Algavas saates riigita rahvas räägib Andrus Mölder Chamorrodest. Jamurrasid on kaasajal umbes 177000 inimest. Traditsiooniliselt tontšamorrod elanud vaikses ookeanis Mariaani saarestikus. Kaasajal elab arvukalt hemorroidid aga mitmel pool USA-s eeskätt Havai saartel ja Vaikse ookeani äärsetes osariikides. Mariaani saarestikus elab tänapäeval veel ainult umbes 72000 murrat ehk umbes 40 protsenti kõikidest Chamurradest. Mariaani saarestik jaotub USA kahe valduse vahel. Põhjas asub USAga assotsieerunud riik Põhja-Mariaani ühendus ja lõunas USA-le kuuluv saar, komm, mida ametlikult nimetatakse Guami ala. Mariaani saarestik asub vaikse ookeani lääneosas 12. ja 21. põhjalaiuse vahel 145. idapikkusel. Saarestik paikneb Filipiinidelt ida pool Jaapanist lõunas ja Uus-Guinea saarest põhjas. Mariaani saarestik kuulub Okeaania mikroneesia piirkonda. Mariaani saarestiku kogupindala on natukene enam kui 1000 ruutkilomeetrit ehk üsna täpselt sama palju kui Eestis on pindala Hiiu maakonnal, mis teatavasti on 1023 ruutkilomeetrit. Mariaani saarestikus 53 protsenti kuulub kommi alla ja 47 protsenti pindalast on Põhja-Mariaani ühendusel. Mariaani saared on endale nime saanud seitsmeteistkümnendal sajandil elanud Hispaania kuninga Felipe neljandat teise naise kuninganna Austria Mariano järgi. Saarestik sai endale eurooplastel pärit nime, kui hispaanlased püüdsid saarestikku koloniseerida. Kaasajal elab Mariaanidel umbes 210000 inimest. Neist umbes 50000 elavad põhja Mariaanidel ja umbes 160000 kohamil. Komm on oluliselt tihedamalt asustatud kui Põhja-Mariaani ühendus. Kommi keskmine tihedus on enam kui 300 inimest ruutkilomeetri kohta samal ajal kui põhja Mariaanidel on see natukene enam kui 100 inimest ruutkilomeetri kohta. Viimastel aastakümnetel on Põhja-Mariaani ühenduse rahvastik väga oluliselt muutunud. Näiteks ajavahemikus 1980 kuni 1990 kasvas piirkonna elanikkond peaaegu kolmekordseks. Samas viimase 15 aasta jooksul on sealne rahvaarv vähenenud enam kui 20 protsendi ulatuses. Rahvastiku vähenemise põhjuseks on olnud eeskätt Hiinast pärit võõrtööliste massiline lahkumine piirkonnast, kus majanduse struktuur on viimastel aastatel oluliselt muutunud. Chamurrade osatähtsus Mariaani saarestiku elanikkonnast on üpris väike. Põhja-Mariaani ühenduses on neid umbes veerand. Seal on Murrodest rohkem näiteks Filipiinidelt pärit inimesi. Guami saarel, kus elab umbes 60000 murrard, on nende osatähtsus umbes 37 protsenti elanikkonnast. Seal Murrod kõige suurem rahvusrühm ja ka kommil on küllalt palju inimesi, kes on pärit Filipiinidelt. Selliste inimeste osatähtsus kommiljon umbes veerand elanikkonnast. Mariaani saared on vägagi huvitava kliimaga. Seal valitseb troopiline kliima, aga sealsed temperatuuri erinevused on aastaringselt vägagi väikesed. No näiteks Komil on päevane keskmine maksimumtemperatuur aastaringselt vahemikus 28 kuni 32 kraadi. Öised keskmised miinimumtemperatuurid on aga aastaringselt vahemikus 23 kuni 25 kraadi. Kõige madalam kommil mõõdetud temperatuur on 18 kraadi ja kõige kõrgem 36 kraadi põhja. Mariaanidel on üldiselt keskmised temperatuurid mõnevõrra madalamad kui kommil ent põhja Marioonidel asuval Saipani saarel on temperatuurid