Täna teeme juttu Tallinna uuest sadamast. Kõigepealt sellest, miks just Muuga lahte see sajandi rajatis kavandanud. Peamist rolli mängis see et Muuga laht on suhteliselt sügav ja vaikne. Siin ristuvad mitmed mereteed. Nelja kilomeetri kaugusel oli nii maantee kui ka raudteesadamal on tulevikus küllalt kasvuruumi. Ja tänu tööstussõlme lähedusele on lihtne sadamat varustada soojuse, elektri, gaasi ja mageda veega. NSV liidul oli Balti merre hädasti vaja võimsat sadamat, mis võtaks vastu suure sügavusega ookeani laevu sest varem käis asi nõnda, et tuli neid laevu väga suuri laevu lossida kas Hamburgis, Rotterdamis või Antherpenis ning sealt kaup väikeste alustega sihtkohta vedada. Tallinna uus sadam võib täna juba vastu võtta kuni 100000 tonnise veeväljasurvega aluseid. Tavatu kiirusega on tänaseks paarisajale hektarile ehitatud hulk hooneid ja mitmesuguseid tehnorajatisi. Tänavu oktoobris laaditi Muuga sadamas tühjaks esimesed suured ookeanilaevad. Milline pilt valitseb praegu? Tal oli nõus sadamas seda käisingi läinud kolmapäeval uurimas. Täna oleme palunud mikrofoni juurde kaks meest. EKP Tallinna linnakomitee osakonna juhataja Tõnu pottsepa ja Uus-Sadama sadama ülemasetäitja Rein Mäesalu hakkaksid sellest otsast pihta, et millest ja ja millal umbes põhitööd siin talinõus sadamas üldse algasid. Tööd Tallinna uussadama rajamisel algasid 1982. aastal. Ja tallinlased aga võib olla ka teised, kes juhtusid enne tulema Muuga kant mereranda nägid, et siin ei olnud ehitamiseks just kõige soodsamad tingimused. Ja sellepärast sadama rajamisel oli siis kaks varianti kas vedada ebasobiv pinnas välja või siis teine variant, et kasutada sadamabasseini süvendamisel saadud pinnast ka sadama territooriumi täiteks. Valitigi teine variant ja praktiliselt sellega siis sadama rajamine ka algas. Nimelt siis sadamabasseini süvendamisega ja sadama kaide ja rajatiste jaoks pinnase täitmisega. See asi siis käis, umbes niimoodi tõmmati noh, lihtsalt öeldes sellised barjäärid ette, kuhu taha siis hakati pumpama seda, mis siis süvendamisega saadi, seda pinnast. Jah, nii see käiski, kõigepealt veeti siis kividest paekivist tamm merre ja siis juba süvendajad, laevad hakkasid torude kaudu pumpama merepõhjast liiva ja torude kaudu juhtima, seda siis juba toimetama. Sadama tulevase territooriumi jaoks. Ja vesi nõrgus siis tagasi ja alles. Ja ja noh, siin võib veel öelda, et, et see maht on päris suur, mis nüüd siis merepõhjast välja võeti, pinnast see on kuus miljonit kantmeetrit. Ja sellest nii-öelda mere käest tagasi võidetud või mere käest võidetud maast see maa siis saigi praeguse sadamaterritooriumiks ega muud. Rohkem vist sinna alla ei läinud. Sadama territoorium on praegu endine meri. Millal umbes hakati ehitama, siis neid sadamahooned igasuguseid? No sadamahooneid hakati ehitama 1983. aastal, siis kui oli juba nii-öelda loodud osaliselt territoorium Sadama territoorium võib arvata, et see uus sadamaehitus on Eestimaa üks üks keerulisemaid ehitusi ja samal ajal ka üks üks suuremaid ja raskemaid. Kohutavalt palju alltöövõtjaid peatöövõtjal ja kogu selle ehituskonveieri funktsioneerimiseks. Selleks on ilmselt vaja väga palju sellist koordineerimise tööd. See vist oli omaette keeruline asi. Jah, see oli võib-olla üks tõsisemaid asju, et terve see kompleks käima