Raadio seitse jätkab prohvetite sarjaga. Tänases öös tahaksime rääkida veidi prohvetluse üldloost. Sellest, kas on ka võimalik liigitada prohveteid nende tegevuse järgi. Kuidas nad ikkagi saavad sõnumeid jumalalt, mil moel on nad jumalaga suhtes. See on ju väga oluline teada saada selleks, et meil oleks selge pilt piibli sündimise loost. Ja taas on meie stuudiokülaline vana testamendi professor Evald Saag. Peaksime täna rääkima prohvetluses üldiselt nagu varem mõeldud Provetus on üldinimlik nähtus inimkonna algajastust pääle. On tõenäoline, et juba tol kaugel ajal, kui inimesed korjasid maast oma toitu ja varjusid halva ilma eest koobastes või tuulevarjude all oli katuste all. Et tol kaugel ajal oli neid inimesi, kelle vaimsed võimed olid teistest tugevamad. Ja neid peeti Provetiteks. Nad oskasid rohkem. Nad nägid ette, aimasid rohkem kui üldsus. Nad olid hästi kaugel käinud. Mõttes ja tegelikult. Nendest olid teistele palju kaasuk. Nendest tulid sugukonda juhid, preestrid, esimehed, kuningat, ravitsejad, teadmamehed, targad nõiad, saamanit, prohvetit. Joonistajat maalijat, taidurit, lauljat, mängijat, Puusepad, Potisseppaga, kujurit, teiste keelte oskajat, ka tõlgit, leidurit. Selle edumeelse rahva hulgast tõusid esile kipp, naised ja tippmehed. Nendega kõneles jumal neid jumal õpetaks. Jumal lasi ennast küsitleda nende poolt ja vastas nendele. Võimaldas neil kaugele näha, ütelda, mis on õige, mis väär ja mis tuleb teha. Semi keeltes on sõna naaba. Sõna lõpeb järsu. Hingepeatusega nagu Lõuna-Eestis mõned sõnad tuleb siia. Naba. Mis see tähendab? See tähendab kõnelema see tähendab nägema, kaugele mõistma. Vahendama inimeste ja jumala vahel. On jumala inimeste vahel olev kõneleja ütlejal ausõjamees-Jumal on. Ja mis teine ilm meist ta. Niisiis kõneleja seegaga inimene, kelle jumal on niisuguse töö pääle kutsuma. On imeline vanas testamendis, et inimesed ei taha prohvetid olla, kui jumal kutsub. Nad tõrguvad. Jumal kuulutaks välja vaba prohveti koha. Ei oleks sellele Ühtegi sooviavaldajat. Aga ta võtta inimese, nagu näiteks ammuse puhul võtab tema viinamarjaharijate või karjaste hulgast. Ta võtab Jere Miia nagu eelmine kord. Rääkisime kes üsna tagasihoidliku on ja ütleb, et ma olen noor kui ma. Ma muidu nagunii ei kõlba, aga eriti sellepärast, et ma noorule maika juba mulle oleks vaja elukogemusi. Raiuma leiab prohveteid. Prohvetid on ülemaailmne nähtus vanast kurilaste ajast pääle kuni tänapäevani. Ja neid on ja neidki jääb kuni issand taastule. Teine sõnum raa nägi. See tähendab ka nägi seesmiselt nägisisse tabas olude olemust teise inimese jumala olemust. Ja sellest on kesksõna e-nägija Aegi silmitsi. Kolmas sõna un assaa see tähendab ka nägi, vaatles kaes Aimles vahest ka kõrvaga. Ja sellest on kesksena hoo, see kae on veel teisigi sõnu prohveti tegu kohta. Araabia keeles on saast. Sellest sõnast pärit mõiste astronoom seegis. Uurib, mida kogeb täheda tähistaevast ja vaatleb ka linnuteed, et A näed, mis linde taga on. Need, kes tulid Jeesuse emale katsikule, kui väike Jeesus oli sündinud säält kaldu maalt, need olid ka koos, see on see, et need inimesed suudavad jumalale avaneda ja võtta enese sisse näiteks püha vaimu. Nendest on kirjutanud põhja oma muistse olustiku ulatuses. Uku Maasing. Ajakirjas akadeemia mõned aastad tagasi. Nad võtavad Endis jumala vaimu. Nende meel on väga avar ja suudavad endist väljuda. Et käia teisel pool elu ja surma piiri. Nathan prohvetit kreekakeelse sõnaga prohvetit kreeka keele alalt. Üsna hiline asi. See on võib-olla 500 aastat