aastaringselt vägagi ühtlased ja seda saart peetakse ka kogu maailmas kõige ühtlasema temperatuuriga piirkonnaks üldse. See tähendab, et sealse saare kõige külmema kuu öine keskmine temperatuur on kõige kuumema kuupäevasest keskmisest maksimumtemperatuurist ainult nelja ja poole kraadi võrra erinev. Nii ööl kui päeval. Aastaringselt on temperatuurid peaaegu täiesti ühesugust. Sademeid esineb Mariaani saartel väga palju, näiteks Kooaamil mõnes piirkonnas umbes 2500 millimeetrit aastas. Kui seda võrrelda Eestiga, kus keskmiselt sajab natukene enam kui 600 millimeetrit aastas siis tõepoolest võib öelda, et komm on vägagi vihmarikas piirkond. Mariaani saarestiku elu teeb keeruliseks pidev taifuunide risk. Eriti suur tõenäosus troopiliste tormide tekkeks esineb septembris ja oktoobris. Ning viimase mõnesaja aasta jooksul on Mariaani saarestiku korduvalt ka väga tugevad troopilised taifuunid laastanud, toonud kaasa tõsist hävitustööd. Mariaani saared. On Chamurrode esivanemate poolt asustatud vägagi ammu arvatavasti enam kui 4000 aastat tagasi. Ilmselt saabusid Jomorrode esivanemad Kagu-Aasiast olles väga head meresõitjad. Ka kaasajal võib öelda metsa Murrodon, kultuuriliselt küllaltki lähedased Kagu-Aasias, eeskätt Filipiinidel elavatele rahvastele. Viimastel aastatel on arheoloogid hakanud arvama, et Murrode esivanemad võisid Mariaani saartele liikudes läbida tollase inimkonna ajaloo kõige pikema järjestikuse meretee. See tähendab, et tõenäoliselt ei olnud enne Chamorrode esivanemaid inimesed veel mitte kunagi nii pikka järjestikust teekonda merel läbinud. Eurooplaste jaoks avastas Mariaani saarestikku Portugali meresõitja Magarhaaess 1521. aasta märtsis. Kuna ta purjetas Hispaania lipu all siis ta kuulutas avastatud alad Hispaania osaks. Lõuna-Ameerikast lahkumise järgselt olid sa murrad esimesed inimesed, kellega Magahhaaži meeskond üldse kokku puutus. Väidetavalt juba sellel esimesel kokkupuutel eurooplastega tekkis Murrodel konflikt, sest omandisse suhtumine olid seal Murrodel ja eurooplastel vägagi erinev. Hiljem muutusid Mariaani saared, eriti aga komisaar eurooplaste ja teiste meresõitjate jaoks, kohaks, mida kasutati vahe peatusena teel Filipiinidelt, Mehhikosse. Hispaania ehitas seetõttu kommilega mitmeid kaitserajatisi. Järgnevate sajandite jooksul on Mariaani saared olnud erinevate võõraste riikide kontrolli all. Seal on pere mehetsenud Hispaania, Saksamaa ja Jaapan ja USA. Võõraste vallutajate võimu tulemusena on Chamurrot kaasajal paljuski segunenud teiste rahvastega sealhulgas ka teiste rassidega puhast vett. Murrosid on tänapäeval väga vähe, eriti tugevalt murret segunenud hispaanlastega ja Filipiinidelt pärit rahvastega. Sest seitsmeteistkümnenda sajandi algusest kuni 1898. aastani olid Mariaani saared Hispaania koloniaalvõimu kontrolli all. Alates 19. sajandi teisest poolest on murru taga tugevalt segunenud ka hiinlastega jaapanlastega, Vaikse ookeani erinevate rahvastega ja USA elanikega. Kolme sajandipikkune. Hispaania ülemvõim mõjus Chamurrodele küllaltki laastavalt. Esiteks, hispaanlased tõid endaga kaasa mitmeid haiguseid, mida sa murrad varem ei teadnud ja mille vastu neil ei olnud immuunsust. Seetõttu