Ma olen komisjonis, mille nimi on tööhindade ja sotsiaalpoliitika komisjon. Ja sattusin ma sinna sellepärast, et sinnasamasse komisjoni läkski, akadeemik Tsaslawskaja. Ja kuna ma tegelesin ime sotsiaalpoliitikaga, siis ma arvan, et me saame seal mõningaid niukseid, üldisi sotsiaalpoliitika noh, programme nagu arutada. Aga mis mind muidugi eriti sinna komisjoni viis oli migratsiooniküsimus, see on seitse selge töö ja sotsiaalpoliitika. Meie jaoks kõige olulisem väljund on küsimus tööhõivest küsimus migratsioonist ja kui me tahame oma vibratsiooni peatada, kui me tahame sellega tegeleda, siis me selle lisaks, mis me teeme nii-öelda seestpoolt Eestist peame kindlasti aitama kaasa, et tööhõivepoliitika liidus soodustaks meie jaoks oluliselt siis nagu tõmmet teistesse kohtadesse, et tekiks võimalus reguleerida migratsiooniprotsessori liidu ja nii edasi ja siin koosta akadeemik Tsaslawskaja ka on ka nähtavasti väga oluline ja tema on tegelenud sellega ka Venemaal. Ja peale selle me tegime väikse alakomisjoni avaliku arvamuse selgitamiseks juba nii kongressi saadikute kui ülemnõukogu liikmete hulgas kui ka hiljem laiemalt. Et näha, missugune on siis sotsiaalne baromeeter ja siin akadeemik Tsaslawskaja, koosta Mullega lihtsutust erialaselt väga põnev, aga senine komisjoni töö on tähendanud siiski ministrite ärakuulamist ja kuidas see toimus seal, kas teie komisjon oli lahkel meelel kinnitamas? Oi ei ole, me tegime niisuguse väga koleda tükkijat. Põrutasime läbi ühe vähestest naistest, kes valitsusse pürgis kui mitte ainsa peaaegu see oli hinnakomitee esimees või esimehe kandidaat. Kes oli niisugune paras naisseersant ja esitas oma hinnakontseptsiooni ikka umbes niiviisi, et meie siin Moskvas hakkame tegema järjest paremaid ja paremaid hindu teie jaoks ja meie määrame ära kvaliteet ja selle kvaliteedi järgi pehme õiglase hinna. Ja noh, sellega ei saanud me kuidagimoodi nõus olla, ta ütles, et turusuhet tehakse, on veel liiga vara ja nii edasi ja pärast kõike selliseid pärleid, meie komisjon, meil on seal, komisjoni 40-st liikmest on kuskil viis, kuus niisugust majandusteadlaste hädas. Esines väga terava kriitikaga ja hääletamisel sai ta ühe hääle poolt ja 34 vastu. Aga nüüd tekib siin puhtinimlik küsimus, et mis sellest poliitikust majandustegelasest edasi saab, sellepärast et selline arutlus tulemus komisjonis on ju poliit tiline, kabeli mad. Jah, ja peab ütlema, et see daam Oli noh, ikkagi Ta ei olnud mitte õnnetu, ta oli vihane mis nähtavasti karakter rohkem ta hirmus vihale. Mis ta edasi teeb, ma ei tea, noh, ma arvan, et ta töötab praegu seal asetäitjana, ma usun, et jo tasemeteks jääb nende komisjonide töö alles nüüd tõeliselt, peab ennast tulevikus avama ja. Mulle praegu tundub küll, et see õige vahekord parlamendi töö ja komisjonide töö vahel ei ole veel leitud, isegi kui vähe nendele on aega praeguste kavade järgi ette nähtud nädalast on ette nähtud reedene päev mida näpistatakse ära nagu näiteks järgmine reede, aga komisjon nüüd ise sõltuvalt oma aktiivsuse astmest leiavad aega siis töötada ka õhtuti ja öösiti, diaosalt istungite ajal ja nii edasi. Ja sõltub sellest, kuivõrd siis üks või teine komisjon omale oma töö sõna juba leidnud. Meie komisjon on üsna aktiivne, seal on mõned väga niuksed sümpaatsed inimesed, mitte ainult Tsaslawskaja. Meil oleks aktiivseid naisi seal veelgi, noh juba sotsiaalpoliitik ise nähtust tingib, et seal naised, naised rohkem juures. Mul on olnud täielik niisugune meeldiv leid, näiteks meie komisjoni alakomisjoni esimees Amaanova Turkmeeniast, kes on sealse ülikooli ökoloogia kateedri juhataja professor, tõesti, ääretult