panna. Ma ei teagi, viimastel aastatel võib-olla isegi aastakümnetel meie vabariigis teist sellise maksumusega öelda ehituskompleksi. Esimese järjekorra maksumus nimelt on 400 miljonit rubla ja selle rakenduskompleksi maksumus, mis nüüd detsembris käiku läheb, on 200 miljonit rubla. Noh, ja nagu ilmselt raadio kuulajatel on teada, osalesid Nõukogude ehitate omal ka ehitajad Soomest ja Saksamaa liitvabariigist Nõukogude ehitajaid. Siin tippmomendil oli kuskil umbes 1000 inimest. Kusjuures peale põhiliste peatöövõtuorganisatsioonide, see on siis 423. Ehitusvalitsus 675. ehitusmontaažirong, kes rajas raudteid samuti vabariiklike Trustide ehitustööde mehhaniseerimise trusti ja trusti tööstuse ehituskollektiivid. Kui siia lisada ka veel meie poole allettevõtjaid nii Eestist, Lätist kui ka Leningradist, siis sain Nõukogude poolt nii-öelda ehituses osalejaid kokku 30 organisatsiooni ringis. Loomulikult nõudis see ka konkreetsete ehitusjuhtide teisel tasandil organiseerimist. Nagu teada, loodi liidu ulatuses ametkondade vaheline komisjon ja selle töögrupp. Samuti osalesid ehitusprotsessi juhtimises EKP Keskkomitee ja ENSV Ministrite nõukogu vastutavad töötajad. Jagunevad Ehitus asub siiski Tallinna linnas, siis loomulikult Tallinna linna partei ja nõukogudeorganid nimelt loodigi 1982. aastal partei Tallinna linnakomitee juurdeehituse juhtimise staap kes töötab praegugi veel ja kelle eesotsas on linnakomitee teine sekretär Pavel konfiilov. Sadamaülema asetäitja Rein Mäesalu, mis nüüd siis praegu valmis on sisaldanud? Noh, siin mõne päeva pärast riiklik komisjon kirjutab alla protokollile üleandmise vastuvõtmise protokollile ja valmis peab saama siis meil teraviljakompleks ning referaatori kompleks. Narfessiaatri kompleks on nagu ette nähtud tsitrusviljade ja kiiresti riknevad toiduainete vastuvõtmiseks, laevalt ja edasi saatmiseks. Need on kaks põhilist kompleksi, mille me vastu võtame. Siin sellised abitootmised või kui, kuidas ta võib neid nimetada näiteks tuletõrje depo siis samuti heitivetekanalisatsioonisüsteem, samuti pea transformaator, mis annab kogu energiamajanduse sadamale. Valmis, on meil praegu 10 elamut, kus peaks olema elamispinda kusagil 22000 ruutmeetrit. Te rääkisite sinna veepuhastusseadmetest. See vist tähendab nüüd seda ka, et Muuga laht on oluliselt puhtam, kui ta enne sadama ehitamist oligi. Jah, see on muidugi küll nii puht minu isiklik arvamus, kui ma käisin siin muuga lahe rannas, sel ajal, kui veel nii-öelda esimene kopatäis liiva ei olnud ammutatud, siis oli pilt siin päris troostitu. Aga kui ja liiv oli punane ja, ja meri jättis sellise kahtlase elutu mulje? No praegu on muidugi pilt muutunud, olgugi et käib veel ehitus. Aga kui ehitustööd lõplikult lõpevad ja, ja kõik süsteemid nii tööle hakkavad, nagu nad peavad, siis minu arvates muugalast on ainult sadama ehitusest võitnud. Siin mõned ehitajad räägivad, et võib isegi juba praegu kala püüda. No mõte ilmselt seisneb selles, et aegade jooksul põhja settinud keemiakombinaadi need igasugused jäätmed, need on põhjast sinna sadama põhja pandud sadama põhja ja vesi, mis nüüd tuleb, see on puhas. See on puhas juba ja kui need siin võib-olla täiendada veel Rein Mäesalu mõningate arvudega ilmselt on nendest ka juttu olnud, võib-olla lihtsalt meeldetuletuseks, et