Apteek tere tulemast raadio kahte Indrek Vaino loomingut. Millest me täna räägime, mis on kõige olulisem, jutuained ära. On kõige olulisem jutuaine on ikka see, et Madis ja Indrek on Eestist ära läinud. Ja tegelikult me räägime täna ühest enim kasutatavast rakendusest Eestis. Eesti oma rakendus ja see oli siin, viimased nädalad on ta olnud ka top ühes kuidagi niimoodi jälle nüüd AS-i peal on natuke langenud ja kes ei tea, millest me räägime, siis me räägime emmkoolist ehk siis e-kooli nutiversioonist. Ja e-kool on siis ütleme, kooli haldussüsteem või siuke kõikide koolide peaaegu kõikide koolide poolt kasutatav, umbes umbes 70 protsenti eesti koolidest kasutab seda seal on siis umbes 400 kooli kes siis õpetad vähemalt siin hindeid panema ja igasuguseid õppimisi kodutöid. Ja siis on, on sellest mobiiliversioon ka olemas. Miks me räägime sellest täna on põhjust ist need alles ja see kool hakkas muidugi kõik tõmbasid selle rakenduse alla. Ja, ja 31. augustil oli androidist tehtud uuendus, nii et kellelegi, kes ei ole veel oma emm kooli uuendanud, et tasuks siis androidile ja aju aju essilise uuendas ära tõmmata, sest et seal on nii kujunduse koha pealt on asjad muutunud, kui ka natukene selle paketi koha pealt, kuidas kasutada. No ma ei tahaks kohe nagu niimoodi haukuma hakata, aga samas natukene ikkagi vist võiks, sest et mina leidsin uudised juba eelmisel aastal. Eelmisel aastal pidi see nagu välja tulema ja valmis olema, aga nüüd ta siis lõpuks ütleme see lõplik versioon, mis nüüd siis ikkagi korralikult nagu töötab. Töötab ta ikka korralikult, nüüd minul töötas korralikult ja ta on, ta on nüüd olemas ka lisaks sellele, et ta algselt oli androidil ja EAS-il olemas andega windows olemas ja muidugi on ta kättesaadav arvutist või siis näiteks mida tahvelarvutist ka ilma ilma rakendused. Muidugi rakendusel on mõningaid andsid, et kui siin kui nad esimest korda rakendusega välja tulid, siis nad peagi tegid ta tasuliseks, et sa said seda proovida, nagu ikka on, et sa saad mingi aja proovida rakendust ja siis ta muutus tasuliseks. Sellest muidugi tuli paksu pahandust, kõik olid kohe nördinud, et miks, miks raha võetakse sellest. Aga noh, ikkagi kuidagi tuleb neid IT-arenduse kulud katta ja noh, eks tuleb erinev vaid mudeleid proovida. Täna siis on ikkagi uuendusega on kaasas see, et et nii-öelda õpilaspäeviku info ei ole seal rakendudes enam enam tasuline ja sa saad seda nii-öelda piirang piiramatult vaadata, mis, mis tunnid on, mis tundides õppida antud, mis hindeid sa oled saanud, niisugune noh, nii-öelda kõige kõige tavapärasem õpilaspäevik elektrooniliselt. Ja raha eest saad siis mida veel lisa? Et kui seal on nii-öelda kaks, kaks kaks paketti, on, et üks on siis tasuta paketi, mis on õpilaspäevik elektroonilisel kujul ja teine on siis nagu see premium osa, kus siis on hinded ja puudumised, ehk siis hinneteleht, et muidu on sul tasulises tasuta versioonis on ka hinded sees, aga nad on siis nagu jooksvalt, et viimased 30 vaeva näed sa kogu aeg, mis hind, et seal on, on ju siis tasulises versioonis, sa näed nagu hinnetelehte nagu kõiki võid seal mingit statistikat teha, puudumistega statistikat teha. Võib-olla vanemad lastele on ta muidugi tasuta, on ju selles mõttes, et las lastel on nii, nagu