Kell sai pool 10 algab maailmapilt. Hing on varjatud valgus. Kui sa jätad ta hooletusse, ta kustub ja sureb. Toida teda armastuse püha õliga ja ta jääb põlema, surematu leegiga. Niisugune tekst on raiutud Vanas-Egiptuses Amon raat n Bly seinasse. Et mõista vana-egiptlaste maailmapilti, peab ennekõike tunduma egiptlaste jumalate süsteemi millele rajaneb kogu sümboolika ja kultuur laiemas mõistes. Iga kohtumist teise kultuuriga saab nautida alles siis, kui sa mõistad seda, mida sa näed. Sellepärast tänases maailmapildis kõneleb kunstnik Ilme Rätsep selgemaks egiptlaste jumalate süsteemi ja lähtekohaks võiks vist võtta päikesejumal ära. Meie lähtepunkt olla küll sest teda egiptlased kujutavad nagu päris aegade algusest, meie mõistes on ta päikesejumal, teda peetakse ka universumi valguseks ja südametunnistuseks. Ja kogu jumalate legend ja mingis mõttes ka see süsteem algab sellest, et suure vaikuseperioodil kutsub raa kaks korda või tähendab esitab kaks kutset. Need kutsed esitatakse avamanile. Amon on hilisem loominguline jõud, teda võibki võtta mitte kui persooni selles esimeses raakutses, tema poole pöördutakse pigem kui loomingulise jõu poole ja tänu temale moodustub kaks järgmist mitte võib-olla personaalselt võetavat asja, nimelt maailmaruumi õhk või maailma õhk, suu mida kujutatakse ainult ühe sulena. Ja tule liikumine, nutt, mida kujutatakse kimpu seotud sulgedena, nii kummaline, kui see ka ei ole ja nad ei ole pildi peal isegi kimbuna nagu äratuntavad, eriti hästi tänu sellele kahele jõule ühelt poolt siis suule ja teiselt poolt tehnutile laotatakse. Taevast nutist hiljem palju hiljem hakatakse kujutama kepi kes on pruunikas, kes on meesterahvas, kes lamab selili. Tema sümboliseerib siis seda viljakat maapinda. Tema kohal on nutt, kes on naisjumalanna kellel on tavaliselt tumedad juuksed ja kes on Kumaras kebi kohal. Nende kahe vahele moodustub kogu see jumalate seltskond, kes egiptlaste jaoks siis ringi liigub ja kes mingis mõttes Nende elu uskumusi ja ka igapäevast tegevust mõjutab. Siit saab nüüd teha siis kõigepealt esimese kindla järelduse tegemist on budistliku religiooniga paljude jumalate süsteemiga, nii nagu vanad kultuurid kõik on olnud. Ja teiselt poolt võib-olla, et isegi Egiptuse kultuur püüab minna selles maailma loomise või saamise momendist kõige kaugemale. Tänu just sellele rahale ja tema kutsele hiljem pannakse raam ja Aaman see nõndanimetatud loomisjõud tegelikult nagu natukene Ühte, kasutatakse ka terminit Amon Ra, Amon Re ja võib-olla et siin veel sellest verbaalsest vormist ta võib-olla A mun, ta võib-olla aam on, et need täheerinevused teda põhimõtteliselt ei muuda, täpselt samuti kas siis raha või reerinevad raamatud, erinevad momendid annavad erineva tähevariandi sinna lõppu. Kui nüüd maakepp ja taevas nutt on tänu suule ja nutiliikumisele tekkinud siis võib öelda, et kaos on sellega lõppenud ja tuleb kohe mees, kes hakkab kogu seda asja valitsema. Son Osiris Osiris, kellel on imekaunis naisjumalanna Isis kõrvalabikaasana. Kaua see idüll nüüd ilmselt ei kesta, sest kohe tuleb sellele peale järgmine legend, nimelt Osirise lon vend kes täpselt samuti ihaldab Osirise võimu. Ja pentset tapab oma Venno Osirise raiudes ta 13-ks tükiks. Mispeale tundub, et nüüd on see esimene etapp läbi. Kuri on juba sündinud. ISIS truu naisena püüab osirist aidata ja nüüd tuleb juba mängu Osirise ega hilisem saatja koerake. Šaakali peaga Anubis nimelt Isis Anubise abiga äratab Osirise ellu. See