1 00:00:17,060 --> 00:00:21,230 See oli tegelikult väga paljuski juhus selles mõttes, 2 00:00:21,230 --> 00:00:23,270 et ma küll õppisin koolis filmi klassis, 3 00:00:23,330 --> 00:00:27,020 ma olin Westholmi gümnaasiumis toona 22. 4 00:00:27,020 --> 00:00:29,780 keskkool ja seal oli tollel ajal 5 00:00:29,780 --> 00:00:32,780 oli erialane spetsialiseerumine, keskkoolis oli võimalus, 6 00:00:32,780 --> 00:00:35,670 kus piimandust või siis filmi õppida. 7 00:00:36,870 --> 00:00:39,960 Et mina läksin küll filmi õppima, aga tollel hetkel ei olnud 8 00:00:39,960 --> 00:00:42,690 mul küll nagu mingit kavatsust mitte kusagile edasi 9 00:00:42,690 --> 00:00:45,750 minna õppima filmi vaid hoopis hoopis teised 10 00:00:45,750 --> 00:00:47,430 unistused ja hoopis teised plaanid olid. 11 00:00:48,060 --> 00:00:52,080 Aga kuna ma siiski noh, ütleme nii, et, 12 00:00:52,080 --> 00:00:58,110 et muutsin kõiki oma suundasid 10. klassi lõpus. 13 00:00:58,680 --> 00:01:01,800 Ehk teisisõnu, ma ei tahtnud ühel hetkel saada sportlaseks ega 14 00:01:01,800 --> 00:01:06,370 füüsikukse. Ja, ja siis, kui oli keskkooli lõpetamine, 15 00:01:06,370 --> 00:01:08,230 siis vaatamata sellele, et mul olid väga head 16 00:01:08,230 --> 00:01:12,830 tulemused olin ma siis absoluutselt nii-öelda tuulte pärusmaale, kes 17 00:01:12,830 --> 00:01:15,800 tõmbas, kes diviis ja mina ei teadnud, mida ma tahtsin minna õppima. 18 00:01:16,880 --> 00:01:20,360 Ja, ja niimoodi ma seal siis seiklesin, ekslesin Tartu Ülikooli ma 19 00:01:20,360 --> 00:01:23,480 õnneks sisse ei saanud, sest et kesksisseastumiseksamite ajal 20 00:01:23,480 --> 00:01:25,310 ma sain teada, et ma ei taha minna ajalugu, 21 00:01:25,320 --> 00:01:26,880 piima ja kindlasti ja 22 00:01:26,880 --> 00:01:29,970 veel vähem tahaksin ma minna ajalooõpetajaks kusagile kooli õpetama. 23 00:01:30,670 --> 00:01:35,230 Et nii ma sealt siis ära tulin ja sattusin tööle, oli 24 00:01:35,230 --> 00:01:37,290 selline asutus nagu või 25 00:01:37,290 --> 00:01:39,900 isegi täisnime hetkel niimoodi hoobilt ei ütle. 26 00:01:40,320 --> 00:01:43,410 See oli põhimõtteliselt meedium, 27 00:01:43,470 --> 00:01:49,830 ehk siis igas toonases liiduvabariigis oli olemas selline levi kontor, 28 00:01:49,920 --> 00:01:53,280 ehk siis Moskvas saadeti filmid laiali 29 00:01:53,280 --> 00:01:58,770 ja siis see meedium oli siis see kohta, kes siis Eesti mastaabis siis 30 00:01:58,770 --> 00:02:02,220 need planeeris kinodesse, olid nad siis dokumentaalfilmid, 31 00:02:02,220 --> 00:02:05,550 mängufilmid, animafilmid ja seal oli ühe toimetaja, koht, 32 00:02:05,550 --> 00:02:07,170 oli vaba ja sinna mina sattusin. 33 00:02:08,010 --> 00:02:11,490 Aga kas siis veel ei tahtnud minna seda õppima, 34 00:02:11,490 --> 00:02:15,240 vaid see oli selline hetkeline peatuspaik minu enda jaoks. 35 00:02:15,750 --> 00:02:17,070 Aga juhtus tegelikult nii, 36 00:02:17,070 --> 00:02:22,760 et toona olid festivalid sellisel rollingul, et, 37 00:02:22,760 --> 00:02:25,700 et tegelikult ainult üks stabiilne festival oli, 38 00:02:25,700 --> 00:02:27,290 oli Moskva rahvusvaheline festival. 