Kell näitab 16 ja viis minutit ei pea vikerraadio otsesaade siit Saaremaa ooperipäevadel läheb edasi. Saatejuhid on Laurjaavia Kaja Kärner ja selles tunnis on meil mitu mitu külalist, kes on kõik ooperiga oma elu sidunud. Kõigepealt me saame intervjueerida tänavuste ooperipäevade peakülalise teatradimilano kunstilist juhti, Carlopestat. Seejärel on meil mikrofonide ees kõigepealt rahvusooperi Estonia esitenor Oliver Kuusik ja seejärel noor lootustandev Heldur Harry Põlda Saaremaa poiss, kes enne häälemurret laulis nagu noor ingel. Me saame kuulata, kuidas ta laulab. Nüüd, kui ta on muusikakeskkooli õpilane ja saatetunni lõpetab intervjuu Hanna-Liina võsaga, kes pühapäeval siin Saaremaa ooperipäevadel. Printsi rollis juhib lasteskaalat, aga tundi, alustab Luciano Pavarotti. Me kuuleme Messon Torma lugu Putšiini ooperist Durando. Me saame öelda saateis tere tulemast teatrodiimilano kunstilisele juhile, Carlopesdale põlkantoašov. Journal Karla ja meil on tõlk Kadri Jõks, kes meie juttu siis vastavalt Itaalia või eesti keelde ära tõlgib, kohe. Carlos, oled viimastel päevadel siin Saaremaal pidevalt ajakirjanike piiramisrõngas, kas väsitav ja laseb sul põhitööd teha korralikult? Ta on pigem meelitatud ajakirjanike ümbrusest ja see on üks osa sellest festivalist, et anda intervjuusid ja tuua rohkem informatsiooni Itaalia ooperist rahvani ja loomulikult nendega sure. Maestro on harjunud sellise ajakirjanike tähelepanuga. Loomulikult, ütle mulle, palun, alustuseks hea festivali tegemise retsept ei ole esimene festival, millega sa seotud oled. Ta ütleb, et ta arvab, et retsept on juba eestlastel või eesti kontserdil olemas, kuna juba see, et Saaremaa ooperipäevad on fantastiline üritus Ta arvab, et Jüri Leiten ja Eesti Kontserdi meeskond on väga professionaalsed ja väga head tegijad. Aitäh selle eest muidugi see kõlas nagu praegu nüüd nagu kiituse välja norimisena, aga ma tegelikult mõtlesin oma küsimusega seda, et sa oled Itaalias ju mitmete festivalidega olnud seotud aegade jooksul. Kui sa hakkad korraldama festivali, millele sa kõigepealt mõtled, mis seal eesmärk on. Esimese asjana tuleb alati, ma olen tema vähemalt mõtleb artistide valikule ehk et tema jaoks on õnnestunud festival võimalikult hea koost artistide ja Publicaga. Esimene asi on see, et leida sellised tipptegijad, kui nad alati rõhutab, et nende teated ja Milano on tipptegijatest koosnev ja kõik esinejad on. Iga detail on lõpuni läbi mõeldud, et selle tõttu ta ütleb, et kõige tähtsam on alati etenduse koostamisel valida õiged artistid ja luua nende artistide vahel selline sünergia ehk et tema jaoks on etendus õnnestunud siis, kui publiku ja esinejate vahel valitseb selline vastastikune energiavahetus, et see teeb festivalist etendusest õnnestunud. Pärast artistide valik ette, kui sünergia laval on juba loodud, siis loomulikult on tähtis organisatoorne pool, et kuidas etendus publikuni tuua, loomulikult, teine aspekt, mis on väga tähtis, on reklaami raam ehk teadvustamine, mida ta ütles ka veel eesti kontserdi kohta, et Eesti kontserdi puhul töötab seal väga hästi, et kui te mõtlete Saaremaal, on ikkagi väga suur publikuarv, tegelikult. Kellelegi ei ole saladuseks sinu taust, mis on seotud rohkem balletiga ooperiga, sa oled olnud ise tantsija, oled lavastanud ja, ja teatrodimilanon alustanud samuti balletiteatrini kasseeturite Hetkel lisaks balletile pöördusite ooperi juurde. Kas see on itaallase saatus? Et kuna ta on sündinud nii-öelda jutumärkides sündinud last skaalas, et tal on 11 aastane taust, väelas skaala tantsijana, siis, Kuna tal, see, las skaala sees on veel eraldi balleti või tantsukool ja tema esimene etteaste oli aidas Ta ütleb, et vaatamata sellele, et selles, et tema tuleb sealt balletikoolis tegelikult ballett on alati olnud ooperis sees ja et kuigi tehakse noh, eraldi balletitükke, siis tegelikult