tapsid hispaanlastel saadud haigused Chamorrosid massiliselt. Lisaks kehtestas Hispaania Mariaani saartel ka küllaltki räige terrori. Hispaanlased tapsid Murrosid, kes ei olnud nõus elama hispaanlaste kuulekate alamatena üsna halastamatult. Mitmed murrad ülestõusud suruti väga julmalt maha ja näiteks ajavahemikus 1670 kuni 1695 toimus Komil otsene Hispaania Chamorrode relvastatud vastasseis. Lisaks asustas Hispaania olulise osakese Murrodest Mariaani saarestiku siseselt ümber viies suure hulga saarestiku põhjaosas elanud seal Murrosid elama saarestiku lõunaosasse Guami saarele. Mõnedel andmetel võis seitsmeteistkümnenda sajandi keskel olla Chamorrosid umbes 100000 inimest kuid juba aastaks 1800 oli neid järgi ainult umbes 10000 inimest. Seega koloniaalvõimu mõju oli tõepoolest ülimalt negatiivne. Hispaanlaste poolt korda saadetud kuritegude hulka kuulub katsia Murrode sunniviisiline muutmine katoliiklaseks. Katoliiklaseks mitte hakkajaid karistati julmalt ja avalikult. Koos usu pealesurumisega suruti tsa murradele peale ka hispaaniapärased perekonnanimed. Seetõttu on ka kaasajal paljude Chamurrodel koloniaalse taustaga hispaaniapärased perekonnanimed, millel ei ole mitte midagi pistmist Chamurro kultuuriga. 19. sajandil saabus Mariaani saarestiku suurimale saarele küllalt palju inimesi Caroliinide saarestikus. See Caroliinide saarestik asub Mariaanide saarestikus lõuna pool. Ja huvitav on see, et hispaanlastest kolonistid suhtusid Caroliinidest inimestesse oluliselt paremini, kuid murradesse. Seetõttu õnnestus kalo liinidel suhteliselt hästi säilitada keel ja kultuur. Ja Caroline'i keel on ka kaasajal kõrvuti Chamorroia inglise keelega põhja Mariaanide ühenduse üks ametikeeltest Mariaani saarestiku hulka kuuluv komisaar on seotud ka Eestiga. Nimelt Tallinnas sündinud baltisaksa maadeavastaja Otto von Kotzebue juhitud ümber maailmareisil olnud mereekspeditsioon külastas kommi 1800 seitsmeteistkümnenda aasta novembris pärast Hispaania USA sõda loovutas Hispaania koomi saare 1898. aastal USA-le ja müüs ülejäänud Mariaani saarestiku saared ehk põhja Mariaanid 1899. aasta lepinguga Saksamaale. Järgnevatel aastatel valitses Saksamaa põhja Mariaane kui saksa Uuski näo osa. Kuid sisulises mõttes Saksa võimud põhja Mariaanidel suurt midagi ära ei teinud. Nad peaaegu ei arendanud piirkonda ja sekkusid kohalikku elusse üldse vägagi vähe. USA-le läinud komisaar muutus aga üpris kiiresti eeskätt baasiks USA laevadele, mis kursseerisid USA lääneranniku ja samuti USA-le üle läinud Filipiinide vahel. Esimese maailmasõja ajal kuulutas Jaapan Saksamaale sõja ja muuhulgas valluta säraga Põhja-Mariaani saared. 1919. aastal andis rahvasteliit Põhja-Mariaani saared aga ametlikult Jaapanile. Jaapani võimu ajal muutus piirkonna kõige olulisemaks majandusharuks suhkru tootmine ja piirkonda toodi elama jaapanlasi, aga ka jaapani võimu all olnud aladelt, koreaalasi ja teisi rahvaid. 1939.-ks aastaks moodustasid Põhja-Mariaani saarte elanikkonna enamuse jaapani impeeriumist ümber asunud inimesed seega vägagi väikese aja jooksul 20 aasta jooksul olidjaapanlased suutnud põhja Mariaanidele tuua väga palju oma inimesi. 