Nonii, sõna prohvet Joona raamatust. Prohvet Joona ei ole kergete prohvetite hulgast. Raamat on väike aga küllalt raskesti ja mitmeti mõistetud. Mäletan seda, kui. Usuteaduskonnas arutati, mis tuleks mulle doktori üheksa anda, siis Maasing soovitas. Ühena ta andis või kolm teemat nagu omale mul valida. Ühena ja kõige soojemalt soovitas ta Joona raamatut. Ta eeldas ka, et seal on palju materjali. Ja et ma olingi kirjal ära appi. Milles on küsimus? Küsimus on selles et Assuri peali niinive Eufrati kaldal elab kergemeelset eluumbus, nõnda nagu öeldakse, söögim ja joogem ja olgem rõõmsad, homme oleme suur. Nadi. Luua võimas olla palju rahvaid jalge alla tallanud. Ja. Rahvatun palunud jumalalt niinive hukkumist. Kuid jumal ei ole tahtnud niinive hukkumist. Ta on tahtnud seda, et nii nagu muudaks meelt Ja ja nõnda lähetab jumal prohvet Joonase niini vees. Et Joonas kutsuks neid patukahetsusele. Väliselt paistab, et see ei ole võimalik. Kuid nii muudaks mehi? Üllatav Inive muudab mees. Selle raamatuga ütleb siis ühtlasi ka. Jumal juuda rahvale kelle seast prohvet on. Muutke meest, koidki, teiegi loobu uuest suunast. Ini v õige, varsti loobub sellest uuest suunast. Ta küll muudab meelt. Kuid ta langeb tagasi. Ärge teie loobuge sellest uuest suunast mis toona raamatuse. Kui teie ja teie prohvetid ikkagi nõuate niinive hukkumist siis olete sama rumalad nagu Joona, kes küll tunneb jumala halastavad loomust kuid ometi kahetseb väikesi kikka juuni puu pärast mis kuivas sihte, pahandate. Et jumal annab armu suurele. Niinive patukahetsus on imelik. Ka loomat kahetsevad pattu. Ka loomat rõivastatakse koti rõivasse ja neile raputaks tuhka pähe. Kalomad paastuma. Teadlased on arvanud, et Joona raamatul lähetatud ka suurkarja pidajatele mitte ainult miini, veel hinnale. Võib-olla ka eestlasi. Eestlased ei ole järeldusi teinud. Ja eestlaste suu karjatun, hävin. Kuidas Meiega ennistegaza? Jumal olgu meile armuline. Et me selle katse päält selle hinge päält kuulata nüüd jumala häält ja jumala prohveteid ei langeks tagasi ja ei häviks nagunii häviks. Joona meelest on ka loomat oluliselt sama olulised kui inimesed kõik elus. Siin maailmas on oluline ja on hävimisohus. Ajalooline sündmus. Seal ei olnud võib-olla kõige lähemalt kindlaks teinud. Hakkasin seda uurima ja nii kahekesi käsikäes kodanliku aja neljal viiel viimasel aastal arutasime ja lugesime neid. Kinnised kirja kirjakohti. Võib-olla aasta 615 enne Kristust. Võib-olla 620 enne Kristust Assur oli jäänud nõrgaks. Kuid niinive oli veel selle pealinn suurim ja ilusaim linn pahas Lähis-Idas. Ilusamat ja puhtamat linna ei ole Lähis-Idas senini ehitanud. Ja seal siis laotus, kuninkond. Seal tuli allakäik ja samal ajal lõuna poolniini veeti ažuuri. Hakkas tõusma ja ähvardavalt tõusma. Paabel. Jaak kaldulaset. Ja kui nii nagu oli hävinud siis ta unusta Taevis 612 enne Kristust. Siis ta unustab Alles meie päevil kaevati ta välja möödunud sajandil. Ja me võime lugeda suurimat raamatukogu, Savi lauakeste, kuningas Arthur pani Baali raamatukogu kes ise ju oli vahest Assuri kõige suurem kuningas. Aga selle õpulingateraagiline, tema pojad tapsid tema. Ja siis tuli allakäik. Seda hävingut aimasid siis Caniiniväelased. Patugahetsemised võtsid nad ette juba enne vahest enne loola sinna jõudmist. Nad lasid preestritel kirjutada erilisi patukahetsuse Kohverdamiste ja meelemu tuuste jumalateenistusi, talitusi. Neid lauldi templis. Ja muudeti meelt. Ka juuda oli selle asjaga seotud. Sest. Miinivenelastel tekkis mõte vastu hakata lõunas kehtivale hädaohule. Paabesile. Kanad lõid liidu kahe suurriigi ja ühe väikeriigiga koos. Nimet. Assur ise Inive pealinnaga Egiptus mida ma ka joonud oma kartis. Tabelit ja peab ütlema, enne kui 100 aastat möödus Aabel hävitaski suudava Alles Jeesuse ajast tõusis seal uus nähtus juba ristiusk. Mudulex ammu juudamaast, mälestus kustunud. Ja nendest talitusest, mis nad seal templites tegid, võtsid osa kaloomat tehtimis, osati