intelligentne ja arukas ja kaasaegselt mõtlev naine kes lubas muide toetada meie imet kindlasti tulla ka majandusreformiga mitesse kui seda seal arutatakse. Ja just järgmine nädal ma tahangi meie komisjoni kaudu teha väga tugevat imepropagandat, just selle ime sotsiaalosa propagandat, selleks et meie komisjon siis annaks ka oma hinnangu ja aitaks kaasa ime läbiminekule. Praegu nendes komisjonides, mis on alalised, siin on nagu väikene töö vahe sees, kuid selle eest töötavad mitmed sellised võib-olla ühekordsed komisjonid või noh, vähemalt mitte aastateks mõeldud komisjonid, nagu on siin Tbilisi komisjoni MRP komisjon ka nende hulgas. Ja nüüd selle MRP komisjoni liikmena võib-olla on võimalik hinnata Ta praegu, kuivõrd teovõimeline see komisjon on? Meil oli just nüüd mõni päev tagasi esimene niisugune täiesti sisuline arutamine, sest eelmised olid rohkem niuksed, funktsionaalselt tähendab ülesannete jaotamist on ees. Ja oli siiski üsna niisugune üksmeelne suhtumine pakti ja mulle tundub, et küsimus sellest, kas seesama protokoll oli või ei olnud ja, ja kas ta oli hea või halb see ei tekita komisjonis erilisi vaidlusi. Juba ette võib seda näha. Küsimuse keerukus algab sealt, kus me hakkame analüüsima selle pakti tähendust, poliitilisi juriidilisi mõjusid hilisematele sündmustele. Ja seal on selgesti praegu ka komisjoni liikmete hulgas tajutavad eri lähenemisviisid. Need komisjoni liikmed, kes esindavad nii-öelda liidu ametliku poliitika poolt keskkomitee välisministeeriumi poolt ilmselt hakkavad tegema kõike, et seda järelduste osa mõjutuste osa viia miinimumini. Ja samal ajal kõik Baltikum esindajad, aga ilmselt ka Valgevene, Moldaavia juba praegu on häälestatud sellele, et siiski anda ühemõtteline selge hinnang järgnevatele sündmustele. Kuni siis ka tänapäevaste mõjudeni välja. Teaduse hariduse, kultuuri ja kasvatuse komitee liige Ülo Vooglaid. Teie komitee nüüd on oma töö lõpetanud, kas teil oli vähem inimesi läbi arutada või oli teil töö kiirem? Raske oleks öelda, et töö on lõpetatud. Vaevalt alata, aga selleks korraks tähendab nende kandidatuurigi läbivaatamine, on meil jahtid selleks korraks tehtud? Meil oli jah, võib-olla pisut vähem kandidatuure läbi vaadata kui mitmetes teistes komiteedes ja komisjonides mõnel pool arutasid sügava öötunnini, meie saime enam-vähem õigel ajal õhtule ja meil oli, vaata seal. Meil oli läbivaatamisel neli kandidatuuri. Need olid siis teadusetehnikakomitee esimees, arvutustehnika ja automatiseerimisvahendite komitee või informaatika, arvutustehnika ja informaatikakomitee. Siis tele-raadiokomitee esimees ja hariduskomitee esimees osalesime ka veel kultuuriministri arutamisel ja tema suhtes seisukoha võtmisel aga kuna see oli tookord teise komitee päevakorras, siis me hääletamisel ei osalenud. Selline arutelu on meil uus nähtus ja täiekomitees läksid nii palju, kui minu teadaolev informatsioon ütleb kõik neli kandidaati ka läbi, kas teie komitee siis paistis silma leebema suhtumisega? Ei, ma ei ütleks, et leebema suhtumisega, vaid ma olen tõepoolest arvamusel, et need neli kandidaati, eriti kolm esimest on igati asjatundlikud ja nii üsnagi süsteemse ja originaalse ning ka edumeelse mõtlemisviisiga. Nii et minu meelest ei olnud tegu sellega, et komisjon või komitee meie oma oleks olnud väga leebe või ka pealiskaudne. Lihtsalt meil olid head mehed. Ülo Vooglaid on tuntud mees just nendes küsimustes, kus mingi asja korraldamisel on midagi vajaka, Jaanwaya siis midagi muuta. Kui nüüd vaadata seda ülemnõukogu ja komisjonide tööd, siis minule on tundunud küll nii, et komisjonide töö on nagu sinna suurde