balletiooper on nagu, eks teisega nii kõvasti seotud nagu käed sõrmed ristates, täpselt samamoodi. Kuigi nende teater Dimilana püsietendused on põhiliselt balletietendused ja ooperiga nad teevadki pigem selliseid väljasõite ja projektipõhiselt, et põhipisietendused on ikkagi balletijaamad. Et kuna temal ta ise lõpetab siiamaani balletikoolis balletiteadust ja ma ei tea, kas on eesti ooperiteadus ja seal ta ka alati rõhutab, et balleti kui sellist ilma ooperit ei ole tegelikult ooperit kapalletite. Ütleb, et ooper, tants ja, ja, ja muusika tervikuna on üks osa itaallase natuurist, et see on selle saanud nii-öelda rinnapiimaga kaasa. Nad ei oska teisiti elada ilma muusikat. Sa oled Itaalia teatrijuht ja saad kutse tulla Eestisse ooperifestivalile. Sinu selja taga on kogu Itaalia ooperipagasi, sa valid välja Rigolettot, madaam pater, play ja Sevilla habemeajaja. See on raske valik, kuidas selline valik tuleb, miks sa need kolm ooperit otsustasid tuua siia? Sellepärast, et need on kõige itaalia traditsionaalsemade itaaliapärasemad etendused ja kolmelt väga suurelt Itaalialt. Seda valikut tehes otsustas ta just sellega klassikaliste itaalia teoste kasuks, kuna ta arvas, et esimest korda Itaalia teatrit Eestisse tuues oleks see selline ilus fassaad, mis annaks kõige parema ülevaate selle teatri olemusest ja need kolm autoritegolme etendust koos selle Verdi balletiga. Neid balleti, kõiki neid balletitantse, mida edendatakse neid tantse kasutatakse eraldi erinevates ooperites, et tema meelest sellised parim võimalik valike Ooperilavastused, eriti just festivalidel viimasel ajal kipuvad minema kuidagi võlli vaatemänguliseks, et see lavastaja, kes oskab sinna rohkem kellasid ja vilesid külge keevitada, see on kõvem tegija. Seevastu teatrottimiolano mulle tundub just teie püüdlus on tuua publikuni nüüd oopereid, nii nagu nad kunagi kirjutamise ajal võidi lavastada. Kas see vastab tõele? Ta ütleb, et ta mitte ei ole sellega nõus, mis sa just ütlesid, vaid see ongi nende eesmärki, et ta ütleb, et kindlasti nii ongi, et nende enda eesmärk ongi tuua kõige kõige naturaalsemaid autori poolt silmas peetud versioonis ja ta ütles, et see ei ole üldse mitte nii lihtne, et pigem on lihtne panna seda lisakellukest vilepilli, kui tuua nii-öelda ajaloolisel või traditsionaalsel meetodil, panna need inimesed laulma, et ka tänapäeva inimene seda naudiks, et kindlasti. Ta räägib sellest, kuidas traditsionaalse või ütleme, autori poolt selle arusaamiseni, kuidas sinna jõuda, et presenteerida tänapäeval autori originaalsete ideede, see ongi nende tema meelest nagu küllaltki raske, sest ütleme, et ta ütles, et ei olnud sind, ei olnud mind 1800. aastal, kui need on teosed loodud, et et see on päris tükk tegemist, ta ise arvab, et nad saavad sellega päris hästi hakkama. Mina ka. Et ta räägib sellest, et nende nende eesmärk kanget, nad võivad natukene lisada stiiliga, siis kostüümide või dekoratsioonidega või mingisuguse viisijupiga nagu ooperi seda olemust ei hakka nagu muutma ei kella ega vilepilliga. Meil on totaalselt välja müüdud ooperi kaala tulemas. Kuidas sa selle kava kokku panite, vaidlesite Aarne Mikuga valju. Ta ütles, et neil ei olnud mingit seda, et Aarne valimisprogrammi ja nemad viisid selle struaarne, et see on Aarne maitse järgi tehtud programm. Palume nüüd, et maestro Carlo pesta kirjeldatakse Eesti raadiokuulajale. Oma elu kõige suuremate ooperielamust, kõige hingeminevamad, kas esitus lavastust? Et ta räägib niivõrd tundlik, selle ta näitas, et talle tõusevad ka täna või iga hetk rääkides putsiinistusevatel ihukarvad risti ja ta ütleb, et ta ei hakka eraldi. Kuna ta on näinud väga palju oopereid, siis ta ei hakka eraldi kirjeldama oma emotsioone, ütles, et ta ei oska ka eraldi välja tuua, et talle alati putsiinid kuulates tekib väga hea emotsioone suurematsioon, et ta lihtsalt ütles, et ta tänase