1941. aasta detsembris mõned tunnid peale Jaapani rünnakut USA vastu, Bear Haaburis ründas Jaapan põhja Mariaanidelt USA valduses olnud Guami saart. Järgnevalt viisid jaapanlased põhja Mariaanidel koomile hulgaliselt Murrosid kelle ülesandeks pidi olema jaapanlaste võimu kindlustamine kommil. Nimelt Põhja-Mariaani täitsa Murrod olid jaapanlastele suhteliselt lojaalsed ja seetõttu jaapani võim Guami saarel suhtus komi põlistesse Chamorrodesse oluliselt halvemini kui põhja Mariaanidelt pärit Chamorrodesse. Jaapani võimuperiood Mariaani saarestikus jäi aga küllaltki lühikeseks. Juba 1944. aasta suvel lõid ameeriklased jaapanlased nii koolis kui ka põhja Mariaanidelt välja. Erandiks oli Põhja-Mariaani saarestiku kõige lõunapoolsem saar roota, mida ameeriklased ei hakanud vallutama ja mis andis alla teisel septembril 1945 umbes tund aega pärast seda, kui Jaapan oli kapituleerunud samas põhja Mariaanide ühel saarel hakkasid jaapanlased ameeriklastele vastu aga veelgi kauem. Nimelt kuni detsembrini 1945. Komisaar on aga läinud seoses jaapanlastega ajalukku ka selle poolest, et üks jaapani sõdur tuli Guami saarel nii-öelda džunglist välja alles 1972. aastal, kuigi ta oli juba 20 aastat teadnud, et teine maailmasõda on lõppenud. Teise maailmasõja lõppedes läks kui ammu uuesti USA valdusesse põhja. Mariaanides sai aga ÜRO haldusterritoorium, mis anti USA halduse alla. Saartel elanud jaapanlased asustati ümber Jaapanisse. 1900 viiekümnendatel ja kuuekümnendatel aastatel tehti korduvalt katseid kommi ja põhja Mariaanide ala omavahel ühendada, sest mõlemad kuulusti USA-le korraldati mitmeid referendumeid. Need referendumid põhja Mariaanidel hääletasin ühinemise poolt ent Guami saare elanikkond oli ühinemise vastu. Seal toimus referendum 1969. aastal ja Guami elanikud ei soovinud ühineda Põhja-Mariaani saartega. Ja arvatakse, et selle väga oluliseks põhjuseks on just nimelt mälestused teise maailmasõja ajast. Ehk siis kommisaare elanikud olid jätkuvalt mõnevõrra pahased Põhja-Mariaani täitsa Murrode peale, kes aitasid kommil jaapanlaste võimu kindlustada. Ja nii siis ongi selle ühe saarestiku erinevad piirkonnad tänase päevani jäänud kaheks erinevaks administratiivse eksalaks. Kuigi mõlemad alad kuuluvad USA halduse alla näiteks Põhja-Mariaani ühenduses, võeti 1900 seitsmekümnendatel aastatel selge suund mitte iseseisvumisele. Võeti suund just nimelt USAga assotsieerunud riigi staatusele sest nähti ette tihedamates sidemetes USAga on võimalik piirkonna majandust oluliselt tugevdada. Usu poolest on Chamurrod valdavalt kristlased, täpsemalt katoliiklased ja selle katoliikluse siis tõitša murradele hispaanlased, kes omal ajal usku murradele sunniviisiliselt peale surusid. Samas varasemalt enne katoliiklaseks hakkamist klassikalises mõttes Chamurrodel religiooni ei olnud. Sa murrad, austasid küll oma esivanemaid, kuid nad ei kummardanud jumalaid. Küll on aga Chamurrodel olemas mitmeid iidseid legende, sealhulgas ka legend maailma loomise kohta. Nimelt Jomorrode ühe väga ammuse legendi kohaselt on maailm loodud kaksikutest õe ja venna poolt. Kusjuures vend surres juhendas õde, kuidas tuleb universum luua ja kuidas seda tuleb luua sureva venna kehast. Ja peale venna surma õde talitaski