39 00:02:27,980 --> 00:02:31,130 Ja kõik ülejäänud reisi siit ühest liiduvabariigist teise. 40 00:02:31,760 --> 00:02:34,480 Ja minu sealoleku ajal reisis 41 00:02:34,480 --> 00:02:37,060 Eestisse parasjagu spordifilmide festival. 42 00:02:38,050 --> 00:02:40,930 Ja vat see sai nagu saatuslikuks. 43 00:02:43,840 --> 00:02:48,220 Noh, toona, kui ma tulin Moskvast, siis tegelikult oli 44 00:02:48,220 --> 00:02:51,760 kolm neli kohta, kuhu oli võimalik Eestis minna filmialaselt tööle. 45 00:02:52,360 --> 00:02:54,400 Oleks olnud, avati teater, muusika, 46 00:02:54,400 --> 00:02:57,340 kino ma väga ei tahtnud sinna minna. 47 00:02:58,080 --> 00:03:01,920 Siis televisioon, kuhu ma oleksin tahtnud, aga mind ei võetud 48 00:03:01,920 --> 00:03:03,870 ideoloogiliste põhjustel sinna. 49 00:03:04,710 --> 00:03:06,600 Seal oli väga ranged väravad, 50 00:03:06,600 --> 00:03:10,090 aga minu esimene elukaaslane, abikaasa oli välismaalane. 51 00:03:10,540 --> 00:03:13,330 Nii et, et nendest väravatest ma läbi ei läinud kuidagimoodi. 52 00:03:13,990 --> 00:03:16,780 Ja siis oleks olnud võimalus minna reklaamfilmi, 53 00:03:16,780 --> 00:03:18,190 aga sinna isegi ei kutsutud. 54 00:03:18,580 --> 00:03:20,890 Ja ma väga ei oleks tahtnud minna, nii et ainukene koht, 55 00:03:20,890 --> 00:03:24,730 kuhu mind kutsuti ja kus tegelikult koht ootas, oli Tallinn film. 56 00:03:25,120 --> 00:03:27,100 Et ja samal ajal oli see, et, et, 57 00:03:27,190 --> 00:03:31,630 et, et Tallinnfilmis oli ikkagi nagu, nagu väga-väga põnev. 58 00:03:31,880 --> 00:03:35,690 Et ma sattusin, minu esimene film oli Kiisa Nipernaadi 59 00:03:36,320 --> 00:03:41,360 kus põhimõtteliselt oli siis maailma kõige ägedam filmigrupp, 60 00:03:41,960 --> 00:03:44,090 mis Eestis üldse oli võimalik välja võtta. 61 00:03:44,180 --> 00:03:46,310 Kaljo Kiisk, Tõnu Virve, Jüri 62 00:03:46,310 --> 00:03:49,430 Sillarta Juhan Viiding, 63 00:03:49,970 --> 00:03:54,800 noh, polnud näitlejate kaskaad, kõik see kokku, et see oli niivõrd 64 00:03:54,800 --> 00:03:59,990 põnev ja, ja tegelikult noh, ma nagu avastasin üldse sellise eriala, 65 00:03:59,990 --> 00:04:01,820 nagu on filmitoimetaja, ehk 66 00:04:01,820 --> 00:04:04,430 siis kas gripp doktor tänapäevases mõistes. 67 00:04:05,340 --> 00:04:09,090 Ja sellega ma siis tegelesin 10 aastat niikaua, kuni Tallinnfilmi 68 00:04:09,090 --> 00:04:11,910 eksisteeris ja see oli väga põnev aeg, 69 00:04:12,150 --> 00:04:15,180 et, et jällegi nagu väga huvitav oli. 70 00:04:20,230 --> 00:04:22,330 Kolm filmi, millega mul on meeldinud tööd teha 71 00:04:22,330 --> 00:04:25,600 või et need on esiteks nii kohutavalt palju olnud, 72 00:04:25,600 --> 00:04:30,430 et ma vist vist mingil hetkel loobusin nende lisamisest oma CVsse. 73 00:04:32,050 --> 00:04:35,050 See tundus nagu lihtsalt juba mingi üüratusena. 