1 00:00:06,900 --> 00:00:13,620 Ma lugesin kunagi kunagi ühte BBC Surnalistika õpikut ja seal 2 00:00:13,620 --> 00:00:17,040 on öeldud nõnda, et kui helistatakse küsimust, millele 3 00:00:17,040 --> 00:00:20,730 te ei oska nagu või millel on nagu kohmitsete vastates öelge, 4 00:00:20,730 --> 00:00:22,620 et see on hea küsimus, see on väga hea küsimus. 5 00:00:23,580 --> 00:00:27,150 Ja ma pean ütlema, et see on hea küsimus, et noh, 6 00:00:27,150 --> 00:00:31,040 et anda nagu endale endale ühesõnaga võimalus mõelda. 7 00:00:48,210 --> 00:00:54,060 Elada ilma filmideta, ilma kinota, toonases ütleme Supilinnas, 8 00:00:54,060 --> 00:00:58,700 Tartus Eestis oli ilmselt praktiliselt võimatu ja isegi päris 9 00:00:58,700 --> 00:01:01,700 maakolkas, kuhu tollal seal rändkino alati sõitis, 10 00:01:01,700 --> 00:01:03,830 vähemalt korra või kaks või isegi rohkem nädalas. 11 00:01:04,520 --> 00:01:06,950 Et ja mida ma käisin, kui ma olin suvel olin, 12 00:01:07,010 --> 00:01:10,520 olin tädide pool vaht seal õunas ehk Vastseliinas. 13 00:01:11,870 --> 00:01:15,650 Siis ma käisin seal, käisin isegi selles rändkinos vaatamas niimoodi, 14 00:01:15,860 --> 00:01:19,190 kuidas see on nii, et, aga muidugi Tartus peamiselt soluudi 15 00:01:19,190 --> 00:01:21,680 kinos, mis tänapäeval on Ateena, mis oli ka enne 16 00:01:21,680 --> 00:01:27,160 seda esimesel Eesti ajal Ateenat ja ja tegelikult oli see nagu mingi 17 00:01:27,190 --> 00:01:31,060 kollektiivne kollektiivne kutse, kollektiivne vajadus, 18 00:01:31,270 --> 00:01:35,050 sest noh, toona suurt keegi filmi reklaami ei 19 00:01:35,050 --> 00:01:37,390 teinud, aga meil elas üle tänava üks poiss, 20 00:01:37,420 --> 00:01:39,250 Haarald, kelle vanemad olid, 21 00:01:39,370 --> 00:01:41,500 olid, olid, olid väga rikkad, noh, 22 00:01:41,500 --> 00:01:43,160 tolles Nõukogude mõttes ja 23 00:01:43,160 --> 00:01:45,500 kellele onu või keegi elas kuskil Kanadas, saatis 24 00:01:45,500 --> 00:01:50,180 igast poppi riided, tema käis alati esimesena, ütleme, tänavalt, 25 00:01:50,180 --> 00:01:54,360 käis filmi vaatamas ja pärast positsioon kihvt. Ja sellest piisas, 26 00:01:54,360 --> 00:01:57,870 see info, et see on kihvt film, mis selle selles kinos jookseb, 27 00:01:57,930 --> 00:02:00,240 seal jõudis, eks ole, Supilinnas, eks ole, 28 00:02:00,330 --> 00:02:03,180 inimeselt inimesele ja see oli kõige parem reklaam. 29 00:02:03,600 --> 00:02:05,460 Ma mäletan sedasammust, 30 00:02:05,760 --> 00:02:11,550 kui, kui tuli drifo film 400 lööki mida 31 00:02:11,610 --> 00:02:15,330 ilmselt täpsem oleks tõlkija teiste keelte ühtepuhku vastu, 32 00:02:15,330 --> 00:02:18,570 muhku seal on, ühesõnaga 14 aastane poiss sama 33 00:02:18,870 --> 00:02:22,140 mina antuaal ja kes saab kogu aeg koolis, 34 00:02:22,140 --> 00:02:24,510 saab, kodus on tal halb kogu aeg igalt poolt, sa 35 00:02:24,510 --> 00:02:27,720 peksad vaimses mõttes ja ka füüsiliselt saab ka füüsiliselt. 