ülemnõukogusse üle kandunud ja need asjad, mis oleks pidanud komisjonides selged olema, need kantakse kõik seal jälle rahva ette. Milline on spetsialisti arvamus? Ega mina nüüd mingi spetsialist riigi juhtimise alal küll veel ei ole, kui selleks keegi julgeb end praegu üldse pidada, meil aga nii puht kaine mõistuse varal. Ma julgen küll öelda, et asi on üpris nässus. Ja mitmes mõttes kohe esiteks need küsimused, mida esitatakse komisjonide ja komiteede istungitel ja mida nüüd hiljem uuesti korratakse ja esitatakse. Ülemnõukogu mõlema koja ühisel istungil. On kaugel sellest, et neid pidada põhjapanevat eksija põhimõttelist, eks muidugi, nende hulgas on ka tõsi küsimusi, aga nii jämedates joontes öelda rohkem kui pooled küsimused ei puutu üldse asjasse. Ja siis ülejäänud poolte pooled või võib jagada ka veel vähemalt niisugusteks mis küll tõsi, natuke asjasse puutuvad, aga mille esitamine kahe koja ühisel istungil või üldse kandidatuuri sobivuse kindlakstegemisega seoses ei ole üldse kohane. Ja häda on nähtavasti selles, et et saadikutel puudub kujutlusküsimusest, mis on üldse põhimõtteliselt tähtis selgitada aga ega seal selle poole tunni jooksul ka jõuaks midagi tõsiselt välja uurida. Ikkagi hoiakute, niisuguste üldisi emotsioone, Reaalse meeleolu pinnal toimub paraku otsustamine. Ja ma tõsi, tegin meie komitees ka niisuguse ettepaneku, et katsume üheskoos läbi mõelda mida oleks tarvis pretendendid küsida. Nii et ta saaks ka tõsiselt vastata ja et me saaksime seda vastust arvestada. Kahjuks on niisugune lugu, et küsimine meeldib paljudele, aga vastust ei kuuletegi ja vastasel pole mingit tähtsust, eriti. Mina panin küll tähele, et otsustamine ei sõltunud vastustest. Otsustamine sobivusel selle kaks ise asja küsida, rääkimine tiseeruvastamine näiteks Ma julgen neid väga selgelt öelda Jaagodini osas ma ei tahaksin arvutustehnika ja nendes küsimustes nüüd me eriti sõna võtta, mina sel alal asjatundja ka ei ole. Ja, aga mis puudus nüüd Jaagudeni siis meie komitee asus seisukohale, et Jaagudenilt tuleks küsida neid samu küsimusi, mida ma juba siin ükskord rääkisin, mis ma küsisin Jaagudenilt enne kongressi küsisin tema käest, et nimetatagu mõned ülesanded või ükskõik missugunegi, mida üleliiduline hariduskomitee saab täita ja peab täitma, kuid vabariiklik näiteks ei saa täit. Ja ma palusin, et ta ei räägiks sellest, mida nemad teevad vaid räägiks nendest ülesannetest, mida vabariiklik hariduskomitee või haridusministeerium, kus ta, kuidas on, ei saa täita erinevalt nendest üleliidulist komiteest. Jagodin hakkab jälle rääkima sellest midagi Nemad teevad. Mina räägin, et me, ma ei ole küsinud seda, ma küsisin. Ülesanded, mida te täidate, mida te olete lahendanud. Ei, ta ei suutnud mitte midagi selle peale vastata. Edasi. Jagodin ise räägib, et olukord hariduses on katastroofiline. Seetõttu on loomulik, et vajatakse ka erilisi abinõusid olukorra parandamiseks. Kuid. Millised asjaolud on viinud olukorra katastroofiliseks ja milliseid erilisi abinõusid teie arvates oleks vaja nüüd rakendada? Ja ütleb, et minu arvates on nii, minu arvates, anna, mina küsin. Olge nii kena. Lisage nüüd oma arvamustele ka mõningaid teadmisi selle kohta, kas on mingi statistika, mille põhjal te ütlete, statistiline materjal, mille põhjal te ütlete kas on mingid uuringud, kas on mingeid eksperthinnangud, millele võiks tugineda, kui ikkagi objektiivsele materjali, mida mitte teie isiklikule arvamusele? Jälle tühi koht, mitte midagi. Ja, ja nii edasi. Lõpuks tuli teha otsus selle kohta, mida siis komitee esimehe kohta arvata tema kandidatuuri sobivuse kohta arvata. Nonii