Tere õhtust, keskava kuuled, meie tänase saate külaliseks on vabariigi teeneline kunstnik Mati Palm. Telefonikõne 20 päeva tagasi Milanos on kuuldel Estonia teatri solist, vabariigi teeneline kunstnik Mati Palm. Täielikult seda, et tuleb maske, ala ja Milano, mis on saanud juba päris koduseks maha jätta. Olen muidugi väga tänulik õpetajatele. Kuulakem üht eksamitööd. Olude sunnil on lindistus tehtud laskaala teatri kuuendalt rõdult. Ja kui nüüd kuulutati välja järjekordne konkurss, selgitamaks need, kes võivad õppida Itaalias laamist siis vaatamata sellele, et ma olin juba 31 aastane, võimaldati mul sellest konkursist osa võtma. Ta konkursi tulemuse põhjal otsustati mind Itaaliasse õppima saata. Kuid eelkõige minu vanust silmas pidades tuli mul arvestada ühe õppeaastaga. Sellest tulenevalt ma püüdsin ühe aastaga täita kahe õppeaasta programmi Endale õppeprogrammi koostamisel pidasin silmas eelkõige meie teatri võimalikku repertuaari tulevikus ja, ja konsulteerides maestro ka jäime peatuma neljal Verdi teosel. Nimelt Philipi osa. Selle programmi täitmiseks tuli tööd teha mehe moodi ja paistab, et õnnestus laulukooli juhtkond taotlus Liidu kultuuriministeeriumilt et mind ka järgmiseks hooajaks laulukooli tagasi saadetaks. Nüüd avanes mul võimalus siis eelmisel õppeaastal õpitut korrata, süveneda ja panna rõhku kvaliteedile ning juurde õppida kolm partiid nimelt Verdi ooperist matat Vanco parti aidast krampis ning Rossini Stavat maatorist bassipartii. Lisaks sellele õppisin veel üle 20 itaalia klassikalise aaria ja 19. sajandi laulu. Kuulakem de Silva kavatiini Verdi ooperist Ernani. Aa. Aa. Aa admini teema. Sel hooajal õnnestus mul jälle esineda Itaalia publikule koguni seitsmel korral. Kõik need jätsid mulle kustumatu mulje oma brannale kontsert laskala fuajees, mille korraldas laskala muuseum. Kontsert kandis üldnimetust mandoliini muusikalises draamas ja vokaalmuusikas. Selle selleks kontserdiks olid välja valitud muusikalised numbrid ooperitest mida esitatakse ooperis, mandoliini ja tšembala saatel. Teiste lauljate esitatud palad on meie ooperisõpradele tõenäoliselt tundmatud. Laulsin. Ma olen tiirles Serbiinine Tšehhoslovaki tenori Peeter torski ja baskist varitalifuanga Lindaga Verdi Rigolettot, kandsime selle teosed kontsertkorras ja sellest siis ainult katkendid. Suuremad lõigud, mina laulsin seal juba koduski laudad, Sparafossiili partii, mille õppisin ära kontserdi jaoks itaalia keeles. Kontsert oli väga pingeline, sest on teada Läheb hästi, kui nad on efektsed siis saavad nad ka vastava aplausi. Ja see on itaaliapäraselt tavaliselt väga temperamentne. 30. jaanuaril oli tore kontsert Parma provintsis. Väikelinna spetsikatoones oli kutsutud sellele kontserdile kaks lauljat Jaapanist, kaks lauljat Itaaliast, kaks Hispaaniast ja kaks nõukogude liidu esindajat. Kontsert oli väga pidulik, dekoreeritud lillede ja vastavalt neljama lipuga. Kontsert oli organiseeritud kuulsa itaalia baritoni. Praegu maailma niinimetatud rinnad tänurite kuningaks Tõnur, kes kaalub 150 kilo. Kuid laval liigub väga kergelt, isegi võiks öelda elegantselt. Toimustamaga kohtumine koolis. Ja pärast seda kohtumist ta avaldas soovi laulda. Kontsert maavärina läbi kannatanute abistamiseks ja kutsus endale kaaslasteks sellele kontserdile koolist osa õpilasi. Kontsert oli meile kõigile suureks auks. Kontsert toimus Modena teatris, kommunaalteatris ilusas hoburauakujulises Itaalia traditsioonilist teatris, kus on ligi 1200 kohta. Kontsert kuulutati välja nimetuse all. Luciano Pavarotti esitleb laskaala laulukooli. Niisiis, Modenas teisel juunil enam kui 1000 itaalia muusikasõbra palge ees. Tänaseks saateks lindistas Mati Palm meie raadiomajas kolm Itaalias õpitud laulu klaveril tarsinalango. Berliini hõbedane kuu. Leedu. Lemio. Meieni jõudsid aprillis-mais teated selle kohta, et kuulus la skaala läks pankrotti või vähemalt oli pankroti ääre peal. Tõeliselt siiski skaalas rahalised raskused ka on, sellepärast et kui laskeala kasutab maailma parimaid lauljaid, siis ka nende honorar on väga kõrged. Piletihindasid, aga tõsta ei ole võimalik. Jälle skaala. Lavastused on kõik väga rikkalikult, väga esinduslikud. Mis maksavad. Kindel on see, et las skaala kama, mõõnaperioodil jääb ikkagi maailma ooperikultuuri lipukandjaks sest Itaalia on ooperikodumaa sünnimaa traditsiooni