ta on ja kui, kui siis vanem nagu soovib omale neid täiendavaid funktsionaalsusi või, või täiendavaid mugavusi asja, siis siis tuleb maksta. No näiteks, oletame siis, et kui sul on muidu see tavaversioon, mis on 30 päeva, eks ju, et siis sa näed Ja seda enam ei ole, see kaotati ka ära. Ahah, ikka noh, saad nüüd. Päeviku osa, saad ikka nagu pikalt. Ja, ja, ja ei noh, siis ma muidugi veel, kui ta on see tasuline ka, siis sa näed veel neid kõiki muid asju ka, et noh, oletame, kui elu on, võib-olla natukene lühikene on, jõuluaeg on käes, on vaja hakata lastele kinke ostma, siis see täpselt ei mäleta, et palju ta siin eelmisel aastal või millalgi nagu puudus või näiteks oletame õppeaasta alguses või midagi sellist, siis on nagu kohe hea, et sul on see endale konto lapsevanemal on tehtud ja väikse tasu eest saab nagu iga lapsukesel silma peal hoida. Ühtlasi teha ka väikese kingi arendajatele tänukingituse. Seal seal vist oli isegi niimoodi, et kui nüüd kui nüüd võtad selle tasulise versiooni, siis on, kuni aasta lõpuni oli see summa on üsna väike, oli, et tavapäraselt oli natuke suurem siis kui nüüd võtad siis ja see summa oli väiksem. Aga see, see võib olla lihtsalt tasuta ja tasuline osa ei olegi nagunii oluline, sest et arvutisse saated ikka vaadata täies mahus nii nagu ta on ja seal mingisuguseid piiranguid ei ole, et pigem pigem see tasuline osa ongi nagu niisugune mugavuslahendus, et sa saad rohkem natukene oma taskust vaadata, mis arvuti taha ei satu, aga samas kui nüüd vaadata nii-öelda üldisemalt, siis on nuti-nutirakendus, kui selline lastele mobiilis väga oluline, sest et paljudel lastel näiteks võib-olla ei olegi arvutit, siis see võib olla nende üks, üks koht, kus nad peamiselt vaatavadki, mis, mis näiteks õpidanti või, või mis hinde õpetaja mingisuguse tunnikontrolli eest pani. Ja noh, nüüd on ta ka kõigil asjadel olemas, et noh, kui paljudel lastel ikka iphone on, aga tõenäoliselt väga paljudel lastel on ikkagi enamuses on androidid ja windows faunid. Nende peale on ta täiesti nüüd ka Windowsil olemas. Ma saan õigesti aru, et selles mõttes, et on siis õpilastele on tasuta, aga lapsevanemale on ta siis tasuline. Lapsevanemana on ta ka tasuta, aga lihtsalt täiendavat funktsionaalsust haaval on tasulised, et on niimoodi. Kas on plaanis seda veelgi rikastada, seda neid võimalusi, mis pakub, millal saab hakata seal seerima ja läikima või seal kõik väga konfidentsiaalne? Ei, ma tahaks loota, et EM-koolis võib-olla kunagi ei hakata mujal haikivaga. Indrek laiks jonni ja matemaatika kaks. Näiteks aga. Aga ma tean, et nad on ise öelnud, et on tulemas kauaoodatud mobiilide sisselogimine et mida, mida paljud on on soovinud, et rakenduses oleks. Ja, ja siis on veel neil plaanis. Teha seal teha seal kujunduslike muudatusi, natuke paremaks, praegu see rakendus on juba muudetud, aga, aga neil tuleb veel uuendusi. Seal lisavad sinna mingisuguseid, ütleme sellised graffitit meenutavad elemendid juurde, et ei olnud aega, kusjuures esilehe pilt oli neil nüüd vist mingi rula rulapoiss tegi triki nii et nad ei kõla see niuke kuul. M koolisem kuul käia. Tervitused Gustav Adolfi graffiti bussile. Kuidas on sellega, et see statistika, mida see programm väljastab, see ju annab võtmega, tegelikult