Venno näpunäidete kohaselt ja õde kasutas siis näiteks venna silmi loomaks päikest ja kuud kulme loomaks Vikerkaar ja erinevaid teisi kehaosasid kõikvõimalike maiste nähtuste loomiseks. Kusjuures peale seda, kui õde oli maailma loonud, läks ta Guami saarele ja selle saare kalju rahnudest lõi inimesed. Ajaloolased arvavad, et koloniaalajastu eelneks Marrod ühiskond baseerus kasti süsteemil ehk seisustesüsteemi. Ja üldiselt eksisteeris kaks põhiseisust ja neist kõrgema seisuse nimi oli Chamuuri. Ja peale hispaanlastest vallutajate saabumist kastisüsteem likvideeriti. Ja hispaanlased hakkasid kõiki Mariaani saarestiku elanikke nimetama Chamurro. Mõnede hispaanlaste arvates olid kahte erinevasse seisusesse kuulunud inimesed ka välimuselt mõnevõrra erinevad. Madalama seisus inimesed olid lühemad ja tumedama nahaga kui kõrgema seisus inimesed. Sellega seoses on arvatud, et võib olla Sa Murrod ei olnudki päris üks rahvas või vähemasti pärinesid siis kahest erinevast eeldas rahvast. Nüüd nendest seisustest kõrgem seisus ehk Chamuuri seisus jagunes omakorda kaheks alamseisuseks, millest ühte võiks nimetada kõrgemaks keskklassiseisvuseks ja teist valitsejate seisvuseks. Seejuures on huvitav, et kõrgema keskklassi inimesed võisid tõusta valitsejate seisusesse ja valitsejate seisuses olevad inimesed võisid langeda kõrgema keskklassiseisusesse. Kuid kumbki nendest seisustest ei saanud langeda kõige madalamasse seisusesse. Ja samas kõige madalama seisuse inimesed ei saanud kunagi tõusta ei kõrgemasse keskklassi ega valitsejate seisusesse. Oluline on seegi, et kõige madalama klassi inimesed ei tohtinud kõrgema klassi inimestega järglasi saada. Chamurrude traditsiooniline kultuur on baseerunud mõistel, mida võiks tõlkida kui üksteisele hea tegemist. Seda mõistet võib vaadelda ka kui vastastikust sõltuvust. Selles kontseptsioonis on väga olulisel kohal austus enda, perekonna, kogukonna ja eakate vastu. Palju oli kollektiivset omandit, mida kasutati ühiselt ja selliste väga selge, et eraomandi tagaajamist ei toimunud. Ja see on ka näiteks põhjus, miks Murrodel tekkis konflikt saarele saabunud esimeste hispaanlastega sest Chamurrod võtsid hispaanlastelt erinevaid esemeid enda käsutusse. Nad ei tulnud selle pealegi, et on olemas range mõiste eraomand ja mingisuguseid asju ei tohi võõrad enda kasutusse võtta. Sa murrad olid traditsiooniliselt harjunud elama nii, et mingisuguste esemete või töövahendite laenamine oli täiesti tavaline ja normaalne nähtus. Kui üks inimene või inimeste grupp seda vahendit ei kasutanud, siis võis seda kasutada mingi teine grupp ja nii edasi. Paraku kaasajaks sellest kontseptsioonist ei ole suurt midagi järgi jäänud. See murrade traditsiooniline kultuur on asendunud USAst üle võetud kommetega. Teine väga oluline. Põhimõte Savorrode elukorralduses oli see, et tegemist oli suuresti materjali arhaalse klanni ühiskonnaga. Sealset klanne juhtisid naised ja nendesse kuulusid inimesed, kes põlvlesid ühisest esiemast või olid abiellunud nendega, kes sellest ühisest esienast põlvlest. Lapsed kuulusid ema, Klonni ja pere poolt kasutada olev vara oli eeskätt naise klanni oma ja anti edasi naisliini pidi kaasakson klannid Chamurrode