36 00:02:27,860 --> 00:02:29,510 Nii tema siis saatus. 37 00:02:29,510 --> 00:02:32,750 Nii. Ja ma mäletan, kui ma käisin paar korda seda tiimi kaotamas 38 00:02:33,020 --> 00:02:35,120 ja seal Tartus seal uudi kinos ja, 39 00:02:35,150 --> 00:02:37,860 ja ja mäletan, milline, 40 00:02:37,890 --> 00:02:40,260 milline sõnad ka haaras mind, 41 00:02:40,500 --> 00:02:43,890 lausa vapustav vapustus nendes, kui ma seda filmi esimest korda nägin, 42 00:02:44,010 --> 00:02:45,720 teist korda ja kolmandat korda ka. 43 00:02:46,140 --> 00:02:49,500 Ja ma arvan, sealt ongi pärit noh ühesõnaga soov siis 44 00:02:49,500 --> 00:02:52,710 nagu ise ise ise nagu midagi, midagi ka sarnast, 45 00:02:52,920 --> 00:02:54,330 vähemalt sinna lähedale jõuda. 46 00:02:54,770 --> 00:02:56,270 Ja tõtt-öelda jah, ma tahtsin saada 47 00:02:56,270 --> 00:03:02,300 režissööriks suurt, et ma ei saanud režissööriks, juhtus nii ja, 48 00:03:02,360 --> 00:03:06,560 ja aga sellise filmiarmastus on sealt pärit. 49 00:03:06,590 --> 00:03:10,880 Raudselt. Ma olen muuseas kirjutanud sellest, 50 00:03:10,880 --> 00:03:14,870 et see Moskva keskkond oli vabam, kuid nõukogude aegne Tartu ülikool, 51 00:03:15,200 --> 00:03:16,700 ma olen sellest saanud hästi palju, 52 00:03:16,700 --> 00:03:18,470 ühesõnaga kriitikat lausa sõimata, 53 00:03:18,470 --> 00:03:20,720 kui niimoodi võib öelda, kuid ma jään selle juurde. 54 00:03:21,290 --> 00:03:23,960 Ja. Ma ei taha öelda, 55 00:03:23,960 --> 00:03:28,400 et üldiselt, aga selle filmikunstis noh Ma näiteks ütlen, et meil oli, 56 00:03:28,430 --> 00:03:31,910 oli Nikita Mjakov oli üks, üks selline õppejõud, 57 00:03:32,180 --> 00:03:34,190 rääkisime ainult nõukogudevastaseid, anekdoote. 58 00:03:34,380 --> 00:03:36,900 Meie kooli asus poolteist kilomeetrit kremlist, 59 00:03:36,900 --> 00:03:39,450 poolteist kilomeetrit, Brežnev vist nii. Ta rääkis meile. 60 00:03:39,990 --> 00:03:41,670 Noh, muidugi teate, kui on näitlejad, 61 00:03:41,730 --> 00:03:43,830 rääkimata sellele, et režissöör ja nii 62 00:03:43,830 --> 00:03:46,230 edasi Oscari laureaat ja puha, eks ole, nii. 63 00:03:46,450 --> 00:03:49,570 Aga jah, ja kui hea näitleja räägib häid anekdoote, 64 00:03:49,570 --> 00:03:51,310 siis terve oli sportlane, 65 00:03:51,310 --> 00:03:54,460 naeris, kõht kõveras, seda juttu niimoodi, noh. 66 00:03:54,650 --> 00:03:57,500 Meil on, noh, Tarkovski näiteks, eks ole, ja noh, ühesõnaga kõik, 67 00:03:57,770 --> 00:04:01,460 kõik siis selliseid pagana Nõukogude liidus kõige suuremad suur suurem 68 00:04:01,460 --> 00:04:04,340 suuremad inimesed. See oli siis nagu koolipoolne. 69 00:04:05,840 --> 00:04:08,810 No ma tulin Tallinnfilmi tagasi tööle ja, 70 00:04:08,890 --> 00:04:12,700 aga esialgu ma töötasin seal Okooni multifilmitoimetajana. 