Meie järgmine vestlus meil on täna saates külas Björn Koop. Tere, pean. Tere, armas. Pean tunnistama, pean ausalt, minu jaoks on olnud möödunud aasta ja need vestlused, kus me oleme saanud sinuga rääkida, äärmiselt huvitavad ja põnevad, sellepärast et Eestis, esiteks ei ole väga palju selliseid inimesi, kes tegeleks disainiga Igapäevase tööstusdisainiga ja seda enam ei ole inimesi, kes teeksid seda kuskil. Euroopa, noh, ma julgen arvata suhteliselt tipptasemel. Kui sa ise mõtled selle peale, et sa oled murdnud läbi Hyundai disaini stuudiosse, joonistad seal sõna otseses mõttes neid autosid, millega me kõik aastate pärast sõitma hakkame. Kuidas see sulle emotsionaalselt tundub? Loomulikult on äärmiselt suur üllatus mulle endale see välja jõudsin. Et terve aasta on olnud minu jaoks äärmiselt töökas. Ja see on nii suur üllatus mulle endale, et äkki need tudengi joonistamised ja need on läbi lõpuks ja saab lihtsalt professionaalses stuudios töötada. Käesolev aasta on nimetatud Eestis ka disainiaastaks. Kui sa nüüd kõige lihtsamas keeles lahti seletada, mis asi see disain on ja miks seal peab olema oma aasta olemas, siis kuidas sa teeksid seda? See on nüüd ilmselt jah Eesti kunstiakadeemia otsani kateedri Martin Pärna ja teiste disaini persoonide selline ettevõtmine ja ideeks oleks vist tuua inimeste rätikut disainitud seal tööstuse loomulik protsess muuta tooted kasutuskõlbulikuks, nad teha esteetiliseks, kõik tahaksid neid osta ja inimestele pakkuda siis ilusat disaini siis mööbli, autode, dekoratsioonide. Et disain on see, et see hiir, mis meil siin praegu laua peal raadio stuudios on, et see oleks käe järgi nii-öelda mugav, eks ole, ilus vaadata, et siin ongi. Disainer ta neid visandanud, neid kõrval modelleeritud, töötanud, et selleks on kulutatud ikka parajalt paberit-pliiatsit. Me oleme tagasi sinu juurde, Björn, sa oled Valgast pärit, täpselt Valgas sündinud, Valgas koolis käinud. Mismoodi see hakkab pihta, et et Valgas koolis käies tekib tekib kellelgi idee, et ta tahab saada disaineriks? Eks tuleb teadvalt, mul isale meeldis autuste õnnista mu lendaks saatust joonistama, et väiksema venna nakkab kõigest sellest külge. Ja autoajakirjad loomulikult, et eriti just Valgas, kus näeb ühte välismoodustist, kirg, mis loomulikult selle järgi siis on neid joonistada ja nii see läks edasi. Kui sa mõtled enda disaineriks peale, kas see on, on see lugu, mis tõenäoliselt nii lihtsalt kellelegagi korduda ei saa, mis juhtus sinuga või on see lugu, mis, mis noh, tegelikult ei ole midagi erilist, mida mööda võiks tegelikult käia viisakus, kui ainult oleks tahtmist. Tegelikult ongi, ta on peaaegu igale võimalik, aga see on lihtsalt teab seda kindlalt rada ajama. Et loomulikult inimesed hakkavad rääkima, et ennem inseneriks õppima, siis tegelikult on see täpselt seesama töö, mida ma tegingi omale 10 aastasena võtsin paberi pliiatsi, joonistasin autot, et see kõik on lihtsalt professionaalsemale tasemele. Aga põhimõte on täpselt seesama lihtsalt autost joonistada ja noh, kõik detailid hiljem, aga põhimõtteliselt on täpselt seesama, et seal lihtsalt mingid ülikoolid läbi käima ja natuke seda juurde õppima, aga see ei ole üldse keeruline, et tegelikult on ta päris õpitud Igalühel. Räägime sellest keskusest, Hyundai disaini Euroopa keskus on seal vist, eks ju. Mis asub Frankfurdis, Frankfurdi, kellele Saksamaal, mis seltskond seal koos on, kes joonistab tulevikus maanteedel sõitvaid autosid? Langetan peadisainer on siis pehmest tekstis ainult hospircle, kes oli ennemgi Toyotas töötanud ja siis on disainimänedžeri Don rahwerbetes sai, kes on teinud audile mitmeid videotest siis on seenior disainer, kes on lantslastefietist ning Põltsa nüüd veel Volkswagen-ist ja audist enamus ongi, et kõik Euroopa disainerid ainult jätangi üritatud võtta erinevatest riikidest. Inglismaa, Saksamaa, Itaalia, Prantsusmaa ja siis niipalju testifirmadest. Võimalik. Oleks naisuse tipp arvata, et sina pääsesid sinna stuudiosse, nii et sa lihtsalt meestele helistasid, ütlesid, et minul tere päevast toob siin, et mul ei ole tööd, sõbrad, et ma mulle väga meeldib autosid joonistada ja ma olen natukene joonistanud ka, et võtke mind tööle ja siis poisid ütlevad. Jaa, palun Björn, esmaspäeval ole hea, tule sina selle laulsin, sinu pliiatsid ja joonistus ju ei käi niimoodi. Pöörl saadakse Hyundai disaineriks Hyundai disaini stuudiosse. Eks see oli päris suur