jutluste mees. Inimesed seisavad püsti tema puhul. Tema peabki istuma Iisraeli kombe kohaselt kõnelejad ja muidu öeldakse, et räägib möödaminnes ühtegi otsust. Ühtegi jumala sõna, nagu mahalugemisprind tsitaati vana testamendist ei tohi kõneleja ütelda püsti seistes nihete kastmes. Ei saa ütelda art. Jeesus oleks korranud oma jutlusi, et kordi rääkis ta lagedal pühemalt, kord mäe peal pikemalt. Siin on asju, mis ei kordu üldse. Uuest testamendis kordumatut, lugusid ja vis ei, ei sobigi. Peldavadki kordamiseks. Hakkame jälgima Luuka evangeeliumi järgi Luuka evangeeliumi kuuenda peatüki järgi. Lagendikku jutlust põlgab nagu matusejuureski õndsaks kiitmistega. Teine osa on armastus. Armastus on soovitus tema poolt, mitte käsk käsu järgi Jeesuse mõttes ei saa armastada. Armastus ei ole Luuka evangeeliumi, aga matusejärgi mingisugune asi. Mis on mitmed, oh milline ta on ühetahuline, nagu vanas testamendis. Tema kätkeb kõik armastuse aspektid lahutamatust, nii nagu kreeka keeles ja Pauluse juures setu erootiline armastus on sõpruse armast sõpruse ulatuses joon päris vaimne armastus. Üksainus sõna heebrea aramea keeles Jeesust jab sellestki. See selgitab ka seda, et ilmselt on Jeesus rääkinud aramea keeles rahvapärasest. Samas mõte on kohtumõistmine. Ärge mõistlikult. Mis kohtugede mõistate, mis tasemete mõistate teisi hukka või arvustate see langeb peatselt peatselt endile osaks. Oma silmas on väiti pinnuke CDd, küli segab nägemist ja asjade hindamist. Aga sama inimene püüab poolpimedana võtta teise inimese silmast väljapall. Sa käid palk silmas tegelikult seal midagi tolle üleaedse silmadeta tervet Jeesus väga ilusasti. Ja unustamatud toob selle asja esile. Varasemas Jeesusest varasemas ilukirjanduses filosoofilises kirjanduses ei ole seda näidet ega selle ta tasemelist arutlust üldse. Viiendaks, ilus ja vilets puu. Ilus puu, siin me näeme jälle, et Jeesus on kõnelnud aramea keeles. See võiks tõlkida hääbu. Mis kannab hapusid või mürgiseid vilju? Ta ütleb lihtsalt, te tunnete naat. Kes teiega tegelevad. Nad tunnetena nende viljast. Muutust Wadiya. Kuuendaks üks lause või õieti öelda nii jumala nii omapärane jumala nimi, läbi kumbagi jutlust ei saa taevariiki mitte keegi. Sellepärast et ta ütleb mulle issand issand eesti keeles on sinna pandud koma vahel. Nagu ta kohtaks, samannine, aga tegelikult Aroni keeles peaksi olema, issand jah, P. Issand nagu meie ütleme. Heria v siis sakslase järel. Ja peaks olema hoopis ühendava joonikesega ühendatud need ka Kreeka keeles ei ole seal omavahel, vaid on kõrvuti pandud sõna. Seitsmendaks ema on maja ehitamine sellega lõpebki lagendiku jutus, sellega lõpeb kane jutlus. Paisati teise ootamatu olukord, mis kuulajatele Vi nägijatele oli ootamatu. See oli sellepärast, et Jeesus õpetas neid, mitte nii nagu nende kirjatundjad ja õpetlased, nende teadlased, vaid nii nagu see, kellel on meelevald meelevalda, mõeldakse siin. Läheme mäejutluse juurde üksikasjalikult ja valime Matteuse poolt kirjutatu sööbikema variant. Esimesi esimene osa on õndsat. On kirjutanud muusika, eestlane August Opmann. See muusika sai valmis. Eelmise