jaoks igapäevaelus sisuliselt oma tähtsuse kaotanud. Samas kuuluvus mingisse kindlasse sugulaste ringi on Chamorrode jaoks ka tänapäeval oluline. See mõjutab vähe igapäevaelu, aga see on rohkem oluline nii-öelda põhimõtteliselt Sa murrad elukorralduse. Üheks huvitavaks eripäraks on ka emapoolse onu tähtsustamine laste kasvatamisel. See tähendab, et lapse kasvatamises on lapse ema, vend või vennad mänginud tähtsamat rolli kui lapse tegelik bioloogiline isa. Töid on Jomorrod jaotanud traditsiooniliselt selgelt naiste ja meeste töödeks. Mehed tegelesid vanasti eeskätt ka Nuude valmistamisega, jaga Nuude juhtimisega Tööriistade valmistamisega kaugemal merel, kalapüüdmisega. Naised hoidsid korras, kodu tegelesid toidu valmistamisega, keraamika valmistamisega, rannalähedase kalapüügiga. Põllumajanduslikke töid tegid naised ja mehed tavaliselt ühiselt. Murdeajaloolisest arhitektuurist ei ole tänaseks päevaks kuigi palju säilinud. Kõige huvitavam ja kõige tuntumad ajaloolised ehitised, mis tänapäevani on olles on võimsad kivist sambad, mis koosnevad kahest osast. Tugipostist, millele on peale asetatud omamoodi kivist kiiver või müts. Selliseid sambaid on leitud mitmelt poolt Mariaani saartelt. Aga paraku neid ehitisi, mille osaks sambad kunagi olid enam ei ole. Need ehitised on hävinud. Nende sammaste valmistamisel on huvitav asjaolu, et tugipostid On tehtud lubjakivist aga samba ülemine osa on valmistatud poolkerakujulisest kivistunud korallist. Üldiselt arvatakse, et enamus suuri kivisambaid on valmistatud umbes 900 kuni 1000 aastat tagasi. Mariaani saarestiku majanduse aluseks on turism ja see turism on siis seotud välisturismiga ja välisturistid tulevad eeskätt Jaapanist aga küllalt paljud ka näiteks Lõuna-Koreast või USAst. Kitsamalt Guami saarel on väga olulisel kohal Aga saarel paikneva USA sõjaväebaasi teenindamine seejuures sõjaväebaas on seal tõepoolest väga suur, hõlmates peaaegu kolmandiku Guami saarest. Komi suurim eratööandja on aga USA ühe suure lennukompanii kohalik tütarettevõte. Veel kümmekond aastat tagasi oli põhja Mariaanidel väga oluline tööstusharurõivaste tootmine kusjuures tööjõuks olid peamiselt Hiinast pärit migrandid, kes tegid tööd väga madala palga eest ja vägagi viletsate tingimustes. Tänaseks on rõivaste tootmine põhja Mariaanidelaga sisuliselt lõppenud ning paljud võõrtöölised on piirkonnast lahkunud. Sa Murrodest on osad tegevad põllumajanduses, aga üldiselt on põllumajanduse tähtsus Mariaani saartel vägagi väike. Arheoloogilised uurimused on näidanud, et Mariaani saartel on riisi kasvatatud juba väga ammusest ajast ja ka kaasajal on riis küllaltki tähtis toit. Punane riis, mis on valmistatud koosa nato põõsaviljadega on tänase päevani Murrodel väga oluline toit. Ja seeläbi eristuvad Chamorrald paljudest teistest Vaikse ookeanirahvastest. Küllalt palju söövad murrad ka kõikvõimalikke puuvilju, näiteks mangosid kookospähkleid, leivapuuvilju ja nii edasi. Üheks huvitavaks kohalikuks toiduks roog, kus liha või kala marineeritakse sidrunimahlas, millesse on tavaliselt lisatud värskeid kookospähkleid, rohelist sibulat, tšillipipart ja soola. Rooga serveeritakse enamasti koos riisiga või keeratuna sooja maisi