elluäratamine tingib seda, et Osiris ei valitse enam mitte siin, vaid Osiris valitseb juba lääneriigis. Tähendab, selleks ajaks läheb ühtse maailmaruumi mõiste nagu veel kord lahku. Ühelt poolt hakkab olema elavate riik ja teiselt poolt hakkab olema surnute riik, nii et ka see mõiste nagu laieneb ja just lääneriik oli surnute riiki lääneriik ja ja hiidlastel endil on üks päris hea maailma loomise definitsioon, sest minu see jutt on nüüd erinevad jumalate nimetamisega siin väga keeruliseks muutunud. Aga võib-olla et siinkohal see definitsioon paneb mingis mõttes asja paika, kui taevas ei olnud veel tekkinud. Kui ma ei olnud veel tekkinud, kui jumalad ei olnud veel tekkinud, kui inimesed ei olnud veel tekkinud, kui surm ei olnud veel tekkinud tähendab seoses sellega, et Osiris hakkab valitsema surnute maad või lääneri Kim siis võib öelda, et maailmapilt egiptlaste jaoks on kujunenud. See maailma loomise definitsioon annab meile ka ühe konkreetse vastuse veel nimelt kui surm ei olnud veel tekkinud. Surm egiptuse jaoks on korrastatud, maailmapildist on selles süsteemis sees, ta ei ole mingisugune eriline nähtus, ta on üks osa elust või noh, meie ütleme jätk sellele elule või arvame siis, et nemad nii arvasid. Kui nüüd selle legendi juurde tagasi tulla, siis peale seda, kui Osiris on lääneriiki valitsema läinud tuleb mängu Osirise ja Isise poeg hooros horos, kes teisisõnu on jahipistrik tavaliselt teda kujutatakse kas lihtsalt jahibistrikuna või kullipäise inimesena. See horos asub setiga võitluses, sellest saab nüüd siis ilmselt trooni endale omastanud. Ja selles võitluses kaotab ta oma silma. Kõigepealt muidugi sett enam valitsema jää ja horos saavutab siis taeva. Ja ka sealse päikesejumalaga muutub oma isa asemikuks. Eluajal samastati vaaraod valitsevat vaaraod hoorosega. Kuivõrd ta kaotas oma silma, siis hakkab ka silm mängima tähendust nimelt egiptlastele on silme väga levinud kujund ja tavaliselt alati mõistetakse seda just nimelt hooruse silmal või hooruse silmana taevaliku silmana ja kaitsva silmana. Et ilmselt ka see on küllaltki varasest perioodist silma tähendus. Kuivõrd maailm jagunes kaheks, surnute ja elavate maailmaks siis olid ilmsed mõlemal maailmal omad jumalad. Kui me alustaksime surnuteriigi jumalatest No esimene surnuteriigi jumala oli nüüd seesama mainitud Osiris, kes oma koerakese Anuubisega šaakali päise elukaga surnute riiki valitsema asus. Tegelikult Egiptus on küllalt püsiva ajalooga riik selles mõttes, et mis kunagi juba kord on välja kujunenud, see säilib. Aga religioon kindlasti kujunes ja vana riigi tingimustes on siis see kõige varasem periood, kolmas neljas dünastia, 3000 aastat enne Kristust natukene vähem, ta tuleb nüüd meie poole vana riigi tingimustes surnukultus juba toimus, aga ta puudutas põhiliselt vaaraod, hiljem Lähevad surnute riiki, kõik inimesed, kõik egiptlased, kes elavad. Ja see süsteem muutub siis ka veidi komplitseeritumaks, selles mõttes, et surnu jah, egiptlane muidugi ei ütelnud surnu, vaid egiptlane ütles, et näiteks testamendis mainiti, et kuni ta veel oma kahel jalal kõndis egiptuse jaoks seda surma mõistet niisugusel kujul, nagu meie teda mõistame, ei eksisteeri. Tema läheb idariigist edasi elama lääneriiki ja see elu jätkub seal, kuigi seal võib olla ruumi aja mõiste teine sellest annab ta endale aru, aga ta püüab siinpool elades või nüüd idariigis päikeseriigis elades püüab ta kõik teha selleks, et edasi seal lääne pool oleks tal ka nagu meeldiv