teraviljakompleksi võimsus on siis viis miljonit tonni teravilja aastas ja hästi, lühidalt see kompleks koosneb sadama Kaidest pikkusega peaaegu üks kilomeeter. Elle vaatorist loomulikult olmeruumidest ja juurdesõiduteedest. Ja kiiresti riknevad kaupade ümberlaadimise. Kompleks on siis võimsusega 500000 tonni aastas ja selle kompleksi juurde kuuluvat kaid pikkusega 600 meetrit. Laoned üldpinnaga 30000 ruutmeetrit. Tee ka olmeruumid ja juurdesõiduteed. Siinjuures oli üks, täienes samuti ka meie nimelt mehhaniseerimiskompleks saab omale vastavad töökojad ja olmehoone, mis on väga tähtis, kuna põhiliselt siiski siin hakkavad tööle seadmed, mitte inimesed inimkäte jõul, nagu seda oli vanasti tokker võttis koti selge, tuli lavalt maha või läks laeva sellega, et põhiliselt selle töö teevad ära kõik mehhanismid. Ja kui niimoodi vaadata teravilja laadidel, siis praktiliselt inimkäsi seda teravilja ei puuduta. DVD peale kõik mehhanismid. Ja meil ei ole enam tokker, vaid nimetatud tokker, mehhanisaator, kes on võimeline mitmesuguste laadimisseadmetega töötama. Et andeks, selline universaalne inimene. Siia peab veel lisama, et sadam tegutseb juba 1984.-st aastast nii sadamaehitus tajate enda teenindamiseks kui ka üldse vabariigi ehitusmaterjalitööstuse teenindamisel. Nimelt kahe aasta jooksul. Andmed on mul 1000 984985. Sadama kaudu võeti vastu 575 tonni ehitusmaterjale. Ma mõtlen siin liiva killustiku põhiliselt puistematerjale. 16000 kanti metsamaterjali sellele lisaks sadama enda rajamisel vajaminevad seadmed, metallkonstruktsioonid ja muidugi 86. aasta on toonud sellele tunduvalt lisa. Isegi praegu peaks olema sadamas sees laev graniitkillustikuga, mis läheb linna ehitusmaterjali ettevõtetele. Aga tehke mulle üks asi selgeks. Ma olen lehtedest lugenud, et jutt käib Uus-Sadama esimesest ehitusjärjekorrast, siis räägitakse rakenduskompleksist kuidasmoodi, neid mõisteliselt omavahel õigesse järjekorda panna. Nüüd mõne päeva pärast peaks riiklik komisjon alla kirjutama, siis kas siis esimese järjekorra vastuvõtmisele või, või kuidas see asi? See on õigemini esimese järjekorra esimene etapp, sellepärast et põhiliselt tootmiskompleksid või laadimiskompleksid on valmis, kuid siin on veel vaja teha tööd just abitootmise küsimuses. Samuti oleme ajutise soojusvarustusega kohaliku soojusvarustusega ajutise veevarustusega. Need trassid peavad tulema sadama juurde, see on ka üks esimese etapi juurutamise ülesanne, on samuti ka meil siin kõrval asuv Muuga raudteejaam millest võib-olla jah, me siin olla nagu vähe rääkinud ja vähe kuulda olnud, kuid selline selline ja saab olema Tallinna linnas jällegi kaubaja Muugaja. Kui siia veel lisada natuke täpsustada, siis detsembris peab nüüd käiku minema rakenduskompleks, mis praktiliselt nagu juba Rein Mäesalu ütles, terve sadama nii-öelda laadimisvõimsused lähevad käiku ja abitootmishooned jäävad siis esimese järjekorra lõpetamiseks, mis peab siis valmis saama 1988.