71 00:04:13,510 --> 00:04:16,600 Animatsioon, eriti ei sobinud, ma pean tunnistama, et selline ja, 72 00:04:17,050 --> 00:04:22,120 ja mulle ikka meeldis täispikk mängufilm, 73 00:04:22,240 --> 00:04:27,320 mängufilmi osad lühemad ja nii edasi ja seda mitte, 74 00:04:27,320 --> 00:04:30,560 et ma oleksin pidanud, no seal oli ikka lisaks Priit Pärnale oli, 75 00:04:30,560 --> 00:04:33,680 oli ka väga häid tegijaid ja 76 00:04:34,540 --> 00:04:38,800 ja nii, et, et mitte tema üksinda ei olnud paistik ja õhkis, seal 77 00:04:38,800 --> 00:04:41,950 olid kõik, nii et nad olid kõik ikka väga, väga, väga, väga hea, 78 00:04:42,220 --> 00:04:44,050 head head tegijad ja nii edasi. 79 00:04:44,500 --> 00:04:49,570 Aga Heiki Ernits ja, ja veel ja veel, 80 00:04:49,570 --> 00:04:52,990 eks, eks neid ole teada, et väga, väga, väga, väga tugevad poisid, 81 00:04:52,990 --> 00:04:56,980 noh, need mehena aga mulle nagu rohkem ikka mängufilm jah. 82 00:04:58,090 --> 00:05:01,210 Ja siis see selleks, et oma mõtet mõtet realiseerida, 83 00:05:01,210 --> 00:05:02,860 tuli hakata ise ise tegema. 84 00:05:03,430 --> 00:05:08,080 Ja esimene film, mis ma tegin, selle ma tegin tõesti noh, 85 00:05:08,200 --> 00:05:11,560 raske on, raske on võib-olla ennast kiitma hakata, 86 00:05:11,560 --> 00:05:14,050 kui tegin siis tõesti nagu vajadusest või 87 00:05:14,050 --> 00:05:19,000 siis või siis sõnaga selle ma tegin alkoholismist. Nii et selline ja, 88 00:05:19,450 --> 00:05:21,860 ja kuidas alkoholismist pääseda. 89 00:05:22,300 --> 00:05:25,960 Ning kuna ma teadsin üsna palju neid inimesi, 90 00:05:26,350 --> 00:05:29,740 kes on seotud a-ga ning kes on keda on 91 00:05:29,740 --> 00:05:34,570 siis seesama päästnud või siin mõni muude sellest 92 00:05:34,570 --> 00:05:39,040 sõltuvustõvest ja ma ütlen tõesti haigusest, mitte mitte mingisugusest 93 00:05:39,040 --> 00:05:42,130 ühesõnaga väga halvast nähtusest. 94 00:05:42,790 --> 00:05:44,410 Ja siis ma tegin sellest filmi 95 00:05:44,470 --> 00:05:50,270 ning ning ma arvan, et see mingil määral siiski siiski nagu õnnestus. 96 00:05:50,360 --> 00:05:53,810 Ma olen ühesõnaga just selles samas 97 00:05:53,810 --> 00:05:57,560 siis stsenaristika filmidramaturgiat. 98 00:05:58,190 --> 00:06:01,070 Kuidas seda filmi analüüsiks on mõnikord ka nimetatud ja nii 99 00:06:01,070 --> 00:06:03,740 edasi olen olen olen andnud, 100 00:06:04,250 --> 00:06:08,810 isegi filmikriitikaks on isegi nimetatud olemas, seal tähendab tihti. 101 00:06:09,520 --> 00:06:11,770 Mina sellest aru ei saanud, kuid tihti olid just nagu 102 00:06:11,770 --> 00:06:15,040 vaja tähele panna distsipliinide eri nimetusi. 103 00:06:15,640 --> 00:06:17,530 Mina neid ei pannud, et minu käest küsiti. 104 00:06:17,830 --> 00:06:20,380 Ning lõpuks ma mõtlesin välja selle filmi draamatehnika. 