tähendab, määramistähtaja ulatuses ta ametikohale jääda ei saa. Innovaatilisi programme olukorra lahendamiseks ei ole. Ülevaadet põhjustest, ebarahuldav olukorra tekkimise ja süvenemise põhjustest ei ole. Fikseerisime selle kõik enne otsustamist. Ja seejärel tõstsid saadikud kõik käed oma sobivuse kohta. Nii et mitte küll kõik mina hääletasin last. Aga vastu hääletasid veel meie nõupidamisest osa võtnud noored saadikud, noortekomisjoni liikmed, enamik, aga Meie komitees on suur hulk koolide rektoreid ja teadusasutuste töötajaid, kooli õpetajaid ja nemad hääletasid kõik poolt. Nii et noh, ega siin nii väga professionaalsest arutamisest ja nihukest tõsisest tööst praegu veel rääkida ei saa. Nüüd aga on taas usutletav ehitus- ja arhitektuurikomitee esimees ülemnõukogus Boris Jeltsin. Millist mõju võib teie juhitav komitee omada sellises käest lastud valdkonnas, nagu seda on ehitus ja arhitektuur? Nagu teised komiteed alustatakse nullist staatusest õigustest, seal näeb ta head võimalust nii-öelda fantaseerida. Alustati kaadritest algse kolme asemel kuulati ära üheksa valitsusse pakutud tegelast, neist kaks lükati tagasi. Seejärel tulevad arutlusele seaduseelnõud, mis seni veel aparaadi tehtud. Edaspidi tahetakse ise seadusi välja töötama hakata. Kapitaalehitus tuleb aga uue seadusega täielikult ümber pöörata. Boriss Jeltsini meelest ei või komiteesid tõmmata igapäevastesse pisiülesannetesse. See on valitsuse rida. Komitee peab keskenduma seadusandlusele ja selle täitmise kontrollile. Kas komitee liikmed tunnevad ametiisikute kohta otsuste tegemiseks piisavalt asja? Boriss Jeltsini meelest on komitees puha professionaalid, kes hästi tunnevad kandidaate. Mõlema pretendendi tagasilükkamiseks olid kaalukad põhjused. Kui ikka pulatseedee on 15 aastat loodus tasakaalu rikkunud on tal isegi hea programmiga vähe õigust ministriks saada. Kriibab aga on olnud süüdlane rahandussfääri laostamises, temast head pangajuhti pole loota. Tegevusprogrammi ka polnud. Boris Jeltsini arvamus ülemnõukogu töökorraldusest. Miskipärast on kõik ajutine, isegi ajutist reglementi ei järgita. Inimesed aga nõuavad küsimuste konkreetset lahendamist. Boriss Jeltsin kardab, et keegi on isegi huvitatud tema uputamisest jooksatesse päeva muredesse. Te olete üks väheseid juba professionaalseid saadikuid, kelle sissetulek peab tulema tööst Parlamendis. Kas te olete ka juba palgal? Palgaga pole asi selge. 25.-st märtsist vabastati Boriss Jeltsin ministri ametikohalt siis kaks kuud elasta 120-st rublast pensionist. Ja nüüd ometi anti tulevase palga peale avanssi. Luznykimitinguteltki oli näha, kui palju teile antakse kirju abitaotlusi. Kas kõigega toimetulekuks on antud ka abitööjõudu? Komiteede juhtide kohtumisel taotles Boriss Jeltsin igale ülemnõukogukomiteele komisjonile oma eelarvet, abi jõule ja muudele vajadustele. Pöördumisi on tal kongressist saati 11000. Kogu pere töötleb neid ja mõned vabatahtlikud samuti. Päevas tuleb 250 kerja. Rekordilist kirja tulva tõdes Boriss Jeltsin siiski ilmse rahuloluga. Aga kas ei ole ohtu, et kuna te ei suuda kiiret vastust anda ja selleks pole ka tingimusi, et siis teid tabavad poliitilised ebameeldivused? Boriss Jeltsin tunneb ohtu ööpäevas magamata vaid kolm ja pool tundi. Praegu loodab ta ajale, kus päevas suudetakse rohkem töötada läbi, kui kirjuta, sisse tuleb tema meelest paar kuud läheb ära ja siis olukord stabiliseerub. Pahaseid vist siiski ei väldi ja poliitilise kahju võimalust ka mitte. Parteikonverents tõi Jeltsinile samuti kirjalaviini. Nende perekonnakorteris olevat kirjade all üks terve tuba sest mujal polevat neid kuskil hoida.