vabariigi lõpul ja seda väga vähe esitatud tasuks seda esitati. Mis võiks tõlkida ja kasutada ka sõna õnnelik? Täielik ei ole Ilmlikum sõna kui kõnts. Näiteks ungari keeles ongi ainult üks sõna õis mõlemate asjade kohta. Ma olen õnnelik, ma olen. Kuna õnnis tähendab Jeesuse järelkäija uid õeldi ühtesid, keda Jeesus õndsaks kiidab. Ta ütleb, õndsalt on tasased, sest nad pärivad maa. Laps teadis Jeesuse kodumaal oma tahab tõotuse maad päris omale saada. Nii nagu Vene, Baltikumi, Poolat, Soomet ja iga maad kellega tal piirid koosson. Need, kes nõudlevatna rahu eesti keeles nõudmine tähendab kõigepealt fotode ja võrkude järelvaatamist, kas kala sisse tullu, kas jumal on saatnud sinna ka meremees nõuab põrkusi, nõuab, nootasid? Tõlkida rahutegija tegemine on alati teatud mõttes kurjalt rahu tegemine. Selle maharahustamine või alla rõhumine. Kes oma rahutusega tahab saavutada sõltumatust. Jeesus kõneleb veel Matteuse juures huvitavat asja. Ta kiida käskude pidajaid. Ärge arvake, et ma olen tulnud seadust või prohvetit kummutama. Oled hullud neid kummutama vaid täitma, teoks tegema. Tõesti, ma ütlen teile, ükski täpike, ega ükski kõverus, tähe kõverus, no seadusest seni, kuni taevas ja maa püsivad. Võtame näiteks mäejutlust osa, kus ta seletab vana testamendi seadust, viies peatükk. Te olete kuulnud, et muistsele põlvele on öeldud, sai tuli ta. Aga mina ütlen teile, igaüks, kes oma venna Daile vihastab peab minema kohtu alla jäämisel. Vana testamendi järgi ei tohtinud tappa Iisrallast muulast põis ja tuligi tappa. Jeesuse mõte on teine, iga inimene on sinu ligimene. Preester ja leebilane ei oleks tohtinud hiilida mööda tee ääres lama vast meest. Lugema keelini kümnendastajad halastas Samarlasest, kus Jeesus ise esineb selle Samarlase Püüame seda käsku seletada nii nagu Jeesus seletab. Palast viiendast käsust ei jäta Jeesus siin midagi järele. Tänapäeva keeles venelane, eid, oi, tappa tšetšeene. Ei Ühendriikide presidendi ega saksa kantsleri tõotused, nagu nad praegu teemat ei tohi. Kunagi ei ole tapmine siseasi. Brigi Harjumaal targem Briti impeerium ei ole ammust aega enam ühtegi vabanemiskatset temast hukka mõistnud ja kõik need, kus on iseseisvunud sajandite jooksul on jäänud briti impeeriumi koosseis, see on suur võit. Siis sekkub Jeesus ka inimeste suhtumisse kaasinimestesse. Kolmesuguseid inimesi oli Uudomaal, kellest ei hoolitud naisest lastes haigest. Mees võib abielu rikkuda, naine mitte, kus siin on ühetaolisust. Ja kui mees praegusest naisest tüdib, annab ta naisele lahutus kirja. See on väike pärgamendi vaipa pingulise tükk. Kuu on kirjutatud sissepoole. Naise nimi. Ja see lause mine ära. Ja kõik ja õieti teinud tema abiellub, tema lahutab ennast, kellest ta tahab. Naisel seda õigust ei ole. Ja ometi ütleb Jeesus, kelle on ühte pannud jumal, neid ei tohi inimene lammutada. Jeesuse enda sõna läbib evangeeliumi mitmes kohas. Lapset. See on tähelepandav, et Jeesus teeb nii. Kutsub lapsed oma juure, õnnistab neid, räägib nendega kuulapnet. Selle teate on säilitanud Markus, Matteus ja Luukas. Ilmselt on see Jeesuse tegevuse algusajast