74 00:04:35,680 --> 00:04:41,380 Et esimesena muidugi, mis mulle tohutult meeldis, et oli Nipernaadi, 75 00:04:41,950 --> 00:04:45,730 mis oli lihtsalt meeletult huvitav siis sellesse 76 00:04:45,730 --> 00:04:47,050 ajajärku tõenäoliselt, 77 00:04:47,160 --> 00:04:52,350 et jääb ka veel varastatud kohtumine ja üldse koos tuli idalaiusega. 78 00:04:52,800 --> 00:04:54,420 Mul on üldse olnud selles mõttes au, et, 79 00:04:54,420 --> 00:04:57,030 et noh, üldse ütleme nii, et, et terve see aeg, mis 80 00:04:57,030 --> 00:05:00,030 ma seal Tallinnfilmis töötasin, seal vist polnudki peaaegu et filmi, 81 00:05:00,030 --> 00:05:01,320 mille toimetaja ma ei oleks olnud. 82 00:05:01,680 --> 00:05:05,700 Aga see, et, et sa oled nagu kõikide tolleaegsete hiidudega nagu 83 00:05:05,700 --> 00:05:09,060 tööd koos teinud, et see oli nagu väga huvitav kogemus, 84 00:05:09,060 --> 00:05:10,800 et kõiki neid võrrelda ja kõike teha. 85 00:05:11,490 --> 00:05:16,020 Et see siis, kui sa niimoodi hoobilt küsid, 86 00:05:16,020 --> 00:05:17,340 siis ma isegi ei oska ütelda. 87 00:05:17,340 --> 00:05:19,650 Tõenäoliselt on ka sellest lähiajast olnud igasuguseid 88 00:05:19,650 --> 00:05:22,440 huvitavaid asju, mis on nagu olnud. 89 00:05:24,880 --> 00:05:27,220 Noh, niisugune see on see, et kui sa oled noor, 90 00:05:27,430 --> 00:05:29,320 siis see jätab sulle jälje, eks ju, 91 00:05:29,650 --> 00:05:31,780 aga hiljem ta muutub rutiinseks 92 00:05:31,780 --> 00:05:34,660 tegevuseks ja tegijad on ju ka enamuses kõik 93 00:05:34,660 --> 00:05:37,330 needsamad et noh, et siis ta ei ole enam nii huvitav. 94 00:05:37,930 --> 00:05:41,050 Et enam niisugust elamust enneolematut võib-olla, 95 00:05:41,050 --> 00:05:44,020 et ei saagi, või selliselt, 96 00:05:44,020 --> 00:05:47,230 et et eks neid on nagu edaspidigi tehtud, 97 00:05:47,230 --> 00:05:51,570 aga aga võib-olla, noh, ma ei tea, kõige drastilisem kindlasti see on 98 00:05:51,570 --> 00:05:54,900 kõige huvitavam, aga kõige drastilisem on olnud Buratino 99 00:05:59,370 --> 00:06:03,930 Ma arvan, et see kuskil alateadvuses tiksus mul peas sellest hetkest, 100 00:06:03,930 --> 00:06:08,170 kui see spordifilmide festival oli, et see aga, 101 00:06:08,170 --> 00:06:11,080 aga see jäigi nii et, et kui ma juba selle filmi Maxi 102 00:06:11,080 --> 00:06:16,510 lõin ehk see oli siis levi ja tootmisfirma et siis oli see, et, 103 00:06:16,510 --> 00:06:20,350 et, et algusest peale tegelikult oli eesmärk tuua Eestisse festival. 104 00:06:21,040 --> 00:06:24,370 Aga ma ei julgenud seda teha, sest et noh, ütleme nii, et, et, 105 00:06:24,450 --> 00:06:26,640 et, et kuna ei olnud olemas Eestis sellist 106 00:06:26,640 --> 00:06:30,630 asja nagu festivali tegemise traditsiooni ja ja ma ei teadnud, kas 107 00:06:30,630 --> 00:06:33,450 seda on võimalik üldse teha tollel hetkel 108 00:06:33,450 --> 00:06:37,680 see kogu see Eesti filmisituatsioon oli nagu päris drastiline. 109 00:06:37,710 --> 00:06:41,580 Noh, oli esimene ma majanduskriis nagu seda ma sain tagantjärgi teada, 110 00:06:41,580 --> 00:06:44,100 eks tollel hetkel, kui me siplesin seal oma firmaga. 