tehti kõik jumalad aitaksid ka kõigi nende mõjupiirkonnas olevate teiste maade jumalate poole. Ja miks mitte ka Iisraeli ja kogu maailma jumala poole arvamine, et ühe saatkonna sekretär on olnud prohvet Joona kes käis juuda saatkonnaga selle lepingu tegemisel. Seal hävimise ohus olevas linnas. Ja sellepärast, aga nõnda tõepäraselt seda linna kirjelda. Suureulatuslik usus Sügav nähtus. Ajaloos on see tegelikult toimima. See ei ole mingi luuleraamat. Ja jumal ka aastas mõneks ajaks pääle andis talle hingamist. See on imeline lugu. Et tobias on ise palun juhtinud oma tähelepanu juhtinud Joona raamatut. Kui tobias kirjutab 1909. aastal Joonase lähetamise siis on õhus juba olemas esimese maailmasõjaoht. Ütlema, et ka tobias ise on esimese maailmasõja ohver. Ta haigestub, nälg Berliinis. Ja suur. Ja siin on tobias Tabanud ühise keele jumalaga. Nii palju kui me ka ei vaidleks. Ja nii palju kui ka ei tooks veel leiutu maa seest savilauakesed täiendavaid andmeid meile. Tundub, et Rudolf Tobias on tabanud siin taevase heli See teema oli temale aktuaalne. Oleks võinud hoida ära esimese maailmasõja ja Saksamaa kokkuvarisemist. Aga me teame, kui vaevasest seda vastu võeti ja taipan. Rudolf Tobias ei ole olnud, mitte on tugev helilooja ja interpreet, vaid ka tugev teoloog. Tema ise on koostanud oma Oretud tooriumi sõna. Vardo Rumessen On Toby asele väärikas muusik ja teoloogsam kes seda nähtust on taibanud ja selle heliteose unustusehõlmast üles tõstma. Sinuni, jumala ja inimese probleemid. Need arenevad oratoorimis kõrvuti. Ka tegu ei ole sõduvate nähetega, vaid alatiste näetega. Inimeseks olemise vajadus on ja jääb. Praegu meie juures jääb kogu maailmas jääb aegade lõpuni. Teine asi on prohveti isiklik asi. See rühm, millesse Joona raamatult paigutatud Toodet peab kuulutama jumala tahet, ta peab jumalale olema kuulekas. Jumal lähetab tema nii vees ida poole. Lootusetud ülesannet täitma. Ta peab minema. Kuid prohvet hakkab kartma. Ta hakkab ka asja tühjaks pidama. Üritab põgeneda läände, jumaldasid prohvet tagasi ja nüüd ta läks. Meie olime unustanud Joona lähetamise. Jumal toob meid nüüd. Joona ja Tobiase juurde, aga ta toob seda tagasi Vardo Rumessen-i abil. Ja nende sündmuste ja selle saatuse käigu abil. Mis meiega on vahepeal juhtunud. Kõrvaliseks jääb muidugi Joona raamatus suure kala lugu. Ei olnud arukas, et usuteadlased mõõtsid mereelukate kur kuu ja võimalust inimesel sealt läbi pääseda tema kõhtu ja kõhus kolm ööd-päeva elada. See on teine peatükk. Aga see on märgitud, on paariveaga. Siin võib-olla ka veidi huumorit. Prohvet il, teine peatükk tegelikult on, laulis surmaohus olemisest üldse. Surmaohus oli ja surmaoht ohus, lõppeski. Liinive linn. Ka inimesed on ühel või teisel korral surmaohus. Võivad pääsed, jumal päästa. Jumal päästis Joona. Jumal võib päästa Ta iga inimese teise peatüki 10. salm ütlebki piiblis. Jumala juures on Avitus apsid. Tulest kistakse välja tukk et seda veel päästa. Veel mõni sõna ajaloost. Kordame seda mõtet, mida juba on üteldud. Asu egiptuse juuda loovat liidu Paabeli vast see liitun olemas kolm-neli aastat enne. See on lootusetu liit, kuid võimaldab suurel hulgal rahval ellu jääd. Oli võimalik ellu jääda. Taibati, et ei ole vaja meeleheitlikku vastupanu oleksid nad haaranud teritanud relvi, raudrelvi pronksvärvi. Õieti ütelda oleksid nad hävina. Meil on mõnikord räägitud sellest, et Päts ja Laidoner oleksid pidanud Nõukogude liidule Stalini vastu hakkama. 1939. 40.. Aga võib-olla oli meie jaoks olemas oratoorium. Tage meelemuutuse võimalust ärge taguge endale relvi relvi tagudes hävite palju suuremal hulgal. Ja kui niiniväelased haarasid palve ja paastu Siis nad ka suured osad käit ellu. See on Eesti usuteadlaste seletus Joona raamatule. Vaimne seletus. Esitasime selle mina olin ettekandja ja Maasing. Täpsustas üksikasju 1938. aastal. Tartu Ülikoolis. Ja nüüd pakub vaimset lahendust euroop pale tänapäeva inimkonnale. Vardo Rumessen.