ja sellepärast ei ole seda toonud ära Johannese evangeelium. Seal on enamus teateid sellest ajast, kui Jeesus hakkas oma tegevust lõpetama ja valmistus ristisurma. Haigeid koheldi halvasti, iisraellaste meelest oli haigus jumala karistus. Kuid Jeesus on osavõtlik ja teeb haigeid terveks. Sellest paljud pahandused kõrvale tõugatustest hoolimine on niiviisi ristiinimese asi. Aga see peab olema ristiinimese loomulik, elamistava. Elada kõrvale tõugatutega. Nad on sinu taoliselt. Ja kõrvale tõugatud on üle poole inimkonnast. Praeguse seisuga. Niisiis me ei ole veel kristlasi. Ja nüüd tuleb üks huvitav osa see mille ümber palju on räägitud, palju vaieldud. Matus, joon kelmi, viies peatükk. Salmist 43. Te olete kuulnud, et on öeldud, armasta oma ligimest ja vihka oma vaenlast. Aga mina ütlen teile, armastage oma vaenlasi. Palvetage nende pärast, kes teid jälitama. Et te saaksite oma taevase isa kaastik lasteks. Tema laseb ju oma päikest tõusta kurjade ja Hääde üle vihma sadada õigete üle kohtustada. Kuid armastate ainult neid, kes teid armastavad. Mis sellest siis? Eks, isegi õnnerite sedasama. Tähendab rahva äraandja hude, üksnes vendi, tervitate, mina erilist systeet, eks paganadki, tee sedasama. Olge siis täiuslikud. Vaat see on huvitav sõna. Olge täiuslikud nõnda nagu teie taevane isa on täiuslik ja siin ongi küsimus. Mille juure Jeesus tuleb ikka ja alati tagasi. Armasta vaenlasi. Armastavad neid nõnda, et see on sinu elamist ava. Jeesuse järgi ei saa oma kõlbusega uhkustada. Kõlblusele ei ole astmeid kõrgem ja madalam. Erakordne, tavaline. Kloostrivennad ja õed ei ole Vagamat kui tavaline roopaseadja raudteel. Paljud uue testamendi uurijad arvavad, et kõne armastada vaenlasi ei ole tavakristlastele jõukohane. Et igaühe käest ei saa seda nõuda. Ja et seda on võimalik täita ainult erakordselt vagade inimestel. Siit selgub, et see ei ole nii. Vagaduselt ei ole astmeid. Kuuenda peatüki alguses ütleb Jeesus, et ei maksa edvistada juma usuga. Ei millegagi? Ei oma palvesügavusega. Siis oled kõige nagu tühja lasknud minna, siis oleks asjata palvetanud. Asjata oled sa siis jumal istunud. Hoiduge aga, et armuande jaga inimeste ees, et nad teid vaatleksid. Kiidaksid kui te seda teete, siis Ojulandil palka oma isalt, kes on taevas. Ära lase enda eest sarve puhuda, kui sa annetad. Sina, kui sa oma almust jagad, siis ärgu su vasak käsi teadku, mida su parem käsi teeb. Küsimus oleks peidus. Ja su isa näeb täidetult. Palvetage siis ärge olge nõnda nagu silmakirjatsejad nad vabastavad palvetades sünagoogi ides tähendab kirikutes. Paljud püüavad palvetamiseks tulla altarit, käsk kohta, kiriku keskkohta, et kummaltki poolt teda nähtaks. Edasi räägib Jeesus paastumisest, juudealased kõik paastusid ainult ühel päeva aastas suurel lepituspäeval. Siis nad ei söönud midagi. Eks sõit väga tagasihoidlik ja kust see on seitsmenda kuu 10. päev. Seda pühitsetakse, et Tallinn aga variserid astuvad veel esmaspäeval ja neljapäeval. Kuuenda peatüki 19.