105 00:06:20,950 --> 00:06:22,750 Nii ma lugesin neid asju. 106 00:06:23,320 --> 00:06:26,860 Ja kui ma mind kutsus lugema juba ammu-ammu, 107 00:06:26,860 --> 00:06:32,610 siis Auväärne Rein Mara, kes oli siis sellesamuse peda, 108 00:06:32,610 --> 00:06:35,970 tollane veel Tallinna pedagoogiline instituut pärast pedagoogiline 109 00:06:35,970 --> 00:06:40,970 ülikool ja mis ta kõik oli Pedasis kas selle ka BFMi filmi ja 110 00:06:40,970 --> 00:06:44,570 videokateeder kuidagi niimoodi see see selle juhataja 111 00:06:44,570 --> 00:06:46,400 professor ja kuna ta teadis 112 00:06:46,400 --> 00:06:48,650 minust Moskva tausta, siis ta kutsus mind lugema. 113 00:06:48,920 --> 00:06:50,930 Algul oli muidugi üsna üsna üsna raske, 114 00:06:50,930 --> 00:06:53,500 sest sest sellist Moskvas ei 115 00:06:53,500 --> 00:07:00,550 olnud siiski niiskus süstemaatilist süstemaatilist nagu loengukursust. 116 00:07:01,270 --> 00:07:04,020 Üks asi võib olla, mis kahtlemata selle teos on, 117 00:07:04,020 --> 00:07:07,190 loetavust laia niisugust loetavust vähendab, 118 00:07:07,190 --> 00:07:08,750 on see, et ma ei kirjuta näitlejatest. 119 00:07:09,050 --> 00:07:11,840 Aga meil on ju kogu selle tähendab 120 00:07:12,110 --> 00:07:17,540 nagu, nagu filmijutt on seatud nagu, nagu näitlejakultusele üles. 121 00:07:18,240 --> 00:07:20,700 Ja ma olen ka öelnud juba varem, 122 00:07:20,700 --> 00:07:24,570 et see on umbes sama, kui ütleme tõde ja õigust, keegi Tammsaare tõde 123 00:07:24,570 --> 00:07:27,480 ja õigus, keegi analüüsib, et hakkavad siis trükkalid 124 00:07:27,480 --> 00:07:31,650 ja ladujad rääkima, et mida nad on teinud umbes samamoodi, 125 00:07:31,650 --> 00:07:39,070 nii et sa omanikud, filmi analüüs ei seisne siiski näitleja kultuse 126 00:07:39,610 --> 00:07:44,980 ülespuhumisest ja ei seisne ühesõnaga ka nii-öelda näitleja on 127 00:07:44,980 --> 00:07:46,540 kahtlemata ääretult suur osa 128 00:07:46,540 --> 00:07:49,660 mängib väga tähtsa näitleja näitlejameisterlikkus, kõik on, 129 00:07:50,110 --> 00:07:56,360 kuid viia nüüd filmi sõnumi pealt jutt ja filmistruktuuri pealt jutt 130 00:07:56,660 --> 00:08:00,200 ning ülesehituse pealt jutt ainult näitleja peale, 131 00:08:00,260 --> 00:08:03,650 nagu see filmiajakirjanduses, ma rõhutan ajakirjanduses. 132 00:08:03,790 --> 00:08:08,350 On juhtunud on minu arvates vale ning vastukaaluks ma kirjutasin, 133 00:08:08,350 --> 00:08:09,640 kus näitajast üldse pole juttu. 134 00:08:09,640 --> 00:08:12,010 Film, film, filmiraamatu ja filmi. 135 00:08:13,030 --> 00:08:16,570 Selle selle raamatu nagu moto on, 136 00:08:16,900 --> 00:08:20,440 on film on valmis enne kaamera käivitamist ja ma usun, 137 00:08:20,440 --> 00:08:23,530 et, et üks režissöör ei taha sellega nõus olla 138 00:08:23,530 --> 00:08:27,140 ja õigusega ilmselt ei ole nõus õigusega, 139 00:08:27,380 --> 00:08:32,480 kuid ka mul on siis oma tees nagu õige püstitada hüpotees d 140 00:08:32,570 --> 00:08:36,380 ütelda ning igalühel on võimalus vastu panna antitees, mis, 141 00:08:36,380 --> 00:08:37,550 mis, mis tema arvab, kuid 142 00:08:37,550 --> 00:08:41,060 minu tees nagu provokatiivne on just just nagu selline. 