ja mõnus, et tal oleks suurepärased mälestused kaasa võtta. Lisaks sellele, mis vastavalt tema varanduslikule seisundile siis temaga niisama kaasa pannakse, noh, seal moon, toit, teenijat sõltub tema positsioonist ühiskonnas. Aga peale seda, kui ta siis oma kahejalal enam ei suutnud kõndida, siis läks ta Osirise kohtu ette. Ja hingede juht selles riigis oligi seesama koerakese Samoshocal, Anubis. Ja kohus toimus suurepärase naisjumalanna Maat ruumis. Siin ongi see, et kuidas nüüd mõtestada lahti Maat on Egiptuses kujutatud naisena tan tiivuline naine kes tavaliselt kas põlvitab või toetub ühele põlvele ja mõningatel juhtudel on ta ka püsti. Ja tavaliselt on ta käed laiali ja tema käed on tiivulised. Samal ajal on ta tõejumalanna ja teda võib ka võtta abstraktse tõena. Selles ruumis toimub siis Osirise kohus, kus vaadatakse, kuidas see inimene on nüüd oma elu mööda saatnud. Kas ta väärib lääneriti elama jäämist või elama asumist? See on egiptlaste jaoks tähtis küsimus, sest niipea kui selgub, et tema elu ei ole olnud selline nagu noh, oleks pidanud või võinud olla läbib ta nõndanimetatud teistkordse surma või hävib lõplikult. Ja seda egiptlased kartsid. Samal ajal on seal ka teine kihistus ka selles lääneriigis on taeva ja põrgu mõiste olemas, noh nii nagu meie temast aru saame, aga ta võib-olla ei domineeri sellisel moel nagu kristlikus kultuuris. Peale seda, kui ta on nüüd lääneriiki vastu võetud, siis Laaro, kui ta eluajal samastu soorosega, siis pärast seda, kui ta on idariigist lahkunud, samastub ta Osilisega. Kehtib see ka tavaliste kodanike kohta kusagil uue riigi tingimustes. Nüüd kui vaadata natukene sedapidi, et kuidas selline religioon toimis või kuidas saavutada nüüd seitse inimene tõesti oma noh, niisuguse idapoolse elu suurepäraselt mööda saadab, siin on võib-olla võimalik üks niisugune tõlgendus, et egiptlased nad muidugi teadvustasid, et inimese elu võrreldes jumalaeluga on äärmiselt lühike. Ja noh, üks niisugune võrdlus, nad jagasid mõtlevad olendid kolme kategooriasse. Inimesed surnud jumalad, inimese elu oli kõige lähem tema siinses elus ajas suhteliselt vähe, surnuaias märksa rohkem, sest tema elu headel tingimustel võis olla tükk maad pikem. Ja püüda oligi siis kõigepealt siin saada isiksuseks selles mõttes, et läbida Osirise kohus ja seal jätkata missised teises ajalises ja ruumilises vormis oma elu siis juba pikemalt ja põhjalikumalt. Tingimus juures mitte kaotada oma identiteeti tähendab jääda. Kui sa oled inimesena olnud minu pärast kas või Tutanhamon või seti või Ramses, siis sa ka lääneriigis oled seesama persoon edasi. Kas see abstraktne piir lääne ja idariigi vahel materiaalses mõttes nähtavuse mõttes oli Niiluse jõgi? See oli Niiluse jõgi ja oli siis Niiluse läänekallas ja Niiluse ida Kallasest Niilus põhiliselt voolabki lõunast põhja, nii et et sellega probleeme ei tekkinud. See mõtteline piir oli isegi olemas. No ilmselt inimene saab aimu sellest surnute riigist kõige enam siis, kui taastub hauakambrisse mida ta seal näeb ja kuidas ta seda peaks tõlgendama seal. Jah, kindlasti Egiptuse kultuur üldse vist on säilinud tänu sellele, et on surnukultuur meie mõistes. Kõigepealt, kui inimene nüüd siit ilmast lahkus siis tema hauakamber selleks hetkeks pidi olema valmis. Ja kõik see, mis seal seina peal oli Suurel määral oli olemas, sest enam-vähem oli teada, palju selle jõukusastmega vaara puhul seda probleemi võib-olla nii teravalt üles ei tõstnud. Palju see inimene endaga