enne meie aja arvamist on pärit mõiste ekstaas ekstaasis. See on ka väga laia tähendusega sõna. Kreeka rahvas oli kuskilt tulnud ja oma praeguse leegi asukohale asunud võõrsilt. Ja tema asukotki, kuhu nad olid tulnud, asus mitmete erinevate rahvaste kokkupuute kohas. Niisugustes kohtades nagu nüüd on Baltimaad. Niisuguse kohtades. Võrsub vaim ja vaimset nähtus, et siit tuleb midagi uut. Nii nagu näiteks tõotuse maal Palestiinas. Sealt tuli loota ristiusu puhkemist, midagi päriselt puu inimkonnale. Aga kreeklaste ja Henri alaste juure jooksid kokku Kreeka. Vanarahvas Kreeta saarelt ja oli ta jäänud Egiptus, Väike-Aasiaga, Põhjamaad Volga, rahvat pärisbaasia rahvat Kesk-Aasiast. Ja sealsed inimesed olitseemid edelas. Mis tähendab siis ekstaas? Püüdkem seda nagu tõlkida eesti keelde. Seda võib tõlkida joovastus, vaimustus, jumalasse haardunud olek. Elav tegevtoimimine. Inimese vaimuvõimet. On sel puhul tõusnud inimese kohta, kes on ekstaasis, öeldakse, ta on endast väljas. Või vastupidi, sündinud endasse nagu kadunud poeg, kui ta saab mõtte pöörduda koju tagasi. Ka seal kasutatakse seda sõna. Kadunud poeg, jumala tahtmise sattus ekstaasi. Ja tegi seda, mida ta ei oleks osanudki teha. Ta pöördus koju tagasi. Ma tahan minna isa juurde. Siin ma lähen nälja pärast hukka. Minu isal on leiba, kylla, ekstaasi, inimestesse arvatakse, et sisenenud jumal. Jumal temasse. Tul. Punnvaim. Ta on endast ära tema vaimunud temast lahkunut näiteks tema enda vaim. Liha, hingetu, don minestan. Sõna minestama tähendab minema, kui meeletul täi. Ta on langenud Lõvesse. Tema lahkunud vaimu asendab mõne aja keegi teine näiteks kellegi juba surnud inimese vaim. Tema kohta öeldakse. Ta on seestunud kemasson, temasse on keegi sisenenud ja elab temas. Miks mitte jumal? Nõnda mõeldudki. Don langenud Lõvess. Erilisse seisundisse millest tema endalegi ja me keegi aru ja suudab kanda toimuvad asjad, mis ei ole Äripäev sett. Tema lahkunut vaimu asendab jumal. Ta saab kokku ekstaasis jumalaga. Praktilises elus tuleb ka vajadus ekstaasi sattuda. On vaja näha kaugemale. Ja sel puhul on nendele abiks söögid-joogid, viirukisuits nõia, arp, nõiatrumm, laul, mäng, tants, mõtisklus, liikumata püsimine. Nii palju erinevaid nähtusi nägemis- ja kuulmiset. Ta näeb ja kuuleb asju, mida tavaline inimene ei näe ja kuur. Talun tundmised taipamist. Ja heebrea keeles me nimetame neid. Profishiteks Me ei hakka neid liigitama, ei olegi võimalik. See tehnika pole veel avastanud. Me oleme eelmistes saadetes käsitanud vana testamendi prohvetite Miika joonotjessaajat. Jeremy ja meil on juba teatud kogemused. Me võib-olla saame ühe vana testamendi väikese neli tükki on teda, väitis raamatusega kamasin Joeli raamat. Mis tähendab sõna, Joel? Joel tähendab, jah, vee, onju maad. Sõna eelnime lõpul on jumal. Soo tähendab siia v Iisraeli jumal. Ja ei ole teada ka, millal ta kuulutas. Raamatut on peetud tähtsaks sessioon 12 prohveti keerik raamatus. Bergamentrullist teisel kohal esimesel kohal oos ja teisel kohal siis Joel. Ja jumal seal inimene prohvet ja alles kolmandal kohal, järgnevad teised homos ja nii edasi. See teine koht on peamine koht selles kirik raamatus väikeste prohvetite keerikus. Seest esimesele kohale tuli panna hoos ja kuna ta on hävinud naabermaa põhjariigi kuningas olla. Raamatus Joeli raamatus on kaks osatükid üks ja kaks. Siin kirjeldatakse põuda ja rohutirtsude nuhtlust. See ei ole midagi iseäralik. Seal. Sajandi jooksul ikkagi juhtub niisugune laastav nähtuks. Põud, rohutirtsud, kõige rohelise