sotsiaalteadlased saaksid kohe tulevikku hakata ennustama, kes ka seda hakatakse pakkuma, et kui tudeng küsib, laps niimoodi jätkab, siis tema lõputunnistus võiks olla sellel aastal selline põhikooli lõpes, selline. Aga see on päris huvitav mõte, jah, selles mõttes küll, tasulises versioonis on statistikat rohkem, et sa näed, et kuidas need puudumised on olnud ja kuidas need hinded nagu seal muutuvad ajas. Aga et nagu ette ennustada, see, see on muidugi väga huvitav, et noh, et kui samal samal joonel jätkad, jääd sa suvel suvetööle matemaatikas ja ma ei tea vene keeles näiteks. Aga muidugi geniaalne on see, et õpetaja saab seda sulle lihtsalt kohe ka öelda, kohe tünnis ta juba saab aru, aga ma saan aru, et tegelikult sellega, mis tänapäeval, nii et kui sind seal ei koolis pole, siis sind pole olemas. Oma väga lühike aeg, kui ma korraks ühe poolast õpetasin tavakoolis ka, siis juhtus nii, et oligi meil mingeid suulised kokkulepped, et vat teeme järgmiseks korraks seda ja ja ma rohelise õpetajana ei pannud seda e-kooli kirja ja kuigi kõik lubasid, siis järgmine kord muidugi kõik olid süütu näoga, aga e-koolis ei olnud. Ja see on muidugi põhiline, et lapsed lapsed poevad selle e-kooli taha näiteks tihti on see, et et vanemad küsivad, mis, mis tunniplaan, kas sul on tunniplaan täidetud, on ju? No ma ei tea, tyhi koolis tunniplaani ei olnud. Nii, ta jäi. Siseni siga, heane peituda sellise veel ütleme arendamisvormis olev noh siis kui ta veel oli vähemalt sellises arendamisjärgus oleva rakenduse taha ka, et siis aga tead, et ta võib olla või võib esineda tõrkeid, ta võib olla vigane, siis nagu lähedki kohe selle peale välja, et põhimõtteliselt viskaks selle arvuti, telefon selle arvuti teleka aknast hästi välja. Lähme kohe selle natukene vigase emm kooli peale, sest et siis on aina suurem tõenäosus, et ta näitas sulle mingit valet tunniplaani või seda, et homseks homseks mingit kodutöid ei ole või mis iganes muu. Et seal on küll tunniplaaniga, on niimoodi, et kui kool ei ole seda tunniplaani sisse pannud, et siis noh, siis seda tunniplaaniga ei ole seal ja mõnikord mõnikord koolid ei pane või siis on neil näiteks tunniplaani pidamiseks oma süsteem siis on lihtsalt mingi link tunniplaanile ja, ja siis see tunniplaan on, kuvab seal rakenduse sees, nagu ta kuvab, on ju nii, kuidas see koolikeskkond on, et et ega, ega sealt, ega see rakendus ei saa minna kuhugi koolilehele ja tõmmata tunniplaani omale sisse, et seal ikkagi tuleb sinna panna. Ja, ja siis, kui, kui seda ei ole, siis ei ole seal, et vahest vahest ma olen kuulnud inimestelt, et noh, et ei ole tunniplaan, et mis jama on, eks ikkagi tuleb sinna sisse toksida, muidugi võiks olla nii, et lapsed saavad ise selle tunniplaanis Kas meil on mingeid andmeid ka, et kui palju ta umbes praegu kasutajaid on või kui palju näiteks äppi on alla tõmmatud praegu paljudele? Tegelikult on, on siukest statistikat ka, et näiteks kui nad alustasid, e-kool kui selline sai loodud 2002, ütleme noh, ka on olnud meil siis 2005, seal olid mingid muudatused, ütleme 10 aastat on siis kindlasti on olnud e-kool kui selline m3 muidugi vähem olnud mobiiliversioon mõned aastat siin kõige rohkem, aga aga tänaseks on neil umbes 200000 kasutajat. Kellest siis näiteks 13000 