saab kaasa võtta? Palju ta saab võtta toidumoona kaasa ja loomulikult osa sellest kujutati ka konkreetsete ohvriandidena seinal. Siis järgmine pildirida, tähendab, nad ei pea muidugi olema niimoodi pildi ridadena kõik, sest on tekstilised osad ja on siis ka vahel pildid. Pildid tavaliselt seinamaalingud hauakambris näitavad ja need on ka uuest riigist või siis kõige hilisemast egiptuse perioodist. Enamikel juhtudest need seinamaalingud tavaliselt näitavad siis, kuidas surnud mitmete erinevate jumalate ja jumal lannade palge eest läbi käies kaasa arvatud ka siis sinna juurde kuulub see tõeruumi maati külastamine, kuni ta jõuab siis oosiliseni ja seina peal kõige levinum just selles esimeses liikumises on võib-olla tahk, kes on, ühelt poolt on ta käsitöökaitsja, aga tahan, ta on üleni valges rüüs ja tal on niisugune pisikene kohe näha, et võltshabe ees, see on vaarao võimu tunnus ja hauakambris. Kuivõrd hauakambrid maalingutega on ikkagi eeskätt haaraudel, siis hauakambris on ta sellepärast. Ma kujutan ette, et ta on kuninga residentsi kaitsja ja ka surnud kuningal, hauakamber on ju tema residents. Kindlasti kujutatakse nuhka naise haua puhul kas või kui võtta mõnede kuninganna te hauad, kujutatakse iisist, kes ida pool on seda naist saatnud, kes on emaduse, viljakuse, tuulte ja veejumalanna. Kes on kaunist daam, niisuguse astmelise peakattega, ka tema on nüüd nende esimeste saatjate hulgas. Ja kindlasti horos jahipistrik taeva ja päikesejumal, kellega loodetakse ka ju lääneriigis mingis mõttes kohtuda uuesti. Kui nüüd tõeruum on läbitud, siis juba valvavad needsamad teejuhid Anuubised, surnu rahu. Nad võivad olla skulptuuri täna, nagu nad olid kas või näiteks Tutanhamoni hauas aga nad võivad olla ka seinamaalingut täna kaitsmas ja valvamas. Ja siis tuleb juba kõigevägevam Osiris ja kui nüüd seda hauakambrit üldises plaanis vaadata, siis see esimene osa, kus jumalad liiguvad neil kõigil on käes see nõndanimetatud aasrist igavese elu sümbol või surematuse sümbol või noh, kuidas me teda siis tõlgendame, mis näebki välja peaaegu nagu võti, jah, just nimelt elu võti. Ank, kui nüüd see surnu jõuab Osirise juurde, siis ma olen vaadanud batoosilisel kunagise tanki käes ei ole, temal on ainult kindel peakate, niisugune tugev, ülespoole ulatuv kibukujuline noh, müts ma ütleksin või kroon ja võimu tunnuseks on tal siis ühelt pool kuningas au ja teisel pool on siis piits, nahk, rihmadest punutud piits kui võimu sümbol ja noh, näiteks ma usun, et kuulajatel tuleb kindlasti meelde Tutanhamoni pilti on kõiki näinud, Tutanhamoni on needsamad, kuna ta on samastunud peale surmoosilisega needsamad Osirise võimu tunnused peos. Just nendel sarkofaagi kaantel Nüüd seintel võib kohata ka Tikste surnutekste, hiljem hakatakse kirjutama ka surnuraamatuid. Surnutekst sisaldab endas siis selle lahkunud inimeste elu. Esimese variandi vana riigi tingimustes moodustab niisugune tekst, mis on universaalne, mis käib kõigi kohta, oli inimene, elas sinna, paigutatakse nimi vahele ja sellest piisab hiljem see muutub personaalseks. Ühel pool seda surnu nime või ka varunime korratakse väga palju seinal. Ja lisaks sellele kirjeldatakse neid sündmusi, mida ta tõeliselt on läbi elanud, vaara, puhtas metsas, hüveni, vaarao lasi lõvijahil või käis lõvijahil või kuninganna, noh näiteks kas või sama Haatseb sutt käis kaubareisil Somaalias. Nii et selles mõttes nad on niisugused väga täpsed kirjeldused sellest, mis selle inimesega juhtus tema elus. Ta