kadumine, nälg. Raamatu teine osa seal siis kolmas ja neljas peatükike. Jumala vaim kallatakse alla inimeste pääle ja otse issanda päästmise ettevalmistuseks kohtupäeva ettevalmistuseks. Me oleme harjunud harjunud vaatama kohtupäevale, kuid päevale mida tuleb karta, tõepoolest tuleb karta. Aga me teame ka meie, kes me elus nii palju ülekohut talume nagu talume praeguselgi Eestimaal kes me nii palju oleme meeletuse ja rumalate, valitsuse ja käsutuse all. Meele võib issanda päev tähendada päästmist ja õnne. Kui helilooja võrk oli kirjutanud ühe oratooriumi. Jeesusest Jeesuse ajast siis tal oli kavas veel kirjutada kaks korratoori. Esimene oratoorium olid ristuse taastule. Ja see oli tõsine. See oli ähvarda Kristuse taastulek. Siia maailm on tõesti kardetav. Sest meie kõik oleme Kristuse suhtes eksinud. Oleme halvasti tonni. Aga kolmas kuratoorium oli ta kavandatud. Viimne kohus. Ja viimne kohus oli rõõmus. Seal. Orjad said vabaks. Gladiaator tulidki, jäid ellu. Kaunis uus maailm ootas ees. Kuulsin neid mõlemaid. Kui ta need valmis oli kirjutama ta oli need kuulnud otse jumala käest nagu esimesid juuratoorini Jeesuse ajast. Ja vaja oli ainult kirja panna. Vaja oli meelde tuletada ja kirja panna mingit omaloomingut, teooriat sel puhul ei olnud. Ja nii on siin. Ta on kurjadele küll hoiatuseks hukatuseks, aga ta on jumala rahvale kõige kaunim. Mis see tähendab, et Joe raamatul ei ole otsest kohta Iisraeli ajaloos ega otsest aega mille ta kirjutatud on. Millal jumal nõnda on Joeli rääkinud? See on omal kombel jumala sõnum inimestele üldse. Nimelt võivad loodusõnnetused tulla inimesi karistama ja patust pöördumisele kutsuma igal ajal igal maal. Neid loodusõnnetusi on kujutanud Joel raamatu esimeses osas. Põua ja rohutirtsude kujul. Peame meeles, et raamat on kirjutatud laulude kuju. Loen laulis oma raamatut ilmselt templi eesõues rahvale. Usklik rahvas õppis laulud selgeks ja hakkas neid laulma kodudes ja tänavatel. Ja hiljem see raamat kirjutati üles niipalju kui mäletati. Rohutirtsud on huvitavat putukat. Teaduslikus keeles kutsutakse neid sihk diivalisteks. Neid on 20000 liit maailmas. Eestis on neid 39, liit. Naat hävitavat, suurtel maa-aladel aeg-ajalt kogu taimestiku. Nad on põhjustanud suuri näljahädasid. Ja tekitanud rahvasterändeid. Tuli minna nälja eest rändama. Et kuskil leida kodu. Huvitav on, kui me loeme jooli raamatu esimese täheldati neljandat salmi, siis see paneb meid omamoodi mõtlema. Mis kaasami tirtsud on üle jätnud, selle söövad rohutirtsu. Janis pruudil Sutton üle jätnud, selle söövad Jelegi. Ja mis Jelektiiv sõdonile jätnud, selles söövad Haasilid tirtsu. Kas siis on nelja liiki rohutirtsud, aga tegemist ei ole? Üksainus liik mis on plahvatuslikult paljunenud kõrbest tulnud, hävitab kõige Need, erinimetused tähendavad tõuku, röövikud, noort tirtsu ja vanematelt. Niisiis üks järele jätab, selle söövad, sööb, teine ja kolmas ja neljas. Tirtsude nuhtlust kirjeldab Joel siin nagu vaenulikus sõjaväenuhtlust. Nagu vaenulik sõjavägi, tuleb. Röövlit ja sööb maa paljaks. Tol kaugel ajal sõdurit ei kandnud kaasas. Oma toit. Nad võtsid selle oma käega säält kuhu nad parajasti oli tulnud. Maa, kuhu nad olid sisenenud, nad ründavad, neil on kindel rivikord, nagus sõduritel. See on teise peatüki kaheksandas salmis. Ja üks ei litsuteist, ei tõuka teist, tee pealt kõrvale naat, iga mees käivad oma deeda. Ja kuigi naad peaksid viskodade sekka langema, ei tule auku, nende rivisse. Ei ole võimalik auku tekitada nende rivis seitsmesse. Nad jooksevad kui sangarit, nad lähevad