Play Misty homi sosistas naise hääl noorele öisele raadio DJ-le telefonis kõrva sosistada. Nimi oli filmis Evelyn, kui ma õigesti mäletan. Ja noor liitšei muidugi mängis talle seda Warneri müstilist meistrit. Oleks ta vaid teadnud, millise hulluse sisse ta sellega satub. Omal ajal see film mulle päris meeldis, intriig Käisi öise raadiotegemise ümber. Aga kõige tähtsam kolleegi raadiotegijat mängis täiesti vapustava välimusega Clint Eastwood. Tal olid 70.-te välja kasvanud salguline soeng, napivõitu moekad, rõivad, pehme paitav hääl ning noore Adonise nägu. Ja praegu ei usu oma silmi. Istud oli selle filmi valmimise ajal 41 aastat vana. Kirik ilmselt ei valeta ja ütleb ka seda, et tänavuse maikuu viimasel päeval sai Clintonist vutt 70. Nii et on põhjust pisut uurida, kuidas tal kõik need aastad läinud. Kaunist pühapäeva siis taas mina olen Helgi Erilaid ja alanud on. Arvata võib, et käed Chloé lahutas kusagil rahva meelt oma kuulsamiiniovemmuutšeriga ka seal maikuu 31. päeval 1930, kui Clint Eastwood San Franciscos ilmale tuli. Päike oli sel hetkel kaksikute ja kuu Lõvi tähtkujus, mida sa ka ei tähendanud, tema elu algus oli keeruline. Perekond sõitis kogu aeg ringi, sest isa otsis tööd, olid depressiooni aastat noor klint ei osanud midagi ette võtta, et aga pärast kooli lõpetamist õuklandis. Tal polnud lihtsalt aimugi, mida ta tahaks teha. Üks oli kindel juba väga noorelt oli ta hakanud muusikat armastama ja nimelt džässi. Väga mitmesugust džässi. Reisiolite lemmikud. Ta muretses endale džässimeeste kohta kirjutatud raamatuid ja püüdis sisse saada ülikooli, kus oli hea muusikaõpetuse programm. Kuid enne tuli kutse ajateenistusse, kui ta sealt ükskord puhkusele, kus tema lennuk ookeani ja klint ujus kaldale oma neli kilomeetrit. Pärast ajateenistust asus klindi stuur Los Angelese linna kolledžisse ärijuhtimist õppima. Sõjaväes oli ta ka paari näitlejaga kokku juhtunud ning ilmselt tänu neile ja heale välimusele kutsuti noor istuvat filmi proovivate. Ja ta võttis vastu Universal stuudio pakkumise. Oli aasta 1955. Esmakordselt kaamera ees kõneldes ajastama, tekstil lootusetult sassi. Järgmisel korral sai ta tekstiga väga hästi hakkama, kuid millegipärast oli ta hämarasse kaugusse seisma pandud, nii et kaamera teda ei näinud. Oma esimese näitleja aasta lõpul oli tal kena väike stseen suure staariga suures filmis. Ja ta leidis enda jaoks kenad prillid, mis pidid tema kehastatud tegelast iseloomustama. Peaosaline Rock Hatson aga otsustas, et need prillid sobivad just tema rolli jaoks. Klindi suuri innuka noore näitleja elu universaalstuudios oli pooleteise aasta pärast möödas. Ta tegi siis kõike seda, mida noored töötud näitlejad ikka teevad. Harjutas näitekunstitundides, hoidis end Tormis, käis prooviesinemistel või kaebas San Fernando auru kuuma päikese all ujumisbassein. Aeg-ajalt anti talle ka väikese roll, mis ikka suurte staaride varju jäid. Esimese korraliku osa sai ta kahjuks ühes Veedlasi vesternis, kuid see film ise oli nii armetu, et tähelepanu köita. Onlangile nonstop new show, üks sahh ei pane veel show'd seisma, nagu on teadnud tubli showleydimbousmeetri ehkbeetmiller ja üks õnnetu film ei riku andeka mehe karjääri. Seda enam, kui mees näeb välja nagu Clint Eastwood. Ta tegi läbi tüüpilise showbusinessi võitluse, millel oli ka tüüpiline. Ühel ilusal päeval, kui eelmise sajandi viies 10. oma paratamatu lõpuni oli jõudmas läks klient külla sõbrale CBS telestuudiosse. Ta kõndis mööda pikka koridori, kui hästi uksest astus välja tähtsa moega triigitud ülikonnas mees. Jäi silmitsema talle vastu sammavat piltilusat noorukit ja küsis, kas te olete näitleja? Tähtsam aega, härra nimelt otsis teist peaosalist televesterni rohhaid jaoks. Nii sai alguse kliendist vudi esimese kuulsuse aeg ja kindel sissetulek rohkem kui viieks aastaks oli olemas tema kangelane