111 00:06:44,420 --> 00:06:45,380 Mul on loomulikult seda, 112 00:06:45,380 --> 00:06:47,780 et Jaanus oleks siis nagu sellisel kujul üldse ei räägitud, 113 00:06:47,780 --> 00:06:50,210 eks siis oli see see aeg, 114 00:06:50,210 --> 00:06:53,720 kus oli suur kinode sulgemisaega. 115 00:06:54,230 --> 00:06:59,420 Et kogu sellest 600, sest filmi või tähendab kinode kinode võrgust, 116 00:06:59,420 --> 00:07:02,420 mis Eestis oli, jäi järgi kaks ja pool, piltlikult öeldes 117 00:07:03,260 --> 00:07:08,460 siis üks põhjusest ka, miks filmimaks pankrotti läks, 118 00:07:08,460 --> 00:07:10,290 oli see, et tal lihtsalt ei olnud ekraaniaega. 119 00:07:10,800 --> 00:07:14,310 Et see jäi nagu kõik Ameerika kätte Ameerika filmide 120 00:07:14,310 --> 00:07:17,130 kätte et kinod näitasid ainult Ameerika filme, 121 00:07:17,130 --> 00:07:20,010 no ei pääsenud nagu enam kuskilt löögile nende filmidega. 122 00:07:20,840 --> 00:07:24,140 Ja, ja siis samal ajal oli ka see, et, et noh, 123 00:07:24,410 --> 00:07:26,030 mulle meeldib seda näidet tuua, 124 00:07:26,030 --> 00:07:29,210 mis täna kõlab juba päris uskumatuna, aga aga näiteks 125 00:07:29,210 --> 00:07:32,270 noh, Parlamendi saadik jätan nime nimetamata, kes mulle ütles, 126 00:07:32,270 --> 00:07:34,850 et no mis asja sa jahud nendest kinodest, eks, 127 00:07:34,850 --> 00:07:38,360 et et noh, kes tahab, sõidab Pariisi vaatama, eks ju, 128 00:07:38,360 --> 00:07:40,100 milleks meile neid kinosid tarvis? 129 00:07:40,400 --> 00:07:42,200 No see oli kõik, see oli aeg, oli selline, 130 00:07:42,200 --> 00:07:46,130 eks ja küsimuse all oli ka see, et, et kas üldse Eesti filmi on vaja, 131 00:07:46,130 --> 00:07:49,280 sellepärast et aga et kui me siin Hollywoodi ei jaksa teha, 132 00:07:49,280 --> 00:07:51,230 aegse ei oska teha ja ei saa teha. 133 00:07:51,470 --> 00:07:54,780 Aga milleks meile siis seda üldse tarvis on. Ja kõik see oli noh, 134 00:07:54,780 --> 00:07:57,340 niisugune hästi suur kaos oli. 135 00:07:58,150 --> 00:08:02,140 Ja, ja aga ikkagi nagu ma teadsin, et noh, festivalid 136 00:08:02,140 --> 00:08:05,430 on tegelikult alati sündinud maailma suurimat 137 00:08:05,430 --> 00:08:08,340 näiteks nii Veneetsia kui ka konn ja Berliin, et nad on 138 00:08:08,340 --> 00:08:11,610 enamasti mingi sellise protestiaktsioonina, 139 00:08:11,610 --> 00:08:14,940 mingi festival on see, mis võtab fookusesse ühe valdkonna. 140 00:08:15,660 --> 00:08:18,270 Et sa saad nagu väga palju rääkida läbi selle festivali, 141 00:08:18,270 --> 00:08:21,630 selle valdkonna probleemidest ja saab nagu rääkida väga kõvasti. 142 00:08:22,680 --> 00:08:24,870 Ja see oli nagu üks nendest mõtetest, 143 00:08:24,870 --> 00:08:26,460 miks ma seda festivali tahtsin teha. 144 00:08:26,880 --> 00:08:28,680 Teiseks oli seetõttu levitajana. 145 00:08:28,680 --> 00:08:31,020 Mul oli olemas nagu kogu see network 146 00:08:31,020 --> 00:08:36,200 king ehk teisisõnu kõik see suhtlusvõrk, mis on tarvis selleks, et 147 00:08:36,200 --> 00:08:38,480 üks festival sünniks ja maailma ma ei pidanud 148 00:08:38,480 --> 00:08:40,790 teda hakkama nagu nullist tegema. 