Tunded võivad äärmiselt keerulised olla ja sa pead tugev olema, et nendega hakkama saada. Stark tugev oligi laulu nimi. Ajalugu tunneb hulganisti tugevaid isiksusi, üht kaugetest aegadest pärit tähtsat aadlimeest, meie seekordses loos aga lausa hüütigi. Tugevaks oli Saksimaa kuurvürst August teine Ždarke tugev java vaja, kange mees. Nimetatud isegi saaksime heeraklaseks raudkäeks. August tahtis alati näidata oma hüüdnimesid, ka väärton sikutas hobuseraudu paljaste kätega sirgeks ja tegi igasuguseid toredaid jõunumbreid. Miks tugev vetinite soost kuurvürst meile täna huvi pakub, sest varjulises elus jõudis ta lisaks sõjakäikudele, jahipidamisele ja õukonna pidustustele ka kunstiarhitektuuriga tegeleda. Taleskist Saksimaa pealinna treesidenisse. Võrratu baroksed tvingeri palee rajada ning tema ajal loodud teiseks kuulsaks ehitiseks sai uhke barokkloss mooritzburgis ikka ilusat pühapäeva vikerraadio Helgi Erilaid ja vana tuttav. Aegadel oli valitsejate elu meie vanas eurole Euroopas ikka päris muretu. Sõdu tuli muidugi pidada, ilma nendeta ei oska inimkond kuidagi hakkama saada. Aga rahulik aegadel polnud kuningatel ja suur vürstidel ilmselt suurt muud teha, kui oma troonil püsida, pidutseda ja muidugi jahil käia. Muutkui ratsutasid oma suurte saatjaskondadega mööda metsi ja aasu, tapsid loomi, sõdades tapeti inimesi, jahtidel loomi, nagu see läbi aegade siin maailma sõna olnud. Midagi head sündis sellest ameti jahtides, nimelt oli jahimaju ka jahiloss, kus sai vahepeal hinge tõmmata ja keha kinnitada. Nii on teada, et 14. sajandil valitsenud Robert teise jahimajast kassas välja palm orelil loss Šotimaal. Versai palee kohal seisis kunagi Lui 13. jahiloss ja praeguse Morris sburgi asemel saaksime hertsogi Mauritsi jahimaja. Väga tõenäoliselt arenesid kümned ja kümned suursugused euroopa lossid välja just jahimajadest. Moritz Burgeetallardil Aizemburgi asula kohta on leitud esimesi kirjalikke allikaid aastast 1294 umbes neli aastasada. Hiljem oli siin juba kaubalinn. Praegune Maarit sburgi loss seisab Saksimaa pealinnas streestenist umbes 13 kilomeetrit loode pool hertsog mooritzi jahimaja ehitati siia ka aastatel 1542 kuni 46. Moritz kuulus vägevasse vetinite dünastiasse, sellest aadlisoost pärinevad hertsogit krahvi suurvürstid, suurvürstid ja kuningad valitsesid tänapäeva Saksamaa Tüüringi ning Saksi maakondlik tervelt üheksa ja pool sajandit. Dünastia jagunes mitmesse Harroja hertsogi, hiljem kuurvürst. Mooritzi teeneks loetakse seda dünastia Albertiinide haru. Sai endale palju rikkaid maakondi, kus asus jõukaid väärikaid aadlikke, seesama Naarits saaksime. Loorits elas seiklusrikast, sõdade ja ususõdadega täidetud elu, mis kestis vaid 32 aastat ja lõppes lahinguväljal. Noorel kuurvürstimeessoost järeltulijaid olnud ning tema järglaseks sai vend August. Seda siis kuulub just nooritsest, kelle järgi moorid sburgilos oma nime sai. Aega Kadigsus muudkui edasi. Saksimaa kuurvürst Johann Georg teine laskis mooritzi jahimaja suuremaks ehitada ning lisas sellele kauni varases barokkstiilis kabeli õhtus 1661 kuni 71 ja kuigi Johann Georg teisest sai peaaegu Prantsusmaa päikesekuninga Louis Neljateistkümnenda hea sõber, ei olnud tema