tortilla sisse. Arvatakse, et komisaare elanikud, sealhulgas saarel, elavad seal Murrod on kogu maailmas kõige enam lihakonserve söövad inimesed. Se lihakonservide söömine on pärit USA sõjaväebaasist. USA sõjaväelased, kes kommile on pikka aega asunud, on siis ammusest ajast väga palju konservtoite söönud. Ja selle kombe on omaks võtnud siis ka saarel elavad mitte sõjaväelased ja ka tša Murrod tänasel päeval. Jätkuvalt söövad väga palju erinevaid lihakonserve. Teine toit, mida kommisaarel palju kasutatakse ja mida kaitse murrad väga palju söövad on ta Bosco kaste ja arvatakse koguni, et arvestuses ühe elaniku kohta ei sööda mitte kusagil maailmas ta paska kastet nii palju, kui seda süüakse. Koomi saarel. Saate alguses sai öeldud, et sa, Murrosid on kaasajal umbes 177000 inimest. Chamoro keele kasutajaid on täna aga umbes 60000 või isegi vähem mis tähendab seda, et ainult umbes üks kolmandik kõikidest murradest kasutavad see Varro keelt. Ja samas neid inimesi, kes seda keelt väga hästi oskavad, on veelgi vähem. Need inimesed on valdavalt enam kui 60 aastat vanad. Samas kui keskealiste inimeste seas on murru keele hästi oskajaid väga vähe. Sellele, et seal murru keelt tänasel päeval nii vähe osatakse, nii vähe kasutatakse on oma tõsise negatiivse panuse andnud koloniaalvõimud. Ja eriti negatiivne on olnud asjaolu, et USA 1922. aastal keelustas Chamorro keele õpetamise koolides. Jomorro keele kasutamist püüti vähendada ja, ja mis võib olla veelgi hullem, selle häbiväärse keeluga käis kaasas ka raamatute põlet vaatamine. Nimelt siis USA kohalikud võimud püüdsid kokku koguda võimalikult palju Chamorro keele õpikuid, sõnastikke ja need kokku kogutud raamatud lihtsalt põletati ära. Teise maailmasõja ajal, kui Mariaani saared olid Jaapani kontrolli all ei olnud olukord oluliselt parem. Siis tungis peale jaapani keel, ka jaapanlased ei teinud midagi murru keele heaks. Peale teise maailmasõja puu kui komm kuulus jälle USA-le ja kui põhja Mariaanid kuulusid esimest korda USA-le siis USA kahjuks jätkas seda Chamurro keele väljasurumise taktikat ja püüti siis saavutada seda Chamurrogeel tõepoolest, igas mõttes vajuks unustuse hõlma. Viimasel mõnel aastakümnel on õnneks võimude poliitika nii koomil kui põhja Mariaanidel olnud sootuks teistsugune. Viimastel aastakümnetel on püütud kunagist halba heastada. On püütud aidata kaasa sellele, et Chamurrogeel ei sureks välja, et see keel säiliks, see keel areneks. Et seda keelt inimesed oskaksid. Ja tänasel päeval nii Guami saarel kui ka põhja Mariaanide ühenduses. Chamorro keel on üks ametikeeltest tegelikkuses peamine saarestikus kasutatav keel on inglise keel, aga mitte keegi ei keela kasutada katsia murru keelt. Väga paljud Murrod kõnelevadki seda keelt kodudes omavahel aga avalikus kohas seni siiski kuuleb seda keelt suhteliselt harva. Ja, ja võib-olla huvitav on ka see, et kuigi põhja Mariaanidel on Murro keele kasutajaid vähem kui Komil, siis samas nende inimeste osatähtsus, kes oskavad murru keelt väga hästi on põhja Mariaanidel suurem kui Guami saarel. Nii komisaarel kui ka põhja Mariaanide ühenduses õpetatakse kaasajal murru keelt kusjuures sealsete reeglite kohaselt tuleks murru keelt õpetada nii algkoolis, keskastmes ja gümnaasiumi tasemel. Guami saarel on Samarro keelt võimalik õppida kõrgkoolis ja tänu sellele hariduspoliitikale. Viimastel aastatel on Chamorro keeleoskajate hulk noorte hulgas hakanud jälle õnneks kasvama. 