õhtu osas ootusärevuses ja ütleb, et võib-olla homme võib ta kirjeldada seda emotsiooni. Et ütleb, et vaktsiini on selline autor, kes läheb ainult temale mõeldes, läheb ta läheb vihus. Putsiinid kuulates ei saa keskenduda ainult tehnikele, ütleb, et selleks, et putsiinid kuulata, tuleb avada kõik oma meeled ja teda tuntakse, mitte ainult ei kuulata, kõrvaga ei vaadata silmaga, vaid te peate avama kõik oma meeled selleks, et saada kogu emotsiooni, mida ta pakub. Et ütleb, et sellest me peaksime rääkima homme pärast tänast õhtut, et mõistaksite teda paremini ehk et ta viitab sellele, et täna on tulemas väga eriline Täna õhtul te võite näha tema putsiinit. Täna õhtul. Jätkame Milano teatrijuhtidega, meil on sellised toredad multi-tasking mehed, siin ehk siis Valter surin on järgmine härrasmees, kes eile juhatas Rigolettot ja täna laulab pinkerdani osa madam patarplays, ehk siis mees, kes on õppinud pianistiks heliloojaks ja dirigent ja samal ajal laulab peaosi Deutsche Opera Berliinis, Viini riigiooperis, Rooma ooperiteatris, Pariisis, Champs sellise ees Peterburi Mihhailovski teatris valas loomulikult Los Angelese ooperis ja siis täna õhtul Saaremaa ooperipäevade, aga praegu laulab ta meile plaadi pealt küll Donose aariat Bizet ooperist Carmen. Irid tervitame järgmist külalist meie mikrofonide ees. Rahvusooperi Estonia esitenor, Oliver Kuusik, tere. Tere Oliver. Missuguseid muljeid eileõhtuse estri etendusest itaallaste esituses? Kuna nagu iga aasta on meil umbes samal ajal vaikselt kontseptuurid mujal Saaremaal, kahjuks ei ole võimalik lihtsalt sel ajal täpselt osa võtta nendest haruldasest etendustest, mis te siin etendate, et aga meie oma kontserdimuljed on küll väga üldiselt väga meeldivad, väga toredad sellepärast et publik on hästi vahetu ja nagu Saaremaal ikka, et inimesed naudivad puhtalt oopereid ja kontserte ja see feeling on seal hästi tervendav. Tantsite kontserdi koos käsikellade ansambliga Arsis nii teisipäeva õhtul kui kolmapäeva õhtul, kellele te esinesid, kus ja missugused palad olid publiku lemmikud. No meil on üks niisugune huvitav kooslus, et meie koostöö Arsise kellade ansambliga sai alguse juba kaks aastat tagasi ühel jõulutuuril mille me siis koos tegime ja ja see on üks väga huvitav programm, mis meil on nagu see aasta teele ette valmistatud seal puhas ooper, ütleme siis niipidi, et ooperiaaret, kelladega ja ooperi avamängud ja see on üks ääretult ääretult huvitav kogemus ja loomulikult publik. Publik võtab neid kontserte vastu suur heldimusega sellepärast et kellad ju kellad kõlavad ja lapselapsed vaatavad ja lapsed seda ootavad ja kõik püsivad paigal. Ja loomulikult Aivar Mäe kaudu on kogu see selline õhkkond seal viidud sellisesse hästi lõbusasse olekusse. Et tõesti, meil on võetud väga-väga hästi vastu, mida teie olete laulnud. Mina laulan sealt kahte-kolme nii-öelda ooperiaariat, väikest laulukest, hooplist Rinaldo näiteks ja ka viigel liid seal siis hällilaul Ramsil ja jagan pärlipüüdjate, sest meil toit ja nii edasi ja nii edasi. Käsikellade ansambli saatel on pigem lihtne või pigem raske laulda, nagu kujutan, ma olen nende kontserditel palju käinud ja ja kui ma kujutan ette kellade poolt mängitud korda ja see on niivõrd ülemheliderikkas seda tonaalsust tabada ja see nagu eeldab mingit teistsuguseid oskusi hoopis või kui valjult sa saad laulda, kui, kui vaikselt saavad laulda, laulma, kui palju sa pidid ennast muutma üldse selle kontserdi jaoks? See on üks hästi huvitav protsess olnud meil juba algusest peale, et kellad nagu kõik teavad tornikellade kirikukellad, et seal on tohutult hea ja puhastava energia ja, ja, ja samas meil kui lauljatel noh, mõnevõrra võib olla raskem, aga samas võime me ennast tunda nagu väga vabalt nende kelladega, sellepärast et meie saame ju samamoodi teha täpselt seda, mida meie tahame. Ja kui niisugune kooslus nagu