149 00:08:41,480 --> 00:08:44,300 Ja enne seda olin ma korraldanud nagu n pluss 150 00:08:44,300 --> 00:08:48,020 üks filminädalat erinevatest riikidest veel lisaks, 151 00:08:48,020 --> 00:08:50,060 mis on ju kõik nagu minifestivali. 152 00:08:50,870 --> 00:08:54,380 Ja, ja mul oli nagu see oli, meil olid pere sõbrad, 153 00:08:54,380 --> 00:08:59,440 olid toona tol ajal tolleaegne Taani suursaadik ja tema 154 00:08:59,440 --> 00:09:03,970 abikaasa kes ka nagu teadis seda minu soovi ja siis ta nagu 155 00:09:03,970 --> 00:09:07,450 ikka kogu aeg kutsus ja rääkis ja ühesõnaga kõik minu välissõbrad 156 00:09:07,450 --> 00:09:09,730 mulle nagu tegid selgeks, et on hakanud tegema 157 00:09:09,730 --> 00:09:13,650 ükskord ja, ja ma ikka veel põnne siin ja siis mind kutsuti sinna 158 00:09:13,650 --> 00:09:17,580 õhtusöögile ja sõna otseses mõttes tehti nagu tõsine ajupesu, et noh, 159 00:09:17,670 --> 00:09:19,560 kas oled siis või ei ole siis 160 00:09:19,560 --> 00:09:22,110 nüüd inimene hakkad tegema või ei hakka, et kaua sa siis 161 00:09:22,110 --> 00:09:25,290 nagu käid sellega, et, et seda oleks väga vaja. Ja siis mõtlesin, 162 00:09:25,290 --> 00:09:27,630 et okei, et noh, et, et ma siis järgmine hommik hakkan. 163 00:09:28,860 --> 00:09:30,960 Ma hakkasingi nagu järgmine hommikul seda tegema. 164 00:09:31,470 --> 00:09:34,290 Et see esimene festival sündis sõna otseses mõttes, 165 00:09:34,440 --> 00:09:38,290 nii et, et oli filmi Maxi meeskond veel, mis ei olnud, nagu 166 00:09:38,290 --> 00:09:39,790 me päris pankrotti polnud läinud, 167 00:09:39,790 --> 00:09:43,480 siis veel siis oli see, et, et Ta oli. 168 00:09:46,210 --> 00:09:48,880 Filmi Maxi rahad, minu sõbrad, 169 00:09:49,000 --> 00:09:52,330 kes toetasid siis, kes 500 krooniga, 170 00:09:52,330 --> 00:09:56,770 kes 1000 krooniga ja pidades mulle seejuures mäe jutlusi, 171 00:09:56,770 --> 00:10:00,460 et küll ma olen ikka loll, et kes kellele seda festivali tarvis on 172 00:10:00,460 --> 00:10:04,300 ja et miks mina kunagi rikkaks ei taha saada ja, ja nii edasi, et 173 00:10:04,300 --> 00:10:08,580 noh eks ta on nii ja kõik on suhteline ja, 174 00:10:08,580 --> 00:10:12,060 ja siis, aga kuna ma olin lubanud ja minu jaoks on see oluline, 175 00:10:12,060 --> 00:10:15,060 et ma midagi luban, siis no ma mõtlesin, et ma käin siis selle 176 00:10:15,060 --> 00:10:17,790 läbi ja vaatan, kas siis tuleb või ei tule välja, 177 00:10:17,790 --> 00:10:20,670 natukene andis ka linn raha ja, 178 00:10:20,730 --> 00:10:23,520 ja tegelikult juhtus see asi, et, et oligi, et, et kui oli. 179 00:10:23,960 --> 00:10:27,020 Me tegime nagu 28 filmi linastus põhiliselt 180 00:10:27,020 --> 00:10:29,670 olid Põhjamaade filmid ja siis prantsuse, 181 00:10:29,670 --> 00:10:32,490 Saksamaa ja 15 külalist abi. 182 00:10:32,490 --> 00:10:38,580 Kaur Mägi avas seda, et ja ma mäletan, et me saime nagu üle 5000 183 00:10:38,580 --> 00:10:42,970 külastuse mis oli tolle aja kohta täiesti enneolematu number, 184 00:10:43,030 --> 00:10:46,870 rääkimata sellest, et kinomaja ees oli katkematu järjekord, 185 00:10:46,870 --> 00:10:48,730 et pääseda filmidele. 