kokkusattumus, et ma olin. Ja kuna ma olin Itaalias õppinud isoliks õpe jutamassaalsla, kes disainis, käisin taitseenuse ja tema läks siis asja tõele juunikuus 2004 2005 läksi 2004 suvel läksin siis topic markeriaksele pangafestival sest ma sain temaga kokku, kuigi lasteaia nagu läbinud ja siis ta ütles, et aga kas sa ei tohiks praktikat ei olnud vist teha, et sadama tööd disainidirektorile lihtsalt kas emailide sekretärile emaili peale lihtsalt paar pilti ja siis kuu aega täielikku vaikust ja siis tuli kiri, et jah, et eks see võiks seda praktikat, et andke ainult teada, kuna ja kui pikaks ajaks ja siis oli juba Eesti kunstiakadeemia Hyundai poolne lepingute sõlmimine. Aga tööle saamiseks oligi, et kulus mul praktika kuus kuud pluss diplomi viis kuud. Et see on päris pikk protsess, et noh, lihtsalt ennast ennast tõestada ja ikkagi isegi juuniori staatuses on seal päris palju õppida. Mis on seal enne tõestamise juures see kõige olulisem asi, mida sa tegelikult pead tegema või siis teisisõnu, mida sa tegelikult teha ei tohi selle jaoks, et püsida selle koha peal, et, et omada nii-öelda seda tööd, ma usun, et see on ju tegelikult selline teatud mõttes noal kõndimine ju kogu. Seal ta iga päev on institutsioon, aga sängitati näitama töökust esmalt, et kaheksast viieni lihtsalt ideid toota. Kõige olulisem ongi nädala lõpuks oleks jälle suur arv visandeid saab auto puhul kasutada. Kes detaile veel lihtsalt erinevaid esiosasid. Aga anna väike vihje, kuidas rahvusvahelises seltskonnas käib see see tõeline töömeeleolu loomine, et oleks hästi palju neid visandeid, hästi palju ideid, mida paberile panna, mida hiljem siis juba auto külge panna. Eks seal ole sängi, kui näha, kuidas teised töötavad, see on lihtsalt nii inspireeriv, et meil on nagu hästi andekad disainerid. Ma kujutan ette, et nad joonised lihtsalt istuvad oma paberitega nonstavad paberi, eks ole, pliiatsi kokkupuutehäält on tunda ja ongi kõik, kuidas seal saab tekkida inspiratsioon. Nojah, siin võib natuke internetis vaadata muidugi, aga siis on ka autonäituste ja vaadata, mida konkurendid teevad ja üldiselt on nagu kõikide on see loomulik protsess, autode joonistamine. Et stanget ja hirmine, timeskatud Photoshopi, kes markereid, kes pastapliiatsit. Aga kõik see on insener, meeri, vat see nagu kunagi ei ole sellist hetke, et oh, mul ei olegi midagi joonistada alati midagi, et ahah, ma proovin ka natuke niimoodi või. Sõnaga võtad ette, et paned kaks ratast, joonistad paika, tõmbad kriipsu nende vahel autost tühjaks, siis hakkad peale poole joonistama. Eks seal annab, vaatas ka ilma ratasteta tsoneeritud. Lihtsalt nagu joontega seda siluetti ja rattad Trodilema, noh see tehniline baas, turvaatilemine julgeb juurde, et seal loomulikult. Mis on need saavutused, mis sul kuuluvad sinu nii-öelda au ja kuulsuse 2006. aasta kappe, mille üle sul tõeliselt hea meel Seda raske ütelda, aga no ilmselt oli see Tseenuse, et mul oli õnne osaleda mõlemas kontseptoote projektis teenus raadiokuulajate jaoks olemas on konkreetne auto džinuseni Hyundai kontseptuaalselt. See ei ole mitte ainult joonistada auto, see on täiesti nii-öelda lihasse ja verre valatud auto. On ja, aga noh, see on ainult üks eksemplar tsejale toodangatud, seal jaota põlangi ideaalne, näidates Hyundai tuleviku disainisuunda. Et siis kuuekandilist esivõre ja neid voolavad jooni, et tõsiselt sanis on ta välja arendama. Ja noh, selle auto puhul oligi, et oli, eksülesandeks oli säästoorib, filmistati, autostitu, film, pea, animatsioone, siis minu ülesandeks oli see animatsioon koolipoisina kujutada ja siis esitule sisu, disain pluss seal ekraanigraafika täppisdetailid ostnud. Ning teine oli Aarneis, mis oli siis Pariisi autonäituseks ja sealjuures olin muidugi nagu juba projektiga algusest, et seal on rohkem masse tehtud. Söök, ma sinuga praegu rääkida saame, see tähendab seda, et sul on puhkus. Täna on uuel aastal sõidab tagasi. Ma lendan juba vana-aasta õhtul tööle, peaksin minema teise. Teisel, mida sa teise hommikul peale seda, kui sa oled täitnud oma kohvikruusi, hommikul joonistama hakata? Ilmselt on see, et kohv tuleb, aga võib-olla ma olen siis ülegija stuudiosse rääkima, kuna praegu ongi see situatsioon, et esimesest jaanuarist võid olla õnnelik ja disainistuudiosse. Otsus on juba tehtud, aga see sõltub lihtsalt, kuna hakkas ühe või kahe nädala jooksul äärmiselt põnev suled. Jah, pirn loob aitäh.