2013. aasta märts oli Guami saarel Chamurro keele kuu. Sel ajal püüti propageerida murru, keele õppimist ja selle keele igapäevast kasutamist ja muuhulgas toimus siis kommilgatsia murru keele olümpiaad. Kusjuures sellest olümpiaadist võtsid osa õpilased nii kommist kui ka põhja Mariaanide ühendusest. Ja nüüdseks siis keele olümpiaad. Koomil on iga-aastane ja küllaltki oluline sündmus. See võru keeles tehakse Mariaani saartel ka raadiosaateid, vähesel määral ka telesaateid ja Morrow keel on jõudnud ka interneti internetis, on olemas nii Chamoro keeleõppematerjale kui ka mitmeid sõnastikke. Ja Joe Morrow keel on tänaseks päevaks jõudnud ka Vikipeediasse. Kuigi jah, seal Vikipeedias on praegusel ajal ainult natukene enam kui 150 murrukeelset artiklit. Kusjuures need artiklid on väga lühikesed. Vikipeedia nii-öelda vallutaminetsa Murro keele poolt seisab alles ees. Nüüd, rääkides murru keele kuuluvusest, see keel kuulub Austroneesia keelte hulka, täpsemalt Malai Polüneesia keelte harusse. Ja enamasti keeleteadlased ei paiguta Ta samorrogeelt Malai Polüneesia keelte seas mingisse veelgi alamasse rühma arvatakse Murrogeelsel, Malaisia Polüneesia keelte hulgas moodustab täiesti eraldi rühma. Ja Moro keelel ei ole mitte ühtegi väga lähedast suguluskeeld. Hispaania koloniaalvõimu pikaajalise kohalolekut juttu on Chamoro keeles väga palju laensõnu mis on üle võetud hispaania keelest ja näiteks isegi samurrode. Traditsiooniline numbrisüsteem on tänaseks päevaks asendatud hispaaniakeelse numbrisüsteemiga aga õnneks enamasti need üle võetud laensõnad ei ole üle võetud mitte toorlaenudena vaid mugandatud Chamurro keelele. Samas mitmed sellised igapäevased ütlused on täiesti otse võetud üle hispaania keelest näiteks tša murru keeles. Tere hommikust, on Buenos Dias head ööd ombuennas naasies head aega on adios ja nii edasi, nii et need on siis sõnad ja väljendid, mis on täiesti ühemõtteliselt ja otse üle võetud hispaania keelest. Tänu hispaanlaste koloniaalvõimule kosutav Chamurro keel ladina kirjal baseeruvat tähestikku enne hispaanlaste saabumist Murrodel kirjakeelt ei olnud. Kaasaegsesse murru kirjakeeles on kuus täishäälikut ja 18 kaashäälikut. Kui nüüd mõelda Chamurrode tuleviku peale, siis ma väga loodan, et sa murru, keelt suudetakse hoida, suudetakse kaitsta. Et need viimastel aastakümnetel tehtud algatused kannavad vilja. Chamorrogeel ei kuulu hääbumisele. Aga üldises plaanis. Ega see Chamurrade rahvuslik tulevik seal väga roosiline ei ole. Chamurrade osatähtsus Mariaani saarestiku elanikkonnas on siiski suhteliselt väike ja On üsna ilmne, et see Murrod segunevad järjest enam Mariaani saarestiku erinevate rahvaste sekka. Nii et võib-olla tõesti jah, parim, mida neil õnnestub teha, ongi säilitada oma keelt ja püüda võib-olla edaspidi taaselustada ka mõningaid kunagisi kultuuri kombeid, mis tänaseks päevaks on unustuse hõlma vajunud. Kuulsite saadet riigita rahvas Chamorrodest, rääkis Andrus Mölder.