143 00:08:41,960 --> 00:08:49,130 Ja ma julgeksin, julgeksin öelda nõnda et nõukogude 144 00:08:49,130 --> 00:08:52,220 ajal tehti üldiselt väga viletsaid filme, 145 00:08:52,220 --> 00:08:54,260 kuid mõned, mõned väga head filmid tehti ka. 146 00:08:54,730 --> 00:08:56,530 Ja siis tuli nagu suur auk, nagu, 147 00:08:56,530 --> 00:09:01,120 nagu nagu ütleme, kogu see filmindus, kogu see värk nagu kohanes 148 00:09:01,120 --> 00:09:04,640 uue uue uue situatsiooniga, vabadusega ja nii 149 00:09:04,640 --> 00:09:07,580 edasi ning siis tükk aega ei tehtud midagi erilist nii. 150 00:09:07,820 --> 00:09:09,230 Kuid nüüd mulle tundub, 151 00:09:09,350 --> 00:09:11,510 et see tase on, tase on, 152 00:09:11,510 --> 00:09:13,840 ühesõnaga taas tekkimusi on juba 153 00:09:13,840 --> 00:09:18,430 tekkinud ning on ikka ikka tähendab üsna häid 154 00:09:18,430 --> 00:09:23,110 saavutusi ja mul ma arvan, et see kõik kestab edasi, nii et see 155 00:09:23,110 --> 00:09:25,390 nagu jõuab nagu Soome filmikunst. 156 00:09:29,050 --> 00:09:32,500 Kuigi seal tehakse ka viletsaid ilma, aga noh, see kuulub asja juurde, 157 00:09:32,500 --> 00:09:34,600 ma mõtlen nüüd täispikki mängufilme samamoodi kui muid, 158 00:09:34,600 --> 00:09:38,560 nagu silmas ei pea praegu nii ning meil ei 159 00:09:38,560 --> 00:09:40,810 ole mingit või Rootsi või Taani oma. 160 00:09:41,080 --> 00:09:43,360 Need on tegelikult väga-väga-väga, häid filme tehakse 161 00:09:43,810 --> 00:09:47,770 ja mul on niisugune tunne ja mul on vist hea meel ja ta ütelda, 162 00:09:47,770 --> 00:09:50,230 et niisugune asi asi ja tänu siis muidugi sellele 163 00:09:50,230 --> 00:09:52,840 samale koolilise balti filmi- ja meediakoolile, 164 00:09:53,110 --> 00:09:56,560 et, et tänu tänu siis sellele, et nüüd on nagu põhi 165 00:09:56,560 --> 00:10:00,430 on olemas ja sealt kerkib, kerkib ühesõnaga ja kuskil siis tekib 166 00:10:00,430 --> 00:10:03,200 selline kriitiline mass, mis siis plahvatab kunstiks. 167 00:10:03,320 --> 00:10:04,670 Vaat kui ma oleksin idealist, 168 00:10:05,070 --> 00:10:07,470 vaat meile, mida seal Moskvas kaks aastat loengut, 169 00:10:07,830 --> 00:10:12,600 Tarkovski, kes sellest samast saite ansambli edetabelis on kolme 170 00:10:12,600 --> 00:10:14,690 tiimiga, kolme filmiga, nii et seal 171 00:10:14,690 --> 00:10:18,170 ainult kodar on nelja filmiga ja paar tükki on veel kolme filmiga. 172 00:10:18,440 --> 00:10:21,290 Kuid, kuid noh, ühesõnaga see on fantastiline olla seal kolme 173 00:10:21,290 --> 00:10:25,820 filmiga ja tema alustas oma oma oma loengut. 