üles müüride pääle. Sõjamehed käivad igaüks oma tee pääl ja ajad sassi. Oma teeradasid ris. Nii kirjutab Joel. Tirtsuparved katavad päikesevalgus. See on veel möödunud sajandi Lähis-Idas toimunud suured tirtsuparved, tõusevad kõrbeservad, et üles on maad laastanud ja lähevad edasi oma rünnakuga ja katavad päikesevalguse tugevamini, kui seda teeks muus pikse pilv. Teine päevikum 10-st sai tema ees on ärevil aa taevas, värise päev ja kuu lähevad mustaks. Ja taevatähed koristavad omas ära. See ei ole mingisugune luule mingi sule liialdus. See on päris tagasihoidlik kirjeldus sellest, kui tirtsuparved rändavad. Mis on selle? Sündmuse selle nuhtluse sõnum. Pöörake jumala poole. Kütrepp Joel. Teise päädib 12-st salmist alates. Ja nüüd diveel, lausub issand, pöörake minu poole kõigest oma südamest. Ja paastumisega ja nutuga ja kaebusega. Ja kallistage lõhki oma süda ja mitte oma rõivat idamaalane leina puhul meeleheites. Ja jumala abi otsides käristama oma rõivat. Õhk paneb kaks kätt kaelusesse ja tõmbab oma särgijaht harilikult palestiina idamale kannabki. Ühte, ainult rõivaste juurdepääs. Ta avab enda jumalanna, siin ma olen vilets. Sa näed. Aga Joeli ütleb. Ja sellega ta annab edasi jumala mõtte käristageda õhtuti mitte oma räivat, vaid süda. Pöörake minu poole, ütleb, issand. Ma olen armuline ja halastaja pika meelega rikas heldusest. Nendega, kes kahetsevad kurja Niisugune kirjeldus on ja see jätkub. Kes teab, ehk inimene pöörab ja kahetsev Kes teab, ehk jumal, pöörab ja kahetseb jätab üle. Ja jätab enese taha oma jälgedes õnnistuse. Aa jaa, loom oma ohvrite jaoks. Nii et oleks veel võimalik ohverdada. Muidu Iisraelis oli kombeks, kui nälg oli suur, siis oli inimestel õigus ohvriloomad ja ohvrileivad ära. Võib-olla jumal kahetseb kurja pärast. Mis me oleme esile toonud, kuidas teda suunanud tema mõtteid ja tegevust oma kurjale naisega? Kes teab, ehk jumal pöörab. Kahe jätab üle enese taha õnnistuse roa oma ohvrite jaoks. Puhuge pasunat Siljonis tähendab pealinnas pühitses paastu. Kuulutage kogudusele paastupühana alanud. Valmistuge koristage kokku, rahvas pühitaside kogudust. Kuulge, vanemat koristab ja kokku mängivad lapsed. Kes rinda imevad. Peigmees mingu oma toast välja ja mõrsja oma mõrsjakambrist eeskoja ja altari vahel nutku preestrid. See tähendab peied kirikutes, siis kirikupeakäiguks nutku preestrit. Jumalateenistust korraldama tütelgu anna armu, issand, oma rahvale, ära pane oma pärisosa laimuks, et pagajanaat meie üle valitseks. Mis pärast papprahvaste seas ütelda maa, kus on jumal, mispärast vanad võivad irvitada. Nad usuvad jumalat, kus ta nüüd on. Kui meie nendele kurja teeme siis võtab issand püha vihaga hoolt kanda oma maa eest ja oma rahvast päästa. Kiri tahab seletamist, juval võib nuhtluse lõpetada. Ja kurja sündmuse pöörata hääks. Teise päädis 18.. Siis võtab tissa püha vihaga hoolt kanda oma maa ees oma rahva eest. Inimesed pöörduvad jumala poole. Ja jumal ütleb oma rahvale vaatama, lähetan teile piilia ja värsked hiina ja õnn. Õli on muide üks tähtsam toiduaine Lähis-Idas kookosõli ja nii edasi. Ja teie kõht saab täis. Ma ei pane teid teks vaimuks, paganad. 