on õpetajad ja 400 kooli, nagu siin juba enne sai mainitud. Ja kui ma vaatan rakendusse statistikat, siis ta näitab, et umbes 50 rakenduste poodi näite täpselt et kuni 50000 inimest on selle alla olen laadinud. Et noh, tõenäoliselt pärast pärast tänast saadet see arv natuke tõuseb, tõmmatakse uuendatud versioon ka, et noh, võib-olla siin paljudel on jäänud tõmbamatest, Nad teavad vanast ajast, et seal olid mingid asjad tasulised. Aga täna siis ikkagi õpilaspäeviku osa on, on tasuta ja ja kogu see info on jooksvalt sees. Aga see on nii suur virtuaalne kogukond tekitab koheselt turbe küsimusega. Jah, on on olnud näiteks neile on Eegolilinen tehtud küberrünnakuid mis on peamiselt ikkagi olnud sihuksed Tiidosse, ehk siis noh, nii-öelda teenuse teenuse niisugune mahavõtmine selle üle külastamisega, et saadetakse hästi palju päringuid süsteemi poole teele, mis tekitab ummistuse, noh, lihtsalt serveritel on mingisugune läbilaskevõime ja on olnud hetki kui, kui e kaasanud. Muidugi alati on see küsimus, et et noh, et keegi võib sisse häkkida, mingid andmed ära võtta, aga noh, samas jällegi häkkeri positsioonist vaadates on ju noh, mis siis hakata nagu pihta, et ma saan teada, et ionile oli matemaatikas kaks, on ju. Et noh, mis sa teed selle, mis ma teen selle infoga teistpidi, muidugi inimeste andmetega alati midagi teha nende emailide, nende tele Olid sa helistad-helistad minu emale ütled, et ma ei tea, kas ei olnud seal öelnud, et Jon Jon Steel matemaatikas kolmapäeval, eks ju, kahe rakendus ära. Nojah. Sa tead seda kaheseid muidugi aga, aga noh, see võib-olla see turvalisuse teema on oluline kindlasti, et see info oleks kaitstud, aga teistpidi jällegi kui nüüd kasutajad või lapsevanemad mõtlevad, mida nende lapsed nutitelefonides tahvelarvutites arvutis üldse teevad, kus nad käivad, kuhu nad kõiki asju sisse panen ja mis Jutanud, kellele räägivad, siis ma arvan, see on palju suurem oht, et et tavaliselt ikkagi lapsed või noorukid ise on need, kes ei, ei mõtle, mis, mis need tagajärjed on, kui sa kuskil midagi ütled ja midagi. Aga ostetud kogukonna ja tagajärgede teemal üks küsimus veel, et õpetajate tuba kui selline sotsiaalne institutsioon see hääbub juba aastaid just seoses e-kooliga ei ole tarvis seda päevikut sinna viia ja sealt võtta ja et on, on ka sellel teemal mingit tähelepanekuid tehtud. Ei, ei ole teada, aga noh, eks nad kogu aeg ikkagi midagi proovivad edasi arendada, et ega arendus ei saa seisma jääda, et alati kui on ikkagi mingi süsteem loodud ja kui sellel on palju kasutajaid, siis siis kuidagi areneb edasi kuidagi asjad muutuvad. Kuidas õpetajaid omavahel paremini suhtlema saada, seda vot seda ma ei tea, kas seda üldse rakens päris täpselt teha saab, ta ei ole nii kindel, eks nad peavad ikka minema õpetajate tuppa kohvi võtma. No mingid asjad ilmselt jäävad ikkagi nii-öelda selleks silmast silma jutuks ja mõned asjad on sellised asjad, mida saab vähemalt sinna nutikeskkonda üle kanda, aga tänud sulle, Indrek, et leidsid ajam taaskord jälle läbi tulla. Võiks siis öelda kokkuvõtlikult, et e-kool on nüüd, tähendab kool on siis finally Loundsinud ja, ja peaks olema siis funktsioneeriv, töötav rakendus ja korralik toode on väljas. Ja ta on väljas nende kõigil peamistel seadmetel.