huvialadeks siiski mitte poliitika, vaid muusika ja kunst. Treenidenist said ajal lausa kogu Saksamaa muusikaelu keskus. Valitseja võttis siin vastu ka välismaal tulnud muusikuid ja tema ümber kujunes suur ning hiilgav õukond kurvest. Johann Georg teine suri 1680. Moritz kurgiga Abel pühitseti 1697. aastal katoliku usku Johann Georg teise pojapoeg, kuurvürst August, teine, August tugev astus nimelt just sellesse usku, et katoliikliku Poola kuningaks saada. Samal, 1697. aastal sõlmiti Saksi, Poola liit saksi kuurvürsti Väigi ka Poola valitseja ning pealinnas Dresdenis tõeline Euroopa kultuurikeskus. Teisest küljest vahest oleks august võinud poole madrooniga kellelegi teisele jätta sest Annale ja Saksimaale tõi see ainult tüli ja pahandust. Põhjasõda Rootsi Kaarel XII vene Peeter esimene hulk suuri raskeid lahinguid. Lõppkokkuvõttes ei andnud see kõik Saksimaale mitte midagi head. Need August tugev oleks võinud ehk tegeleda rohkem oma lemmikalade kunstiarhitektuuriga, mille patroonina taga aegade lukku jäänud on. Aga et just selle eiratlasene tugeva vägevate paksudes esimustade kulmudega sageli sõjakas raudrüüs maalitud kuurvürsti ajal Moorits purgiloss valmis ehitati, siis oleks huvitav temast veel midagi teada. Minu, et Ojaa see sobis Augustile küll ja küllap kõlas tema õukonnapidustustel koos teiste tolle ajastu tantsudega. Ajastu oli vahva, suurte lokitud parukate siidi ja sameti lehvideeerrüüsidega rõivaste ajastu. Tõenäoliselt tundis Saksimaa kuurvürst August tugevend sellistes rõivastes sama õigesti raudrüüs oma hobuse seljas. Kuigi On ülimalt kahtlane, et inimene saaks end raudrüüs õigesti tunda. Igatahes armastas ta südamest kunsti, pidusid, turniire ja õhuga, nädame kuurvürst, oli reisinud mööda Itaaliat jõudnud Prantsusmaale pärast seda, kui lõi 14 sama tohutu õhkkonnaga versaisse oli kolinud ja küllap mõtles augus tugev siis, et miks ei võiks temalgi olla üks sama särav loss nagu on päikesekuninga versai. Selle taga sai tvingeri Dresdenis ja suveresidentsiks Moorits sburgilossi. Oh, kes paraokses Morris. Spordis peeti Veneetsia stiilis pikki palle ja luksuslikke aia pidusid. August tugeva õukond sai oma ekstravagantset lõbustustega üle Euroopa kuulsaks. Kurversti jahtidele. Mooritzburgis kogunes tollane-Euroopa kõrgaadel püüti kinni ja tapeti sadu rebaseid, jäneseid mäkresid jämets, kasse, Augustu pead. Ise sai neil jahtidel taas kord oma jõudu demonstreerida, hoides näiteks viske lingu ainult ühe sõrmega. Nose kuurvürst olnud tugev mitmeski mõttes. Mõnetama ajast pärinevad allikad nimelt väidavad, et valitsejal olnud kokku lausa üle 300 järeltulija. Selle kohta on raske midagi arvata. Teada on igatahes, et seaduslikust abielust kuur vürstinna Kristjaniga andis vaid üks poeg ja pärija. Aga, ja silmarõõme andnud august tugeval kohe õige palju ametlike allikate väitel 12 ja kõik kõrgest soost daamid, välja arvatud türklanna Fatima ja tõenäoliselt ka üks tumedanahaline naine. Need rajal tuli jäidki, leidus. Viimastest kõige kuulsamaks on peetud saksimooritset, kellest sai hinnatud sõjaväe strateeg Moriis Prantsusmaa kuninga Louis 15. õukonnas. Aga inimesed kaovad, aja kivised jäljed jäävad siis noori