Rudi Jets oli kena noormees viisakas ja põhimõttekindel ja instituudi jaoks võrdlemisi igav. Ühes intervjuus näitleja väitnud ta teadis, et ta ei suuda suurt midagi korda saata, enne kui ta vähemalt kolmekümneseks saab. Sest ta nägi kogu aeg välja nagu 18 aastane. Ta mängis oma teleRaudit ka siis, kui ta juba üle 30 oli ja oli sellest rollist kõrini tüdinud. Aga siis helistati ja küsiti, kas kliente istud, ei tahaks teha, vestlen filmi Itaalias ja Hispaanias mitte eriti vastasnäitleja, kuid luges uudishimust siiski stsenaariumi läbi ja avastas selle suure sarnasuse korrassaava filmiga ja Simba, mis oli üks tema lemmikuid. Niisiis võitis ta Bonzo Instituudi kuulus pontšo keep oligi ta enese idee, võttis pontšo ja läks. Tollal tundmatu Itaalia režissööri Sergio Leone makaronivestern Peotäis dollareid kätkenud eneses raha ega prestiiži, kuid Clintonist otse mängida rolli, mida ta seni polnud mänginud. Hallide meelekohtadega karmi saladuslik kõht, täiskasvanud meest, oli päris julge samm vahetada oma kindlakskujunenud poisilik imidž nii erineva tegelaskuju vastu. See samm tegi instituudist tõelise rariteedid just sellise staari, nagu ta ise olla tahtis. Sõhmeid ütlevad nad seal ookeani taga. Ma põlenud iialgi võiks pidanud, sest ma ei olnud kauboi. Kuid ilmselt suutsin ma panna inimesi uskuma, et ma seda olin, on kliente, istud ise meenutanud ja mingem hetkeks kinno. Väelanud Aarli head, halvad ja inetud oli üks uhkemaid kliente Instituudi spagetivestern neid ja n ja Marek kaanel loodud filmi põhimeloodia. Päris kauboid olid väga tõenäoliselt lühikesed, jässakas jutukad, klassikalistes vestlen filmides on positiivsed kauboidika, pikad saledad, napisõnalised ja karmi põlgulised mehed. Kelledel alati näib olevat mingi sünge saladus. Nende kõnnak on väärikas ja aeglane, aga käsi liigub kiiresti, eriti püstol käes on. Ning nende armastuse ja igatsuse objekt on kusagil kaugel, mis neid nukraks teeb? Hank Williams oli oma mehise meeleheitega pisut nagu filmi kauboi moodi. Kui klindi stuud Itaaliasse sõitis teha kaasa filmis Peotäis dollareid, oli ta veendunud, et vestern on tegelikult üks päris kadunud žanr mida hoiavad elus müüdid, romantika, ajaloolised lööklaused ja lihtne moraal. Klindi istuvad võttis tolle madalapalgalise väljakutse vastu õieti seepärast, et Sersele hoone sedalaadi filmid polnud seni kuigi palju kiidusõnu pälvinud. Nendest kujutatud primitiivsevõitu alamklasside karmi elu otsekohene sünge huumor ei jõudnud ilmselt suurele osale vaatajatest lihtsalt kohale. Ja ka nendes filmides midagi eriti helget. Tõesti ei olnud püssikangelase lunastuse otsingud põrgulikus piirilinnas Sandmingu eelis poomissurmast päästnud mehe võitlustapjate kirjutamata seaduste vastu. Vägivald ja vägivaldne kättemaks vägivalla eest. Üksildane ratsanik, karmis maastikus, kaabu silmile tõmmatud temas alandutele ja solvatutele. Mehiste meeste püstoli duell pisikese puu linna ainsal tänaval mille tähtsaimad ehitised on saluun, vangla, hotell, habemeajaja, töötuba, kirstutegija kontor ja bordell. Tsiteerigem kliendist Ruudi, mis puutub vastassoosse, siis kõige hellemad mehed on tõelised matšod, kes ei pea ei endale ega teistele oma mehelikkust tõestama. Nad ei pea uksi sisse lööma, naisi üle olevalt kohtlema või teiste meeste üle irvitama. Vestern on mulle väga lähedane, Ameerikas pole ju kuigi palju originaalseid kunstivorme, kuid vestern, džäss ja bluus on tõesti meie omad. Kliendist voodi, kõige hingestatumateks vestenideksand, veetnud filme Lindpriid, Jerzy Uueils ja Anflogivan andestama. Ta ise on mõlema filmirežissöör. 