hakkab toimima, siis on enda jaoks ääretult ääretult hea kogemus ja kindlasti puhasta kogemus. Mis eeloleval hooajal Oliver Kuusik plaanis on? No minu nii-öelda siis tööperiood praegu ei ole veel läbi Saaremaa ooperipäevadega, et mina pidasin ülehomme Korsikale ja Pukal seal üks natukene viis päeva, siis seda on kohe Vancouveris, saame kontserte kui selle Lokutega. Sealt tulen Korsikal tagasi ja hakkan Korsikal anda kontserte, nii et minu tööpõld on praegu selline. Aga siis hakkabki uus hooaeg ja loomulikult on, on väga ilusad tükid nagu kõik minu lemmikud Faust ja hormojokia Travjaata. Sina, no nii, et kõik need jooksevad ja neid võtame vastel uue energiaga ja puhanud olekuga. Aga kontserdi Korsikal ja Kanadas on ooperiaariad. Ikka ikka opera, sa räägid, sa räägid ka teistmoodi tonaalsusega seda nii tore kuulata, kuidas sulle nagu sellise seatud häälega kergelt nagu kergitatud fenoraalse tämbriga kõne, et kas, kas sa mõtled selle peale, kui sa räägid? Tegelikult küll mitte. Eks see tuleb alati sellises olekus, kui on, kui sa oled natuke tõstatum näiteks raadioeetris või siis laval, et, et seal inimesed on mulle olnud ka, et automaatselt sinu hääl hakkab toimima ka teistmoodi. Küsisin natukene aega enne intervjuud, et kas su hääl on lahti ja sa ütlesid intervjuuks küll. Laulmiseks veel ei ole hommikul veel noor. Ooperipäevadel ei ole Saaremaal siin ju esimest korda. Mina olen siin käinud juba, ma arvan, üks viis aastat järjest ja, ja iga aasta on siin üks, üks väga tore kogemus ja ma võin sealt alati ühe väikse tükikese endaga kaasa, sellepärast et õhkkond, nagu ma juba mainisin, on täiesti fantastiline, et inimesed, kes on Tallinnas või Pärnus või Viljandis, eks ju, et ega nad hästi ei kujuta ette, mis siin praegu meeldib. Tundub, et meie eile just istusin peale kontserdist oma rüütliresidentsis rõdu peale, vaatasin seda loss ja mõtlesin, et oh küll, ma olen üks õnnelik inimene. Lisaksin siia, sul on selline tore traditsioon, et sa pead oma sünnipäeva alati Saaremaa ooperipäevadel, mis oli just üleeile. Oli juhtunud jah? See on tore, et, et Eesti lauljad ka neid, kes rohkem laulavad välismaal kui, kui Eestis endas saavad suvel siin Saaremaal alati kokku ja, ja see, kui südamlikult 11 tervitavad, see on südantsoojendav ka nendele, kes pealt vaatavad, et kadunud pojad saabuvad siis kõik koju. Just et just praegugi tulingi, tees ja fantastilise ared spurgjovia ja vaatan, esimene inimene, keda ma näen, on Ain Anger. Sõbralik tervitus ja sõbralik süle, luusetud heale sõbrale, nii et. Nii et see kõik on väga kena. Nii et soovime Saaremaa ooperipäevadele ikka pikka iga. Alati jätkuvalt aitäh. Aitäh sulle. Tänan teid. Niisiis Oliver kuusikule tänu intervjuu eest Oliver laulis oma aaria meie saatetunni esimeses osas siis kella kolme ja nelja vahel. Ja see on põhjus, miks menüüd kuulame, üht-teist tenorit. Me hakkame pärast seda muusikapala rääkima jutuga Heldur Harry Põlda, aga, aga praegu kuulame, kuidas ta häälemurret laulab itaalia väga tuntud viisi phonycoli phonycola. Lauri intervjuu, Heldur Harry Põlda ka ja siis saame kuulata, kuidas ta nüüd juba täiskasvanuna pärast häälemurret laulis. Esmaspäeva õhtul, kui siin Saaremaa ooperipäevadel oli avaetendus Bastian Sebastien. Heldur Saaremaa ooperipäevade avaetendus lõppes just praegu, tulin lavalt ära, kas sul on selline tunne, et tehtud või tahaksid kohe tagasi minna, midagi ümber teha? See, mis sai tehtud, sai tehtud ja sellega fantastiliselt tehtud. Et kõikide Need said ellu viidud ja ütleme niimoodi, et midagi kripeldama küll jäänud. See oli selline väga mitmeski mõttes selline tavaline ooperit on, kas te olete kõik klassikaaslased selle ooperilavastuse tekke tagamaad on hoopis teistsugused? Jah, ütleme, et kaunis, raske teha koolsama, liialda tõeliste sõpradega koos rahastust. See on lihtsalt selline psüühiline, niisugune rohkem