sburg. Saksimaal. Niisiis saaksin maal, mis laiub Saksamaa idaosas, maal, kus rõõmsatele joogilauludele on aegade jooksul sõjamarsid edunderid, kätš laagrid, lisandunud Mozart, kelle muusikas leidub asjatundjate sõnul paljude muude omadus kõrval Carokooliku elegantsi peaks moori sburgiga sobima. Tuletagem natuke arhitektuuriajalugu meelde. Okstiili motiivid pärinevad oma enamuses renessansist, kuid barokk taotleb suuremat mõjukust. Ehitiste osa tehakse vägevamad ja raskemad, neid kuhjatakse, kahekordistatakse ja moonutatakse maalisuse, valguse ja varju efektse mängulu. Milliseks paigutatakse hoonete fassaadidel nišše, jääbeetikak, neid skulptuure ja dekoratiivseid detaile? Radial lainetavat jooned toonitavad liikuvust ja rahutust. Rokokoo kohta ütleb arhitektuuriajalugu, et see polegi tegelikult arhitektuuristiil olnud pigem üks kerguse ja veidra hingusega täidetud barokivorm, mille on loonud paljud säravalt kergemeelsed prantsuse, Itaalia ning kunstnikudkujundajad arhitektid. Mänglevatrocood seostati rohkem sisekujundusega. Kujundajad armastasid suurel hulgal looklevate kuldsete ornamentidega raamitud peegleid ning karjusid Ülle pasteelsetes maalides seinu ja lagesid, täitsid külluslikud, kullaga ilustatud kipskaunistused ja muretult figurdavat keerubid. Kõik oskab, lainetab ja võib tunduda, et rokokoostiilis ruumide seintelt pole sentimeetritki tühja pinda. Aastatel 1723 kuni 33 Läskist saksi kuurvürst ning tol ajal ka Poola kuningas August tuge Moritz põrgiks kutsutud renessanssehituse enda jaoks uhkeksuvelossiks ümber ehitada, et siin oma hiilgavaid pidustusi korraldada. Saksa barokkarhitektuuripärl on selle lossi kohta kirjutatud. Selle pärli loojateks said Augusti õue arhitekt, saksa ehitusmeister, Mateusz, Daniel tõpelmann ja Pariisis sündinud, kuid oma elu teise poole kuurvürsti treesteni õukonnas töötanud Sahhaarias lon küll. Töö tulemusena valmis otse muinasjuttudest välja nõiutud loss toredal rohelisel saarel keset suurt ja siledat kunstlikku järve loodusliku kujuga saare mõlemast otsast viivad sirged laiad teed sildadena mõlemale kaldale ja keset saarte seisabki nelja vägeva poolümara nurgatorni ja kabeli terava kellatorniga võluv loss, nurgatorne katvat kuplid, katused ja viilud on uhkelt oranž. Punased loss ise on korrektselt ja leidlikult kaetud ookerkollase ja valgega ning päikesekiirtes lausa kirkalt hele. Kogu lossihoonet ümbritseb terrass, mille palustraadi ehivad liivakivist, skulptuurid vaasid ja barokiga kõikjal kaasas käivad keerubid. Lisaks leidub siin kuus üle elusuurust jahimehed kuju sest kõige muu kõrval jäi Naarits purgika Kaia Hilossiks, kuid Varoki iseloomustavaid kõveraid, lainetavaid jooni kuhjatud mitmekordistatud ja moonutatud detaile Morris sburgi fassaadil ei näe. Barokk on tagasihoidlikum, avaldub pigem nurgatornide kuplite tipp ehtivates akendega, tornikestes taadi esile tõstetud keskosa kaunistavates, kivi ornamentidega ja rõdupiiretes ning tohutute väravapostide otstes seisvates suurtes kivi Ivappides. Kuuekorruseline lossihoone kui ka katuseaknaid lugeda on toredasti sümmeetriline ja peegeldub selle ümber laievassiledas järvest luikedega hoidu. Ja lossi kõrgest kaar uksest astud sa nagu tavaks