186 00:10:49,270 --> 00:10:52,120 Ja see oli nagu selge, et järelikult sellist asja on tarvis, 187 00:10:52,120 --> 00:10:54,790 et noh, et, et kõik need, kes ütlesid, et Eestil seda vaja ei ole, 188 00:10:54,790 --> 00:10:56,590 et, et nad nagu eksisid 189 00:11:00,490 --> 00:11:04,600 See on hea küsimus, et ma arvan, et lähiaastatel on väga tore 190 00:11:04,600 --> 00:11:07,000 selle Eesti filmi tulevik, sellepärast et esiteks 191 00:11:07,000 --> 00:11:10,810 on see kool lasknud väga tugeva 192 00:11:11,680 --> 00:11:17,000 terve põlvkonna noori filmitegijaid kes ju näiteks ma olin 193 00:11:17,000 --> 00:11:19,310 selles Eesti vabariik 100 viimases komisjonis, 194 00:11:19,310 --> 00:11:23,720 kus on noh, keegi ei planeerinud, aga tegelikult kõik need on ainult 195 00:11:23,870 --> 00:11:26,410 debüüdid ja kõik need täispikad, püüdid, 196 00:11:26,410 --> 00:11:28,480 mis on tulnud, need on nagu väga tugevad. 197 00:11:28,810 --> 00:11:30,940 Et see, mis, kui me räägime mängufilmi tulevikus, 198 00:11:30,940 --> 00:11:33,790 siis ma arvan, et praegusel hetkel on ta väga vinge see tulevik. 199 00:11:34,480 --> 00:11:38,890 Ja kui me suudame nagu ka käivitada nüüd nii, et, 200 00:11:38,890 --> 00:11:40,540 et sedasama käshid eit 201 00:11:40,630 --> 00:11:45,440 läheks suuremaks ja tal ei tuleks nagu lage praegu on tal miljon, 202 00:11:45,440 --> 00:11:48,320 ainult sellega on väga vähesed on kerge kätte saada. 203 00:11:48,590 --> 00:11:51,260 Kui me suudame järgmise pampersi tekitada, et meil tekib 204 00:11:51,260 --> 00:11:53,990 sedasama nagu stuudiovõimaluseks, 205 00:11:54,360 --> 00:11:56,970 mis tegelikult annab selle võimaluse, 206 00:11:56,970 --> 00:12:00,540 et siin tekivad tulevad välisgrupid, eestlased saavad tööd, 207 00:12:00,540 --> 00:12:02,670 käib üle vahetuskogemuste vahetus. 208 00:12:02,970 --> 00:12:05,640 Ma räägin otseselt sellest kasust, mis Eesti filmile on, eks ole. 209 00:12:06,160 --> 00:12:10,210 Ja ja Eesti film tänaseks on ennast välja võidelnud ju 210 00:12:10,210 --> 00:12:13,510 kõikidele suurematele rahvusvahelistele festivalidele, 211 00:12:13,510 --> 00:12:17,110 ta on olnud nomineeritud Oscarile kaks korda Golden klubile see, 212 00:12:17,110 --> 00:12:19,630 et, et need on koostööfilmid ja sellest ei ole mitte midagi hullu, 213 00:12:19,630 --> 00:12:22,030 see ongi normaalne reality tänasel päeval, eks. 214 00:12:22,570 --> 00:12:25,690 Ma arvan, et kõik on väga hästi, seda tuleb nagu hoida. 215 00:12:26,110 --> 00:12:27,640 Et kus ma võib-olla muret näen, 216 00:12:27,640 --> 00:12:31,150 on dokumentalistika, mis mulle tundub, 217 00:12:31,150 --> 00:12:33,550 et liialt supleb omas supis. 218 00:12:34,520 --> 00:12:38,480 Ta ei pääse kuidagi välja ja tal ei ole ka nagu sellist. 