92. aastal valminud Anfo givenit peetakse ka filmis, milles peegeldub midagi Instituudi enese elust. Kokkuvõttes on see lugu asjadest, mis viivad mehe vägivalla teele. Need on arusaama hoolimatum, matšerlikus, uhkus, mis õiges kohas ei avaldu ja kättemaksuhimu. Mõnigi neist asjadest iseloomustab ka klient instituudi enese käitumist, nagu ta ise on väitnud. Anflogivan tõi oma loojale kaoscari glündituudi jää vestendist meelde mehena, kelle näost üpris harvamani tundevirvendus üle käib. Mis ei tähenda, et neid tundeid temas poleks. Võib arvata, et mõned vestjanile maastikud tekitavad tema samamoodi uuestisünnitunde meenutades kas või lapsepõlve reisi jõusmiti, kus ta esimest korda heitis pilgu nii-öelda alla orgu tajudes selliste paikade uskumatut ilu, tühjust ja vaikust. Kui elu sind kõvasti raputanud on ja sa iseennast uuesti leida püüded siis sellistes paikades võid otsinguid alustada. Ja nii võib ka klient stuudio realistlikes ning karmi toonilistes vesternides teinekord kuulda sosinal välja öeldud ülemuse igatsust. Clint Eastwood sai staariks vesternides, kuid superstaariks politsei filmides võib isegi täpselt öelda, kuidas ja millal see juhtus. Inspektor Harryga lähen einestab parasjagu oma lemmikpaigas. Kui röövlid on otsustanud puhtaks teha selle paiga vastas asuva panga politseisireenid, lasud, autode, kokkupõrked, ka lähen tõmbab välja revolvri, tormab tänavale, haavab üht röövlitest, alustab oma surematut dialoogi. Ma tean, mida te mõtlete. Kuid kas ta laskis kuus lasku või ainult viis. Nii sündis tänapäeva Ameerika filmitähelepanuväärsemaid hetki kogu superkuulifilmi kangelaslikkuse traditsiooni võrratu paroodia, seda endale isegi tunnistamata. Kuule, seen muidugi meeldis, nagu kogud, on Siigeli karm film töödi Harry Räpane Harry politseinikust, kellele antakse üpris vähe aega tõestada, et ta ei ole räpane altkäemaksu võtma vaid läbini aus mees ja muidugi halvad kätte saada. Tsiteerin kliendist voodi sügaval minu hinges on alati mässaja elanud. Alati, kui keegi mulle ütleb, tee seda, teen ma tavaliselt hoopis midagi muud. Ma vihkan trende ja moodi. Vihkan järeletegemist. Olen end alati pidanud liiga individualistlik uksed kalduda kas vasakule või paremale. Löödi Harry valmis 71. aastal ning ametnike ja eriti politseivastane 60.-te aastate vaim hõljus ikka veel Ameerika kohal. Ja filmis, kus Harrige lahen püüdis San Franciscost terroriseerivad psühhopaadist mõrtsukat põrkas ta pidevalt kokku politsei ja kohtusüsteemi bürokraatiaga. Politsei draamades on mässamine ametliku bürokraatia vastu tegelikult juba ammune teema. Selliste filmide kangelaseks on pea alati politseinikest täpselt reeglite järgi käidud. Kriitikute mõni üksik välja arvatud. Jaga vaatajate sümpaatia oli Harrigelefoni poolel siis, kui film valmis ja on tema poolel ka ligi kolm aastakümmet hiljem. Selles filmis on Harry peaaegu prohvet ja omalajal kritiseeritud vägivald tundub tänapäeva linna märulifilmide kõrval lausa mahedana. Klindiinstituudi tegelaskuju tegi rasket ja tänamatud tööd ning tema üle valitsesid kiuslikud kõiki elumõnusid nautivad ülemused, Harry, üksildane elu, milles polnud armastust, tema armetud rõivad ja kehvavõitu toit. See oli hind, mida ta pidi maksma sõltumatuse ja tööle pühendumise eest. Clint tundis oma tegelaskuju hästi ja ka teisi politseinikke, keda tal mängida tuli. Ikka oli neil elus midagi valesti läinud ja nad polnud isegi eriti haritudega targad kuid nende sisetunne ja instinkt juhtisid nädalati õigele teele. Nad ei pugenud kellelegi ees, need karmid ja õiglased mehed pole imet, publik ei saanud neist iial küllalt. Ma pole iial tahtnud mängida esimest armastajat, pigem mõnd karakter, osa on Clint istuvad öelnud aga samas nägeda niivõrd vapustav välja, et režissöörid talle just esimese armastaja rolle tahtsidki jagada. Esimene film, mille režissööriks Clint Eastwood ise sai, oli play Misty Fomi. Sellest kõrgelt hinnatud psühholoogilisest rolleris on klindi stuudneesis öine raadio IŽ kellele helistab pidevalt salapärane naishääl ja palu Play Misty Fomi. Mängi mulle meistrit, seda eralgaarneri pehmelt kaunist