174 00:10:26,030 --> 00:10:28,280 Loengusarja alustas nii. 175 00:10:28,790 --> 00:10:31,850 Vaatas meile otsa, seal võib olla palju inimesi käik ja nii edasi, on 176 00:10:31,850 --> 00:10:35,290 loengusarja auditooriumis nii, nii, nii. 177 00:10:36,790 --> 00:10:40,070 Ütlesin, ma tean, kas te kõik tahate, te tahate oma esimese filmi 178 00:10:40,070 --> 00:10:43,670 juurde teha, nii, pidage meeles, kui te olete ennast ükskord müünud, 179 00:10:43,760 --> 00:10:48,900 sa oledki ennast alatiseks müünud, et ütelda, tema nagu see kogu kogu, 180 00:10:48,900 --> 00:10:53,260 nagu see oli üsna üsna nii-öelda segane, see, mis ta rääkis, 181 00:10:53,260 --> 00:10:55,570 polnud süstemaatiline, kuid see oli väga tark ja noh, 182 00:10:55,570 --> 00:10:57,400 ühesõnaga mõtteid oli niimoodi. 183 00:10:57,790 --> 00:10:59,260 Ja ma mäletan ühte asja, 184 00:10:59,260 --> 00:11:00,520 kui meenutada tagasi, 185 00:11:00,520 --> 00:11:02,940 siis siis ta pani peast ühesõnaga, 186 00:11:02,940 --> 00:11:05,190 rääkis kõik maailmakultuurist ja nii edasi. 187 00:11:05,580 --> 00:11:07,980 Kuid aeg-ajalt siiski eksis ja üks poiss, 188 00:11:07,980 --> 00:11:10,890 eks ole, ta läks impressionistliku maalikunstiks 189 00:11:11,130 --> 00:11:14,040 ja, ja üks tal isegi on maneer ja mune 190 00:11:14,040 --> 00:11:18,060 ning ning üks oli veel Valgevenest, oli see poiss pärit ja, ja, 191 00:11:18,400 --> 00:11:20,620 ja, ja seal järgmine loeng ütles, et, 192 00:11:20,620 --> 00:11:25,870 et Andrei arseeni vičijate omandage väga või eelmine loeng te eksite. 193 00:11:26,140 --> 00:11:29,320 Et selle, see tähendab vaheline korter, pole mittemaneer, vaid on 194 00:11:29,320 --> 00:11:31,780 mune või oli see vastupidi, mulle üldse ei meeldinud. 195 00:11:32,730 --> 00:11:36,630 Ma teen loengul kümneid vigu, avastad ainult ühe. 196 00:11:36,840 --> 00:11:39,150 Te olete rumal inimene, seal oma Minskis. 197 00:11:40,440 --> 00:11:43,170 Sel tasemel meeter kümneid on muidugi liialdus, 198 00:11:43,170 --> 00:11:44,560 aga eks ta niimoodi vabandan, 199 00:11:44,740 --> 00:11:46,300 vabandan, vabandan välja. 200 00:11:46,750 --> 00:11:50,230 Ja kui ta lõpetas kaks aastat hiljem, siis ta täpselt sama moodi, 201 00:11:50,470 --> 00:11:53,530 et kui te olete ükskord müünud, siis olete müünud ennast igaveseks. 202 00:11:53,950 --> 00:11:56,530 No kui ma oleksin idealist, kui ma ei teaks, 203 00:11:56,530 --> 00:12:00,550 milline, milline, milline olukord valitseb Eestis filminduses, 204 00:12:00,550 --> 00:12:03,070 mitte Eestis, vaid kogu maailmas nii edasi ja ja, 205 00:12:03,070 --> 00:12:07,590 ja, ja kuidas, kuidas ühesõnaga filmi tegema pääseb ja nii edasi. 206 00:12:07,590 --> 00:12:10,540 Ja siis siis ma, kui ma oleksin idealist, ma soovitaksin, 207 00:12:10,540 --> 00:12:12,850 ärge müüge ennast mitte kunagi soovitaksite. 208 00:12:13,360 --> 00:12:14,770 Kui ma oleksin idealist.