pinget tuleb, ütleme niimoodi peale, kui on omada sõpradega selles mõttes, see on ka selle võrra lõbusam. Et meiega olid, tähendab naljaga ja nagu, et et see on põhiline, et muusikat tehes ka oleks hästi suur rõõm. Samas tuttavalt muusikakeskkooli saalis Vabaduse puiestee 130, neljas korrus, kus on kogu aeg lavastatud igasuguseid erinevaid etenduse ja oopereid läbi aegade, ma mäletan isegi aegu tagasi, kuidas ma ei mäleta, siis oleks vaja sellist tõsist sellistel hilisbarokselt ooperit lavastanud. Ja minu selle lennu ajal tõesti ei mäleta, et keegi oleks üldse seal mõnda nende etendust teinud, aga jah, me olime sellised uuendusmeelsed ja radikaalsed. Tegime kohe siukse suure lava sinna ja millest see algidee tekkis, ühel päeval lihtsalt käisite hinge ja mõtlesid, et aga kui teeks ooperi? See saime selgeks pärast ühte muusikaajalootundi, kus me rääkisime yldiselt ooperiajaloost ja suurtest heliloojatest. Ja siis mul klassivennaga etenduse dirigendi käendri Christopher Aavikuga tekkis selline natukene naljakas idee, et Exegi ooperi ja palju nagu uurisime, mida võiks teha, mis võiks üldse sobida. Me teadsime, et meil on täpselt kolm lauljat klassis, kes tegelevad rohkem laulmisega kui teised. Ja teadsime, et me leiame ka lavastaja, kindlasti me leiame kõik kõik, kes on, kes vajalikud ühe etenduse elluviimiseks. Ja siis järsku lihtsalt jõudsime siis Mozarti past, jaani ja pastell neli kus on täpselt kolm siis lauljad oma klassiga muusikakeskkoolis, ooperi lavastamine seal. Aga ega see asi hakkas kuidagi imelikuks minema. Ühel hetkel nägid, Arne Mikk kutsus Saaremaa ooperipäevadele. See oli teie jaoks üllatav ettepanek. See oli tohutult üllatav, sest et oli ka väga palju pessimistlikke inimesi, kes mõtlesid, et et see oper ei tule niikuiniisiis, mis seal on ja lapsed on ju kellelgi ei ole nagu tegelikult lavakogemust, aga aga üllatus oli see tõesti väga suur. Te olete noored ja lapsed kõik, ometi on ooperit helilooja kirjutamise hetkel olnud teist ju veel palju-palju. Noorem Mozart kirjutas selle ooperi 12 aastasena, kui ma ei eksi just 12 aastaselt kirjutas niivõrd geniaalset muusikat. Et selles suhtes me leiame nagu hästi palju sellist kontakti ja sidet nagu tegelikult selle muusikaga. Mixcase Oper, nagu nii hästi sobis, oli see, et nooruslik muusika ja Mozarti nagu niukene, varane paraneeli looming, et et sobis tohutult hästi selline, mida sa selles rohkem tunnetad, kas selliste lapsemeelsust või elutarkus? Kuidas on, selles on kogu elu, seal on uskumatult hästi kirja pandud teos temas leedubki, kõike temas leidub seda lapsikus, seda naiivsust. Aga samas leidub ka sellist tõsisemat armastuse teemat. Räägime sinust endast ka. Mida seal ütlevad sellised nimed nagu Toomas Uibo viimik tede. Ja et Eesti Eesti lauljad selles suhteliselt mulle, nii Mik teda kui Toomas Uibo on olnud mulle suureks eeskujuks, oskad sa ennast kuidagi asetada sellesse ritta? Ei no kindlasti veel selliste lauljate eritama veel ennast asetaks, aga aga küll läheb, olen oma õpinguid lõpetanud Inglismaal, siis vaatab ehk need on siis poisid, kes on oma nooruses ütleme Eesti mõistuse ja laulmise mõttes sellised tõelised paarid, millised pagasi annab see sulle ellu kaasa, kuidas see oli sul tore lapsepõlv? Mulle uskumatult tore lapsepõlv, nii paljude muusikutega sai koostööd teha. Ja kogu see pagas annab lihtsalt elule nii palju juurde music reaalsus, kõik, ka näiteks pillide oskamine, parem ma tegelesin ju viiuliga ja ja lõpetasin keskkoolieelse koorijuhina ja sellised asjad annavad väga palju nagu elus kaasa. Kes sa nüüd tegelikult siis oled, kellena sa ennast identifitseerinud kõige rohkem Kossar kuulja, kas sa oled dirigent, kas sa oled helilooja? Nüüdseks hetkeks on pigem piirkond, et ma, kuna ma näen laulmist õppima, sest ma olen venna tegelikult lauljana võib nimetada Te käisite koos oma klassivennaga kunagi