Tere eetris portaal tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. Kas sina eelistaksid autos olla roolis või sõitjana? Väidetavalt sõidab keskmiselt autos 1,1 inimest, järelikult ongi autos peamiselt juht. Samuti võib USA kui arenenud tööstusriigi näitel järeldada, et inimesed kipuvad hea meelega rooli sest kui Hiinas on elanike iga sõiduki kohta 6,7 inimest, siis USA-s on pea kõigil auto ja see näitaja on 1,3 elanikku auto kohta. Samas ületab hiinlaste autode juurdekasv kordades ameeriklaste oma. Tähendab nad ongi teel autodesse. Planeedil tervikuna ületas autode arv miljardi piiri esmakordselt kusagil 2010. aastal ehk suures pildis siis üks auto seitsme inimese kohta. Ning valguses tahaks ilmselt siis suurem või vähemalt märkimisväärne osa neist rooli pääseda. Mis aga juhtub, kui keegi püüab neid takistada? Tõenäoliselt kaasneks sellega meelepaha, võib-olla isegi suur meelepaha. Aga sessi saaks soovi korral ajada ka aeglaselt ja teistsuguses taustsüsteemis, tänu millele roolikeerajad ja sellest unistajad võivad rahulikult uinuda ega oskagi. Protesteerida võib-olla just seetõttu võib rääkida iseseisvatest autodest täiesti rahulikult, isegi julgelt ja väljakutsuvalt ilma hajutava protestida. Sest tegemist on. Rohkem innovatsiooni ja tehnoloogia võimaluste teemaga mitte kelleltki auto juhtimisega kaasnema meele ja röövimiskatsega. Seetõttu paistis elektriautot Tesla ja veel mitme innovaatilise projekti taustajõuna toimetava Elon Muski äsjane esinemine Isesõitvate autode teemal rooli keeramisest rõõmustajate selja taga neile eriti ülbelt sarvi tegema. Esinemisena. Muljet süvendab avalduse tegemine automaailma asemel tobedaid mikroprotsessoreid valmistava viidia konverentsil, kuhu autosõprade tähelepanu ei ulatu. Sest neil on hetkel ilmselt kuumemaks küsimuseks, kas Jeremy Clarkson tuleb Top Geari tagasi või mitte. Elon Musk ütles, et inimesest autojuhid on liiga ohtlikud ning sa ei saa lubada tal juhtida kahetonnist surmamasinat. Mask lisas, et tuleb aeg, kui inimestel iilubatagi enam autot juhtida. Aga ärge veel ära jookske, et viimast võimalust kasutades rooli taha trügida. Maski hinnangul on see protsess aeglane nagu lifti poiste kadumine sest kunagi olid ju liftid nii erakordsed ja ohtlikud. Ka trepist käimise vältijatele ei lubatud ise korruste vahelist tõstukit opereerida. Samas tundub aga täna lifti poisi kohtamine ebamugavust tekitavana. Setu usaldame lifti ennast rohkem kui mõnd nuppe vajutama palgatud isikut. Elon Muski arvates juhtub autojuhtidega umbes samamoodi nagu. Juba täna teevad uuemad automudelid olulise osa vajaminevast funktsionaalsusest jälgides sõidurada eessõitva auto kiirust ja kaugust pidurdades ohu korral lugedes, mis on kirjas liiklusmärkidel ja lõpuks isegi parkides auto kusjuures selja taha jääva pimeda tsooni nägemine või seesama parkimine õnnestuvad tavaliselt siis paremini kui inimesel peale tulla. Autode põlvkond on tõenäoliselt suuteline tagama juba 90 protsenti täielikuks autonoomsuseks vajaminevatest funktsioonidest. Kusjuures juhtimine polegi peamine probleem. Suurimaks ülesandeks hindab Mosk ohutusele. Taga neist tema firma tegeleb nende ülesannetega, nagu teevad seda paljud autofirmad, ülikoolide laborid ning startupid. Ja mitte ainult jutumees. Paistis ka reaalset edulugusid lavale panna suute Elon Musk lausus veendunult, et sisuliselt võib ka ohutuse teema lugeda juba lahendatuks kuigi lõplik koisi sait Ta normaalsust näen umbes 20 aasta pärast. Seda aega tuleks võtta ilmselt armuajana, mis annab võimaluse oma plaanide üle järele mõtelda. Sest tõenäoliselt lähevad esmalt löögi alla need roolikeerajad, kes küsivad töö eest palka ning kes peavad vahepeal ka puhkama. Kaupu, transporti, vaid veokeid jälgitakse ja nende marsruute optimeritaksid juba praegu tsentraalselt. Sama kordub ilmselt taksonduses ning võimalik, et valmis peavad end panema ka ühistranspordi korraldajad. Sõitjatel pole põhjust karta, sest nagu Google väidab siis juhtub maailmas igal aastal 1,2 miljonit surmaga lõppenud autoõnnetust. Ja 90-l protsendil neist juhtudest on see põhjustatud inimlikust veast. Seejuures on Google'i loodud autonoomse sõiduki prototüüp läbinud USA teedel üle miljoni kilomeetri ilma ühegi liiklus rikkumiseta. Nii võiski jääda ainukeseks roolikeeramise võimaluseks eraautod. Aga kui sa nüüd hakkad mõtlema, et sinu kallis auto seisab 95 protsenti omamise ajast ja kaotab väärtust siis hakkab seegi võimalus tunduma vanaaegsena. Järelikult ei saa tulevikus enam küsidagi, kas eelistaksid olla autoroolis või siis sõitjana.