-ks aastaks. Noh, ja kui nüüd juttu tuli ka veel raudtee-ehitusest, siis peale Muuga jaama, mis peab ka käesoleva sel aastal veel valmis saama, võib lisada ainult sadamaga seotud juurdesõiduteede. Taas on ehitatud 37 kilomeetrit raudteed, neli silda ja palju muid raudteeehitisi. Muidugi veel transpordi osas ka autobaas, mille ehitust alustatakse 87. aastal. Ja see läheb siis ka nii-öelda esimese järjekorra all. Esimese järjekorra kindlasti läheb sellepärast et kui laevad toovad kaubasadamasse, siis peab olema kindlustatud, et see Kaukkuja saaks ruttu sadamast ära, riided, ele, vaator ja need küla lood on ainult ajutiseks säilitamiseks, mitte ei ole pidevaks säilitamist sealt lihtsalt nagu selline nagu vaheetapp siin. Aga kaubad peavad kiiremini saama sinna viidud, kus nad peavad olema. Ja seoses sellega on selline raudtee- ja autotranspordi areng ja ühendamine nagu kompleksseks, nagu seda on meil vanas sadamas. Kui palju teie sadam nüüd tänaseks päevaks umbes päris oma otsest tööd juba teinud on? Me oleme tühjaks laadinud kaks laeva, üks oli 5000 tonni, teine oli natuke üle 20000 tonni ja praegu on sees meil 50000 tonnini laev, mida me tühjaks praegu laadime. Ja põhiliselt see vili, mis tuleb selle kasutame ära just seadmete või seadmete seadistamiseks ja häälestamiseks, et juba tõelist, siis laadimistööd juba alustada kohe peale kahekümnendat kuupäev, kuna juba siin on meil olemas riiklik plaan. Paljudel praegu mehi päris ametlikult juba tööl on siin sadamas. Seda arv on väga raske öelda, sellepärast iga päev tuleb neid juurde ja iga päev on erinev. Kui niimoodi öelda, siis tänase päevaga on veel kusagil tööl 720 inimest on kokku kokkutöötajad Tallinna sadamas. Ja mida peab märkima kohe, et peaaegu kaks kolmandikku neist on noored ja praegune meie komsomol organisatsioon on kusagil 250 liiget. Ja kui võtta see keskmine vanus täpselt nüüd välja arvestanud kusagil ei ole, kuid keskmine noh, meie töötaja vanus on kusagil 30 35 aasta vahel. Ja palju on teil nüüd veel plaanis tööle võtta või õigemini, palju on vaja inimesi veel, et see, see rakendus komplaks hakkaksid funktsioneerima nii nagu vaja. Käesoleva aasta lõpuks, kusagil 750 800 inimese ringis saame nagu tööle vormistatud, kuid kindlalt kompleks käiku läheb kusagil 1200 inimest sellel aastal rakus. Kompleks peab hakkama tööle, kuna meile pandud juba riiklik plaan peale kusagil 50000 tonni ümber. Me teame veel selle aasta lõpuni kaupa välja, laadin vastu võtma. Aga lihtsalt siis järgmise aasta alguses, nagu ta komplekteerite juba 1200-ni, see on siis rakenduskompleksi täielik nii-öelda teeninda. Kompleksi täiendav teenindamine ja järgmiseks aastaks on meil 52 miljonit tonni kaupu ümber laadida. Ja esimene järjekord, see peab valmis saama siis. Esimene järjekord peab saama valmis 1988. aastal. Ja kas on juba teada enam-vähem palju siisel inimesi? Selleks ajaks on meil kusagil planeeritud maksimaalne inimeste arv 1600 Nõukogude liidus mehhaniseerimistaseme poolest sadamat praegu ei ole. Ja isegi kui võtta siin viljakompleksi mehhaniseerimise astet, siis isegi balti mere basseinis selles mehhaniseerimisastmega sadamat praegu ei ole, kuna ta on siin, selles on ainulaadne. No keeruline, ilmselt on see ehitamine, aga ma kardan, et ekspluateerimine vist hakkab teie maja meestele halle karvu kasti pähe kasvatama, sest siia ilmselt üsna tarku ja, ja oma ala assi tundvaid mehi, sest et siin on hästi palju elektroonikat, nagu ma olen kuulnud, peaksid olema, kas siis üks või kaks suurt elektronarvutit isegi. Ettenähtud on meil kaks suurt elektronarvutid mis siis hakkavad ja sadamat teenindava, mille peal me rahvas küll hakkama, põhiliselt