arutasite, teeks ooperit ja, ja ühest poisist sai dirigent selle ooperilavastuste juures ja teisest poisist sai laulja. Sa oleksid võinud tegelikult ju olla mõlemad, et kas sa oled nagu tundub tagantjärele ka natuke kahetsust, et seal oleks tahtnud bastioni Sebastiani sopis dirigent näiteks olla? Ma arvan, et Henry, Christopher on saanud fantastiliselt oma oma rolliga hakkama ja tema idee Need on lihtsalt nii. Nii, nii ennekuulmatut, Jani, massilised, et neid ellu viia on äärmiselt raske. Mozarti puhul on ikkagi palju sellist, mis tuleb ka dirigendi enda tehast ja ma olen väga õnnelik, et ma sain just koostööd teha temaga. Olles laulja, olete te isekeskis mõelnud ka selle peale, et, et kogusta Mozarti basseini bastioni, mis on 12 aastase Mozarti poolt kirjutatud, tegelikult seda peakski tegema teiesugused, noored inimesed algusest lõpuni, nii orkester kui lavatöölised, kui lauljad ja, ja nii edasi ja nii edasi. No kindlasti see on üks selline. Tähendab, see nooruslikkuse annab kindlasti palju juurde just see elutunnetus sellises vanuses on ju hoopis teine, kui on, kui on juba professionaalsetel lauljatel professionaalsete orkestri mängijatel ja dirigendile Saaremaa ooperipäevadel esinejana ju mitte esimest korda praegu just olen ka varem esinenud ka näiteks lastega aladel, kus sa siis olid veel sopran? Ei, nüüd kaks viimast lastega alati olen ma siis olnud siis meeshääle rollis, aga aga olen ka Saaremaa ooperipäevadel Estonia poistekooriga solisti laulnud ja siis siis ma küll olin veel soprani. Kuidas saab laenu tagasi, sääramurde asi üldse läks, et oli see sinu jaoks kuidagi ehmatav kogemus, kas sa teadsid, mis sinust saab pärast soprani lauljat, kas sa saad tenoriks või paritoniks või kuidas see kujuneb? Mind tegelikult absoluutselt ei kõigutanud. Sest et mul oli olemas eriala, millega ma tahtsin väga tegeleda koorijuhtimine. Ja tegelikult see häälemurre kui selline nagu ei ei, ei, valus, kui see kõlab. Ehk et tuleb lihtsalt arendada ennast muudest külgedest ja saadagi paremaks. Kas ma sain aru sinu jutust, et sa oled otsustanud, et sa oled valinud tee, et sa hakkad lauljaks koori juhatama otsa? Ei hakka kirjutama, ise ooperid? Ei, ma kindlasti näen tal muid teid kinni tegelenud, sest ega koorijuhtimisega edasi ooperi kirjutamisega ma ei teadnud, et kes, kes on päris minu ala, aga, aga, aga laulmine on nagu see põhiline asi küll. Oled muusika. Just muusik. Ei, ma ei käinudki vaadelda. Meie järgmine küsitletav Saaremaa ooperipäevadel on laulja Hanna-Liina võsa. Tere tulemast saatesse. Tere aitäh kutsumast. Hanna-Liina, missugune on teie suhe ooperimuusikaga? Tundub nii, et igav aastaga läheb see suhe järjest lähedasemaks. Varem mõned aastad tagasi ei teadnud ma sellest peaaegu, et mitte midagi. Olin küll jälginud Renee Fleming, kui teed natukene, kuna käisin Metropolitan ooperis vaatamas etendust, kus ta mängis ja lugesin ka tema elulugu ja mind huvitas koguse ooperiprimadonna poolne natukene, aga, aga üldiselt on ta minust natukene kaarega käinud küll mööda. Aga jah, väga palju sõpru on mul tekkinud ooperimaailmast. Ja, ja nad on kõik väga-väga lõbusad inimesed, mis mulle väga meeldib. Hanna-Liina juhib tänavu aasta laste kaalat. Lauri mitmendat aastat lastegala Saaremaa ooperipäevade kavas üldse on. Meil oli just hetk tagasi arupidamine Aarne Mikuga ja leidsime, et meie tänavune laste kala on järjekorras neljas ehk me alustasime siis 2012. aastal. Ma rõhutan, et lastekala on kõrvuti Saaremaa ooperipäevade ooperiga alaga teine sündmus, kuhu on peaaegu et võimatu pileteid saada. Mis lastekala tähendab laste kaalu, tähendab seda, et saalis on need inimesed, keda me näeme Saaremaa ooperipäevade püsiklientuuri, no paarikümne aasta pärast. Aga laval laval. On halloweeni laual olen mina. Mina ei ole ka kunagi seal käinud ja sellel skaalal, nii et minu jaoks ka väga huvitav saab