tema jalaskaala teater, selle tsentrum laskealas on kuuldavasti ühte kui teist uut. Viimastel aastatel on uusi tuuli La Scala ooperipoliitikas ja taotlustes kuid siiski La Scala teater jääb traditsioonidega andeks. Ja täheteatriks eelkõige igal etendusel võib kuulda vähemalt kahte-kolme maailmakuulsat nime. Ja. Üldisest tasemest, muusikalisest väljatöötlusest ja paljudest faktoritest, kuid eelkõige skaalas. Ooperi edu sõltub siiski ooperikuulsustest, laulu kuulsustest ja just nimelt nende vokaalsest meisterlikkusest. Kui meenutada neid tähti, kes laskalas kahe aasta jooksul laulsid ja keda mul oli võimalus kuulata, siis võib-olla meenutaks sääraseid nimesid, nagu näiteks kuulus Wagneri laulja Chris Horner. See on üks võimsamaid suuremaid naishääli, keda ma olen kuulnud Kreesmelse Pämbari neegritel Ameerikast. Temaga jooksis tollane kinos pioneer möödunud nädalal film Carmen, mis oli filmitud Salzburgi festivalilt Herbert von Karajan juhatusel. Kahel aastal laulis la skaalas korduvalt maailma esimene sopran hispaanlanna Mansour, Valle. Kuulus Mozarti, Rossini, interpreet Luichalva üks parimat. Olite praegused kuningad, itaallane Piero kaputšilli kellega sain päris hästi tuttavaks. Möödunud aastal laulis esimest korda laskalas toortenor Verjana Luketi kes sellel aastal juba kutsuti tagasi ja kes tõenäoliselt lähematel aastatel teeb ten, olete maailmas nime. Kindlasti on meie ooperis sõbralt. Laskalas samuti koolis. Minul oli täielikuks uudiseks üllatuseks niisugune tenor nagu Alfredo Kraos Hispaaniast, kes sellel aastal siis laulis jälle üle hulga ajala skaalas. Sel korral Masmi ooperis verter nimiosa. See oli üks huvitavamaid nüansirikkamaid oopereid, rolli, mida mul on õnnestunud näha. Ta laulis. Rääkigem ka laskala dirigendipuldis olnud meestest. Laskealas nagu parimad lauljad, nii on ka maailma parimad ooperi dirigendid kutsutud külalised meest, eelkõige 82 aastane Viini ooperiteatri peadirigent Kalbee. Sellel aastal üle hulga aja jälle la skaala puldis kuulus ameerika dirigent, sobinud ta edukalt läheb laske alla peadirigendi Claudio Abado. Tema nimel kolmes suuremas keskuses peadirigendi kohal laskala teatri peadirigent. Siis on ta peadirigent Londoni filharmooniaorkestri juures ja Viini Filharmoonikute ja dirigent. Väga populaarne, väga armastatud dirigent. Laskealas on prantsuse dirigent. Preetor. Meil on õige populaarsed teatrite vahelised vahetused. Estonia käib Leningradis, Vanemuine, Moskvas. Kogu kollektiiviga oli Itaalias ka midagi taolist. Sellel aastal märtsikuus toimus vahetus inglise kuningliku ooperiteatrikavand ka nii hea La Scala teatri vahel. Inglased näitasid La Scala laval siis kolme ooperit vähem tuntud ooperit, aga kas ka publikule? Nimelt? Ja Benjamin Britteni ooperit tiiter Craims, kus peaosa täitis kuulustena Jon Vickers Pieter Kaimsed, siis mul on neist kolmest ooperist kõige parema mulje ja saigi oblika valt kõige parema vastuvõtu. See ooper oli lavastatud ja ette kantud kaasaegselt väga nüansirikkalt. Väga suurt rõhku vandas lavastuslikule küljele ja mängulisele küljele. Väga huvitavalt oli kasvatatud koori kui massivabalt laval kuid organiseeritult, väga liigendatult, kuid gruppides ma ei ole säärast koori kasvatamist nagu varem teistes teatrites näinud. Esinesid Itaalias väga mitmetel kontserditel ja endal muidugi raske kõnelda sellest, kuidas läks kremonaale La provintsija, märgivad Nõukogude bass Mati Palm, alustas kontserti Filipp Yariaga Verdi ooperist Don Carlos. Esimestest nootidest alates oli selge, et Nõukogude laulja pole Itaalias juhuslikult, mida olevat kinnitanud ka keelebeksuaaria Sevilla habemeajast. Oma kõuemürina ka võib Mati Palm tõepoolest teatrimaja värisema panna. Teine ajaleht. Võimas ja kindel, nagu sügav orelitoon on nõukogude bass Mati Palm, ükskõik kas ta laulab Verdit või Rosseinit või kui palju laule esitab solistile, on isiklik interpretatsioon ja väga meeldiv karakteri tunnetus. Ta oskab vürtsikalt edasi anda muusikalist mõtet. Head arvustused on muidugi meeldivam lugeda kui halba arvustust seda enam, kui see armastus on veel itaalia nõudliku kriitika ja publiku poolt antud. Tuleks kõiki väga tänada, kes mulle selle kaheaastase õppereisi võimaldasid ja selleks kaasa aitasid. Kuuldud saates vestes vabariigi teeneline kunstnik Mati Palm, reporter oli Triin Küti ja saate toimetas Agera.