lugu. Ta saab oma meisti ja supiirama raadio Tiitseid ennast kelle lootus pärast lühikest afääri naisest pääseda teps mitte ei täitu. Asi läheb inetuks ja ohtlikuks ja suhteliselt õnnelik lõpp tuleb üle noatera. Kliendistuudio on kinnitanud, et kangelaslikud matša tüübid pole just tema jaoks. Teda huvitab rohkem kuju, psühholoogiline külg, tema muutumine ja arenemine. Ta pole action-filmistaar ega esimene armastaja ja ta tahab, et seda teataks, kuigi ta sellest otseselt ei räägi. Kliendistuudio otsustas 78. aastal võtta ette filmi Evrivouid suveivat luus. Ükskõik kuidas, peaasi, et lõdvalt võiks otse tõlkida, sest mul pole tõesti meeles, millise nime all seda filmi kunagi ühes meie telekanalis näidati. Kogu stuudiorahvas andis talle nõu seda filmi mitte teha. Tõepoolest, miks peaks klindisugune tõsine staar mängima ringi rändavad poksijat, kelle parimaks kaaslaseks on tohutu orangutangi Klaid. Kuid klint nägi selles loos mingeid märke oma noorusajast, mil ta mööda California ringi rändas, tehes iga ettejuhtuvat tööd. Ja publik nägi selles kohati rämedavõitu naljakas komöödias ning ka selle järgnevas osas südamlikku meeldivat klienti, kes sai vaatajatele ilmselt hoopis lähedasemaks kui sünged vesternikujud või oma saatusest suurem töödi. Harry. See film lõdvestab klienti ennast. Ta võis lubada oma seniste kangelaste jäistel silmadel pisut sulada, lõualihased lõdvaks lasta ja asju rahulikult võtta ning valmistuda kaheks filmiks, mis tema enda lemmikute hulka kuuluvad. Üks neist on Franco püüli lugu New Jersey kingakaupmehest, kes oma Metsiku Lääne show'ga kusagil kaugetes tagamaades ringi rändab. Ja teine ongi thank, männ tragikoomiline kantrilauljast, kelle suurim talent Ta on enesehävitamine. Kuid kliendi stuudi tõeliselt kaalukate tööde hulka kuuluv film vööd. See on film tema elu suurest armastusest Tšassist. Altsaksofonivirtuoos Charlie Baker kuulub džässi sõbrarlenteist voodi lemmikute hulka mis tähendab, et filmiga vööd jutustusega Chale Bakeri elust on režissöör instituudil eriline suhe. See oli Baker oli iseõppija, pärit selle maailma vaesemad poolelt ning töötanud end nii kaugele, et sai esineda džässklubides neljakümnendatel ja viiekümnendatel aastatel. Filmis mõtiskleb oma elust ja tööst muusik, keda moodsa džässi kausta ja istud on imetlenud sellest hetkest peale, mille teda 1946. aasta kontserdil esinemas nägi. Film on sügav austusavaldus Chalice haakerile tema andele ja tema hinge draamale kuid ei pakku ei õigustusi ega senti taalseid selgitusi tema ennasthävitava elulaadile. Klient näeb siin sellise inimese tragöödiat, kes keeldub vastutamast oma elu ja ande eest. Ja see on midagi, mis klindi segadusse ajab, sest tema ise käitub just vastupidi. Džäss jumaldab kliente, istud armastab filmirežissöörina teatud teemadel kas koomiliselt või melodramaatiliselt improviseerida. Ta ei hoiata publikutega, otsi põhjendusi. Ja mõnelgi korral ei märka vaatajad tema vaikset huumorit või tõsist nooti, mis hetkeks Sisveeesse tungib. Ta usaldab oma instinkte nii kaamera ees kui taga kõik, mis tundub õige ja paistab õige, ongi õige. Madisoni maakonna sillad Page'i Madison County viis aastat tagasi tehtud film näitas meile jälle uut klientist voodi. See oli natuke vanamoodne, soe ja romantiline armastuslugu, mahe ja rahulik. Pikk tee vesterni revolvri kangelase ja löödi Harry juurest juba eaka vaikse, natuke mõistatusliku loodusfotograafi juurde. Mis armastusse puutub, siis näitleja ja rezhissöör Clint istuvad elus on seda üksjagu olnud. Ta on teist korda abielus. Tal on olnud mitmeid näitlejatest sõbratära. Jah, tal on viis last. Kui ta filme idee, mängib ta klaveril džässi ja sai siis kolm päeva tagasi 70. Tema firmagraafias on 58 nime. Nii näitleja kui režissööritööd. Viimane film. Seni on Speys kaubois kosmosekauboid aastanumbriga 2000 jälle kord kauboid.