on tööl noored inimesed, noored inimesed, teadmistega, alla keskhariduse, meilvast inimest ei leiagi sadamas. Ma mõtlen sind just laadimiskoopleksitel kindlasti tööle ei ole selliseid inimesi. Ja noh, ikka suurem osanike, kõrgema haridusega inimesed, kes meil just teenindavad neid laadimiskompleksimbelandmise kompleksina. Sadam on kõle, liiduline, komsomoli löökehitus. Ta võttis osa sadama rajamisest 270 noort komsomoli lähtekirjaga. Ja peale selle Rein Mäesalu võib siia veel ilmselt juurde lisada. Et mitte ainult ehitajad, aga kaena sadama juba tegelikult sadamatöötajate komplekteerimiseks on ka EKP Keskkomitee saatnud oma noorte löökrühmad. Kolm rühma on tulnud meile, Elke on keskkomitee, lähetas kirjaga. Üks löökrühm on juba lõpetanud, on juba meil tokermehhanisaatorite reas ning kaks rihma veel õpivad neid peensusi, mida läheb vaja tokkerile, mehhanisaatoritele ja need on kusagil 60 noormeest. No see eriala ongi vist see, mida kõige rohkem siin teie sadamas vaja on. Taukar mehhanisaator on meil põhiline eriala ja kindlasti on neid ka kõige rohkem, kuid ei saa sugugi alahinnata just selliseid nii-öelda tootmist kindlustavad harusid või osakondi nagu seda on meil mehhaniseerimise kompleks, kes töötavad võrdväärselt tokker mehhanisaatoritele. Et need seadmed, mille peal need tokkerit töötavad, need oleksid alati korras, et nad oleksid töö valmis igal ajal. Ja muidugi siin on vaja meil väga palju veel lukkseppi ja elektrikud ja samuti ka elektroonikud nende remondi peale, kes just peavad kindlustama, et tokkerid saaksid oma põhitööd teha täita see ülesanne, mis on nendele antud. No teie põhitöö ongi see, et vaadata õigeid mehise, kellele, Kindlasti jah, minu põhiline ülesanne ongi töö kaadriga kaadrivalik kaadri kasvatamine, nagu seda on ikkagi ühel asetäitja kaadrialal meil siiski kusagil kaks kolmandikku on komsomoli liikmed 113 kommunisti töötab meie kollektiivis juba kes on arvele võtnud tänase päevaga? Kas teie ehitusel juhtus siin samamoodi nagu õige tihti ehitustel juhtub, et need, kes ehitavad, päris paras hulk neist jäävad ka siis pärast ekspluateerida. Selle peale on tavaliselt ehitatud tigedad. Ei, meil seda öelda ei saa, kuna ehitus siiski jätkub. Tõnu naerab siin kõrval, aga me oleme solidaarsed ehitajate suhtes ja siiski on selline kokkulepe, et me ehitajad siiski tööle ei võta. Ja ehitajad peavad ikaga täitma oma ülesandeid järgmised meie sadamaetapid tööle rakendama. Juba mõnda aega töötab uus sadamas riiklik vastuvõtukomisjon kes peaks oma otsuse langetama lähematel päevadel. Läinud kolmapäeval valitses aga sadama ehitusel enam-vähem samasugune õhkkond nagu ikka siis, kui ehitusel Kaheteistkümnes tund kukkuma hakkab. Ja ikka veel üks, teine või kolmas asi veidi ripakile. Meil on. Kolmapäeval viibisin ka igaõhtusel nõupidamisel, kus täpsustati kõigi ehitusorganisatsioonide ülesandeid järgmiseks päevaks. Paljude kiirete tööde graafikud olid kokku seatud tunnise täpsusega. Viimastel nädalal saartel on öised töötunnid niisama hoolega arvel nagu päevasedki. Paarisaja hektari suurusel ehitusplatsil on veel veidi teha, et kõik saaks. Lähib päevadel tip-top korda. Esimese järjekorra rakenduskompleks on praktiliselt valmis. 1988. aastal peab aga sadama esimene järk lõplikult käiku minema. See aga nõuab veel palju tööd.