Tere eetris on portaal, tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. Kui vaadata Kreeka jalgpallureid, saab aimu, miks on riik majandusraskustes. Väliselt mehised pallurid kukuvad õhuvoolust pikali ja hakkavad siis haledalt oigama. Nad püüavad vastast trumbata Mehises võistluses vaid suli tehes. Kreeka pääses eurotsooni liikmeks samuti vale ja passimisega. Vähemalt sõnastast sellises alasti vormis aastaid Euroopa keskpanga peaökonomistina töötanud Ottomar ising kusjuures rahandusgrupi liikmed kreeklastega äärmiselt tolerantselt nagu just mõned jalgpallikohtunikud, kes kas siis ei näe või ei taha näha või ei piitsi ja eelistavad mugavust. Kreeklased elasid aastaid talumatult suures eelarvepuuduses ning tõstsid samal ajal avaliku sektori palku ja kasvatasid pensioni lubadusi. Teatud mõttes meenutas majandusalgaja arvutimängija püüdlused majandada oma virtuaalmaailma. Arvutimängijal on kasutada aga jumalik positsioon, jätta ebaõnnestumine sinnapaika kogu mänguga või siis alustada uuesti puhtalt lehelt. Kreeklastel võlakoorem on 427 miljardit protmis Teebiga sealse kodaniku kohustuseks umbes 38600 eurot. Juhul kui oleks kasutusel üheeurosed, paberrahatähed ja need üksteise peale virna laduda moodustaks umbes 50000 kilomeetriga, kui nad on. Noh, taoline näide on pelk mõte, mängija toob meid nüüd Kreeka värske rahandusministri-Jaanis Varoufakise teema juurde. Tartu Ülikooli professor oli kohakaasluse alusel tööl kad Texase ülikoolis Austinis, kui teda kutsuti tööle paljudele arvutimängusõpradele tuttavasse relvi, mängumaailma, ökonna meistriks. Tema ülesandeks oli kujundada arvutimängude majandamist, seda nii mängusiseselt kui ka kõike taustal korraldada tseva keskkonnaomaniku huvides. Mäng on huvitav keskkond, kuna võimaldab heita pilgu keerulise inimkäitumise maailma. Ühest küljest olid vasakpoolsem Kreeka kommunisti Janis Varoufakise senised arusaamad põhjuseks, miks teda kutsuti kuulsasse ülikooli ja seejärel maailma ühte juhtivasse arvuti nägu ettevõttesse. Kuid teisalt pakkus just mängumaailm talle ka võimaluse näha midagi, mida näevad väga vähesed majandusteadlased. Hetkest, kui arvutimängud siirdusid personal reaalsest maailmast internetti ja muutusid üksikmängijast mitme mängija tegevusruumiks hakkas arenema sotsiaalse majanduse ruum. Nii kirjeldab oma tööd Varoufakis paari aasta taguses intervjuus. Miljonid inimesed tulid kokku ja hakkasid ootamatult majandama, Nad lõid, väärtuseid, kauplesid, investeerisid, röövisid ja nii edasi. Erinevad reaalsest elust, kus on pea võimatu teada, mis tegelikult juhtub. Kui toimuva kohta ei kogutaks kohustuslikus korras statistikat, siis arvutimängumaailmas andmed süsteemi lahutamatu osa. Kui reaalses elus püütakse andmeid varjata, nagu seda tegid näiteks kreeklased siis arvutimängust seda ei saa teha, vähemalt mitte mängukeskkonnavalitseja eest. Varoufakis tunnistas, et tal oli kasutada kõikvõimsa jumala ülevaade kogu majandusruumist, mida kadestaks iga riigi rahandusjuht. Üks asi, mida ta mängumaailmas õppis, oli esialgu šokeeriv sest majandusinimestele meeldivad mudelid, mille abil püütakse saavutada keerulises keskkonnas teatud selgus-selgusele püüdluste paratamatu kõrvalproduktina on üle võrdusmärgid, toimub protsess, mille sisuks on üldiselt nõudmiste ja pakkumiste tasakaalu seisund. Päris maailm ei ole selline päris maailma majandus on ebaregulaarne ja etteaimamatu. Päris maailm ei taha alluda mudelite põhjal loodud ennustustele. Ja üllatuseks ei suudeta nende mudelitega isegi kirjeldada päris maailma minevikku, mistõttu Varoufakis tõdeb kriitiliselt, et majanduseriala ei erine kuigi palju astroloogiast. Kas arvutimängud pakuvad lisaks reaalse majandamise räpaka keerukuse äratundmisele ka mingeid lahendusi? Janis Varoufakis vastab, et võib-olla aga filmite lihtsalt rohkem eksperimenteerida. Aga õnneks on mängumaailmas miljoneid indiviide ja kõik toimub palju kiiremini, võrreldes tema enda korraldatud näiteks reaalsel uurimisega, millele kulus 650 inimese kaasamiseks 10 aastat. Nüüd siis on mehel kasutada uus, kuid reaalse maailma mängukeskkond, mis on kindla peale ette ennustamatu ja mille liikmed teevad igasuguseid tempe. Kokkuvõttes ei jää siis muud lisada, kui et jälgi mängu nimega Kreeka.