võtab selle siis sinna lääne poole kaasa, et tal pidevalt oleks meeles kesta, oli, millega ta tegeles, tal oleks kergem seda lääneriigi elu jätkata. Ja kui Osseerison ta oma kaaludega ära kaalunud, siis on käia õiguslik surnuteriigi liige ja just nimelt. Ja see kaalumine ongi nagu kaalumine ikka või. Selle kohta nüüd pildina ma ei oskagi niimoodi väga täpselt nii-öelda ühelt poolt ei saa seda võtta noh, viimsepäeva, kohtu ja kaalumisena. Aga teiselt poolt väidetakse, jahet vaagitakse, aga mulle tundub, et see on niisuguses vaimses plaanis kaalumine selles mõttes, et seda füüsilist kaaluma. Tema ei ole kusagil nagu juhtunud kohtama. Aga kaalumisest on juttu olnud küll. Ja mulle tundub, et, et paljudel juhtudel kogu see religioon me räägime siin ja see tundub võib-olla kuidagi isegi kuulajale kummaline, et noh, niisugused väga kindlad kanalid ja väga kindel reglement. Aga see puudutab just nimelt seda vaimset tasandit. Sest jah, keha säilitati ju küll kehasse võis ka minna ju tagasi. Aga kehaga peale selle peale seda, et ta Momifitseeriti ei toimunud ju mitte midagi, ta pandi ära, ta oli seal valmis, kui tema hing tahab sinna tagasi minna. Aga need rännakud, mida on seina peal näha, kuidas surnut juhitakse, kuidas temaga ka tegeldakse. Kuidas see protsess toimub, see toimub ikkagi kõik tema hingega. See on, see on ikkagi see mittemateriaalne tasand. Ilmselt hing nii väga sellesse elavate ellu tagasi ei püüelnudki, sest surnute riigist oli tal võimalus veel edasi minna. Surnute riigis võis tema elu olla täpselt nii pikk, kui säilis surnukeha, oli olemas seiskunud tuur, millesse võis ta siseneda. Ja kui tal need loomulikult toiduvarud otsa said, siis ta võis teatud niisuguse ministeeriumi abil luua seinalt endale neid toiduaineid juurde, nii et tähendab, ühelt poolt mõeldi nagu väga materialistlik. Kuigi teiselt poolt tundub, et, et kõik see toimus abstraktses tähenduses või abstraktses tsoonis. Ta võis seal päris kaua, kas rännata elada, vaarao puhul tuli kindlasti küsimuseks veel see, et ta lootis egiptlastele, oli uskumused, päeval sõidab sisse jumalik kraav, päikesevankril teeb oma selle igapäevase rännaku ja öösel sõidab ta siis vastavalt kusagil teisel pool öövankris ja vaaraole püüti kaasa panna ka kaks laeva. Seda ei ole nüüd küll igalt poolt tuvastatud, aga see on just vana riigikultusest püramiidide kõrvalt, kus siis kindlasti üks pidi olema tal päikesevankris või päikesega koos sõitmiseks ja teine siis selleks öiseks sõiduks. Aga see on muidugi versioon, see on oletus, seda ei tea päris täpselt, et keegi, miks need laevad kaasab, andis tegelikult laev iseenesest oli ju ka väga egiptuse ja Niiluse seisukohalt väga tähtis tähtis asi, teda võis ka lihtsalt Osirise riigis vajalik. Aga sellist Reinkarneerumist tänapäevases mõistes vanad egiptlased ei tundma. Ei, seda nad sellisel moel ei väljendanud nagu meie seda arvame või tunnetame seda tagasitulekut või nagu seda mõnedes teistes kultuurides on. On olnud seda otseselt mitte, tähendab nende elu kestvus sõltus lihtsalt nüüd sellest, et kui kaua see kõik säilinud, mis ta ümber on ja kaua ta suudab oma oma mälu hoida ja värskendada seoses nende seinapiltide ja tekstidega. Kauaks jätkub keha kauaks jätkub skulptuuri. Vanade egiptlaste jumalate süsteemi tutvustas kunstnik Ilme Rätsep oma tähelepanekutest vanade egiptlaste maailmapildi kokkupuutepunktidest teiste vanade kultuuridega, räägib Ilme Rätsep järgmisel neljapäeval saate toimetas Terje Soots.