-st 21. Salmini ütleb Jeesus, ärge koguge endile aardeid maa peale, kus koi roostet neid rikub nagu vargad sisse murravad ja varastavad koguge endile aardeid taevasse. Sest kus su aare on seal untsumeelsus? Seda meelsust taevameelsust ootab sees. Ükski ei suuda korjata kahte isandat. Orjal võimata kahe isanda nõudeid korraga täita sest orjaisand nõuab orja kohud ööd. Liin Jeesus ütleb, ei saa orjata jumalat ja mammonat üheaegselt õieti öelda on see sõna eesti keeles sattunut veidi vildakalt. Maamoon aramea keeles on ta maa, on, meil kirjutati kaks enni sind sinna sellepärast, et taheti, et esimene a ei oleks pikk. Nad ei osanud heebrea keeltki aramegi. Kui see sõnum Eesti kirdetuul. See ei vaja mingit kommentaari. Seitsmenda peatüki alguses ütlebki Jeesus, ärge mõistke kohut. Õieti öelda ärge mõistke, ärge arvake kedagi halvaks. Ja siia kuulub ka pinnu ja palgilugu. Ära mine pindu otsima, venna silmas, oma silmas. Suured kurjad maailmavaated ja kurjad teod. Ja palgilugu toovad ainult Luuka ja Matteuse evangeeliumist ja seda siis ei ole. Püha Jeesus, arutab, mis õieti on püha ja kuidas püha tuleks hoida seda, mis püha on. Meie vaatame, kuidas, keda tuleb hoida. Ja siis õieti pühan. Ärge andke seda, mis on püha koerte käkke. Ja ärge visake oma pärleid sigade ette. Võõrad ja Seatton Iisraelase meelest roojaseks loomat, et nad neid ei tallaks oma jalgadega ega pöörduks tagasi sinu juurde. Sinu lõhkeegi. Jeesus ise heidab pärleid sigade ja koerte. Aga paistab, et see siis jumala ees, kõnnikus. Siin tuleb ette kuldjuhis kõike mida te iganes tahate, et inimesed teeksid teile. Veel paar tükki seitsmenda peatüki keskel arutabki Jeesus et tegelikult on asulate vahel iga päev käidavamate teede hulgas. Kitsad teed, mida peame käima. Pitsati, haige läheb suure kaarega siin naaberasulasse, mida sa silmaga näed, mägismaal? Sinna jõudmiseks läheb sul laiali mööda pool päeva. Sa ei saagi õhtuks koju tagasi, siin peame mõistma sealset maastikku ja kes meist saab nüüd tõotuse maal matkata? Mõtelge selle pääle, ahtake tee läheb läbi tühjade roheline vaade, mis kuivanduna Jeesuse all võib-olla nendes kohises esid. Et kuidagimoodi alp madalas on ohtlik. Ilma kepita ei saagi seda käi. Aga ahtake tee viib kindlasti eesmärgil, et ahtakene tee ei ole mingi erakorraline üksikvalik, inimese oma usu õelus, vaid ahtake teed, peaksime käima iga päev, see igapäevane asjaajamiste, tee, petiseid, prohvetit, Jeesus nimetab ta huvitu, mees Jeesus, ta ilma pilkamata läbi. Ta ütleb, et petised prohvetit on nagu hundid lambanahas. Hoiduge petiste prohvetite eest, kes tulevad teie juurde lambanahas. Seestpidi on nad kiskjad hundid. Niisuguste, nii meestega, kes usuelu tahtsid korda seada ja korrastada jumala mõtet, rahva hulgas nagu teoks teha. Neid alustati Jeruusalemmas. Ilmselt on Jeesus kuulutanud Jordani orus Jordani orgu pala ta peaaegu täis troopika. Aga Jeruusalemmas on külm, Jeruusalemmast tuleb ka mõnelgi aastaajal kanda kasukat lambanahkset, kasukat, karv sissepoole. Muidugi. Kui nad tulid Jeesust või Ristija Johannest heitama Jordani orgu siis nad ei tahtnud oma kasukaid ära visata, nad teadsid, et tuleb tagasi minna. Pöörasid kasukat pahempidi, panite omale selga? Mööda minna jätta nad nagu nad