öelda teise maailma saksima ajaloo ainulaadsesse maailma parimat, 18. sajandi kunstnikud, meistrid on siia selle erilise maailma kujundanud August tugeva ajal olnud Moorits purgis ligi 200 suuremat ja väiksemat ruumi ning seitse ilmatu suurt saali. Kindlasti on paljugi lossi algsest sisustusest sajandite jooksul muutunud või kadunud on läinud kuid kõige tähtsamad algusest peale ainult sellesse lossi kuulunud sisustuselemendid on alles. Kogu maailmas ei leidu nii palju ja nii uhkeid bar okseid nahast valmistatud. Ta ütles ning kullaga kaunistatud seinakatteid nagu moorid sburgis. Kunagi olid nendega kaetud lausa 60 ruumi seinad. Jahilossis loomanahku jätkus. Praegu leidub neid lossi 11. toas. Sama näevad ja erakordsed on antiikmütoloogia, jahijumalannat roomad ja Natvi Kreekalt. Teemist kujutavad stseenid seinamaalidel, mis on lausa millimeetrite haaval täpselt originaali sarnasteks restaureeritud. Maarit sburg oli eeskätt ikkagi jahiloss. Seda sul siin unustada ei õnnestu. Lugematu hulk hirvi ja metskitsi on pidanud oma elust loobuma, et nende uhkete sõrmedega pead saaksid lossisaalide seinu kaunistada. Sõõrm selline kollektsioon on söögisaalis, mille seinu katavad pikkades ridades ulukite sarvedega pead. Neid on siin koht, kui üle 70 ja enamuse vanuseks arvatakse ehk 270 kuni 400 aastat. Lossiomanike eneste jahitrofeesid on siin tõenäoliselt ka, kuid osa sellest, mitu Just võluvast varandusest olevat kingitud või ostetud siin seinale maailma raskeimad punahirvesarved ligi 20 kilogrammi ning nende Haraliste sarvede laius on kokku ligi kaks meetrit. Uhke loomali mooritzburgimonstrumite saalis tundub päris õige nimi ruumile, mille seintel on 39 nimetatud või moonutatud sarvedega looma pead olevat ka tohutu punahirvesarved selle looma tapnud Brandenburgi kuurvürst Friedrich kolmas 1696. aastal oma käega. Õnneks on Moritz purgis ka ruume ja saale, milles ei nuh tapetud loomad ei ehi. 1723. aastal muretses August tugev endale Londonis sellise kuningliku nelja sambaga voodi mida keegi seni näinud ei olnud ja mida isegi ette ei osatud kujutada. On arvatud, et selle voodi, ballachini ja eesriietesse olid punutud või lausa kootud miljonid paabulinnu faasani-Guinea kana ja pardi värvitud suled. Igasuguseid lugusid liikus selle kangasaamisloo kohta kasvõi näiteks, et selle valmistasid Ameerika indiaanlased miljonite Lõuna-Ameerika lindude sulgedest. Mehhiko kuningad, Nonii jaoks, August tugev, ise väitnud, et sai selle kanga Hispaania kuningalt, sest võttis osa härjavõistlustest. Kus siin tõde on? Mine võta kinni, igatahes on arvatud, et teist sellist linnusulgedest kangast maailmas ei ole. August tugev laskis voodi eesriided maha võtta ning need paigutati vaipade kuurvürsti magamistoa seintele. Lainelise sääre ja uhkete nurgapostidega. Kõrgebaldahhin jäi voodi kohale alles mees andis hoorid, sburgi seedert, simmer, suletuba, mis toodi siia lussi august tugeva eksootilisest jaapani paleest küll alles 1830. aastal. Roopa kobe läänidel kujutati seitsmeteistkümnendal, 18. sajandil enamasti ikka kauneid maastikke, jahist, seeneajaloojuhtumeid, antiikset, kangelasi, õukonnaelu, lembestseene ja nii edasi. Kuid suletoa seina vaipadel