olema, et kas tõesti on siis lapsed publikuks? Jah, absoluutselt, ja no lapsevanemad ka ja väga tere, kuna ta tuleme tagasi sinu juurde. Sinu lauljakarjäär on natukene lühem kui su enda eluiga. Aga sinu kokkupuuted ooperimaailmaga algasid, millal ja millised on su esimesed ooperielamused, millal? Need viisid Estonias ma muidugi pean kahjuks ütlema, et nad list ooperis mind kunagi ei viinudki, et ma ei olnud see laps, ma käisin Kell Pipi Pikksuka vaatamas, ma arvan, umbes viis korda jälgisin rohkem, mis tantsumaailmas toimub, sest mu vanemad mõlemad tantsisid väga aktiivselt. Aga ütleme nii, et päris ooper ja ballett minu lapsepõlvest küll ei mäleta, et oleks kuidagi olnud esinetud. Aga Ma arvan, et kui mind kutsuti aastal 2009 Rahvusooper Estoniasse mängima minu veetlevat leedit, kus ma pidin nii-öelda püstoline natukene õppima sisse ralli umbes kahe nädalaga siis see oli see hetk, kus ma sain aru, et ahah, et ma olen nüüd siin majas ja ma teen rolli ja nende nende inimestega. Et see oli võib-olla selline, ma tea, pöördeline punkt minu jaoks. Ootan ka vastutuse laulud Susanna ja Figaro Figaro pulmast koos Rauno Alpiga oled jõudnud muusika juurde juurest opereti juurde, kas need on siis nüüd järgmine samm? Ma ei tea, see on tõesti esimene kõrgesimene kartsa valem, aga ma laulan kahte ooperiaariad, siis vist jah, muidugi on. Ma ei tea, kas neid saab päris aarjatakse. Koomilised numbrid hakkagi, juuretis on ooperiaariad, ma võtan neid lihtsalt ei tea, sellise Mozart on nii ooperihelilooja. On jah, aga ma ei suuda endale seda niimoodi ära seletada, et see nüüd ongi, et ooperiaariat lähete esitama lihtsalt laulan duetti Rauno Elbiga, mis on väga tore. Hanna-Liina, te olete ennast koolitanud operetilauljaks Ameerikas nomite operetilauljaks, muusikali siiski, see on tegelikult päris kaugele operetist, aga te kunagi kaalunud ooperivarianti, sest me Lauriga arutasime enne intervjuud, et Eesti televisiooni tütarlastekoorist, kus ka teie ju laulsite on välja kasvanud ooperilauljataride Teemets ja Kai Rüütel, kas te kunagi kavandanud ooperilauljakarjääri on siin-seal mõttest läbi käinud? Aga aga ma tean, et see võib-olla pole päris minu tee. Ja miks, miks see nii on, et sisetunde küsimus, et kes teab, kuidas elu edasi läheb, et ma tean, et ka jälgis alla, kunagi ei ole seda nii-öelda unistanud sellest, aga lõpuks ikkagi laulis laulis päris palju erinevaid ooper, rolle, need kumu seal nii-öelda sobib ja arvavad inimesed, et, et see võib täitsa ooperi mõõtu välja anda, siis, siis miks mitte minu poolest? Arne Mikk on ooperipäevade lastega ola kava pannud kokku nüüd järjest. Kas te rääkisite ka omavahel, et mis on see, mis tänapäeval seal saalidet lapsi ooperimuusikast kõnetab ja erutuda? No ma arvan, et lastele tuleb läheneda igal ajal hästi nimeldi personaalselt ja tuleb natukene küsida nende arvamust erinevate ma ei tea, kasvunumbrite kohta või, või mis nendel endale seostub, et et eks saab näha, et kui palju saab nii-öelda interaktiivsus lastega aretada sellel kontserdil. Aga ma just tegin 10 kontserti, laste kontsert, kus mu publik oli ainult lapselt põhimõtteliselt ja mulle väga meeldib see, nende kohene tagasiside ja see suhtlus, mis tekib, et see on hästi põnev alati, et kunagi täpselt ei tea, kuhu see, kuhu see viia. Seltskond valdab meisterlikult aipede ja räägib inglise keelt paremini kui nende vanemad ja kui palju neid erinevad sellest Hanno linnast, kes keskkonnagi Pipid. No mina ei ole tegelikult täheldanud, et see publik erinev oleks, keegi ei ole istunud nutitelefonis kee laipeliga mänginud, keegi ei ole isegi väga nihelenud, kõik on kuulanud kontserti ja loomulikult, kui ma ei tea, kõht hakkab valutama, et siis minema, aga aga täheldanud mingit sellist kontsentratsiooni, mingisugust vahet praegu, nii et ma loodan, et saab olema sama Saaremaal, mis siis laste kallal olema