Tere eetris on portaal, tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. Järgmine ülesanne on raskete killast, aga võid ju proovida. Juhid nimetama edukat ettevõtet. Lisaks sulle palju omanikke, sest ettevõtte aktsiatega kaubeldakse börsil. Järelikult ei saa loorberitel puhata, vaid pead demonstreerima, et aktsia on väärt rohkem kui raha, mida selle eest makstakse. Põhimõtteliselt pead olema jätkuvalt edukas. Viimane koosneb konkurentide tõrjumisest ja uute toodete ja või teenuste turule toomisest. Vahemärkus, see on nüüd see veel lihtne osa ja nüüd siis keeruline küsimus. Sinu firma väärt umbes 740 miljardit dollarit. Eelmisel aastal oli see 650 ja aasta varem 500 miljardit. Kas suudad investoreid rõõmustada ja kasvu stimuleerida? Ikka veel. Mida sa teed nii suure firmaga, et selle väärtus kasvaks? Kui palju peab maailmas olema sinu asjade tarbijaid ja kui palju sa nende käest raha kätte pead saama, et nii suur firma veelgi suuremaks kasvaks? Olgu öeldud, et sa ei ole kütusefirma, mille tooteid kõik on sunnitud tarbima. Seda enam, et maailma suurim kütusefirma on juba sinust väiksem ja tõenäoliselt on pigem tall midagi. Sinult õppida sega, kordan küsimust. Kuidas edasi? Kui mõttekas on sellises olukorras hakata tootma näiteks käekella? Esialgu tundub selline samm imelik ja peast käib läbi mõte, et rikkad saavad endale mõndagi lubada või et edu ei saa igavesti jätkuda ning lõpuks peab see ämber kusagilt tulema. Sest kui sa tahad firma väärtust tõsta näiteks triljoni dollarini, pead suutma müüa oma kella praktiliselt igale maaelanikule. Ilmselt pole enam põhjust mõistujuttu ajada, sest firma nimi on Apple. Kliku ang ajakirjast vaed aitab nüüd mõtelda laiemalt ja väidab, et Apple'i käekellad business on tegelikult märg pööraselt heast ärist. Paraku saab seda teha ainult nii suur firma nagu äpi. Sega õppija, vaata jah, ära proovi kodus järgi teha. Suure pildina peamiseks küsin, et millised on ühe arenenud riigid tubli sissetulekuga kodaniku kõige suuremad ostud. Selleks on kindlasti vaja auto, mõned vähem vajalikud, kuid heaolu paitavad nõndanimetatud luksustooted. Siis on mööbel, televiisor, arvuti. Apple tarnib nendesse kodudesse viiendaks-kuuendaks kallima ostuna hangitud kaupa 1500 dollarilise arvuti ja umbes 650 dollarilise mobiiltelefoni näol. Kuna selline pesakond on tarbeelektroonikavalmistajate raha võtmise kohaks, siis mis jääb? Lillemuud teha, kui mõtelda, kuidas valmistada Welca televiisorit. Kuuldavasti mõtleb Apple elektriautost ja nüüd siis valmistab luksuskauba riiuli säkella sest firma peab kasvama ja saab seda teha asjadega, mida inimesed ostavad. See aitab mõista, miks firma ei tegele odavate asjadega. Kuigi võiks, õigemini ei võiks, sest siis ta sööks omaenda äriloogikat. Kes veel mäletab, siis Apple hakkas valmistama sülearvuteid freesitud eri sulamiga alumiiniumplaatidest. Võrreldes odavat plastmassi ja metallist osadega. Raami kokku sulatavad konkurentidega võis tunduda selline vägagi kalli komponendi tootmine, konkurentsivõimet kahjustavana. Aga juhtus vastupidi. Apple ostis arvutikerede tootmiseks 10000 digitaalset juhitavat freespinki. Seda on ilmselt rohkem paljudes riikides kokku. Ning Birma küsis oma arvuti eest soolast hinda, mida ka hea meelega maksti ja makstakse ning püütakse. Odavamalt järele aimata julge samm tagasi raudvara tootele unikaalselt kõrge kasumimarginaali konkurentide majanduslik seis ja nende toodete oodavam kuvand peaaegu et välistavad samas. Kordamise rääkides Apple'i kellast konkreetsemalt meile odavama versiooni eest küsitakse 350 USA dollarit ja elitaarse maa saab kätte 17000 dollariga. Võiks taaskord kukalt kratsida ja küsida, et kes neid küll ostavad. Kallima versiooni ostab see, kes saab endale lubada 25000 dollarilise Rolexi. Trikk on selles, et oleks ei saa teha odavamat kella, kuna see kahjustaks elitaarse mõttekellade müüki. Kaua loodud imagot. Aga kuna Apple on kuul nii rikaste kui vaeste seas, kusjuures kumbki ei pane seda pahaks siis läheb kallis kell luksuskaubaks. Rikkale joodavam pakub luksust vaesematele. Kusjuures mõlemad baseeruvad samal platvormil. Kuid trikon taas kord selles, et Apple valist teostuselt vägagi kalli tootmisprotsessi unikaalses sulamist ja filigraanse freesimisega, mida ükski odava kellavalmistaja ei saa endale lubada. Pealegi kes maksaks 17000 dollarit odava mainega kellaest. Sedasama saab endale lubada 740 miljardi USA dollari suurune gorilla. Kes tahab olla sinu kallimate ostude partneriks. Ta peab valmistama väga head kaupa, kusjuures pärast võib keegi teha parematki, aga see enam ei loe. Väga heast, piisab koos Apple'i logoga. Järgmisest. Pahandage inimesega, kes usub, et nägi und Apple'i logoga majadest