19. ja 20. sall con huvitavat nad vajavad ka seletamist, et me teaksime sealseid kombeid. Põhjapoolse Magaugendanteist. Lükkan selle tee päält eemale. Virutan ta kõrvale. Põlendikule tähendab kõrbenud maale. Sinna võib kõike visata. Link Judimesi Judisemise maale, kus selg üldiselt jaa, hommikumere poole. See tähendab Pärsia lahele praegugi kurjad asjad on. Tagumise mere poole häält seal on nii vilets et langenute aids tõuseb üles. Nõnda teeb Sumal suuri asju, mis tähendab siin, kui öeldakse põhja pool. Kaugendada, kaugeldatakse meist. Iisraeli usus on niisugune käsitus, et kõik õnnetused tulevad põhja poolt. Me mäletame ju vanu kirikuid. Me oleme ise vanades kirikutes Läänemaal Saaremaal Hiiumaal käinud. On kirikuid, kus põhjapoolses küljes ei ole aknaid kus minagi asetatav ka põhjapoolse seina äärde armulaualeiba näiteks see hoiukoort ehitatakse lõunapoolse seina sisse põhja poolt tuleb kõik kuri. Seda on uurinud üks omaaegne meie Eesti jääsõber Omaaegse Soome presidendi Kekkose usuline nõuandja ja pihtiviisa Aare laupäeva tali Helsingi piiskop ja Helsingi Ülikooli professor, usuteaduse professor. Ja ta on oma uurimusega jõudnud lõpule ja seesuguse mõtlemise temast alates oskame aru saada sellest kogu aeg on küsimus, märk, mis seal põhja pool siis kolm. Ja nüüd edasi järgi M5 kõne osa Maal võib. Selle õnnetuse lõpetada, kui meie, eestlased, oleksime suurtes raskustes siis me peaksime lugema Joeli raamatu kolmandat päädüki kus jumal laseb alla sadada oma vaimul. Muidu me teame ajaloost, et nii suur vaim Allas sädamineb, on toimunud Jeruusalemmas. Esimesel nelipühal kui ristiusu kirik oli alles orases kui teda hävitas kadumine. Me teame, ebavaimsed nähtused on kurjad, need lõhuvad seestpoolt. Kui mõni kirik või mõni rahvas jääb ebavaimiseks, kui ta vaim kängub, siis ta hävitab. Aga kolmandas peatükis öeldakse, valan oma vaimu alla. Kõigi inimeste pääle. Pojad ja tütred hakkavad rääkima prohveti kombel. Vanemad näevad nägemusi unes. Noored mehed näevad nägemusi. Omandavad kaemis võime jaga orjade pääle ja ümmardajate pääle valandmani päevil oma vaimu. Ma teen, imetegusid. Nii et igaüks, kes issanda nime appi hüüab see pääse. Neljas peatükk on siis Nagu viimne kohus esimene sall, mur, huvitav. Siin on katse seda väädibki ajakohastada. Selle jälg on siia jäänud neljanda päädike esimene sall, sest vaata neis null päevil ka sel ajal, kui ma Juuda ja Jeruusalemma vangipõlve pöörad, süda antakse ajapunkt. Kui ma Juuda ja Jeruusalemma vangipõlve pööra. Juuda vangi põll algas 597 kuni 587 enne Kristust. Ja see lõppes aastal 444 enne Kristust ja ajaloost teada. Aga pühakirja uurijad mõistavad, ei ole mitte sugugi juuda riigi prohvet vaid on juba 166 aastat vahest enne juuda riigi õitseaega lõppu õitseaega teotsenud. Ja kui põhja riisi 10 suguharu niigi Assurisse vangi kahe jõemaale. Tuleks mööda seda kirjakohta. Iisrael ja Juuda kui mina, see tähendab jumal, lasen tulla tagasi kodumaale, neil, kes olid viidud ära ida poole. Iisraelis muudast Jeruusalemmast. Siis sellele ajastule võib järgneda viimse kohtu issanda päev. Siis sellele võib järgneda. Kui palju aega on mööda. Ja viimne kohus ei ole veel tulnud. Aga ta tuleb. Kui Stalin viis Siberisse ja tappis inimesi, eriti siin rajamaadel kui ta ida poole küüditusi inimesi, siis ta küüditas neid igavest igaveseks. Aga kuidas suri vangid hakkasid tulemata. Me oleme seda kogenud. Ja me tahaksime oodata et issanda päeval palju ülekohut lõpeb. Ja algavad kaunid ajad. Meil on võimalik seda kõike piiblist lugeda, see lühike raamat. Ta ei ole kolmelehekülg. Õieti öelda kaks lehekülge. Ja tema nagu lugemisel toeks võib-olla Artur vaimseri raamat, vana testamendi sissejuhatus. Mida saada raamatukauplustest, aga koguduse kantseleist ja usuteaduse üliõpilaste käest kindlasti? Võtnud uue ülesande. Me saame nüüd prohvet kusele lähemale. Ja kui me siis elus mõne otsustava sündmuse eel kohtame prohveteid ja prohvet klust