hakkab. No tegelikkuses mina siis jah, nii-öelda viin läbi seda kaalataga ja mitte iseendana, vaid meeribopyndina Ostioneeritult ja ma üritan vähemalt nii palju kui võimalik Hanna-Liinat panna sinna pigem vähem sisse ja olla nii-öelda Mary Poppins lõpuni välja. Ja siis see ongi minu jaoks trikke, et kuidas Mary Poppins neid ooperiaariaid laulab koos Rauno Helfiga. See on see, mis nagu mind ennast võib-olla nagu natukene paremini Mary Poppins heaks ei olnud miski minu meelest ka tema jaoks on see täiesti noh, peaks tulema väga kuidagi veenvalt välja. Ehk kui ei tule, siis ma naljad, Mary Poppins lihtsalt ei tulnud, mitte et mul endal härra Liinat, mis on teie lemmikooperiaaria, see lõppude lõpuks ei pruugi olla päris soprani oma. Tegelikult, eks mulle meeldib see kuninganaaria ja seda ma olen ikka siin nagu omaette laul, mitte kunagi kuskil avalikus. Ma lihtsalt katsetan nagu. Lükloratuuri täiesti korralik aja alustuseks kohe see. Ega ta tegelikult siin raadios mul küll praegu laulma ei hakka, ma arvan. Aga eks seal noh, ma arvan, et kui treenida, siis lõpuks tuleb välja küll. Aga mulle meeldib tegelikult laul, mis ma laulan sellel samal skaalal. On see Oscari lauluke. Kas Verdi ma täpselt ei teadnud, kust see pärit on? Imemees ja nüüd kohe Estonia lavale. Tagasihoidlik version, aga see on mingi jah, mina ise tegelikult ei tea seda repertuaari nii hästi. Aga tekkis nagu mingi selline mõnus tunne sellega sisse. Aga midagi traagilisemad nagu Cheutschoosson. Kahju, Violet Ta võitsilda. Maria Listra teab neid tegelasi. Mina ei pea neid nii hästi. Ma arvan, et kui mulle neid tutvustatakse, siis siis kindlasti leiaks mingi oma lemmiku. Sa oled vabakutseline laulja Eestis, kuidas elab vabakutseline ooperilaulja operetilaulja muusikalilaulja Eestis aastal 2015? No ma muusikalilaulja ja see, et ma teen nüüd Estonias kahte operetti, see on täiesti ootamatu minu jaoks. Aga loomulikult see laiendab nii-öelda väikest tööpõldu, mida rohkem žanreid sa saad, võib-olla kata seda rohkem, on tööd. Samas ei taha ennast ta ribadeks tõmmata ja odavalt müüa. Teengi kõike, seda ma ka päris ei taha teha, et ma pigem lähenen kuidagi niimoodi, et mis Roll mulle võiks sobida ja mitte ei võtta vastu igat igat asja. Aga noh, eks ta niimoodi elab vaikselt ära, et muidugi üle ei pinguta, võiks võib-olla natuke rohkem isegi teha. Aga nüüd pikka pidu ei ole, minu sügis hakkab kohe pihta, jah, ma olen ka Soomes. Et mul hakkavad nii Ooperifantoomi proovid Helsingi rahvusooperis, kui Tampere Teatris sügari proovid. Et hakkan tegema kahte etendust. Et tuleb see ka juurde, siis on veel rohkem tegemist. Ega siis muud Hanna-Liina kui okas kurku ja ilusat lastega alati pühapäeval aitäh. Ja jäädes ootama Hanna-Liina võsa esimest täispikka ooperirolli, mida me kord ka siin raadioeetris saaksime kuulata. Nii kaua kuulame Mirella freimid, kes on kuulus itaalia sopran laulma Saariat Putšiini ooperist channiskiki. Me oleme Saaremaa ooperipäevadel, meil on üks tund veel jäänud saate lõpuni ja ma ei saa siinkohal jätta ütlemata, et saate alguses antud lubadus, et ilm muutub ilusaks, on saanud tõeks üksikud pilved on taevas ja täiesti pilvitu paistab olema, meil läheb elu järjest põnevamaks, meil tuleb toredaid külalisi viimasesse saata tundi Urve Tiidus ja Jarmo virma viirda ning Enn Kunila ja, ja siis veel eriti tore lugu. Me käisime külas Rein Rannapiga, kes kirjutab praegusel hetkel järgmise aasta Saaremaa ooperipäevade jaoks ooperit. Ma julgeks öelda, et see on maailma esimene action ooper, mille nimi on nurjatu saar. Käisime Rein Rannapi külal sõda, sisuliselt laulis selle ooperi meile ette järgmise aasta saarel mootoripäevadel üldse kaks eesti heliloojate esiettekannet. Lisaks Rein Rannapi ooperile on ka Ülo Krigul kirjutamalt kirjutamas uut ooperit, mille nimi on luigeluulinn. Aga sellest kõigest juba natukese aja pärast.