219 00:12:38,980 --> 00:12:42,940 No ütleme, proo mootorit. Sest et dokumentalistikat ei noh, ei saa. 220 00:12:42,940 --> 00:12:46,060 Nii et näiteks ütleme eelmine aasta olid suured vaidlused, 221 00:12:46,060 --> 00:12:49,360 et nad, PÖFF võtaks dokumentalistika ja hakkaks dokumentalistikast 222 00:12:49,570 --> 00:12:51,430 arendama. Samasugust kindlasti oli 223 00:12:51,430 --> 00:12:55,780 osa teeks nagu nagu, nagu nagu ütleme, mängufilm või PÖFF tervikuna. 224 00:12:56,200 --> 00:12:58,090 Et see ei ole nii lihtne, sellepärast 225 00:12:58,090 --> 00:13:01,150 et nüüd on kaks eri maailma erilevitajad eri tootjate. 226 00:13:01,480 --> 00:13:04,840 Et seal on lõikumise lõimumispunktid, eks ole, et aga ikkagi nagu 227 00:13:04,840 --> 00:13:07,930 meil nisukest promootorit ei ole olemas nagu ütleme, 228 00:13:07,930 --> 00:13:11,410 PÖFF on olnud nagu mängufilmi anima ja tudengifilmi jaoks läbi. 229 00:13:12,220 --> 00:13:16,810 Et see dokumentalistika lüli puudub, et siin ma näen nagu mingit ohtu, 230 00:13:17,140 --> 00:13:23,800 et, et nende noh. Ma ei saa midagi öelda, ütleme minu jaoks on 231 00:13:23,800 --> 00:13:27,820 see mõõde, sest et kui ma olen olnud ise nagu selles rahvusvahelises 232 00:13:27,820 --> 00:13:32,940 filmitööstuses tänaseks ikkagi juba üle 20 25 aastat ja rohkemgi 233 00:13:32,940 --> 00:13:36,780 sees siis see näita ja see on ohumärk, 234 00:13:37,170 --> 00:13:40,650 kui tegelikult filmid ei jõua rahvusvahelisse ringlusse, 235 00:13:40,860 --> 00:13:42,480 järelikult midagi on valesti. 236 00:13:42,480 --> 00:13:45,870 Me võime ennast lohutada, et me teeme oma publikule, see on bullshit. 237 00:13:46,210 --> 00:13:47,200 Ma ei tea, kas seda võib. 238 00:13:48,280 --> 00:13:53,230 Et film ei ole oma endale nagu lihtsalt ego realiseerimiseks. 239 00:13:53,380 --> 00:13:56,440 10-le sõbrale näitamiseks on film oma olemuselt on 240 00:13:56,440 --> 00:13:59,840 niivõrd universaalne, sinna pannakse nii palju raha sisse ja, 241 00:13:59,840 --> 00:14:01,370 ja sõnum kui selline, eks ole, 242 00:14:01,370 --> 00:14:04,610 ikkagi tähendab, määrab ära selle sõnumi suurus. 243 00:14:05,060 --> 00:14:10,040 Et, et ainult teha Eesti publikule, see on väga suur luksus. 244 00:14:10,700 --> 00:14:14,210 Ja, ja siin ma nagu arvan, et, et siin on midagi nagu viltu. 245 00:14:14,450 --> 00:14:16,610 Et nad on nii üksikud dokumentaalfilmid, mis 246 00:14:16,610 --> 00:14:18,470 meil kusagil väljapoole satuvad. 247 00:14:18,830 --> 00:14:21,290 Rääkimata sellest, et, et üks põhjusi, 248 00:14:21,290 --> 00:14:24,710 miks ma ei tahtnud enam Postimehe juures filme hinnata, 249 00:14:24,710 --> 00:14:26,060 oligi see, et, et tegelikult. 250 00:14:26,070 --> 00:14:28,920 Ma väsisin ära meie dokumentaalfilmide hindamisest. 251 00:14:29,400 --> 00:14:30,330 Kui päris aus olla. 252 00:14:32,160 --> 00:14:34,860 Lihtsalt ei saanud kogu aeg üht ja sama juttu kirjutada, stanud, 253 00:14:34,860 --> 00:14:37,830 et need puudused on nagu filmist filmi kogu aeg ühed ja samad, 254 00:14:38,490 --> 00:14:40,920 mis, mis ilmselgelt on takistuseks.