abstraktsed, eriti eksootilised ornamendid, suured ja väga omapäraste värvidega kujundid. Jääbki mulje, et need on tõepoolest pärit maailma, teiselt poolelt. Just eksootiliste lindude säravast maailmast. No kujutlege, kas või paabulinde, kuid järgmine paigma Resburgi lossis on taas päris saksapärane ja Mozart sobib jälle. Rohuteadlase õpipoisil Johan Friedrich Vedgeril olid omamoodi huvid juba 18. sajandi algul. Viljandil tegi ta katseid Al keemia vallas ning kiidelnud üks kord, et oskab isegi puhast kulda valmistada. Kui see kuuldus valitseja August tugeva kõrvu jõudis, lasknud viimane Pedgeri vangi panna ning käskinud tal oma lubadust teoks teha. Götger tegigi ilmselt siis vanglalaboris mitu aastat tööd ja sai hakkama valge kulla portselanivalmistamisega. Ehitati mõnikümmend kilomeetrit reestanist loode poole kiiresti kuulsaks saanud meisseni portselanivabrik. Esimene kogu Euroopas. Siin valmistati imekauneid portselanist, esemeid, kujukesi, lauanõusid, peenelt töödeldud tillukesi portreesid, uhkeid lauakellasid. 18. sajandil töötasid selles vabrikus kuulsad meistrid Johann Gregorius hõõralt Johann Joachim Kändler, kes mõtlesid välja täiuslikke imepeenelt kujundatud portselanesemeid figuriine oma kujukesi ja elegantseid lauanõudekomplekte. Peagi neuti meisseni portselani igasse Saksimaa lossi ja muidugi jõudsid need ka kuurvürsti suvelossimoorid sburgis. Maaritsburgi lossi portselanikogu on välja pandud ühes lossi neljast nurgatornist ning saanud nimeks ajalooline portselani, kvartal või veerandik, history, sport, selle Ankotiir augus tugevale meeldis valge kuld väga ning ta kogusse ta innukalt. 100 igat sorti portselaneseme seas leidub siin hulk jahiteemalisi esemeid omade, jahimeeste kujukesi, eksootilisi mütoloogilise Ifiguriine ning muidugi kah traditsioonilisemaid asju lauanõusid küünlajalgu ja kellasid. Habras, helekuldne ja pastell lausa sädelev portselanist. Maailm ümberringi ajastule vastav ruumide sisustus, portselani, kvartel Moritz purgi lossis. Mooritsa purgitoad ja saalid on täis lakitud ja ornamentidega kaunistatud mööblit ja siin on ka aus võrgis valmistatud hõbedane mööbel, mille eeskujuks oli Loui Neljateistkümnenda hõbemööbel versioon. Muidugi leidub siin hulk kaunite graveeringutaja inglustatsioonidega kaunistatud jahirelvi. Piljardisaalis, kus kunagi seisnudki piljardilaud saab näha luides sel vestri suuri nahale maalitud pilte ja sissepääsuhallis seisavad reas uhked kuninglikud tõllad. Hetked ammu minevikku kadunud elust, mis tänapäeval pigem mänguna võiksid tunduda. Kanaari sburgi lossi ümbruses on ühtteist imetleda kasvõi väike faasaniloss, mida hüütud ka paradiisiks pähklikoores. August tugeva ajal, aastal 1728 hakati Moritz purgis faasaneid kasvatama, et siis kõrgklassist jahiseltskonnad neid linde oma meelelahutuseks maha võiksid lasta, misjärel nad peolaudadelt ka ära söödi. Juba hilja, August tugeva pojapojapoja kuurvürst Friedrich August kolmanda valitsemise ajal 1770 kuni 76 ehitati lossiparki Hiinas stiilis faasaniloss. Nii seda kutsuti August tugev aegadel seisnud siin umbes kahe ja poole kilomeetri kaugusel moori sburgi lossist väike ühekorruseline rokokoopaviljon. Lossi viiva pikaalleele