on nagunii jumal on nemad kukkumisele määr. Teel Matteuse evangeelium lõpet. Joogamaja ehitamisest, igaüks nüüd, kes neid minu sõnu kuuleb, ütleb Jeesus. Ja nende järgi teeb, sarnaneb arukale inimesele, kes ehitab oma maja kaljule. Ja igaüks, kes neid tema sõnu ei kuule ja nõnda ei tee Ma ei saa ehitada midagi liivale. Kui tulevad suured sajud. Vesi voolab, siis liini puhutakse, kärahoone variseb kokku. Elu variseb kokku. Jeesus teab seda, ta on ehitusettevõtja olnud ja juba Joosepist pääle on nende perekonnas ehitusettevõtmisega tegeletud. Ja alusmüür pool one hinnast. Mitte midagi peaaegu sai, näe aga poole Boone hinnast oled sa juba maks. Ja siis ütleb näiutluse kirjapanija. Kuulajat jahmusid. Nad kogesid, et Jeesusel on meelevald. Kas Jeesus onnisust jutlust pidanud? Need on küll Jeesuse sõnad kuid neid on täiendatud teiste Jeesuse sõnadega mujalt. Või vahetatud või kooskõlastatud. Luukas on kooskõlastanud oma lagendiku jutluse Matteuse mäe jutlusega. Võtke keerik raamatuga kokku keeratud rullikene selle mäe jutlusega, mida kristlased kandsid kaasas ET usku levitades, usku kuulutades anda see lugeda nendele, kes kujust huvitatud oli. Nii nagu meiega tekkis mus väga nõrkus kaasas kanda mantli taskusse, mantlihõlma alla. Ja sa saad kiiresti mõtteid vahetada, ei ole pikka juttu vaja. Teine inimene saaks seda lugeda, kui sa juba kauge luulet Sisuline küsimus, mis õieti mäejutlus? Kas vana testamendikujuline jumala käsku uues testamendis? Ei, ta ei ole õieti öelda, ei ole siin midagi kästud. Üht-teist soovitav. Ei ole kästud. Kui sa nii teed, siis on hästi. Kui sa nii ei tee, on halvasti. Mõned on tõstnud üles küsimuse, et mäejutlus on ju Väga raske täita enese ohverdamisega tuleb vaenlasi armastada. Enese ohverdamis. Ennastki ohverdades tuleb riskidest tulebki Jeesust järgida. Ja et see on nagu meeleheitlik lõpu ajastu, maailmalõpu ajastu katse. Pääseda jumala armu, siis see ei ole nii. Lõpuajastust ei ole mäejutluses üksi. Jeesus näeb inimesi, räägib nendega inimesed, keda Jeesus näeb, ehitavad endile aju. Jeesus kui ehitusettevõtja annab nõu Kerge tugevat raju hirmu, vastupidavat maja, koguge endile aardeid taevasse kuhu ei pääse Coya roost. Äike, maa, mis te olete rõhutu? Just rõhutud rahvas pärib endale oma kodumaa süda, võimeti, eestlased koos Iisraldastega, tunnistan. Andke andeks oma võlglastele, sest ei ise vahet andliks kandmist. Teie olete maailma valgus, see on ainus valgusmaailmas. Ärge ronige voodi alla, nii kirjutatud luuka evangeelium. Kui te lambi süütad, ärge minge lambiga voodi alla või õieti öelda, ärge minge ise voodi, aga teie olete maailma valgus, sinine käsku siin on nagu praktiline jutt, nagu näide inimesest. Etta julgeks olla seda, mis ta on. Jeesus lisab veel, otsige siis te leiate, koputage, kuvatakse teile. Siis avatakse teleuks, tuleviku jumalaliik on siin teie keskel. Hakake kinni minust jumala riigist. Jeesus on küllalt selgesti ütelnud, et tema on ise jumalariik. See on karm tegelikkus. See ole Hääde kommenti õpetus. See on igale kristlasele jõukohane elamist ava. Seda tasub järgida nii kurjadel kui häil päevil.