õppushi asub aga nüüd kahe korruseline nelinurkne toreda lainelise katuse ning tipus avatud kupliga pärlmutter roosa hoone. Tõeline väike barokkpalee. Selle kupli tippu ilustab kaks suure vihmavarju all seisvat Hiina figuuri. Faasanilossis pole kuigi palju ruume, kuid kõigiska kuurvürsti töötoas ana algsed kaunistused alles Rakakoos, seinamaalid, puupaneelid, kullatud ja maalitud stock laed ning tikitud siidist ülest pärlitest ja sulgedest esemed. Hoone fassaadi eestiivad poolega, trepid järve äärde. Siin seisavad miniatuurne sadam koos muuliga ja ligi 22 meetri kõrgune tuletorn, et valitseja meelelahutuseks merelahinguid laastada ja ümberringi laiuvad park ning Moritz purgiaiad. Moritz kurgipark jäi viimaseks August tugeva projektiks selles suvelossis, kuid kahjuks ei jõudnud seda lõpetada. Ja see tugev kunstilembene valitseja lahkus siit ilmast Varssavist 1733. Lossi ümbritseva suure kunstliku järve saamiseks ühendati neli väiksemat tiiki. Kogu lossisaart läbiv sirge tee kulges mandril edasi põhja poole Friidewaldi metsa. Lasin ära jäetigi U-tähe kujuline Park 230 meetrit pikk ja 150 meetrit lai, nii et päris suuraiad olid prantsuse stiilis nagu vä says. See oli tol ajal euroopalussides moes. Kogu parki ümbritsesid hekid, linnadealleed ning aedu läbivad rajad moodustasid kaheksanurkse tähe ja et tegemist oli prantsuse stiilis pargiga, siis ei puudunud ka moori sburgist kanalid. Meetrilisteks kujunditeks pügatud põõsad ja puud, raidkujud ja purskkaevud. Paljudest figuuridest koosnev Veenuse purskkaev, üks Saksamaa suurimaid barokkstiilis purskkaevusid. See seisab laiaga Kanali idapoolses otsas ning sirge Allejevipsidki otse lossi. Kuurvürst August tugeval olid oma lossipargiga suured plaanid, kuid töö jäi pooleli. Seda jätkas August, kolmas, kelle soovid viis ellu vanem ehitusmeister Johann Christoph Nefel. Tema pargi algsed põhi planeeriti nutnud. Seitsme vastane sõda pööras ka Saksimaal elu pea peale. Alles 19. sajandil jätkati moorid sburgi lossipargi arendamist. Aedadesse istutati hulk päris haruldasi taimi ja vähehaaval tekkis siia vägagi kauneid romantilisi nurgakesi kuid alles 1900 üheksakümnendatel asutaja August tuge aegseid barokkaedu vähehaaval taastama. Kadunud ajad, mis veel meeles, püsivad Kahekümnes sajand etinite soosse, Saksimaa kuurvürstide viimase moorid sburgis elanud liikme saaksin. Ernst Heinrichi residents oli selles kunagises August tugeva suvelossis alates aastast 1933 45. aastal pidi ta lossist lahkuma. Enne jõudis ta koos oma poegadega üht-teist moori sburgi lossi väärtuslikust kunstist lossi tõlkimata kuid enamuse neist Aaretest leidsid Nõukogude sõdurid üles ja viisid ära. Veel 900 üheksakümnendatel avastasid arheoloogid mõningaid kalliskividega kuldehteid, mis tunnistati Vettenit omandiks. Nii see elu on, kuid Morris purgi barokk sena taastatud loss on ikka valmis kõigile soovijatele demonstreerima oma maisseni, portselani, faasanite, paviljoni, linnusulgedest, vaipu ja barokk-seid. Aed. Tal on põnevaid lugusid jutustada ja näidata oma aja jälgi, mida mujal ei leidu. Nii, ja üks ehtne saksas laager on samuti asi, mida tänapäeval kuigi sageli ei kuule. Siin ta on romantiline ja vägevat ampsuga.